PDA

View Full Version : Akkoord kilometerheffing


Tejokus
19 januari 2011, 15:49
Voor alle vrachtwagens die in en door ons land rijden.
Brussel en Wallonië zijn dus akkoord.
Meer nieuws op vrijdag.

Op termijn wordt gedacht aan een heffing voor personenwagens.
(wel geen Belgische)

gertc
19 januari 2011, 18:24
De gewesten delen de recettes volgens een verdeelsleutel: Brussel krijgt tien procent, Wallonië 38 procent en Vlaanderen 52 procent
Heeft iemand enig idee hoe je aan die verdeling komt?

Boduo
20 januari 2011, 21:06
Voor alle vrachtwagens die in en door ons land rijden.
Brussel en Wallonië zijn dus akkoord.
Meer nieuws op vrijdag.

Op termijn wordt gedacht aan een heffing voor personenwagens.
(wel geen Belgische)

Alle 3 de gewesten zijn akkoord !
Een goede zaak. Nu nog de boel op EU-niveau normaliseren...

Herr Flick
21 januari 2011, 08:51
Achtereen plakt mijn vooruit vol vignetten, en zie ik helemaal geen kloten meer...

Bovendien, ik betaal geen bal voor zo een vignet als ze niet eerst hun banen repareren en een deel van de wegentax en inschijvingstax laten vallen... de belze staat passeert iets te veel langs de kassa tegenwoordig.

Tejokus
21 januari 2011, 15:15
Achtereen plakt mijn vooruit vol vignetten, en zie ik helemaal geen kloten meer...

Bovendien, ik betaal geen bal voor zo een vignet als ze niet eerst hun banen repareren en een deel van de wegentax en inschijvingstax laten vallen... de belze staat passeert iets te veel langs de kassa tegenwoordig.

En ik was wat voorbarig...
Wij hebben dus ook prijs.

Ze gaan hier nooit de centen halen waar het vele geld zit.
Neen dus, de werkende mens kan weer zijn portemonnee open houden.
Lees hieronder meer.
Smakelijk! ;)


Globale hervorming van de verkeersfiscaliteit
Vandaag heeft de Vlaamse Regering de krachtlijnen van de globale hervorming van de verkeersfiscaliteit goedgekeurd, en dit in gemeenschappelijke visie met het Waals en het Brussels gewest.

Vandaag heeft de Vlaamse Regering de krachtlijnen van de globale hervorming van de verkeersfiscaliteit goedgekeurd, en dit in gemeenschappelijke visie met het Waals en het Brussels gewest. Op 15 november 2010 kwamen de minister-presidenten van de Vlaamse Regering, de Waalse Regering en de Brusselse Regering overeen om zo snel mogelijk een politiek akkoord af te sluiten tussen de drie gewestregeringen inzake de globale hervorming van de verkeersbelasting. Vandaag is de goedkeuring in de drie gewestregeringen een feit.

Bij het begin van de regionale legislatuur 2009-2014 hebben de drie gewesten vastgesteld dat in de drie regeerakkoorden de wil tot een globale hervorming van de verkeersfiscaliteit is vastgelegd. Deze hervorming heeft tot doel om een eerlijkere fiscaliteit in te stellen, het transport- en mobiliteitssysteem te verbeteren en de milieuprestaties van het vervoerssysteem te verhogen. Sociaal verantwoorde correcties blijven daarbij mogelijk.

Daartoe willen de drie gewesten de kosten voor mobiliteit objectief doorrekenen aan burgers en bedrijven. Dat betekent concreet dat enerzijds de kosten voor het gebruik van de vervoersinfrastructuur worden doorgerekend en anderzijds de externe kosten (schadelijke emissies, fijn stof, geluid) die dat gebruik met zich meebrengen. Ook buitenlandse weggebruikers betalen voortaan mee. De hervorming sluit daarmee aan bij de visie die Europa daaromtrent heeft uitgestippeld. Er zijn hieromtrent ook al contacten geweest met de betrokken diensten van de Europese Commissie.

Het gemeenschappelijk hervormingsplan is ambitieus, maar houdt rekening met het maatschappelijk draagvlak bij burger en bedrijf. De drie gewesten gaan dan ook voor een hervormingsplan volgens volgende krachtlijnen: A. Een slimme kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 3,5 ton In 2013 willen de drie gewesten een slimme kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 3,5 ton invoeren. De tarieven kunnen variëren in functie van afgelegde afstand, plaats, tijd en milieukenmerken van het voertuig. De gewesten zullen de nodige afspraken maken inzake het basistarief en de minimale en maximale afwijking daarvan. De intentie is om de kilometerheffing minstens in elk gewest in te voeren op de wegen die behoren tot het Eurovignetnetwerk. Conform het intra-Belgische institutionele kader heeft elk gewest de vrijheid om bovenop het basisnetwerk wegen toe te voegen aan het belastbaar wegennet.

