PDA

View Full Version : Schooldagen


illwill
17 november 2010, 12:28
Als Vlamingen op vakantie vertrekken omdat de prijs anders veel hoger ligt en hun dochter/zoon mist hierdoor de laatste schooldag voor de vakantie waarop toch niet echt les word gegeven...dan is het al een schande.
Maar wanneer moslims het opperfeest vieren...ze moeten gewoon een seintje geven en alle lessen worden gewoon uitgesteld, de Vlaamse kinderen wachten wel en geen kat die erover kraait.

Wat klopt er weer niet aan dit plaatje?

De schoofzak
17 november 2010, 12:54
Als Vlamingen op vakantie vertrekken omdat de prijs anders veel hoger ligt en hun dochter/zoon mist hierdoor de laatste schooldag voor de vakantie waarop toch niet echt les word gegeven...dan is het al een schande.
Maar wanneer moslims het opperfeest vieren...ze moeten gewoon een seintje geven en alle lessen worden gewoon uitgesteld, de Vlaamse kinderen wachten wel en geen kat die erover kraait.

Wat klopt er weer niet aan dit plaatje?

Wat er niet klopt ? Dat katten nooit kraaien zeker ?

Neen, je hebt wel gelijk, en het is duidelijk wat er niet klopt aan het plaatje.

fox
17 november 2010, 12:57
Als Vlamingen op vakantie vertrekken omdat de prijs anders veel hoger ligt en hun dochter/zoon mist hierdoor de laatste schooldag voor de vakantie waarop toch niet echt les word gegeven...dan is het al een schande.
Maar wanneer moslims het opperfeest vieren...ze moeten gewoon een seintje geven en alle lessen worden gewoon uitgesteld, de Vlaamse kinderen wachten wel en geen kat die erover kraait.

Wat klopt er weer niet aan dit plaatje?

Ik viel ook omver. Het lijkt me duidelijk dat dit gewoon spijbelen is en dat de school dan ook een sanctie geeft conform het schoolreglement en de lessen natuurlijk gewoon door laat gaan zoals op elke andere schooldag.

-=EXCALIBUR=-
17 november 2010, 12:58
Als Vlamingen op vakantie vertrekken omdat de prijs anders veel hoger ligt en hun dochter/zoon mist hierdoor de laatste schooldag voor de vakantie waarop toch niet echt les word gegeven...dan is het al een schande.
Maar wanneer moslims het opperfeest vieren...ze moeten gewoon een seintje geven en alle lessen worden gewoon uitgesteld, de Vlaamse kinderen wachten wel en geen kat die erover kraait.

Wat klopt er weer niet aan dit plaatje?
En ze zijn ook niet onwettig afwezig.

illwill
17 november 2010, 13:05
De eerst volgende keer dat ik met mijn gezin op verlof vertrek zeg ik ook gewoon dat ik mijn offerfeest ga vieren. Ik mag ook omwille van mijn geloof mijn kinderen thuishouden dan.

De schoofzak
17 november 2010, 13:15
Ik haalde destijds mijn kinderen nooit te vroeg uit de school.

Ik trachtte hen iets bij te brengen: werk is werk en schnaps is schnaps.

Typisch Vlaams ?

Flanelcondoom
17 november 2010, 13:31
Ik haalde destijds mijn kinderen nooit te vroeg uit de school.

Ik trachtte hen iets bij te brengen: werk is werk en schnaps is schnaps.

Typisch Vlaams ?

Ja, en het is ook te merken aan je zure, hypocriete houding.

Flanelcondoom
17 november 2010, 13:31
Men leert toch niks in't middelbaar. Waarom zagen?

fox
17 november 2010, 13:35
En ze zijn ook niet onwettig afwezig.


Dat is nu net het punt, dat zoiets niet aanzien wordt als onwettige afwezigheid. Mochten niet-moslims eigenlijk gewoon thuisblijven na het geven van een seintje die dag?

De schoofzak
17 november 2010, 13:38
Ja, en het is ook te merken aan je zure, hypocriete houding.

Oei, moet ik me verontschuldigen ?

Zou het helpen, mocht ik je een stok aanreiken, waarmee je mij vijftig maal op mijn blote rug mag ranselen?

illwill
17 november 2010, 13:38
Dat is nu net het punt, dat zoiets niet aanzien wordt als onwettige afwezigheid. Mochten niet-moslims eigenlijk gewoon thuisblijven na het geven van een seintje die dag?

Ik ben er bijna zeker van, vanniet. Is wel een goeie trouwens.

CyberpunX
17 november 2010, 14:03
Heb ooit eens de vergelijking gemaakt dat als sommige mochten thuisblijven voor offerfeest, ik ook mocht thuisblijven voor superbowl. :lol:
Needless to say dat ik een onwettige afwezigheid aan men broek had. Maar soit, elke 3 maand heb je toch recht op een dag afwezigheid.

Augurk
17 november 2010, 16:38
IK ben zelf docente in het volwassenenonderwijs (tweedekansonderwijs). Ik vind het ook frappant dat onze cursisten zomaar thuis mogen blijven door een papiertje te ondertekenen dat stelt dat ze het suiker/offerfeest vieren.

Ik had onlangs een cursist die mij vroeg of hij de volgende dag thuis mocht blijven omdat het suikerfeest was (het was offerfeest, geen suikerfeest - wat ik hem ook heb uitgelegd). Een andere cursist vroeg hem wat het offerfeest eigenlijk was, waarop hij niet wist te antwoorden. Vervolgens gaf hij toe dat hij gewoon geen zin had om naar de les te komen...

AdrianHealey
17 november 2010, 16:41
Het is duidelijk dat de Moslims de intelligentere in deze zijn.

Het is immers doorgaans enorm dom voor een moslim om zijn kind naar onze scholen te sturen. Hadden we maar keuze van educatie, in plaats van ons systeem. :(

Flanelcondoom
17 november 2010, 16:44
Het is duidelijk dat de Moslims de intelligentere in deze zijn.

Het is immers doorgaans enorm dom voor een moslim om zijn kind naar onze scholen te sturen. Hadden we maar keuze van educatie, in plaats van ons systeem. :(

Weet je wat je moet doen?

In plaats van telkens te typen, kun je ook gewoon dit knippen:

[voer libertarische mening over dit onderwerp in]


en telkens plakken in elke draad.
We kennen je mening intussen al.

Steve_M
17 november 2010, 16:49
Ik haalde destijds mijn kinderen nooit te vroeg uit de school.

Ik trachtte hen iets bij te brengen: werk is werk en schnaps is schnaps.

Typisch Vlaams ?

Nee, typisch Duits.

Eigenzinnig
17 november 2010, 16:57
Dat is nu net het punt, dat zoiets niet aanzien wordt als onwettige afwezigheid. Mochten niet-moslims eigenlijk gewoon thuisblijven na het geven van een seintje die dag?
Kindergeld aftrekken per dag afwezigheid..

Er is geen orde en discipline meer...(herinnert zich beelden van autochtone gezinnen op de luchthaven één week voor de aanvang van de grote vakantie )

Flanelcondoom
17 november 2010, 16:59
Kindergeld aftrekken per dag afwezigheid..

Er is geen orde en discipline meer...(herinnert zich beelden van autochtone gezinnen op de luchthaven één week voor de aanvang van de grote vakantie )

Betekent eigenzinnig zijn niet per definitie eigen ding doen ipv in andermans tucht mee te lopen?

Boduo
17 november 2010, 17:12
Ik haalde destijds mijn kinderen nooit te vroeg uit de school.

Ik trachtte hen iets bij te brengen: werk is werk en schnaps is schnaps.

Typisch Vlaams ?

Schoof, dat is de énige juiste houding !
proficiat !

Eigenzinnig
17 november 2010, 17:16
Betekent eigenzinnig zijn niet per definitie eigen ding doen ipv in andermans tucht mee te lopen?

Nee.dat betekent dat ik geen stromingen volg en hun meningen overneem, maar meningen heb die meestal overeenkomen met bepaalde stromingen..groot verschil...

Tucht is trouwens voor hun eigen bestwil..ik zie de laatste jaren méér en méér gefrustreerde 'nieuwelingen' op het werk die moeite hebben met de strikte orde en discipline in de privé sector..

netslet
17 november 2010, 17:17
[voer libertarische mening over dit onderwerp in]

http://28.media.tumblr.com/tumblr_l7bi80cP8R1qcqorzo1_500.jpg
:-D

Flanelcondoom
17 november 2010, 17:17
Nee.dat betekent dat ik geen stromingen volg en hun meningen overneem, maar meningen heb die meestal overeenkomen met bepaalde stromingen..groot verschil...

Orde en tucht, waarvoor eigenlijk?

roger verhiest
17 november 2010, 17:18
Het is duidelijk dat de Moslims de intelligentere in deze zijn.

Het is immers doorgaans enorm dom voor een moslim om zijn kind naar onze scholen te sturen. Hadden we maar keuze van educatie, in plaats van ons systeem. :(


Voor alle duidelijkheid : alle belgen mogen hun kinderen zelf thuis les geven,
er is leerplicht geen schoolplicht.

leuri
17 november 2010, 17:19
Betekent eigenzinnig zijn niet per definitie eigen ding doen ipv in andermans tucht mee te lopen?

Als ze niet willen meelopen in ons systeem moeten ze ook niet mee genieten van onze sociale opvangnetten.

Trouwens zijn niet allochtonen zo, ik heb ook eens wat avondschool gevolgd en daar waren de drie allochtonen heel stipt, in tegenstelling tot mezelf en sommige anderen.

Het gaat hem hier weer om een beperkte groep allochtonen die er alles aan doet om de relatie allochtonen-autochtonen te verzieken.

Steve_M
17 november 2010, 17:20
Voor alle duidelijkheid : alle belgen mogen hun kinderen zelf thuis les geven,
er is leerplicht geen schoolplicht.

Ja, laat ons dat vooral aanmoedigen. Dan kan elke halve gare zijn kind veilig thuis houden en naar eigen smaak indoctrineren. Dat zijn dan later de perfecte slachtoffers.

Eigenzinnig
17 november 2010, 17:21
Orde en tucht, waarvoor eigenlijk?

Om een stabiele en tevreden volwassene te kunnen worden..

Flanelcondoom
17 november 2010, 17:23
Om een stabiele en tevreden volwassene te kunnen worden..

Ben jij stabiel en tevreden?


Jij bent ontevreden met de islam, ontevreden met het Belgicisme, ontevreden met gebrek aan tucht, ontevreden met Flanelcondoom, ontevreden met...

Eigenzinnig
17 november 2010, 17:29
Ben jij stabiel en tevreden?


Jij bent ontevreden met de islam, ontevreden met het Belgicisme, ontevreden met gebrek aan tucht, ontevreden met Flanelcondoom, ontevreden met...
Ik heb veel om tevreden te zijn ja..een STABIELE baan,een STABIELE relatie geen noemenswaardige problemen...

Ik ben niet ontevreden met de islam..ik ben ontevreden met de opdringerigheid van religie in de maatschappij

Belgicisme = wanorde , dus daar ben ik niet tevreden mee..:lol:

Een stabiel persoon gaat ook niet provoceren of beledigen als zijn mening of argumenten niet aanvaard worden..8-)

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 17:29
Als Vlamingen op vakantie vertrekken omdat de prijs anders veel hoger ligt en hun dochter/zoon mist hierdoor de laatste schooldag voor de vakantie waarop toch niet echt les word gegeven...dan is het al een schande.
Maar wanneer moslims het opperfeest vieren...ze moeten gewoon een seintje geven en alle lessen worden gewoon uitgesteld, de Vlaamse kinderen wachten wel en geen kat die erover kraait.

Wat klopt er weer niet aan dit plaatje?

Maak daar een officiële feestdag van.

illwill
17 november 2010, 17:31
IK ben zelf docente in het volwassenenonderwijs (tweedekansonderwijs). Ik vind het ook frappant dat onze cursisten zomaar thuis mogen blijven door een papiertje te ondertekenen dat stelt dat ze het suiker/offerfeest vieren.

