PDA

View Full Version : Heibel rond renovatiepremie


guido 007
27 december 2010, 07:40
Heibel rond renovatiepremie - "Waarom moet Freya zich niet aan belofte houden?"

Een aantal mensen die renovatiewerken uitvoert, maar plots niet meer de premie krijgen waarop ze hadden gehoopt, stapt naar de Raad van State om het geld te bekomen.


De renovatiepremie was zo populair dat de regels rond de premies moesten worden verstrengd. Dit betekende soms een flinke streep door de rekening voor wie aan het verbouwen was. In sommige gevallen moesten de werken plots zelfs worden stilgelegd wegens geldgebrek.

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1003134/heibel-rond-renovatiepremie-waarom-moet-freya-zich-niet-aan-belofte-houden.aspx



Tja, blijkbaar kan het kind niet rekenen of denkt ze dat iedereen zo'n dik "loon" heeft zoals zij.

kelt
27 december 2010, 08:10
Als ons Freya een ondertekende belofte heeft moet ze zich daaraan houden.Zoniet had dit geen waarde en is het risico voor de bouwheer.

Storend is ondertussen hoe blijkbaar ook onze bouw- en renovatiesector aan het subsidie-infuus hangt....
De acute economische crisis is nochtans reeds anderhalf jaar voorbij?
Het toont nogmaals aan hoe fundamenteel slecht het toekennen van subsidies (BTW-kortingen,subsidies,....)aan sectoren die het zelf zouden moeten kunnen redden,wel is.De belastingsplichtigen beschouwen het op den duur als een verworven recht.

(de zonne-energiesector staat overigens bovenaan mijn lijstje van infuus-patienten die men beter zou euthanaseren)

Tejokus
27 december 2010, 08:13
Als ons Freya een ondertekende belofte heeft moet ze zich daaraan houden.Zoniet had dit geen waarde en is het risico voor de bouwheer.

Storend is ondertussen hoe blijkbaar ook onze bouw- en renovatiesector aan het subsidie-infuus hangt....

De acute economische crisis is nochtans reeds anderhalf jaar voorbij?
Het toont nogmaals aan hoe fundamenteel slecht het toekennen van subsidies aan sectoren die het zelf zouden moeten kunnen redden,wel is.De belastingsplichtigen beschouwen het op den duur als een verworven recht.

(de zonne-energiesector staat overigens bovenaan mijn lijstje van infuus-patient die men beter zou euthanaseren)

Juist kelt.
Ze had toch iets gevraagd destijds van Electrabel he, als ik me niet vergis.
Tot den aap uit de mouw kwam.

kelt
27 december 2010, 08:14
Juist kelt.
Ze had toch iets gevraagd destijds van Electrabel he, als ik me niet vergis.
Tot den aap uit de mouw kwam.

tsja....Electrabel......
Er zijn zo van die instituten die zelfs boven de Staat staan...:roll:

Tejokus
27 december 2010, 08:18
tsja....Electrabel......
Er zijn zo van die instituten die zelfs boven de Staat staan...:roll:

Ah je, ge zegt het;)
Die nemen ons toch goed in de tang niet?
Ze gaan weer opslaan (stroom).
En net verleden jaar kreeg ik een verrassing van plus 10% op de facturen
van de elektriciteit.
Die klo...ij met die digitale tv ben ik ook grondig beu.
Die voelen zich ook baas in België.

kameleon
27 december 2010, 08:19
Er werd van die renovatiepremie misbruik gemaakt voor bijvoorbeeld afwerking met dure badkamertegeltjes.

Ik heb ook pas gerenoveerd, nieuwe vloer en vals plafond geplaatst. Alles gaat dus afhangen van de factuurdatum van de werken of ik ga recht hebben of niet.
Spijtig ! De 3 weken waarop Freya alles aangepast heeft en de aankondiging ervan lijken mij ook niet zo reglementair te zijn verlopen. Men moet langer op voorhand verwittigen vind ik.

Tejokus
27 december 2010, 08:21
Er werd van die renovatiepremie misbruik gemaakt voor bijvoorbeeld afwerking met dure badkamertegeltjes.

Ik heb ook pas gerenoveerd, nieuwe vloer en vals plafond geplaatst. Alles gaat dus afhangen van de factuurdatum van de werken of ik ga recht hebben of niet.
Spijtig ! De 3 weken waarop Freya alles aangepast heeft en de aankondiging ervan lijken mij ook niet zo reglementair te zijn verlopen. Men moet langer op voorhand verwittigen vind ik.

OK.
Maar lopen zaken kan ze toch niet zomaar annuleren he.
Stel dat je een halfjaar bezig bent nu....en de werken zijn nog niet klaar.

kameleon
27 december 2010, 08:31
Het is toch niet zo dat mensen die gestart zijn aan de oude voorwaarden plots onder de nieuwe voorwaarden vallen ? Of wel ? Want dan ben ik ook dik gescheten.


Maar die man in dat filmpje overdrijft ook hoor. Hij krijgt 5000 euro minder terug.
Omdat hij 5000 euro mist vallen alle werken stil ?

guido 007
27 december 2010, 19:03
Ah je, ge zegt het;)
Die nemen ons toch goed in de tang niet?
Ze gaan weer opslaan (stroom).
En net verleden jaar kreeg ik een verrassing van plus 10% op de facturen
van de elektriciteit.
Die klo...ij met die digitale tv ben ik ook grondig beu.
Die voelen zich ook baas in België.

De elektriciteitsverbruikers moeten de hele subsidies betalen voor de zonnepanelen en andere "groene" stroom.

guido 007
27 december 2010, 19:04
tsja....Electrabel......
Er zijn zo van die instituten die zelfs boven de Staat staan...:roll:

Nee, er zijn ministers die te lomp zijn om te helpen donderen.
Geld moet je vragen tijdens onderhandelingen, niet erna.

1207
27 december 2010, 19:28
Het is toch niet zo dat mensen die gestart zijn aan de oude voorwaarden plots onder de nieuwe voorwaarden vallen ? Of wel ? Want dan ben ik ook dik gescheten.

Maar die man in dat filmpje overdrijft ook hoor. Hij krijgt 5000 euro minder terug.
Omdat hij 5000 euro mist vallen alle werken stil ?

1 yep, het zou kunnen dat je gescheten bent
2 5000 euro is een hoop geld. wij verdienen blijkbaar niet genoeg en zien 4000 euro door onze neus geboord waar ik echt wel op gerekend had.
ik verdien te weinig om heel de premie vd belastingen af te trekken :'(

Mambo
27 december 2010, 19:46
-Tja door die premies was er heel wat werk.
Langs de andere kant...daar moeten ze allemaal wel een factuur voor hebben ook.
Dus ja..zo interessant was dat nu ook weer niet.

guido 007
27 december 2010, 20:24
-Tja door die premies was er heel wat werk.
Langs de andere kant...daar moeten ze allemaal wel een factuur voor hebben ook.
Dus ja..zo interessant was dat nu ook weer niet.

Ja en nee.

Voor isolatie moet je een aankoopfactuur hebben, geen factuur van de aannemer.
Het scheelt dan wel een beetje in de premie maar ...

Mambo
28 december 2010, 01:38
Ja en nee.

Voor isolatie moet je een aankoopfactuur hebben, geen factuur van de aannemer.
Het scheelt dan wel een beetje in de premie maar ...

Voor vele werken had je een geregistreerde aannemer nodig. Volgens europa heeft een geregistreerde aannemer niet langer een diploma nodig. België schijnt daar al om te veroordeeld zijn te geweest.

Ik en duizenden anderen zijn daar een beetje van in de war.

Hoe zit dat nu momenteel?

Klarekijk
28 december 2010, 01:47
Premis moetn gewoon over de ganse lijn afgeschaft worden , het een een corupt profitariaat .
Diensten en producten moeten gewoon betaalbaar worden voor wie zich inzet en een job heeft .

We leven bijna in een ondermaatse staat waar mensen met een voltijdse job die zich zonder subside niet meer kunnen redden , dat is toch te zot om los te laten .
Je betaald zoveel belasting op je loon dat je om dingen te realizeren subside moet vragen om subside , die dan door de belasting betaler gefinancierd wordt .
België is gek , wat zeg ik , ZOT

Klarekijk
28 december 2010, 01:53
Voor vele werken had je een geregistreerde aannemer nodig. Volgens europa heeft een geregistreerde aannemer niet langer een diploma nodig. België schijnt daar al om te veroordeeld zijn te geweest.

Ik en duizenden anderen zijn daar een beetje van in de war.

Hoe zit dat nu momenteel?

En ik vind dat men in de winkel geen isolatie zou mogen verkopen aan particulieren . Omdat ze gewoon niet weten hoe en waar en met welk materiaal ze op een bepaalde plaats moeten werken en vaak hun geplaatse isolatie , (deels betaald door de belasting betaler ) helemaal geen of maar amper 20 % van haar isolatie waarde bereikt .
Bovendien zou een geregistreede aannemer iemand moeten zijn die zijn vak kent en zijn belastingen en sociale bijdrage correct betaald .
Als dat niet zo is dan is de overheid in gebreke dat ze daar niet heeft op toe gezien .

De overheid bemoeit zich met alles , maar wat ze moet doen doet ze NIET en loopt grondig fout .

guido 007
28 december 2010, 07:40
Premis moetn gewoon over de ganse lijn afgeschaft worden , het een een corupt profitariaat .
Diensten en producten moeten gewoon betaalbaar worden voor wie zich inzet en een job heeft .

We leven bijna in een ondermaatse staat waar mensen met een voltijdse job die zich zonder subside niet meer kunnen redden , dat is toch te zot om los te laten .
Je betaald zoveel belasting op je loon dat je om dingen te realizeren subside moet vragen om subside , die dan door de belasting betaler gefinancierd wordt .
België is gek , wat zeg ik , ZOT

En daar zijn ambtenaren nodig om:
de taksen op alles bij te houden.
de premies uit te betalen
op te volgen of alles naar behoren uitgevoerd is
vooral goed bezig om de overheid uit te breiden.

