PDA

View Full Version : panorama NMBS reportage: Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen


Europese Vlaming
14 december 2010, 21:29
Hier de uitzending waar het om gaat: http://video.canvas.be/panorama-1212-volledige-uitzending



De analyse is voor mij duidelijk, het grote probleem:

Politieke inmenging, incompetent management ... ik denk dat dit de beste samenvatting is van het probleem. De NMBS is een gepolitiseerd bedrijf, een speelgoedje van de politici en dat blijkt het bedrijf nog altijd voor een groot deel te zijn. "Een bedrijf met 1000 schoonmoeders" werd het in de reportage samengevat.



De belachelijke uitspraken van in de video: "slachtoffer van eigen succes"

Een manager die niet capabel is om te plannen naar de toekomst toe is een incompetente manager, het punt is hier dat de NMBS dit had moeten anticiperen.


"5 minuten vertraging is niet veel, kijk maar als je met de wagen van Brussel naar antwerpen rijd"

Tja, dat is zoals zeggen dat het niet erg is dat ik mijn kinderen laat verhongeren (ook al heb ik genoeg eten om ze te voeden) omdat er nog minstens 100 andere kinderen zijn op deze planeet die verhongeren. Een compleet idiote uitspraak dus.

Daarnaast is de analyse nog eens fout ook, in mijn opzicht is een auto beter dan een trein: Als je s ochtends met de auto vertrekt kan je er zeker van zijn dat je auto gaat starten en is de kans zeer klein dat ze niet start, daarnaast kan je een file incalculeren en vroeger vertrekken om een file te ontlopen of net later vertrekken. Een afgeschafte trein kan je moeilijk incalculeren.



Het andere grote probleem: "Alle sporen leiden naar Rome (Brussel)" zoals de uitdrukking, duidt duidelijk op een gebrek aan planning van het management naar de toekomst toe. Alles stropt op in Brussel omdat blijkbaar alle treinen door Brussel moeten doordat het spoornet zo ingericht is.


Dat duid weeral op een gebrek aan toekomstvisie van het management, doet me een beetje denken aan de congolezen die nog altijd met het onveranderde spoornet werken van hun voormalige kolonisator. De inrichting van onze infrastructuur is hopeloos verouderd, zoals we ook kunnen zien aan het probleem van de snelwegen (de niet omsloten ring rond antwerpen bijvoorbeeld).



Blijkbaar kunnen we nu concluderen: het fileprobleem op de weg kunnen we niet oplossen met het openbaar vervoer, want ook daar heerst nu het fileprobleem. Eigenlijk is het "fileprobleem" een slechte benaming: file is een symptoom, niet het probleem. Net zoals als je koorts hebt je het warm krijgt aan je hoofd, je moet niet het symptoom bestrijden door te aanvaarden dat je hoofd warm word maar je moet de koorts bestrijden.

Zoals ik het bekijk is het echte probleem de transportcapaciteit: de infrastructuur die 50 jaar verouderd is en niet berekend is op het verkeer van vandaag. Men moet bredere wegen aanleggen die het verkeer van de 21 eeuw aankunnen, men moet de verbindingen maken volgens de noden van de 21e eeuw (niet alle sporen naar Brussel laten leiden).



Hier een voorbeeld van hoe een modern land van de 21 eeuw het doet en waar vele landen nog een puntje aan kunnen zuigen: http://www.youtube.com/watch?v=r3i-HRxf8z4 (je moet wel het geduld hebben om de hele reportage te zien om wat bij te leren over hoe het ideale treinverkeer eruit ziet)

Scherven A. Mok
15 december 2010, 06:44
Het was 10 miljoen schoonmoeders en hoewel ik die opmerking vrij ongepast vond past ze wel goed bij jou. 5 minuten vertraging gaan vergelijken met verhongerende kinderen ... daar past een Godwin award wel vermoed ik.

Zwitser
15 december 2010, 07:03
De belachelijke uitspraken van in de video: "slachtoffer van eigen succes"

Het probleem is dat het success er vooral gekomen is door de trein veel goedkoper te maken door er een hoop directe en indirecte subsidies tegenaan te gooien. Een eerste gevolg is dat de toename van de reizigers geen toename van de inkomsten opleverde. Een tweede gevolg is dat de NMBS vooral van belastinggeld leeft, en dus de reizigers eigenlijk maar een vervelende bijzaak zijn...


Het andere grote probleem: "Alle sporen leiden naar Rome (Brussel)" zoals de uitdrukking, duidt duidelijk op een gebrek aan planning van het management naar de toekomst toe. Alles stropt op in Brussel omdat blijkbaar alle treinen door Brussel moeten doordat het spoornet zo ingericht is.

