PDA

View Full Version : Nederland naar 130 kmh, UK volgt wslk.


Micele
1 oktober 2010, 15:57
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GDT306LTQ

België dreigt 'traag eiland' te worden tussen onze buurlanden

Nederlanders mogen 130 km per uur

vrijdag 01 oktober 2010
Auteur: Koen Baumers

De nieuwe Nederlandse regering wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen tot 130km per uur. In België loopt het zo'n vaart niet. Integendeel.

Erg concreet is een beleidsnota nooit, maar de formulering in Nederland laat weinig onduidelijkheid bestaan. 'De maximumsnelheid op autosnelwegen gaat omhoog naar 130 km per uur', zo staat er onomwonden. 'Ook op andere wegen wordt de maximumsnelheid herbeoordeeld. Indien nodig voor de luchtkwaliteit, geluidsbelasting of verkeersveiligheid geldt een lagere maximumsnelheid', schrijven de kersverse regeringsleden in hun beleidsnota. Om die reden willen ze ook het aantal dynamische verkeersborden verhogen.

130 is al de maximumsnelheid bij onze zuiderburen in Frankrijk, en in Duitsland mag je op veel plaatsen zelfs nog sneller. Als Nederland de maximumsnelheid verhoogt, is België als een eiland dat de beperking tot 120 km per uur handhaaft. En tenzij de regeringsonderhandelaars er anders over beslissen, blijft dat voorlopig zo.
...]

http://www.dailymail.co.uk/news/article-92486/Drive-80mph-motorways.html

'Drive at 80mph on motorways'

by DAVID WILLIAMS, Evening Standard

Motorway speed limits could be raised from 70 to 80mph under radical plans being studied by ministers.

But drivers on congested sections of Britain's expressways could be forced to slow to 50mph under an official review of speed limits by the Department of Transport which is being considered by Transport Minister John Spellar.

Officials believe that the higher limit - rigidly enforced - would restore drivers' respect for all speed limits after surveys repeatedly showed that more than half of all drivers regularly exceed 70mph on motorways because it is "too slow".

The move would help mend relations with Britain's 30 million motorists after bruising encounters over the proliferation of "spy" cameras and the fuel tax protests more than a year ago. The higher limit would bring Britain closer into line with *other European countries where 80mph is the norm*.

Motorways are Britain's safest roads with drivers eight times less likely to have an accident than on a road in a built-up area, and motoring organisations have long demanded a more "realistic" limit that would enable drivers to complete long journeys in a shorter time.

Experts also point out that even a modest modern car is easily capable of travelling well above 70mph in safety. By setting a more realistic limit, officials believe, motorists would be more likely to obey lower limits elsewhere.

By demonstrating that ministers have conducted a thorough review of limits it would be easier to introduce 50mph thresholds on highly congested sections of motorway and more 20mph zones outside schools.

Officials within the Department of Transport are divided over the 80mph plan but are keen to implement 50mph limits in selected areas, claiming it cuts congestion by smoothing out the flow of traffic on heavily-used sections.
Roads likely to get lower limits include the north and north-west section of the M25; parts of the M4 and two motorways near Birmingham, the heavily-used M6 and M42. Already the speed limit on the western section of the M25 is frequently set at 50mph by variable overhead electronic signs.

The RAC Foundation said it would welcome an 80mph limit, saying it was a "perfectly safe" speed in good conditions when motorists left a safe gap between themselves and the vehicle in front.
"There is no doubt that ministers are keen to placate motorists after problems over petrol prices and speed cameras," said the foundation's executive director, Edmund King, describing the plan as "a sweetener".
According to the foundation a higher limit would have to be effectively enforced, however, to prevent motorists believing it was acceptable to cruise at 90 or 100mph.

Earlier this year the Tories called for an 80mph limit on motorways, attacking the 70mph limit as " discredited and ignored". They said 80mph was "normal and safe in the right conditions".

As part of the Government's review of speed limits officials on the DoT's select committee are probing if there is a clear link between speed and accidents. Mr Spellar will make a final decision on speed limits in the spring.
*het snelweg-max-gemiddelde is ondertussen naar bijna 135 kmh gestegen in de EU-27, ttz in 24 EU-landen die snelwegen hebben.*

Wat gaat "Absurdistan" nu doen ?
Euhm... verder hun snelwegen verwaarlozen zodat de 120 kmh gerechtvaardigd lijkt ? :?

In het verleden waren er al voorstellen om 130 kmh in te voeren van Waalse zijde.

Zou elk Gewest zijn limiet op de snelweg mogen bepalen ?
(wat men taalgrenskronkelende snelwegen ? (E40...))

Vergeet niet dat algemene limieten ook in de beste omstandigheden en op de beste snelwegen gelden en 24/24h en 7d op 7.

Ik heb dus liever niet dat men afkomt: " Maar op de Antwerpse "snelweg"-ring overdag tussen x-uur en x-uur kan je toch maar meestal maximum 100 kmh..." ;-)
Stadsnelwegen of pseudo-snelwegstukjes zijn geen referentie voor bijna 1800km snelwegen in Be, en dit 24/24h 7d op 7.

Het Verzet
1 oktober 2010, 16:04
Hier in ons land?

Verlagen tot 100 kmh zodat ge tijd genoeg hebt om de putten in het wegdek te ontwijken.

Micele
1 oktober 2010, 16:12
Hier in ons land?

Verlagen tot 100 kmh zodat ge tijd genoeg hebt om de putten in het wegdek te ontwijken.
Is verwaarloosbaar relevant voor een algemene snelweglimiet.
Comfortabele auto´s voelen die niet eens...
En vanaf een bepaalde hogere snelheid nog minder.

Ik heb wel een tip voor die putten: http://www.meldpuntwegen.be/ ;-)

Gevaarsborden verwittigen trouwens ook voor putten, maar ik volg je.
nog een: http://www.onveiligverkeer.be/

Vito
1 oktober 2010, 17:31
Is het niet verstandig om te werken met flexibele maxima afhankelijk van de verkeersdrukte, zoals je nu al ziet op de Antwerpse ring en bv op de E40 rond Gent?

Je zou dan Duitse toestanden kunnen hebben op rustige momenten, maar geknipt zitten op 100 wanneer het drukker wordt.

Micele
1 oktober 2010, 18:31
Is het niet verstandig om te werken met flexibele maxima afhankelijk van de verkeersdrukte, zoals je nu al ziet op de Antwerpse ring en bv op de E40 rond Gent?
Ja, maar dan deftige die automatisch werken, ttz semi-automatisch (ongeval of iets dat buiten de automatisch doorgegeven parameters vallen)

Je zou dan Duitse toestanden kunnen hebben op rustige momenten, maar geknipt zitten op 100 wanneer het drukker wordt.
De Duitse en Nederlandse matrixborden worden goed aangestuurd is mijn ervaring (door x-parameters dmv van lussen en portalen), van Be-matrixborden hoor ik zodanig klachten dat ik denk dat daar iets serieus mis loopt ofwel hebben die dingen regelmatig pannes... ofwel gebruiken ze geen degelijke techniek.

D-techniek:
http://www.rp.baden-wuerttemberg.de/servlet/PB/menu/1158113/index.html
grafisch:
http://www.rp.baden-wuerttemberg.de/servlet/PB/menu/1158191/index.html
... Es können erfassungstechnisch bis zu 8 Fahrzeugarten unterschieden werden. z.B. PKW, PKW mit Anhänger, LKW (> < 3,5 t), LKW mit Anhänger, Bus, Motorrad, Lastzug, usw.
... Bestimmung der Geschwindigkeit der Fahrzeuge
Zur Erfassung von Geschwindigkeiten werden im Abstand von 2,5 m zwei Induktionsschleifen pro Fahrstreifen in die Fahrbahndecke eingebaut. Aus dem zeitlichen Hüllkurvenversatz und dem Schleifenabstand errechnet sich die Fahrzeuggeschwindigkeit.

Maar men kan moeilijk het ganse Be-snelwegnet met matrix-borden volplanten, dat zou dan ca. alle dynamische borden zijn van gans Duitsland.

Natuurlijk rond steden en van en naar steden zijn die dingen ideaal, in ca. 2 jaar zijn die dingen terugbetaald als ze goed werken.

brother paul
1 oktober 2010, 18:32
Ik vraag mij af hoe ze die minimumsnelheid gaan optrekken voor het fileverkeer ?

Micele
1 oktober 2010, 18:37
Ik vraag mij af hoe ze die minimumsnelheid gaan optrekken voor het fileverkeer ?
Die zei dat om te lachen. Een minimumsnelheid is quasi als het verkeer vlot loopt, daarbij geldt altijd Artikel 10
Artikel 10. Snelheid
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

PeterCC
2 oktober 2010, 19:09
(...)
Wat gaat "Absurdistan" nu doen ?
Euhm... verder hun snelwegen verwaarlozen zodat de 120 kmh gerechtvaardigd lijkt ? :?
(...)


Wat ze gaan doen staat in de rest van het artikel dat je citeert:

(...)
'Gezien onze slechte statistieken over de verkeersveiligheid hebben we nooit overwogen om de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen', zegt Jan Pauwels, woordvoerder van ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). 'Integendeel: er is veeleer een omgekeerde tendens. De gewesten hebben de bevoegdheid om de maximumsnelheid te beperken waar ze dat nodig achten. En dat doen ze ook. Denk maar aan de Antwerpse ring, waar je vaak maar 100 km per uur mag. Hoe sneller je rijdt, hoe erger een eventueel ongeval wordt.'
(...)