Mambo
28 december 2010, 13:04
En ik vind dat men in de winkel geen isolatie zou mogen verkopen aan particulieren . Omdat ze gewoon niet weten hoe en waar en met welk materiaal ze op een bepaalde plaats moeten werken en vaak hun geplaatse isolatie , (deels betaald door de belasting betaler ) helemaal geen of maar amper 20 % van haar isolatie waarde bereikt .
Bovendien zou een geregistreede aannemer iemand moeten zijn die zijn vak kent en zijn belastingen en sociale bijdrage correct betaald .
Als dat niet zo is dan is de overheid in gebreke dat ze daar niet heeft op toe gezien .

De overheid bemoeit zich met alles , maar wat ze moet doen doet ze NIET en loopt grondig fout .

Een geregistreerde aannemer is iemand die zijn vak kent. Ofwel geschoold ofwel door voldoende beroepservaring.
Maar daar werden de achterdeurtjes in vergeten.
Vele bedrijven met een registratie nr zijn overgekocht door vreemden die op geen enkel gebied scholing of ervaring hadden. Anderen namen dan weer een stille vennoot die voldoende inbreng had om die registratie te kunnen krijgen.

Echter nu schijnt dat iedereen zijn registratie kan krijgen op basis van een europese richtlijn.
En of dat nu klopt dat weet ik niet.

Hopelijk klopt dat niet, want een registratie is voor de consument altijd een waarborg. Wat zeer vele mensen niet weten is dat zij als klant mede verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor niet betaalde bijdragen en btw van het "niet geregistreerd bedrijf"! Dus wanneer het bedrijf failliet gaat met vele schulden...kan men de klantenlijst nemen van dat bedrijf en bij de klanten een deel van het geld komen recupereren.

Klarekijk
28 december 2010, 13:31
Een geregistreerde aannemer is iemand die zijn vak kent. Ofwel geschoold ofwel door voldoende beroepservaring.
Maar daar werden de achterdeurtjes in vergeten.
Vele bedrijven met een registratie nr zijn overgekocht door vreemden die op geen enkel gebied scholing of ervaring hadden. Anderen namen dan weer een stille vennoot die voldoende inbreng had om die registratie te kunnen krijgen.

Echter nu schijnt dat iedereen zijn registratie kan krijgen op basis van een europese richtlijn.
En of dat nu klopt dat weet ik niet.

Hopelijk klopt dat niet, want een registratie is voor de consument altijd een waarborg. Wat zeer vele mensen niet weten is dat zij als klant mede verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor niet betaalde bijdragen en btw van het "niet geregistreerd bedrijf"! Dus wanneer het bedrijf failliet gaat met vele schulden...kan men de klantenlijst nemen van dat bedrijf en bij de klanten een deel van het geld komen recupereren.

halt halt halt , niet bij particulieren hoor

Een de heren advocaten die een papiertje hebben dat ze met regelmaat hun 100 dagen hebben gevierd onder invloed , of noemd dat een diploma of doctoraat , die beginnen ook een loodgietersbedrijf , tewijl ze nog nooit een soldeerbout hebben gezien , en met registratie . waarom mogen zij dat wel .
Omdat ze voldoende gestudeerd hebben om te weten hoe ze dat nummer moeten aanvragen en de commissie een mooi dossier voor te leggen .

Mambo
28 december 2010, 13:32
En ik vind dat men in de winkel geen isolatie zou mogen verkopen aan particulieren . Omdat ze gewoon niet weten hoe en waar en met welk materiaal ze op een bepaalde plaats moeten werken en vaak hun geplaatse isolatie , (deels betaald door de belasting betaler ) helemaal geen of maar amper 20 % van haar isolatie waarde bereikt .
Bovendien zou een geregistreede aannemer iemand moeten zijn die zijn vak kent en zijn belastingen en sociale bijdrage correct betaald .
Als dat niet zo is dan is de overheid in gebreke dat ze daar niet heeft op toe gezien .

De overheid bemoeit zich met alles , maar wat ze moet doen doet ze NIET en loopt grondig fout .

Met de sneeuw op de daken kon je makkelijk zien waar de isolatie slecht geplaatst was.
1 op 5 daken hadden nogal wat "smeltgaten" op hun dak. Ook nieuwbouw.
Op die manier brengt isoleren natuurlijk niet veel op.

Thomas-
28 december 2010, 13:34
En ik vind dat men in de winkel geen isolatie zou mogen verkopen aan particulieren . Omdat ze gewoon niet weten hoe en waar en met welk materiaal ze op een bepaalde plaats moeten werken en vaak hun geplaatse isolatie , (deels betaald door de belasting betaler ) helemaal geen of maar amper 20 % van haar isolatie waarde bereikt .

Zogenaamde vakkundigen kunnen er ook wat van hoor.

http://img403.imageshack.us/img403/8099/isolatie1.jpg

http://img443.imageshack.us/img443/1245/isolatie3.jpg

http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic.php?f=29&t=76287

Mambo
28 december 2010, 13:37
halt halt halt , niet bij particulieren hoor

Een de heren advocaten die een papiertje hebben dat ze met regelmaat hun 100 dagen hebben gevierd onder invloed , of noemd dat een diploma of doctoraat , die beginnen ook een loodgietersbedrijf , tewijl ze nog nooit een soldeerbout hebben gezien , en met registratie . waarom mogen zij dat wel .
Omdat ze voldoende gestudeerd hebben om te weten hoe ze dat nummer moeten aanvragen en de commissie een mooi dossier voor te leggen .

Ook bij particulieren volgens mij, althans volgens wat ze mij daarover hebben ingelicht. Alhoewel in de praktijk ik daar nog niks van gezien heb.

Maar voor registratie moet je wel vakkennis kunnen voorleggen op een zekere manier. Voor bedrijfsbeheer daar zijn ze op een bepaald moment van vrijgesteld.
En wanneer je voldoende mensen kan aanwerven ..50 of zo...ben je van alles vrijgesteld.

Mambo
28 december 2010, 13:40
Zogenaamde vakkundigen kunnen er ook wat van hoor.



Bricolage he?

Typisch tegenwoordig.

Een tijd geleden zag ik een metser isoleren bij iemand. 40 jaar ervaring in allerhande of zoiets had hij.
Toen ik vroeg of hij een dampscherm ging aanbrengen vroeg hij "watte een dampscherm...wat is da? "

guido 007
28 december 2010, 16:54
Bricolage he?

Typisch tegenwoordig.

Een tijd geleden zag ik een metser isoleren bij iemand. 40 jaar ervaring in allerhande of zoiets had hij.
Toen ik vroeg of hij een dampscherm ging aanbrengen vroeg hij "watte een dampscherm...wat is da? "

Hoe moet dat?

Mambo
28 december 2010, 17:44
Hoe moet dat?

Hoe moet wat?

Een dampscherm aanbrengen?

Zo...
http://www.habitos.be/upload/fotos/98/1298/foto_150.jpg

ps; een dampscherm is dus niet hetzelfde als een plastiek velletje.
Gewoon plastiek scheurt en breekt en teert weg na bepaalde tijd.
Een dampscherm heeft veel betere kwaliteiten.

(maar ze zouden wel eens een plastiek velletje durven hangen natuurlijk)

Functie van het dampscherm:
vochtige binnenlucht tegenhouden zodat er geen condensatie kan ontstaan aan de koude zijde van de dakconstructie.

Veel gemaakte fout:
scherm aan koude zijde plaatsen; fout, moet aan warme zijde.

Dampdoorlatend - dampopen:
Onderdak moet dampdoorlatend zijn, dampscherm moet dampdicht zijn. Hoe kan dat? Er dringen altijd minimale hoeveelheden waterdamp door het dampscherm; die moeten opgevangen worden door het onderdak.

http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgd/dampremmende_laag_2_dak_vocht_damp_folie_www_meuwi ssen_nl.gif

guido 007
28 december 2010, 18:04
Hoe moet wat?

Een dampscherm aanbrengen?

Zo...
http://www.habitos.be/upload/fotos/98/1298/foto_150.jpg

ps; een dampscherm is dus niet hetzelfde als een plastiek velletje.
Gewoon plastiek scheurt en breekt en teert weg na bepaalde tijd.
Een dampscherm heeft veel betere kwaliteiten.

(maar ze zouden wel eens een plastiek velletje durven hangen natuurlijk)

Functie van het dampscherm:
vochtige binnenlucht tegenhouden zodat er geen condensatie kan ontstaan aan de koude zijde van de dakconstructie.

Veel gemaakte fout:
scherm aan koude zijde plaatsen; fout, moet aan warme zijde.

Dampdoorlatend - dampopen:
Onderdak moet dampdoorlatend zijn, dampscherm moet dampdicht zijn. Hoe kan dat? Er dringen altijd minimale hoeveelheden waterdamp door het dampscherm; die moeten opgevangen worden door het onderdak.

http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgd/dampremmende_laag_2_dak_vocht_damp_folie_www_meuwi ssen_nl.gif

Bedankt, wist ik inderdaad niet.

Groentje-18
28 december 2010, 23:04
Premis moetn gewoon over de ganse lijn afgeschaft worden , het een een corupt profitariaat .
Diensten en producten moeten gewoon betaalbaar worden voor wie zich inzet en een job heeft .

We leven bijna in een ondermaatse staat waar mensen met een voltijdse job die zich zonder subside niet meer kunnen redden , dat is toch te zot om los te laten .
Je betaald zoveel belasting op je loon dat je om dingen te realizeren subside moet vragen om subside , die dan door de belasting betaler gefinancierd wordt .
België is gek , wat zeg ik , ZOT

Ik ben het daar eigenlijk mee eens.

Subsidies worden gefinancieerd met belastingsgeld. Waarop slaat dat?

Laat de mensen minder belastingen betalen, ze krijgen meer ruimte om te financieren in de economie -> problem solved, toch als je het gewoon economisch bekijkt.