Ik had onlangs een cursist die mij vroeg of hij de volgende dag thuis mocht blijven omdat het suikerfeest was (het was offerfeest, geen suikerfeest - wat ik hem ook heb uitgelegd). Een andere cursist vroeg hem wat het offerfeest eigenlijk was, waarop hij niet wist te antwoorden. Vervolgens gaf hij toe dat hij gewoon geen zin had om naar de les te komen...

Dat sommigen niet weten wat het feest betekend boeit me eigenlijk helemaal niets. Dat het weer aanvaard word...daar gaat het mij net om.

illwill
17 november 2010, 17:32
Voor alle duidelijkheid : alle belgen mogen hun kinderen zelf thuis les geven,
er is leerplicht geen schoolplicht.

Waarom dan commotie indien men vroeger op vakantie gaat?
Waarom een dokterspapiertje?

illwill
17 november 2010, 17:35
Maak daar een officiële feestdag van.

Ja, laat de economie opdraaiien voor relegieuze dagen die niet van hier komen.
Gaan we alle dagen van alle godsdiensten officieel maken?

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 17:36
Als Vlamingen op vakantie vertrekken omdat de prijs anders veel hoger ligt en hun dochter/zoon mist hierdoor de laatste schooldag voor de vakantie waarop toch niet echt les word gegeven...dan is het al een schande.
Maar wanneer moslims het opperfeest vieren...ze moeten gewoon een seintje geven en alle lessen worden gewoon uitgesteld, de Vlaamse kinderen wachten wel en geen kat die erover kraait.

Wat klopt er weer niet aan dit plaatje?

Het opperfeest?

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 17:38
Ja, laat de economie opdraaiien voor relegieuze dagen die niet van hier komen.
Gaan we alle dagen van alle godsdiensten officieel maken?

Nee, maar een regelmatige en evenwichtige herzieninig van de officiële feestdagen kan geen kwaad.

AdrianHealey
17 november 2010, 18:10
Voor alle duidelijkheid : alle belgen mogen hun kinderen zelf thuis les geven,
er is leerplicht geen schoolplicht.

Jep, maar de marginale kosten en baten worden wel lichtjes gemanipuleerd

AdrianHealey
17 november 2010, 18:10
http://28.media.tumblr.com/tumblr_l7bi80cP8R1qcqorzo1_500.jpg
:-D

Hey; is ons publiek onderwijs dan niet gericht op het educeren van een bepaald segment van de jongeren - en 'allochtonen' zit daar niet echt bij.

De schoofzak
17 november 2010, 18:24
Nee, maar een regelmatige en evenwichtige herzieninig van de officiële feestdagen kan geen kwaad.

Regelmatig, maar niet teveel, en evenwichtig herzien van de wegcode, kan zeker en vast geen kwaad.

Maar toch liefst niet toepassen vooraleer de wettelijke wijziging in voege gegaan is.


Verder is het moeilijk om tradities te wijzigen, want dan is het geen traditie meer.
Ik ben anti-katholiek, maar toch zou ik het een historisch-culturele fout vinden om sommige kaloten-feestdagen te schrappen uit het collectieve geheugen.
Zo gun ik ook de sossen hun 1 mei.
En is wo I nog niet lang genoeg geleden om 11 november af te schaffen.

Flanelcondoom
17 november 2010, 18:30
Hey; is ons publiek onderwijs dan niet gericht op het educeren van een bepaald segment van de jongeren - en 'allochtonen' zit daar niet echt bij.

Dat is de schuld van de overheid.

Ratatosk
17 november 2010, 18:31
Het zijn die kleine gunsten die de druppel doen overlopen.

Zelfs op mijn school is het zo dat moslims thuis mogen blijven ivm offerfeest en daarna een examen mogen afleggen en dat niet-moslims die ziek zijn de dag erna geen examen mogen afleggen. Dan is men verbaast dat anderen een afkeer tegen het systeen en de moslims krijgen.

Steve_M
17 november 2010, 18:32
Het zijn die kleine gunsten die de druppel doen overlopen.

Zelfs op mijn school is het zo dat moslims thuis mogen blijven ivm offerfeest en daarna een examen mogen afleggen en dat niet-moslims die ziek zijn de dag erna geen examen mogen afleggen. Dan is men verbaast dat anderen een afkeer tegen het systeen en de moslims krijgen.

Dat is toch die moslims hun schuld niet.

Flanelcondoom
17 november 2010, 18:33
Dat is toch die moslims hun schuld niet.

Het is toch al gezegd. Het is de schuld van de overheid.

Den Ardennees
17 november 2010, 18:34
Ik viel ook omver. Het lijkt me duidelijk dat dit gewoon spijbelen is en dat de school dan ook een sanctie geeft conform het schoolreglement en de lessen natuurlijk gewoon door laat gaan zoals op elke andere schooldag.

ik was dus gelukkig niet de enige die verbaasd was over dit ene zinnetje in het journaal van gisteren.

Eigenzinnig
17 november 2010, 18:35
Het is toch al gezegd. Het is de schuld van de overheid.
zeg maar de schuld van de volgelingen der politieke correctheid...linkies

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 18:38
Regelmatig, maar niet teveel, en evenwichtig herzien van de wegcode, kan zeker en vast geen kwaad.

Maar toch liefst niet toepassen vooraleer de wettelijke wijziging in voege gegaan is.

Veel wetgeving is eigenlijk de resultante van al bestaande praktijken, hoor. Zie bijvoorbeeld de euthanasiewetgeving.

Verder is het moeilijk om tradities te wijzigen, want dan is het geen traditie meer.
Ik ben anti-katholiek, maar toch zou ik het een historisch-culturele fout vinden om sommige kaloten-feestdagen te schrappen uit het collectieve geheugen.
Zo gun ik ook de sossen hun 1 mei.
En is wo I nog niet lang genoeg geleden om 11 november af te schaffen.

Wel, het is alleszins goed dat erover gediscussieerd kan worden. Kerstmis en Pasen zijn wellicht "heilig", maar de Hemelvaartsdagen en Tweede Pinksterdag kunnen m.i. gerust ter discussie worden gesteld. De katholieken worden thans overbediend. Dan is het makkelijk om kritiek te geven op andersgelovigen die geen enkele officiële feestdag genieten natuurlijk...

Ratatosk
17 november 2010, 18:46
Het is toch al gezegd. Het is de schuld van de overheid.

Van beide.

Van de overheid of wat dan ook die het toelaten.

En van de moslims die vinden dat hun godsdienst uitzonderingen moeten krijgen.

In mijn ogen moet een katholieke school geen rekening houden met andersgelovigen ivm hun godsdienst.

Steve_M
17 november 2010, 18:49
Van beide.

Van de overheid of wat dan ook die het toelaten.

En van de moslims die vinden dat hun godsdienst uitzonderingen moeten krijgen.

In mijn ogen moet een katholieke school geen rekening houden met andersgelovigen ivm hun godsdienst.

Vragen staat vrij. Als jij morgen vraagt dat je leerkrachten verkleed als clown lesgeven en die doen dat, moet ik dan pissig zijn op jou omdat ik de hele dag op Pipo moet kijken?

Jan van den Berghe
17 november 2010, 21:08
Als Vlamingen op vakantie vertrekken omdat de prijs anders veel hoger ligt en hun dochter/zoon mist hierdoor de laatste schooldag voor de vakantie waarop toch niet echt les word gegeven...dan is het al een schande.
Maar wanneer moslims het opperfeest vieren...ze moeten gewoon een seintje geven en alle lessen worden gewoon uitgesteld, de Vlaamse kinderen wachten wel en geen kat die erover kraait.

Wat klopt er weer niet aan dit plaatje?

Bij mijn weten worden de lessen helemaal niet uitgesteld. Een kind moet die dag op school zijn. Hoogstens kan de directeur bij uitzondering de toelating geven, maar dat moet dan individueel aangevraagd worden en door de directie goedgekeurd worden. Vraagt men niets aan en is het kind afwezig, dan moeten ouders dat natuurlijk altijd melden. "Mijn kind komt niet, want het is ons offerfeest" is daarbij geen geldige reden.

Jan van den Berghe
17 november 2010, 21:10
Wel, het is alleszins goed dat erover gediscussieerd kan worden. Kerstmis en Pasen zijn wellicht "heilig", maar de Hemelvaartsdagen en Tweede Pinksterdag kunnen m.i. gerust ter discussie worden gesteld. De katholieken worden thans overbediend. Dan is het makkelijk om kritiek te geven op andersgelovigen die geen enkele officiële feestdag genieten natuurlijk...

Onze feestdagen zijn er gekomen doordat onze maatschappij nu eenmaal van christelijke oorsprong is en in veel gevallen ook van daaruit nog gedragen wordt.

Waar leg je trouwens dan ergens de lijn als "andersgelovigen" ook "enkele officiële feestdagen" zouden mogen genieten?

Ratatosk
17 november 2010, 21:11
Vragen staat vrij. Als jij morgen vraagt dat je leerkrachten verkleed als clown lesgeven en die doen dat, moet ik dan pissig zijn op jou omdat ik de hele dag op Pipo moet kijken?

Ja

Amon_Re
17 november 2010, 21:30
Als Vlamingen op vakantie vertrekken omdat de prijs anders veel hoger ligt en hun dochter/zoon mist hierdoor de laatste schooldag voor de vakantie waarop toch niet echt les word gegeven...dan is het al een schande.
Maar wanneer moslims het opperfeest vieren...ze moeten gewoon een seintje geven en alle lessen worden gewoon uitgesteld, de Vlaamse kinderen wachten wel en geen kat die erover kraait.

Wat klopt er weer niet aan dit plaatje?

Ofwel iedereen thuis ofwel niemand thuis, kwestie van gelijkheid.

Amon_Re
17 november 2010, 21:30
Het is immers doorgaans enorm dom voor een moslim om zijn kind naar onze scholen te sturen. Hadden we maar keuze van educatie, in plaats van ons systeem. :(

Ja, zodat ze nooit van evolutie horen bv

Amon_Re
17 november 2010, 21:35
Ja, laat de economie opdraaiien voor relegieuze dagen die niet van hier komen.
Gaan we alle dagen van alle godsdiensten officieel maken?

Ik heb geen voeling met de lokale religie, dus heb ik er weinig problemen mee om die te wijzigen, de vraag is echter, wilt men dit wel doen voor zo'n kleine minderheid?

Amon_Re
17 november 2010, 21:36
Nee, maar een regelmatige en evenwichtige herzieninig van de officiële feestdagen kan geen kwaad.

Op zich niet nee, zolang er een draagvlak voor is bij de meerderheid

Amon_Re
17 november 2010, 21:38
Het is toch al gezegd. Het is de schuld van de overheid.

²

Jan van den Berghe
17 november 2010, 21:40
Nee, maar een regelmatige en evenwichtige herzieninig van de officiële feestdagen kan geen kwaad.

Mij valt op dat die vraag er eigenlijk nooit is gekomen vanuit een aantal minderheidsgroepen die hier al (heel) lang in België wonen. Een 'vergeten' minderheid is bijvoorbeeld de Armeniërs en de Russen die hier in niet onaardige aantallen na WO I zijn toegestroomd. Deze mensen vieren hun kerkelijke feestdagen nog volgens de Juliaanse kalender, waardoor ze dus niet veel hebben aan de officiële vrije dagen die geordend zijn naar de Gregoriaanse kalender. Of wat te denken van de Joden die hier ook al heel lang wonen, en voor wie het nooit een onderwerp van discussie was om de geldende feestdagen in vraag te stellen.

Albrecht
17 november 2010, 21:42
In het Katholiek Onderwijsnet, alleszins toch de "katholieke" middelbare school van mijn dorpje, kunnen Orthodoxen volgens het schoolregelement vrij krijgen met kerstmis, paasmaandag, Hemelvaart en Pinksteren.

vlijmscherp
17 november 2010, 21:46
Maak daar een officiële feestdag van.

mja, in feite, waarom niet?

Jazeker
17 november 2010, 21:55
Dat is toch die moslims hun schuld niet.

Neen. Het is de schuld van hen die het toelaten of gedogen. Als ik morgen aan de politierechter vraag of ik 160 mag rijden en die laat dat toe, dan is dat de schuld van die rechter. Dus daarover ging de discussie. Het gaat om een ongelijkheid die in het leven wordt geroepen.

