PDA

View Full Version : Regels om Belg te worden verstrengd...??


Tejokus
18 januari 2011, 16:51
Gemeenschapsleven
Die houden onder meer in dat effectieve celstraffen of ernstige misdrijven en
zware verkeersinbreuken tot vijf jaar na datum tot weigering leiden.
De aanvrager moet ook één van de landstalen voldoende kennen en
inspanningen leveren om de taal van zijn woonplaats te begrijpen en deel te
nemen aan het gemeenschapsleven.

Over de nieuwe criteria kwam het tot een stemming: er waren negen stemmen
voor en acht tegen. N-VA, Open Vld, sp.a en CD&V stemden voor. Ecolo-
Groen!, Vlaams Belang, PS en cdH stemden tegen. De twee MR-leden stemden
verdeeld. (belga/adb)

De taal van zijn woonplaats begrijpen?
En een landstaal voldoende kennen?

Dus?? Hij of zij spreekt Frans en woont in Erpe-Mere....
Dat wordt lachen ;)

Bekijk aandachtig wie voor en tegen was.

respublica
18 januari 2011, 17:00
Vlaamse meerderheid tegen Waalse minderheid! :cheer:
Wel triestig dat PS en CDh zelfs met zo'n beperkte verstrenging van de regels niet konden leven. Dat belooft voor de regeringsonderhandelingen over asiel & migratie...

Tejokus
18 januari 2011, 17:12
Vlaamse meerderheid tegen Waalse minderheid! :cheer:
Wel triestig dat PS en CDh zelfs met zo'n beperkte verstrenging van de regels niet konden leven. Dat belooft voor de regeringsonderhandelingen over asiel & migratie...

Dat is inderdaad en belangrijk item!
Nieuwe Belgen zijn? Nieuwe kiezers en extra stemmen.

filosoof
18 januari 2011, 17:30
Gemeenschapsleven
Die houden onder meer in dat effectieve celstraffen of ernstige misdrijven en
zware verkeersinbreuken tot vijf jaar na datum tot weigering leiden.
De aanvrager moet ook één van de landstalen voldoende kennen en
inspanningen leveren om de taal van zijn woonplaats te begrijpen en deel te
nemen aan het gemeenschapsleven.

Over de nieuwe criteria kwam het tot een stemming: er waren negen stemmen
voor en acht tegen. N-VA, Open Vld, sp.a en CD&V stemden voor. Ecolo-
Groen!, Vlaams Belang, PS en cdH stemden tegen. De twee MR-leden stemden
verdeeld. (belga/adb)

De taal van zijn woonplaats begrijpen?
En een landstaal voldoende kennen?

Dus?? Hij of zij spreekt Frans en woont in Erpe-Mere....
Dat wordt lachen ;)

Bekijk aandachtig wie voor en tegen was.

inspanningen leveren om deel te nemen aan het gemeenschapsleven.:lol:
Hoeveel % van de Vlamingen/ Belgen nemen "deel aan het gemeenschapsleven"?? 2%, 3% of 4%?

Die andere 92-98% dan maar 't land uitzetten? Of een verplicht lidmaatschap van de Vlaamse Vogelpikbond doen betalen?

Tekstje gemaakt door wereldvreemde politiekers uit Davidsfonds en OVV.

solidarnosc
18 januari 2011, 17:32
:lol:
Hoeveel % van de Vlamingen/ Belgen nemen "deel aan het gemeenschapsleven"?? 2%, 3% of 4%?

Die andere 92-98% dan maar 't land uitzetten?

Yep. Geen lid van de Lions club. Buiten. :lol::roll:

filosoof
18 januari 2011, 17:34
Yep. Geen lid van de Lions club. Buiten. :lol::roll:totarys of Soroptimisten mag ook?

leuri
18 januari 2011, 17:37
Yep. Geen lid van de Lions club. Buiten. :lol::roll:

Moet je dan Belg zijn om in België te wonen? Het gaat hier toch om naturalisaties, maar voor zover ik weet kan een fransman hier gerust 50 jaar wonen zonder dat hij belg moet worden.

bruggeman
18 januari 2011, 17:39
Is niet relevant: komen beslist andere factoren bij kijken.

O.m. De sluwere opportunistische plantrekker, die er in slaagt onze 'Super' gedrilde intelligente en zwaar gediplomeerde Politieambtenaren
te ontwijken.

