PDA

View Full Version : Het economische programma van het Vlaams Blok


Dies
26 mei 2004, 13:55
Hoofdstuk 7: Economie, fiscaliteit en tewerkstelling (www.vlaamsblok.be)

Kort samengevat bevat het programma de volgende kernpunten, aangevuld met enkele bemerkingen:

1) Versnelde afbouw van de staatsschuld.
Dat klinkt goed, de grote vraag is natuurlijk hoe je dat gaat financieren.

2) Volledige splitsing
Eigenlijk hoort dit niet thuis in het economische gedeelte van het programma, want langs de ene kant heb je de kost van staatshervormingen op een schaal groter dan de federalizatie etc., aan de andere kant heb je een huidig economisch minder aantrekkelijke regio die wordt afgestoten.

3) Drastische lastendaling voor iedereen
Volledig mee eens, alleen vind ik nergens een degelijke uitwerking terug van dit idee.

4) Verlaging BTW tot 6% voor arbeidsintensieve sectoren
Een goed idee op zich, maar dit zal niet te verwezenlijken zijn binnen Europa. Het zal zelfs als protectionisme ervaren worden.

5) Infrastructuursinvestering gericht naar zelfstandige, KMO en de havens
Mee eens. Alleen lijkt het Vlaams Blok er zelf nog niet zo goed uit te zijn, want wanneer we lezen wat hun standpunt i.v.m. Doel was:
Voor het Vlaams Blok moest het dorp Doel niet verdwijnen als de Doelenaars dat zelf niet wilden. Doel kon gerust een tweede Pernis of Lillo-fort worden, een rustige oase met een uitgesproken autochtone bevolking en een gezellige horeca. Sinds de meerderheidspartijen echter MIDA1 en MIDA2 (de grondopspuitingsplannen rond Doel) hebben goedgekeurd dreigt het dorp onleefbaar te worden.

Op termijn zal Antwerpen nood hebben aan bijkomende containercapaciteit. Het Vlaams Blok verzet zich niet tegen de havenuitbreiding op Linkeroever. Teneinde het voortbestaan van Doel te verzekeren moet onderzocht worden in hoeverre op de rechteroever (via inbreiding) of ter hoogte van de kerncentrale (na de ontmanteling van de centrale) plaats voor een nieuwe containerterminal kan gevonden worden.

De industrie moet beseffen dat grondopties binnen een redelijke termijn gelicht moeten worden, zeker wanneer ook havengebonden bedrijven in grondnood komen.
M.a.w. slechte eigendomsrechten (grondopties worden gelicht), en de containers moeten wachten tot de kerncentrale ontmanteld is. Ten vroegste 2030 dus.

6) We zijn tegen protectionisme in de landbouw en gaan daarom onze kleine boer steunen.
Dit is een contradictio in terminis. De kleine boer steunen is namelijk protectionisme.

7) Werkgelegenheid: Afschaffen positieve discriminatie, sanctioneren van werkzoekenden die herscholing weigeren, verwerping van alle bestaande banenplannen.
Ik ben het hiermee eens, maar graag wat meer uitleg. Want ik vermoed dat de inkleuring van het Vlaams Blok een beetje anders zou zijn dan de mijne.

In een andere discussie kwamen we echter reeds tot de conclusie dat dit alles behalve een volledig, goed uitgewerkt economisch programma is:

Het staat buiten kijf dat je door de uitvoering van dit programma zeer zwaar in de staatsuitgaven op andere niveaus gaat moeten knippen.

Even schematisch opstellen:

Extra Uitgaven:
Belastingsverlaging voor iedereen
BTW verlaging voor arbeidsintensieve sectoren
Steun aan bepaalde sectoren
Zware investeringen in infrastructuur
Versnelde afbetaling van de staatsschuld

Extra inkomsten:
Geen geld meer aan de Walen en vreemdelingen.

Dan houden we zaken die eveneens veel geld zouden kosten, als 'meer blauw op straat' en 'een opvoedersloon', die eveneens in het programma van het Vlaams Blok staan nog even buiten beschouwing.