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 22:21
Onze feestdagen zijn er gekomen doordat onze maatschappij nu eenmaal van christelijke oorsprong is en in veel gevallen ook van daaruit nog gedragen wordt.

Welkom in 2010. Waar het gros van de christenen niet eens meer weet waar Pinksteren voor staat. Laat staan dat ze het vieren...

Ik begrijp dat een katholiek, steil in de leer, wil vasthouden aan de traditie. Dat doen de meeste mensen waarvan de ooit hegemonische religie op haar retour is. In het heden vinden ze immers geen argumentatie meer. Dan maar teren op de sedimenten van het verleden...

Maar dat is al te doorzichtig. Feestdagen moeten de realiteit van vandaag weerspiegelen. En die realiteit is niet langer die van 30-40 jaar geleden, hoezeer je dat ook kunt betreuren.

Waar leg je trouwens dan ergens de lijn als "andersgelovigen" ook "enkele officiële feestdagen" zouden mogen genieten?

Dat is een praktische kwestie. Het spreekt voor zich dat we geen feestdag gaan invoeren voor een religie met 5 aanhangers. Maar als heelder klassen leeglopen op 1 of 2 dagen van het jaar, dan lijkt het me nuttig om afspraken te maken op een hoger niveau dan de school, desnoods d.m.v. lokale verschillen (de situatie in Antwerpen is duidelijk niet die in, pakweg, Haacht).

En waarom de scholen zelf niet over de levensbeschouwelijk getinte feestdagen laten beslissen?

Er zijn denkpistes zat.

Jan van den Berghe
17 november 2010, 22:26
Welkom in 2010. Waar het gros van de christenen niet eens meer weet waar Pinksteren voor staat. Laat staan dat ze het vieren...

Ik begrijp dat een katholiek, steil in de leer, wil vasthouden aan de traditie. Dat doen de meeste mensen waarvan de ooit hegemonische religie op haar retour is. In het heden vinden ze immers geen argumentatie meer. Dan maar teren op de sedimenten van het verleden...

Maar dat is al te doorzichtig. Feestdagen moeten de realiteit van vandaag weerspiegelen. En die realiteit is niet langer die van 30-40 jaar geleden, hoezeer je dat ook kunt betreuren.


Welke realiteit dan?

De realiteit dat de meerderheid van de mensen niet meer kerkt en dat we, als ik eventjes uw redenering echt toepas, dus beter alle kerkelijke feestdagen niet meer als officiële feestdagen erkennen?

Jan van den Berghe
17 november 2010, 22:28
Dat is een praktische kwestie. Het spreekt voor zich dat we geen feestdag gaan invoeren voor een religie met 5 aanhangers.


Waarom niet? Waarom wilt u die mensen dan hun feestdagen onthouden, daar waar u anderen dat wel geeft louter op basis van de macht van het getal?

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 22:31
Mij valt op dat die vraag er eigenlijk nooit is gekomen vanuit een aantal minderheidsgroepen die hier al (heel) lang in België wonen. Een 'vergeten' minderheid is bijvoorbeeld de Armeniërs en de Russen die hier in niet onaardige aantallen na WO I zijn toegestroomd. Deze mensen vieren hun kerkelijke feestdagen nog volgens de Juliaanse kalender, waardoor ze dus niet veel hebben aan de officiële vrije dagen die geordend zijn naar de Gregoriaanse kalender. Of wat te denken van de Joden die hier ook al heel lang wonen, en voor wie het nooit een onderwerp van discussie was om de geldende feestdagen in vraag te stellen.

Als er geen vraag naar is, dan is dat zo. Tevreden burgers zijn ook burgers.

Als er wel vraag naar is, dient een overheid ten overstaan van de vragende burgers te bekijken welke de mogelijkheden zijn om aan hun wensen te voldoen.

Of de vergelijking tussen de joodse populatie en de islamitische populatie opgaat, betwijfel ik, maar dat is au fond naast de kwestie. Als de joden er niet naar vragen, ga ik ervan uit dat zij van oordeel zijn dat ze er geen behoefte aan hebben en daarmee is de kous dan af.

Jan van den Berghe
17 november 2010, 22:33
Als er geen vraag naar is, dan is dat zo. Tevreden burgers zijn ook burgers.

Als er wel vraag naar is, dient een overheid ten overstaan van de vragende burgers te bekijken welke de mogelijkheden zijn om aan hun wensen te voldoen.

Of de vergelijking tussen de joodse populatie en de islamitische populatie opgaat, betwijfel ik, maar dat is au fond naast de kwestie. Als de joden er niet naar vragen, ga ik ervan uit dat zij van oordeel zijn dat ze er geen behoefte aan hebben en daarmee is de kous dan af.

Vragen de moslims ernaar?

En als het verzoek van de moslims ingewilligd zou worden omdat ze ernaar vragen, zal men dit dan ook doen voor pakweg tien andere religies die dat ook vragen?

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 22:34
Neen. Het is de schuld van hen die het toelaten of gedogen. Als ik morgen aan de politierechter vraag of ik 160 mag rijden en die laat dat toe, dan is dat de schuld van die rechter. Dus daarover ging de discussie. Het gaat om een ongelijkheid die in het leven wordt geroepen.

Je "vergeet" dat die "ongelijkheid" een institutionele ongelijkheid compenseert: katholieken krijgen wel vrijaf voor hun feesten, moslims niet, ofschoon beide godsdiensten de jure officiële erkenning genieten.

Jan van den Berghe
17 november 2010, 22:37
Je "vergeet" dat die "ongelijkheid" een institutionele ongelijkheid compenseert: katholieken krijgen wel vrijaf voor hun feesten, moslims niet, ofschoon beide godsdiensten de jure officiële erkenning genieten.

Er zijn wel meer godsdiensten erkend dan het katholicisme en de islam, hoor.

Uw opmerking klopt trouwens niet: op de officiële feestdagen heeft iedereen vrij, ongeacht welke godsdienst je aanhangt. Als katholiek heb ik trouwens soms het probleem dat we op bepaalde feesten en belangrijke liturgische dagen geen vrij hebben...

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 22:46
Welke realiteit dan?

De realiteit dat de meerderheid van de mensen niet meer kerkt en dat we, als ik eventjes uw redenering echt toepas, dus beter alle kerkelijke feestdagen niet meer als officiële feestdagen erkennen?

Het gaat niet om het kerkbezoek an sich. Kerstmis wordt bijvoorbeeld nog wel gevierd, ook al gaat het steeds minder om de christelijke achtergrond van die feestdag. Idem voor Pasen. Deze feesten worden ook buiten de kerk om, door niet-gelovigen gevierd.

M.a.w. er is nog een levende praktijk verbonden aan deze feesten, die een vrije dag verantwoorden om deze praktijk te kunnen beleven. Ook het Suikerfeest is een levende praktijk, getuige de leegloop in sommige scholen in de steden. D�*t is de realiteit.

Uiteraard moeten er zekere grenzen afgesproken worden, een soort verdeelsleutel op grond van de onderlinge verhoudingen, maar toch enigszins convergerend om te vermijden dat kleinere, maar officieel erkende godsdiensten uiteindelijk geen enkele feestdag krijgen toebedeeld.

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 22:48
Waarom niet? Waarom wilt u die mensen dan hun feestdagen onthouden, daar waar u anderen dat wel geeft louter op basis van de macht van het getal?

Dat is gewoon niet haalbaar. Er zijn maar 10 officiële feestdagen. De kleinste denominaties zullen zich daarnaar moeten schikken.

Jan van den Berghe
17 november 2010, 22:50
Het gaat niet om het kerkbezoek an sich. Kerstmis wordt bijvoorbeeld nog wel gevierd, ook al gaat het steeds minder om de christelijke achtergrond van die feestdag. Idem voor Pasen. Deze feesten worden ook buiten de kerk om, door niet-gelovigen gevierd.

M.a.w. er is nog een levende praktijk verbonden aan deze feesten, die een vrije dag verantwoorden om deze praktijk te kunnen beleven. Ook het Suikerfeest is een levende praktijk, getuige de leegloop in sommige scholen in de steden. D�*t is de realiteit.

Bij ons zie ik geen enkele leegloop op het Suikerfeest. Wel vinden alle ouders van onze leerlingen het normaal dat ze op Kerst thuis zijn. Die "levende praktijk" waarover u spreekt, is nogal een gekleurde benadering en komt eigenlijk gewoon weer neer op de macht van het getal. Bij de Joden komen hun feesten ook overeen met een heel levendige praktijk (zelfs modernistische en atheïstische Joden vieren de grote feesten, een beetje zoals velen onder ons Kerstmis). Uw betoog over de "levende praktijk" klopt dus ergens niet; het is geen inherent argument.

Jan van den Berghe
17 november 2010, 22:52
Dat is gewoon niet haalbaar. Er zijn maar 10 officiële feestdagen. De kleinste denominaties zullen zich daarnaar moeten schikken.

Dat is dus gewoon de regeling die nu in voege is, nl. de dominantie van het getal. Geen fundamenteel verschil dus.

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 22:54
Vragen de moslims ernaar?

Misschien niet expliciet - blijkbaar zijn ze bescheidener dan soms wordt beweerd - maar het feit dat men thans naar noodingrepen grijpt, wijst erop dat er een probleem is, waarvoor een officiële feestdag een oplossing zou kunnen zijn. Als men tevreden is over de noodingreep: het zij zo. Maar ik stel in dit topic vast dat anderen het daar dan weer moeilijk mee hebben.

Jan van den Berghe
17 november 2010, 22:56
Misschien niet expliciet - blijkbaar zijn ze bescheidener dan soms wordt beweerd - maar het feit dat men thans naar noodingrepen grijpt, wijst erop dat er een probleem is, waarvoor een officiële feestdag een oplossing zou kunnen zijn. Als men tevreden is over de noodingreep: het zij zo. Maar ik stel in dit topic vast dat anderen het daar dan weer moeilijk mee hebben.

Is die redenering van de "noodingrepen" dan ook toepasselijk op orthodoxe christenen die voor hun Pasen een dag vrijaf vragen? Geldt dat ook voor hindoeïstische leerlingen die op hun dagen zogezegd ziek thuis blijven?

Enz.

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 22:57
Uw opmerking klopt trouwens niet: op de officiële feestdagen heeft iedereen vrij, ongeacht welke godsdienst je aanhangt. Als katholiek heb ik trouwens soms het probleem dat we op bepaalde feesten en belangrijke liturgische dagen geen vrij hebben...

Ik heb niets anders beweerd. Het gaat erom dat die feestdagen niet levensbeschouwelijk arbitrair zijn.

Den Ardennees
17 november 2010, 22:59
Neen. Het is de schuld van hen die het toelaten of gedogen. Als ik morgen aan de politierechter vraag of ik 160 mag rijden en die laat dat toe, dan is dat de schuld van die rechter. Dus daarover ging de discussie. Het gaat om een ongelijkheid die in het leven wordt geroepen.

hetzelfde uiteindelijk met het aanbieden van hallal-voedsel op school. Men zou heel eenvoudig moeten zeggen: "of je eet wat de pot schaft, of je neemt je boterhammen mee", maar neen: de scholen doen wat de moslims vragen.

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 22:59
Dat is dus gewoon de regeling die nu in voege is, nl. de dominantie van het getal. Geen fundamenteel verschil dus.

Het getal speelt onvermijdelijk mee, maar is daarom niet de enige factor die in rekening kan worden gebracht. U gaat te veel uit van een mono-benadering.

Jan van den Berghe
17 november 2010, 23:02
Het getal speelt onvermijdelijk mee, maar is daarom niet de enige factor die in rekening kan worden gebracht. U gaat te veel uit van een mono-benadering.

Welke factoren wilt u dan nog in de redenering meenemen?

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 23:04
Is die redenering van de "noodingrepen" dan ook toepasselijk op orthodoxe christenen die voor hun Pasen een dag vrijaf vragen? Geldt dat ook voor hindoeïstische leerlingen die op hun dagen zogezegd ziek thuis blijven?

Enz.