Groentje-18
28 december 2010, 23:06
Voor de mensen met vragen:

Misschien kan deze site helpen?

http://www.premiezoeker.be/

Jan van den Berghe
28 december 2010, 23:19
En ik vind dat men in de winkel geen isolatie zou mogen verkopen aan particulieren . Omdat ze gewoon niet weten hoe en waar en met welk materiaal ze op een bepaalde plaats moeten werken en vaak hun geplaatse isolatie , (deels betaald door de belasting betaler ) helemaal geen of maar amper 20 % van haar isolatie waarde bereikt .
Bovendien zou een geregistreede aannemer iemand moeten zijn die zijn vak kent en zijn belastingen en sociale bijdrage correct betaald .
Als dat niet zo is dan is de overheid in gebreke dat ze daar niet heeft op toe gezien .

Enige tijd geleden hebben wij onze gezinswoning uitgebreid, omdat ons huis te beperkt was voor ons uitbreidend gezin. Van de gelegenheid hebben we gebruik gemaakt om het dak te isoleren. Wij hebben toen geïnformeerd bij de aannemer die onze verbouwing verzorgde. Deze man raadde ons aan om de dakisolatie zelf te plaatsen. En weet u wat de reden was? Hij vertelde ons dat wij als particulier veel meer tijd konden besteden aan het zorgvuldig plaatsen van deze isolatie, daar waar de "stielmannen" veel vlugger maar ook een stuk onverzorgder te werk gaan. Bij hen is iedere minuut immers geld. Hij heeft ons geadviseerd over de soort isolatie en gaf ons de nodige documentatie hoe we dat best deden. Nadien is hij komen kijken en wij kregen een dikgemeende proficiat omwille van het nette werk.

Jan van den Berghe
28 december 2010, 23:21
ps; een dampscherm is dus niet hetzelfde als een plastiek velletje.
Gewoon plastiek scheurt en breekt en teert weg na bepaalde tijd.
Een dampscherm heeft veel betere kwaliteiten.


Ik ben het met je eens dat een dampscherm niet zomaar een vel plastic is. Alleen moet ik er toch aan toevoegen dat plastic niet zomaar wegteert. Indertijd - jaren geleden - heb ik de zolderverdieping geïsoleerd (ons dak is pas recent vernieuwd en toen geïsoleerd). Omdat ik van niet beter wist, heb ik toen zogenaamde "boerenplastic" gebruikt. Toen ik bij de laatste verbouwing die weghaalde, bleek die in onberispelijke staat te verkeren. Net als de isolatie trouwens.

Jan van den Berghe
28 december 2010, 23:24
Bricolage he?

Typisch tegenwoordig.

Een tijd geleden zag ik een metser isoleren bij iemand. 40 jaar ervaring in allerhande of zoiets had hij.
Toen ik vroeg of hij een dampscherm ging aanbrengen vroeg hij "watte een dampscherm...wat is da? "

Onlangs reed ik voorbij een werf waar men in opdracht van Durabrik een aantal woningen bouwde. De spouwisolatie was aan de muur aangebracht. Gewoonweg schandalig: een heel dun laagje (waarschijnlijk iets wat net de norm haalde), gaten tussen de platen, slordig aangebracht op de hoeken...

Jan van den Berghe
28 december 2010, 23:25
Premis moetn gewoon over de ganse lijn afgeschaft worden , het een een corupt profitariaat .

Waarom "moet" dat?

Mambo
28 december 2010, 23:33
Ik ben het met je eens dat een dampscherm niet zomaar een vel plastic is. Alleen moet ik er toch aan toevoegen dat plastic niet zomaar wegteert. Indertijd - jaren geleden - heb ik de zolderverdieping geïsoleerd (ons dak is pas recent vernieuwd en toen geïsoleerd). Omdat ik van niet beter wist, heb ik toen zogenaamde "boerenplastic" gebruikt. Toen ik bij de laatste verbouwing die weghaalde, bleek die in onberispelijke staat te verkeren. Net als de isolatie trouwens.

Dat kan wel kloppen. Van plastic ken ik natuurlijk de specificaties ook weer niet. Maar veel plastiek en vooral moderne plastic teert weg na een tijd. Wat ze veel gebruiken om de mensen te foppen is afdekplastic van 20 m² voor 3 euro van de dunst natuurlijk.
Maar je kan gelijk hebben met "boerenplastic". Ik heb bv afdekzeilen die altijd goed blijven en ik heb er die na een jaar of 2 ongeveer met gaten beginnen vallen.

Dus wat betreft dampscherm speel ik toch liever op veilig want eenmaal alles bedekt is met bv gyproc kan je er niet meer aan.

Jan van den Berghe
28 december 2010, 23:58
Dat kan wel kloppen. Van plastic ken ik natuurlijk de specificaties ook weer niet. Maar veel plastiek en vooral moderne plastic teert weg na een tijd. Wat ze veel gebruiken om de mensen te foppen is afdekplastic van 20 m² voor 3 euro van de dunst natuurlijk.
Maar je kan gelijk hebben met "boerenplastic". Ik heb bv afdekzeilen die altijd goed blijven en ik heb er die na een jaar of 2 ongeveer met gaten beginnen vallen.

Dus wat betreft dampscherm speel ik toch liever op veilig want eenmaal alles bedekt is met bv gyproc kan je er niet meer aan.

Wees gerust de isolatie op ons gerenoveerd dak is netjes beschermd met een dampscherm van ISOVER.

Klarekijk
29 december 2010, 00:13
Zogenaamde vakkundigen kunnen er ook wat van hoor.

http://img403.imageshack.us/img403/8099/isolatie1.jpg

http://img443.imageshack.us/img443/1245/isolatie3.jpg

http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic.php?f=29&t=76287

HO la la , Voor dergelijk werk zou ik nog niet eens mijn factuur durven opsturen .

Dat echt wel schandalig als dat door een bedrijf gedaan is , wel ,dat zijn nu zaken waar werk zou moeten van gemaakt worden om een bedrijf zijn registratie nummer af te nemen .

Maar ook als je klacht in dient bij het WTCB , dan krijg je een antwoordt waar je van duizeld , een schande

Jan van den Berghe
29 december 2010, 00:16
HO la la , Voor dergelijk werk zou ik nog niet eens mijn factuur durven opsturen .

Dat echt wel schandalig als dat door een bedrijf gedaan is , wel ,dat zijn nu zaken waar werk zou moeten van gemaakt worden om een bedrijf zijn registratie nummer af te nemen .

Maar ook als je klacht in dient bij het WTCB , dan krijg je een antwoordt waar je van duizeld , een schande

Heel simpel: deurwaarder vragen om de nodige vaststellingen te laten doen, foto's nemen, getuigen zoeken en hun versie laten registreren. Daarna aangetekend naar de aannemer sturen met de vermelding dat je de factuur niet betaalt vooraleer de zaak is rechtgezet.

Klarekijk
29 december 2010, 00:25
Hoe moet wat?

Een dampscherm aanbrengen?

Zo...
http://www.habitos.be/upload/fotos/98/1298/foto_150.jpg

ps; een dampscherm is dus niet hetzelfde als een plastiek velletje.
Gewoon plastiek scheurt en breekt en teert weg na bepaalde tijd.
Een dampscherm heeft veel betere kwaliteiten.

(maar ze zouden wel eens een plastiek velletje durven hangen natuurlijk)

Functie van het dampscherm:
vochtige binnenlucht tegenhouden zodat er geen condensatie kan ontstaan aan de koude zijde van de dakconstructie.

Veel gemaakte fout:
scherm aan koude zijde plaatsen; fout, moet aan warme zijde.

Dampdoorlatend - dampopen:
Onderdak moet dampdoorlatend zijn, dampscherm moet dampdicht zijn. Hoe kan dat? Er dringen altijd minimale hoeveelheden waterdamp door het dampscherm; die moeten opgevangen worden door het onderdak.

http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgd/dampremmende_laag_2_dak_vocht_damp_folie_www_meuwi ssen_nl.gif

Uw uitleg klopt niet helemaal .

Als er condensatie tegen de koude zijde van uw dak tercht kan komen , is ten eerste Uw dak slecht geisoleerd , en ten tweede zou Uw isolatie dan al doordrongen zijn van de damp , en , Natte isolatie is haar isolatie waarde kwijt .

Het is dus een Dampscherm , en de naam zegt het zelf een scherm dat de damp uit je kamer tegenhoud zodat die damp niet in je isolatie kan dringen .

Maar isoleren mag je geensinds met kieren doen zoals ik zie op de foto's en ze moet veel beter bevestigd worden want eenmaal achter de bekleding of Gyproc heb je geen controle meer . als die isolatie door haar eigen gewicht uitzakt en over 5 jaar er een hoopje isolatie 5 of 10 centimeter is gezakt dan is je isolatie waarde WEG .

Een bijkomende vraag is waar zit je onderdak , dat is niet te zien op de foto . minstens even belangrijk .
En hoe ik het daar zie , zo doe ik het NIET .

Ik mag ook niet oordelen over iets wat ik niet weet !!! MAAR
Vaak gaan mensen op vertrouwen af en op de prijs . Al je het goed doed kan dat al gauw 3 x meer kosten in materiaal en tijd .

Klarekijk
29 december 2010, 00:37
Bedankt, wist ik inderdaad niet.

Een onderdak , voorkomt dat uw isolatie nat wordt bij bijvoorbeeld stofsneew , storm en wind of een lekkende pan of lei . Het onderdak moet dan ook geplaatst worden dat het eventuele afvloeiende water in je goot uitkomt en niet op je zolder , zeer vaak verkeerd geplaatst .

De tweede functie van je onderdak is niet het opvangen van damp , maar het is licht geperforeerd , zodat je isolatie kan verluchten , kan ademen , en dat is iets anders dan opvangen . Stel dat er alsnog een beetje damp in je isolatiemateriaal komt , dan kan dat in de zomer als het heel warm is alsnog verdampen door die perforatie's .