Men zou permanent voor ogen moeten zien, op welke 'eerlijke' en civiele' manier deze langdurige 'vluchtelingen en 'papierlozen' aan hun dagelijkse kost komen en hoe ze er in slagen hun 'gehuurde' woonst te kunnen behouden, dagelijks te kunnen eten en hun kroost naar school te sturen.

Het is duidelijk dat in zulke context, de 'pechvogels' zullen moeten opdoeken!!! Echter wel deze zonder kinderen want voor de reeds uitgeruste, werd al iets bedacht.

Het stinkt en het is rot langst alle kanten , keer het zoals ge wilt!?:evil:

Tejokus
18 januari 2011, 17:45
Moet je dan Belg zijn om in België te wonen? Het gaat hier toch om naturalisaties, maar voor zover ik weet kan een fransman hier gerust 50 jaar wonen zonder dat hij belg moet worden.

EN die wonen er en dat zijn geen sukkelaars.
Gewoon die, die de Franse belastingen ontduiken.
Geldt ook voor Nederlanders.

Tejokus
18 januari 2011, 17:49
:lol:
Hoeveel % van de Vlamingen/ Belgen nemen "deel aan het gemeenschapsleven"?? 2%, 3% of 4%?

Die andere 92-98% dan maar 't land uitzetten? Of een verplicht lidmaatschap van de Vlaamse Vogelpikbond doen betalen?


Wat is de definitie van gemeenschapsleven.
Met z'n drie tijdens de zomer ergens op een muurtje zitten?


Tekstje gemaakt door wereldvreemde politiekers uit Davidsfonds en OVV.

Of die pater van ex-Agalev ;)

andev
18 januari 2011, 19:24
:lol:
Hoeveel % van de Vlamingen/ Belgen nemen "deel aan het gemeenschapsleven"?? 2%, 3% of 4%?

Die andere 92-98% dan maar 't land uitzetten? Of een verplicht lidmaatschap van de Vlaamse Vogelpikbond doen betalen?

Tekstje gemaakt door wereldvreemde politiekers uit Davidsfonds en OVV.
Uiteraard dat jullie soort probeert dat in het belachelijke te trekken...
Misschien wat zwakjes geformuleerd, dat begrip "gemeenschapsleven", dat wel. Het gaat hier toch niet over lidmaatschap van de vogelpikclub dacht ik, maar over leven met en zoals de hier normaal levende bevolking! De taal, zich vermengen met de bevolking, zich de lokale gewoontes eigen maken enz en niet enkel bezig zijn met een andere godsdienst op te dringen, ander voedsel, andere kleding, andere manieren van omgaan met vrouwen, homo's enz Indien deze lieden menen dat ze zich dat niet moeten aantrekken en "het recht hebben" om hier alles te eisen dat in hun kraam past en dat wij in alles moeten voorzien dat ze nodig hebben en ze in hun eigen land niet konden krijgen... voeg daar nog agressie en een meerderwaardigheidscomplex aan toe van sommigen en het was hoog tijd dat de vijs iets harder wordt aangespannen! En dat is nog maar een begin, hopelijk!

captain jack
18 januari 2011, 19:29
Waarom was het Vlaams Belang eigenlijk tegen?

Bollywood
18 januari 2011, 19:29
Waarom was het Vlaams Belang eigenlijk tegen?

Vlaams Belang wil echte regels, geen halfslachtige.

Tejokus
18 januari 2011, 19:38
Uiteraard dat jullie soort probeert dat in het belachelijke te trekken...
Misschien wat zwakjes geformuleerd, dat begrip "gemeenschapsleven", dat wel. Het gaat hier toch niet over lidmaatschap van de vogelpikclub dacht ik, maar over leven met en zoals de hier normaal levende bevolking! De taal, zich vermengen met de bevolking, zich de lokale gewoontes eigen maken enz en niet enkel bezig zijn met een andere godsdienst op te dringen, ander voedsel, andere kleding, andere manieren van omgaan met vrouwen, homo's enz Indien deze lieden menen dat ze zich dat niet moeten aantrekken en "het recht hebben" om hier alles te eisen dat in hun kraam past en dat wij in alles moeten voorzien dat ze nodig hebben en ze in hun eigen land niet konden krijgen... voeg daar nog agressie en een meerderwaardigheidscomplex aan toe van sommigen en het was hoog tijd dat de vijs iets harder wordt aangespannen! En dat is nog maar een begin, hopelijk!