Wel, voor kleinere groepen kan men naar noodoplossingen grijpen. Die hindoeïstische kinderen kan men de hypocrisie besparen door ze die vrije dagen te gunnen. De leerling moet zijn/haar stof dan maar zelf zien bij te benen m.b.v. de andere leerlingen. Zo erg is het niet als je eens een dag mist.

Jan van den Berghe
17 november 2010, 23:05
Ik heb niets anders beweerd. Het gaat erom dat die feestdagen niet levensbeschouwelijk arbitrair zijn.

Volgens u gaat het toch niet om "levensbeschouwelijke" achtergrond, maar om "levende praktijk" (d.i. volksfeest rond het gebeuren)?

Jan van den Berghe
17 november 2010, 23:07
Wel, voor kleinere groepen kan men naar noodoplossingen grijpen. Die hindoeïstische kinderen kan men de hypocrisie besparen door ze die vrije dagen te gunnen. De leerling moet zijn/haar stof dan maar zelf zien bij te benen m.b.v. de andere leerlingen. Zo erg is het niet als je eens een dag mist.

Dat kunnen we dan toch ook toepassen voor leerlingen van andere godsdiensten?

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 23:08
Welke factoren wilt u dan nog in de redenering meenemen?

Zoals gezegd: de participatiegraad aan feest x of y lijkt me tamelijk wezenlijk. Een vrije dag geven om iets te vieren dat de facto niet of slechts door een kleine minderheid binnen een koepelreligie (christendom, islam, etc.) gevierd wordt, lijkt me tamelijk zinloos.

Jan van den Berghe
17 november 2010, 23:10
Zoals gezegd: de participatiegraad aan feest x of y lijkt me tamelijk wezenlijk. Een vrije dag geven om iets te vieren dat de facto niet of slechts door een kleine minderheid binnen een koepelreligie (christendom, islam, etc.) gevierd wordt, lijkt me tamelijk zinloos.

Hoe gaat u dat objectief toetsen? En wat wilt u dan verstaan onder "vieren"? Als mensen op een bepaalde vrijedag op reis gaan, gaat u dit dan beschouwen als "vieren"? M.a.w. welke inhoudelijke criteria gaat u hiervoor hanteren?

Mij lijkt dat u een nogal natte vingerpolitiek aan het uitstippelen bent.

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 23:12
Volgens u gaat het toch niet om "levensbeschouwelijke" achtergrond, maar om "levende praktijk" (d.i. volksfeest rond het gebeuren)?

Het gaat over levende praktijken met een levensbeschouwelijke achtergrond.

Jan van den Berghe
17 november 2010, 23:13
Het gaat over levende praktijken met een levensbeschouwelijke achtergrond.

Dan klopt uw toepassing op Kerstmis niet. De meeste mensen vieren Kerstmis zonder dat de levensbeschouwelijke achtergrond van het feest een daadwerkelijke rol speelt.

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 23:18
Hoe gaat u dat objectief toetsen? En wat wilt u dan verstaan onder "vieren"? Als mensen op een bepaalde vrijedag op reis gaan, gaat u dit dan beschouwen als "vieren"? M.a.w. welke inhoudelijke criteria gaat u hiervoor hanteren?

Mij lijkt dat u een nogal natte vingerpolitiek aan het uitstippelen bent.

Vieren = deelnemen aan de rituelen die traditioneel eigen zijn aan een bepaald feest.

Uiteraard is het niet eenvoudig zoiets objectief te meten, maar de sociale wetenschappers ten onzent hebben al voor hetere vuren gestaan. Voor mijn part kijkt men naar de verkoop van kerstbomen en paaseieren.

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 23:19
Dan klopt uw toepassing op Kerstmis niet. De meeste mensen vieren Kerstmis zonder dat de levensbeschouwelijke achtergrond van het feest een daadwerkelijke rol speelt.

Kerstmis heeft die achtergrond wel. Maar men zou er inderdaad ook een niet-levensbeschouwelijke feestdag van kunnen maken, zoals 21 juli of 11 november.

Jan van den Berghe
17 november 2010, 23:22
Vieren = deelnemen aan de rituelen die traditioneel eigen zijn aan een bepaald feest.

Uiteraard is het niet eenvoudig zoiets objectief te meten, maar de sociale wetenschappers ten onzent hebben al voor hetere vuren gestaan. Voor mijn part kijkt men naar de verkoop van kerstbomen en paaseieren.

Dus, al een meerderheid op een bepaald feest eventjes geen oude folkloristische gebruiken meer in stand houdt, maar een andere vorm van ontspanning zoekt, moet de vrije dag dus afgeschaft worden?

Jan van den Berghe
17 november 2010, 23:23
Kerstmis heeft die achtergrond wel. Maar men zou er inderdaad ook een niet-levensbeschouwelijke feestdag van kunnen maken, zoals 21 juli of 11 november.

Kerstmis heeft dat voor veel mensen helemaal niet meer. Kerstmis is het feest van de vrede, van het familiefeest, van de gezelligheid... Jezus' geboorte, tja, dat weten ze wel, maar het heeft voor de meesten geen enkele betekenis of invloed bij hun feestvieren.

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 23:24
Dus, al een meerderheid op een bepaald feest eventjes geen oude folkloristische gebruiken meer in stand houdt, maar een andere vorm van ontspanning zoekt, moet de vrije dag dus afgeschaft worden?

Als een meerderheid binnen een koepelreligie die feestdag nog louter ziet als een vrije dag, daar m.a.w. geen andere betekenis meer aan toeschrijft, dan kan die dag vervangen worden door een andere dag.

Jan van den Berghe
17 november 2010, 23:26
Als een meerderheid binnen een koepelreligie die feestdag nog louter ziet als een vrije dag, daar m.a.w. geen andere betekenis meer aan toeschrijft, dan kan die dag vervangen worden door een andere dag.

Wat bedoelt u met "geen andere betekenis"? Als die vrije dag gelijk staat met "een familiefeest", wie bent u dan te oordelen dat het niet meer passend is?

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 23:27
Kerstmis heeft dat voor veel mensen helemaal niet meer. Kerstmis is het feest van de vrede, van het familiefeest, van de gezelligheid... Jezus' geboorte, tja, dat weten ze wel, maar het heeft voor de meesten geen enkele betekenis of invloed bij hun feestvieren.

Maar ze vieren het dus nog wel, het is meer dan louter een vrije dag. In tegenstelling tot, pakweg, Pinksteren. Dat is toch een niet te verwaarlozen onderscheid?

Jan van den Berghe
17 november 2010, 23:32
Maar ze vieren het dus nog wel, het is meer dan louter een vrije dag. In tegenstelling tot, pakweg, Pinksteren. Dat is toch een niet te verwaarlozen onderscheid?

"Ze vieren het nog wel"... Wat vieren ze? Die feestdag? Neen, ze vieren een nieuwe invulling van die feestdag, een a-religieuze duiding van een relgieus feest.

Kerstmis wordt dan een feest van warmte, gezelligheid, kaarsen in het donker, markten waar je jenever en glühwein drinkt, familiediners, enz. Wordt Pasen echter zo gelijkaardig gevierd? Niet echt, buiten eieren rapen in de eigen tuin of die van de grootouders gebeurt er echter niet zoveel meer. Dus, uw redenering is er een van vage veronderstellingen en veel aannames. Nattevingerredeneringen.

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 23:36
"Ze vieren het nog wel"... Wat vieren ze? Die feestdag? Neen, ze vieren een nieuwe invulling van die feestdag, een a-religieuze duiding van een relgieus feest.

Kerstmis wordt dan een feest van warmte, gezelligheid, kaarsen in het donker, markten waar je jenever en glühwein drinkt, familiediners, enz. Wordt Pasen echter zo gelijkaardig gevierd? Niet echt, buiten eieren rapen in de eigen tuin of die van de grootouders gebeurt er echter niet zoveel meer. Dus, uw redenering is er een van vage veronderstellingen en veel aannames. Nattevingerredeneringen.

Toch zie ik het nog niet gebeuren dat mensen een boom in hun woonkamer neerzetten, met pakjes errond, op een andere dag dan 25 december, of chocoladen eieren in de tuin verstoppen op 30 juli of zo. M.a.w. die dagen zijn niet arbitrair of toevallig, maar wortelen in een oudere traditie.

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 23:40
Mag ik, Jan, overigens vragen wat jouw alternatief is? Ten eeuwigen dagen vasthouden aan de feestdagen die de realiteit - of een evengoed wat arbitraire visie daarop - van 1974 reflecteren?

Jan van den Berghe
17 november 2010, 23:46
Toch zie ik het nog niet gebeuren dat mensen een boom in hun woonkamer neerzetten, met pakjes errond, op een andere dag dan 25 december, of chocoladen eieren in de tuin verstoppen op 30 juli of zo. M.a.w. die dagen zijn niet arbitrair of toevallig, maar wortelen in een oudere traditie.

De kerstboom wortelt niet echt "in een oudere traditie". De kerstboom is immers een zogenaamde "tradition inventée" die niet verder teruggaat dan de 19e eeuw. Chocolade-eieren ook trouwens.

Kortom, u wil als criterium zogezegde "oude" folkloristische gebruiken die echter in de loop van de geschiedenis veranderen. Denken we maar aan Pinksteren waarop in Vlaanderen (en ook in Nederland) traditioneel het ganzenrijden werd gehouden wat een waar volksfeest was.

Jan van den Berghe
17 november 2010, 23:48
Mag ik, Jan, overigens vragen wat jouw alternatief is? Ten eeuwigen dagen vasthouden aan de feestdagen die de realiteit - of een evengoed wat arbitraire visie daarop - van 1974 reflecteren?

Zolang de meerderheid van de burger daarvoor te vinden is, ja. En wees gerust, de meerderheid wil helemaal niet af van Pinksteren, Hemelvaart, Allerheiligen, enz.

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 23:50
De kerstboom wortelt niet echt "in een oudere traditie". De kerstboom is immers een zogenaamde "tradition inventée" die niet verder teruggaat dan de 19e eeuw. Chocolade-eieren ook trouwens.

Kortom, u wil als criterium zogezegde "oude" folkloristische gebruiken die echter in de loop van de geschiedenis veranderen. Denken we maar aan Pinksteren waarop in Vlaanderen (en ook in Nederland) traditioneel het ganzenrijden werd gehouden wat een waar volksfeest was.

Uiteraard veranderen tradities. Maar verklaar mij eens, beste man, waarom er zich nog wel een massaal volksfeest heeft geënt op 25 december en niet op Pinksterdag? U stelt het voor alsof dat in het geheel geen verschil maakt.

Den Duisteren Duikboot
17 november 2010, 23:55
Zolang de meerderheid van de burger daarvoor te vinden is, ja. En wees gerust, de meerderheid wil helemaal niet af van Pinksteren, Hemelvaart, Allerheiligen, enz.

Dat zal nog moeten blijken. Mij persoonlijk zal het alleszins worst wezen of ik vrij ben op Pinkstermaandag dan wel op de dag van het Suikerfeest. En ik denk dat ik niet de enige ben. Ik zal alleszins in deze kwestie de kant kiezen van de m.i. onderbediende.

Jan van den Berghe
17 november 2010, 23:55
Uiteraard veranderen tradities. Maar verklaar mij eens, beste man, waarom er zich nog wel een massaal volksfeest heeft geënt op 25 december en niet op Pinksterdag? U stelt het voor alsof dat in het geheel geen verschil maakt.

De geschiedenis heeft haar eigen gang, wispelturig en soms helemaal niet te voorspellen. Dat het vroegere volksfeest van Pinksteren er niet meer is, heeft ook te maken met het feit dat het gebeuren errond wettelijk niet meer toegelaten is (ganzenrijden werd immers na WO II verboden). De reden om er Vlaamse kermis rond te vieren, verdween.

Kerstmis past uitstekend bij onze tijd van cooning en huiselijke gezelligheid. Dit verklaart misschien in grote mate waarom het gebeuren nog steeds aan belang wint, niet evenwel aan levensbeschouwelijke diepte (die wordt immers steeds meer uitgehold).

Jan van den Berghe
17 november 2010, 23:57
Dat zal nog moeten blijken.