Groot gevaar , wanneer uw isolatie langs het onderdak of langs een fout dampscherm alsnoch vocht opneemd dan is één de isolatie waarde weg en twee begind die zwaarder te wegen koekt samen en zakt uit , isolatiewaarde helemaal weg .

Wat doe ik ....... Ik gebruik een isolatie die NIET onderhevig is aan vocht of damp . en daar kan dat foldertje van Uw leverancier een puntje aan zuigen

Jan van den Berghe
29 december 2010, 00:40
Wat doe ik ....... Ik gebruik een isolatie die NIET onderhevig is aan vocht of damp . en daar kan dat foldertje van Uw leverancier een puntje aan zuigen

Voor ons plat dak hebben we daar ook voor gekozen: harde pur-platen. Voor het oude gedeelte ging dat niet, want wat je daar door pur kan winnen, verlies je weer doordat je niet goed kan aansluiten. Dan is glaswol wel ideaal.

Kortom, de juiste isolatie bij de juiste situatie.

Klarekijk
29 december 2010, 00:43
Heel simpel: deurwaarder vragen om de nodige vaststellingen te laten doen, foto's nemen, getuigen zoeken en hun versie laten registreren. Daarna aangetekend naar de aannemer sturen met de vermelding dat je de factuur niet betaalt vooraleer de zaak is rechtgezet.

Beste Jan , Ik doe 15 jaar bouwtechnische expertise en probleem dossiers . Ik ben het BEU , het beste dossier , wordt door justitie en je advocaat gewoon op een hoopje gelegd , en het enige wat je kan doen is opnieuw en opnieuw Provisioneren .

Ik heb tientallen dossiers , van mensen die een procedure hebben opgestart , hadden ze naar me geluisterd , had hun probleem al lang opgelost geweest .

Den boel eigenhandig afbreken , en opnieuw maken en te goei is vaak goedkoper dan de advocaat en den deurwaarder en de expert .

Om eerlijk te zijn , noem ik mezelf ook bij die kost en dat is meteen de reden waarom ik adviseer en niet langer verder mee ga in een juridisch dossier

Jan van den Berghe
29 december 2010, 00:47
Beste Jan , Ik doe 15 jaar bouwtechnische expertise en probleem dossiers . Ik ben het BEU , het beste dossier , wordt door justitie en je advocaat gewoon op een hoopje gelegd , en het enige wat je kan doen is opnieuw en opnieuw Provisioneren .

Ik heb tientallen dossiers , van mensen die een procedure hebben opgestart , hadden ze naar me geluisterd , had hun probleem al lang opgelost geweest .

Den boel eigenhandig afbreken , en opnieuw maken en te goei is vaak goedkoper dan de advocaat en den deurwaarder en de expert .

Om eerlijk te zijn , noem ik mezelf ook bij die kost en dat is meteen de reden waarom ik adviseer en niet langer verder mee ga in een juridisch dossier

Dat geloof ik best (ik heb immers geen enkele ervaring met justitie... gelukkig maar!).

Als mij dat overkwam, zou ik de aannemer evenwel niet betalen en dat ook aangetekend laten weten. Eens kijken wat er dan zou gebeuren.

Klarekijk
29 december 2010, 00:47
Voor ons plat dak hebben we daar ook voor gekozen: harde pur-platen. Voor het oude gedeelte ging dat niet, want wat je daar door pur kan winnen, verlies je weer doordat je niet goed kan aansluiten. Dan is glaswol wel ideaal.

Kortom, de juiste isolatie bij de juiste situatie.

De juiste materiaal keuze is een van de moeilijkste beslissingen en is vaak verkeerd .

Met de harde platen kan je inderdaad goed werk leveren , maar oppassen voor kieren , ze moeten heel goed geplaatst zijn , in een kader , gelijmt of opspuiten met PU zodat het potdicht is .

Voor een plat dak is een Glas of Rock wol , gelijk aan bidden om miserie .

Jan van den Berghe
29 december 2010, 00:50
De juiste materiaal keuze is een van de moeilijkste beslissingen en is vaak verkeerd .

Met de harde platen kan je inderdaad goed werk leveren , maar oppassen voor kieren , ze moeten heel goed geplaatst zijn , in een kader , gelijmt of opspuiten met PU zodat het potdicht is .

Voor een plat dak is een Glas of Rock wol , gelijk aan bidden om miserie .

Wees gerust, het is heel goed gebeurd. Ik heb die werken van heel nabij gevolgd.

Klarekijk
29 december 2010, 00:53
Dat geloof ik best (ik heb immers geen enkele ervaring met justitie... gelukkig maar!).

Als mij dat overkwam, zou ik de aannemer evenwel niet betalen en dat ook aangetekend laten weten. Eens kijken wat er dan zou gebeuren.

In dergelijk dossiers , of naar verloop dagvaard de aannemer U en dan moet er geprovisioneerd worden om experts aan te stellen , en dan is de goesting al vaak over .
De rechter vraagt altijd een expert omdat de rechter geen technische bekwaamheid heeft en zich niet mag en kan uitspreken en daar gaat het juridisch karretje aan het rollen.

Ik ken een advocaat die me eens heeft toevertrouwd dat hij meer dan 1500 dossiers heeft liggen , er alles aan doet dat ze slapen en er een bediende heeft aangezet zit om op tijd en stond de zaken laat uitstellen of andere truckjes gebruikt om de boel op de lange baan te schuiven , en maar provisie vragen .

Jan van den Berghe
29 december 2010, 01:12
In dergelijk dossiers , of naar verloop dagvaard de aannemer U ...

Zou een aannemer dat wel doen als zijn werk dermate slecht is?

Klarekijk
29 december 2010, 01:40
Zou een aannemer dat wel doen als zijn werk dermate slecht is?

Er zijn alle soorten hé

Ik constateer een ding .

WTCB een dikke flop , mist zijn doel.

EEN SITAAT ; iEDERE AANNEMER iS VERPLICHT AANGESLOTEN BIJ HET WETENSCHAPPELIJK TECHNISCH CENTRUM VOOR DE BOUW
Hun doel , je kan daar terecht voor allerlei vragen hoe een werk weldegelijk moet uitgevoerd worden en welk materiaal .
We haaden een klacht tegen een uitvoering en gingen ten rade bij het WTCB . Hun antwoord . we kunnen U niet onpartijdig adviseren , de betrokken aannemer is ook lid bij ons . is dit niet echt te gek voor woorden ?

Registratie , een grote flop , lauter formaliteit zonder meerwaarde
Iso 9001 een beschamende schande , een goepje gasten die al 6 keer fait zijn geweest verzorgen de dossiers en een Nederlands Bureau heeft een kantoortje van 6,8 m2 , mag ik het een brievenbus noemen leverd de wonderbare geloofwaardige attesten . daar bazeren zich de statistieken van de overheid op , Laat me niet lachen hé . DE EFFICIENTIE VAN DE OVERHEID EN HUN CONTROLESYSTEMEN ;

Mambo
29 december 2010, 12:57
Uw uitleg klopt niet helemaal .

Als er condensatie tegen de koude zijde van uw dak tercht kan komen , is ten eerste Uw dak slecht geisoleerd , en ten tweede zou Uw isolatie dan al doordrongen zijn van de damp , en , Natte isolatie is haar isolatie waarde kwijt .

Het is dus een Dampscherm , en de naam zegt het zelf een scherm dat de damp uit je kamer tegenhoud zodat die damp niet in je isolatie kan dringen .

Maar isoleren mag je geensinds met kieren doen zoals ik zie op de foto's en ze moet veel beter bevestigd worden want eenmaal achter de bekleding of Gyproc heb je geen controle meer . als die isolatie door haar eigen gewicht uitzakt en over 5 jaar er een hoopje isolatie 5 of 10 centimeter is gezakt dan is je isolatie waarde WEG .

Een bijkomende vraag is waar zit je onderdak , dat is niet te zien op de foto . minstens even belangrijk .
En hoe ik het daar zie , zo doe ik het NIET .

Ik mag ook niet oordelen over iets wat ik niet weet !!! MAAR
Vaak gaan mensen op vertrouwen af en op de prijs . Al je het goed doed kan dat al gauw 3 x meer kosten in materiaal en tijd .

Het onderdak is te zien op de dunne blauwe lijn (ik heb dat niet getekend hé)
Het dampscherm is de rode lijn.

Jaja, dat klopt wel.
Aan de bovenzijde (bij pannen en leien) behoud je een luchtlaag om te ventileren.

Mambo
29 december 2010, 13:18
Een onderdak , voorkomt dat uw isolatie nat wordt bij bijvoorbeeld stofsneew , storm en wind of een lekkende pan of lei . Het onderdak moet dan ook geplaatst worden dat het eventuele afvloeiende water in je goot uitkomt en niet op je zolder , zeer vaak verkeerd geplaatst .

De tweede functie van je onderdak is niet het opvangen van damp , maar het is licht geperforeerd , zodat je isolatie kan verluchten , kan ademen , en dat is iets anders dan opvangen . Stel dat er alsnog een beetje damp in je isolatiemateriaal komt , dan kan dat in de zomer als het heel warm is alsnog verdampen door die perforatie's .

Groot gevaar , wanneer uw isolatie langs het onderdak of langs een fout dampscherm alsnoch vocht opneemd dan is één de isolatie waarde weg en twee begind die zwaarder te wegen koekt samen en zakt uit , isolatiewaarde helemaal weg .

