Europese Vlaming
14 december 2010, 21:29
Hier de uitzending waar het om gaat: http://video.canvas.be/panorama-1212-volledige-uitzending
De analyse is voor mij duidelijk, het grote probleem:
Politieke inmenging, incompetent management ... ik denk dat dit de beste samenvatting is van het probleem. De NMBS is een gepolitiseerd bedrijf, een speelgoedje van de politici en dat blijkt het bedrijf nog altijd voor een groot deel te zijn. "Een bedrijf met 1000 schoonmoeders" werd het in de reportage samengevat.
De belachelijke uitspraken van in de video: "slachtoffer van eigen succes"
Een manager die niet capabel is om te plannen naar de toekomst toe is een incompetente manager, het punt is hier dat de NMBS dit had moeten anticiperen.
"5 minuten vertraging is niet veel, kijk maar als je met de wagen van Brussel naar antwerpen rijd"
Tja, dat is zoals zeggen dat het niet erg is dat ik mijn kinderen laat verhongeren (ook al heb ik genoeg eten om ze te voeden) omdat er nog minstens 100 andere kinderen zijn op deze planeet die verhongeren. Een compleet idiote uitspraak dus.
Daarnaast is de analyse nog eens fout ook, in mijn opzicht is een auto beter dan een trein: Als je s ochtends met de auto vertrekt kan je er zeker van zijn dat je auto gaat starten en is de kans zeer klein dat ze niet start, daarnaast kan je een file incalculeren en vroeger vertrekken om een file te ontlopen of net later vertrekken. Een afgeschafte trein kan je moeilijk incalculeren.
Het andere grote probleem: "Alle sporen leiden naar Rome (Brussel)" zoals de uitdrukking, duidt duidelijk op een gebrek aan planning van het management naar de toekomst toe. Alles stropt op in Brussel omdat blijkbaar alle treinen door Brussel moeten doordat het spoornet zo ingericht is.
Dat duid weeral op een gebrek aan toekomstvisie van het management, doet me een beetje denken aan de congolezen die nog altijd met het onveranderde spoornet werken van hun voormalige kolonisator. De inrichting van onze infrastructuur is hopeloos verouderd, zoals we ook kunnen zien aan het probleem van de snelwegen (de niet omsloten ring rond antwerpen bijvoorbeeld).
Blijkbaar kunnen we nu concluderen: het fileprobleem op de weg kunnen we niet oplossen met het openbaar vervoer, want ook daar heerst nu het fileprobleem. Eigenlijk is het "fileprobleem" een slechte benaming: file is een symptoom, niet het probleem. Net zoals als je koorts hebt je het warm krijgt aan je hoofd, je moet niet het symptoom bestrijden door te aanvaarden dat je hoofd warm word maar je moet de koorts bestrijden.
Zoals ik het bekijk is het echte probleem de transportcapaciteit: de infrastructuur die 50 jaar verouderd is en niet berekend is op het verkeer van vandaag. Men moet bredere wegen aanleggen die het verkeer van de 21 eeuw aankunnen, men moet de verbindingen maken volgens de noden van de 21e eeuw (niet alle sporen naar Brussel laten leiden).
Hier een voorbeeld van hoe een modern land van de 21 eeuw het doet en waar vele landen nog een puntje aan kunnen zuigen: http://www.youtube.com/watch?v=r3i-HRxf8z4 (je moet wel het geduld hebben om de hele reportage te zien om wat bij te leren over hoe het ideale treinverkeer eruit ziet)
De analyse is voor mij duidelijk, het grote probleem:
Politieke inmenging, incompetent management ... ik denk dat dit de beste samenvatting is van het probleem. De NMBS is een gepolitiseerd bedrijf, een speelgoedje van de politici en dat blijkt het bedrijf nog altijd voor een groot deel te zijn. "Een bedrijf met 1000 schoonmoeders" werd het in de reportage samengevat.
De belachelijke uitspraken van in de video: "slachtoffer van eigen succes"
Een manager die niet capabel is om te plannen naar de toekomst toe is een incompetente manager, het punt is hier dat de NMBS dit had moeten anticiperen.
"5 minuten vertraging is niet veel, kijk maar als je met de wagen van Brussel naar antwerpen rijd"
Tja, dat is zoals zeggen dat het niet erg is dat ik mijn kinderen laat verhongeren (ook al heb ik genoeg eten om ze te voeden) omdat er nog minstens 100 andere kinderen zijn op deze planeet die verhongeren. Een compleet idiote uitspraak dus.
Daarnaast is de analyse nog eens fout ook, in mijn opzicht is een auto beter dan een trein: Als je s ochtends met de auto vertrekt kan je er zeker van zijn dat je auto gaat starten en is de kans zeer klein dat ze niet start, daarnaast kan je een file incalculeren en vroeger vertrekken om een file te ontlopen of net later vertrekken. Een afgeschafte trein kan je moeilijk incalculeren.
Het andere grote probleem: "Alle sporen leiden naar Rome (Brussel)" zoals de uitdrukking, duidt duidelijk op een gebrek aan planning van het management naar de toekomst toe. Alles stropt op in Brussel omdat blijkbaar alle treinen door Brussel moeten doordat het spoornet zo ingericht is.
Dat duid weeral op een gebrek aan toekomstvisie van het management, doet me een beetje denken aan de congolezen die nog altijd met het onveranderde spoornet werken van hun voormalige kolonisator. De inrichting van onze infrastructuur is hopeloos verouderd, zoals we ook kunnen zien aan het probleem van de snelwegen (de niet omsloten ring rond antwerpen bijvoorbeeld).
Blijkbaar kunnen we nu concluderen: het fileprobleem op de weg kunnen we niet oplossen met het openbaar vervoer, want ook daar heerst nu het fileprobleem. Eigenlijk is het "fileprobleem" een slechte benaming: file is een symptoom, niet het probleem. Net zoals als je koorts hebt je het warm krijgt aan je hoofd, je moet niet het symptoom bestrijden door te aanvaarden dat je hoofd warm word maar je moet de koorts bestrijden.
Zoals ik het bekijk is het echte probleem de transportcapaciteit: de infrastructuur die 50 jaar verouderd is en niet berekend is op het verkeer van vandaag. Men moet bredere wegen aanleggen die het verkeer van de 21 eeuw aankunnen, men moet de verbindingen maken volgens de noden van de 21e eeuw (niet alle sporen naar Brussel laten leiden).
Hier een voorbeeld van hoe een modern land van de 21 eeuw het doet en waar vele landen nog een puntje aan kunnen zuigen: http://www.youtube.com/watch?v=r3i-HRxf8z4 (je moet wel het geduld hebben om de hele reportage te zien om wat bij te leren over hoe het ideale treinverkeer eruit ziet)