Het systeem zal worden geoperationaliseerd via een private partner die zal instaan voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de exploitatie van het systeem via het zogenaamde DBFM-O model. Technisch zal het systeem functioneren via satellietdetectie voor de bepaling van de positie en via mobiele datacommunicatie voor de gegevensverwerking en de facturatie aan de eindgebruiker. Dit gebeurt door gebruik te maken van een electronisch registratiesysteem (“on-board-units”) in de vrachtwagens. Daarnaast zal voorzien worden in een passend systeem voor niet courante gebruikers (bijvoorbeeld via tijdsgebonden gebruiksrecht of on-board-units in bruikleen).

B. Een groene verkeersfiscaliteit voor voertuigen < 3,5 ton (met inbegrip van gebruiksrecht) Ook voor personenwagens willen de drie gewesten een nieuwe verkeersfiscaliteit doorvoeren. Wegens mogelijke technische schaalvoordelen zal deze hervorming gecoördineerd worden met de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens. In tegenstelling tot de huidige verkeersbelasting op basis van fiscale PK, zal de nieuwe verkeersbelasting bestaan uit 2 componenten. De Belgische gebruiker zal op zijn aanslagbiljet enerzijds een vast bedrag betalen voor het gebruik van de weg via een elektronisch vignet en anderzijds een variabel bedrag voor de externe kosten die het voertuig veroorzaakt (schadelijke emissies, fijn stof, geluid).

Elke gebruiker van Belgische wegen zal het vignet betalen, zowel Belgen als buitenlanders. Buitenlanders zullen kunnen kiezen voor een vignet van kleinere tijdsduur. De Vlaamse Regering zal erop toezien dat bij de verdere uitwerking van het wegenvignet de bezorgdheid over de mogelijke impact op het toerisme wordt meegenomen.

De binnenlandse inkomsten van de oude verkeersbelasting en de nieuwe verkeersbelasting blijven constant. Het nieuwe systeem leidt dus niet tot een belastingverhoging. Op individueel niveau kan de verkeersbelasting stijgen of dalen in vergelijking met vandaag, afhankelijk van de milieuprestaties van het voertuig. Sociaal verantwoorde correcties blijven daarbij mogelijk.

De drie gewesten hebben ervoor gekozen voorlopig niet te starten met een kilometerheffing voor personenwagens. De gewesten zijn ervan overtuigd dat daarvoor eerst het noodzakelijke maatschappelijke draagvlak moet worden gezocht. Daarom hebben de drie gewesten ook beslist dat ze in de zone van het Gewestelijk Express Net (GEN) een proefproject zullen opstarten voor een kilometerheffing voor personenwagens, op voorwaarde van een redelijke kostprijs. Op die manier kan worden nagegaan onder welke voorwaarden (technisch, budgettair, sociaal, economisch) dergelijk systeem mogelijks kan worden ingevoerd. Er zal wel aan de private partijen gevraagd worden om de kilometerheffing voor vrachtwagens zo te ontwikkelen, dat het in een later stadium uitbreidbaar is naar personenwagens. C. Verdeling van kosten en opbrengsten Vrachtwagens: De opbrengsten komen toe aan dat Gewest op wiens grondgebied de kilometers zijn afgelegd. De infrastructuur- en exploitatiekosten zullen op billijke wijze worden verdeeld tussen de 3 gewesten.

Personenwagens: De inkomsten van de in België ingeschreven voertuigen komen toe aan het Gewest volgens de plaats waar de eigenaar van het voertuig gevestigd is. Dit geldt ook voor het elektronisch vignet. Alleen voor de nieuwe inkomsten uit het vignet dat aan buitenlanders wordt verkocht, is er een verdeelsleutel bepaald: Vlaanderen (52%), Brussel (10%) en Wallonië (38%). De infrastructuur- en exploitatiekosten verbonden aan het vignet, worden verdeeld over de drie gewesten op basis van de ontvangsten van elk gewest. D. Vervolgtraject Het Belgische institutionele kader vereist dat het politiek akkoord wordt omgezet in de nodige samenwerkingsakkoorden tussen de drie gewesten en voor sommige aspecten – zoals de opzeg van het Eurovignetverdrag – ook tussen de gewesten en de federale overheid. Het politiek akkoord voorziet dan ook in een intergewestelijke werkgroep om deze samenwerkingsakkoorden voor te bereiden. Daarnaast moet de werkgroep zich ook buigen over een aantal technische aspecten zoals het bepalen van de tariefstructuur. De tarieven zullen alleszins zo bepaald worden dat de concurrentiepositie van de Belgische logistieke sector niet in het gedrang wordt gebracht.

