PDA

View Full Version : Het zogezegde Belgische "gerecht"...


andev
25 januari 2011, 15:42
HALLE - Negen koperdieven werden afgelopen vrijdag op heterdaad betrapt tijdens hun bezigheden. Ze zijn ondertussen alweer vrijgelaten 'omdat er niet genoeg redenen waren om ze aan te houden', aldus het Brusselse parket. De politie van Halle die dieven kliste, is er niet over te spreken.
De dieven werden aangehouden, maar een dag later stapten ze doodleuk het politiekantoor binnen om hun in beslag genomen voertuigen terug te vragen. De Brusselse onderzoeksrechter meende immers dat het nodig was om hen aan te houden.

'Ze zijn wel in beschuldiging gesteld wegens diefstal met braak, maar de rechter heeft geoordeeld op basis van het dossier dat het niet nodig was om de verdachten aan te houden', verdedigt parketwoordvoerder Jean-Marc Meilleur de beslissing.

Bij de politie van Halle kunnen ze er minder mee lachen. Korpschef Johan Vanwezer vreest dat de dieven nooit zullen verschijnen op hun proces en dat alle politiewerk vergeefs zal zijn geweest.

Maar dat wordt niet mee in overweging genomen bij de beslissing om verdachten al dan niet aan te houden, zegt Meilleur.
uit DS online vandaag

... gewoon om het uit te schreeuwen!
Wanneer men er dan eens in slaagt dieven (en het gaat niet over zakdoekjes) te klissen dan zijn die lompe kinkels die onze "rechtbanken" bevolken nog niet in staat om daar fatsoenlijk mee om te gaan! Om het even wat is goed genoeg om die gasten weer op straat te laten lopen en verder hun "beroep" uit te laten oefenen!!! Of er is een papiertje te laat ingediend, of er is er een zijn naam verkeerd geschreven, of er was geen advocaat bij om ze te helpen liegen...
Ze ter plaatse, op heterdaad betrapt, neerschieten zal nog als enige oplossing overschieten zeker als ze zo verder doen?

poekieJ
25 januari 2011, 15:57
Dit is weer eens onbeschrijfelijk van de pot gerukt, als iemand op Héterdaad(!) betrappen al niet genoeg bewijs is, wat dan wel?

fox
25 januari 2011, 16:21
Dit is weer eens onbeschrijfelijk van de pot gerukt, als iemand op Héterdaad(!) betrappen al niet genoeg bewijs is, wat dan wel?


Er staat niet dat er te weinig bewijs was. Er staat dat er geen reden was om hen op te sluiten in afwachting van hun proces. Ze zullen waarschijnlijk beloofd hebben dat ze het nooit meer gaan doen...

Xenophon
25 januari 2011, 17:17
Ernstig blijven he mannen, willen jullie die mensen een jaar of vier in voorarrest houden tot aan hun proces terwijl er op diefstal maar twaalf maanden straf staat?

Garry
25 januari 2011, 17:19
... gewoon om het uit te schreeuwen!
Wanneer men er dan eens in slaagt dieven (en het gaat niet over zakdoekjes) te klissen dan zijn die lompe kinkels die onze "rechtbanken" bevolken nog niet in staat om daar fatsoenlijk mee om te gaan! Om het even wat is goed genoeg om die gasten weer op straat te laten lopen en verder hun "beroep" uit te laten oefenen!!! Of er is een papiertje te laat ingediend, of er is er een zijn naam verkeerd geschreven, of er was geen advocaat bij om ze te helpen liegen...
Ze ter plaatse, op heterdaad betrapt, neerschieten zal nog als enige oplossing overschieten zeker als ze zo verder doen?Komt nog bij dat de politie verkondigen op TV van geen aanhoudingen van dat soort meer te doen.

Garry
25 januari 2011, 17:20
Ernstig blijven he mannen, willen jullie die mensen een jaar of vier in voorarrest houden tot aan hun proces terwijl er op diefstal maar twaalf maanden straf staat?Nee, vind ik ook. Dan kunt ge ze beter de volgend e keer gaan helpen met het koper te pikken.

Scherven A. Mok
25 januari 2011, 17:45
Het Belgisch gerecht is friet met stoofvlees.

bgf324
25 januari 2011, 19:16
Het Belgisch gerecht is friet met stoofvlees.

Ik vind dat nochtans typisch Vlaams

Den Ardennees
25 januari 2011, 19:35
En intussen horen we in het journaal dat gewone agenten streefcijfers krijgen om mensen te beboeten. Het voorbeeld dat werd gegeven: boetes voor het te vroeg buiten zetten van vuilniszakken.