Tja, je hebt gelijk andev.
Al die halfslachtige maatregelen zorgen voor nog meer ergernis.
En ZEKER omdat onze eigen bevolking onder steeds groter wordende druk
komt te staan gezien de economische toestand van het land.

Het is OT maar als ik even kijk naar Tunesië....
Daar gaat een madam aan de haal met 1,5 ton aan goud.
En dan zouden wij hun eventuele asielzoekers met open armen moeten opvangen.

Tejokus
18 januari 2011, 19:38
Vlaams Belang wil echte regels, geen halfslachtige.

Je haalt me de woorden uit de mond :)

andev
18 januari 2011, 19:40
Vlaams Belang wil echte regels, geen halfslachtige.
En nu nog afwachten hoe die kleine verstrenging in de praktijk zal toegepast worden oa door de franstaligen!Zoals ze het tot hiertoe bestaande systeem hebben verkracht?

Eigenzinnig
18 januari 2011, 19:44
:lol:
Hoeveel % van de Vlamingen/ Belgen nemen "deel aan het gemeenschapsleven"?? 2%, 3% of 4%?

Die andere 92-98% dan maar 't land uitzetten? Of een verplicht lidmaatschap van de Vlaamse Vogelpikbond doen betalen?

Tekstje gemaakt door wereldvreemde politiekers uit Davidsfonds en OVV.
'moet een inspanning leveren om'...tekstje gemaakt om een leeg kader te vullen..nietszeggende in de praktijk waardeloze regel..

ViveLaBelgique
18 januari 2011, 20:01
Vlaams Belang wil echte regels, geen halfslachtige.

Okay, maar waarom stemden ze dan tegen ? Ze kunnen nog altijd werk maken van echte regels.

Eigenzinnig
18 januari 2011, 20:03
Okay, maar waarom stemden ze dan tegen ? Ze kunnen nog altijd werk maken van echte regels.
Ik denk dat de VB programmapunten over immigratie ed. al heel lang bekend zijn en al heel lang ontoelaatbaar voor de anderen...

Zwartengeel
18 januari 2011, 20:10
Waarom was het Vlaams Belang eigenlijk tegen?

Misschien omdat het wetsvoorstel niet ondubbelzinnig stipuleert dat men de taal van het gewest waar men zich vestigt moet kunnen? Eén van 'de landstalen' is blijkbaar voldoende. Wat betreft de streektaal wordt er geen enkele verplichting opgelegd.

stropke
18 januari 2011, 20:14
Moet je dan Belg zijn om in België te wonen? Het gaat hier toch om naturalisaties, maar voor zover ik weet kan een fransman hier gerust 50 jaar wonen zonder dat hij belg moet worden.
:lol::lol::lol::lol::lol:
Das een goei !!!

suqar_7loe
18 januari 2011, 20:18
Okay, maar waarom stemden ze dan tegen ? Ze kunnen nog altijd werk maken van echte regels.

Die blokkers weten ook niet wat ze willen hé.

pixelpower
18 januari 2011, 20:57
Vlaams Belang wil echte regels, geen halfslachtige.

Zeer idioot is dat van VB.

Had er één stem de andere kant uit gewaaid, dan was het VB zijn fout geweest dat de deur nog steeds even wijd open stond als voorheen.

Had ik op die partij gestemd, dan zou ik zeer ontgoocheld zijn geweest, want dan had ik verwacht dat ze elke kans om de kier van de deur iets minder groot te maken daadwerkelijk zou grijpen.

patrickve
18 januari 2011, 21:11
:lol::lol::lol::lol::lol:
Das een goei !!!

Euh, da's waar, he. Elke Europese burger mag in gelijk welk ander Europees land gaan wonen (als hij maar zelfbedruipend is in 't begin).

Ik woon al meer dan 10 jaar in Frankrijk, ik ben geen Fransman hoor (anders ben ik mijn buitenlander vergoeding kwijt :-) )

captain jack
18 januari 2011, 21:16
Misschien omdat het wetsvoorstel niet ondubbelzinnig stipuleert dat men de taal van het gewest waar men zich vestigt moet kunnen? Eén van 'de landstalen' is blijkbaar voldoende. Wat betreft de streektaal wordt er geen enkele verplichting opgelegd.

Waarom maakte Maingain er dan zo een probleem van?

