PDA

View Full Version : Vlaanderen wil expresweg door uniek natuurgebeid


Txiki
1 februari 2011, 09:18
Wat we zelf doen, doen we beter. Of toch niet? Die geplande weg loopt immers dwars door beschermd gebied...

De Vlaamse regering heeft plannen om een expresweg aan te leggen dwars door het unieke Turnhoutse Vennengebied. Daarmee slaat ze alle adviezen en bezwaarschriften over deze ‘missing link’ in de wind.

Lees meer (http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/belgie/vlaanderen-wil-expresweg-door-uniek-natuurgebeid/article-1194939651339.htm)

De schoofzak
1 februari 2011, 10:11
Je bent wel erg misleidend in je superkorte berichtje.

Die weg ligt er al, sinds heeeel lang. Door dat gebied. Hij moet enkel aangepast worden aan het hedendaags verkeer.
Beetje breder, beetje veiliger ...

Natuurlijk zegt de ene stad: nimby en het andere dorpje ernaast en ook nimby ...
Daarom hebben we grotere entiteiten die knopen moeten doorhakken over bredere belangen ...

En als je tegen Vlaanderen bent: had je dan liever dat een Franstalige minister uit pakweg Namen of Arlon de uiteindelijke beslissing trof ?

Of moet unizo of wie was het, eventjes de belangen van de middenstanders en kmo's van Baarle-Hertog in de verf zetten: trage ambtenaren wurgen onze ekonomie ??

Scherven A. Mok
1 februari 2011, 10:21
Meer openbaar vervoer die kanten op, nieuwe wegen, ... de Vlaamse ruit zal ook Limburg gaan omvatten. Gewoon het land verneuken zoals we al decennia lang bezig zijn. Slechts een extremistische eenling vindt dat het al lang tijd is om het beleid ruimtelijke ordening met harde hand radicaal om te gooien en tegen de wensen van de burger in te gaan.

Txiki
1 februari 2011, 10:23
Je bent wel erg misleidend in je superkorte berichtje.

Die weg ligt er al, sinds heeeel lang. Door dat gebied. Hij moet enkel aangepast worden aan het hedendaags verkeer.
Beetje breder, beetje veiliger ...

Natuurlijk zegt de ene stad: nimby en het andere dorpje ernaast en ook nimby ...
Daarom hebben we grotere entiteiten die knopen moeten doorhakken over bredere belangen ...

En als je tegen Vlaanderen bent: had je dan liever dat een Franstalige minister uit pakweg Namen of Arlon de uiteindelijke beslissing trof ?

Of moet unizo of wie was het, eventjes de belangen van de middenstanders en kmo's van Baarle-Hertog in de verf zetten: trage ambtenaren wurgen onze ekonomie ??

Wat ik in het vet heb gezet, is niet relevant. Waarom zou ik tegen Vlaanderen zijn? Omdat ik kritiek heb op die plannen? Amai mijn voeten... :roll:

Wat ik verder uit jouw reactie opmaak: het kan jou gewoon geen zak schelen. Wat de Vlaamse overheid doet, is blijkbaar heilig. Voor de bredere belangen... Is het behoud van dat natuurgebied dan ook geen breder belang? neeeeeeee

poekieJ
1 februari 2011, 12:03
Het ruimtelijk beleid is hier al tientallen jaren een mesthoop, erger nog, het bestaat gewoonweg niet.

Van mijn part mogen ze zelfs die hele weg opbreken en het natuurgebied terug in zijn geheel herstellen.

Zwartengeel
1 februari 2011, 17:55
En als je tegen Vlaanderen bent: had je dan liever dat een Franstalige minister uit pakweg Namen of Arlon de uiteindelijke beslissing trof ?


Dus als een Waalse minister een beslissing neemt tegen alle adviezen en bezwaarschriften in moeten we onze afkeuring laten blijken, maar indien de Vlaamse regering identiek hetzelfde zou doen moeten we dat maar klakkeloos aanvaarden? Wat is het nut van Vlaams zelfbestuur nog als dat Vlaanderen een kopie van België gaat worden? Of is het je er echt alleen maar om te doen de Belgische driekleur te vervangen door een Vlaams leeuwtje?

Scarabaeida
1 februari 2011, 18:27
Dus als een Waalse minister een beslissing neemt tegen alle adviezen en bezwaarschriften in moeten we onze afkeuring laten blijken, maar indien de Vlaamse regering identiek hetzelfde zou doen moeten we dat maar klakkeloos aanvaarden? Wat is het nut van Vlaams zelfbestuur nog als dat Vlaanderen een kopie van België gaat worden? Of is het je er echt alleen maar om te doen de Belgische driekleur te vervangen door een Vlaams leeuwtje?

