PDA

View Full Version : Staatssecretaris en kandidaat Vlaams Parlement


Sebastiaan81
31 mei 2004, 19:00
Ik ben zelf een Nederlander (dus mn stem kun je hiermee niet winnen), maar ik snap niet dat je als staatssecretaris je tegelijkertijd kandidaat kan stellen voor het Vlaamse parlement... net zoals ik dat niet snap van een minister-president, die zich lijsttrekker stelt van de Europese VLD-lijst! Ga je, indien je wordt gekozen, ook zitting nemen in het parlement?! Zo wel, het is toch tegenstrijdig tov het dualisme dat een kabinetslid tegelijkertijd zitting neemt in een volksvertegenwoordiging! Zo niet, dan riekt dit naar een soort kiezersbedrog... er kan wel op je gestemd worden, maar je neemt geen zitting!
Moet er niet gewoon een verbod komen op het kandidaat stellen op dubbele functies?!

Kathleen Van Brempt
31 mei 2004, 20:59
Beste Sebastiaan,
Terechte vraag. Een eerste opmerking vooraf: de Vlaamse politiek is niet echt vergelijkbaar met de nederlandse. Niet alleen de cultuur maar ook de ingewikkelde staatsstructuur is natuurlijk al een groot verschil. Deze Vlaamse verkiezingen zullen zonder twijfel een effect hebben op de federale regering. De politieke thema's tijdens deze verkeizingen gaan trowuens ook over de vlaamse en federale thema's.

Ik zelf zit in een wat ongewone situatie. Bij de verkiezingen van vorig jaar was ik lijstduwer (voorlaatste). Via de vookeurstemmen was ik wel verkozen maar heb ik beslist om mijn werk in het Europees parlement af te maken (en dus mijn mandaat niet op te nemen). Door een ongelukkige gebeurtenis en het ontslag van de staatssecretaris ben ik toch gevraagd in de federale regering te stappen (dat gebeurt in Nederland ook wel). Daardoor heb ik geen parlementsmandaat. Om een lang verhaal kort te maken: ik neem mijn mandaat in het Vlaams parlement op. Wat er daarna gebeurt en waar ik terecht kom is helemaal afhankelijk van de verkiezingsuitslag.

Met je laatste vraag ben ik wel helemaal eens. Je kan dat best wettelijk regelen. Maar wat nog belangrijker is, is de verkiezingen terug op 1 dag te laten samen vallen.

Flipdesuperkip
31 mei 2004, 21:15
Maar mogen er dan nog op verschillende lijsten dezelfde kandidaten vooraan staan wanneer de verkiezingen op één dag vallen. Je kan het toch moeilijk verkopen aan de mensen dat men voor drie mandaten wil gaan. Dat is toch niet rechtlijnig?

oriana
31 mei 2004, 21:23
Die vraag is volgens mij gisteren ook gesteld in 'doe de stemtest'.
Het antwoord was toen : "neen, dat kan dan niet" en dat lijkt mij dan ook het meest logisch.

Moest dit niet correct zijn, dan hoor ik het graag, Kathleen ?

Herman Desmedt ©HD
31 mei 2004, 21:26
En eigenlijk zijn dit Europese en gewestelijke verkiezingen en zouden ze niets te maken mogen hebben met federale of met gemeenteraadsverkiezingen.

Gewoon omdat het hier gebruikelijk is van meerdere kandidaturen in te dienen en stoelendansjes te organiseren riskeert men nu van de federale regering te doen vallen bij een andere uitslag voor de gewestelijke.

Mag de kiezer geen andere accenten kiezen voor zijn gewest of voor Europa ?

Xenon
1 juni 2004, 15:23
Beste Sebastiaan,
Terechte vraag. Een eerste opmerking vooraf: de Vlaamse politiek is niet echt vergelijkbaar met de nederlandse. Niet alleen de cultuur maar ook de ingewikkelde staatsstructuur is natuurlijk al een groot verschil. Deze Vlaamse verkiezingen zullen zonder twijfel een effect hebben op de federale regering. De politieke thema's tijdens deze verkeizingen gaan trowuens ook over de vlaamse en federale thema's.

Ik zelf zit in een wat ongewone situatie. Bij de verkiezingen van vorig jaar was ik lijstduwer (voorlaatste). Via de vookeurstemmen was ik wel verkozen maar heb ik beslist om mijn werk in het Europees parlement af te maken (en dus mijn mandaat niet op te nemen). Door een ongelukkige gebeurtenis en het ontslag van de staatssecretaris ben ik toch gevraagd in de federale regering te stappen (dat gebeurt in Nederland ook wel). Daardoor heb ik geen parlementsmandaat. Om een lang verhaal kort te maken: ik neem mijn mandaat in het Vlaams parlement op. Wat er daarna gebeurt en waar ik terecht kom is helemaal afhankelijk van de verkiezingsuitslag.

Met je laatste vraag ben ik wel helemaal eens. Je kan dat best wettelijk regelen. Maar wat nog belangrijker is, is de verkiezingen terug op 1 dag te laten samen vallen.

Dus je gaat , indien je verkozen greaakt, in ieder geval in het Vlaams Parlement/ de regering zetelen?

Is het niet enorm hypocriet te ijveren voor de verandering van het huidige systeem wanneer het vooral door toedoen van je partij totaal onoverzichtelijk is geworden. Het systeem werkt immers perfect in alle andere federale landen. Pleiten voor de verandering ervan is enkel in het voordeel van de leiders van de particratie en NIET DAT VAN DE MENSEN.