Hoelang nog blijven wij dit pikken?

Europese Vlaming
25 januari 2011, 19:50
HALLE - Negen koperdieven werden afgelopen vrijdag op heterdaad betrapt tijdens hun bezigheden. Ze zijn ondertussen alweer vrijgelaten 'omdat er niet genoeg redenen waren om ze aan te houden', aldus het Brusselse parket. De politie van Halle die dieven kliste, is er niet over te spreken.
De dieven werden aangehouden, maar een dag later stapten ze doodleuk het politiekantoor binnen om hun in beslag genomen voertuigen terug te vragen. De Brusselse onderzoeksrechter meende immers dat het nodig was om hen aan te houden.

'Ze zijn wel in beschuldiging gesteld wegens diefstal met braak, maar de rechter heeft geoordeeld op basis van het dossier dat het niet nodig was om de verdachten aan te houden', verdedigt parketwoordvoerder Jean-Marc Meilleur de beslissing.

Bij de politie van Halle kunnen ze er minder mee lachen. Korpschef Johan Vanwezer vreest dat de dieven nooit zullen verschijnen op hun proces en dat alle politiewerk vergeefs zal zijn geweest.

Maar dat wordt niet mee in overweging genomen bij de beslissing om verdachten al dan niet aan te houden, zegt Meilleur.
uit DS online vandaag ... gewoon om het uit te schreeuwen!
Wanneer men er dan eens in slaagt dieven (en het gaat niet over zakdoekjes) te klissen dan zijn die lompe kinkels die onze "rechtbanken" bevolken nog niet in staat om daar fatsoenlijk mee om te gaan! Om het even wat is goed genoeg om die gasten weer op straat te laten lopen en verder hun "beroep" uit te laten oefenen!!! Of er is een papiertje te laat ingediend, of er is er een zijn naam verkeerd geschreven, of er was geen advocaat bij om ze te helpen liegen...
Ze ter plaatse, op heterdaad betrapt, neerschieten zal nog als enige oplossing overschieten zeker als ze zo verder doen?


Wel triestig, misschien zouden ze beter de rechter in den bak steken. Dan zit er toch nog 1 schurk in het gevang. Ben benieuwd wanneer de volgende politiestaking is

andev
25 januari 2011, 20:01
Ernstig blijven he mannen, willen jullie die mensen een jaar of vier in voorarrest houden tot aan hun proces terwijl er op diefstal maar twaalf maanden straf staat?
Neen, zeker niet! Het gerecht moet maar eens leren vlugger werken of meer volk in dienst nemen en die gasten voor de rechtbank zetten een paar weken later! Ze laten lopen, neen dank U! En straks staat er weer in de krant: we hebben die en die opgepakt die koper aan het stelen waren, ze waren bekenden van het gerecht en al meerdere keren opgepakt voor dezelfde feiten.
Ondertussen lopen ze alweer vrij op straat.
enz enz Als de verkeersboetes maar geïnd worden!

De schoofzak
25 januari 2011, 21:31
Nee, vind ik ook. Dan kunt ge ze beter de volgend e keer gaan helpen met het koper te pikken.
Zouden we ze niet beter van de eerste keer geld geven?

Wat denk je van 500 € per dag en een gratis hotelkamer ?
(met een afhoudinkse van autochtone profiteurs met een leefloon, en een lichte belastingsverhoging van mensen die nu netto tot 1100 € en meer per maand verdienen, komen we er wel)

De schoofzak
25 januari 2011, 21:35
Ernstig blijven he mannen, willen jullie die mensen een jaar of vier in voorarrest houden tot aan hun proces terwijl er op diefstal maar twaalf maanden straf staat?
Het parlement heeft anders gestemd:

AFDELING I. - DIEFSTAL ZONDER GEWELD OF BEDREIGING.
Art. 463. Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank.

Stefanie
25 januari 2011, 22:13
Het parlement heeft anders gestemd:

Waarom zijn die boetes nog in Frank? Kunnen ze dat niet omzetten in euro?

Carnivore
26 januari 2011, 10:06
Ernstig blijven he mannen, willen jullie die mensen een jaar of vier in voorarrest houden tot aan hun proces terwijl er op diefstal maar twaalf maanden straf staat?

een heterdaadje komt in aanmerking voor een soort snelrecht, weekje voorhechtenis - uitspraak en aansluitend de 12 maandjes zitten.
Simpel als dat, maar hier kunnen ze het niet.
Lossen en de boodschap de wereld insturen van "doe maar op".

Scherven A. Mok
26 januari 2011, 10:34
Ik vind dat nochtans typisch Vlaams

En het is waarschijnlijk eerder typisch Mohikaans.