Ook om het lappeken grond te verkleinen en Nederlandstalig, pardon Vlaamstalig te mogen wezen, zonder de taal van Molière te moeten leren. Voor de rest, diezelfde tjeverijen waar men blindelings ja-knikt voor de 'goede zaak'.

solidarnosc
1 februari 2011, 22:12
Wat we zelf doen, doen we beter. Of toch niet? Die geplande weg loopt immers dwars door beschermd gebied...



Lees meer (http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/belgie/vlaanderen-wil-expresweg-door-uniek-natuurgebeid/article-1194939651339.htm)

Om het met de woorden van Urbanus te zeggen. Dankzij die weg zal Vlaanderen binnenkort twee in plaats van één natuurgebied hebben. ;-)

solidarnosc
1 februari 2011, 22:17
Dus als een Waalse minister een beslissing neemt tegen alle adviezen en bezwaarschriften in moeten we onze afkeuring laten blijken, maar indien de Vlaamse regering identiek hetzelfde zou doen moeten we dat maar klakkeloos aanvaarden? Wat is het nut van Vlaams zelfbestuur nog als dat Vlaanderen een kopie van België gaat worden? Of is het je er echt alleen maar om te doen de Belgische driekleur te vervangen door een Vlaams leeuwtje?

De ironie is dat er binnen Vlaamse ondernemerskringen en betonboeren druk is op de Vlaamse regering om wat meer te kijken hoe ze het in Wallonië aanpakken (qua ruimtelijke ordening). Uiteraard zonder eventuele willekeur, vriendjespolitiek, ...uiteraard. Ik zei het al. Hoe minder er van België overschiet hoe meer Vlaanderen op België begint te trekken. Gelukkig dat we de palen in zwart-geel hebben geverfd om ons er aan te herinneren dat we in Vlaanderen zijn.

Garry
1 februari 2011, 22:21
Wat ik in het vet heb gezet, is niet relevant. Waarom zou ik tegen Vlaanderen zijn? Omdat ik kritiek heb op die plannen? Amai mijn voeten... :roll:

Wat ik verder uit jouw reactie opmaak: het kan jou gewoon geen zak schelen. Wat de Vlaamse overheid doet, is blijkbaar heilig. Voor de bredere belangen... Is het behoud van dat natuurgebied dan ook geen breder belang? neeeeeeeePrepareer u maar al voor het volgende. Voor zo ver het nog niet het geval is wordt Vlaanderen een grote stad met hier en daar wat voortuintjes. Je moet weten wat je wil hé. Alleman moet hier welkom zijn maar die alleman moet hier ook ergens wonen hé en met die volksgroei zal dat binnen de kortste tijd niet verdubbeld zijn maar verdrievoudigd.

poekieJ
2 februari 2011, 00:15
De ironie is dat er binnen Vlaamse ondernemerskringen en betonboeren druk is op de Vlaamse regering om wat meer te kijken hoe ze het in Wallonië aanpakken (qua ruimtelijke ordening). Uiteraard zonder eventuele willekeur, vriendjespolitiek, ...uiteraard. Ik zei het al. Hoe minder er van België overschiet hoe meer Vlaanderen op België begint te trekken. Gelukkig dat we de palen in zwart-geel hebben geverfd om ons er aan te herinneren dat we in Vlaanderen zijn.

Het trieste is dat er in je opmerking ongetwijfeld waarheid zit.:-)

koe de poing
2 februari 2011, 00:42
Je bent wel erg misleidend in je superkorte berichtje.

Die weg ligt er al, sinds heeeel lang. Door dat gebied. Hij moet enkel aangepast worden aan het hedendaags verkeer.
Beetje breder, beetje veiliger ...


