PDA

View Full Version : de kloof tussen hoog- en laaggeschoolden


Den Duisteren Duikboot
31 mei 2004, 11:28
Beste,

Door de technologische vooruitgang is er voor laaggeschoolden steeds minder werk. De (bij)scholing van deze grote groep loopt achter op de technologische vooruitgang, met een toenemende werkloosheid tot gevolg. Die werkloosheid leidde tot het groeien van de concurrentie tussen groepen laaggeschoolden, meer bepaald (op grond van primaire emoties en aangezwengeld door extreem-rechts) tussen autochtone en allochtone laaggeschoolden.

Onze 'kenniseconomie' drijft bovendien een steeds grotere wig in de bevolking tussen hoog- en laaggeschoolden, die van elkaar vervreemden (maatschappelijk, economisch, cultureel). Laaggeschoolden zetten zich daarom steeds nadrukkelijker af tegen hooggeschoolden (anti-intellectualisme, zich terugplooien op een 'volkse' - en dus 'eigen' - cultuur, stemmen op anti-establishmentpartijen �* la Vlaams Blok) en voelen zich 'uitgerangeerd' en 'uitgebuit' door de hooggeschoolden, die op de werkvloer (soms kafkaiaans ver) 'boven' hen staan.

Ik vrees dat de nieuwe politieke breuklijnen zich vroeg of laat op deze scholings-as zullen situeren. Hoe kan dit naar uw mening voorkomen worden?

Nog een succesvolle campagne toegewenst,
Pyramus

Kathleen Van Brempt
3 juni 2004, 16:24
Beste,

Dat scholingsniveau een maatschappelijk culturele breuklijn vormt in onze samenleving werd o.m. beschreven door VUB-socioloog Elchardus. U beschrijft die kloof treffend in uw post. Maar zoals bij elk sterk analytisch beeld moeten we die polaire visie ietwat nuanceren.

- Bazen en werkmensen, witte boorden en blauwe broeken, arbeiders en bedienden, deze opdeling is niet nieuw, ze heeft altijd bestaan. Ook het feit dat de ‘have’s het dominante culturele patroon domineren is niet nieuw.

- Uit recent onderzoek (PASO 2002) blijkt dat de helft van de werkende Vlamingen een job heeft die noch geschoold, noch complex is. Kenniswerkers, de gedoodverfde normwerknemers van deze nieuwe eeuw, lijken relatief dun gezaaid: twintig procent van de Vlamingen mag zich ‘verheugen’ over een complexe job. Lagergeschoolden hoeven nog niet meteen te wanhopen: er zijn nog heel wat jobs die passen bij hun profiel.(zie www.paso.be). Vandaar dat we belang hechten om ook deze jobs hier te houden. Vandaar het pleidooi om naast een politiek voor de kennis en diensten economie ook een coherente industriële politiek te voeren.

- Het scholingsniveau van onze bevolking stijgt elke generatie. De oudere generatie is meer laaggeschoold dan de jongere generaties. Dat is een goede zaak .Maar toch heerst er hier een paradox. België heeft veel hooggeschoolden én veel laaggeschoolden. Internationaal worden we geprezen om ons onderwijs. Hierbij focust men zich enkel op het aandeel hooggekwalificeerden. Maar in Vlaanderen verlaat bijvoorbeeld ook elk jaar 13% van de leerlingen het middelbaar onderwijs zonder diploma. Het is net die groep laaggeschoolden (i.e:mensen zonder diploma secundair onderwijs) die massaal in de werkloosheid belanden. Bijna 6 op tien van alle werkzoekenden in Vlaanderen

- Zeer belangrijk is dat we de initiatieven die er bestaan om laaggeschoolde werkzoekenden aan het werk te krijgen verderzetten en versterken: werkervaring, begeleiding, opleiding, startbaanovereenkomst enz.

- Tevens is het belangrijk om de werknemers in de ondernemingen voldoende op te leiden opdat ze zouden meekunnen met de nieuwe eisen van de job. Op dit ogenblik scoren de Belgische bedrijven niet echt goed als het gaat om opleiding van hun werknemers. De cijfers spreken voor zich. In Belgische ondernemingen worden er minder opleidingen gegeven dan gemiddeld in Europa. Dit geldt zeker voor opleidingsactiviteiten die ‘formeel’, gestructureerd zijn. In België ligt dit aandeel op 48% van de ondernemingen, terwijl dit bv. in Duitsland op 67% ligt, in Frankrijk op 71%, in Nederland bedraagt dit aandeel 82% en in Denemarken zelfs 88%. In navolging van de werkgelegenheidsconferentie hebben de sociale partners hun engagement herbevestigd om hierin heel wat meer te investeren.

- Ook zullen we meer moeten afstappen van onze diploma fixatie. Mensen kunnen door ervaring of bijscholing competenties opbouwen, die niet terug te vinden zijn op hun basisdiploma. Het systeem van Elders verworven Competenties zal moeten verstrekt worden.

Turkje
3 juni 2004, 16:33
Ach, het leven is toch eenvoudig...

Hooggeschoold => intellectualistisch => een goede job => democratisch

Laaggeschoold => simplistisch => werkloos => anti-democratisch

Moest het Vlaams Blok zoiets uitbazuinen, het zou weeral direct "discriminatie en segregatie" alhier en alginder zijn.