Brugge Veilig en Leefbaar
18 januari 2011, 21:20
Stemming

Over de nieuwe criteria kwam het tot een nipte stemming: er waren negen stemmen voor en acht tegen. N-VA, Open VLD, SP.A en CD&V stemden voor. Ecolo-Groen!, Vlaams Belang, PS en CDH stemden tegen. De twee MR-leden stemden verdeeld.


Straf kost, ook zeer dwaas ! Amenderen, en in afwachting van beter, goedkeuren om later opnieuw op de agenda te plaatsen. 8-)

djimi
18 januari 2011, 23:19
Waarom maakte Maingain er dan zo een probleem van?

Dit fragment: ... aanvrager moet ook ... inspanningen leveren om de taal van zijn woonplaats te begrijpen ...

zou wel eens de druppel te véél kunnen zijn.


Misschien wil Maingain écht niet dat asielzoekers die zich in het Nederlands uit de slag weten te trekken ook nog eens Frans leren als ze in Brussel of de faciliteiten-gemeenten komen wonen.

Mocht zo'n asielzoeker dat nu wél doen, dan zou dat de 'positie op de arbeidsmarkt' van zijn kiezerspubliek immers negatief kunnen beïnvloeden.

;-)

bgf324
18 januari 2011, 23:49
Wat een discriminatie!

Een Afrikaan die niet kan lezen of schrijven en zijn uiterste best doet om Nederlands te leren mag volgens deze wetgeving niet deelnemen aan de Vlaamse samenleving.

Echter zijn er jaarlijks duizenden die zich op legale wijze in Vlaanderen vestigen en ook geen woord Nederlands spreken... en dit zelf weigeren te spreken of te leren!

de FDFers buiten!

Rr00ttt
19 januari 2011, 00:03
Bekijk aandachtig wie voor en tegen was.

Ik denk niet dat die maatregel an sich veel zal veranderen. PS/CDH kan via de bevoegdheden die ze hebben in de regering nog altijd eender wie naturaliseren, maar kom.

Weet iemand waarom het VB tegen stemde?

Rr00ttt
19 januari 2011, 00:09
Ik denk dat de VB programmapunten over immigratie ed. al heel lang bekend zijn en al heel lang ontoelaatbaar voor de anderen...


Maar volgens mij wel een meerderheid onder de bevolking hebben die het steunt als je de vraag concreet stelt.

Goesting om een paar referenda te houden? Ik kan al wel wat onderwerpen geven.

- Absolute immigratiestop uit moslimlanden
- Afnemen belgische nationaliteit / uitwijzing bij het plegen van criminele feiten (indien dubbelnationaliteit)
- SZ: eerst bijdragen, dan genieten. I.e. amerikaans systeem invoeren waarbij vreemdelingen eerst een aantal jaar moeten hebben bijgedragen vooraleer ze van de sz kunnen genieten.

Bobke
19 januari 2011, 00:36
Gemeenschapsleven
Die houden onder meer in dat effectieve celstraffen of ernstige misdrijven en
zware verkeersinbreuken tot vijf jaar na datum tot weigering leiden.
De aanvrager moet ook één van de landstalen voldoende kennen en
inspanningen leveren om de taal van zijn woonplaats te begrijpen en deel te
nemen aan het gemeenschapsleven.

Over de nieuwe criteria kwam het tot een stemming: er waren negen stemmen
voor en acht tegen. N-VA, Open Vld, sp.a en CD&V stemden voor. Ecolo-
Groen!, Vlaams Belang, PS en cdH stemden tegen. De twee MR-leden stemden
verdeeld. (belga/adb)

De taal van zijn woonplaats begrijpen?
En een landstaal voldoende kennen?

Dus?? Hij of zij spreekt Frans en woont in Erpe-Mere....
Dat wordt lachen ;)

Bekijk aandachtig wie voor en tegen was.
Wat als slechts één lid van een gezin de taal spreekt ?

captain jack
19 januari 2011, 00:39
Dit fragment: ... aanvrager moet ook ... inspanningen leveren om de taal van zijn woonplaats te begrijpen ...

zou wel eens de druppel te véél kunnen zijn.


Misschien wil Maingain écht niet dat asielzoekers die zich in het Nederlands uit de slag weten te trekken ook nog eens Frans leren als ze in Brussel of de faciliteiten-gemeenten komen wonen.