We zullen dus niet een eiland worden met 120 maar een eiland met 100.
Dat zie je toch zo aankomen. Die beweging is volop bezig.
Bebouwde kom moet van 50 naar 30, hoofdwegen moeten van 90 naar 70 en logisch volgend zullen autowegen van 120 naar 100 moeten.
Dat is de logica van de gevoerde politiek in dit land. En één en ander zal ongetwijfeld door een absurd repressief beleid worden ondersteund.
Het feit dat ze dat elders in de wereld al hebben geprobeerd en er van terugkomen doet voor onze bewindslieden absoluut niet ter zake.

PeterCC
2 oktober 2010, 19:14
Trouwens de genoemde Jan Pauwels, de woordvoerder, lijkt niet volledig op de hoogte te zijn van de situatie op de Antwerpse ring. Hij stelt: "Denk maar aan de Antwerpse ring, waar je vaak maar 100 km per uur mag."
Bij mijn weten mag je daar nooit sneller dan 100 en moet je ter hoogte van de Kennedy-tunnel tijdens de spits zelfs 70 respecteren.

guido 007
3 oktober 2010, 11:13
Is het niet verstandig om te werken met flexibele maxima afhankelijk van de verkeersdrukte, zoals je nu al ziet op de Antwerpse ring en bv op de E40 rond Gent?

Je zou dan Duitse toestanden kunnen hebben op rustige momenten, maar geknipt zitten op 100 wanneer het drukker wordt.

Inderdaad, zelfs Nederland is hier heel sterk in.

brother paul
3 oktober 2010, 11:18
Wat ze gaan doen staat in de rest van het artikel dat je citeert:

We zullen dus niet een eiland worden met 120 maar een eiland met 100.
Dat zie je toch zo aankomen. Die beweging is volop bezig.
Bebouwde kom moet van 50 naar 30, hoofdwegen moeten van 90 naar 70 en logisch volgend zullen autowegen van 120 naar 100 moeten.
Dat is de logica van de gevoerde politiek in dit land. En één en ander zal ongetwijfeld door een absurd repressief beleid worden ondersteund.
Het feit dat ze dat elders in de wereld al hebben geprobeerd en er van terugkomen doet voor onze bewindslieden absoluut niet ter zake.

ja als we allemaal stilstaan gaan we hoogst waarschijnlijk niet meer botsen met elkaar, dan juist opletten voor vallende vliegers...

PeterCC
3 oktober 2010, 18:47
ja als we allemaal stilstaan gaan we hoogst waarschijnlijk niet meer botsen met elkaar, dan juist opletten voor vallende vliegers...

Dat is waar het gevoerde beleid uiteindelijk zal op uitdraaien. We zitten in een trend van alsmaar verder naar beneden, tot 0.
En dat zal wellicht nog niet laag genoeg zijn. Dan is het wachten op de eerste borden met negatieve beperkingen.

koe de poing
4 oktober 2010, 00:05
ons land is te klein voor een verhoging van de snelheidslimiet. De snelwegen, vaak twee rijvakken, zijn er ook niet aan aangepast

brother paul
4 oktober 2010, 07:10
ons land is te klein voor een verhoging van de snelheidslimiet. De snelwegen, vaak twee rijvakken, zijn er ook niet aan aangepast

Alsof dat er niemand nog NOOIT 160km/u gereden heeft zonder te botsen ?

guido 007
4 oktober 2010, 08:28
Alsof dat er niemand nog NOOIT 160km/u gereden heeft zonder te botsen ?

en dikke, zeer dikke 2

plakker
4 oktober 2010, 08:54
Zucht... belachelijk kutland dat wij eigenlijk in leven he...
Ze gaan die snelheid hier zeker geen 130 maken, zoals eerder gezegd, want ze willen alles trager.
Ik vraag me eigenlijk af of je, als je nu 100 in plaats van 120 rijdt, maar natuurlijk ook dichter op elkaar gaat rijden, of het dan veiliger is...

Noorman
4 oktober 2010, 09:43
Wat gaat "Absurdistan" nu doen ?

Snelheid aanpassen naar 40 per uur zodat die "mannen" met hun "opgewarmde macadam", hun "schupkes" en "truweelkes" nog kunnen wegspringen bij het vullen van de "puttekes".

Noorman

koe de poing
9 oktober 2010, 18:29
Alsof dat er niemand nog NOOIT 160km/u gereden heeft zonder te botsen ?

wat een vreemd argument.


Er is nog een reden om niet naar 130 km/h over te schakelen : dat kost gewoon stukken van mensen om alle borden te vervangen, alle wetboeken etc. Het sop is de kool niet waard

Micele
9 oktober 2010, 18:57
wat een vreemd argument.

Er is nog een reden om niet naar 130 km/h over te schakelen : dat kost gewoon stukken van mensen om alle borden te vervangen, alle wetboeken etc. Het sop is de kool niet waard

De verkeersmop van het jaar, het is maar één cijfer in Artikel 11.2
(de 2 schrappen en een 3 zetten. ;-) )

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 12(3)0 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
C43
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/170-art11
Men kan natuurlijk nog een extra regel invoegen specifiek autosnelweg.
En dat regeltje 11.2.1.a schrappen
Hypothetisch Art 11.2.1.1
11.2.1.1 Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
- tot 130 km per uur op de autosnelwegen;

Heb jij wel een rijbewijs... :? ?

120 kmh autosnelweg/autowegen/2+2 met middenberm, 90 km -overige wegen- buiten bebouwde kom en 50 kmh binnen bebouwde zijn algemene snelheidsbeperkingen en behoeven geen verkeersbord C43.

Alleen als van die algemene -gekende- snelheidsbeperkingen afgeweken wordt worden er C43-borden geplaatst.

Voorstellen 130 kmh zijn al lang geleden ingediend. Staan op www.

guido 007
10 oktober 2010, 00:34
wat een vreemd argument.


Er is nog een reden om niet naar 130 km/h over te schakelen : dat kost gewoon stukken van mensen om alle borden te vervangen, alle wetboeken etc. Het sop is de kool niet waard

130 de regel kost niets hoor.
Overal borden van 70 plaatsen daarentegen ....

duveltje382
10 oktober 2010, 06:28
Rijdt maar 130 als er altijd file staan op jullie autostrades :mrgreen:

Micele
10 oktober 2010, 11:06
Rijdt maar 130 als er altijd file staan op jullie autostrades :mrgreen:

Een autostrade behoeft inderdaad geen snelheidsbeperking, naargelang verkeersdrukte gaat de gereden snelheid vanzelf omlaag, tot 0 kmh als de file stilstaat.

Henri1
10 oktober 2010, 11:16
*het snelweg-max-gemiddelde is ondertussen naar bijna 135 kmh gestegen in de EU-27, ttz in 24 EU-landen die snelwegen hebben.*

Wat gaat "Absurdistan" nu doen ?
Euhm... verder hun snelwegen verwaarlozen zodat de 120 kmh gerechtvaardigd lijkt ? :?

In het verleden waren er al voorstellen om 130 kmh in te voeren van Waalse zijde.

Zou elk Gewest zijn limiet op de snelweg mogen bepalen ?
(wat men taalgrenskronkelende snelwegen ? (E40...))

Vergeet niet dat algemene limieten ook in de beste omstandigheden en op de beste snelwegen gelden en 24/24h en 7d op 7.

Ik heb dus liever niet dat men afkomt: " Maar op de Antwerpse "snelweg"-ring overdag tussen x-uur en x-uur kan je toch maar meestal maximum 100 kmh..." ;-)
Stadsnelwegen of pseudo-snelwegstukjes zijn geen referentie voor bijna 1800km snelwegen in Be, en dit 24/24h 7d op 7.

"Freie Fahrt für freie Burger" op autosnelwegen.

Met minder mogen we geen genoegen nemen.

guido 007
10 oktober 2010, 14:50
Rijdt maar 130 als er altijd file staan op jullie autostrades :mrgreen:

Vandaar dat Nederland heel fel geïnvesteerd heeft in elektronische borden, zodat de snelheid aangepast wordt aan de omstandigheden. België is pas wakker geworden en hinkt enkele jaren achterop.

Bovenbuur
11 oktober 2010, 07:25
Een hogere maximumsnelheid heeft enkel zijn als het een beetje constant blijft gelden, als er dan met normale danwel dynamische verkeersborden om de kilometer weer een stuk word aangegeven waar je maar honderd mag werkt dat files alleen maar in de hand.

Kodo Kodo
11 oktober 2010, 08:49
"Freie Fahrt für freie Burger" op autosnelwegen.

Met minder mogen we geen genoegen nemen.

En in Duitsland zie ik vrijwel overal borden die de snelheid op de autosnelwegen beperken, soms tot 90, vaak tot... 130. Misschien kom ik in de verkeerde delen van Duitsland, maar dan vraag ik me toch af wat je aan die freie Fahrt hebt. Ik vind het gemakkelijker, als ik niet te veel op al die borden hoef te letten.

Bovendien vind ik het niet zo leuk als andere weggebruikers mij er door hard te rijden, toe aansporen om 10 % harder te rijden op de autosnelweg, daardoor 20 % meer brandstof te verbruiken alsmede te vervuilen, minder veilig te rijden en slechts 2 of 3 % vroeger ter bestemming aan te komen. 120 is snel genoeg; iedereen maakt er toch 125 of 130 van.