²

een mooi voorbeeld hoe mensen die de lokale situatie niet kennen vatbaar zijn voor propaganda.
De weg ligt er al heel lang, en er is absoluut noodzaak aan een snelle doorstroming om de leefbaarheid van de omliggende overbelaste streken te waarborgen. Dat metertje breder gaat echt niks fundamenteels veranderen.

solidarnosc
2 februari 2011, 00:51
Het trieste is dat er in je opmerking ongetwijfeld waarheid zit.:-)

De Belg doen verdwijnen zal veeeeeeeeel en veel moeilijker zijn dan België doen verdwijnen. De ironie is dat met name NVA op zijn Belgisch België wil doen oplossen. Het begint daar al. Met de hulp van Europa en een batterij aan in de ogen van de rest van de wereld bizarre staatsconstructies als confederalisme, condominiums.

solidarnosc
2 februari 2011, 00:52
²

een mooi voorbeeld hoe mensen die de lokale situatie niet kennen vatbaar zijn voor propaganda.
De weg ligt er al heel lang, en er is absoluut noodzaak aan een snelle doorstroming om de leefbaarheid van de omliggende overbelaste streken te waarborgen. Dat metertje breder gaat echt niks fundamenteels veranderen.

En zal Brussel uitbreiden met een paar miezerige dorpjes iets veranderen aan Vlaanderen? :-D;-)

koe de poing
2 februari 2011, 01:00
En zal Brussel uitbreiden met een paar miezerige dorpjes iets veranderen aan Vlaanderen? :-D;-)

nee, want we leven in een postmoderne globalistische samenleving waarin nationalisme een 19e eeuws anachronisme is !

Zwartengeel
2 februari 2011, 05:58
En zal Brussel uitbreiden met een paar miezerige dorpjes iets veranderen aan Vlaanderen? :-D;-)

En zal Brussel uitbreiden met een paar miezerige dorpjes iets veranderen aan het Belgische probleem?

Jan van den Berghe
2 februari 2011, 09:43
Wat ik in het vet heb gezet, is niet relevant. Waarom zou ik tegen Vlaanderen zijn? Omdat ik kritiek heb op die plannen? Amai mijn voeten... :roll:

Wat ik verder uit jouw reactie opmaak: het kan jou gewoon geen zak schelen. Wat de Vlaamse overheid doet, is blijkbaar heilig. Voor de bredere belangen... Is het behoud van dat natuurgebied dan ook geen breder belang? neeeeeeee

Gaat het natuurgebied verloren als de weg breder wordt en beter aangepast wordt aan de huidige verkeersstromen?

Txiki
2 februari 2011, 10:01
Gaat het natuurgebied verloren als de weg breder wordt en beter aangepast wordt aan de huidige verkeersstromen?

Een stuk ervan weer wel, he.

Jan van den Berghe
2 februari 2011, 10:07
Een stuk ervan weer wel, he.

Over hoeveel vierkante meter spreken we dan? En in hoeverre bedreigt dit de integriteit van het geheel?

Txiki
2 februari 2011, 10:29
Over hoeveel vierkante meter spreken we dan? En in hoeverre bedreigt dit de integriteit van het geheel?

Weet ik veel. Kan me ook niet schelen, eigenlijk. Maak de boel toch gewoon kapot. Wat is het probleem?

Pelgrim
2 februari 2011, 12:16
Wat we zelf doen, doen we beter. Of toch niet? Die geplande weg loopt immers dwars door beschermd gebied...



Lees meer (http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/belgie/vlaanderen-wil-expresweg-door-uniek-natuurgebeid/article-1194939651339.htm)

Belgicist.

Blue Sky
2 februari 2011, 13:00
Gaat het natuurgebied verloren als de weg breder wordt en beter aangepast wordt aan de huidige verkeersstromen?

Vroeger werden er her en der wegen aangelegd, zonder ook maar enige strategie of zonder rekening te houden met andere factoren. Dat heeft ertoe geleid dat er nu wegen liggen die er beter niet zouden liggen. Ik ken de situatie daar niet, maar wel een analoog voorbeeld in onze gemeente waarbij eveneens een weg dwars door een natuur gebied loopt. Die weg werd door zowat heel het dorp gebruikt omdat het gewoon de kortste weg was. Enkele jaren geleden hebben ze dan eindelijk de knoop doorgehakt en paaltjes geplaatst zodat enkel fietsers ed de weg nog kunnen gebruiken. Ze hadden ook de weg kunnen verbreden om het verkeer beter op te vangen, maar dat hebben ze dus niet gedaan en dit is de juiste keuze gebleken.

