PDA

View Full Version : sabena


muys
31 mei 2004, 10:17
mevrouw Vervotte,

u bent een aantal jaren geleden nog vakbondsvrouw van het acv geweest bij sabena, mijn vraag naar u is wie de eigenlijke schuldige is aan het failliet van sabena en of ook de vakbonden en de regering (cvp regeringen) hier geen schuld in hebben. het is immers algemeen geweten dat sabena een kweekoord van schandaligheden was waarvan ik er enkele zal opnoemen :

- alle betrekkingen bij sabena werden walgelijk veel overbetaald

- het was de uitgelezen plaats waar parlementsleden en ministers hun neeftjes en nichtjes aan een vetbetaalde baan konden helpen, of zij daarvoor bekwaam waren of niet laat ik in het midden.

- sabena had belachelijk veel toeleveringsbedrijven voor zaken die ze gerust zelf konden doen, zo werden citroenen gekocht in schijfjes omdat stewardessen dat werk beneden hun stand vonden. dat een citroen op die manier tien keer zoveel koste dan een ongesneden citroen hoeft geen betoog.

- tegen beter weten in werden vele lijnen die zeer verlieslatend waren toch in stand gehouden.

- ik ken persoonlijk iemand die 10 jaar lang een vetbetaald salaris van stewardess eerste klas heeft ontvangen maar, door vele opeenvolgende zwangerschappen, nog geen maand is gaan werken.

-.....

de grote reden voor het failliet van sabena ligt dus volgens mij bij de vakbonden omdat zij steeds geweigerd hebben om de schandalige voorrechten die het personeel had in te perken. resultaat : iedereen op straat.
zou het niet veel beter geweest zijn om die verlieslatende lijnen af te schaffen, ookal koste dat banen, en ook de lonen ietwat naar beneden gehaald te hebben : de trots van de vakbonden zou misschien wat geschaad geweest zijn maar misschien zouder er dan nu nog mensen voor sabena kunnen werken.