Bovenbuur
11 oktober 2010, 09:20
Duitsland bevat inderdaad een aantal goede voorbeelden hoe het niet moet. Bij bijvoorbeeld bochten die de Duitsers kennelijk net wat te scherp leken en werkzaamheden (waar er erg veel van zijn in Duitsland, het enige werk dat je ze ooit ziet doen is overigens het neerzetten en weghalen van de pionnetjes) word de snelheid weer ingeperkt. Daar bovenop hebben ze vaak erg korte opritten waardoor veel voertuigen met 80 km/h of minder invoegen. Dit soort acties zorgen voor onregelmatigheden die (in ieder geval in een situatie met menselijke bestuurders) er voor zorgen dat er eerder files ontstaan dan op een weg waarop een constantere snelheid aangehouden kan worden. Dit is dan ook de belangrijkste reden dat er vaak voorgesteld word om files juist door een lagere maximumsnelheid te verminderen, dan ontstaan er minder afwijkingen en kunnen mensen er bovendien beter op reageren zonder hun snelheid veel te veranderen.
Nu heeft Duitsland een goed wegennetwerk, maar het zou nog beter gebruikt kunnen worden met fatsoenlijke opritten en met een andere inrichting van de werkzaamheden (let wel, niet minder werkzaamheden, een goed wegdek is ook belangrijk), begin ergens en maak het snel af voordat je nog drie wegen half af zet met paaltjes.
Nederland moet wat een aantal dingen betreft Duitsland dan ook niet volgen. Als de maximumsnelheid omhoog gaat maar er op nog meer plekken tijdelijk naar een lagere snelheid overgeschakeld word krijg je daar meer files van, zeker als vrachtwagens 80 moeten blijven rijden en het verschil tussen vrachtwagens en ander verkeer dus nog groter word (en vrachtwagens zijn begrenst, dus die kunnen niet harder).
Conclusie: het is een maatregel met twee belangrijke effecten die als positief gezien kunnen worden: het is een stap richting meer uniformiteit in verkeersregels in Europa en het doet het goed bij het kiezerspubliek. Maar je komt er niet echt sneller van op je werk.

Micele
11 oktober 2010, 12:26
En in Duitsland zie ik vrijwel overal borden die de snelheid op de autosnelwegen beperken, soms tot 90, vaak tot... 130 90 kmh heb ik op de Duitse Autobahn nog nooit gezien, wel 80 en 60 bij wegenwerken, 80 kmh bei Nässe (dikke regenlaag) bestaat ook waar tijdelijk gevaar is voor aquaplaning.

90 kmh borden 8O -op de autobahn- bestaan daar niet volgens mij.

De langzaamste normale beperking is tot 100 kmh op nog niet aangepaste snelwegen direct rond de stad met iets smallere rijvakken en dikwijls zonder pechstrook. Heeft ook met milieu (fijnstof) en geluid te maken, en weinig met extra veiligheid. Maar dat zijn allemaal uitzonderingen die de regel bevestigen.

De meest voorkomende vaste snelheidsbeperking op bepaalde autobahnstukken is 130 kmh (meestal zuid-westelijke Bundesländer), ook redelijk veel 120 kmh rond de steden, onlangs zelfs 140 kmh testcase op de A2 in Niedersachsen.
http://de.wikipedia.org/wiki/Autobahn_(Deutschland)#Tempolimit

Maar D heeft nog altijd ca. 67% (*stand 2006*) "ongelimiteerde autobahnen" van de totale ca. 12.800 km, waarvan ca. 12 % dynamisch ongelimiteerd. (*waarschijnlijk nu 70 %*)
( ongelimiteerd = aanbevolen 130 kmh )

Misschien kom ik in de verkeerde delen van Duitsland, maar dan vraag ik me toch af wat je aan die freie Fahrt hebt.

Mss dat men zich in Duitsland algemeen beter houdt aan de snelheidslimieten omdat je weet dat je binnen x- tot xx-minuten weer freie Fahrt hebt ?

Of op gewone wegen na x-minuten weer tot 100 kmh mag ? ;-)

Ik vind het gemakkelijker, als ik niet te veel op al die borden hoef te letten. Wie niet.

Maar troost je, Duitsland verbeterd/verbreed en vernieuwd nog steeds zijn autobahnen zodat er een toename is van ongelimiteerde autobahnen.

En ook door steeds meer dynamische snelheidsborden te zetten waar vroeger een vaste beperking was.
Ook door geluidsschermen te plaatsen snoeren ze De Groenen de mond. En een snelheidslimiet op de autobahn is te verwaarlozen wat het milieu betreft. Zelfs bewezen. Men heeft zelfs gemeten dat de gemiddelde gereden snelheid op onbeperkte autobahnen lager lag als in landen met een vaste snelheidslimiet van 130 kmh, dus die aanbevolen 130 kmh of freie Fahrt werkt zeer goed in D.

Bovendien vind ik het niet zo leuk als andere weggebruikers mij er door hard te rijden, toe aansporen om 10 % harder te rijden op de autosnelweg, daardoor 20 % meer brandstof te verbruiken alsmede te vervuilen, minder veilig te rijden en slechts 2 of 3 % vroeger ter bestemming aan te komen.(uw getallen vind ik zeer raar, maar Soit)

Aansporen ? Wanneer ? 8O Bij het (traag) inhalen in bepaalde omstandigheden waarschijnlijk.

Niemand verplicht je harder te rijden als je niet naar rechts kan of als het de moeite niet is naar rechts te gaan, en ook niet als je al een even snelle voorligger hebt bij het inhalen.

Je bedoelt eerder dat je de indruk krijgt aangespoord te worden sneller te rijden omdat ze onnodig - of uit onkunde - of gewend zijn - te kort oprijden en soms zelfs aggressief bumperkleven als je op "het inhaalvak" rijdt ?

Tja, veiligheidsafstand dat wordt niet geflitst hé...

120 is snel genoeg; iedereen maakt er toch 125 of 130 van.
Als jij tot 120 kmh wil rijden, niemand kan je doen sneller rijden als je niet wil, ook zonder snelheidslimiet.

Ook niet tijdens het inhalen, maar vergeet niet dat als je inhaalt je dat ook volgens de regels moet doen. Dat is dus niet met < 5 kmh verschil hé, als het in de situatie ook vlotter kan. Natuurlijk moet men alle verkeersregels tegelijk volgen. Als je al aan 130 teller zit, hoef je zeker niet sneller in Be, maar iemand persé inhalen die al 125 teller reed... Tja een snelheidsbeperking op een snelweg is gewoon kl... hypocriet mag ik het noemen.

In Duitsland is het zelfs gerechterlijk vastgelegd (basis: wet §5 (2)) dat het snelheidverschil bij het inhalen minstens 10 kmh moet bedragen, ja ook bij vrachtwagens... die al beperkt zijn...
https://www.deubner-recht.de/aktuelles/verkehrsrecht/Mindestgeschwindigkeit-beim-Ueberholen-auf-der-Autobahn-3751592.html

Mindestgeschwindigkeit beim Überholen auf der Autobahn
OLG Zweibrücken, Beschl. v. 16.11.2009 — 1 SsRs 45/09

Das OLG Zweibrücken äußert sich in seiner Entscheidung vom 16.11.2009 dazu, mit welcher Mindestgeschwindigkeit ein Fahrzeug auf einer Autobahn überholt werden muss (sog. „Elefantenrennen“).
...
Die Entscheidung des OLG Zweibrücken steht im Einklang mit dem Beschluss des OLG Hamm vom 29. Oktober 2008 — 4 Ss OWi 629/08 = DAR 2009, 339: Das OLG Hamm hat ebenso wie das OLG Zweibrücken eine Differenzgeschwindigkeit von 10 km/h als noch regelkonform angenommen.

wet StVO:
http://dejure.org/gesetze/StVO/5.html
§ 5 Überholen.
(1) Es ist links zu überholen.
(2) Überholen darf nur, wer übersehen kann, daß während des ganzen Überholvorgangs jede Behinderung des Gegenverkehrs ausgeschlossen ist. Überholen darf ferner nur, wer mit wesentlich höherer Geschwindigkeit als der zu Überholende fährt.

Onze wegcode zegt dat trouwens ook, en hoe... : (ik heb die niet gemaakt hé ;-) :lol: )

16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

2° zijn voornemen zich naar links te verplaatsen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/174-art16

AsGardSGO
12 oktober 2010, 00:59
*het snelweg-max-gemiddelde is ondertussen naar bijna 135 kmh gestegen in de EU-27, ttz in 24 EU-landen die snelwegen hebben.*

Wat gaat "Absurdistan" nu doen ?
Euhm... verder hun snelwegen verwaarlozen zodat de 120 kmh gerechtvaardigd lijkt ? :?

In het verleden waren er al voorstellen om 130 kmh in te voeren van Waalse zijde.

Zou elk Gewest zijn limiet op de snelweg mogen bepalen ?
(wat men taalgrenskronkelende snelwegen ? (E40...))

Vergeet niet dat algemene limieten ook in de beste omstandigheden en op de beste snelwegen gelden en 24/24h en 7d op 7.

Ik heb dus liever niet dat men afkomt: " Maar op de Antwerpse "snelweg"-ring overdag tussen x-uur en x-uur kan je toch maar meestal maximum 100 kmh..." ;-)
Stadsnelwegen of pseudo-snelwegstukjes zijn geen referentie voor bijna 1800km snelwegen in Be, en dit 24/24h 7d op 7.

Je hoort inderdaad liever dat ze ineens de snelheidsbeperkingen overal weghalen zeker. Vergeet ook niet dat dan elke andere verkeersregel gelijk zinloos wordt.
Maar ja het doe maar op op de baan is veiliger en verantwoorder he. Tot je iemand dood of kreupel rijd. Beter nog tot je eigen kind of famillie lid door iemand die schijt heeft aan al die nutteloze regeltjes en bemoeienissen zo toegetakeld wordt. Dan lust je plots zijn bloed.

guido 007
12 oktober 2010, 06:06
Je hoort inderdaad liever dat ze ineens de snelheidsbeperkingen overal weghalen zeker. Vergeet ook niet dat dan elke andere verkeersregel gelijk zinloos wordt.
Maar ja het doe maar op op de baan is veiliger en verantwoorder he. Tot je iemand dood of kreupel rijd. Beter nog tot je eigen kind of famillie lid door iemand die schijt heeft aan al die nutteloze regeltjes en bemoeienissen zo toegetakeld wordt. Dan lust je plots zijn bloed.