Mocht zo'n asielzoeker dat nu wél doen, dan zou dat de 'positie op de arbeidsmarkt' van zijn kiezerspubliek immers negatief kunnen beïnvloeden.

;-)

Welja, dat dacht ik dus ook, maar waarom verzet net het VB zich daartegen?

Tejokus
19 januari 2011, 01:17
Wat als slechts één lid van een gezin de taal spreekt ?

Ja juist maar is nu ook al he Bobke.
En DAAR ligt ook een oorzaak van problemen.
De kinderen spreken Nederlands.... de ouders niet.

Ik ken voorbeelden uit Nederland omdat juist in Nederland er debatten over
zijn.
Hier? Nada, niente niets :)

Dus... "kindjes" kunnen papa en mama wijs maken wat ze willen.
Het zijn wel die "rakkers" die hier en daar op straat, in de bus enz.
voor problemen verantwoordelijk (kunnen) zijn.

Tejokus
19 januari 2011, 01:18
Maar volgens mij wel een meerderheid onder de bevolking hebben die het steunt als je de vraag concreet stelt.

Goesting om een paar referenda te houden? Ik kan al wel wat onderwerpen geven.

- Absolute immigratiestop uit moslimlanden
- Afnemen belgische nationaliteit / uitwijzing bij het plegen van criminele feiten (indien dubbelnationaliteit)
- SZ: eerst bijdragen, dan genieten. I.e. amerikaans systeem invoeren waarbij vreemdelingen eerst een aantal jaar moeten hebben bijgedragen vooraleer ze van de sz kunnen genieten.

Ik moest toch wel even lachen....
Als ze hier een verkeersovertreding begaan kan dit aanleiding geven tot
eventuele gevolgen ;)
Allee nu zeg.

Bollywood
19 januari 2011, 08:49
Zeer idioot is dat van VB.

Had er één stem de andere kant uit gewaaid, dan was het VB zijn fout geweest dat de deur nog steeds even wijd open stond als voorheen.

Had ik op die partij gestemd, dan zou ik zeer ontgoocheld zijn geweest, want dan had ik verwacht dat ze elke kans om de kier van de deur iets minder groot te maken daadwerkelijk zou grijpen.

Gaat over Belgische nationaliteit, niet over migratie. Zelfs al schaffen ze het verkrijgen van de belgische nationaliteit af, de sociale vangnetten staan nog steeds klaar en de asielzoekers kunnen nog steeds door de grote poort naar binnen.

Bollywood
19 januari 2011, 08:51
- SZ: eerst bijdragen, dan genieten. I.e. amerikaans systeem invoeren waarbij vreemdelingen eerst een aantal jaar moeten hebben bijgedragen vooraleer ze van de sz kunnen genieten.

Dit bestaat reeds in enkele europese landen en zou men willen afschaffen.

Bobke
19 januari 2011, 11:55
Gaat over Belgische nationaliteit, niet over migratie. Zelfs al schaffen ze het verkrijgen van de belgische nationaliteit af, de sociale vangnetten staan nog steeds klaar en de asielzoekers kunnen nog steeds door de grote poort naar binnen.
Het is dan ook geen probleem dat asielzoekers door de grote poort naar binnen komen, zolang de gelukzoekers maar langs een nog grotere poort weer buitenvliegen.

jeroen122
19 januari 2011, 12:02
Welja, dat dacht ik dus ook, maar waarom verzet net het VB zich daartegen?

Commissie Naturalisaties: de berg heeft een muis gebaard! Schone schijn van Open VLD en N-VA is slechts een fractie van de verstrenging die dringend noodzakelijk is. VB stemde daarom tegen huidig wankel compromis en dringt aan op échte verstrenging!

ofwel wist vb dat het voorstel erdoor kwam en stemden ze tegen zodanig dat ze het later kunnen afbreken omdat het tamelijk zwak.

ofwel stemde vb tegen omdat ze niet wisten dat er een meerderheid zou zijn en zo door een meerderheid te leveren hoopten op scherpere criterea vb hun lijst met veilge laden, op die lijst ==> ticket en hop

Rr00ttt
19 januari 2011, 12:07
Ik moest toch wel even lachen....
Als ze hier een verkeersovertreding begaan kan dit aanleiding geven tot
eventuele gevolgen ;)
Allee nu zeg.