De schoofzak
2 februari 2011, 19:17
Wat ik in het vet heb gezet, is niet relevant. Waarom zou ik tegen Vlaanderen zijn? Omdat ik kritiek heb op die plannen? Amai mijn voeten... :roll:

Wat ik verder uit jouw reactie opmaak: het kan jou gewoon geen zak schelen. Wat de Vlaamse overheid doet, is blijkbaar heilig. Voor de bredere belangen... Is het behoud van dat natuurgebied dan ook geen breder belang? neeeeeeee

Als jij schrijft, letterlijk, in je openingspost dat "wat we zelf doen, doen we beter ...", dan formuleer je een argument op communautaire basis, waarbij je ons laat verstaan dat het beter zou zijn met een ander beslissingsniveau dan Vlaanderen.

Voor de rest kunnen mij die dingen wel een zak schelen, een heel grote zak zelfs.

Maar pak nu een verbreding van een bestaande weg, de fietspaden achter de bomenrij geplaatst, veilige plaatsen voor linksafslaand verkeer ... aangevuld met een paar hulpmiddelen zoals oversteekplaatsen met bruggen of tunneltjes voor wild ...
dan lijkt mij dat stukken beter dan de mensen van Baarle-Hertog in de shit te laten zitten op de reeds bestaande smalle tweevaksbaan van voor den oorlog, of de keuze laten om 15 km om te rijden om naar hun centrumstad Turnhout te gaan.

Maar als ge 't echt wilt weten: ja, Vlaanderen beslist beter in zulke dinges. En dat is niet mijn milieu-overtuiging, maar wel mijn politieke overtuiging.

Kapitein Nemo
2 februari 2011, 20:54
dan lijkt mij dat stukken beter dan de mensen van Baarle-Hertog in de shit te laten zitten op de reeds bestaande smalle tweevaksbaan van voor den oorlog, of de keuze laten om 15 km om te rijden om naar hun centrumstad Turnhout te gaan.
Amai, een omweg van 10-12 minuten. Dat kun je die mensen toch niet aandoen. 8O

Weg met dat bos! Meer asfalt!

Garry
2 februari 2011, 21:05
Gaat het natuurgebied verloren als de weg breder wordt en beter aangepast wordt aan de huidige verkeersstromen?Natuurlijk dat, vroeg of laat. En het zal veel eerder vroeg dan laat zijn

Garry
2 februari 2011, 21:06
Amai, een omweg van 10-12 minuten. Dat kun je die mensen toch niet aandoen. 8O

Weg met dat bos! Meer asfalt!'t Is toch gedoemd van in asfalt te veranderen.Wil je natuurgebied, moet ge naar Wallonië verhuizen, of Oostenrijk of Italië, eventueel Zwitserland. Vlaanderen is binnen de kortste tijd een grote stad.

Dat krijg je als je iedereen hier welkom moet heten hé, die iedereen moet hier ook wonen en kweekt als konijnen. Nog enkele jaartjes en we zitten hier met het drievoudige van het huidige bevolkingaantal.

Steve_M
2 februari 2011, 21:08
't Is toch gedoemd van in asfalt te veranderen.

Leg ineens overal asfalt. Altijd lollig als je dan later wenende mensen op het journaal ziet omdat hun huisraad wegdrijft als het twee uur geregend heeft.

Steve_M
2 februari 2011, 21:15
Amai, een omweg van 10-12 minuten. Dat kun je die mensen toch niet aandoen. 8O

Weg met dat bos! Meer asfalt!

Belangrijke stedelijke regio's verdienen snelle verbindingen met de rest van het land. De 2000 inwoners van Baarle-Hertog verdienen dat!

solidarnosc
2 februari 2011, 21:51
Amai, een omweg van 10-12 minuten. Dat kun je die mensen toch niet aandoen. 8O

Weg met dat bos! Meer asfalt!

Een kwartier met de wagen is toch vrij lang? Kan iemand me eens de link via google maps geven waarover we het hier hebben. Waarvoor dank.

Steve_M
2 februari 2011, 21:57
Een kwartier met de wagen is toch vrij lang? Kan iemand me eens de link via google maps geven waarover we het hier hebben. Waarvoor dank.

Het gaat om een dorp op de Nederlandse grens, waar een paar Vlamingen wonen die ten allen tijde snel in Turnhout moeten geraken.

http://maps.google.be/maps?client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl:official&hl=nl&tab=wl

Garry
3 februari 2011, 22:39
Leg ineens overal asfalt. Altijd lollig als je dan later wenende mensen op het journaal ziet omdat hun huisraad wegdrijft als het twee uur geregend heeft.Ik leg niets, ik stel vast.

Ge moet weten wat ge wilt hé, maar ge kunt niet het ene verdedigen en de gevolgen er van veroordelen.