Vooraleer ze in België de snelheid (bijna) overal op 70 gebracht hebben, waren er bijna geen controles.

Plots hebben ze twee zaken tegelijkertijd gedaan:
- Veel controles en onbemande camera's.
- De snelheden drastisch naar omlaag gebracht.


Welnu, als je iets invoert, en je wil weten wat het resultaat is van je maatregel, moet je vooral niet meerdere dingen tegelijkertijd doen.

schietboog
12 oktober 2010, 09:29
Je hoort inderdaad liever dat ze ineens de snelheidsbeperkingen overal weghalen zeker. Vergeet ook niet dat dan elke andere verkeersregel gelijk zinloos wordt.
Maar ja het doe maar op op de baan is veiliger en verantwoorder he. Tot je iemand dood of kreupel rijd. Beter nog tot je eigen kind of famillie lid door iemand die schijt heeft aan al die nutteloze regeltjes en bemoeienissen zo toegetakeld wordt. Dan lust je plots zijn bloed.

Wel heel kort door de bocht. Het is niet omdat de snelheidslimiet op autostrades en grote wegen opgetrokken wordt, dat andere verkeersregels plots nutteloos worden. Integendeel, een verkeersregel waar een draagvlak voor bestaat, zal veel beter gerespecteerd worden dan eentje die door bijna niemand gesteund wordt.

snowseals
17 oktober 2010, 13:33
Alsof dat er niemand nog NOOIT 160km/u gereden heeft zonder te botsen ?

paul , ze willen namen horen ! wie kan da ? zeg het
:-D

C uit W
17 oktober 2010, 14:06
"Freie Fahrt für freie Burger" op autosnelwegen.

Met minder mogen we geen genoegen nemen.

De eerste keer dat je iets fatsoenlijks zegt, maar t is er wel op ;-)

guido 007
17 oktober 2010, 14:47
Alsof dat er niemand nog NOOIT 160km/u gereden heeft zonder te botsen ?

En harder ook

daynamleo
2 februari 2011, 08:21
klinkt goed Tome en meer informatief voor mij

Jan van den Berghe
2 februari 2011, 09:31
We zullen dus niet een eiland worden met 120 maar een eiland met 100.
Dat zie je toch zo aankomen. Die beweging is volop bezig.
Bebouwde kom moet van 50 naar 30, hoofdwegen moeten van 90 naar 70 en logisch volgend zullen autowegen van 120 naar 100 moeten.
Dat is de logica van de gevoerde politiek in dit land. En één en ander zal ongetwijfeld door een absurd repressief beleid worden ondersteund.
Het feit dat ze dat elders in de wereld al hebben geprobeerd en er van terugkomen doet voor onze bewindslieden absoluut niet ter zake.

Waar hebben ze dat dan al geprobeerd en er op teruggekomen?

Jan van den Berghe
2 februari 2011, 09:33
Wel heel kort door de bocht. Het is niet omdat de snelheidslimiet op autostrades en grote wegen opgetrokken wordt, dat andere verkeersregels plots nutteloos worden. Integendeel, een verkeersregel waar een draagvlak voor bestaat, zal veel beter gerespecteerd worden dan eentje die door bijna niemand gesteund wordt.

Het een hoeft inderdaad het andere niet uit te sluiten: een verhoging van de snelheid op snelwegen hoeft niet te betekenen dat we de terechte snelheidsbeperking in BB en schoolomgevingen bijvoorbeeld moeten verlaten.

Dronkoers
2 februari 2011, 11:57
wat een vreemd argument.


Er is nog een reden om niet naar 130 km/h over te schakelen : dat kost gewoon stukken van mensen om alle borden te vervangen, alle wetboeken etc. Het sop is de kool niet waard

Laat die borden van 120 staan, maar maak er een "richtsnelheid" van ipv "Max. toegelaten snelheid". Dan alle flitspalen wegnemen van de autosnelwegen, en cadeau doen aan de Walen ;-)

PeterCC
6 februari 2011, 17:33
Waar hebben ze dat dan al geprobeerd en er op teruggekomen?
Nederland. Toen wij in 1974 een veralgemeende 120 invoerden op autowegen was dat in Nl 100. Dat hebben ze volgehouden tot ergens eind van de jaren 80. Daarna ook veralgemeend op 120.

De VS. Hebben in 1973 een veralgemeende 55mph of 90 kmh ingevoerd. Daar zijn ondertussen de meeste staten van teruggekomen. Zitten nu door de band ergens rond de 120kmh.

De DDR. Hadden tot aan de hereniging een veralgemeende 100. Werd na de hereniging prompt afgeschaft.

PeterCC
6 februari 2011, 17:41
Het een hoeft inderdaad het andere niet uit te sluiten: een verhoging van de snelheid op snelwegen hoeft niet te betekenen dat we de terechte snelheidsbeperking in BB en schoolomgevingen bijvoorbeeld moeten verlaten.
Inderdaad.
Dat is de Duitse truc.
Beperk de beperkingen tot waar ze aantoonbaar nut hebben, en controleer die ook.

PeterCC
6 februari 2011, 18:09
Laat die borden van 120 staan, maar maak er een "richtsnelheid" van ipv "Max. toegelaten snelheid". Dan alle flitspalen wegnemen van de autosnelwegen, en cadeau doen aan de Walen ;-)
Dat is volgens mij ook het beste systeem. Laten we niet discussiëren over 120 of 130 of wat dan ook als maximum toelaatbare snelheid, maar laten we het Duitse systeem overnemen met 120 als richtsnelheid en de trajecten waar die 120 dwingend wordt opgelegd beperken tot een minimum.
Flitspalen op autowegen vind ik absoluut te mijden want nutteloos en gevaarlijk. Maar we moeten daar onze Waalse vrienden niet mee lastig vallen.

Jan van den Berghe
6 februari 2011, 22:33
Nederland. Toen wij in 1974 een veralgemeende 120 invoerden op autowegen was dat in Nl 100. Dat hebben ze volgehouden tot ergens eind van de jaren 80. Daarna ook veralgemeend op 120.

De VS. Hebben in 1973 een veralgemeende 55mph of 90 kmh ingevoerd. Daar zijn ondertussen de meeste staten van teruggekomen. Zitten nu door de band ergens rond de 120kmh.

De DDR. Hadden tot aan de hereniging een veralgemeende 100. Werd na de hereniging prompt afgeschaft.

Dat is, afgezien van het voorbeeld in de VS, helemaal geen voorbeeld voor uw bewering.

PeterCC
7 februari 2011, 00:01
Dat is, afgezien van het voorbeeld in de VS, helemaal geen voorbeeld voor uw bewering.
Waarom niet?

Jan van den Berghe
7 februari 2011, 20:49
Waarom niet?

Omdat het niet bevestigt wat u beweerde.

forzaflandria
8 februari 2011, 08:04
130 is zowiezo al de snelheid van de meeste wagens op onze autosnelwegen, dus geen probleem. Volg het Nederlandse voorbeeld maar pak degenen die 100 rijden door de bebouwde kom of 160 op snelwegen (hallo, u ook, prins Laurent).

Jan van den Berghe
8 februari 2011, 21:05
130 is zowiezo al de snelheid van de meeste wagens op onze autosnelwegen, dus geen probleem. Volg het Nederlandse voorbeeld maar pak degenen die 100 rijden door de bebouwde kom of 160 op snelwegen (hallo, u ook, prins Laurent).

De mentaliteit bij ons is echter van die aard, dat automobilisten bij een toegelaten snelheid van 130 vrijwel onmiddellijk overgaan tot 140. Dat is juist een van de redenen waarom er veel 130 gereden wordt: juist aanschurken bij wat de grijze schemerzone is om niet beboet te worden.

C uit W
8 februari 2011, 22:13
De mentaliteit bij ons is echter van die aard, dat automobilisten bij een toegelaten snelheid van 130 vrijwel onmiddellijk overgaan tot 140. Dat is juist een van de redenen waarom er veel 130 gereden wordt: juist aanschurken bij wat de grijze schemerzone is om niet beboet te worden.

Het is gewoon de optimale snelheid voor moderne wagens, tussen de 130 en 140 op de autosnelweg.

brother paul
8 februari 2011, 22:40
De mentaliteit bij ons is echter van die aard, dat automobilisten bij een toegelaten snelheid van 130 vrijwel onmiddellijk overgaan tot 140. Dat is juist een van de redenen waarom er veel 130 gereden wordt: juist aanschurken bij wat de grijze schemerzone is om niet beboet te worden.

MIcele heeft daar ergens een tekst van in denemarken, waar dit effect niet zichtbaar was. waitandsee

Jan van den Berghe
8 februari 2011, 22:41
Het is gewoon de optimale snelheid voor moderne wagens, tussen de 130 en 140 op de autosnelweg.

Is dat zo?

Jan van den Berghe
8 februari 2011, 22:41
MIcele heeft daar ergens een tekst van in denemarken, waar dit effect niet zichtbaar was. waitandsee

Denen hebben wel een andere mentaliteit in het verkeer dan de Belgen...

Micele
9 februari 2011, 00:04
Denen hebben wel een andere mentaliteit in het verkeer dan de Belgen...

Bron en bewijs ?

Micele
9 februari 2011, 00:35
MIcele heeft daar ergens een tekst van in denemarken, waar dit effect niet zichtbaar was. waitandsee
Inderdaad.
http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document&objno=78281
voor en na de maandelijkse metingen per lijn/onderste tabel is van 110 (april 2004) naar 130 kmh (mei 2004) verhoogd, voila.

