PDA

View Full Version : Het fenomeen "Uit Europa stappen"


Necromancer
27 mei 2004, 13:45
Aangezien u mee de Europese grondwet hebt opgesteld, mag ik ervanuit gaan dat u een groot voorstander van de Europese eenheid bent. Nu lees ik dagelijks tal van nieuwssites en fora waar ik steeds meer de tendens lees van het "uit Europa stappen", vooral Nederlanders zijn hier nogal sterk mee bezig aangezien zij het meest bijdragen tot het budget van Europa en er het minst van zien.

Hoe ziet u dit in de toekomst evolueren en welk antwoord gaat Europa hierop hebben?

Patrice
27 mei 2004, 13:52
Hoe gaat de procedure tot wijziging van die Europese grondwet er uit zien?
En wat vindt u van het systeem waarmee bepaald wordt hoeveel vertegenwoordigers elk land in het EP heeft?

Jean-Luc Dehaene
27 mei 2004, 16:01
Binnen een steeds meer geglobaliseerde wereld hebben we nood aan meer Europa.Steeds meer problemen en uitdagingen zijn grensoverschreidendend en kunnen alleen op europees vlak opgevangen worden.In die gloable wereld heeft alleen Europa voldoende gewicht om mee te tellen.
Er zit wel iets mis met de financiering.Die geburt nu essentieel vanuit de nationale bidgetten(dotatie)en telt daar mee voor het stabiliteitspact.Dit is een vicieuse cirkel.We moeten dringend naar eigen Euiropese middelen,naar Europese belastingen.Dit moet leiden tot beslastingsverhoging.Men mopet wel fiskale massa's overdragen aan Europa;

Jean-Luc Dehaene
27 mei 2004, 16:06
De Europese grondwet is eigenlijk een grondwettelijk verdrag.Wijzigingen vereisen een nieuw verdrag dat door alle lidstaten moet worden goedgekeurd. In het voorstel van de conventie geldt dat voor gans het verdrag.Persoonloijk vind ik dat dit zou moeten beperkt worden tot het eerste en tweede deel.Het derde deel is uitvoering van de grondwet en zou men moeten kunnen wijzigen met een Europese procedure(ministerraad en parlement) zonder nationale ratificatie.

Herman Desmedt ©HD
27 mei 2004, 16:15
Dit sluit aan bij een van mijn vragen (zie ander topic "Europa en zijn Grondwet")

Volledige ratificatie zou inderdaad nogal drastisch zijn en misschien hier en daar ingaan tegen bestaande nationale regeling.

Waarom niet gedeeltelijk ratificeren ? Basisbepalingen en Grondrechten eerst, daarna via richtlijnen wat ook nog kan uit de andere delen ?