Bobke
26 januari 2011, 11:38
Neen, zeker niet! Het gerecht moet maar eens leren vlugger werken of meer volk in dienst nemen en die gasten voor de rechtbank zetten een paar weken later! Ze laten lopen, neen dank U! En straks staat er weer in de krant: we hebben die en die opgepakt die koper aan het stelen waren, ze waren bekenden van het gerecht en al meerdere keren opgepakt voor dezelfde feiten.
Ondertussen lopen ze alweer vrij op straat.
enz enz Als de verkeersboetes maar geïnd worden!
Die mensen zorgen gewoon voor hun eigen tewerkstelling hé.
Als ze al van de eerste keer al die misdadigers opsluiten lopen er binnen de kortste keren geen meer rond.
Waar hebben we dan nog al dat volk bij justitie voor nodig?

Bobke
26 januari 2011, 11:42
De dieven werden aangehouden, maar een dag later stapten ze doodleuk het politiekantoor binnen om hun in beslag genomen voertuigen terug te vragen. De Brusselse onderzoeksrechter meende immers dat het nodig was om hen aan te houden.
Hebben ze die ook terug gekregen ?
Toch wel eerst volgetankt mag ik hopen.

Xenophon
26 januari 2011, 12:28
een heterdaadje komt in aanmerking voor een soort snelrecht, weekje voorhechtenis - uitspraak en aansluitend de 12 maandjes zitten.
Simpel als dat, maar hier kunnen ze het niet.
Lossen en de boodschap de wereld insturen van "doe maar op".

Snelrecht is allemaal goed, maar de betrokkenen moeten nog willen ook he?

Tenslotte heb je toch het recht om voor drie rechters te verschijnen.

Xenophon
26 januari 2011, 12:31
Het parlement heeft anders gestemd:

Ja, maar de rechters spreken de straffen uit, niet het parlement. Langer als een jaar gaan ze niet krijgen.

Ik ken iemand waar men 250 inbraken samenvoegde, een jaar gevangenisstraf werd er uitgesproken op het moment dat hij vier maand in voorarrest zat, diezelfde avond terug naar huis.

Herr Flick
26 januari 2011, 13:26
... gewoon om het uit te schreeuwen!
Wanneer men er dan eens in slaagt dieven (en het gaat niet over zakdoekjes) te klissen dan zijn die lompe kinkels die onze "rechtbanken" bevolken nog niet in staat om daar fatsoenlijk mee om te gaan! Om het even wat is goed genoeg om die gasten weer op straat te laten lopen en verder hun "beroep" uit te laten oefenen!!! Of er is een papiertje te laat ingediend, of er is er een zijn naam verkeerd geschreven, of er was geen advocaat bij om ze te helpen liegen...
Ze ter plaatse, op heterdaad betrapt, neerschieten zal nog als enige oplossing overschieten zeker als ze zo verder doen?

Gelukkig staat er af en toe hoogspanning op die koperen baren, ... 8-)

Herr Flick
26 januari 2011, 13:27
Ernstig blijven he mannen, willen jullie die mensen een jaar of vier in voorarrest houden tot aan hun proces terwijl er op diefstal maar twaalf maanden straf staat?

We zullen ze een camionetje subsidieren en vragen aan den electrabel , NMBS en Eandis, om een schakelaar op de buitendeur van hun hoogspanningskottekes te plaatsten, ...

stropke
1 februari 2011, 19:43
Dronken autobestuurder die bromfietser doodreed, krijgt rijbewijs terug
dinsdag 01 februari 2011, 17u48Bron: belga Auteur:

Binnenland ERPE-MERE/LEDE - Een 28-jarige autobestuurder die twee weken geleden een 72-jarige vrouw uit Erpe-Mere doodreed in Lede terwijl hij te snel reed en 2,7 promille alcohol in het bloed had, krijgt zijn rijbewijs terug. Dat heeft de politierechtbank in Aalst beslist.
Het ongeval gebeurde op 21 januari in de Molenbergstraat in Lede. De bestuurder van de wagen, een 28-jarige man uit Dilbeek, reed de bromfietser aan, die uit de tegenovergestelde richting kwam. De 72-jarige vrouw overleed aan haar verwondingen.

Uit de vaststellingen van de verkeersdeskundige bleek dat de autobestuurder te snel reed en 2,7 promille alcohol in het bloed had.