Syv målepunkter på strækninger med 130 km/t:
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob/image.asp?type=image&id=78290
De gemeten gemiddelde snelheid was zelfs 1,1 kmh lager na de 20 kmh snelheidsverhoging.
Natuurlijk is er ook navenant handhaving, die was er voordien in zekere zin ook. Hoe het later en nu is weet ik niet.

beter vb.
In Oostenrijk was er bvb een dynamische 160 kmh-max testcase op de A10, amper 15 % reden daar daadwerkelijk de max-160 kmh. (bron is gemakkelijk te vinden) Afgeschoten toen de socialisten aan de macht kwamen ipv de liberalen.

2 studies bevelen 150 kmh aan als optimale snelheid op een autosnelweg.
En 100 kmh op de gewone 1+1 weg, als men economie (compromis tijdwinst/verbruik) én milieu meer voorrang geeft.

http://www.oeamtc.at/?id=2500,1099459

Neben diesem Standard-Szenario weist die Studie aber auch noch einige Kontrast-Szenarien auf, je nachdem, ob man beispielsweise den Zeitfaktor oder die Umwelt höher oder niedriger bewertet. Da liegt dann die Extrem-Bandbreite zwischen knapp über 20 km/h im Ortsgebiet und rund 160 km/h auf Autobahnen.

Wenn die gesellschaftliche Werthaltung Zeit- und Umweltkosten hoch ansetzt, dann liegen die optimalen Geschwindigkeiten bei rund 60 km/h im Ortsgebiet, rund 100 km/h auf Freilandstraßen und etwa 150 km/h auf Autobahnen.

http://highroadauto.org/pdf/HRAR_REPORT243.pdf
Tabel page 19

Zone Existing Limits (KPH) | Recommended (KPH)
...
Motorways/divided roads 100-110 | 150+

Natuurlijk hoeft niet iedereen die 150 dan te rijden, men mag ook 110-120 blijven rijden.

Rij naar Duitsland en tel gewoon ongeveer de auto´s die sneller als de aanbevolen 130 kmh rijden op een ´onbeperkte autobahn´.

Daarbij vallen er verhoudingsgewijs niet meer doden op een onbeperkte Autobahn als op een beperkte. (cijfers van 2005 en 2006 van de D-Polizei hebben dat aangetoond). Al rijdt er 5 % aan meer als 200 kmh als de omstandigheden het toelaten. Veiligheidsafstand en anticiperend rijden is veel belangrijker, auto´s bijten mekaar niet bij die wisselende snelheden als ge afstand houdt en de voorrangsregels respecteert.

Dus stoppen met memmen over de te verwaarloze oorzaak snelheid op wegen die "snelwegen" zouden moeten heten en daarvoor ontworpen zijn.

In Nederland zou oorzaak-te-snel-rijden op 120 kmh-snelwegen voor amper gemiddeld 1,8 doden zorgen over de duur van 6 jaar (2000-2006) er waren 2 jaren zonder dode dacht ik. (referte kan ik vinden).

Henri1
12 februari 2011, 09:36
Alsof dat er niemand nog NOOIT 160km/u gereden heeft zonder te botsen ?

Ook al 240 Km/u :-D

Jan van den Berghe
12 februari 2011, 14:04
Rij naar Duitsland en tel gewoon ongeveer de auto´s die sneller als de aanbevolen 130 kmh rijden op een ´onbeperkte autobahn´.


Ook hier: Duitsers hebben een andere mentaliteit in het verkeer dan Belgen.

PeterCC
12 februari 2011, 18:20
Omdat het niet bevestigt wat u beweerde.

Ik beweerde dat ze al elders toegelaten snelheden weer hebben verhoogd.
De andere voorbeelden, Nederland en de vroegere DDR, zijn geldige voorbeelden daarvan.

Micele
12 februari 2011, 19:48
Ook hier: Duitsers hebben een andere mentaliteit in het verkeer dan Belgen.
andere ? Duitsers ?
of inwoners van Duitsland ?
Europeanen die in Duitsland werken ?
Immigranten die in Duitsland rijden ?

Hoe kan men de "Duitse mentaliteit" verkrijgen ? :-)

Snelwegen en wegen stoppen niet aan de grens.
Bestuurders van ´alle nationaliteiten´ maken er gebruik van.
De meeste rijbewijzen zijn internationaal geldig.

De (belangrijkste) Europese verkeersregels voor de verkeersveiligheid zijn internationaal vastgelegd
(Vienna Convention on Road Traffic)

De (niet opgenomen) snelheidsbeperkingen verschillen hier en daar wel eens.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_Convention_on_Road_Traffic
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/f/f8/Vienna_Convention_on_Road_Traffic.png/350px-Vienna_Convention_on_Road_Traffic.png
ratified
signed, but not yet ratified

"Mentaliteit" heeft niets met nationaliteit of woonachtigheid te maken.
Is zuiver subjectief.

Micele
12 februari 2011, 19:58
Ik beweerde dat ze al elders toegelaten snelheden weer hebben verhoogd.
De andere voorbeelden, Nederland en de vroegere DDR, zijn geldige voorbeelden daarvan.
De meeste Europese landen hebben hun max-snelheden verhoogd.
De ex-Oostbloklanden allemaal denk ik.

Enkele achterlijke landen (nog) niet. ;-)

PeterCC
12 februari 2011, 20:17
(...)
"Mentaliteit" heeft niets met nationaliteit of woonachtigheid te maken.
100% mee eens.
Het feitelijke gedrag kan wel van land tot land verschillen. Dat heeft te maken met nationaal gevoerde politiek, niet met mentaliteit.

Nu ik jou hier tref.
Ik herinner me een artikel van enkele jaren geleden waarin gemeld werd dat de Duitse bondsstaat Hessen een deel van de tot 130 beperkte autobaanstrecken op haar grondgebied opnieuw ging vrijmaken omdat de beperkingen hun nut niet hadden bewezen.
Klopt dat?

Jan van den Berghe
12 februari 2011, 20:45
Ik beweerde dat ze al elders toegelaten snelheden weer hebben verhoogd.
De andere voorbeelden, Nederland en de vroegere DDR, zijn geldige voorbeelden daarvan.

Neen, dat zijn geen voorbeelden daarvan. Er waren bepaalde snelheden die ze later hebben verhoogd. Van een "weer" is er geen sprake.

Jan van den Berghe
12 februari 2011, 20:46
De meeste Europese landen hebben hun max-snelheden verhoogd.
De ex-Oostbloklanden allemaal denk ik.

Enkele achterlijke landen (nog) niet. ;-)

Waarom zou dat? Misschien heeft dat gewoon iets te maken met de verbeterde wegen, want in het Oostblok was de kwaliteit van de wegen soms ronduit belabberd.

Jan van den Berghe
12 februari 2011, 20:47
andere ? Duitsers ?
of inwoners van Duitsland ?
Europeanen die in Duitsland werken ?
Immigranten die in Duitsland rijden ?

Hoe kan men de "Duitse mentaliteit" verkrijgen ? :-)

Beweert u nu dat er geen Duitse identiteit bestaat die een aantal eigenheden heeft (waaronder een welbepaalde mentaliteit)?

Jan van den Berghe
12 februari 2011, 20:48
"Mentaliteit" heeft niets met nationaliteit of woonachtigheid te maken.

Dat is juist, want het heeft alles met identiteit te maken.

PeterCC
12 februari 2011, 21:17
Neen, dat zijn geen voorbeelden daarvan. Er waren bepaalde snelheden die ze later hebben verhoogd. Van een "weer" is er geen sprake.
Voor de 100 in Nl was er geen beperking op autowegen. Is het dat wat je bedoelt?
Dat was in de VS voor de national speed limit ook niet het geval.

PeterCC
12 februari 2011, 21:20
Beweert u nu dat er geen Duitse identiteit bestaat die een aantal eigenheden heeft (waaronder een welbepaalde mentaliteit)?

Op de weg alleszins niet.

Micele
12 februari 2011, 21:21
Beweert u nu dat er geen Duitse identiteit bestaat die een aantal eigenheden heeft (waaronder een welbepaalde mentaliteit)?
Tegenvragen ?

De ´Vlaamse identiteit´ is redelijk nauw verwant met de West-Duitse (Rijnland, Duits laagland).
Hoe korter bij de Duitse grens hoe meer...

Micele
12 februari 2011, 21:30
100% mee eens.
Het feitelijke gedrag kan wel van land tot land verschillen. Dat heeft te maken met nationaal gevoerde politiek, niet met mentaliteit.

Nu ik jou hier tref.
Ik herinner me een artikel van enkele jaren geleden waarin gemeld werd dat de Duitse bondsstaat Hessen een deel van de tot 130 beperkte autobaanstrecken op haar grondgebied opnieuw ging vrijmaken omdat de beperkingen hun nut niet hadden bewezen.
Klopt dat?

Ja, voor Hessen was dat vroeger al eens het geval (toen Fischer van de Groenen mee in de Landregering zat)

Ik weet dat vele "politieke" snelheidsbeperkingen terug opgeheven werden in bepaalde Bündesländer als de Socialisten en Groenen niet meer in de regering zaten. Zodra de CDU de meerderheid in de Landregering kreeg werden vele tijdelijk ingevoerde V-beperkingen opgeheven of dynamisch tot aanbbevolen 130 geregeld met matrixborden. Bepaalde bleven intakt (meestal om milieuredenen (roetdeeltjes), dikwijls ook geluid (wel enkel stadssnelwegen).

Jan van den Berghe
12 februari 2011, 21:34
Tegenvragen ?

Neen, eerder terechte opmerkingen.

Jan van den Berghe
12 februari 2011, 21:34
Op de weg alleszins niet.

Op de weg vast en zeker!

Micele
12 februari 2011, 21:37
Neen, eerder terechte opmerkingen.
Neen, het is een vraag op mijn vragen.

Jan van den Berghe
12 februari 2011, 21:41
Neen, het is een vraag op mijn vragen.

