PDA

View Full Version : Vlaamse regering schaft de jobkorting volledig af


largo_w
21 november 2010, 11:57
In 2011 krijgt geen enkele Vlaming nog een jobkorting. Dat heeft de Vlaamse regering beslist. Concreet betekent dit dat zo'n 600.000 werkende Vlamingen met een laag inkomen maximaal 125 euro per jaar verliezen. Het gemiddelde verlies bedraagt 48 euro. De korting voor de hogere inkomens was al eerder geschrapt. De maatregel levert zo'n 75 miljoen euro op.

De volledige afschaffing van de Vlaamse jobkorting komt er omdat er een tekort is van 94 miljoen euro in de Vlaamse begroting. Geld teruggeven aan de mensen is in die omstandigheden niet meer mogelijk, zegt minister-president Kris Peeters (CD&V).

"Er is een tijd geweest dat we begrotingen hadden met serieuze overschotten, dan is het normaal dat we daarbij een deel teruggeven aan de Vlamingen", aldus Peeters. "Maar we hebben het nu heel wat moeilijker en dan vind ik het logisch dat er een aantal dingen worden teruggeschroefd."

De jobkorting was onder meer bedoeld om mensen met een laag inkomen uit de werkloosheid te houden. Volgens de Vlaamse regering was die maatregel niet efficiƫnt. "De jobkorting was bedoeld om het verschil tussen een loon en de werkloosheidsuitkering groter te maken", legt Peeters uit. "Uit onze cijfers blijkt dat het systeem zijn doel miste. De jobkorting ging immers ook naar mensen die vrijwillig halftijds werken."

Belga
Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) moet nu andere voorstellen doen om mensen met een laag inkomen toch aan de slag te houden. Er komen ook nieuwe maatregelen voor lage inkomensgroepen om het schrappen van de jobkorting te compenseren. Zo krijgt het systeem van inkomensgerelateerde kinderopvang in 2011 en 2012 extra middelen.

De Vlaamse jobkorting is gestart in 2008. Eerst voor de laagste inkomens, daarna voor alle werkende Vlamingen. Vorig jaar, bij de vorming van de nieuwe Vlaamse regering, werd de korting voor de hogere inkomens al geschrapt. Nu blijft er dus niets meer over.
bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/101119_Jobkorting

Gek dat op een politiek forum dit nog niet aan bod kwam...
Wat denken jullie?

largo_w
22 november 2010, 11:20
nul reacties...
Schitterend!

Een politiek forum waar dit soort politieke beslissingen niet worden bekritiseerd.

Dit is natuurlijk geen belastingsverhoging omdat een verlaging van een belastingsverlaging enkel een nuloperatie is. en in die zin kan ik de beslissing wel snappen... wat me wel gek lijkt is dat men niet spreekt over hoe men nu ook de kosten zal drukken. Het doen stijgen van de inkomsten (en vooral in dit geval) kan soelaas brengen maar men MOET spreken van daling van de kosten.

Tsjeven blijven tsjeven natuurlijk of ze van de NVA zijn of van de CD&V erg origineel zijn ze niet. De crisisbijdrage van De Haene is nog steeds actief... Moet een lange crisis zijn.

Let goed hoe het ook die mensen zijn die het hebben over "responsabilisering"... Wait and see zou ik zeggen.

ministe van agitatie
22 november 2010, 11:26
nul reacties...
Schitterend!

Omdat men de schuld hiervoor niet bij de moslims, de Walen of de werklozen kan leggen, waarschijnlijk.


Maar het is typerend dat de overheid haar besparingen haalt bij zij die het minst verdienen. Een belastingen op grote fortuinen heet politiek onaahlaabr maar een belasting op de laagverdieners passeert de reveu alsof het de normaalste zaak ter wereld is.

Idem overigens voor de sociale sector waar de minister heeft meegedeeld dat er voor extra aanwervingen geen geld is, zelfs al zijn die aanwervingen broodnodig.

Het is een kwestie van prioriteiten en ik hoop dat dat soort beslissingen mensen de ogen helpen openenen.

Turkje
22 november 2010, 13:20
Het aantal reacties lijkt me recht evenredig met de relatieve belangrijkheid van deze jobkorting voor jan modaal: nihil.

Dat het de liberalen zeer doet omdat hun "troetelkindje" finaal de nek wordt omgewrongen, zorgt enkel voor wat schouderophalen.