Soit, ik vind het toch enorm fijn van Pyramus dat hij zijn simplistische visie hier tentoon spreidt. Dat zegt in ieder geval iets over zijn scholingsgraad :wink:

In de praktijk echter ken ik zowel hooggeschoolde als laaggeschoolde koppels, en het is helemaal geen voldongen feit dat de hooggeschoolden 1) meer levensvreugde hebben, 2) meer verdienen, 3) voor democratische partijen stemmen, 4) enzovoort.

Pyramus' visie hoorde misschien thuis in de arbeiderswijken van de jaren '60 en '70, maar dezer dagen verdient een loodgieter meer dan de gemiddelde licenciaat.

boer_bavo
3 juni 2004, 16:40
De hooggeschoolden kunnen nog altijd kuisvrouwen en-mannen, koks, chauffeurs, bejaardenhulpjes, cafébazen, fitness-uitbaters, ... gebruiken.

Maar dat zijn bijna allemaal beroepen die nu financieel onaantrekkelijk gemaakt worden. Terwijl dat voor laaggeschoolden de toekomst is.

Den Duisteren Duikboot
3 juni 2004, 18:42
Beste,

Dat scholingsniveau een maatschappelijk culturele breuklijn vormt in onze samenleving werd o.m. beschreven door VUB-socioloog Elchardus. U beschrijft die kloof treffend in uw post. Maar zoals bij elk sterk analytisch beeld moeten we die polaire visie ietwat nuanceren.

- Bazen en werkmensen, witte boorden en blauwe broeken, arbeiders en bedienden, deze opdeling is niet nieuw, ze heeft altijd bestaan. Ook het feit dat de ‘have’s het dominante culturele patroon domineren is niet nieuw.

- Uit recent onderzoek (PASO 2002) blijkt dat de helft van de werkende Vlamingen een job heeft die noch geschoold, noch complex is. Kenniswerkers, de gedoodverfde normwerknemers van deze nieuwe eeuw, lijken relatief dun gezaaid: twintig procent van de Vlamingen mag zich ‘verheugen’ over een complexe job. Lagergeschoolden hoeven nog niet meteen te wanhopen: er zijn nog heel wat jobs die passen bij hun profiel.(zie www.paso.be). Vandaar dat we belang hechten om ook deze jobs hier te houden. Vandaar het pleidooi om naast een politiek voor de kennis en diensten economie ook een coherente industriële politiek te voeren.

- Het scholingsniveau van onze bevolking stijgt elke generatie. De oudere generatie is meer laaggeschoold dan de jongere generaties. Dat is een goede zaak .Maar toch heerst er hier een paradox. België heeft veel hooggeschoolden én veel laaggeschoolden. Internationaal worden we geprezen om ons onderwijs. Hierbij focust men zich enkel op het aandeel hooggekwalificeerden. Maar in Vlaanderen verlaat bijvoorbeeld ook elk jaar 13% van de leerlingen het middelbaar onderwijs zonder diploma. Het is net die groep laaggeschoolden (i.e:mensen zonder diploma secundair onderwijs) die massaal in de werkloosheid belanden. Bijna 6 op tien van alle werkzoekenden in Vlaanderen

- Zeer belangrijk is dat we de initiatieven die er bestaan om laaggeschoolde werkzoekenden aan het werk te krijgen verderzetten en versterken: werkervaring, begeleiding, opleiding, startbaanovereenkomst enz.

- Tevens is het belangrijk om de werknemers in de ondernemingen voldoende op te leiden opdat ze zouden meekunnen met de nieuwe eisen van de job. Op dit ogenblik scoren de Belgische bedrijven niet echt goed als het gaat om opleiding van hun werknemers. De cijfers spreken voor zich. In Belgische ondernemingen worden er minder opleidingen gegeven dan gemiddeld in Europa. Dit geldt zeker voor opleidingsactiviteiten die ‘formeel’, gestructureerd zijn. In België ligt dit aandeel op 48% van de ondernemingen, terwijl dit bv. in Duitsland op 67% ligt, in Frankrijk op 71%, in Nederland bedraagt dit aandeel 82% en in Denemarken zelfs 88%. In navolging van de werkgelegenheidsconferentie hebben de sociale partners hun engagement herbevestigd om hierin heel wat meer te investeren.

- Ook zullen we meer moeten afstappen van onze diploma fixatie. Mensen kunnen door ervaring of bijscholing competenties opbouwen, die niet terug te vinden zijn op hun basisdiploma. Het systeem van Elders verworven Competenties zal moeten verstrekt worden.

Hartelijk dank voor dit zeer uitgebreide en genuanceerde antwoord. Ik wens u nog een succesvolle campagne toe. :wink:

Herman Desmedt ©HD
3 juni 2004, 19:38
Het probleem begint op school zelf.
Draai het of keer het hoe je wil. Er is geen enkele bijscholing die de normale scholing kan vervangen.
Die normale scholing begint aan de leeftijd van 6 en eindigt hopelijk bij afstudering lang na de 18.

Een aantal van de problemen bij de schoolgaande jeugd wordt misschien verkeerd begrepen en aangepakt. Het is hoog tijd om iets te doen aan jongeren met capaciteiten die toch afhaken, schoolmoe zijn of gewoon er de brui aan geven.

Waar zitten we dan verkeerd ? Niet dat ik alle oorzaken ken, maar één ding staat voor mij vast :
"Als je de jeugd teveel hun zin geeft dan wordt er helemaal niet meer gestudeerd."

MC
5 juni 2004, 10:33
Is het niet zo dat de allochtonen ons onderwijs, maatschappij, cultuur naar beneden halen.