Jawel, hoor. Niemand kan ontkennen dat er een Duitse identiteit bestaat met een aantal eigenheden. En die komen tot uiting in het rijgedrag, net zoals je de Italiaanse en Griekse onbezonnenheid ook merkt aan hun rijstijl.

PeterCC
12 februari 2011, 21:59
Jawel, hoor. Niemand kan ontkennen dat er een Duitse identiteit bestaat met een aantal eigenheden. En die komen tot uiting in het rijgedrag, net zoals je de Italiaanse en Griekse onbezonnenheid ook merkt aan hun rijstijl.
Niemand?
Wel, ik ontken. Dat is al beduidend meer dan niemand.

Jan van den Berghe
12 februari 2011, 22:02
Niemand?
Wel, ik ontken. Dat is al beduidend meer dan niemand.

O ja, u ontkent....

En Egyptenaren rijden ook even gedisciplineerd als Duitsers, zeker?

PeterCC
12 februari 2011, 22:18
O ja, u ontkent....

En Egyptenaren rijden ook even gedisciplineerd als Duitsers, zeker?

In dezelfde omstandigheden: zeker en vast.

Micele
12 februari 2011, 22:55
Niemand?
Wel, ik ontken. Dat is al beduidend meer dan niemand.

Nu nog het verband weten wat dat met de max-snelheid op de autosnelweg te doen heeft... :?

Mss zijn er cijfers van " verkeersveiligheid".

Ik weet alleszins dat België altijd ietsje "verkeersveiliger" was als West-Duitsland tot ~ 1980; wel uitgedrukt in de statistische norm: verkeersdoden per inwoner.

Ook vóór de oliecrisis 1973-74 toen beide landen nog geen snelheidbeperking op hun snelwegen hadden.

http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/longterm.pdf
1980 :

West-D (61,658 milj inw): 15050 verkeersdoden of 244 verkeersdoden/milj.

België (9,855 milj inw) : 2396 verkeersdoden of 243 verkeersdoden/milj.
(offic. bron :
http://www.destatis.de/jetspeed/portal/cms/Sites/destatis/Internet/DE/Content/Statistiken/Zeitreihen/LangeReihen/Bevoelkerung/Content75/lrbev03a,templateId=renderPrint.psml
NIS : http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB#Groei )


Was < 1980 de Belgische "verkeersmentaliteit", ttz alle weggebruikers van voetganger tot buschauffeur volgens de naakte cijfers PLOTS beter als "de Duitse" ? :lol:

Waarom ´bestraft´ men dan ook de Belgische automobilist met ´betere mentaliteit´ als ´de Duitse´ die pakweg voor 1962 geboren zijn ? :?

En waarom ´beloont´ men die Duitse automobilist geboren voor 1962 ?

Of scheelt er iets aan de wegeninfra of andere verkeersveiligheidsmaatregelen die de Duitse staat wel genomen heeft en de Belgische niet ? :-P

Jan van den Berghe
12 februari 2011, 22:56
In dezelfde omstandigheden: zeker en vast.

Juist door de mentaliteit komt men niet tot dezelfde omstandigheden.

Dus, geen zekerheid dat u tot hetzelfde komt, verre van!

guido 007
13 februari 2011, 08:50
Neen, dat zijn geen voorbeelden daarvan. Er waren bepaalde snelheden die ze later hebben verhoogd. Van een "weer" is er geen sprake.

Toch wel, hoe kan je iets weer verhogen als er nooit een beperking geweest is.

Jan van den Berghe
13 februari 2011, 22:11
Toch wel, hoe kan je iets weer verhogen als er nooit een beperking geweest is.

Dat staat er niet. Er werd beweerd dat de vroegere snelheden eerst werden verlaagd om dan later weer te worden verhoogd.

Welnu, in die twee specifieke voorbeelden werd het eerste element niet aangetoond, zelfs niet eens gegeven.

Dronkoers
14 februari 2011, 14:13
Gisteren (allez, vanmorgen rond 5 uur) heb ik op teletekst gelezen dat Schouppe niet te vinden is voor de 130km/u :evil:

"Teveel op- en afritten"

Micele
14 februari 2011, 14:44
"Teveel op- en afritten"

Hij bedoelt de R1 en de R0 ? Van een veralgemening gesproken...
Daar gehoren sowieso dynamische snelheidbeperkingen, en zijn bvb R1 al beperkt.

En wat zou nu een op- en afrit op een bvb 3 vakssnelweg invloed hebben bij normaal of rustig verkeer ? Niets.

Zelfs gereden snelheden van meer als 200 kmh op het linkervak stoort niemand die op een Duitse 2 vaks-autobahn rijden waar de op- en afritten ook zo liggen zoals pakweg in de Ardennen (om de 15 �* 20 km).
Iemand die op het rechtervak aan 90 of mogelijk 110 invoegt, rijdt :
1. op een ander rijvak, waar - eventueel- trager verkeer rijdt.
2. met amper snelheidsverschil
3. Rijvakken op de snelweg zijn minstens 3,5 m breed.
4. schuift schuin in.
5. snelwegen zijn de veiligste wegen, niets van langzaam verkeer of zwakke weggebruikers.
6. vele snelwegen zijn minstens 50 % van de tijd rustige wegen.

Psst, Schouppezot, in Be zijn er dwarse kruispunten waar stilstaand verkeer, en zwakke weggebruikers aiaiai... zelfs dwars wil oversteken en waar ze aan 90 of 120 kmh afkomen... Oehoewow... snelheidsverschil tot 120 km... boeboe... :lol:

Bepaalde op- en afritten kan men desnoods ook afsluiten (zoals E314 rond Leuven http://www.wilsele-leuven.be/nl/news001?q=opr001 ) zodat het plaatselijk verkeer zich niet mengt in het doorgaand autosnelwegverkeer.

Belachelijk onwetend excuus, maar dat zijn we gewend van hem.
Dat van die ´op- en afritten´ zal wel plaatselijke "toogpraat" zijn van mensen die geen auto hebben.

Wordt tijd dat daar iemand komt met visie die heel wat verder als ´de (meestal Vlaamse) kerktoren´ gaat.

http://www.laprovince.be/actualite/belgique/2010-10-16/vitesse-sur-autoroute-on-s-en-tient-au120km-h-817460.shtml?page=2

PeterCC
18 februari 2011, 23:55
Gisteren (allez, vanmorgen rond 5 uur) heb ik op teletekst gelezen dat Schouppe niet te vinden is voor de 130km/u :evil:

"Teveel op- en afritten"
Die drogreden hoor ik al 20 jaar.
Misschien moet Schouppe maar eens via de E314 naar Aken rijden.
Eens de Duitse grens overgestoken is de autobaan "frei" tot aan het autobahnkreuz Aachen. Op dat korte stukje autoweg zijn er een 2 of 3 op- en afritten.

Adam Smith
23 februari 2011, 11:47
Tegenvragen ?

De ´Vlaamse identiteit´ is redelijk nauw verwant met de West-Duitse (Rijnland, Duits laagland).
Hoe korter bij de Duitse grens hoe meer...

Dus hetzelfde kan gezegd worden over het verband tussen Nederland en Duitsland en Vlaanderen.

Derk de Tweede
23 februari 2011, 14:10
Het zijn slechts een paar wegen, bv de afluitdijk.
Die nam ik ooit met 180, illegaal.
Gisteren wederom een bon gehad: 4 km te hard: 28 euro.

fabianen
5 maart 2011, 17:39
Is verwaarloosbaar relevant voor een algemene snelweglimiet.
Comfortabele auto´s voelen die niet eens...
En vanaf een bepaalde hogere snelheid nog minder.

Ik heb wel een tip voor die putten: http://www.meldpuntwegen.be/ ;-)

Gevaarsborden verwittigen trouwens ook voor putten, maar ik volg je.
nog een: http://www.onveiligverkeer.be/

Kan ik een volledige dagtaak van maken om de putten in het wegdek te melden.Als de overheid me wil betalen doe ik dit graag,buiten m'n werkuren.

Micele
5 maart 2011, 19:09
Kan ik een volledige dagtaak van maken om de putten in het wegdek te melden.Als de overheid me wil betalen doe ik dit graag,buiten m'n werkuren.

Idd, zo erg is het al geworden.

Zie mijn handtekening. @ Willem I wist het al. ;-)

Micele
10 mei 2011, 12:02
Laatste nieuwsjes over de 130 kmh in NL:
- voorlopig enkel de A7 waar 130 kmh mag,
- de A58 en een deel van de A17 volgen in juli 2011.
- de 130 kmh op delen van de A2, A6 en de A16 is uitgesteld, wegens "update vh wegbeheersysteem".

130 rijden? Nog even geduld

03 mei 2011 - De verhoging van de maximumsnelheid op delen van de A2, A6 en de A16 is uitgesteld. Het wegbeheersysteem moet worden aangepast en dat duurt langer dan gedacht. Daarmee blijft de A7 voorlopig de enige weg in Nederland waar u 130 km/uur mag.

Rijkswaterstaat durft geen exacte datum te noemen wanneer de maximumsnelheid op de A2, A6 en A16 omhoog gaat. De verwachting is dat dat in ieder geval nog in de maand mei gaat gebeuren. Op de A58 en een deel van de A17 gaat de verhoging van de maximum snelheid in juli in. Overigens liet Rijkswaterstaat eerder weten weinig positiefs te zien in de verhoging van de maximum snelheid.