Het gaat evident niet over parkeerovertredingen bvb, maar wel over bvb gewelddadige criminele feiten...

fox
19 januari 2011, 12:15
Als je van mensen vraagt dat ze de taal leren van de regio waar ze zich vestigen dan is het ook vrij logisch dat je de faciliteiten voor anderstaligen afschaft wegens compleet nutteloos.

Bollywood
19 januari 2011, 13:00
Waarom Vlaams Belang, negatief antwoorde :

Nadat Open VLD en N-VA door de Franstaligen totaal werden vast gereden in hun vruchteloze pogingen om enkele slappe wijzigingen aan de nationaliteitswetgeving op de agenda te plaatsen, hebben zij zich tevreden gesteld met een futiele troostprijs, zijnde de aanpassing van het intern reglement van een parlementaire commissie.

Daarbij lijken sommigen te vergeten dat liefst driekwart van de ‘Belgwordingen’ automatisch gebeurt via eenvoudige verklaring op het gemeentehuis. Daaraan wijzigt dus niets, zodat ook in de toekomst massaal vreemdelingen tot ‘Belg’ zullen worden gebombardeerd die niet eens in staat zijn hun nieuwe identiteitskaart te lezen. Van de overige 25 procent die passeert via de Kamer, beweren Open VLD en N-VA nu dat ze hun collega’s in de commissie ervan hebben kunnen overtuigen de quasi automatische toekenning, zoals gedurende vele jaren de praktijk was, ietwat terug te draaien. Zo zou de toekenning van het staatsburgerschap onder meer afhankelijk worden van kennis van de streektaal, waarbij zedig wordt verzwegen dat een attest van de plaatselijke vissersclub dat bevestigt dat betrokkene zijn best doet om de taal te leren, volstaat. Bovendien hebben woordvoerders van zowat alle Franstalige partijen nu reeds aangekondigd dat zij ook in de toekomst geen rekening zullen houden met het - compleet uitgeholde - taalcriterium bij de beoordeling van naturalisatiedossiers.

Net zoals Open VLD en N-VA zich in het Vlaams Parlement tevreden stellen met een niet afdwingbaar en vrijblijvend inburgeringsbeleid, zijn zij ook deze keer blij met een dode mus. De show die vandaag met welwillende medewerking van sommige media wordt opgevoerd, als zou de ‘Snel Belg’-wet zijn afgeschaft, moet maskeren dat de zogenaamde verstrenging een lege doos is. Wanneer over enkele weken opnieuw een reeks naturalisaties zal worden goedgekeurd, zal het Vlaams Belang het politieke bedrog dat sinds gisterenavond wordt opgevoerd, ontmaskeren. Wij hopen dat de pers daar even uitvoerig zal over berichten als zij vandaag over de cosmetische ‘verstrenging’ van de ‘Snel Belg’-wet heeft gedaan.

leuri
19 januari 2011, 13:09
:lol::lol::lol::lol::lol:
Das een goei !!!

Wat is er goei aan?

De Juiste Gids
19 januari 2011, 13:39
Regels om Belg te worden... wat maakt van iemand een "Belg"?

respublica
19 januari 2011, 13:53
Regels om Belg te worden... wat maakt van iemand een "Belg"?
zijn identiteitskaart

De Juiste Gids
19 januari 2011, 13:57
zijn identiteitskaart

Dus, als we morgen Vlaamse identiteitskaarten zouden hebben, zijn we allen Vlamingen?

andev
19 januari 2011, 14:26
Gemeenschapsleven
Die houden onder meer in dat effectieve celstraffen of ernstige misdrijven en
zware verkeersinbreuken tot vijf jaar na datum tot weigering leiden.
De aanvrager moet ook één van de landstalen voldoende kennen en
inspanningen leveren om de taal van zijn woonplaats te begrijpen en deel te
nemen aan het gemeenschapsleven.

Over de nieuwe criteria kwam het tot een stemming: er waren negen stemmen
voor en acht tegen. N-VA, Open Vld, sp.a en CD&V stemden voor. Ecolo-
Groen!, Vlaams Belang, PS en cdH stemden tegen. De twee MR-leden stemden
verdeeld. (belga/adb)

De taal van zijn woonplaats begrijpen?
En een landstaal voldoende kennen?