Wat doe ik ....... Ik gebruik een isolatie die NIET onderhevig is aan vocht of damp . en daar kan dat foldertje van Uw leverancier een puntje aan zuigen

Een onderdak (niet verplicht trouwens) is er om stormschade of lekken op te vangen gedurende voldoende tijd om het te herstellen. Dat is de primaire functie van een onderdak.
Bovendien moet het dampdoorlatend zijn want er zit altijd condens en die moet tijd en plaats hebben om te verluchten wat gebeurt in de ruimte tussen het onderdak en het dak zelf (luchtlaag).
Dus bij voorkeur een onderdak van menuiserite en die is niet geperforeerd.
Wel dampdoorlatend. Maar laat het water nu ook weer niet binnen. Het is gemaakt van vezelcement en onrotbaar.
Een geperforeerd onderdak zou ik toch niet betalen hoor! Misschien heb je een beetje een ongelukkige woordkeuze gekozen?
http://www.eternit.be/BENL/assets_db/ITEMSKEYWORDS1/keywords/big/ref_Menuiserite3.jpg

guido 007
29 december 2010, 14:12
Een onderdak (niet verplicht trouwens) is er om stormschade of lekken op te vangen gedurende voldoende tijd om het te herstellen. Dat is de primaire functie van een onderdak.
Bovendien moet het dampdoorlatend zijn want er zit altijd condens en die moet tijd en plaats hebben om te verluchten wat gebeurt in de ruimte tussen het onderdak en het dak zelf (luchtlaag).
Dus bij voorkeur een onderdak van menuiserite en die is niet geperforeerd.
Wel dampdoorlatend. Maar laat het water nu ook weer niet binnen. Het is gemaakt van vezelcement en onrotbaar.
Een geperforeerd onderdak zou ik toch niet betalen hoor! Misschien heb je een beetje een ongelukkige woordkeuze gekozen?
http://www.eternit.be/BENL/assets_db/ITEMSKEYWORDS1/keywords/big/ref_Menuiserite3.jpg

Toch is dat plastieken onderdak geperforeerd, welliswaar microperforatie, het laat lucht maar geen water door.

Eenmaal als het ligt is het veel beter dan platen uit vezelcement omdat het veel lichter is.

Txiki
29 december 2010, 14:27
waarom zou iemand verdorie renovatiepremies moeten ontvangen? gierige profiteurs :x

solidarnosc
29 december 2010, 14:40
waarom zou iemand verdorie renovatiepremies moeten ontvangen? gierige profiteurs :x

Om mensen aan te moedigen te investeren in hun woning en op die manier enerzijds de economie te stimuleren, zwartwerk (deels) te ontmoedigen en de energieconsumptie te verminderen.

Txiki
29 december 2010, 16:35
Om mensen aan te moedigen te investeren in hun woning en op die manier enerzijds de economie te stimuleren, zwartwerk (deels) te ontmoedigen en de energieconsumptie te verminderen.

Een systeemantwoord van jewelste! :lol:

Mambo
29 december 2010, 17:50
Toch is dat plastieken onderdak geperforeerd, welliswaar microperforatie, het laat lucht maar geen water door.

Eenmaal als het ligt is het veel beter dan platen uit vezelcement omdat het veel lichter is.

Ah maar dat is iets anders natuurlijk dan geperforeerde platen.
Je hebt het vast op dit; http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQIoMU9Uq7Jqhs2MhL_rrL0gDtxVvnpo YVNlHXN-x5m3bbaO-L9

Nu ja, waarom zou men plastic gebruiken wanneer er zoveel solidere materialen zijn?
Een dak krijgt zijn stevigheid door zijn verbindingen en daar maakt een onderdak dus ook deel van uit, net zoals de tengel en panlatten.

Nu ja elk maakt zijn eigen rekening waarschijnlijk. Maar daarom niet meteen beter.

Klarekijk
29 december 2010, 18:14
Een onderdak (niet verplicht trouwens) is er om stormschade of lekken op te vangen gedurende voldoende tijd om het te herstellen. Dat is de primaire functie van een onderdak.
Bovendien moet het dampdoorlatend zijn want er zit altijd condens en die moet tijd en plaats hebben om te verluchten wat gebeurt in de ruimte tussen het onderdak en het dak zelf (luchtlaag).
Dus bij voorkeur een onderdak van menuiserite en die is niet geperforeerd.
Wel dampdoorlatend. Maar laat het water nu ook weer niet binnen. Het is gemaakt van vezelcement en onrotbaar.
Een geperforeerd onderdak zou ik toch niet betalen hoor! Misschien heb je een beetje een ongelukkige woordkeuze gekozen?
http://www.eternit.be/BENL/assets_db/ITEMSKEYWORDS1/keywords/big/ref_Menuiserite3.jpg

Helemaal niet hoor ,

Menuiserite is een ondedak uit de jaren stillekes en die vezelcement , ik heb het niet meer zo met een afgeleide van asbest . Heb je daar al eens met een slijpschijf in gegaan ? Blijf maar bater uit de buurt als je lang wil leven .

Bovendien is er twee zeer groot nadeel aan uw vezelcement onderdak .

1 Het is vrij zwaar om te plaatsen en waar de hoeken op elkaar liggen krijg je een verdikking in je dakvlak , als je met Leien werkt laten die golven zich zo zien .

2 Het grootste nadeel is dat je uiteraard op uw onderdak , A uw stoflatten moet nagelen en dan uw Panlatten of leilatten afhankelijk van de dakbedekking die je kiest . Heb je een idee hoeveel nagels er doorgaan per m² . B wanneer je op je panlatten loop om de pannen te leggen, zit je onvermijdelijk met je zware werkschoenen tegen de platen te drukken en zijn ze gebarsten nog voor je dak dicht ligt . ik kan je verzekeren de schade en barsten door er over te lopen en door te nagelen , Uw platen liggen onvermijdelijk al gescheurt en bechadigd .

Onderdak niet verplicht ? Ik zou als vakman beschaamd zijn en zelfs weigeren een dak af te leveren zonder .

Het ideale onderdak is Biplex , Licht en veerkrachtig , het is dubbelwandig en loop geen schade op bij het nagelen . het is echt waterdicht bij regen van buitenuit , en JA Het is geperforeert omdat uw isolatieruimte zou kunnen ademen .

En er zit altijd condens , daar ben ik het NIET mee eens . Een dak dat Ik isoleer en het dampscherm plaats , daar zit GEEN , Ik herhaal GEEN condens in . als er condens in je isolatieruimte zit , is bij voorkeur je isolatie al vochtig en verliest je de isolatie waarde .

Klarekijk
29 december 2010, 18:21
Een onderdak (niet verplicht trouwens) is er om stormschade of lekken op te vangen gedurende voldoende tijd om het te herstellen. Dat is de primaire functie van een onderdak.
Bovendien moet het dampdoorlatend zijn want er zit altijd condens en die moet tijd en plaats hebben om te verluchten wat gebeurt in de ruimte tussen het onderdak en het dak zelf (luchtlaag).
Dus bij voorkeur een onderdak van menuiserite en die is niet geperforeerd.
Wel dampdoorlatend. Maar laat het water nu ook weer niet binnen. Het is gemaakt van vezelcement en onrotbaar.
Een geperforeerd onderdak zou ik toch niet betalen hoor! Misschien heb je een beetje een ongelukkige woordkeuze gekozen?
http://www.eternit.be/BENL/assets_db/ITEMSKEYWORDS1/keywords/big/ref_Menuiserite3.jpg

Beste mambo , als ik even naar de foto kijk , het zou mijn dak niet mogen zijn hoor .
Je onderdak even bekijken boven de opening waar de Velux moet komen .

als uw stormschade of lek moet opgevangen worden , t'zal niet goed komen boven uw dakraam . Uw onderdak moet wel uitmonden in de goot van Uw velux Hé maar een beetje moeilijk he net die Vezel broeder asbestcement platen . Pas op het is mogelijk he , maar dan moet je een zinken ondergoot plaatsen , en cement tast zink aan , dus ook niet perfect hé ?

PS Vele onderdaken liggen verkeerd en hebben geen afwatering in de goot , en al helemaal niet boven een dakraam .

solidarnosc
29 december 2010, 19:59
Een systeemantwoord van jewelste! :lol:

Euh. Waarom beperken ze de snelheid in de bebouwde kom tot 50. Om de verkeersveiligheid. Hopla nog een systeemantwoord van jewelste.

Txiki
29 december 2010, 21:06
Euh. Waarom beperken ze de snelheid in de bebouwde kom tot 50. Om de verkeersveiligheid. Hopla nog een systeemantwoord van jewelste.

Inderdaad! :cheer:

Kom kom, je gaat me toch niet wijsmaken dat je die officiële onzin gelooft?

Jan van den Berghe
29 december 2010, 22:12
waarom zou iemand verdorie renovatiepremies moeten ontvangen? gierige profiteurs :x

Waarom zou dat niet mogen?

Mambo
29 december 2010, 22:52
Beste mambo , als ik even naar de foto kijk , het zou mijn dak niet mogen zijn hoor .
Je onderdak even bekijken boven de opening waar de Velux moet komen .

als uw stormschade of lek moet opgevangen worden , t'zal niet goed komen boven uw dakraam . Uw onderdak moet wel uitmonden in de goot van Uw velux Hé maar een beetje moeilijk he net die Vezel broeder asbestcement platen . Pas op het is mogelijk he , maar dan moet je een zinken ondergoot plaatsen , en cement tast zink aan , dus ook niet perfect hé ?

PS Vele onderdaken liggen verkeerd en hebben geen afwatering in de goot , en al helemaal niet boven een dakraam .

Je gooit misschien wat dingen door elkander.

Als je wil kan ik je wel wat details laten toekomen over hoe het allemaal moet.
De vele beschrijvingen en onderliggende afwijkingen zijn teveel om ze hier zomaar allemaal eens te beschrijven.

Ik geef hier een link of 2 waar je vast en zeker een tijdje zoet mee kan zijn.
Er zit ook een detail van veluxen bij ...'t zal best zijn dat je uw kennis wat bijschaaft als je als expert dossiers indient. ;-)
http://ottevaere.bouwpunt.be/UserFiles/File/Ottevaere/Produkten/Eternit/Menuiserite_alg_NL.pdf

http://www.nedzink.nl/documentmodule.html?current_folder_id=3

Klarekijk
29 december 2010, 23:20
Je gooit misschien wat dingen door elkander.