Bron: ANWB Verkeersinformatie/ANP/Rijkswaterstaat

ook: http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws-en-tips/archief,/nederland/2011/mei/Nog-niet-overal-130km.html

Micele
10 mei 2011, 12:38
vervolg... toch even nagescheckt naar de originele bron, die lijkt me exacter en meer in detail.
De 1 maart 11 mocht men 130 kmh op de A7.
En al nu in mei worden meerdere 130 kmh stukken vrijgegeven, best lezen.

http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2011/mei2011/binnenkort_130_kmu_op_de_a2_a6_en_a16.aspx

Binnenkort 130 km/u op de A2, A6 en A16
03-05-2011

Binnenkort mag behalve op de A7 (Wognum Afsluitdijk) ook op de A2 (Everdingen-Deil), de A6 (Almere Buiten Oost-Joure) en de A16 (Moerdijk-Breda) 130 km per uur worden gereden. Op de A6 mag dit naar verwachting vanaf half mei, op de A2 en de A16 vanaf eind mei. In juli volgen de A17/A58, A32, A37 en A58. De exacte data worden op de website van Rijkswaterstaat en met persberichten bekendgemaakt.

Op dit moment vinden voorbereidende werkzaamheden plaats.

De proeven met 130 km/u
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wil onderzoeken hoe en waar een verhoging van de maximumsnelheid mogelijk is. Daarvoor heeft ze een experiment met snelheden tot 130 km/u op acht trajecten in Nederland aangekondigd.

Drie methoden testen
Er worden drie verschillende methoden van snelheidsverhoging getest: 24 uur per dag een snelheidsverhoging, verkeersafhankelijk en met tijdvensters. Op de A7, en later dit jaar op de A17/A58, A32, A37 en A58 geldt 24 uur per dag een snelheidsverhoging.

Op de A2 (Everdingen-Deil) en de A16 (Moerdijk-Breda) geldt een maximum van 130 km/u met uitzondering van de drukke uren (spits). Dan gaat de maximumsnelheid afhankelijk van het verkeersaanbod omlaag. De geldende maximumsnelheid wordt met matrixborden aangegeven en wisselt automatisch.

Op de A6 mag in de avond en nacht (van 19.00 – 06.00 uur) 130 km/u worden gereden. Dit tijdvenster wordt met een onderbord onder het verkeersbord met 130 aangegeven.

1 maart gestart
Op 1 maart startte Rijkswaterstaat met een snelheidsverhoging naar 130 km/u op de A7 (Wognum-Afsluitdijk). Rijkswaterstaat bekijkt wat de effecten zijn op de doorstroming, de omgeving en verkeersveiligheid. Ook wordt onderzoek gedaan naar gedragsaspecten van weggebruikers. Een aantal geschikte trajecten wordt onderzocht.

De proeven met 100 km/u
Naast proeven met een snelheidsverhoging naar 130 km per uur, heeft Rijkswaterstaat recentelijk proeven uitgevoerd op de A1 (Bussum-Muiderberg) en de A12 (Voorburg), en start binnenkort een proef op de A20 (Rotterdam) met een snelheidsverhoging naar 100 km per uur. Op basis van de verschillende proeven zal de minister van Infrastructuur en Milieu in het najaar een beslissing nemen over een snelheidsverhoging in Nederland.

slegie
11 mei 2011, 15:35
och, in dit apeland ga je gewoonweg niet veel sneller kunnen rijden. alle autosnelwegen rond onze grootsteden zitten potdicht tijdens spitsuren zodat je al blij bent als je ook maar 1 meter vooruit kunt rijden laat staan 130km/h wilt rijden

onze gewestwegen die door talrijke dorpen(is historisch gevolg) gaan worden door die dorpen en gemeentes omgetoverd tot wandelparadijzen en dit zonder goed alternatief voor het wagenverkeer en de dorpen en gemeentes kort langs onze autostrades laten dit autoverkeer omleiden via de autostrades zodat je voor 2 dorpen verder de autostrade moet pakken of anders ben je 2 uur onderweg voor amper 20km

dus je hebt ook heel wat op en afritten waardoor het niet evident is om 130km/h te kunnen blijven rijden doordat vrachtwagens en angstige en trage automobilisten de autostrade oprijden en met 2 rijvakken het dus soms gevaarlijke toestanden kan opleveren

het enige wat men nu nog kan doen om voor een stuk de mobiliteit te verbeteren is het openbaar vervoer verbeteren in capaciteit en flexibiliteit en gratis maken want het altnernatief is nog meer utopisch en zou er uit bestaan om voor miljarden euro aan nieuwe wegen te moeten aanleggen om de gewestwegen die zijn dichtgeslibt terug open te maken met nieuwe alternatieve vlotte omleidingswegen en de gewest wegen scheiden van lokaal verkeer en zwak verkeer zodat de snelheid hier naar 100km/h kan gebracht worden en dus de autostrades ontlast worden voor het lokaal verkeer dat een paar dorpen verder moet zijn

verder moet men dan ook nog de autostrades herbekijken en het aantal op en afritten drastisch verminderen zeker op belangrijke punten zoals de brusselse en antwerpse ring, tunnels alvast tolvrij maken en nog een tunnel bij maken in antwerpen
proberen nieuwe verbindingen te maken tussen autostrades onderling en niet alles laten samenkomen op 1 ring bijvoorbeeld een nieuwe verbinding tussen E17 en E313 enz..

Micele
11 mei 2011, 18:29
och, in dit apeland ga je gewoonweg niet veel sneller kunnen rijden. alle autosnelwegen rond onze grootsteden zitten potdicht tijdens spitsuren zodat je al blij bent als je ook maar 1 meter vooruit kunt rijden laat staan 130km/h wilt rijden.

tijdens spitsuren en op bepaalde snelwegstukken naar de grote steden... wat met AL die andere uren, en op AL die andere snelwegkms waar veel minder verkeer is ? Wat tijdens week-ends en feestdagen ?

ttz België heeft 1763 km snelweg dubbele richting, of eigenlijk 3526 km als we over mogelijk fileverkeer spreken tijdens bepaalde uren op bepaalde snelwegen naar en rond de grote steden...

Men schat de gemiddelde filelengte per werkdag op ~ 115 km* of pakweg dikke 3 % van de totale snelweglengte éénrichting... WE niet meegerekend...

- - - - - -

* Bron: off topic:
Hier was de gemiddelde filelengte 488 km eens uitzonderlijk *ruim 4 maal zo groot als een normale werkdag, volgens TML:
http://www.mobimix.be/inhoud/2010/2/10/1377
http://www.mobimix.be/sites/mobimix.be/files/imagecache/nieuws_rectangle/filebarometer_0.PNG

10 Feb 2010
categorieën:mobiliteitsmanagement file

Files kosten 2,2 miljoen euro

De filekosten liepen vandaag op tot 2,2 miljoen euro op de Belgische snelwegen. Dat is bijna vijf keer zo hoog als voor een gemiddelde werkdag. Dat berekende Transport & Mobility Leuven (TML). De gemiddelde filelengte in de ochtendspits was ruim vier keer groter dan op een normale werkdag. Op een gemiddelde werkdag worden volgens TML 37.392 uren tijd verloren door alle voertuigen op de Belgische snelwegen samen.

Zo'n verloren uur in de file kost voor een personenwagen gemiddeld 8 tot 10 euro, voor een vrachtwagen 45 tot 50 euro. Dat brengt de totale filekosten op een gemiddelde werkdag op 445.712 euro, aldus TML.

Secundaire wegen

'Deze filekosten van 2,2 miljoen euro gelden enkel voor het autosnelwegennet. Op het onderliggend wegennet zijn de filekosten gewoonlijk nog eens drie tot vier keer zo groot. In totaal waren de economische kosten van het tijdsverlies dus zo'n 8,8 tot 11 miljoen euro', luidt het.

Bovendien houdt die filekosten nog geen rekening met de kosten die voortvloeien uit het onverwacht te laat aankomen op de bestemming. Die kosten komen nog bovenop het tijdverlies en zouden ongeveer even hoog zijn. Ruim gesproken kan men volgens het onderzoek de totale economische schade op twintig miljoen euro schatten. (belga/De Standaard)

Blue Sky
11 mei 2011, 20:03
In België rijden ze al 130 km/h hoor. De automobilisten hier houden nl al rekening met de foutmarge van de kilometerteller van de wagen, de snelheidsgrens waarop ze beginnen flitsen én de foutcorrectie op de meting van de snelheid. Kortom men rijdt hier al zo'n 130 km/h daar waar men 120 zou mogen rijden.

In Nederland daarentegen flitst men veel strikter en zijn de marges veel kleiner. Je krijgt daar een boete als je 2 km/h te hard rijdt.

Micele
11 mei 2011, 20:48
In België rijden ze al 130 km/h hoor. De automobilisten hier houden nl al rekening met de foutmarge van de kilometerteller van de wagen, de snelheidsgrens waarop ze beginnen flitsen én de foutcorrectie op de meting van de snelheid. Kortom men rijdt hier al zo'n 130 km/h daar waar men 120 zou mogen rijden.
Neen niet echt, de werkelijke snelheid telt bij het flitsen + de wettelijke foutmarge , ttz hier in Be wordt men geflitst vanaf 129,0 kmh echte gemeten snelheid*.

Snelheidsmeter van de wagen is niet zo nauwkeurig geeft een afwijking naar boven, het is de echte snelheid die telt, heb je een GPS-meting in de wagen, ligt de werkelijk gereden snelheid aflezing GPS-waarde doorgaans veel nauwkeuriger.

bvb mijn snelheidsmeter* wijkt bvb 9 % teveel af bij 100 kmh volgens mijn GPS.
(Bandenomtrek 40 % versleten, maakt ~ 0,5 % extra uit, enkel snelheidsmeter)

bvb bij 109 meteraflezing duidt mijn GPS 100 kmh aan, als ik het ~ chronometreer op een km-paaltje klopt mijn GPS (30 sec/km = exact 120 kmh);
ook als ik bvb een begrensde camion volg (~ 86-87 kmh constant als hij tegen zijn begrenzer rijdt) ligt mijn GPS juist. Mijn snelheidsmeter duidt dan ~ 94-95 kmh aan.

