PDA

View Full Version : Wat als Brussel Nederlandstalig was?


rub1615
28 november 2010, 19:07
Ik vroeg het me onlangs af. Hoe zou België er qua staatsstructuur uitgezien hebben mochten de rollen in Brussel omgedraaid zijn: zeg 90% Nederlandstalig en slechts 10% Franstalig.

De kans is groot dat er dan geen vaste staatsgrens zou zijn omdat zonder de Brusselse olievlek de taalgrens sowieso al vrij vast ligt.

Ook zou het kunnen dat Vlaanderen dan al lang onafhankelijk was omdat Brussel zoals algemeen geweten hét struikelblok is om het land te splitsen.

Nexer
29 november 2010, 00:20
Dan zouden de Waalse regering minder zakkenwassers hebben en hun economie effectief goed beheren ipv het allemaal in eigen zak te steken.

Pieter B
29 november 2010, 00:56
Dan zouden de Franstalige een echte minderheid zijn en waarschijnlijk zelf al lang de onafhankelijkheid hebben uitgeroepen. In zo'n situatie zouden ze namelijk niets te zeggen hebben. Dan zouden er 7 miljoen Vlamingen zijn en maar 3 miljoen franstalige.

Mambo
29 november 2010, 02:09
90% turkstalig bedoel je waarschijnlijk?

job
29 november 2010, 10:05
Ik vroeg het me onlangs af. Hoe zou België er qua staatsstructuur uitgezien hebben mochten de rollen in Brussel omgedraaid zijn: zeg 90% Nederlandstalig en slechts 10% Franstalig.

De kans is groot dat er dan geen vaste staatsgrens zou zijn omdat zonder de Brusselse olievlek de taalgrens sowieso al vrij vast ligt.

Ook zou het kunnen dat Vlaanderen dan al lang onafhankelijk was omdat Brussel zoals algemeen geweten hét struikelblok is om het land te splitsen.

Brussel zou vast en zeker goed bestuurd worden.

stropke
29 november 2010, 13:57
Wat als Brussel nederlandstalig was kan ook gevraagd worden als: was Brussel ooit Nederlandstalig?
Hier een interessante site met meer info.
http://skepp.be/artikels/artikel-van-skepp-uit-wonder/de-mythe-van-de-oorsprong-van-brussel

job
29 november 2010, 14:22
Wat als Brussel nederlandstalig was kan ook gevraagd worden als: was Brussel ooit Nederlandstalig?
Hier een interessante site met meer info.
http://skepp.be/artikels/artikel-van-skepp-uit-wonder/de-mythe-van-de-oorsprong-van-brussel


Ja.

Zoals vele nederzettingen in de Lage Landen reeds voor de Germanen, en voor de Romeinen bewoond waren (door de Kelten), kan dit zeker ook zo zijn voor Brussel.
Maar dit maakt haar karakter niet minder Brabants(-Germaans), een karakter dat zich ondanks de verfransing (die stilaan in het gedrang komt) nog steeds duidelijk blijft, al was het maar dat dit te merken is aan haar onmiddellijke hinterland, en de naam.

Zwitser
29 november 2010, 15:36
Wat als Brussel nederlandstalig was kan ook gevraagd worden als: was Brussel ooit Nederlandstalig?


Volgens Hervè Hasquin (die je moeilijk een flamingant kan noemen) was in de 19de eeuw de meerderheid van de bevolking van Brussel nederlandstalig. Pas met de Franse verovering is de verfransing goed begonnen.

"Plus délicate est la question relative �* la proportion de francophones
résidant �* Bruxelles. Nous avons montré combien il fallait tempérer par un certain
nombre de considérations sociales les chiffres obtenus lors des dépouillements.
Aussi estimons-nous que cette proportion ne devait pas excéder 5 �* 10 % en 1760
et qu'en conséquence elle ne pouvait en aucun cas dépasser 15 % en 1780."

http://www.editions-universite-bruxelles.be/ABWebBuilder.php?page=/catalogue/detail/,action=abcataloguedetail;displayouvrage;766

Garry
29 november 2010, 18:29
Ik vroeg het me onlangs af. Hoe zou België er qua staatsstructuur uitgezien hebben mochten de rollen in Brussel omgedraaid zijn: zeg 90% Nederlandstalig en slechts 10% Franstalig.