Als je wil kan ik je wel wat details laten toekomen over hoe het allemaal moet.
De vele beschrijvingen en onderliggende afwijkingen zijn teveel om ze hier zomaar allemaal eens te beschrijven.

Ik geef hier een link of 2 waar je vast en zeker een tijdje zoet mee kan zijn.
Er zit ook een detail van veluxen bij ...'t zal best zijn dat je uw kennis wat bijschaaft als je als expert dossiers indient. ;-)
http://ottevaere.bouwpunt.be/UserFiles/File/Ottevaere/Produkten/Eternit/Menuiserite_alg_NL.pdf

http://www.nedzink.nl/documentmodule.html?current_folder_id=3

Ik denk het niet .

Jan van den Berghe
29 december 2010, 23:27
Je gooit misschien wat dingen door elkander.

Als je wil kan ik je wel wat details laten toekomen over hoe het allemaal moet.
De vele beschrijvingen en onderliggende afwijkingen zijn teveel om ze hier zomaar allemaal eens te beschrijven.

Ik geef hier een link of 2 waar je vast en zeker een tijdje zoet mee kan zijn.
Er zit ook een detail van veluxen bij ...'t zal best zijn dat je uw kennis wat bijschaaft als je als expert dossiers indient. ;-)
http://ottevaere.bouwpunt.be/UserFiles/File/Ottevaere/Produkten/Eternit/Menuiserite_alg_NL.pdf

http://www.nedzink.nl/documentmodule.html?current_folder_id=3

Wie nu nog menuiserite als onderdak legt, heeft toch wel een stap in de bouwontwikkeling vergeten te zetten, hoor. Toen wij onze plannen eerst doornamen bij onze aannemer en ik over een onderdak in menuiserite sprak, wees hij me er onmiddellijk op dat menuiserite zijn tijd wel heeft gehad. Er zijn nu andere, betere producten op de markt.

Klarekijk
29 december 2010, 23:36
Waarom zou dat niet mogen?

Omdat , het verbeteren van jouw individuele woning , niet moet gedragen worden door de overheid of meer bepaald door de belasting betaler .

De overheid heeft een prachtig middel om bepaalde werken of materialen te stimuleren .

Dat men gewoon de BTW op isolatie materiaal velaagd , of vrij van BTW op dat materiaal als het door een vakman laat plaatsen .
Waarom omdat er veel te veel fraude en ongelijkheid zit in subsides, en wat voor de ene een tegemoedkoming is is voor de andere een uitsluiting .

Bovendien is de betutteling van subsides alweer een creator van een ambtenaar meer om die controles te doen .

en bij menselijk controles blijkt het in België nogal eens fout te lopen .
de ene wordt geholpen in zijn dossier en de andere tegengewerkt .

1 Maatregelen mogen geen nattevingerwerk zijn .
2de contradics - vereenvoudiging van bouwaanvragen , en bij een subside moet je bij wijze van spreken je sleutel van je huis af geven om alles te controleren inclus je maat van je schoenen opgeven . Gelul . en de overheid
wat ze aan de ene kant geeft , pakt ze aan de andere kant terug .

als je alles conform gemaakt hebt , wie zegt niet dat je woning meer waar is en dat resulteerd in belasting op onroerend goed .

Individuele vrijheid .

Jan van den Berghe
29 december 2010, 23:44
Omdat , het verbeteren van jouw individuele woning , niet moet gedragen worden door de overheid of meer bepaald door de belasting betaler .


En omwille van welk dogma mag dat dan wel zijn?

Jan van den Berghe
29 december 2010, 23:46
Dat men gewoon de BTW op isolatie materiaal velaagd , of vrij van BTW op dat materiaal als het door een vakman laat plaatsen .
Waarom omdat er veel te veel fraude en ongelijkheid zit in subsides, en wat voor de ene een tegemoedkoming is is voor de andere een uitsluiting .

Bovendien is de betutteling van subsides alweer een creator van een ambtenaar meer om die controles te doen .


De ambtenarij zit bij u wel heel hoog, niet?! Zodra er iets negatiefs valt te vertellen, sleurt u de ambtenaren erbij. Die mogen dan weer eens kop van Jut zijn.

In ieder geval, ik zie geen "fraude, ongelijkheid..." in de subsidies. Iedereen kan de voorwaarden lezen en die lijken me heel helder.

Jan van den Berghe
29 december 2010, 23:47
2de contradics - vereenvoudiging van bouwaanvragen , en bij een subside moet je bij wijze van spreken je sleutel van je huis af geven om alles te controleren inclus je maat van je schoenen opgeven . Gelul . en de overheid
wat ze aan de ene kant geeft , pakt ze aan de andere kant terug .


Alle subsidieaanvragen voor onze renovatie waren heel eenvoudig en werden correct en in geen tijd afgehandeld.

Mambo
30 december 2010, 01:03
Wie nu nog menuiserite als onderdak legt, heeft toch wel een stap in de bouwontwikkeling vergeten te zetten, hoor. Toen wij onze plannen eerst doornamen bij onze aannemer en ik over een onderdak in menuiserite sprak, wees hij me er onmiddellijk op dat menuiserite zijn tijd wel heeft gehad. Er zijn nu andere, betere producten op de markt.

Tja iedere aannemer heeft het beste voor met zijn eigen afrekening. En over smaken kan je even lang discussiëren als over kleuren.
Menuiserite is goedkoop, zeer duurzaam en heeft zijn kwaliteiten met alle glans keer op keer bewezen. Daar valt niks meer tegen in te brengen.

Mambo
30 december 2010, 01:05
Ik denk het niet .

Toch wel.

Jan van den Berghe
30 december 2010, 01:19
Tja iedere aannemer heeft het beste voor met zijn eigen afrekening. En over smaken kan je even lang discussiëren als over kleuren.
Menuiserite is goedkoop, zeer duurzaam en heeft zijn kwaliteiten met alle glans keer op keer bewezen. Daar valt niks meer tegen in te brengen.

Uiteindelijk hebben wij beslist Celit op ons dag te leggen, dat vele malen beter is dan menuiserite. Menuiserite stamt immers uit een tijd dat men nog niet op een wijze isoleerde zoals men dat nu doet. Die platen zijn er dan ook niet echt geschikt voor. Menuiserite is echt wel uit de tijd, tenzij je natuurlijk nog wil isoleren zoals pakweg dertig jaar geleden.

Mambo
30 december 2010, 01:29
Helemaal niet hoor ,

Menuiserite is een ondedak uit de jaren stillekes en die vezelcement , ik heb het niet meer zo met een afgeleide van asbest . Heb je daar al eens met een slijpschijf in gegaan ? Blijf maar bater uit de buurt als je lang wil leven .

Bovendien is er twee zeer groot nadeel aan uw vezelcement onderdak .

1 Het is vrij zwaar om te plaatsen en waar de hoeken op elkaar liggen krijg je een verdikking in je dakvlak , als je met Leien werkt laten die golven zich zo zien .
Nee hoor want je legt dat niet op elkander. Hoeken werken we af met zink bv.



2 Het grootste nadeel is dat je uiteraard op uw onderdak , A uw stoflatten moet nagelen en dan uw Panlatten of leilatten afhankelijk van de dakbedekking die je kiest . Heb je een idee hoeveel nagels er doorgaan per m² . B wanneer je op je panlatten loop om de pannen te leggen, zit je onvermijdelijk met je zware werkschoenen tegen de platen te drukken en zijn ze gebarsten nog voor je dak dicht ligt . ik kan je verzekeren de schade en barsten door er over te lopen en door te nagelen , Uw platen liggen onvermijdelijk al gescheurt en bechadigd .
Je nagelt op je kepers mijn beste.


Onderdak niet verplicht ? Ik zou als vakman beschaamd zijn en zelfs weigeren een dak af te leveren zonder .
En toch is het niet verplicht. Enkel bij dakhelling tussen 25° en 30° is het verplicht. In de andere gevallen is het enkel aan te raden. Dat zijn de voorschriften nu eenmaal.
Ik zou als zijnde expert beschaamd zijn dat niet te weten. ;-)



Het ideale onderdak is Biplex , Licht en veerkrachtig , het is dubbelwandig en loop geen schade op bij het nagelen . het is echt waterdicht bij regen van buitenuit , en JA Het is geperforeert omdat uw isolatieruimte zou kunnen ademen .

En er zit altijd condens , daar ben ik het NIET mee eens . Een dak dat Ik isoleer en het dampscherm plaats , daar zit GEEN , Ik herhaal GEEN condens in . als er condens in je isolatieruimte zit , is bij voorkeur je isolatie al vochtig en verliest je de isolatie waarde .

Ik zou er maar mee ophouden nu als ik van u was.
Zegt bv de term "luchtvochtigheid" u wel iets?
Zegt de term "capillariteit" u wel iets?

Ik zal u anders eens een beetje op weg helpen.

Eisen gesteld aan het onderdak zijn;
-Vochtbestendig
-Vorstbestendig
-Liefst onontvlambaar.......onthou dat hé
-Dampdoorlatend van het materiaal zelf of de naden.
-Duurzaamheid

De functies;
-de regendichtheid van het dak tijdelijk verzekeren en het water afvoeren naar de goot. (niet de velux)
-bij de bouw van het dak in afwachting van de plaatsing van de pannen en de afwerking
-bij een eventuele breuk of wegwaaien van een pan of meerdere
-bij uitzonderlijke weersomstandigheden, zoals hevige slagregen en stormwind met als gevolg water infiltraties (in uw geval aan uw velux alvast en waarschijnlijk aan uw hoeken)
-bij fijne jachtsneeuw onder de windbelasting
-de stormvastheid van een dak bevorderen
-de stofdichtheid van het dak verbeteren
-de dakisolatie verbeteren en in stand te houden
- het afdruppelen van het condensatiewater voorkomen of beperken.

Komt niet uit mijn duim gezogen hoor.

