Dies
26 mei 2004, 13:55
Hoofdstuk 7: Economie, fiscaliteit en tewerkstelling (www.vlaamsblok.be)
Kort samengevat bevat het programma de volgende kernpunten, aangevuld met enkele bemerkingen:
1) Versnelde afbouw van de staatsschuld.
Dat klinkt goed, de grote vraag is natuurlijk hoe je dat gaat financieren.
2) Volledige splitsing
Eigenlijk hoort dit niet thuis in het economische gedeelte van het programma, want langs de ene kant heb je de kost van staatshervormingen op een schaal groter dan de federalizatie etc., aan de andere kant heb je een huidig economisch minder aantrekkelijke regio die wordt afgestoten.
3) Drastische lastendaling voor iedereen
Volledig mee eens, alleen vind ik nergens een degelijke uitwerking terug van dit idee.
4) Verlaging BTW tot 6% voor arbeidsintensieve sectoren
Een goed idee op zich, maar dit zal niet te verwezenlijken zijn binnen Europa. Het zal zelfs als protectionisme ervaren worden.
5) Infrastructuursinvestering gericht naar zelfstandige, KMO en de havens
Mee eens. Alleen lijkt het Vlaams Blok er zelf nog niet zo goed uit te zijn, want wanneer we lezen wat hun standpunt i.v.m. Doel was:
Voor het Vlaams Blok moest het dorp Doel niet verdwijnen als de Doelenaars dat zelf niet wilden. Doel kon gerust een tweede Pernis of Lillo-fort worden, een rustige oase met een uitgesproken autochtone bevolking en een gezellige horeca. Sinds de meerderheidspartijen echter MIDA1 en MIDA2 (de grondopspuitingsplannen rond Doel) hebben goedgekeurd dreigt het dorp onleefbaar te worden.
Op termijn zal Antwerpen nood hebben aan bijkomende containercapaciteit. Het Vlaams Blok verzet zich niet tegen de havenuitbreiding op Linkeroever. Teneinde het voortbestaan van Doel te verzekeren moet onderzocht worden in hoeverre op de rechteroever (via inbreiding) of ter hoogte van de kerncentrale (na de ontmanteling van de centrale) plaats voor een nieuwe containerterminal kan gevonden worden.
De industrie moet beseffen dat grondopties binnen een redelijke termijn gelicht moeten worden, zeker wanneer ook havengebonden bedrijven in grondnood komen.
M.a.w. slechte eigendomsrechten (grondopties worden gelicht), en de containers moeten wachten tot de kerncentrale ontmanteld is. Ten vroegste 2030 dus.
6) We zijn tegen protectionisme in de landbouw en gaan daarom onze kleine boer steunen.
Dit is een contradictio in terminis. De kleine boer steunen is namelijk protectionisme.
7) Werkgelegenheid: Afschaffen positieve discriminatie, sanctioneren van werkzoekenden die herscholing weigeren, verwerping van alle bestaande banenplannen.
Ik ben het hiermee eens, maar graag wat meer uitleg. Want ik vermoed dat de inkleuring van het Vlaams Blok een beetje anders zou zijn dan de mijne.
In een andere discussie kwamen we echter reeds tot de conclusie dat dit alles behalve een volledig, goed uitgewerkt economisch programma is:
Het staat buiten kijf dat je door de uitvoering van dit programma zeer zwaar in de staatsuitgaven op andere niveaus gaat moeten knippen.
Even schematisch opstellen:
Extra Uitgaven:
Belastingsverlaging voor iedereen
BTW verlaging voor arbeidsintensieve sectoren
Steun aan bepaalde sectoren
Zware investeringen in infrastructuur
Versnelde afbetaling van de staatsschuld
Extra inkomsten:
Geen geld meer aan de Walen en vreemdelingen.
Dan houden we zaken die eveneens veel geld zouden kosten, als 'meer blauw op straat' en 'een opvoedersloon', die eveneens in het programma van het Vlaams Blok staan nog even buiten beschouwing.
Nog enkele andere puntjes:
Moordende concurrentie voor de ‘kleine zelfstandigen’
Daarnaast hebben heel wat ‘kleine zelfstandigen’ te lijden onder de moordende concurrentie door nieuwe en grote (internationale) winkelketens en supermarkten. Er is dan ook nood aan maatregelen op lokaal vlak die de overlevingskansen van plaatselijke zaken doen stijgen, zoals een daling van de stedelijke lasten, een vlot openbaar vervoer, voldoende parkeermogelijkheid en een optimaal beleid inzake KMO-zones.
1) Er is al geen enkele goede reden te bedenken waarom die kleine zelfstandige zou moeten worden beschermd en waarom die kunstmatig in leven zou moeten worden gehouden. Als mensen liever in een grote supermark gaan kopen, so be it.
2) Vlot openbaar vervoer en meer parkeermogelijkheden klinkt leuk, maar is in de praktijk zo goed als nergens haalbaar. Daarnaast is het eigenlijk geen taak van de overheid om voldoende parkeermogelijkheden te voorzien, als daar werkelijk nood aan is, dan zullen er wel privéparkings worden geopend.