Nog enkele andere puntjes:

Moordende concurrentie voor de ‘kleine zelfstandigen’

Daarnaast hebben heel wat ‘kleine zelfstandigen’ te lijden onder de moordende concurrentie door nieuwe en grote (internationale) winkelketens en supermarkten. Er is dan ook nood aan maatregelen op lokaal vlak die de overlevingskansen van plaatselijke zaken doen stijgen, zoals een daling van de stedelijke lasten, een vlot openbaar vervoer, voldoende parkeermogelijkheid en een optimaal beleid inzake KMO-zones.
1) Er is al geen enkele goede reden te bedenken waarom die kleine zelfstandige zou moeten worden beschermd en waarom die kunstmatig in leven zou moeten worden gehouden. Als mensen liever in een grote supermark gaan kopen, so be it.
2) Vlot openbaar vervoer en meer parkeermogelijkheden klinkt leuk, maar is in de praktijk zo goed als nergens haalbaar. Daarnaast is het eigenlijk geen taak van de overheid om voldoende parkeermogelijkheden te voorzien, als daar werkelijk nood aan is, dan zullen er wel privéparkings worden geopend.

Dies
26 mei 2004, 13:56
Een bijkomende vraag: geldt de slogan 'eigen volk eerst' ook met betrekking tot de economie?

Wanneer we namelijk bijvoorbeeld een blik werpen op de situatie in de provincie Antwerpen (toch de provincie waar het Vlaams Blok het meeste aantal stemmen haalt) komen we tot de vaststelling dat er geen werk voor eigen volk is!
De provincie Antwerpen mag dan wel bovenaan staan op het werkgelegenheidsklassement. Contradictorisch is dat veel van die jobs niet ten goede lijken te komen aan de eigen bevolking en zich dus niet vertalen in een hoge werkzaamheid en lage werkloosheid voor de provincie. Net zoals in Brussel worden veel arbeidsplaatsen ingevuld door pendelaars. Zowel de globale bevolking op arbeidsleeftijd als de doelgroepen van de vrouwen en jongeren zijn in deze provincie minder dan elders in Vlaanderen aan het werk. Antwerpen heeft zelfs de hoogste jongerenwerkloosheid in gans Vlaanderen. De Antwerpse arbeidsmarkt is niet in één pennentrek te vatten. Al snel is duidelijk dat het arrondissement Antwerpen, en in het bijzonder Antwerpen zelf, zwaar weegt in het jobaanbod in de provincie maar tegelijk de zwakkere prestaties op het vlak van werkloosheid en werkzaamheid verklaart. De werkgelegenheids-graden in de arrondissementen Mechelen en Turnhout overstijgen de Vlaamse cijfers niet, maar op het vlak van werkzaamheid en werkloosheid presteert dit deel van de provincie duidelijk beter. Tot slot is ook de jobgroei sterker in de arrondis-sementen Turnhout en Mechelen en de werkloosheid, inclusief die van jongeren en vrouwen, neemt er sterker af. Wat wel opgaat voor de ganse provincie is de alomtegenwoordige industriële activiteit. Hoewel alle industrietakken vertegenwoordigd zijn, komt de chemische nijverheid sterk naar voor in de drie arrondissementen. Een groot deel van de jobmassa is te vinden in grote buitenlandse bedrijven met beslissingscentra buiten de provincie, waardoor de provincie conjunctuurgevoeliger is en gevoeliger voor zwaar jobverlies, dan bijvoorbeeld West-Vlaanderen. De haven bepaalt sterk het uitzicht van de Antwerpse werkgelegenheid, wat industrie aantrekt, maar van het arrondissement Antwerpen ook een sterk tertiair werkgelegenheidscentrum maakt. De Antwerpse commerciële dienstensector kan echter niet op tegen de prestaties van Halle-Vilvoorde waar de luchthaven de commerciële dienstensector voedt. Hoewel Antwerpen allesbehalve moet onderdoen voor de andere centrumsteden is de niet-commerciële dienstensector niet op het niveau van de andere Vlaamse arrondissementen met een provinciehoofd-stad… De werkgelegenheid in industrie en commerciële diensten nam in de provincie niet dezelfde vlucht als in de rest van Vlaanderen en ook dat moeten we in de schoenen schuiven van het arrondissement Antwerpen. In de, voor de Antwerpse werkgelegenheid zo belangrijke, industrie verdwijnt tussen 1997 en 2001 maar liefst vijf procent van de jobs in het arrondissement Antwerpen. Nochthans groeit de secundaire sector globaal genomen in België lichtjes. Gelukkig compenseert het arrondissement Turnhout deze zwakke prestatie met een flinke jobgroei in de industrie en ook de andere activiteitensectoren doen het er beter dan gemiddeld. Het arrondissement Mechelen zet een mooi resultaat neer op het vlak van tertiaire banengroei.