Daar ben ik echt wel zeker van. Leg uw oren maar eens te luisteren bij de volksmens.

filosoof
18 november 2010, 00:25
Zolang de meerderheid van de burger daarvoor te vinden is, ja. En wees gerust, de meerderheid wil helemaal niet af van Pinksteren, Hemelvaart, Allerheiligen, enz.Ik zou de verlofdagen niet kwijt willen maar de datum ervan zal me worst wezen.
December is bvb nogal overladen in vgl. met andere maanden (september-oktober en februari-maart) Ze zelf schikken vind ik praktischer.

Jan van den Berghe
18 november 2010, 00:31
Ik zou de verlofdagen niet kwijt willen maar de datum ervan zal me worst wezen.
December is bvb nogal overladen in vgl. met andere maanden (september-oktober en februari-maart) Ze zelf schikken vind ik praktischer.

December, daar hebben we toch alleen Kerstmis als officiële feestdag?

Tejokus
18 november 2010, 07:20
Als Vlamingen op vakantie vertrekken omdat de prijs anders veel hoger ligt en hun dochter/zoon mist hierdoor de laatste schooldag voor de vakantie waarop toch niet echt les word gegeven...dan is het al een schande.
Maar wanneer moslims het opperfeest vieren...ze moeten gewoon een seintje geven en alle lessen worden gewoon uitgesteld, de Vlaamse kinderen wachten wel en geen kat die erover kraait.

Wat klopt er weer niet aan dit plaatje?

Wat er niet klopt?
De les gaat gewoon door voor de niet-moslim-kinderen.
Gisteren nog gezien op tv.

Jouw eerste paragraaf.
Onrechtvaardigheid is een schande, dus elke kind moet ook de laatste
schooldag in de klas zijn.

Bebob
18 november 2010, 09:07
Voor alle duidelijkheid : alle belgen mogen hun kinderen zelf thuis les geven,
er is leerplicht geen schoolplicht.

Ge moogt natuurlijk wel niet kiezen wat ge u kinderen thuis aanleert. Ge zijt verplicht ze gestandardiseerd materiaal aan te leren.

illwill
18 november 2010, 10:04
Het opperfeest?

:lol: offerfeest

illwill
18 november 2010, 10:06
Nee, maar een regelmatige en evenwichtige herzieninig van de officiële feestdagen kan geen kwaad.

Misschien, ligt eraan wat je verstaat onder "herziening".
kan vanalles betekenen.

illwill
18 november 2010, 10:12
Bij mijn weten worden de lessen helemaal niet uitgesteld. Een kind moet die dag op school zijn. Hoogstens kan de directeur bij uitzondering de toelating geven, maar dat moet dan individueel aangevraagd worden en door de directie goedgekeurd worden. Vraagt men niets aan en is het kind afwezig, dan moeten ouders dat natuurlijk altijd melden. "Mijn kind komt niet, want het is ons offerfeest" is daarbij geen geldige reden.

Sorry, maar de lerares bij het interview zei zelf dat de lessen die dag niet doorgingen en dat er enkel leerstof herhaalt werd...kortom, de kinderen welke geen moslim zijn krijgen een dag geen les omwille van moslims en hun feestdagen.

illwill
18 november 2010, 10:13
Ofwel iedereen thuis ofwel niemand thuis, kwestie van gelijkheid.

Wettelijke feestdagen, punt!

illwill
18 november 2010, 10:16
Wat er niet klopt?
De les gaat gewoon door voor de niet-moslim-kinderen.
Gisteren nog gezien op tv.

Jouw eerste paragraaf.
Onrechtvaardigheid is een schande, dus elke kind moet ook de laatste
schooldag in de klas zijn.

Maar dat ga je bij mij alvast niet meer opgelegd krijgen.
Men laat moslims de feestdagen en lesdagen bepalen...ok...maar dan bepaal ik ook dat ik een andere dag deze extra dag neem voor mijn kinderen. Ik heb mijn eigen religie en vier dan een offerfeest.
Wat gaat men doen?

illwill
18 november 2010, 10:17
Ge moogt natuurlijk wel niet kiezen wat ge u kinderen thuis aanleert. Ge zijt verplicht ze gestandardiseerd materiaal aan te leren.

En over 20 jaar klagen ze weer omdat ze geen werk vinden omdat hun diploma van thuis niet goed genoeg is op de arbeidsmarkt.

guido 007
18 november 2010, 10:18
Als Vlamingen op vakantie vertrekken omdat de prijs anders veel hoger ligt en hun dochter/zoon mist hierdoor de laatste schooldag voor de vakantie waarop toch niet echt les word gegeven...dan is het al een schande.
Maar wanneer moslims het opperfeest vieren...ze moeten gewoon een seintje geven en alle lessen worden gewoon uitgesteld, de Vlaamse kinderen wachten wel en geen kat die erover kraait.

Wat klopt er weer niet aan dit plaatje?

Het zal de haan zijn die kraait.

guido 007
18 november 2010, 10:19
Ja, en het is ook te merken aan je zure, hypocriete houding.

Wat een onozele bijdrage.

guido 007
18 november 2010, 10:19
Men leert toch niks in't middelbaar. Waarom zagen?


Wat een onozele bijdrage.

guido 007
18 november 2010, 10:21
Weet je wat je moet doen?

In plaats van telkens te typen, kun je ook gewoon dit knippen:

[voer libertarische mening over dit onderwerp in]


en telkens plakken in elke draad.
We kennen je mening intussen al.

Wat een onozele bijdrage.

guido 007
18 november 2010, 10:22
Betekent eigenzinnig zijn niet per definitie eigen ding doen ipv in andermans tucht mee te lopen?

Wat een onozele bijdrage.

guido 007
18 november 2010, 10:22
Orde en tucht, waarvoor eigenlijk?

Wat een onozele bijdrage.

Tejokus
18 november 2010, 10:58
Maar dat ga je bij mij alvast niet meer opgelegd krijgen.
Men laat moslims de feestdagen en lesdagen bepalen...ok...maar dan bepaal ik ook dat ik een andere dag deze extra dag neem voor mijn kinderen. Ik heb mijn eigen religie en vier dan een offerfeest.
Wat gaat men doen?

Ja idd.
Maar we leven in België en er is godsdienstvrijheid.
Godsdienstvrijheid is dat bijv. de moslims hun godsdienst mogen belijden
maar daar moet het stoppen illwill.
Het bouwen van een moskee hoort daar volgens mij zelfs niet bij.
Onze religieuze gebouwen zijn een deel van ONS erfgoed, cultuur van ons.
Dat is te nemen of te laten en kan geen aanleiding geven of rechten afdwingen om andere religieuze gebouwen neer te poten.
Om te geloven heb je geen gebouw nodig.
De katholieken trouwens ook niet maar je hebt mijn antwoord daarop reeds.

Wat die lessen betreft: wij zijn ons weer aan 't aanpassen he.
Onze kinderen worden gedwongen in dit geval om een dag de les te herhalen.
(volgens die juffrouw toch)
Dit zal niet dodelijk zijn maar wat zal het volgende keer weer zijn?

illwill
18 november 2010, 11:53
Ja idd.
Maar we leven in België en er is godsdienstvrijheid.
Godsdienstvrijheid is dat bijv. de moslims hun godsdienst mogen belijden
maar daar moet het stoppen illwill.
Het bouwen van een moskee hoort daar volgens mij zelfs niet bij.
Onze religieuze gebouwen zijn een deel van ONS erfgoed, cultuur van ons.
Dat is te nemen of te laten en kan geen aanleiding geven of rechten afdwingen om andere religieuze gebouwen neer te poten.
Om te geloven heb je geen gebouw nodig.
De katholieken trouwens ook niet maar je hebt mijn antwoord daarop reeds.

Wat die lessen betreft: wij zijn ons weer aan 't aanpassen he.
Onze kinderen worden gedwongen in dit geval om een dag de les te herhalen.
(volgens die juffrouw toch)
Dit zal niet dodelijk zijn maar wat zal het volgende keer weer zijn?

Niemand die dat tegenspreekt...maar daar gaat het hem ook niet perce om.
Niet enkel de volgende keer...maar hebben ze nu al meer rechten dan anderen?

guido 007
18 november 2010, 12:51
Niemand die dat tegenspreekt...maar daar gaat het hem ook niet perce om.
Niet enkel de volgende keer...maar hebben ze nu al meer rechten dan anderen?

O ja.

guido 007
18 november 2010, 13:30
Nee, maar een regelmatige en evenwichtige herzieninig van de officiële feestdagen kan geen kwaad.

Waarom?

guido 007
18 november 2010, 13:33
Veel wetgeving is eigenlijk de resultante van al bestaande praktijken, hoor. Zie bijvoorbeeld de euthanasiewetgeving.



Wel, het is alleszins goed dat erover gediscussieerd kan worden. Kerstmis en Pasen zijn wellicht "heilig", maar de Hemelvaartsdagen en Tweede Pinksterdag kunnen m.i. gerust ter discussie worden gesteld. De katholieken worden thans overbediend. Dan is het makkelijk om kritiek te geven op andersgelovigen die geen enkele officiële feestdag genieten natuurlijk...

Ik heb hen niet gevraagd om naar hier te komen.
Wij moeten ons aanpassen aan de gasten.
Volgens mij een wereld op z'n kop.

fox
18 november 2010, 14:18
Wat er niet klopt?
De les gaat gewoon door voor de niet-moslim-kinderen.
Gisteren nog gezien op tv.

Dan hebt u niet goed opgelet. De lessen gaan inderdaad door, maar niet gewoon. In veel klassen werd er niets aangeleerd omdat de helft niet aanwezig was. Dat is NIET gewoon doorgaan


Onrechtvaardigheid is een schande, dus elke kind moet ook de laatste
schooldag in de klas zijn.

Ja dat lijkt me evident. Scholen straffen dan de afwezigen conform het schoolreglement.

Flanelcondoom
18 november 2010, 14:20
Wat een onozele bijdrage.

Ik meen mij te herinneren dat jij eens zei dat als iemand meer verdient dan jou jij daar ongelukkig van wordt.

Den Duisteren Duikboot
18 november 2010, 14:49
Ik heb hen niet gevraagd om naar hier te komen.
Wij moeten ons aanpassen aan de gasten.
Volgens mij een wereld op z'n kop.

1. Wat u indertijd gevraagd of niet gevraagd hebt, heeft thans geen relevantie.
2. Het zijn geen "gasten" meer.
3. De overheid moet ten dienste staan van de burgers, m.a.w. zich aanpassen aan nieuwe realiteiten, ook en vooral als ze die zelf geschapen heeft. Het gaat dus niet over "wij" die zich moeten aanpassen aan "hen". Het gaat om de wisselwerking tussen de overheid en haar burgers.

illwill
18 november 2010, 15:07
O ja.

Ja.

illwill
18 november 2010, 15:10
1. Wat u indertijd gevraagd of niet gevraagd hebt, heeft thans geen relevantie.
2. Het zijn geen "gasten" meer.
3. De overheid moet ten dienste staan van de burgers, m.a.w. zich aanpassen aan nieuwe realiteiten, ook en vooral als ze die zelf geschapen heeft. Het gaat dus niet over "wij" die zich moeten aanpassen aan "hen". Het gaat om de wisselwerking tussen de overheid en haar burgers.

Een buitenlandse godsdienst heeft niets meer te maken met gast zijn of niet.
Dit is geen moslimland, basta.
Hun land, hun wetten, ons land, onze wetten.
Wij naar school, zij naar school...
Iedereen gelijk voor de wet en dat is nu niet het geval geweest.

Flanelcondoom
18 november 2010, 15:14
Een buitenlandse godsdienst heeft niets meer te maken met gast zijn of niet.
Dit is geen moslimland, basta.
Hun land, hun wetten, ons land, onze wetten.
Wij naar school, zij naar school...
Iedereen gelijk voor de wet en dat is nu niet het geval geweest.

Dit kan altijd een moslimland worden.

Den Duisteren Duikboot
18 november 2010, 15:15
Een buitenlandse godsdienst heeft niets meer te maken met gast zijn of niet.
Dit is geen moslimland, basta.
Hun land, hun wetten, ons land, onze wetten.
Wij naar school, zij naar school...
Iedereen gelijk voor de wet en dat is nu niet het geval geweest.

