PDA

View Full Version : Politieke Unie in Europa


Max
24 mei 2004, 13:18
Geachte,

De uitbreiding van de EU is een overwinning , maar brengt al bestaande problemen in de Europese besluitvorming nu onvermijdelijk op de voorgrond.
Hoe ziet het u de oplossing voor de Europese Besluitvorming. Bent u voorstander van de meerderheidsdemocratie in het Europees parlement?
Hoe staat u tegen een politieke unie in de EU?
Wat vindt u van het idee om een Europese Kern binnen de EU op te richten ?
Kiest u voor een federaal Europa of een confederaal Europa?

Ik dank u

Vriendelijke groeten

Maxime Hillaert

Anke Van dermeersch
24 mei 2004, 16:19
Beste Max,

Ik heb gemengde gevoelens omtrent de uitbreiding van de EU, maar het is nu inderdaad een feit geworden. Ik zal mij in de toekomst echter blijven verzetten tegen de toetreding van Turkije omdat dit ondermeer geen Europese natie is.
De EU is niet democratisch genoeg omdat er zogoed als geen controle mogelijkheden zijn van het Europees parlement op de Europese commissie en dat betreur ik. Ik denk echter dat het invoeren van een meerderheidsdemocratie moeilijk ligt aangezien er vele kleinere staten zijn die op deze manier het erg moeilijk zouden kunnen krijgen om tegen de grotere staten in te gaan. Hoe dan ook meer democratische controle op de Europese commissie is een 'must'.
Het Europa uit mijn dromen is er een Europa der Volkeren waarin Vlamingen een eigen rol spelen los van de Belgische vergissing.

tool2kil
24 mei 2004, 17:05
En wat met de Raad van Ministers? De controle op de Europese Commissie door het Europees Parlement is immers nog relatief groot. De Raad van Ministers kan echter ongestoord zijn ding doen. Volgens mij zit het gevaar daar, en niet in de Commissie.

grossfaz
24 mei 2004, 17:14
Beste Max,

Ik heb gemengde gevoelens omtrent de uitbreiding van de EU, maar het is nu inderdaad een feit geworden. Ik zal mij in de toekomst echter blijven verzetten tegen de toetreding van Turkije omdat dit ondermeer geen Europese natie is.
De EU is niet democratisch genoeg omdat er zogoed als geen controle mogelijkheden zijn van het Europees parlement op de Europese commissie en dat betreur ik. Ik denk echter dat het invoeren van een meerderheidsdemocratie moeilijk ligt aangezien er vele kleinere staten zijn die op deze manier het erg moeilijk zouden kunnen krijgen om tegen de grotere staten in te gaan. Hoe dan ook meer democratische controle op de Europese commissie is een 'must'.
Het Europa uit mijn dromen is er een Europa der Volkeren waarin Vlamingen een eigen rol spelen los van de Belgische vergissing.

Mevrouw,

Ofwel pleit u voor verdere invulling en verzelfstandiging van het Europees parlement (grotere controle zoals u het stelt), wat betekent dat u voor een supranationaal Europa kiest.
Ofwel pleit u voor een intergouvernementeel Europa, wat u aanduidt met de vrees van kleinere staten om geminoriseerd te worden.

Wat is het?

mvg,

Tom Vandendriessche
student rer. pol.