Mambo
30 december 2010, 01:39
Uiteindelijk hebben wij beslist Celit op ons dag te leggen, dat vele malen beter is dan menuiserite. Menuiserite stamt immers uit een tijd dat men nog niet op een wijze isoleerde zoals men dat nu doet. Die platen zijn er dan ook niet echt geschikt voor. Menuiserite is echt wel uit de tijd, tenzij je natuurlijk nog wil isoleren zoals pakweg dertig jaar geleden.

Luister voor mijn part leggen ze daar gazetten op allemaal. Van mij is niemand verplicht menuiserite leggen hé.
Het is gewoon het ideaalst dat je gaat vinden voor zijn prijs...maar uiteindelijk doet iedereen wat hij zelf wil.

Maar met menuiserite moet je een beetje kunnen omgaan. Daar wringt het schoentje allicht.
Om maar iets te zeggen, alvorens je de platen er op legt moet je een beetje verspreid leggen zodat ze wat opwarmen van de zon. Dan zetten ze uit. Wanneer die dan goed geplaatst worden en het koelt af krimpen ze weer en heb je een superstrakke lijn.
Je hebt ook geperste en dubbel geperste platen. Zie je...het begint allemaal al een beetje teveel te worden voor veel mensen.

Mambo
30 december 2010, 01:59
En er zit altijd condens , daar ben ik het NIET mee eens . Een dak dat Ik isoleer en het dampscherm plaats , daar zit GEEN , Ik herhaal GEEN condens in . als er condens in je isolatieruimte zit , is bij voorkeur je isolatie al vochtig en verliest je de isolatie waarde .

Weet jij feitelijk waarom ze bij een plat dak de isolatie van boven leggen en niet van onderen zoals vroeger?

En nee niet omdat het makkelijker is.

Ik zal u op weg helpen.
Het begint met een C en het eindigt met een R

Mambo
30 december 2010, 02:15
Uitvoerige testen aan de K.U. Leuven hebben aangetoond dat capillaire onderdakplaten zoals Menuiserite NT, producten zijn die in de praktijk, bij de constructie van geïsoleerde hellende daken bij woningen, geen aanleiding geven tot druppelvorming onderaan de platen als gevolg van condensatie, dit in tegenstelling met niet-capillaire onderdaken.

Dit is uitermate belangrijk om het nat worden van de isolatie als gevolg van afdruipend vocht te voorkomen. Hierbij speelt niet enkel de lage “mu”-waarde (waterdampdiffusieweerstandsgetal) een belangrijke rol maar vooral het vermogen van de plaat om water tijdelijk in de poriën op te slaan.

Menuiserite platen zijn dunne, stijve doch buigsoepele vlakke vezelcement platen, vervaardigd op basis van een innig en homogeen mengsel van Portland cement, natuurlijke organische en synthetische vezels en geselecteerde minerale toeslagstoffen. De platen zijn dubbelgeperst of geperst.

Allemaal goed gelezen nu?

Allee tot hier een korte cursus onderdaken.
Ergens anders zou je daar veel geld voor moeten betalen.

De eigenschappen van de plaat zijn dampdoorlatend, onrotbaar en capillair.

Dus oké, is het duidelijk?

Jan van den Berghe
30 december 2010, 02:29
Luister voor mijn part leggen ze daar gazetten op allemaal. Van mij is niemand verplicht menuiserite leggen hé.
Het is gewoon het ideaalst dat je gaat vinden voor zijn prijs...maar uiteindelijk doet iedereen wat hij zelf wil.

Daarmee zegt u slechts iets over de verhouding tussen prijs en materiaal. Niet echter over de waarde van menuiserite ten opzichte van een veel beter materiaal als Celit (dat inderdaad duurder is).

guido 007
30 december 2010, 07:45
Nee hoor want je legt dat niet op elkander. Hoeken werken we af met zink bv.



Je nagelt op je kepers mijn beste.



En toch is het niet verplicht. Enkel bij dakhelling tussen 25° en 30° is het verplicht. In de andere gevallen is het enkel aan te raden. Dat zijn de voorschriften nu eenmaal.
Ik zou als zijnde expert beschaamd zijn dat niet te weten. ;-)





Ik zou er maar mee ophouden nu als ik van u was.
Zegt bv de term "luchtvochtigheid" u wel iets?
Zegt de term "capillariteit" u wel iets?

Ik zal u anders eens een beetje op weg helpen.

Eisen gesteld aan het onderdak zijn;
-Vochtbestendig
-Vorstbestendig
-Liefst onontvlambaar.......onthou dat hé
-Dampdoorlatend van het materiaal zelf of de naden.
-Duurzaamheid

De functies;
-de regendichtheid van het dak tijdelijk verzekeren en het water afvoeren naar de goot. (niet de velux)
-bij de bouw van het dak in afwachting van de plaatsing van de pannen en de afwerking
-bij een eventuele breuk of wegwaaien van een pan of meerdere
-bij uitzonderlijke weersomstandigheden, zoals hevige slagregen en stormwind met als gevolg water infiltraties (in uw geval aan uw velux alvast en waarschijnlijk aan uw hoeken)
-bij fijne jachtsneeuw onder de windbelasting
-de stormvastheid van een dak bevorderen
-de stofdichtheid van het dak verbeteren
-de dakisolatie verbeteren en in stand te houden
- het afdruppelen van het condensatiewater voorkomen of beperken.

Komt niet uit mijn duim gezogen hoor.

De nieuwe biplex is geweldig brandvertragend, ik zeg niet onbrandbaar.

Mambo
30 december 2010, 12:18
De nieuwe biplex is geweldig brandvertragend, ik zeg niet onbrandbaar.

http://www.bouwinfo.be/forum/download/file.php?avatar=15845_1283355807.jpg

Een berichtje van een tevreden klant waarschijnlijk; klussertjen

Berichten: 172

Bericht
De overlap is zeker in orde. Ik heb steeds rond de 15 cm gebruikt. Maar het is ook niet dat het lekt aan de overlappingen. Je ziet duidelijk dat het water door de platen dringt. Eerst beginnen de platen precies te zweten, en uiteindelijk beginnen de druppels te vallen. We praten niet over zeer grote hoeveelheden (her en der een druppel om de ( seconden), maar ik dacht dat een onderdak water moet tegenhouden? Of komt dit omdat er geen enkele pan momenteel opligt en de platen misschien bedoeld zijn om een kleine neerslaghoeveelheid op te vangen? Wanneer het bijvoorbeeld zachtjes regent komt er niks door, maar met de fellere regenbuien van de laatste dagen komt de regen gewoon door de platen.

Mambo
30 december 2010, 12:23
Daarmee zegt u slechts iets over de verhouding tussen prijs en materiaal. Niet echter over de waarde van menuiserite ten opzichte van een veel beter materiaal als Celit (dat inderdaad duurder is).

Wat je er nu precies beter aan vind dat weet ik toch niet.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT_rkPV2uyTXJYwUpPKpDVQuVu5IGzM7 qFUz1KOhjSvREfttecVQA

Rr00ttt
30 december 2010, 21:50
tsja....Electrabel......
Er zijn zo van die instituten die zelfs boven de Staat staan...:roll:

Wees toch niet zo naief. Electrabel staat helemaal niet boven de staat. Wel zijn er van alle 'democratische partijen' heel veel mensen die heel veel geld verdiend hebben en nog verdienen aan het behartigen van de belangen van Suez.

Poltici die verontwaardiging veinzen over de gang van zaken zouden beter eens beginnen met de schuldigen in eigen rangen aan te pakken.

Jan van den Berghe
30 december 2010, 21:56
Wat je er nu precies beter aan vind dat weet ik toch niet.


Als u pretendeert iets van de bouw te kennen, dan zou u hiervan op de hoogte moeten zijn. Menuiserite gebruiken als onderdak dateert uit de tijd dat men nog niet of nauwelijks isoleerde. Dat dergelijke platen dus doorbogen, maakte niet zoveel uit. Het was primair toch maar bedoeld om de zolder of de kamers onder dak tegen wind, vocht en stuifsneeuw te beschermen. Nu plaatsen we echter isolatie die we flink tegen het onderdak duwen. En daar gaat het bij menuiserite fout. Bij Celit niet.

Daarnaast sluit menuiserite niet goed aan. Je kan de platen wel laten overlappen, maar een naadloos geheel wordt het nooit. Bij Celit wel. Door de tand en groef kan je al een onderdak vormen dat een geheel vormt, wat dan ook weer de isolatiewaarde ten goede komt. Ook hier scoort Celit beter dan menuiserite, ook al omdat Celit een zekere isolatiewaarde heeft en menuiserite niet (of dermate klein dat ze te verwaarlozen is).

Mambo
30 december 2010, 22:38
Als u pretendeert iets van de bouw te kennen, dan zou u hiervan op de hoogte moeten zijn. Menuiserite gebruiken als onderdak dateert uit de tijd dat men nog niet of nauwelijks isoleerde. Dat dergelijke platen dus doorbogen, maakte niet zoveel uit. Het was primair toch maar bedoeld om de zolder of de kamers onder dak tegen wind, vocht en stuifsneeuw te beschermen. Nu plaatsen we echter isolatie die we flink tegen het onderdak duwen. En daar gaat het bij menuiserite fout. Bij Celit niet.

Daarnaast sluit menuiserite niet goed aan. Je kan de platen wel laten overlappen, maar een naadloos geheel wordt het nooit. Bij Celit wel. Door de tand en groef kan je al een onderdak vormen dat een geheel vormt, wat dan ook weer de isolatiewaarde ten goede komt. Ook hier scoort Celit beter dan menuiserite, ook al omdat Celit een zekere isolatiewaarde heeft en menuiserite niet (of dermate klein dat ze te verwaarlozen is).