Het is eigenlijk perfect mogelijk om een Oost-West as via Mechelen te laten rijden. Het probleem is niet dat alle treinen naar Brussel moeten, het probleem is dat er zoveel volk naar Brussel wil.


Dat duid weeral op een gebrek aan toekomstvisie van het management, doet me een beetje denken aan de congolezen die nog altijd met het onveranderde spoornet werken van hun voormalige kolonisator.

In Congo rijden nog een tiental treinen per jaar. Dus echt veel doen ze er niet mee.



Hier een voorbeeld van hoe een modern land van de 21 eeuw het doet en waar vele landen nog een puntje aan kunnen zuigen: http://www.youtube.com/watch?v=r3i-HRxf8z4 (je moet wel het geduld hebben om de hele reportage te zien om wat bij te leren over hoe het ideale treinverkeer eruit ziet)

Van Japan kan je veel leren. Oa, dat als je goed OV wil je er ook voor moet willen betalen... Treinkaartjes zijn niet echt goedkoop in Japan. En toch reizen mensen er meer met de trein dan waar ook (behalve Zwitserland).

De schoofzak
15 december 2010, 10:38
Het was 10 miljoen schoonmoeders en hoewel ik die opmerking vrij ongepast vond past ze wel goed bij jou. 5 minuten vertraging gaan vergelijken met verhongerende kinderen ... daar past een Godwin award wel vermoed ik.

Ik moet Godwin niet verdedigen natuurlijk,

maar ik vind het wel bepaald intellectueel-smerig van jou om op die manier die conclusie te trekken.

Immers, de 5 minuten vertraging werd niet vergeleken met de verhongerende kinderen, maar wel de redenering 'dat je ermee akkoord zou gaan, met beide vaststellingen'.

CyberpunX
15 december 2010, 13:32
daar past een Godwin award wel vermoed ik.
Godwin is niet van toepassing.

Krijgen ze geen volk dan klaagt men over inkomsten. Krijgen ze veel volk, dan is er vertraging wegens drukte.Elke trein kan perfect, tot op de millimeter, berekend worden. Het enige wat wel werkt en niet kapot te krijgen is zijn de mooie boodschappen 'this is owned by' op de zijkant vd treinen.

Bende prutsers zijn het. Al die managers zouden op zomercursus met de molentjes het land moeten afgaan voor wat bijscholing.

Europese Vlaming
15 december 2010, 17:51
Het was 10 miljoen schoonmoeders en hoewel ik die opmerking vrij ongepast vond past ze wel goed bij jou.

Ok bedankt, voor de correctie.

5 minuten vertraging gaan vergelijken met verhongerende kinderen ... daar past een Godwin award wel vermoed ik.

Ik denk dat je mijn vergelijking niet begrijpt: Wat ik wil zeggen is dat het niet uitmaakt of je nu van Brussel naar Antwerpen 10 minuten vertraging hebt met de auto. De manager probeert zichzelf te vergoeilijken met een irrelevante vergelijking (zoals er wel nog voorbeelden gegeven werden in de uitzending: die van de beenhouwer bv). Dit is geen excuus om de vertraging van je reizigers goed te praten, net zoals het excuus dat er nog 100 kinderen elders in de wereld verhongeren geen goed excuus is om je eigen kinderen te laten verhongeren.

Europese Vlaming
15 december 2010, 18:01
Het is eigenlijk perfect mogelijk om een Oost-West as via Mechelen te laten rijden. Het probleem is niet dat alle treinen naar Brussel moeten, het probleem is dat er zoveel volk naar Brussel wil.


In Congo rijden nog een tiental treinen per jaar. Dus echt veel doen ze er niet mee.

Ja maar dat is het probleem niet (de mensen die naar Brussel moeten), veel mensen moeten inderdaad naar Brussel maar er moeten ook heel veel mensen NIET naar Brussel. Het probleem is dat men teveel mensen die niet naar Brussel moeten door Brussel stuurt.


Net hetzelfde met het autoverkeer, Niet iedereen moet naar de grootsteden: Het grootste deel van het verkeer in dit land is immers doorgangsverkeer. Toch loopt het verkeer telkens vast op de stadskernen (Brussel, Antwerpen, Gent, ...) het is overal hetzelfde liedje.

Klarekijk
15 december 2010, 18:09
Ik heb een paar jaar gewerkt bij de NMBS , ik ben er weg gegaan . met die mentaliteit kon ik niet omgaan , Ik heb in mijn hele leven nog nooit in een bedrijf zoveel domme beslissingen gezien dan daar .