Het parket van Dendermonde liet op de dag van het ongeval het rijbewijs van de man intrekken voor een periode van vijftien dagen. Het openbaar ministerie vroeg maandag aan de politierechtbank in Aalst om de intrekking van het rijbewijs te verlengen met een periode van drie maanden, maar een plaatsvervangende politierechter ging daar niet op in. De man krijgt zijn rijbewijs terug, hoewel hij in het verleden al betrapt werd op rijden onder invloed.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20110201_126

Waarom zouden ze in het buitenland altijd over "domme" belgen spreken?
In Nederland mag hij direct naar de EMA-cursus van Koos Spee, en zelf betalen €700 + proceskosten en dan de schadevergoeding aan eventuele nabestaanden.

stropke
21 februari 2011, 10:51
Nog zo een mooi voorbeeld van het Belzieke gerecht:

Ouders Shana overwegen proces tegen Belgische staat
maandag 21 februari 2011Auteur:

Binnenland

De zaak Ronald JanssenANTWERPEN - De ouders van Shana Appeltans denken er sterk aan de Belgische staat voor de rechter te dagvaarden wegens de fouten in het onderzoek en de zware gevolgen daarvan. Dat zegt hun advocaat Pieter Helsen. 'De knoop wordt pas doorgehakt na het assisenproces tegen Ronald Janssen. Voordien heeft zo'n dagvaarding toch geen zin, omdat het vermoeden van onschuld van Janssen speelt.'

Een argument dat de beslissing zal beïnvloeden is de lange duur van zo'n procedure tegen de staat. Dat blijkt ook uit een gelijkaardige eis van de vader van Dutroux-slachtoffer Eefje Lambrecks. Die eist 326.000 euro van de Belgische staat. Maar bijna vijftien jaar na de arrestatie van Dutroux en bijna zeven jaar na zijn veroordeling, is de procedure nog altijd niet afgerond. In 2008 besliste de rechter in eerste aanleg de eis af te wijzen omdat onvoldoende werd aangetoond dat de dood van Eefje Lambrecks het gevolg was van de fouten door het gerecht. 'De behandeling in beroep laat nog op zich wachten', zegt advocaat Joris Vercraeye. 'We hopen binnen enkele maanden te kunnen pleiten.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GVS36JQ26

Tja is dit nu onwil, onkunde of beiden. Ik peis eerder beide. Het land is doorweekt van een corrupte mentaliteit die er bij het ontstaan reeds ingedrongen is.
Blijkbaar is er na de Dutroux zaak niks verandert, misschien wat poppekes verschoven, maar das al.
Een land dat zo met zijn burgers omgaat hoort opgedoekt te worden. Het is dat we een andere mentaliteit hebben en zo geen afrikaanse toestanden ontstaan, maar als het zo verder gaat is het wachten tot de bom wel eens ontploft, vrees ik.
Als het met mijn dochter was gebeurd dan wast kot te klein geweest, veeeeels te klein kan ik verzekeren.:x

kameleon
21 februari 2011, 11:07
Ik ben al getuige geweest van afspraken over vonnissen tussen advocaten en rechters in de kleinere hoven. Ver weg blijven van politiek, advocaten en gerecht.

stropke
21 februari 2011, 11:27
Tja is dit nu onwil, onkunde of beiden. Ik peis eerder beide.
Voilá se, ben niet de enigste die zo denkt.


'Ronald Janssen had vroeger gevat kunnen worden'
zondag 20 februari 2011, 15u59Bron: belga Auteur: bvb

Binnenland
De zaak Ronald JanssenRonald Janssen had vroeger gevat kunnen worden. Dat is de conclusie van VRT-journaliste Machteld Libert. Libert kon het rapport van het Comité P over de verdwijning van Annick Van Uytsel inkijken.
Alle advocaten in de zaak Ronald Janssen mochten vrijdag het rapport van het Comité P, dat toezicht houdt op de politiediensten, inkijken. De inzage van het rapport was enkel toegelaten voor de raadslieden en de inhoud ervan is vertrouwelijk. Het rapport is volgens meerdere bronnen vernietigend voor de speurders van de federale gerechtelijke politie van Leuven.

Het Nieuwsblad en De Standaard meldden zaterdag dat Frank Ver Eecke, het hoofd van de Leuvense federale politie, vrijdag vroeg om zijn mandaat als gerechtelijk directeur te mogen neerleggen. Of er een verband is met de flaters in het Leuvense onderzoek naar de moord op Van Uytsel, wordt in het midden gelaten. Officieel diende hij de vraag in om medische redenen.

VRT-journaliste Machteld Libert kon naar verluidt het rapport van het Comité P lezen. "Daaruit blijkt dat er verschillende elementen waren tegen Janssen, maar dat die nooit zijn samengelegd of dat ze werden onderzocht", aldus Libert zondag.