Kapitein Nemo
3 februari 2011, 23:53
Een kwartier met de wagen is toch vrij lang?
Een kwartier is een kwartier.

Ambiorix
4 februari 2011, 08:34
Dat krijg je als je iedereen hier welkom moet heten hé, die iedereen moet hier ook wonen en kweekt als konijnen. Nog enkele jaartjes en we zitten hier met het drievoudige van het huidige bevolkingaantal.

geeeeeeeuw

Ambiorix
4 februari 2011, 08:36
Leg ineens overal asfalt. Altijd lollig als je dan later wenende mensen op het journaal ziet omdat hun huisraad wegdrijft als het twee uur geregend heeft.

dikke 2

Als ze nu al eens zouden beginnen met bedreigde zones af te bakenen en -minstens vanop Vlaams niveau!- verbieden om daar te bouwen. Maar nee, het is gemeentelijke bevoegdheid en dat is uiteraard om problemen vragen.

fonne
4 februari 2011, 21:16
Meer openbaar vervoer die kanten op,

Het Belz Lijntje terug activeren? Aiai, dat loopt toch wel dwars door het zogezegde natuurgebied zekers. Niks meer openbaar vervoer dus.

nieuwe wegen, ... de Vlaamse ruit zal ook Limburg gaan omvatten. Gewoon het land verneuken zoals we al decennia lang bezig zijn. Slechts een extremistische eenling vindt dat het al lang tijd is om het beleid ruimtelijke ordening met harde hand radicaal om te gooien en tegen de wensen van de burger in te gaan.
Als je elk jaar 100.000 mensen importeert moet je de gevolgen maar dragen. Zolang de groenen die massa-import promoten hebben ze voor mij geen recht om te klagen over het verdwijnen van de vrije ruimte in Vlaanderen.

fonne
4 februari 2011, 21:18
Amai, een omweg van 10-12 minuten. Dat kun je die mensen toch niet aandoen. 8O

Weg met dat bos! Meer asfalt!

Welk bos? Het is toch Vennengebied? Oh ja, er staan een paar zonevreemde eiken langs de huidige weg en die moeten gekapt worden als de weg een metertje breder wordt. Pfff. Dit is echt wel NIMBY gedrag van de Turnhoutenaars hoor. Die van Poppel moeten het verkeer maar slikken.

Steve_M
4 februari 2011, 21:43
Welk bos? Het is toch Vennengebied? Oh ja, er staan een paar zonevreemde eiken langs de huidige weg en die moeten gekapt worden als de weg een metertje breder wordt. Pfff. Dit is echt wel NIMBY gedrag van de Turnhoutenaars hoor. Die van Poppel moeten het verkeer maar slikken.

Hoeveel volk woont daar misschien? Tien Nederlanders, twee boertjes en 37 koeien.

Garry
4 februari 2011, 21:46
geeeeeeeuwIk heb compassie hoor. Echt waar. Lijden aan nona, encefalitis lethargica, is niet niets. Veel beterschap alleszins.

Garry
4 februari 2011, 21:51
Welk bos? Het is toch Vennengebied? Oh ja, er staan een paar zonevreemde eiken langs de huidige weg en die moeten gekapt worden als de weg een metertje breder wordt. Pfff. Dit is echt wel NIMBY gedrag van de Turnhoutenaars hoor. Die van Poppel moeten het verkeer maar slikken.Kunnen ze daarnaast een kanaal trekken. Is goed voor het transport en dat voert dan meteen het overtollige water, waar sommige hier zo voor vrezen, af.

Binnen enkele jaartjes staat dat toch allemaal volgebouwd.

giserke
5 februari 2011, 01:48
Wat ik in het vet heb gezet, is niet relevant. Waarom zou ik tegen Vlaanderen zijn? Omdat ik kritiek heb op die plannen? Amai mijn voeten... :roll:

Wat ik verder uit jouw reactie opmaak: het kan jou gewoon geen zak schelen. Wat de Vlaamse overheid doet, is blijkbaar heilig. Voor de bredere belangen... Is het behoud van dat natuurgebied dan ook geen breder belang? neeeeeeee

Beginnen met de quote "Wat we zelf doen, doen we beter." laat al veel duidelijkheid over de intentie van uw draad.

giserke
5 februari 2011, 01:51
Weet ik veel. Kan me ook niet schelen, eigenlijk. Maak de boel toch gewoon kapot. Wat is het probleem?

Dus eigenlijk klets je gewoon uit uw nek? 8O