Dus?? Hij of zij spreekt Frans en woont in Erpe-Mere....
Dat wordt lachen ;)

Bekijk aandachtig wie voor en tegen was.
Ondertussen op een tekstje gevallen dat uitlegt waarom het VB tegen de "verstrenging" was...
De berg heeft een muis gebaard
Gisterenavond en vandaag kondigden verschillende media aan dat het voortaan moeilijker wordt om ‘Belg’ te worden. In de praktijk gaat het echter om beperkte wijzigingen en is de naturalisatie nog steeds geen bekroning van een geslaagd integratieproces. Zelfs de kennis van de streektaal is nog steeds geen noodzakelijke voorwaarde; het volstaat dat de ‘kandidaat-Belg’ bereid is de taal van zijn woonplaats te leren. Bovendien hebben de Franstalige partijen nu reeds aangekondigd geen rekening te zullen houden met het – uitgeholde – taalcriterium bij de beoordeling van de naturalisatiedossiers, zodat men zich kan afvragen wat de praktische consequenties van deze zogenaamde verstrenging zullen zijn.

De N-VA kondigde gisteren met veel trompetgeschal aan dat de ‘Snel Belg’-wet verleden tijd is, maar niets is minder waar. De beruchte wet blijft integraal overeind. De ‘verstrenging’ die gisteren werd goedgekeurd, slaat immers enkel op de naturalisatieprocedure via de Kamer, die goed is voor slechts 25 procent van het aantal nationaliteitsverwervingen. Aan de criteria voor de eenvoudige verklaring op het gemeentehuis – goed voor driekwart van de nationaliteitsverwervingen – wijzigt helemaal niets.

Het feit dat de ‘Snel Belg’-wet onverminderd blijft bestaan en de voorgestelde ‘verstrenging’ al te beperkt en vrijblijvend is, maakt dat het Vlaams Belang gisteren tégen het compromisvoorstel heeft gestemd.
De berg heeft een muis gebaard
Gisterenavond en vandaag kondigden verschillende media aan dat het voortaan moeilijker wordt om ‘Belg’ te worden. In de praktijk gaat het echter om beperkte wijzigingen en is de naturalisatie nog steeds geen bekroning van een geslaagd integratieproces. Zelfs de kennis van de streektaal is nog steeds geen noodzakelijke voorwaarde; het volstaat dat de ‘kandidaat-Belg’ bereid is de taal van zijn woonplaats te leren. Bovendien hebben de Franstalige partijen nu reeds aangekondigd geen rekening te zullen houden met het – uitgeholde – taalcriterium bij de beoordeling van de naturalisatiedossiers, zodat men zich kan afvragen wat de praktische consequenties van deze zogenaamde verstrenging zullen zijn.

De N-VA kondigde gisteren met veel trompetgeschal aan dat de ‘Snel Belg’-wet verleden tijd is, maar niets is minder waar. De beruchte wet blijft integraal overeind. De ‘verstrenging’ die gisteren werd goedgekeurd, slaat immers enkel op de naturalisatieprocedure via de Kamer, die goed is voor slechts 25 procent van het aantal nationaliteitsverwervingen. Aan de criteria voor de eenvoudige verklaring op het gemeentehuis – goed voor driekwart van de nationaliteitsverwervingen – wijzigt helemaal niets.

Het feit dat de ‘Snel Belg’-wet onverminderd blijft bestaan en de voorgestelde ‘verstrenging’ al te beperkt en vrijblijvend is, maakt dat het Vlaams Belang gisteren tégen het compromisvoorstel heeft gestemd.

andev
19 januari 2011, 14:34
Zeer idioot is dat van VB.

Had er één stem de andere kant uit gewaaid, dan was het VB zijn fout geweest dat de deur nog steeds even wijd open stond als voorheen.

Had ik op die partij gestemd, dan zou ik zeer ontgoocheld zijn geweest, want dan had ik verwacht dat ze elke kans om de kier van de deur iets minder groot te maken daadwerkelijk zou grijpen.
Door tegen te stemmen en erbij te vertellen waarom tonen ze echter aan dat "het domme klootjesvolk" weer met een foefje is wandelen gestuurd...
Volgende stap is weer al of niet een regularisatie van de bende die hier rondloopt en ondertussen weer één en ander zal ontdekt hebben om toch maar in aanmerking te komen, valse doktersattesten, valse werkbewijzen, valse bewijzen dat ze hier al zo lang rondlopen enz enz maakt allemaal niet uit, en als ze dat nog niet hebben blijven ze gewoon hier wat langer rondhangen. De multiculinvasie moet en zal verder woekeren als een kanker.

andev
19 januari 2011, 14:39
Wat als slechts één lid van een gezin de taal spreekt ?
En wat als ze nadien via "familieherenigingen" bergbewoners blijven invoeren die nog niet kunnen lezen of schrijven of iets spreken dat we begrijpen enz?
De druk op de ketel was wellicht te groot en men heeft het deksel een paar seconden open gezet, meer is het niet.