"Er was een gebrek aan kennis, onwetendheid, menselijke fouten over onderzoeksdaden, een gebrek aan leiding, spanningen binnen het team waardoor voorstellen van mensen die niet goed lagen bij de leidinggevenden, genegeerd werden", luidt het op deredactie.be.

Volgens de VRT blijkt uit het rapport dat het Leuvense onderzoeksteam niet wilde samenwerken met andere politiediensten of collega’s.

Er lijkt volgens Libert maar één conclusie: Ronald Janssen had vroeger gevat kunnen worden.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20110220_047

Ik zou hier pleiten voor schuldig verzium, een vorm van medeplichtigheid. Als ge zo onkundig bent of plicht verzaakt o.a. op grond van persoonlijke vete´s , antipathie e.d dat dit het leven van anderen in gevaar brengt zijt ge medeverantwoordelijk.

Xenophon
21 februari 2011, 13:30
Een tijdje geleden was het hier van "de politie heeft zeer goed gewerkt in de zaak Janssen."

Toen ik dan zei van enige voorzichtigheid te betrachten want de politie is inherent incompetent, toen werd ik uitgelachen en aangevallen want ik haat de politie zonder enige reden stelde men toen. De politie had goed gewerkt en daarmee gedaan, klonk het.

Anna List
21 februari 2011, 13:32
Een tijdje geleden was het hier van "de politie heeft zeer goed gewerkt in de zaak Janssen."

Toen ik dan zei van enige voorzichtigheid te betrachten want de politie is inherent incompetent, toen werd ik uitgelachen en aangevallen want ik haat de politie zonder enige reden stelde men toen. De politie had goed gewerkt en daarmee gedaan, klonk het.

so true

Xenophon
21 februari 2011, 13:36
so true

Nu er inderdaad een tipje van de sluier gelicht is zien we een iets ander beeld.

Dat die flikken met zichzelf kunnen blijven leven verbaasd me dagelijks, hebben die dan helemaal geen gevoel, zijn dat dan echt zombies?

kameleon
21 februari 2011, 13:40
Flikken zijn ego's zoals het onderzoek van Uytsel heeft uitgewezen. Die denken alleen aan hun eigen dus.

Anna List
21 februari 2011, 13:40
Nu er inderdaad een tipje van de sluier gelicht is zien we een iets ander beeld.

Dat die flikken met zichzelf kunnen blijven leven verbaasd me dagelijks, hebben die dan helemaal geen gevoel, zijn dat dan echt zombies?

zelfmoordcijfers liggen toch redelijk hoog hoor ...

den deze zit ook weer een half jaar thuis hé ...

Xenophon
21 februari 2011, 13:42
zelfmoordcijfers liggen toch redelijk hoog hoor ...

den deze zit ook weer een half jaar thuis hé ...

Ze zullen dan wel weten waarom zeker?

filosoof
21 februari 2011, 14:14
Ik vind dat nochtans typisch VlaamsGoed gezien.

fox
21 februari 2011, 15:08
Een tijdje geleden was het hier van "de politie heeft zeer goed gewerkt in de zaak Janssen."

Toen ik dan zei van enige voorzichtigheid te betrachten want de politie is inherent incompetent, toen werd ik uitgelachen en aangevallen want ik haat de politie zonder enige reden stelde men toen. De politie had goed gewerkt en daarmee gedaan, klonk het.

De politie heeft zeer goed werk geleverd in de zaak Appeltans. In de zaak van Uytsel werd er geknoeid.

Steve_M
21 februari 2011, 16:08
De politie heeft zeer goed werk geleverd in de zaak Appeltans. In de zaak van Uytsel werd er geknoeid.

De politie had even goed Shana Appeltans en haar vriendje zelf kunnen omleggen. Zo schitterend hebben ze daar gewerkt.

Helias
21 februari 2011, 23:22
Men mag niet te hard oordelen over het Belgisch gerecht. Men heeft daar andere dingen te doen. Zo kwam vandaag kersverse weduwnaar Frank Vanhecke nog eens voor de rechtbank. Wegens vermeend racisme, in een artikel van 2005, waarvan hij niet de auteur was en waarvan de verkeerde informatie meteen werd rechtgezet:

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110221_129


Voor een zaak die Van Cauwelaert - terecht - een "klacht van pietlut" noemde:

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/opinie/blogs/rik-van-cauwelaert/een-klacht-van-pietlut/opinie-1194702647717.htm

En daarmee is het gerecht al jaren bezig, werden getuigen verhoord, computers in beslag genomen en werd de onschendbaarheid van Vanhecke voor opgeheven.