Kort samengevat bevat het programma de volgende kernpunten, aangevuld met enkele bemerkingen:
1) Versnelde afbouw van de staatsschuld.
Dat klinkt goed, de grote vraag is natuurlijk hoe je dat gaat financieren.
2) Volledige splitsing
Eigenlijk hoort dit niet thuis in het economische gedeelte van het programma, want langs de ene kant heb je de kost van staatshervormingen op een schaal groter dan de federalizatie etc., aan de andere kant heb je een huidig economisch minder aantrekkelijke regio die wordt afgestoten.
3) Drastische lastendaling voor iedereen
Volledig mee eens, alleen vind ik nergens een degelijke uitwerking terug van dit idee.
4) Verlaging BTW tot 6% voor arbeidsintensieve sectoren
Een goed idee op zich, maar dit zal niet te verwezenlijken zijn binnen Europa. Het zal zelfs als protectionisme ervaren worden.
5) Infrastructuursinvestering gericht naar zelfstandige, KMO en de havens
Mee eens. Alleen lijkt het Vlaams Blok er zelf nog niet zo goed uit te zijn, want wanneer we lezen wat hun standpunt i.v.m. Doel was:
Voor het Vlaams Blok moest het dorp Doel niet verdwijnen als de Doelenaars dat zelf niet wilden. Doel kon gerust een tweede Pernis of Lillo-fort worden, een rustige oase met een uitgesproken autochtone bevolking en een gezellige horeca. Sinds de meerderheidspartijen echter MIDA1 en MIDA2 (de grondopspuitingsplannen rond Doel) hebben goedgekeurd dreigt het dorp onleefbaar te worden.
Op termijn zal Antwerpen nood hebben aan bijkomende containercapaciteit. Het Vlaams Blok verzet zich niet tegen de havenuitbreiding op Linkeroever. Teneinde het voortbestaan van Doel te verzekeren moet onderzocht worden in hoeverre op de rechteroever (via inbreiding) of ter hoogte van de kerncentrale (na de ontmanteling van de centrale) plaats voor een nieuwe containerterminal kan gevonden worden.
De industrie moet beseffen dat grondopties binnen een redelijke termijn gelicht moeten worden, zeker wanneer ook havengebonden bedrijven in grondnood komen.
M.a.w. slechte eigendomsrechten (grondopties worden gelicht), en de containers moeten wachten tot de kerncentrale ontmanteld is. Ten vroegste 2030 dus.
6) We zijn tegen protectionisme in de landbouw en gaan daarom onze kleine boer steunen.
Dit is een contradictio in terminis. De kleine boer steunen is namelijk protectionisme.
7) Werkgelegenheid: Afschaffen positieve discriminatie, sanctioneren van werkzoekenden die herscholing weigeren, verwerping van alle bestaande banenplannen.
Ik ben het hiermee eens, maar graag wat meer uitleg. Want ik vermoed dat de inkleuring van het Vlaams Blok een beetje anders zou zijn dan de mijne.
In een andere discussie kwamen we echter reeds tot de conclusie dat dit alles behalve een volledig, goed uitgewerkt economisch programma is:
Het staat buiten kijf dat je door de uitvoering van dit programma zeer zwaar in de staatsuitgaven op andere niveaus gaat moeten knippen.
Even schematisch opstellen:
Extra Uitgaven:
Belastingsverlaging voor iedereen
BTW verlaging voor arbeidsintensieve sectoren
Steun aan bepaalde sectoren
Zware investeringen in infrastructuur
Versnelde afbetaling van de staatsschuld
Extra inkomsten:
Geen geld meer aan de Walen en vreemdelingen.
Dan houden we zaken die eveneens veel geld zouden kosten, als 'meer blauw op straat' en 'een opvoedersloon', die eveneens in het programma van het Vlaams Blok staan nog even buiten beschouwing.
Nog enkele andere puntjes:
Moordende concurrentie voor de ‘kleine zelfstandigen’
Daarnaast hebben heel wat ‘kleine zelfstandigen’ te lijden onder de moordende concurrentie door nieuwe en grote (internationale) winkelketens en supermarkten. Er is dan ook nood aan maatregelen op lokaal vlak die de overlevingskansen van plaatselijke zaken doen stijgen, zoals een daling van de stedelijke lasten, een vlot openbaar vervoer, voldoende parkeermogelijkheid en een optimaal beleid inzake KMO-zones.
1) Er is al geen enkele goede reden te bedenken waarom die kleine zelfstandige zou moeten worden beschermd en waarom die kunstmatig in leven zou moeten worden gehouden. Als mensen liever in een grote supermark gaan kopen, so be it.
2) Vlot openbaar vervoer en meer parkeermogelijkheden klinkt leuk, maar is in de praktijk zo goed als nergens haalbaar. Daarnaast is het eigenlijk geen taak van de overheid om voldoende parkeermogelijkheden te voorzien, als daar werkelijk nood aan is, dan zullen er wel privéparkings worden geopend.