Alsof een of twee feestdagen een moslimland van België maken... Ik heb als atheïst geen enkel probleem met katholieke feestdagen. Ik zie dan ook niet in waarom er een probleem moet worden gemaakt van islamitische feestdagen.

illwill
18 november 2010, 15:29
Dit kan altijd een moslimland worden.

Het kan ook een hindoeland worden. Dat is de discussie niet...alles kan.

Flanelcondoom
18 november 2010, 15:31
Het kan ook een hindoeland worden. Dat is de discussie niet...alles kan.

Dit zal wellicht een moslimland worden.

illwill
18 november 2010, 15:31
Alsof een of twee feestdagen een moslimland van België maken... Ik heb als atheïst geen enkel probleem met katholieke feestdagen. Ik zie dan ook niet in waarom er een probleem moet worden gemaakt van islamitische feestdagen.

Ik zeg nergens dat 2 feestdagen van Belgie een moslimland maken.
Ik heb geen probleem met moslims en hun feestdagen.

Goed lezen waar ik wel een probleem mee heb.

illwill
18 november 2010, 15:32
Dit zal wellicht een moslimland worden.

Ik zou niet weten waarom.

De schoofzak
18 november 2010, 16:54
1. Wat u indertijd gevraagd of niet gevraagd hebt, heeft thans geen relevantie.
2. Het zijn geen "gasten" meer.
3. De overheid moet ten dienste staan van de burgers, m.a.w. zich aanpassen aan nieuwe realiteiten, ook en vooral als ze die zelf geschapen heeft. Het gaat dus niet over "wij" die zich moeten aanpassen aan "hen". Het gaat om de wisselwerking tussen de overheid en haar burgers.

Ik kan hier grotendeels mee akkoord gaan. Precieser: hoe de overheid ten dienste moet staan van de burgers, wordt bepaald in het parlement.

Alleen, ik zie geen enkele wet die reeds gestemd is, die een wijziging aanbrengt aan feestdagen, schoolaanwezigheden enz.

En ik zou nog de politieke partij willen zien die hier een duidelijke stelling over inneemt ten voordele van de moslimpraktijken.
Ik zou die partij vooral willen zien na de verkiezingen.

De schoofzak
18 november 2010, 16:59
Alsof een of twee feestdagen een moslimland van België maken... Ik heb als atheïst geen enkel probleem met katholieke feestdagen. Ik zie dan ook niet in waarom er een probleem moet worden gemaakt van islamitische feestdagen.

Als atheïst heb ik wel problemen met nieuwe godsdienstig geïnspireerde verlofdagen.
De trend moet volgens mij zijn: evolutie naar meer scheiding van kerk en staat.

Ik gedoog de kaloten-feestdagen omwille ons verleden.

De schoofzak
18 november 2010, 17:00
Dit zal wellicht een moslimland worden.
Als jij en je gelijkgezinden echt jullie best doen, dan zou ons land nog wel eens een Blok-land kunnen worden.

Flanelcondoom
18 november 2010, 17:01
Als jij en je gelijkgezinden echt jullie best doen, dan zou ons land nog wel eens een Blok-land kunnen worden.

Wat ben ik?

Eigenzinnig
18 november 2010, 17:06
Wat ben ik?

* KNIP * Gelieve on topic te blijven en dit soort posts achterwege te laten. Ze verzieken enkel de discussie.

ministe van agitatie
18 november 2010, 17:33
Tucht is trouwens voor hun eigen bestwil..ik zie de laatste jaren méér en méér gefrustreerde 'nieuwelingen' op het werk die moeite hebben met de strikte orde en discipline in de privé sector..

Tucht is voor idioten en dat geldt ook voor werk, strikte orde, discipline en de privé-sector.

filosoof
18 november 2010, 17:34
Maar dat ga je bij mij alvast niet meer opgelegd krijgen.
Men laat moslims de feestdagen en lesdagen bepalen...ok...maar dan bepaal ik ook dat ik een andere dag deze extra dag neem voor mijn kinderen. Ik heb mijn eigen religie en vier dan een offerfeest.
Wat gaat men doen?wachten tot je "eigen religie" officiëel erkend is, uiteraard.

ministe van agitatie
18 november 2010, 17:36
Een buitenlandse godsdienst heeft niets meer te maken met gast zijn of niet.
Dit is geen moslimland, basta.

'Basta' is een Italiaanse woordje. Hoort dus niet bij onze cultuur.

Het christendom is ook een buitenlandse godsdienst, afkomstig uit dezelfde woestijn als de islam en hij is hier met veel meer geweld opgelegd en opgedrongen dan de islam.

filosoof
18 november 2010, 17:37
http://1.bp.blogspot.com/_W52Ih3AYIqc/TKJZYLK8wkI/AAAAAAAAAF0/nPN0NPJPdYc/s1600/trol+David+de+Kabouter.jpgWaarom dat zelfportret van Eigenzinnig hier?

ministe van agitatie
18 november 2010, 17:38
dan bepaal ik ook dat ik een andere dag deze extra dag neem voor mijn kinderen. Ik heb mijn eigen religie en vier dan een offerfeest.
Wat gaat men doen?

Niets: je mag je kind per schooljaar vier maal drie dagen thuishouden zonder dat je daar een doktersattest voor nodig hebt. Dat zijn dus 12 volle dagen. Daar doet niemand moeilijk over.

Eigenzinnig
18 november 2010, 17:39
Tucht is voor idioten en dat geldt ook voor werk, strikte orde, discipline en de privé-sector.
Steuntrekker ?
Dikbetaald muurbloempje in de ambtenarij ? :lol:

ministe van agitatie
18 november 2010, 17:42
Steuntrekker ?
Dikbetaald muurbloempje in de ambtenarij ? :lol:

Zelfstandige.

Eigenzinnig
18 november 2010, 17:44
Waarom dat zelfportret van Eigenzinnig hier?
Doe geen moeite..linkiewinkies hebben nu eenmaal geen gevoel voor humor..net zoals andere fundi's

Eigenzinnig
18 november 2010, 17:45
Zelfstandige.
Kan ik bij u komen werken?..dat lijkt me wel wat een baas die werk en orde en discipline degoutant vindt..:-D

ministe van agitatie
18 november 2010, 17:56
Kan ik bij u komen werken?..dat lijkt me wel wat een baas die werk en orde en discipline degoutant vindt..:-D

Zo iemand als gij wil ik hier niet op mijn bureau. Gij zoudt direct discipline, orde en tucht invoeren en dat vloekt met een creatief beroep.

Eigenzinnig
18 november 2010, 18:01
Zo iemand als gij wil ik hier niet op mijn bureau. Gij zoudt direct discipline, orde en tucht invoeren en dat vloekt met een creatief beroep.
Gewoon bang dat ik u aan 't werk ga zetten ja...:twisted:

ministe van agitatie
18 november 2010, 18:11
Gewoon bang dat ik u aan 't werk ga zetten ja...:twisted:

Ja, en aangezien ik hier de baas ben, zou dat hoogst ongepast zijn.

Ik leg alleen verantwoording af aan mijn klanten. Door middel van een factuur meestal.

Steve_M
18 november 2010, 18:23
Ja, en aangezien ik hier de baas ben, zou dat hoogst ongepast zijn.

Ik leg alleen verantwoording af aan mijn klanten. Door middel van een factuur meestal.

Het personeel kent tegenwoordig echt zijn plaats niet meer. ;-)

Eigenzinnig
18 november 2010, 18:31
Ja, en aangezien ik hier de baas ben, zou dat hoogst ongepast zijn.

Ik leg alleen verantwoording af aan mijn klanten. Door middel van een factuur meestal.
Een factuur betalen vraagt werklust , orde en discipline..8-)

ministe van agitatie
18 november 2010, 18:39
Een factuur betalen vraagt werklust , orde en discipline..8-)

't Is daarom dat ik dat aan mijn klanten vraag. Daarvoor heb ik dus geen personeel nodig.

En om facturen te maken ook al niet. Op mijn facturen staan genoeg cijfertjes zodat ik niet veel facturen nodig heb per maand.

Jan van den Berghe
18 november 2010, 21:02
Sorry, maar de lerares bij het interview zei zelf dat de lessen die dag niet doorgingen en dat er enkel leerstof herhaalt werd...kortom, de kinderen welke geen moslim zijn krijgen een dag geen les omwille van moslims en hun feestdagen.

Dat kan geen algemene regel zijn, daar dit niet voorzien is in de onderwijsbepalingen. Hoogstens kan de regel ingeroepen worden die voorschrijft dat er geen les moet worden gegeven als slechts minder dan de helft van de klas aanwezig is. Die aanwezige kinderen moeten echter wel op school zijn. Ook de school is daartoe gebonden.

Jan van den Berghe
18 november 2010, 21:03
Alsof een of twee feestdagen een moslimland van België maken... Ik heb als atheïst geen enkel probleem met katholieke feestdagen. Ik zie dan ook niet in waarom er een probleem moet worden gemaakt van islamitische feestdagen.

Ik wel. Ik ben er meer dan zeker van dat u geen meerderheid onder de burgers voor een dergelijk initiatief vindt.

Jan van den Berghe
18 november 2010, 21:04
Als atheïst heb ik wel problemen met nieuwe godsdienstig geïnspireerde verlofdagen.
De trend moet volgens mij zijn: evolutie naar meer scheiding van kerk en staat.

Ik gedoog de kaloten-feestdagen omwille ons verleden.

Frankrijk is toch het land met de meest doorgedreven scheiding van Kerk en Staat. Nochtans vallen ook daar bepaalde katholieke feestdagen samen met de officiële.

filosoof
18 november 2010, 21:15
Frankrijk is toch het land met de meest doorgedreven scheiding van Kerk en Staat. Nochtans vallen ook daar bepaalde katholieke feestdagen samen met de officiële.
Iets minder dan je denkt:
Tout chef de l’État français en exercice a le titre de « chanoine d’honneur » de la basilique Saint-Jean-de-Latran, titre dont il est invité �* prendre possession lors d’une cérémonie.
http://www.la-croix.com/article/index.jsp?docId=2323755&rubId=786

President Mitterand, nochtans ook gelovig, bedankte ervoor)

Jan van den Berghe
18 november 2010, 21:18
Iets minder dan je denkt:


De -nochtans ook gelovige- Mitterand bedankte ervoor)

Dat is toch een buitenlandse titel die de president wordt toegekend? Als een bepaalde president dit niet wil, kan hij dat moeiteloos weigeren. Het is immers niet inherent aan zijn staatsfunctie.

Kortom, wat u aanhaalt heeft niets te maken met de "laicité" van de Franse staat.

filosoof
18 november 2010, 21:19
Dat is toch een buitenlandse titel die de president wordt toegekend? Als een bepaalde president dit niet wil, kan hij dat moeiteloos weigeren. Het is immers niet inherent aan zijn staatsfunctie.

Kortom, wat u aanhaalt heeft niets te maken met de "laicité" van de Franse staat.Kannunnik is een religieuze functie (of niet?)

Den Duisteren Duikboot
18 november 2010, 21:45
Ik wel. Ik ben er meer dan zeker van dat u geen meerderheid onder de burgers voor een dergelijk initiatief vindt.

Dat hoeft ook niet. De overheid kan perfect beslissingen nemen zonder het fiat van burgers.

Jan van den Berghe
19 november 2010, 00:59
Kannunnik is een religieuze functie (of niet?)

Is dat inherent verbonden met zijn presidentschap in Frankrijk?

Jan van den Berghe
19 november 2010, 01:00
Dat hoeft ook niet. De overheid kan perfect beslissingen nemen zonder het fiat van burgers.

Natuurlijk, maar ik ben er zeker van dat ze dit niet zal veranderen, omdat ze maar al te goed weet dat dit bij de meerderheid in het verkeerde keelgat zal schieten.

illwill
19 november 2010, 08:34
wachten tot je "eigen religie" officiëel erkend is, uiteraard.

