PDA

View Full Version : Vragen, opmerkingen, bedenkingen...


just_me
27 mei 2004, 17:18
Hallo,

Ik ben nieuw hier. Ik ben een allochtoon / Vlaamse Turk / Turkse Vlaming of hoe dat ik ook mag genoemd worden. Enfin, mijn vader is als gastarbeider naar België gekomen en ik ben hier geboren en getogen.
Misschien dat sommige van de onderwerpen die ik hier aanhaal reeds besproken zijn. Sorry dat ik typisch Turks "lui" ben geweest en niet alles heb gelezen, eer hier iets te posten.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de laatste tijd meer sympathie begon te tonen voor het Blok (tot groot ongenoegen van mijn vriendenkring). Want er zijn niet weinig standpunten waar ik mij in kan terugvinden. Maar als ik er van mag uitgaan dat de mensen hier ietwat representatief zijn voor de hele achterban van het Blok, dan begin ik toch te denken dat wat het Blok nu mooi theoretisch uitlegt, morgen voor heel wat complicaties zal zorgen.

Hieronder heb ik een paar gedachten opgesomd, die bij mij opkwamen bij dit forum.

* Ik ben van mening dat moest een allochtoon alle wensen van het Blok op vlak van assimilatie inwilligen, dat er aan zijn sociale situatie niets gaat veranderen. Moesten de Blok-aanhangers hierin eerlijk zijn, dan zullen zij ook wel toegeven dat het voor hun even "bruine" mensen zijn.

* Waarom dienen landen die volgens (het) Blok(aanhangers) een middeleeuws regime hebben, plots wel als voorbeeld voor de situatie in België als het om de rechten van de vreemdelingen gaat? Daarbij, ik heb nooit onder een ander regime geleefd, dus waarom mag ik minder politieke eisen stellen dan mijn Belgische (of Vlaamse als je dat liever hoort) medemens?

* Ik denk dat ik mag besluiten dat het uiteindelijke doel van het Blok toch systematisch alle vreemdelingen buitensmijten is. Laat die burgerschapstesten en ik weet niet wat nog allemaal achterwege en wind er geen doekjes om. Als dit niet zou gebeuren onder een eerste Blok-bewind, dan zullen vele kiezers verontwaardigd zijn, en zal er geen tweede komen denk ik.

* U belooft een rechtvaardige kinderbijslag voor iedereen. Stoort het u of uw kiezers niet dat relatief gezien de allochtonen het grootste aandeel hebben in de geboortecijfers? Of gaat die pas komen als zij het land buiten zijn?

* De vijandigheid t.o.v. de islam begrijp ik ook niet helemaal. Ofwel weet men niet waar men over spreekt, ofwel worden er opzettelijk verkeerde associaties gemaakt. Men spreekt toch zo veel over criminaliteit: vergelijk dan eens de cijfers tussen de groep jongeren bij wie het geloof wel een impact heeft op het dagelijks leven en bij degenen bij wie dat niet het geval is. Ik kan er wel op inkomen dat er wordt op toegezien welke boodschappen de mensen worden meegegeven. Ook vind ik dat het verplicht moet worden om Nederlandstalige preken te houden in moskeeën. Geloof draagt -in tegenstelling tot wat er regelmatig beweerd wordt- wel bij tot integratie. In de islam is het een religieuze verplichting, dat als je in een niet-islamitisch land woont, je te houden aan de wetten die niet in strijd zijn met wat de islam voorlegt. En zo een wetten zijn hier niet, geloof me. Dus als je door het rood licht rijdt is dat naast een overtreding ook een zonde. Dat is wat de moslimjongeren moeten leren. Om mij als voorbeeld te geven: als kind spuwde ik naar kerken "omwille van mijn geloof". Nu ken ik vele priesters, waarvan sommigen tot de meest respectabele mensen behoren die ik ken, omdat zij volgens mijn geloof een meerwaarde hebben wegens hun relatie tot God.

* Ik ben hier geboren en getogen. Moest ik mij misdragen, word ik dan ook naar "mijn eigen land" gestuurd?

* Waarom wordt er geëist dat de integrerende allochtoon zijn cultuur laat vallen? Er is ergens iets gezegd van "...overnemen met de positieve en negatieve facetten van onze cultuur". Zou het niet beter zijn dat alleen het positieve wordt overgenomen? Heeft het Westen haar hedendaagse beschaving niet deels te danken aan het feit dat ze de positieve elementen van het Oosten heeft overgenomen? Daarbij, kan er wel sprake zijn van EEN Westerse cultuur? Als je een paar algemene waarden en normen gaat opsommen, denk ik niet dat deze afwezig zijn in andere culturen.
"Een slim mens leert van iedereen, een gewoon mens van zijn leraar, een dom mens leert van niemand, hij weet alles."

* Wat met de duizenden (ja het zijn er duizenden) Vlamingen die zich bekeerd hebben tot de islam? Of tot het boeddhisme, of eender welke niet-Westerse levensopvatting?

* Als u zegt dat mijn opvattingen niet die van het Blok zijn, dan is er toch een communicatiestoornis tussen het Blok en haar kiezers. Want de grote groep onder hen denkt er nog radicaler over. Doet men dit bewust, spreekt men opzettelijk in op bepaalde gevoelens bij de mensen om meer stemmen te halen?

Ik weet dat het niet zo overkomt, maar voorlopig sta ik evenver van alle partijen. Hier is de kans om mij te overtuigen.