7 goede redenen …

….om een «echt» onderdak te nemen, een onderdak in Menuiserite :

1. Menuiserite onderdakplaten zijn waterdicht en blijven dampdoorlatend. Dit komt door de capillaire functie van vezelcement, die niet aan kracht verliest door verloop van tijd. Er bestaat geen risico op de vervuiling van de proriën;
2. Menuiserite onderdakplaten zijn schimmel- en rotvrij;
3. Menuiserite onderdakplaten absorberen de dampproductie van de binnenruimte;
4. Een Menuiserite onderdakplaat is een zeer stevig onderdak:
- De isolatie mag rechtsreeks op de Menuiserite platen bevestigd worden zonder risico dat het onderdak tegen de dakbedekking wordt geduwd.
- Een stijf onderdak klappert niet door de wind.
5. Menuiserite onderdakplaten worden uit milieuvriendelijk materiaal vervaardigd;
6. De Menuiserite onderdakplaten zijn onontvlambaar (klasse A2-s2,d0 volgens N-13501-1).
7. Bovendien bieden Menuiserite onderdakplaten een meerwaarde voor uw huis op lange termijn, ze hebben immers dezelfde levensduur als uw dakbedekking.

“ De keuze van een dakproduct is een kwestie van smaak…
de keuze van het onderdak is een kwestie van kwaliteit”

Trouwens je moet de harde 'dubbelgeperste" platen nemen voor een stijf dak.
---------------------------------------------------------------------
De gebitumeerde houtvezelplaten van Celit worden bekomen door het persen van houtvezels onder hitte.

Deze productiewijze zorgt niet alleen voor een goed en gemakkelijk toepasbaar, duurzaam en kwalitatief sterk bouwmateriaal, het voltrekt zich overigens op een milieuvriendelijke wijze!
De houtvezelplaten worden uit uitgerafeld afvalhout geperst (afkomstig uit het dunnen van bossen en onbehandelde stamresten van zagerijen), gegarandeerd zonder bindmiddelen en de energie voor de productie wordt met waterkracht opgewekt.

Het toevoegen van 12% bitumenemulsie maakt de platen vochtbestendig.

----------------------------------------------------------------------

Allee ik wil dus niet ambetant doen...maar je ziet toch wel zelf een aantal verschillen hé?

Het verschil (in voordeel) zal hem wel in de meerprijs liggen natuurlijk. ;-)

Jan van den Berghe
31 december 2010, 14:40
Allee ik wil dus niet ambetant doen...maar je ziet toch wel zelf een aantal verschillen hé?

Het verschil (in voordeel) zal hem wel in de meerprijs liggen natuurlijk. ;-)

De vergelijking is niet eerlijk gebeurd, ook al omdat je verschillende soorten Celit hebt. En Celit is over het algemeen duurder dan menuisirite.

Thomas-
31 december 2010, 15:26
7 goede redenen …

….om een «echt» onderdak te nemen, een onderdak in Menuiserite :

1. Menuiserite onderdakplaten zijn waterdicht en blijven dampdoorlatend. Dit komt door de capillaire functie van vezelcement, die niet aan kracht verliest door verloop van tijd. Er bestaat geen risico op de vervuiling van de proriën;
2. Menuiserite onderdakplaten zijn schimmel- en rotvrij;
3. Menuiserite onderdakplaten absorberen de dampproductie van de binnenruimte;
4. Een Menuiserite onderdakplaat is een zeer stevig onderdak:
- De isolatie mag rechtsreeks op de Menuiserite platen bevestigd worden zonder risico dat het onderdak tegen de dakbedekking wordt geduwd.
- Een stijf onderdak klappert niet door de wind.
5. Menuiserite onderdakplaten worden uit milieuvriendelijk materiaal vervaardigd;
6. De Menuiserite onderdakplaten zijn onontvlambaar (klasse A2-s2,d0 volgens N-13501-1).
7. Bovendien bieden Menuiserite onderdakplaten een meerwaarde voor uw huis op lange termijn, ze hebben immers dezelfde levensduur als uw dakbedekking.

“ De keuze van een dakproduct is een kwestie van smaak…
de keuze van het onderdak is een kwestie van kwaliteit”

Trouwens je moet de harde 'dubbelgeperste" platen nemen voor een stijf dak.
---------------------------------------------------------------------
De gebitumeerde houtvezelplaten van Celit worden bekomen door het persen van houtvezels onder hitte.

Deze productiewijze zorgt niet alleen voor een goed en gemakkelijk toepasbaar, duurzaam en kwalitatief sterk bouwmateriaal, het voltrekt zich overigens op een milieuvriendelijke wijze!
De houtvezelplaten worden uit uitgerafeld afvalhout geperst (afkomstig uit het dunnen van bossen en onbehandelde stamresten van zagerijen), gegarandeerd zonder bindmiddelen en de energie voor de productie wordt met waterkracht opgewekt.

Het toevoegen van 12% bitumenemulsie maakt de platen vochtbestendig.

----------------------------------------------------------------------

Allee ik wil dus niet ambetant doen...maar je ziet toch wel zelf een aantal verschillen hé?

Het verschil (in voordeel) zal hem wel in de meerprijs liggen natuurlijk. ;-)
Kan je eens uitleggen waarom Menuiserite beter is dan Celit4D want met stukken te kopiëren vanop de site van Eternit kunnen we hier niet veel bijleren.

Voor mijn toekomstig dak twijfel ik om Celit4D als onderdak te verkiezen wegens de stevigheid (je zou erop kunnen lopen), de perfecte winddichtheid wegens het tand en groef systeem, de goede thermische en akoestische isolatie van dit materiaal, en de langere weerstand tegen warmtedoorslag. Als nadeel is er wel de hogere prijs in vergelijking met andere onderdakmaterialen.

guido 007
31 december 2010, 17:00
Kan je eens uitleggen waarom Menuiserite beter is dan Celit4D want met stukken te kopiëren vanop de site van Eternit kunnen we hier niet veel bijleren.

Voor mijn toekomstig dak twijfel ik om Celit4D als onderdak te verkiezen wegens de stevigheid (je zou erop kunnen lopen), de perfecte winddichtheid wegens het tand en groef systeem, de goede thermische en akoestische isolatie van dit materiaal, en de langere weerstand tegen warmtedoorslag. Als nadeel is er wel de hogere prijs in vergelijking met andere onderdakmaterialen.

Het grote voordeel is natuurlijk dat het ook isolerend is.
Een duurder onderdak bespaard nadien ook een beetje op isolatiekosten.

Mambo
31 december 2010, 17:41
Kan je eens uitleggen waarom Menuiserite beter is dan Celit4D want met stukken te kopiëren vanop de site van Eternit kunnen we hier niet veel bijleren.

Voor mijn toekomstig dak twijfel ik om Celit4D als onderdak te verkiezen wegens de stevigheid (je zou erop kunnen lopen), de perfecte winddichtheid wegens het tand en groef systeem, de goede thermische en akoestische isolatie van dit materiaal, en de langere weerstand tegen warmtedoorslag. Als nadeel is er wel de hogere prijs in vergelijking met andere onderdakmaterialen.

Wel als u nog een klein beetje tijd hebt alvorens de keuze te maken stel ik u voor om van beide een klein stuk te kopen (0,5 m²) en stel het buiten in weer en wind voor een paar maand.

Ik zou nooit en ik benadruk nooit een houtvezelstructuur van spaanplaat nemen voor houtwerk dat toch bloot staat aan vochtige omgevingen. Ook niet als het geïmpregneerd of behandeld is met een waterafstotende emulsie van eender welke oorsprong.

Ik weet waarom ze dat aanraden hoor. Met tand en groef werk je veel sneller dan op de keper uit te lijnen en je kan gans het boeltje vastschieten met nieten en krammen.
Dus duurder = meer commissie op aankoop + sneller werk = hogere winst.

Maar kijk wie ben ik?
Doe de test en oordeel zelf. Geef het wel voldoende tijd natuurlijk om de vochtigheid ook zijn werk te kunnen laten doen.
Tenslotte eenmaal het op uw dak ligt, is het ook voor vele jaren.

Dus koop gewoon van elk een overschotje en gooi het ergens in het gras voor een paar maand.
Betere test kan niet.

Mambo
31 december 2010, 17:49
Kan je eens uitleggen waarom Menuiserite beter is dan Celit4D want met stukken te kopiëren vanop de site van Eternit kunnen we hier niet veel bijleren.

Voor mijn toekomstig dak twijfel ik om Celit4D als onderdak te verkiezen wegens de stevigheid (je zou erop kunnen lopen), de perfecte winddichtheid wegens het tand en groef systeem, de goede thermische en akoestische isolatie van dit materiaal, en de langere weerstand tegen warmtedoorslag. Als nadeel is er wel de hogere prijs in vergelijking met andere onderdakmaterialen.

Wel als u nog een klein beetje tijd hebt alvorens de keuze te maken stel ik u voor om van beide een klein stuk te kopen (0,5 m²) en stel het buiten in weer en wind voor een paar maand.

Ik zou nooit en ik benadruk nooit een houtvezelstructuur van spaanplaat nemen voor houtwerk dat toch bloot staat aan vochtige omgevingen. Ook niet als het geïmpregneerd of behandeld is met een waterafstotende emulsie van eender welke oorsprong.

Ik weet waarom ze dat aanraden hoor. Met tand en groef werk je veel sneller dan op de keper uit te lijnen en je kan gans het boeltje vastschieten met nieten en krammen.
Dus duurder = meer commissie op aankoop + sneller werk = hogere winst. Prijs is per m² immers.

Maar kijk wie ben ik?
Doe de test en oordeel zelf. Geef het wel voldoende tijd natuurlijk om de vochtigheid ook zijn werk te kunnen laten doen.
Tenslotte eenmaal het op uw dak ligt, is het ook voor vele jaren.

Dus koop gewoon van elk een overschotje en gooi het ergens in het gras voor een paar maand.
Betere test kan niet.

Mambo
31 december 2010, 17:53
De vergelijking is niet eerlijk gebeurd, ook al omdat je verschillende soorten Celit hebt. En Celit is over het algemeen duurder dan menuisirite.

Ja maar laat de prijs uw keuze niet beïnvloeden om een eerlijke vergelijking te maken.

guido 007
11 april 2011, 15:55
En ..... ben je er al uit wat het zal worden?