De lopende studie die de Vlaamse Regering heeft besteld bij het Steunpunt Goederenstromen naar de bedrijfseconomische impact van de kilometerheffing voor vrachtwagens kadert in die doelstelling.

De Vlaamse Regering zal ook op geregelde tijdstippen verder overleg plegen met het maatschappelijk middenveld, in de eerste plaats via de Mobiliteitsraad Vlaanderen (MORA).

brother paul
21 januari 2011, 15:32
Heeft iemand enig idee hoe je aan die verdeling komt?

zoiets arato van 55-30-15 Vl-W-Bx

Rapture
21 januari 2011, 17:53
Een nieuwe extra belasting dus tenzij ze de taxen op benzine gaan verlagen...

Anselmo
21 januari 2011, 18:00
Interessant daarbij is wat er zo moet betaald worden voor 1 liter brandstof buiten West-Europa.
In België:

Diesel € 1,3580
Eurosuper 95 € 1,5580
Eurosuper 98 € 1,5840





Azerbaïdjan Diesel EUR 0,31
> Egypte Diesel EUR 0,14
> Ethiopie Super EUR 0,24
> Bahamas Diesel EUR 0,25
> Bolivie Super EUR 0,25
> Brésil Diesel EUR 0,54
> Chine Normal EUR 0,45
> Equateur Normal EUR 0,24
> Ghana Normal EUR 0,09 !!!!!!!
> Groenland Super EUR 0,50
> Guyane Normal EUR 0,67
> Hong Kong Diesel EUR 0,84
> Inde Diesel EUR 0,62
> Indonésie Diesel EUR 0,32
> Irak Super EUR 0,60
> Kazakhstan Diesel EUR 0,44
> Qatar Super EUR 0,15
> Kuweit Super EUR 0,18
> Cuba Normal EUR 0,62
> Libye Diesel EUR 0,08 !!!!!!!
> Malaisie Super EUR 0,55
> Mexique Diesel EUR 0,41
> Moldavie Normal EUR 0,25
> Oman Super plus EUR 0,20
> Pérou Diesel EUR 0,22
> Philippines Diesel EUR 0,69
> Russie Super EUR 0,64
> Arabie Saoudite Diesel EUR 0,07 !!!!!!
> Afrique du Sud Diesel EUR 0,66
> Swaziland Super EUR 0,10 !!!!!!
> Syrie Diesel EUR 0,10 !!!!!
> Trinidad Super EUR 0,33
> Thaïlande Super EUR 0,65
> Tunisie Diesel EUR 0,49
> USA Diesel EUR 0,61
> Venezuela Diesel EUR 0,07 !!!!!
> Emirats Arabes Unis Diesel EUR 0,18
> Vietnam Diesel EUR 0,55
> Ukraine Diesel EUR 0,51

Tejokus
21 januari 2011, 18:35
Een nieuwe extra belasting dus tenzij ze de taxen op benzine gaan verlagen...

Heel zeker een extra nieuwe belasting.
Het leven zal duurder worden en zelfs dubbel.

Het vrachtwagen-vervoer zal de kosten recupereren via de klant.
En wij kunnen vervolgens de meerkost betalen van het product.
(dat ze vervoeren)

dirk001
21 januari 2011, 19:06
Tja nog maar eens een slechte maatregel .. .

1) dit gaat leiden tot meer inflatie
2) geen privacy meer, de overheid zal nu precies weten waar iedereen is op gelijk welk moment.
3) nog maar eens een nieuwe belasting of hogere belasting

En waar zijn de NVA-stemmers nu allemaal ?? Dit is het soort maatregelen dat uw partij helpt goedkeuren .. .

pajoske
21 januari 2011, 19:22
Heeft iemand enig idee hoe je aan die verdeling komt?

Dat vroeg ik mij ook af. Alleszins niet volgens het aantal km. die elk gewest moet onderhouden.

Tejokus
21 januari 2011, 19:26
Tja nog maar eens een slechte maatregel .. .

1) dit gaat leiden tot meer inflatie
2) geen privacy meer, de overheid zal nu precies weten waar iedereen is op gelijk welk moment.
3) nog maar eens een nieuwe belasting of hogere belasting

En waar zijn de NVA-stemmers nu allemaal ?? Dit is het soort maatregelen dat uw partij helpt goedkeuren .. .

Muyters op kop.

Pieter B
21 januari 2011, 21:06
Dat vroeg ik mij ook af. Alleszins niet volgens het aantal km. die elk gewest moet onderhouden.

Waarom niet?

Van Poppel
23 januari 2011, 10:10
Hopelijk organiseert de Telegraaf weer een België-boycot...