De kans is groot dat er dan geen vaste staatsgrens zou zijn omdat zonder de Brusselse olievlek de taalgrens sowieso al vrij vast ligt.

Ook zou het kunnen dat Vlaanderen dan al lang onafhankelijk was omdat Brussel zoals algemeen geweten hét struikelblok is om het land te splitsen.Ik versta niet waarom Brussel een struikelblok moet zij hoor. Voor mij is dat dood simpel.

De Franstaligen claimen alle Vlaamse gemeenten op basis van de taal meerderheid. Wel, dan moet Marokko, op die zelfde basis, Brussel claimen, aangezien Arabisch daar de teel meerderheid telt. Wat is daar nu moeilijk aan?

djimi
29 november 2010, 20:29
Ik versta niet waarom Brussel een struikelblok moet zij hoor. Voor mij is dat dood simpel.

De Franstaligen claimen alle Vlaamse gemeenten op basis van de taal meerderheid. Wel, dan moet Marokko, op die zelfde basis, Brussel claimen, aangezien Arabisch daar de teel meerderheid telt. Wat is daar nu moeilijk aan?

Arabisch is helemaal niet de taal van de meerderheid van de inwoners van Brussel.

De meest gebruikte taal is - en blijft voorlopig - Frans (van zeer uiteenlopende kwaliteit), op ruime afstand gevolgd door Nederlands (idem) en Engels (idem).

Spaans, Italiaans, Turks, Arabisch, Berbers, Grieks, Lingala, Pools en Portugees worden ook vaak gebruikt, maar zeer zeker niet door 'de meerderheid'.


Indien de Vlaamse Gemeenschap er werkelijk voluit in zou durven investeren, zou het Nederlandstalig Onderwijs in Brussel een spectaculaire groei kennen, want dat staat - voorlopig, en hopelijk nog lang - in de perceptie van de modale kiekenfretter nog steeds voor 'kwaliteit' en 'toekomstkansen'.

Ik wens dan ook dat de 500 miljoen die Vlaanderen aan Brussel 'moet' 'geven', uitsluitend naar het Nederlandstalig Onderwijs gaat.

Pelgrim
29 november 2010, 21:05
Ik wens dan ook dat de 500 miljoen die Vlaanderen aan Brussel 'moet' 'geven', uitsluitend naar het Nederlandstalig Onderwijs gaat.

Dat zou toch een prachtig campagne actiepunt zijn voor een Vlaamse Beweging.

Allee, moest zo'n beweging bestaan eh.

Mambo
29 november 2010, 22:16
Arabisch is helemaal niet de taal van de meerderheid van de inwoners van Brussel.

De meest gebruikte taal is - en blijft voorlopig - Frans (van zeer uiteenlopende kwaliteit), op ruime afstand gevolgd door Nederlands (idem) en Engels (idem).

Spaans, Italiaans, Turks, Arabisch, Berbers, Grieks, Lingala, Pools en Portugees worden ook vaak gebruikt, maar zeer zeker niet door 'de meerderheid'.


Indien de Vlaamse Gemeenschap er werkelijk voluit in zou durven investeren, zou het Nederlandstalig Onderwijs in Brussel een spectaculaire groei kennen, want dat staat - voorlopig, en hopelijk nog lang - in de perceptie van de modale kiekenfretter nog steeds voor 'kwaliteit' en 'toekomstkansen'.

Ik wens dan ook dat de 500 miljoen die Vlaanderen aan Brussel 'moet' 'geven', uitsluitend naar het Nederlandstalig Onderwijs gaat.

