PDA

View Full Version : Europa en zijn grondwet.


Herman Desmedt ©HD
30 mei 2004, 20:28
Europa en zijn grondwet.

Geachte,

Toen er nog volop aan de Europese grondwet gesleuteld werd was één van de commentaren (van J.L. Dehaene) dat deze materie te moeilijk ligt bij Jan Modaal.
Eigenaardig, want als die grondwet er komt dan moet ook Jan Modaal zich in de toekomst volgens die grondwet schikken. Jan Modaal weet trouwens wel dat die grondwet ter discussie is maar weet niet eens wat er in staat of waar er informatie over te vinden is. Er is nochtans véél interesse, maar helemaal geen informatiedoorstroming van bovenaf.

Die grondwet staat op http://www.grondweteuropa.nl Ik heb de moeite genomen die eens helemaal door te lezen en ik zie geenszins in waarom men er geen referendum zou kunnen over houden. In andere landen kan het blijkbaar wel.

Concrete vraagjes :
- Waarom geen referendum ? In die Europese grondwet zijn referenda en petities nochtans als rechten voorzien !
- Waarom geen betere informatiedoorstroming ? Ik heb zelf eerst moeten zoeken naar de volledige en juiste tekst (iemand anders op dit forum heeft me geholpen) en heb sindsdien al tientallen anderen verder geholpen. Er staat tevens expliciet in die grondwet dat de burger recht op inzage heeft in die dingen, maar in de praktijk verstopt men alles.

Over die grondwet graag nog enige opmerkingen (er zijn er een boel maar ik ga de meest relevante eruit pikken) :

III-2 Opheffen ongelijkheden tussen mannen en vrouwen
Moeten de religies zich dan niet aanpassen ?

II-10 De vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst
Wat met godsdiensten die in hun basisteksten oproepen tegen andersdenkenden ?

II-5 Het verbod van slavernij en dwangarbeid.
Wat verstaat men onder dwangarbeid ? Verplicht werk ? Dus een rechter mag geen alternatieve werkstraf meer opleggen ? Is dienstplicht ook geen dwangarbeid ? Nochtans staat elders dat die dienstplicht allen ontlopen kan worden bij geldige gewetensbezwaren. Is gemeenschapsdienst ook dwangarbeid ?

- - - - - -

Nog wat betreft Europa:
Wanneer ééngemaakte sociale en economische maatregelen ?
Verschillen in BTW tarieven zal nog niet voor direct zijn, maar diverse andere heffingen kunnen toch geuniformiseerd worden zodat consumenten het niet over de grens moeten gaan zoeken en de handelaars hier benadeeld.
Gelijkschakeling van regelingen is nodig omdat er anders een migratie op gang gaat komen zuiver vanwege het betere sociale vangnet in een ander land. Wanneer wordt bijvoorbeeld de regeling voor werkloosheidsuitkeringen gelijkgetrokken in de unie ? Enig idee wat de andere maatregelen zijn wat dit betreft ?

Dank bij voorbaat.

Herman Desmedt ©HD
3 juni 2004, 22:17
Hiermee deze vraag nog eens promoten. Is inmiddels weeral donderdag.
Had toch graag een repliek.

Vincent Van Quickenborne
3 juni 2004, 22:35
De VLD wil een referendum over die grondwet.

Het is een zeer lange tekst. Als je het artikel, per artikel, letter per letter bekijkt, zal er altijd wel iets in staan, waar je het niet 100% mee eens bent. Het referendum zal daarom in eerste instantie gaan over de vraag of we verder gaan met het Europees project. De burger heeft zich nog nooit kunnen uitspreken over de wenselijkheid van Europa, hoewel dat intussen zowat het belangrijkste beleidsniveau geworden is.

Herman Desmedt ©HD
3 juni 2004, 22:43
Het ligt ook een beetje aan de politici hier en de media die Europese aangelegenheden niet in het daglicht zetten.
Informatie over wat gebeurt, al was het maar op een web-site voor geïnteresseerden zou zeer welkom zijn.
Bijvoorbeeld de jongste goedkeuring van Europese richtlijnen. Wie wil weten waarover dat gaat moet het staatsblad er op na pluizen.
Ergens is daar toch een totaal gebrek aan communicatie, niet ?