PDA

View Full Version : Plant uw eigen bos


toccata
10 november 2010, 12:41
"Mexicobos" in Antwerpen in 1 nacht geplant

di 09/11/2010 - 09:25 Update: di 09/11/2010 - 16:57
Actievoerders hebben afgelopen nacht 1.000 bomen geplant op een braakliggend terrein vlak bij het Mexico-eiland in Antwerpen-stad. De milieuactivisten roepen op om overal in Vlaanderen nieuwe bossen aan te planten. De stad Antwerpen gaat met de boomplanters samenzitten.
Het nieuwe bos verscheen vanochtend in Antwerpen-stad en werd geplant door zes jongeren en een groep sympathisanten. Met de actie willen de jonge boomplanters hun eigen ecologische voetafdruk verkleinen. "We wilden onze eigen uitstoot compenseren en aankaarten dat er te veel bossen sneuvelen", zo zegt Marlies Van Wielendaele, een van de initiatiefneemsters.

De stad Antwerpen reageert positief op het initiatief. De stadsdiensten gaan ter plaatse om te bekijken om wat voor bomen het gaat en de stad gaat intussen ook na wat de toekomstplannen zijn voor het terrein en de omgeving waar het bos is aangeplant. De stad zal ook conctact opnemen met de actievoerders. "We zitten snel samen om een toekomst voor de bomen uit te stippelen", luidt het.

Het nieuwe bos werd "Mexicobos" gedoopt, omdat het in de nabijheid van het Mexico-eiland ligt in de haven en omdat de volgende klimaattop in het Mexicaanse Cancun plaatsvindt. Op een pamflet dat naast het bos bevestigd is, roepen de activisten op om hun voorbeeld te volgen en overal in Vlaanderen nieuwe bossen aan te planten.

"Gaat slecht met het bos in Vlaanderen"
De Vereniging voor Bos in Vlaanderen staat volledig achter de actie. Ze ondersteunden de jongeren met advies en materiaal. Volgens de milieuorganisatie doet de overheid te weinig om de Vlaamse bossen te beschermen. "Het gaat heel slecht met het bos in Vlaanderen en onze beleidsmakers hebben daarvoor veel te weinig aandacht", zegt directeur Bert De Somviele.

"Er is aan deze actie niets verkeerd. Het perceel waarop de bomen zijn geplant, ligt al jaren braak en de jongeren wilden zo het thema onder de aandacht brengen", zegt De Somviele over het nieuwe bos.

"Steun elk reglementair initiatief"
"Elk reglementair en overlegd initiatief om tot meer bos in Vlaanderen te komen, kan op mijn steun rekenen", zegt Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V). De jonge actievoerders hadden voor hun "Mexicobos" vooraf geen overleg gepleegd met de stad, die eigenaar is van de grond.

Volgens haar doet de Vlaamse regering wel inspanningen om te zorgen voor meer groen. "Zoals ik heb gezegd naar aanleiding van de Week van het Bos, blijf ik streven naar bosuitbreiding", aldus Schauvliege. "De klemtoon ligt op stadsrandbossen en de versterking van lokale bosuitbreidingsinitiatieven. En daarnaast wil ik in 2011 een vervolg breien aan de succesrijke 1 miljoen bomen-campagne."
bron (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/101109_bosAntwerpen)

Joke Schauvliege doet het (uiteraard) niet, dus we moeten het zelf doen, wat denkt u ervan?

Eigenzinnig
10 november 2010, 12:46
Met de actie willen de jonge boomplanters hun eigen ecologische voetafdruk verkleinen. "We wilden onze eigen uitstoot compenseren

Ze mogen de parking van de limburgse univ ook gaan volplanten..8-)

De schoofzak
10 november 2010, 12:50
bron (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/101109_bosAntwerpen)

Joke Schauvliege doet het (uiteraard) niet, dus we moeten het zelf doen, wat denkt u ervan?

Ik denk dat het maar een magere stunt is.

Zoals jij het een magere stunt zou vinden, mochten anderen ergens in Brussel wat beton storten langs de rand van een parkje, omdat ze vinden dat er te weinig parkeerplaatsen zijn.

Inno
10 november 2010, 15:14
Ik ben ook van mening dat er meer natuur moet zijn, dat we meer bos moeten planten.

Misschien een goed idee om volledig verpauperde stadsdelen plat te smijten en bos te planten. Iedereen content, met uitzondering van de inwoners, maar die waren toch al ongelukkig.

duveltje382
10 november 2010, 15:31
Ik ben ook van mening dat er meer natuur moet zijn, dat we meer bos moeten planten.

Misschien een goed idee om volledig verpauperde stadsdelen plat te smijten en bos te planten. Iedereen content, met uitzondering van de inwoners, maar die waren toch al ongelukkig.En zo minder bouwgronden te maken voor de zwakkere uit onze samenleving,want jullie planten bomen in de stad,en de grond wordt onbetaalbaar voor de gewone man
Bedankt groene rijke stinkers !!!!!

Inno
10 november 2010, 15:32
En zo minder bouwgronden te maken voor de zwakkere uit onze samenleving,want jullie planten bomen in de stad,en de grond wordt onbetaalbaar voor de gewone man
Bedankt groene rijke stinkers !!!!!

Wel het is toch leuker in een hutje in een boom beschermd door takken en bladeren dan onder een grijze vuile betonnen brug. :-D

duveltje382
10 november 2010, 15:35
Wel het is toch leuker in een hutje in een boom beschermd door takken en bladeren dan onder een grijze vuile betonnen brug. :-D
Lach er maar mee,vele duizenden mensen moeten blijven huren door mensen als U,ik pleit voor betaalbare gronden die iedereen kan betalen,beter dan stom bos dat in de stad niet thuis hoort

Inno
10 november 2010, 15:36
Lach er maar mee,vele duizenden mensen moeten blijven huren door mensen als U,ik pleit voor betaalbare gronden die iedereen kan betalen,beter dan stom bos dat in de stad niet thuis hoort

Waarom niet beiden? meer bos en betaalbare gronden?

Ninelle
10 november 2010, 15:45
bron (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/101109_bosAntwerpen)

Joke Schauvliege doet het (uiteraard) niet, dus we moeten het zelf doen, wat denkt u ervan?

Een goede actie! In Antwerpen mag er wel wat meer groen.

duveltje382
10 november 2010, 15:47
Waarom niet beiden? meer bos en betaalbare gronden?
Omdat de grond in de stad te schaars is,er is dan ook erg weinig grond beschikbaar nu

Inno
10 november 2010, 15:48
Omdat de grond in de stad te schaars is,er is dan ook erg weinig grond beschikbaar nu

Wel dan verdelen we die verloederde buurten met bos en nieuw bouwgrond. Zo we zijn nu allebei blij.

djimi
10 november 2010, 15:52
bron (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/101109_bosAntwerpen)

Joke Schauvliege doet het (uiteraard) niet, dus we moeten het zelf doen, wat denkt u ervan?

Zeer mooi initiatief, echt waar :thumbsup:

Ik hoop dat er vooral veel 'inheemse' bomen werden/worden geplant die ooit eetbare vruchten zullen dragen.