Volgens een interview die ik niet lang geleden op de radio kon volgen is de werkelijkheid anders.
Iedereen die zich inschrijft in Brussel moet een taal kiezen. Maar daarom moeten ze die taal niet spreken!
Uiteraard dat van de meeste vreemdelingen "frans" aanstippen.
Maar daarom dus geen Franssprekend zijn. Toch niet in het dagelijks leven.

Dat is dus wel gans wat anders.
Brussel is wel minstens 80% allochtonen.

Garry
29 november 2010, 22:21
Arabisch is helemaal niet de taal van de meerderheid van de inwoners van Brussel.

De meest gebruikte taal is - en blijft voorlopig - Frans (van zeer uiteenlopende kwaliteit), op ruime afstand gevolgd door Nederlands (idem) en Engels (idem).

Spaans, Italiaans, Turks, Arabisch, Berbers, Grieks, Lingala, Pools en Portugees worden ook vaak gebruikt, maar zeer zeker niet door 'de meerderheid'.


Indien de Vlaamse Gemeenschap er werkelijk voluit in zou durven investeren, zou het Nederlandstalig Onderwijs in Brussel een spectaculaire groei kennen, want dat staat - voorlopig, en hopelijk nog lang - in de perceptie van de modale kiekenfretter nog steeds voor 'kwaliteit' en 'toekomstkansen'.

Ik wens dan ook dat de 500 miljoen die Vlaanderen aan Brussel 'moet' 'geven', uitsluitend naar het Nederlandstalig Onderwijs gaat.
http://www.youtube.com/watch?v=h4ec6jXochE

djimi
29 november 2010, 22:23
Volgens een interview die ik niet lang geleden op de radio kon volgen is de werkelijkheid anders.
Iedereen die zich inschrijft in Brussel moet een taal kiezen. Maar daarom moeten ze die taal niet spreken!
Uiteraard dat van de meeste vreemdelingen "frans" aanstippen.
Maar daarom dus geen Franssprekend zijn. Toch niet in het dagelijks leven.

Dat is dus wel gans wat anders.
Brussel is wel minstens 80% allochtonen.


De in Brussel méést gebruikte taal is het Frans, Mambo, neem dat maar van mij aan.

Ik zal niet ontkennen dat dat Frans vaak van erg bedenkelijk niveau is, maar dat neemt niet weg dat het wel degelijk dé 'lingua franca' is.

djimi
29 november 2010, 22:29
http://www.youtube.com/watch?v=h4ec6jXochE

Ik ga die Jef eens een bezoek moeten brengen, denk ik.

Mambo
29 november 2010, 22:33
De in Brussel méést gebruikte taal is het Frans, Mambo, neem dat maar van mij aan.

Ik zal niet ontkennen dat dat Frans vaak van erg bedenkelijk niveau is, maar dat neemt niet weg dat het wel degelijk dé 'lingua franca' is.

Dan was de geïnterviewde professor suskewiet aan het liegen.

djimi
29 november 2010, 22:34
Dat zou toch een prachtig campagne actiepunt zijn voor een Vlaamse Beweging.

Allee, moest zo'n beweging bestaan eh.


Ja.

Ik zie de geel-zwarte - of zijn het zwart-gele? - affiches al hangen:

"500 miljoen? En waarom geen 1 miljard?"

;-)

djimi
29 november 2010, 22:38
Dan was de geïnterviewde professor suskewiet aan het liegen.

Wat zei die professor nu eigenlijk écht, Mambo?

Garry
30 november 2010, 00:05
Volgens een interview die ik niet lang geleden op de radio kon volgen is de werkelijkheid anders.
Iedereen die zich inschrijft in Brussel moet een taal kiezen. Maar daarom moeten ze die taal niet spreken!
Uiteraard dat van de meeste vreemdelingen "frans" aanstippen.
Maar daarom dus geen Franssprekend zijn. Toch niet in het dagelijks leven.