Soit, on topic: moest de max ooit 130 kmh worden in Be, zou dan uiteraard op 139,0 kmh geflitst worden of 10 kmh sneller. Als de wetgeving op de foutmarge niet veranderd (COL 11/2006 *).
* http://wegcode.be/secties/col/col11-2006/1135-col11-2006

In Nederland daarentegen flitst men veel strikter en zijn de marges veel kleiner. Je krijgt daar een boete als je 2 km/h te hard rijdt.
NEEN, ik heb de link al eens gepost, je moet eens moeite doen het op te zoeken. ;-)

Je bent dus al een voorbeeld dat de meesten het niet weten wanneer ze exact kunnen geflitst worden (in het buitenland zeker...)

In NL gaat de flits vanaf 128,0 kmh op een 120 kmh-snelweg, op een 130 kmh-snelweg gaat dat dan vanaf 138 kmh zijn, of 1 kmh eerder als in Be.

In Duitsland is het weer anders, maar daar hanteert men nog andere extra marges naargelang Bündesland, en naargelang de aard weg qua veiligheid.

Wie weet als de zuurpruimen ( vooral bij de sossen en groenen) uit de regering zijn krijgen we mss ook 130 kmh (zonder meetfoutmarge).

Zelfs Nederland doet het voor, en zeggen dat NL nog tot 1 mei 1988 officiele 100 kmh max op hun snelwegen had.

Wslk utopie in Be... (een regering zonder "socialisten"):

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/ZetelsRutte-metPVV.svg/200px-ZetelsRutte-metPVV.svg.png
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Rutte

Het kabinet-Rutte is het huidige Nederlandse minderheidskabinet bestaande uit de politieke partijen VVD en het CDA, met gedoogsteun vanuit de Tweede Kamer van de PVV (24 zetels).

Frost
12 mei 2011, 20:01
Wie rijdt er nu nog 120 km/h anno 2011 :-D. Tussen de 140 en 180 rijden dat maakt het wat beter.

Micele
12 mei 2011, 21:51
Wie rijdt er nu nog 120 km/h anno 2011 :-D. Tussen de 140 en 180 rijden dat maakt het wat beter.

Dat waren idd de normale (legale) autosnelheden 38 jaar geleden op de Belgische snelwegen.

Blue Sky
13 mei 2011, 11:33
onderzoek blijkt echter dat op de A58 bij Tilburg een snelheidsverlaging van 120 naar 80 kilometer per uur de luchtvervuiling met maar liefst 18 procent heeft verminderd.

Dronkoers
14 mei 2011, 14:52
Het zijn slechts een paar wegen, bv de afluitdijk.
Die nam ik ooit met 180, illegaal.
Gisteren wederom een bon gehad: 4 km te hard: 28 euro.

Da's kleingeld hier ze :-)

snowseals
23 april 2018, 15:11
Inderdaad, zelfs Nederland is hier heel sterk in.

belgie zou wel eens dringend voorbeeld aan verkeerslichten in nederland moeten nemen dan zou het zeker veel vlotter gaan ? die sensors zijn geweldig en in merendeel heb je groen wanneer je aan het licht aankomt ! hier sta je vaak voor niks stil

Tavek
23 april 2018, 15:33
belgie zou wel eens dringend voorbeeld aan verkeerslichten in nederland moeten nemen dan zou het zeker veel vlotter gaan ? die sensors zijn geweldig en in merendeel heb je groen wanneer je aan het licht aankomt ! hier sta je vaak voor niks stil

Bij mij in de buurt hebben ze een gewestweg opnieuw ingericht met zulke lichten. Vroeger stond je daar in het holst van de nacht stil, nu zijn dat intelligente lichten geworden.

Geduld.

Micele
23 april 2018, 16:50
In 2020 gaan we de 21e eeuw in... hopelijk :oops:

https://forum.politics.be/showthread.php?t=225205

fred vanhove
23 april 2018, 16:59
Dat waren idd de normale (legale) autosnelheden 38 jaar geleden op de Belgische snelwegen.

Zwijg. Wat heb ik een heimwee naar die jaren van vrijheid en blijheid.:cry: Ben echt blij dat ik die tijd heb mogen meemaken. Jongeren weten nu niet meer wat het is om echt met een auto te scheuren.

Om een auto aan te schaffen en daar het onderste mee uit de kan uit te halen.

Ik denk dat ik pakken meer rijplezier beleefd heb met mijn RS 2000 Escort mijn Golf GTI en mijn Capri 3.0 S dan dat sommigen nu beleven in een Ferrari.

Universalia
24 april 2018, 08:08
Hier in ons land?

Verlagen tot 100 kmh zodat ge tijd genoeg hebt om de putten in het wegdek te ontwijken.

Tegenwoordig is het echt wel wreed dramatisch geworden met de 'putten/oneffenheden' in het wegdek.

Van Nederland/Antwerpen komende richting kust rijdende, ter hoogte van Jabbeke verder door richting Veurne ... daar is de rechter rijbaan echt wel een test voor uw banden en vering.

De meeste chauffeurs houden daar zelfs de linker rijbaan aan als het even kan. 8O

Die moet je eens doen die baan met een wagen met laag profielbanden en een sportvering, LotsaFUN! https://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/auto-rijden/animaatjes-auto-rijden-35169.gif

Schade aan auto door putten. Wie betaalt? (http://www.lokalepolitie.be/5440/nieuws/1192-schade-aan-auto-door-putten-wie-betaalt)

Micele
24 april 2018, 08:14
Tegenwoordig is het echt wel wreed dramatisch geworden met de 'putten/oneffenheden' in het wegdek.

Van Nederland/Antwerpen komende richting kust rijdende, ter hoogte van Jabbeke verder door richting Veurne ... daar is de rechter rijbaan echt wel een test voor uw banden en vering.

De meeste chauffeurs houden daar zelfs de linker rijbaan aan als het even kan. 8O
België heeft ca 3600 km snelweg (beide richtingen)
Over hoeveel % van het Belgische snelwegennet heb je het nu?
Hoeveel nullen achter de komma?

Die moet je eens doen die baan met een wagen met laag profielbanden en een sportvering, LotsaFUN! https://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/auto-rijden/animaatjes-auto-rijden-35169.gif

Schade aan auto door putten. Wie betaalt? (http://www.lokalepolitie.be/5440/nieuws/1192-schade-aan-auto-door-putten-wie-betaalt)
Niemand aangezien je uw rijgedrag en dus uw snelheid moet aanpassen aan de staat van je wagen en aan de staat van de weg. Artikel 10. :-P

Ik kan je alleen maar een intelligente luchtvering aanraden incl intelligente hoogteverstelling, best op basis van opgeslagen gps-data door de autocomputer, die regelt dat wel.

Tavek
24 april 2018, 10:14
Zwijg. Wat heb ik een heimwee naar die jaren van vrijheid en blijheid.:cry: Ben echt blij dat ik die tijd heb mogen meemaken. Jongeren weten nu niet meer wat het is om echt met een auto te scheuren.

Om een auto aan te schaffen en daar het onderste mee uit de kan uit te halen.

Ik denk dat ik pakken meer rijplezier beleefd heb met mijn RS 2000 Escort mijn Golf GTI en mijn Capri 3.0 S dan dat sommigen nu beleven in een Ferrari.

Niet meer mogelijk hier. Er is veel te veel verkeer ivg met vroeger. Mijn pa is opgegroeid in een tijd dat een wagen een rariteit was en dat hij in de winter een schaatsbaan kon maken van de straat door er water over te spuiten: er reed toch nauwelijks of niet een wagen over.

In dezelfde straat rijden nu dagelijks duizenden wagens.

Je kan niet meer onbezorgd scheuren. De kans op een ongeval is nu vele malen groter dan vroeger. Dus Fred, ik vrees er voor.

fred vanhove
24 april 2018, 10:43
Niet meer mogelijk hier. Er is veel te veel verkeer ivg met vroeger. Mijn pa is opgegroeid in een tijd dat een wagen een rariteit was en dat hij in de winter een schaatsbaan kon maken van de straat door er water over te spuiten: er reed toch nauwelijks of niet een wagen over.

In dezelfde straat rijden nu dagelijks duizenden wagens.

Je kan niet meer onbezorgd scheuren. De kans op een ongeval is nu vele malen groter dan vroeger. Dus Fred, ik vrees er voor.

Ja jongen Fred beseft dat wel:cry:. Ik ben waarschijnlijk de leeftijd van uw vader. Wij kunnen vroeger en nu vergelijken. Uiteraard zijn veel dingen nu ook beter. Autorijden is daar volgens mij niet bij.Dat was voorheen toch een pak plezieriger. Zelfs wat avontuurlijker.

Van die schaatsbaan vind ik wel een leuke anekdote. Heb ik nooit gedaan:-)

Tavek
24 april 2018, 11:13
Ja jongen Fred beseft dat wel:cry:. Ik ben waarschijnlijk de leeftijd van uw vader. Wij kunnen vroeger en nu vergelijken. Uiteraard zijn veel dingen nu ook beter. Autorijden is daar volgens mij niet bij.Dat was voorheen toch een pak plezieriger. Zelfs wat avontuurlijker.

Van die schaatsbaan vind ik wel een leuke anekdote. Heb ik nooit gedaan:-)

Wat mij vooral opvalt is dat ik zelfs nog de rustigere zaterdagen en stille zondagen heb gekend. Weinig tot geen verkeer op de wegen, zelfs de grotere wegen, in het weekend.

Nu zitten die stampvol met shoppers...alles is namelijk altijd open.

Ook op weekdagen: buiten de spitsuren was het rustig. Dat is nu ook niet meer: veel meer gepensioneerden met een wagen (vroeger parkeerden ze die achter de glasgordijnen bij de sanseverias) en veel meer part timers.