Ik ben moslim op die dag.

illwill
19 november 2010, 08:36
Niets: je mag je kind per schooljaar vier maal drie dagen thuishouden zonder dat je daar een doktersattest voor nodig hebt. Dat zijn dus 12 volle dagen. Daar doet niemand moeilijk over.

Niemand...wacht dan maar weer tot het volgende vakantie...is een jaarlijks terugkomend fenomeen.

illwill
19 november 2010, 08:37
Dat kan geen algemene regel zijn, daar dit niet voorzien is in de onderwijsbepalingen. Hoogstens kan de regel ingeroepen worden die voorschrijft dat er geen les moet worden gegeven als slechts minder dan de helft van de klas aanwezig is. Die aanwezige kinderen moeten echter wel op school zijn. Ook de school is daartoe gebonden.

Regel of niet...het is een feit geweest en ze zijn thuis gebleven en ze hebben geen les gegeven.

guido 007
19 november 2010, 10:47
Zo iemand als gij wil ik hier niet op mijn bureau. Gij zoudt direct discipline, orde en tucht invoeren en dat vloekt met een creatief beroep.

Creatief in het niets doen?

ministe van agitatie
19 november 2010, 11:38
Creatief in het niets doen?

Och, wat lay-out werk, een website, drukwerk, soms een logo of een huisstijl, een video-montage. Dat is geen hard werk maar wordt buitenproportioneel goed betaald.

Dus ja, zoveel mogelijk niets doen en dat zo goed mogelijk laten betalen.

ministe van agitatie
19 november 2010, 11:40
Niemand...wacht dan maar weer tot het volgende vakantie...is een jaarlijks terugkomend fenomeen.

Heb je schoolgaande kinderen? Ik wel. En elk jaar nemen we het maximaal aantal dagen dat is toegelaten en houden we de kinderen thuis. Niet om op reis te gaan en niet om een feest bij te wonen maar voor ons gezamelijk plezier of uit luiheid.

Als je onder dat aantal dagen blijft, gebeurt er niets, zelfs al voert men mediacampagnes.

illwill
19 november 2010, 12:12
Heb je schoolgaande kinderen? Ik wel. En elk jaar nemen we het maximaal aantal dagen dat is toegelaten en houden we de kinderen thuis. Niet om op reis te gaan en niet om een feest bij te wonen maar voor ons gezamelijk plezier of uit luiheid.

Als je onder dat aantal dagen blijft, gebeurt er niets, zelfs al voert men mediacampagnes.

Dat er niets gebeurt moest er nog bijkomen. Nogmaals daar gaat het niet om. Waar zijn de campagnes nu? Durft men al niets meer zeggen tegen moslims uit vrees voor problemen?

ministe van agitatie
19 november 2010, 12:14
Dat er niets gebeurt moest er nog bijkomen. Nogmaals daar gaat het niet om. Waar zijn de campagnes nu? Durft men al niets meer zeggen tegen moslims uit vrees voor problemen?

Waarom zou men campagne voeren of iets zeggen? Die mensen hebben - zoals alle mensen - het recht hun kinderen een aantal dagen thuis te houden. Als ze dat doen, is daar niets mis mee en heeft niemand daar wat op te zeggen.

Het is een goede regeling die ook goed werkt. Wat is het probleem dan?

illwill
19 november 2010, 12:26
Waarom zou men campagne voeren of iets zeggen? Die mensen hebben - zoals alle mensen - het recht hun kinderen een aantal dagen thuis te houden. Als ze dat doen, is daar niets mis mee en heeft niemand daar wat op te zeggen.

Het is een goede regeling die ook goed werkt. Wat is het probleem dan?

Waarom dan wel campagne voeren wanneer mensen hun kinderen de laatste dag van het schooljaar of net voor de vakantie thuis houden omdat ze dan vroeger kunnen vertrekken omwille van een goedkopere vakantie?

ministe van agitatie
19 november 2010, 12:29
Waarom dan wel campagne voeren wanneer mensen hun kinderen de laatste dag van het schooljaar of net voor de vakantie thuis houden omdat ze dan vroeger kunnen vertrekken omwille van een goedkopere vakantie?

Goeie vraag.

illwill
19 november 2010, 12:31
Goeie vraag.

Zoals ik eerder al zei gaat het er mij gewoon om dat ze nu al zo ver zijn dat moslims meer mogen dan alle anderen.

ministe van agitatie
19 november 2010, 12:39
Zoals ik eerder al zei gaat het er mij gewoon om dat ze nu al zo ver zijn dat moslims meer mogen dan alle anderen.

Dat is niet zo: ik hou mijn kinderen ook thuis als ik daar zin in heb. Maximaal 4 x 3 dagen per jaar. Dat mag iedereen.

illwill
19 november 2010, 14:26
Dat is niet zo: ik hou mijn kinderen ook thuis als ik daar zin in heb. Maximaal 4 x 3 dagen per jaar. Dat mag iedereen.

Dat is wel zo!
Men zaagt toch als men kinderen thuishoud voor op verlof te gaan zoals ik al zei en men zaagt nu niet wanneer moslims hun kinderen thuishouden.

Jouw persoonlijke ervaring doet er nu niet toe. Het gaat hier over heel Belgie en wat er gebeurt. Dat jij (1 gezin) in Belgie zijn kinderen bepaalde dagen thuishoud boeit niemand. Ook niet als ik dat op andere dagen zou doen. Daar gaat het gewoonweg niet om.

ministe van agitatie
19 november 2010, 14:38
Dat is wel zo!
Men zaagt toch als men kinderen thuishoud voor op verlof te gaan zoals ik al zei en men zaagt nu niet wanneer moslims hun kinderen thuishouden.

Jouw persoonlijke ervaring doet er nu niet toe. Het gaat hier over heel Belgie en wat er gebeurt. Dat jij (1 gezin) in Belgie zijn kinderen bepaalde dagen thuishoud boeit niemand. Ook niet als ik dat op andere dagen zou doen. Daar gaat het gewoonweg niet om.

Als ouders hun kinderen thuishouden omdat ze naar de oma aan zee gaan of omdat ze graag lang samen in bed liggen of ze geen zin hebben of zich overslapen hebben, of er een paar dagen tussenuit knijpen, zaagt daar ook niemand over.

Er wordt alleen over gezaagd door racisten naar aanleiding van het offerfeest en door de overheid op het einde van het schooljaar omdat men dan niet graag lege klassen ziet.

illwill
19 november 2010, 16:30
Als ouders hun kinderen thuishouden omdat ze naar de oma aan zee gaan of omdat ze graag lang samen in bed liggen of ze geen zin hebben of zich overslapen hebben, of er een paar dagen tussenuit knijpen, zaagt daar ook niemand over.

Er wordt alleen over gezaagd door racisten naar aanleiding van het offerfeest en door de overheid op het einde van het schooljaar omdat men dan niet graag lege klassen ziet.

Men heeft niet meer lege klassen dan dat nu het geval was.
Nu heeft men zelfs de lessen stilgelegd...wat op het einde van het jaar niet meer hoeft...en toch zaagt men nu niet en dan wel. Slaat nergens op.
Kortom, moslims mogen meer dan anderen.

ministe van agitatie
19 november 2010, 16:34
moslims mogen meer dan anderen.

Nee, iedereen mag zijn kinderen 4 x 3 dagen thuishouden, als hij daarvoor een eigen briefje binnenbrengt. Misschien doet men daar op het einde van het jaar moeilijk over omdat je dat briefje dan niet meer k�*n binnenbrengen?

Ook niet-moslims mogen hun kinderen tijdens het offerfeest thuishouden, hoor.

De schoofzak
19 november 2010, 16:36
Heb je schoolgaande kinderen? Ik wel. En elk jaar nemen we het maximaal aantal dagen dat is toegelaten en houden we de kinderen thuis. Niet om op reis te gaan en niet om een feest bij te wonen maar voor ons gezamelijk plezier of uit luiheid.

Als je onder dat aantal dagen blijft, gebeurt er niets, zelfs al voert men mediacampagnes.

Ik geloof je niet.
Je zit ons dat hier voor te liegen, om ons te plagen.

ministe van agitatie
19 november 2010, 16:37
Ik geloof je niet.
Je zit ons dat hier voor te liegen, om ons te plagen.

Je hebt gelijk. Ik overtreed het aantal dagen meestal.

De schoofzak
19 november 2010, 16:39
Je hebt gelijk. Ik overtreed het aantal dagen meestal.
Ik geloof zelfs niet eens dat jij je zou kunnen voortplanten.

fox
19 november 2010, 16:41
Nee, iedereen mag zijn kinderen 4 x 3 dagen thuishouden, als hij daarvoor een eigen briefje binnenbrengt. Misschien doet men daar op het einde van het jaar moeilijk over omdat je dat briefje dan niet meer k�*n binnenbrengen?

Ook niet-moslims mogen hun kinderen tijdens het offerfeest thuishouden, hoor.

U mag uw kind 4 keer per jaar 3 dagen thuishouden wegens ZIEKTE zonder dat u daar een doktersattest voor nodig hebt. Hen thuishouden voor het offerfeest valt daar helemaal niet onder.

ministe van agitatie
19 november 2010, 16:43
Ik geloof zelfs niet eens dat jij je zou kunnen voortplanten.

It's not rocketscience ...

AdrianHealey
19 november 2010, 16:49
U mag uw kind 4 keer per jaar 3 dagen thuishouden wegens ZIEKTE zonder dat u daar een doktersattest voor nodig hebt. Hen thuishouden voor het offerfeest valt daar helemaal niet onder.

Dat 'wegens ziekte' is iets dat de scholen ervan maken, hoor.

Overigens: iedereen mag zijn kind ook altijd thuishouden voor begrafenissen, huwelijken en dergelijke.

Zelfs nog meer mag, wettelijk gezien. Er is maar een bepaald aantal minimum dagen dat je, indien ingeschreven, naar school moet gaan vooraleer er echt een probleem is.

ministe van agitatie
19 november 2010, 16:49
U mag uw kind 4 keer per jaar 3 dagen thuishouden wegens ZIEKTE zonder dat u daar een doktersattest voor nodig hebt. Hen thuishouden voor het offerfeest valt daar helemaal niet onder.

Nee, dat valt onder een andere regeling:



De hiernavolgende richtlijnen rond afwezigheden en in- en uitschrijvingen van leerlingen gelden vanaf het schooljaar 2005-2006.

f. Het beleven van de feestdagen die inherent zijn aan de door de Grondwet erkende levensbeschouwelijke overtuiging van de leerling, overtuiging die door de school moet worden gerespecteerd...

Concreet gaat het over de volgende levensbeschouwingen en de respectieve feestdagen:

- voor de islam: het Suikerfeest (1 dag) en het Offerfeest (1 dag); aandacht: het is niet uitgesloten dat binnen de moslimgemeenschap een bepaalde groep het desbetreffend feest op een andere dag viert dan op de dag die is bepaald door de moslimexecutieve in België (i.c. Turkse moslims); voor die leerlingen is het toegelaten op “hun” feestdag (1 dag, geen combinatie van de 2 mogelijke dagen!) gewettigd afwezig te blijven;

- voor de joodse religie: het joods nieuwjaar (2 dagen), de Grote Verzoendag (1 dag), het Loofhuttenfeest (2 dagen) en het Slotfeest (2 laatste dagen), de Kleine Verzoendag (1 dag), het feest van Esther (1 dag), het Paasfeest (4 dagen) en het Wekenfeest (2 dagen);

- voor de orthodoxe religie: Kerstfeest (2 dagen), voor de jaren waarin het orthodox Kerstfeest niet samenvalt met het katholiek Kerstfeest, Paasmaandag, Hemelvaart (1 dag) en Pinksteren (1 dag), voor de jaren waarin het orthodox Paasfeest niet samenvalt met het katholiek Paasfeest.

Waaruit blijkt dat het geen uitzondering is voor moslims.

Flanelcondoom
19 november 2010, 16:50
Dat 'wegens ziekte' is iets dat de scholen ervan maken, hoor.

Overigens: iedereen mag zijn kind ook altijd thuishouden voor begrafenissen, huwelijken en dergelijke.

Enkel begrafenissen van familieleden van bepaalde graad, in mijn middelbare school toch.