ViveLaBelgique
19 januari 2011, 14:48
Waarom Vlaams Belang, negatief antwoorde :

Nadat Open VLD en N-VA door de Franstaligen totaal werden vast gereden in hun vruchteloze pogingen om enkele slappe wijzigingen aan de nationaliteitswetgeving op de agenda te plaatsen, hebben zij zich tevreden gesteld met een futiele troostprijs, zijnde de aanpassing van het intern reglement van een parlementaire commissie.

Daarbij lijken sommigen te vergeten dat liefst driekwart van de ‘Belgwordingen’ automatisch gebeurt via eenvoudige verklaring op het gemeentehuis. Daaraan wijzigt dus niets, zodat ook in de toekomst massaal vreemdelingen tot ‘Belg’ zullen worden gebombardeerd die niet eens in staat zijn hun nieuwe identiteitskaart te lezen. Van de overige 25 procent die passeert via de Kamer, beweren Open VLD en N-VA nu dat ze hun collega’s in de commissie ervan hebben kunnen overtuigen de quasi automatische toekenning, zoals gedurende vele jaren de praktijk was, ietwat terug te draaien. Zo zou de toekenning van het staatsburgerschap onder meer afhankelijk worden van kennis van de streektaal, waarbij zedig wordt verzwegen dat een attest van de plaatselijke vissersclub dat bevestigt dat betrokkene zijn best doet om de taal te leren, volstaat. Bovendien hebben woordvoerders van zowat alle Franstalige partijen nu reeds aangekondigd dat zij ook in de toekomst geen rekening zullen houden met het - compleet uitgeholde - taalcriterium bij de beoordeling van naturalisatiedossiers.

Net zoals Open VLD en N-VA zich in het Vlaams Parlement tevreden stellen met een niet afdwingbaar en vrijblijvend inburgeringsbeleid, zijn zij ook deze keer blij met een dode mus. De show die vandaag met welwillende medewerking van sommige media wordt opgevoerd, als zou de ‘Snel Belg’-wet zijn afgeschaft, moet maskeren dat de zogenaamde verstrenging een lege doos is. Wanneer over enkele weken opnieuw een reeks naturalisaties zal worden goedgekeurd, zal het Vlaams Belang het politieke bedrog dat sinds gisterenavond wordt opgevoerd, ontmaskeren. Wij hopen dat de pers daar even uitvoerig zal over berichten als zij vandaag over de cosmetische ‘verstrenging’ van de ‘Snel Belg’-wet heeft gedaan.

Toch liever een dode mus dan geen mus ? Dus nog altijd geen antwoord waarom ze tegen stemmen.

In ieder geval bedankt voor het antwoord hier te plaatsen.

bruggeman
19 januari 2011, 17:08
Vlaams Belang wil echte regels, geen halfslachtige.

Het is algemeen geweten dat 'Justitie' criminaliteit aantrekt en bevorderd.

Deze nieuwe Wetgeving is niets minder dan de bevestiging ervan.

Wie bewijst het tegenovergestelde of moet er gerapporteerd worden mss.?:evil:

Shadowke
19 januari 2011, 17:19
de MR wilt de nieuwe wet al aanpassen.

Zwartengeel
19 januari 2011, 18:15
de MR wilt de nieuwe wet al aanpassen.

http://www.n-va.be/nieuws/persberichten/herziening-verstrenging-naturalisatiecriteria-ondenkbaar

Wedden dat er straks van de uitvoering niets in huis komt zolang de Vlamingen niet in een ander dossier met compensaties over de brug komen?

Bollywood
19 januari 2011, 18:20
http://www.n-va.be/nieuws/persberichten/herziening-verstrenging-naturalisatiecriteria-ondenkbaar

Wedden dat er straks van de uitvoering niets in huis komt zolang de Vlamingen niet in een ander dossier met compensaties over de brug komen?

Mja t is toch weer een goed lachen! Ene dag akkoord gaan, volgende dag aanpassingen vragen. Dan zijn we verwonderd dat er na een jaar nog geen regering is :-D