Dat is dus wel gans wat anders.
Brussel is wel minstens 80% allochtonen.Inderdaad zal het aantal allochtonen daar wel ruim de bovenhand hebben, en bij gebrek aan een andere mogelijkheid zullen de meeste, ten overstaan van officiële instanties, hun wel uiten in iets wat min of meer op Frans moet gelijken, maar in hun dagelijkse omgang zal het heel anders zijn. De donkere afrikanen, ja, die wel natuurlijk, want die spreken in hun land van herkomst ook Frans, maar de rest... Op school zal het leeuwendeel ook kiezen voor Frans, omdat ze geen mogelijkheid hebben om het in hun eigen gebrabbel te volgen, maar verder ook niet hoor.

Garry
30 november 2010, 00:28
Ik ga die Jef eens een bezoek moeten brengen, denk ik.Doet hem dan de groeten van mij.
Hier nog eentje van hem over uw Brussel. Al is het niet zijn beste uitvoering. Die bleitende kamerolifant is er zeker teveel aan.
http://il.youtube.com/watch?v=aFzQ7WJRNAg&feature=related

Scarabaeida
30 november 2010, 00:37
Waarom benadrukken ze tot diep in de jaren '80 nog steeds de zwakheid van de 'kleine Vlaming' (sic). Je zou al medelijden gaan krijgen met die sukkelaars, geen respect. Het is waar dat het manna niet zomaar uit de hemel komt vallen door in je gat te krabben, maar dat mag geen reden zijn om de Calimero uit te hangen.
Vlamingen hadden het al sinds de vroege 20ste eeuw zeker wèl de middelen om initiatief te nemen. De weinige assertieve individuën treft geen blaam, en ik weet dat ze grotendeels de klos zijn tot een tam volkske te horen dat niet tot beweging te zetten valt. Dat ze hun zaak niet opgeven, hoe weinig het klootjesvolk het ook verdient.

Scarabaeida
30 november 2010, 00:39
Leopold II is ook mijn favoriet van Jef Elbers, overigens. Op mijn andere - inmiddels defecte - PC staat een diavoorstelling met foto's van 'Oud Brussel' begeleid door dat nummer.

Garry
30 november 2010, 00:51
Leopold II is ook mijn favoriet van Jef Elbers, overigens. Op mijn andere - inmiddels defecte - PC staat een diavoorstelling met foto's van 'Oud Brussel' begeleid door dat nummer.
Dit is niet van Jef Elbers maar ik vind het ook ongelooflijk tof. Er zijn alleen veel te weinig Brusselaars die dat dat verstaan, ook al is het gebracht in ras echt Brussels.
http://www.youtube.com/watch?v=zWAHeNTVKpk

Scarabaeida
30 november 2010, 01:02
Dit is niet van Jef Elbers maar ik vind het ook ongelooflijk tof. Er zijn alleen veel te weinig Brusselaars die dat dat verstaan, ook al is het gebracht in ras echt Brussels.
http://www.youtube.com/watch?v=zWAHeNTVKpk

Die man is in dezelfde kliniek gestorven als waar ik geboren ben (nu geef ik wat vrij over mezelf, want het was een klein ziekenhuis). Het is nu een asielcentrum trouwens.

Ik versta alles trouwens. Ge moet gewoon wat Frans en Brabants verstaan.

djimi
30 november 2010, 07:10
1. Doet hem dan de groeten van mij.

2. Hier nog eentje van hem over uw Brussel. Al is het niet zijn beste uitvoering. Die bleitende kamerolifant is er zeker teveel aan.
http://il.youtube.com/watch?v=aFzQ7WJRNAg&feature=related

1. Dat zal ik dan zeker doen, Garry.

2. Dat nummer staat op de 'nog te laten beluisteren' - lijst voor het zesde jaar, samen met een heleboel andere liedjes in een of ander dialect van het Nederlandse taalgebied.