Nu, ik maakte natuurlijk misbruik van een bepaalde situatie. "Ik moet naar de Russische ambassade" was een excuus dat ik vaak gebruikte om gewoon wat jointjes te gaan roken in't park.

AdrianHealey
19 november 2010, 16:52
Enkel begrafenissen van familieleden van bepaalde graad, in mijn middelbare school toch.

Nu, ik maakte natuurlijk misbruik van een bepaalde situatie. "Ik moet naar de Russische ambassade" was een excuus dat ik vaak gebruikte om gewoon wat jointjes te gaan roken in't park.

Dat zijn interne regels die de school opleggen; die hebben daar nul zeggenschap over as such.

ministe van agitatie
19 november 2010, 16:52
Dat zijn interne regels die de school opleggen; die hebben daar nul zeggenschap over as such.

Dit is de officiële regeling:

http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/document.asp?docid=13259

fox
19 november 2010, 16:55
Nee, dat valt onder een andere regeling:

Waarmee je dus toegeeft dat uw 3 dagen thuisblijfregeling irrelevant is in deze discussie



Waaruit blijkt dat het geen uitzondering is voor moslims.


Hieruit blijkt net wel dat het een uitzondering is voor Moslims. Alleen Moslims mogen thuisblijven op het suiker en offerfeest.

fox
19 november 2010, 16:55
Dat 'wegens ziekte' is iets dat de scholen ervan maken, hoor.

Overigens: iedereen mag zijn kind ook altijd thuishouden voor begrafenissen, huwelijken en dergelijke.

Zelfs nog meer mag, wettelijk gezien. Er is maar een bepaald aantal minimum dagen dat je, indien ingeschreven, naar school moet gaan vooraleer er echt een probleem is.

Neen, dat is een officiele regeling. Afwezigheden voor de andere zaken die jij vernoemt mogen inderdaad ook en staan ook in die regels.

http://www.ond.vlaanderen.be/leerplicht/algemeen/afwezig-zijn.htm

AdrianHealey
19 november 2010, 16:56
Neen, dat is een officiele regeling. Afwezigheden voor de andere zaken die jij vernoemt mogen inderdaad ook en staan ook in die regels.

Lol!

En alleen vrijzinnigen mogen thuis blijven voor hun lentefeest.

Goei tijden. 8-)

circe
19 november 2010, 17:14
Heb je schoolgaande kinderen? Ik wel. En elk jaar nemen we het maximaal aantal dagen dat is toegelaten en houden we de kinderen thuis. Niet om op reis te gaan en niet om een feest bij te wonen maar voor ons gezamelijk plezier of uit luiheid.

Als je onder dat aantal dagen blijft, gebeurt er niets, zelfs al voert men mediacampagnes.
Ik zorgde ervoor dat mijn dochters �*lle dagen naar school gingen en hun lessen konden volgen zonder dat ze lessen moesten missen.

Maar ja... ik ben dan ook iemand die vond dat ze zoveel mogelijk moesten leren op school natuurlijk. Ik zie dus dat U er anders over denkt. U weet toch dat er geen schoolplicht is? enkel leerplicht? als je ze constant thuishoudt en ze leggen een examentje af bij de middenjury is het ook in orde hoor.

circe
19 november 2010, 17:15
Lol!

En alleen vrijzinnigen mogen thuis blijven voor hun lentefeest.

Goei tijden. 8-)

en anderen krijgen verlof voor hun vormsel. Dat is slechts één keer, niet elk jaar.

AdrianHealey
19 november 2010, 17:15
Ik zorgde ervoor dat mijn dochters �*lle dagen naar school gingen en hun lessen konden volgen zonder dat ze lessen moesten missen.

Maar ja... ik ben dan ook iemand die vond dat ze zoveel mogelijk moesten leren op school natuurlijk. Ik zie dus dat U er anders over denkt. U weet toch dat er geen schoolplicht is? enkel leerplicht? als je ze constant thuishoudt en ze leggen een examentje af bij de middenjury is het ook in orde hoor.

Oh, dat is zelfs niet waar. Examen afleggen bij de middenjury moet niet.

AdrianHealey
19 november 2010, 17:16
en anderen krijgen verlof voor hun vormsel. Dat is slechts één keer, niet elk jaar.

Schandalig; die dag per jaar!

Ik volg Ministe wel; sommigen zijn gewoon jaloers dat sommigen meer leuke dagen van't school blijven dan anderen, terwijl die anderen dat ook mogen.

circe
19 november 2010, 17:17
Schandalig; die dag per jaar!

Ik volg Ministe wel; sommigen zijn gewoon jaloers dat sommigen meer leuke dagen van't school blijven dan anderen, terwijl die anderen dat ook mogen.
jamaar als "die anderen" hun kinderen van school houden tijdens "de toegestane dagen", dan worden wèl de lessen niet stilgelegd tot jantje en mieke terug op de schoolbanken zitten hé.

Flanelcondoom
19 november 2010, 17:18
Schandalig; die dag per jaar!

Ik volg Ministe wel; sommigen zijn gewoon jaloers dat sommigen meer leuke dagen van't school blijven dan anderen, terwijl die anderen dat ook mogen.

Ik ook.

ministe van agitatie
19 november 2010, 17:19
Ik zorgde ervoor dat mijn dochters �*lle dagen naar school gingen en hun lessen konden volgen zonder dat ze lessen moesten missen.

Dat verbaast me niets.

Flanelcondoom
19 november 2010, 17:20
Dat verbaast me niets.

En ik had al medelijden met die dochters.

ministe van agitatie
19 november 2010, 17:21
En ik had al medelijden met die dochters.

Ik ook. Wie kan er zo hardvochtig zijn om dochters naar school te sturen als ze bijvoorbeeld hun maandstonden hebben?

AdrianHealey
19 november 2010, 17:31
jamaar als "die anderen" hun kinderen van school houden tijdens "de toegestane dagen", dan worden wèl de lessen niet stilgelegd tot jantje en mieke terug op de schoolbanken zitten hé.

Ik weet niet over welke school je het hebt, maar de school van mijn moeder was dat iig niet het geval. In ieder geval; dat is het probleem van die school, he. Waarom zeur je tegen ons?

illwill
19 november 2010, 17:47
Nee, iedereen mag zijn kinderen 4 x 3 dagen thuishouden, als hij daarvoor een eigen briefje binnenbrengt. Misschien doet men daar op het einde van het jaar moeilijk over omdat je dat briefje dan niet meer k�*n binnenbrengen?

Ook niet-moslims mogen hun kinderen tijdens het offerfeest thuishouden, hoor.

Onzin...We zullen op het eind van het jaar nog eens klappen. Net zoals vorig jaar nemen kinderen de briefjes al mee op hun laatste dag. En toch klagen ze.

Als volgende week donderdag Vlaamse gezinnen toevallig tegelijkertijd hun kinderen thuis houden zodat de lessen niet kunnen doorgaan wil ik wel eens zien of er niets over geklaagd gaat worden. Maak dat jezelf maar wijs als je wil.

Waarom tijdens het offerfeest? Moeten we nu al verlof nemen afhankelijk wanneer moslims hun dagen willen nemen misschien?

ministe van agitatie
19 november 2010, 17:57
Als volgende week donderdag Vlaamse gezinnen toevallig tegelijkertijd hun kinderen thuis houden zodat de lessen niet kunnen doorgaan wil ik wel eens zien of er niets over geklaagd gaat worden. Maak dat jezelf maar wijs als je wil.

Waarom tijdens het offerfeest? Moeten we nu al verlof nemen afhankelijk wanneer moslims hun dagen willen nemen misschien?

1) Als je de regels - die ik zo volstrekt onbaatzuchtig heb gepubliceerd - zou lezen, zou je vastgesteld hebben dat dat soort feestdagen niet alleen voor moslims geldt maar voor alle godsdiensten en atheïsten. Een briefje volstaat.

2) Verder zijn de regels zo opgesteld dat iedereen er een paar dagen per jaar tussenuit kan knijpen zonder dat dat problemen veroorzaakt of opzien baart.

3) Het betekent dus dat niemand bepaalde verlofdagen op bepaalde dagen mòet opnemen maar dat je daar een bepaalde mate vrijheid in hebt.

Er is dus geen reden om daar bladzijden lang over te zagen.

circe
19 november 2010, 17:59
1) Als je de regels - die ik zo volstrekt onbaatzuchtig heb gepubliceerd - zou lezen, zou je vastgesteld hebben dat dat soort feestdagen niet alleen voor moslims geldt maar voor alle godsdiensten en atheïsten. Een briefje volstaat.

2) Verder zijn de regels zo opgesteld dat iedereen er een paar dagen per jaar tussenuit kan knijpen zonder dat dat problemen veroorzaakt of opzien baart.

3) Het betekent dus dat niemand bepaalde verlofdagen op bepaalde dagen mòet opnemen maar dat je daar een bepaalde mate vrijheid in hebt.

Er is dus geen reden om daar bladzijden lang over te zagen.

alleen dus niet op het einde van het jaar als er géén les meer gegeven wordt en als hardwerkende mama en papa 30% korting kunnen krijgen op hun zuurverdiende verlofweek?

filosoof
19 november 2010, 18:00
Is dat inherent verbonden met zijn presidentschap in Frankrijk?zie hoger, La Croix:

Tout chef de l’État français en exercice a le titre de « chanoine d’honneur » de la basilique Saint-Jean-de-Latran, titre dont il est invité �* prendre possession lors d’une cérémonie. http://www.la-croix.com/article/index.jsp?docId=2323755&rubId=786

ministe van agitatie
19 november 2010, 18:07
alleen dus niet op het einde van het jaar als er géén les meer gegeven wordt en als hardwerkende mama en papa 30% korting kunnen krijgen op hun zuurverdiende verlofweek?

Een verlofweek is natuurlijk een heel ander verhaal dan een feestdag of drie dagen ziekteperiode.

Maar ten gronde:

Verder zijn de regels zo opgesteld dat iedereen er een paar dagen per jaar tussenuit kan knijpen zonder dat dat problemen veroorzaakt of opzien baart.

Jan van den Berghe
19 november 2010, 21:41
Als antwoord stond er al:

Dat is toch een buitenlandse titel die de president wordt toegekend? Als een bepaalde president dit niet wil, kan hij dat moeiteloos weigeren. Het is immers niet inherent aan zijn staatsfunctie.

Kortom, wat u aanhaalt heeft niets te maken met de "laicité" van de Franse staat.

circe
19 november 2010, 23:00
Een verlofweek is natuurlijk een heel ander verhaal dan een feestdag of drie dagen ziekteperiode.

Maar ten gronde:

ik bedoelde geen week verlof van school, maar één dag vroeger vertrekken waarbij de ganse week aan laagseizoentarief kan genomen worden.
U bent toch bekend met die charterreizen?

De meeste moslims maken daar nu wel geen gebruik van omdat ze sowieso vier weken naar het heimweeland trekken. Iets wat de meeste aboriginals zich niet kunnen permitteren, vooral omdat zij max. 3 weken na elkaar verlof mogen nemen.

illwill
20 november 2010, 10:49
1) Als je de regels - die ik zo volstrekt onbaatzuchtig heb gepubliceerd - zou lezen, zou je vastgesteld hebben dat dat soort feestdagen niet alleen voor moslims geldt maar voor alle godsdiensten en atheïsten. Een briefje volstaat.

2) Verder zijn de regels zo opgesteld dat iedereen er een paar dagen per jaar tussenuit kan knijpen zonder dat dat problemen veroorzaakt of opzien baart.

3) Het betekent dus dat niemand bepaalde verlofdagen op bepaalde dagen mòet opnemen maar dat je daar een bepaalde mate vrijheid in hebt.

Er is dus geen reden om daar bladzijden lang over te zagen.

Ik zaag dan ook niet over de regels. Maar dat kan je enkel vaststellen indien je zou lezen wat ik zeg.

illwill
20 november 2010, 10:50
Een verlofweek is natuurlijk een heel ander verhaal dan een feestdag of drie dagen ziekteperiode.

Maar ten gronde:

Hij had het helemaal niet over een week thuisblijven van school e slimmeken. :roll: