PDA

View Full Version : Frankrijk grote voorbeeld Duitse Holocaust ?


Scherven A. Mok
13 februari 2011, 12:14
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1038453/The-French-Fuhrer-Genocidal-Napoleon-barbaric-Hitler-historian-claims.html

Is dit een Hoax of echt ? Het is alleszins de eerste keer dat ik hierover hoor. (artikel is wel van 2008)

Kallikles
13 februari 2011, 20:07
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1038453/The-French-Fuhrer-Genocidal-Napoleon-barbaric-Hitler-historian-claims.html

Is dit een Hoax of echt ? Het is alleszins de eerste keer dat ik hierover hoor. (artikel is wel van 2008)

Klopt, maar Churchill was geen haar beter.

Steben
13 februari 2011, 20:26
Maar allee.... gaan we nu echt doen alsof we dachten dat Hitler uniek was?
tssssss :roll:

Scarabaeida
13 februari 2011, 20:32
Napoleon heeft ook een praalgraf dat dat van Lenin ver achter zich laat.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/Napoleon_tomb_bordercropped.jpg

Alle gekheid op een stokje, ik denk dat Hitler toch een factor erger (http://nl.wikipedia.org/wiki/Generalplan_Ost) was. Onze voorouders waren op z'n minst nog Romaniseerbaar.

job
13 februari 2011, 20:54
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1038453/The-French-Fuhrer-Genocidal-Napoleon-barbaric-Hitler-historian-claims.html

Is dit een Hoax of echt ? Het is alleszins de eerste keer dat ik hierover hoor. (artikel is wel van 2008)
Napoleon. Het voorbeeld van Hitler.
De ene vereerd door de huidige Fransen, de andere geband door de hedendaagse Duitsers.

Terwijl beiden elkaars gelijken waren.

Scarabaeida
13 februari 2011, 21:59
Ik had het artikel nog niet geleden. Dat wist ik niet eerlijk gezegd ... Dan was Napoleon dus écht even erg als Hitler. Ik vergiste me blijkbaar.

Ook typisch: wanneer een Westerse dictator een bloedbad aanrecht in de Westerse wereld wekt het meer afgrijzen dan als het elders gebeurt (bij Negers in een afgelegen kolonie, bijvoorbeeld).
Zelfs niet-Westerse dictators worden genegeerd als zijnde 'oninteressant'. Neem nu de Japanner Shirō Ishii (http://en.wikipedia.org/wiki/Shiro_Ishii), de Japanse Mengele. Verantwoordelijk voor de dood van massa's Chinezen door medische experimenten op mensen. De Amerikanen hebben hem en de zijnen onbestraft gelaten in ruil voor de experimentele data om hen te helpen tegen hun nieuwe Sovjetvijand.

LiberaalNL
14 februari 2011, 21:06
Maar allee.... gaan we nu echt doen alsof we dachten dat Hitler uniek was?
tssssss :roll:
Hitler was wel degelijk uniek, wat overigens niet wil zeggen dat hij zijn inspiratie haalde uit andere gebeurtenissen.

filosoof
14 februari 2011, 21:15
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1038453/The-French-Fuhrer-Genocidal-Napoleon-barbaric-Hitler-historian-claims.html

Is dit een Hoax of echt ? Het is alleszins de eerste keer dat ik hierover hoor. (artikel is wel van 2008)Ik zal zeker die beenhouwer Bonaparte niet verdedigen.
Ik weet niet of wat Claude Ribbe schrijft allemaal waar is en historisch bewezen maar ik heb genoeg gelezen over Bonaparte om geen zier respect te hebben voor de megalomane keizer.

filosoof
14 februari 2011, 21:18
Napoleon heeft ook een praalgraf dat dat van Lenin ver achter zich laat.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/Napoleon_tomb_bordercropped.jpg

Alle gekheid op een stokje, ik denk dat Hitler toch een factor erger (http://nl.wikipedia.org/wiki/Generalplan_Ost) was. Onze voorouders waren op z'n minst nog Romaniseerbaar.Inderdaad.

straddle
15 februari 2011, 05:36
Hitler was wel degelijk uniek, wat overigens niet wil zeggen dat hij zijn inspiratie haalde uit andere gebeurtenissen.


Nu doen de Israelis het met de palestijnen. Waar zouden zij hun inspiratie halen? Ze zouden beter moeten weten, heeft de geschiedenis hen dan niks geleerd?

Het is des te straffer omdat Israel een democratie is en de bevolking het weet en goedkeurt.

.

respublica
15 februari 2011, 16:02
Dat artikel is helemaal gebaseerd op een boek dat toen uitkwam, toen ook al erg controversieel was en niet academisch goedgekeurd wordt. Bijvoorbeeld die claims van 'gaskamers' lijken mij toch weinig waarschijnlijk en slecht onderbouwd. De auteur van het boek is als Caraïber trouwens bevooroordeeld en een Engelse krant schrijft ook graag iets tegen de Napoleon. Lees hier meer info over het boek: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Crime_of_Napoleon

Hierbij wil ik aan toevoegen dat ik zeker geen fan ben van Napoleon, moest iemand dat denken. Die man heeft heel veel mensenlevens op zijn geweten, en dat voor een onmenselijk imperialisme...

Den Ardennees
20 februari 2011, 16:44
Tja, er is ook zo een idee dat er vroeger zoiets was als een propere oorlog, maar wie dat zegt, raad ik aan om eens het boek "1812" over Napoleons veldtocht in Rusland, de gruwel die je daarin leest is zeker en vast te vergelijken met de gruwel van 20ste eeuwse oorlogen.

Egmond Codfried
3 december 2011, 14:22
http://www.spygun.com/wp-content/uploads/2011/08/sarko-merkel.jpg

De taak van Hitler is nu een duo-baan.
Zouden deze twee het met elkaar doen, opgewonden over hun plan om Europa tot één grote federatie te maken: met hen aan het roer?
De ingredienten zijn er weer:
We hebben weer een economische crisis,
we hebben gehate minderheden,
we gaan weer oorlog in het oosten (Iran) voeren,
we hebben nu opnieuw het streven om Europeanen
een federatie door de strot te duwen.
Nu gaat Frankrijk dus Duitsland een handje helpen.

http://www.bibliotecapleyades.net/imagenes_vaticano/vatican46_27.jpg

Die nazi's zitten echt overal.

lombas
17 december 2011, 23:44
Klopt, maar Churchill was geen haar beter.

Churchill?

giserke
18 december 2011, 00:43
Maar allee.... gaan we nu echt doen alsof we dachten dat Hitler uniek was?
tssssss :roll:

²

Er zijn trouwens bewijzen dat Mao, Hitler en Stalin tegen elkaar aan 't stoefen waren hoeveel ze er vermoord hadden.

lombas
18 december 2011, 00:44
²

Er zijn trouwens bewijzen dat Mao, Hitler en Stalin tegen elkaar aan 't stoefen waren hoeveel ze er vermoord hadden.

Mao in een onderonsje met Hitler. Juist ja.

En wanneer was deze beroemde meeting nu weer?

den dinges
25 december 2011, 01:10
Tja, er is ook zo een idee dat er vroeger zoiets was als een propere oorlog, maar wie dat zegt, raad ik aan om eens het boek "1812" over Napoleons veldtocht in Rusland, de gruwel die je daarin leest is zeker en vast te vergelijken met de gruwel van 20ste eeuwse oorlogen.

De kolonisten in Amerika gaven de Indianen met pokken-bacillen besmette kleren en dekens in ruil voor beestenvellen...Heelder stammen kreveerden van de pokken daardoor...De rest werd vergiftigd met slechte alcohol.= genocide...
Ik denk dat genocide zo oud als de mensheid is.

filosoof
25 december 2011, 01:16
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1038453/The-French-Fuhrer-Genocidal-Napoleon-barbaric-Hitler-historian-claims.html

Is dit een Hoax of echt ? Het is alleszins de eerste keer dat ik hierover hoor. (artikel is wel van 2008)Ik las over het boek van Claude Ribbe (http://fr.wikipedia.org/wiki/Le_Crime_de_Napol%C3%A9on#) maar ik las 't niet zelf. Het zou me idd niet verwonderen.

filosoof
25 december 2011, 01:23
De kolonisten in Amerika gaven de Indianen met pokken-bacillen besmette kleren en dekens in ruil voor beestenvellen...Heelder stammen kreveerden van de pokken daardoor...De rest werd vergiftigd met slechte alcohol.= genocide...
Ik denk dat genocide zo oud als de mensheid is.Idd.
Op kleinere schaal: ik las ergens dat indien men tijdens de middeleeuwen een stad belegerde men de catapulten gebruikte om rottende dierenkrengen over de wallen te projecteren en zio epidemiëen uit te lokken.
Proprere oorlog? komt vooral in door de overwnnaar geschreven boeken voor.

Dixie
25 december 2011, 06:30
Nu doen de Israelis het met de palestijnen. Waar zouden zij hun inspiratie halen? Ze zouden beter moeten weten, heeft de geschiedenis hen dan niks geleerd?

Het is des te straffer omdat Israel een democratie is en de bevolking het weet en goedkeurt.

.

van de palestijnen natuurlijk die zijn ermee begonnen

Kallikles
25 december 2011, 22:47
Churchill?

Hier kan je b.v. mee beginnen:
http://www.countercurrents.org/polya230109.htm

lombas
25 december 2011, 23:04
Hier kan je b.v. mee beginnen:
http://www.countercurrents.org/polya230109.htm

Churchill de schuld geven van de oorlogsmisdaden tijdens de Anglo-Boeroorlog? Van de Armeense genocide? Van twee miljard (!!!) Indiërs? De Stalinistische zuivering van de jaren '30? De Holocaust?

Ik ga de laatste zijn om mijn bewondering voor Churchill op te laten spelen, maar ik denk dat je hem een beetje overschat.

Kallikles
27 december 2011, 23:22
Churchill de schuld geven van de oorlogsmisdaden tijdens de Anglo-Boeroorlog? Van de Armeense genocide? Van twee miljard (!!!) Indiërs? De Stalinistische zuivering van de jaren '30? De Holocaust?

Ik ga de laatste zijn om mijn bewondering voor Churchill op te laten spelen, maar ik denk dat je hem een beetje overschat.

Je maakt een karikatuur van het artikel. Er staat "complicit in". En er staat nergens twee miljard. Het gaat over 1,8 miljard "excess deaths" gedurende de hele Britse kolonisatie, namelijk 200 jaar, en neen, er staat nergens dat de hele Britse kolonisatie van Indië het werk van Churchill is. Er staat ook nergens dat hij verantwoordelijk is voor de Holocaust.

Ok, het artikel is summier, schematisch en zwart-wit, maar jij maakt er hier een totale karikatuur van. Overigens, er zijn voldoende andere bronnen bekend over de misdaden van Churchill.

lombas
27 december 2011, 23:33
Je maakt een karikatuur van het artikel. Er staat "complicit in". En er staat nergens twee miljard. Het gaat over 1,8 miljard "excess deaths" gedurende de hele Britse kolonisatie, namelijk 200 jaar, en neen, er staat nergens dat de hele Britse kolonisatie van Indië het werk van Churchill is. Er staat ook nergens dat hij verantwoordelijk is voor de Holocaust.

Ok, het artikel is summier, schematisch en zwart-wit, maar jij maakt er hier een totale karikatuur van. Overigens, er zijn voldoende andere bronnen bekend over de misdaden van Churchill.

Ik ga niet ontkennen dat Churchill zaken op zijn kerfstok heeft: maar laat ons even eerlijk zijn en zeggen dat jouw artikel eerder een karikatuur op zichzelf is.

De relativering van een figuur als Churchill verwelkom ik graag. Maar bepaalde beslissingen van Napoleon (het Egypte-avontuur, het verwaarlozen van Spanje, het Rusland-debacle) toont het gedrag van een generaal die niet altijd inzat met het algemene welzijn van zijn bevolking en zijn leger.

Churchill daarentegen kun je, wat mij betreft, weinig verwijten op dat vlak: al waar hij aan dacht was het welzijn van "zijn leger" en "zijn bevolking". Ten koste van anderen: inderdaad. Hitler niet laten vermoorden ondanks weten dat er mensen in vernietigingskampen zaten? Daar zit een walgelijk geurtje aan, maar in zijn plaats zou ik de beslissing (wat komt er in de plaats?) ook niet graag genomen hebben.

Ietwat verkeerd omgaan met de kolonies? Klopt: maar al bij al is de dekolonisatie in Groot-Brittannië een "voorbeeld" geweest voor anderen (vergelijk de rampzalige Franse en Portugese manier van doen).

Dat hij medeplichtig was aan concentratiekampen voor Boeren lach ik graag even weg met de mantel der liefde.

Met "grote" figuren als Churchill gaat het adagio altijd: de heldendaden verschijnen in dikke biografieën, de slechte kantjes en beslissingen verdwijnen in de plooien van de geschiedenis.

Ik bewonder je antwoord. Niet iedereen zou "Churchill" durven opwerpen. Maar ik vind het wat dit betreft (want het begon wel over Napoleon maar uiteindelijk gaat het over Hitler) wat overdreven, misplaatst?

Uw gedienstige

~lombas

Kallikles
31 december 2011, 14:24
Ik ga niet ontkennen dat Churchill zaken op zijn kerfstok heeft: maar laat ons even eerlijk zijn en zeggen dat jouw artikel eerder een karikatuur op zichzelf is.

De relativering van een figuur als Churchill verwelkom ik graag. Maar bepaalde beslissingen van Napoleon (het Egypte-avontuur, het verwaarlozen van Spanje, het Rusland-debacle) toont het gedrag van een generaal die niet altijd inzat met het algemene welzijn van zijn bevolking en zijn leger.

Churchill daarentegen kun je, wat mij betreft, weinig verwijten op dat vlak: al waar hij aan dacht was het welzijn van "zijn leger" en "zijn bevolking". Ten koste van anderen: inderdaad. Hitler niet laten vermoorden ondanks weten dat er mensen in vernietigingskampen zaten? Daar zit een walgelijk geurtje aan, maar in zijn plaats zou ik de beslissing (wat komt er in de plaats?) ook niet graag genomen hebben.

Ietwat verkeerd omgaan met de kolonies? Klopt: maar al bij al is de dekolonisatie in Groot-Brittannië een "voorbeeld" geweest voor anderen (vergelijk de rampzalige Franse en Portugese manier van doen).

Dat hij medeplichtig was aan concentratiekampen voor Boeren lach ik graag even weg met de mantel der liefde.

Met "grote" figuren als Churchill gaat het adagio altijd: de heldendaden verschijnen in dikke biografieën, de slechte kantjes en beslissingen verdwijnen in de plooien van de geschiedenis.

Ik bewonder je antwoord. Niet iedereen zou "Churchill" durven opwerpen. Maar ik vind het wat dit betreft (want het begon wel over Napoleon maar uiteindelijk gaat het over Hitler) wat overdreven, misplaatst?

Uw gedienstige

~lombas

Aan je gekronkel en gedraai is te zien dat je bij de Jezuïeten hebt gezeten.

Ik stel vast dat je Churchill beter vindt dan Napoleon en Hitler omdat hij volgens jou "eigen volk eerst" spaarde en alleen "vreemdelingen" uitmoordde. Hij is dus ok want hij is racistischer dan Hitler.

Dat maakt de discussie eenvoudiger: we zijn het eens over de feiten, maar geven er een andere morele interpretatie aan. Als Churchill inderdaad zoals je zegt racistischer is dan Napoleon en Hitler, dan pleit dit voor me eerder tegen Churchill dan voor hem. Wij hebben blijkbaar andere waarden.

lombas
31 december 2011, 14:33
Aan je gekronkel en gedraai is te zien dat je bij de Jezuïeten hebt gezeten.

Ik stel vast dat je Churchill beter vindt dan Napoleon en Hitler omdat hij volgens jou "eigen volk eerst" spaarde en alleen "vreemdelingen" uitmoordde. Hij is dus ok want hij is racistischer dan Hitler.

Dat maakt de discussie eenvoudiger: we zijn het eens over de feiten, maar geven er een andere morele interpretatie aan. Als Churchill inderdaad zoals je zegt racistischer is dan Napoleon en Hitler, dan pleit dit voor me eerder tegen Churchill dan voor hem. Wij hebben blijkbaar andere waarden.

Welke vreemdelingen uitmoordde?

Elio di Supo
31 december 2011, 17:09
Aan je gekronkel en gedraai is te zien dat je bij de Jezuïeten hebt gezeten.

Ik stel vast dat je Churchill beter vindt dan Napoleon en Hitler omdat hij volgens jou "eigen volk eerst" spaarde en alleen "vreemdelingen" uitmoordde. Hij is dus ok want hij is racistischer dan Hitler.

Dat maakt de discussie eenvoudiger: we zijn het eens over de feiten, maar geven er een andere morele interpretatie aan. Als Churchill inderdaad zoals je zegt racistischer is dan Napoleon en Hitler, dan pleit dit voor me eerder tegen Churchill dan voor hem. Wij hebben blijkbaar andere waarden.

Ik merk toch steeds dezelfde teneur op in uw argumenten. De door u superieur gewaande Duitse cultuur tegenover de door u verderfelijk geachte Anglosaksische cultuur. Die twee wereldoorlogen zitten u blijkbaar nog steeds zeer zwaar op uw maag.

Kallikles
2 januari 2012, 23:27
Ik merk toch steeds dezelfde teneur op in uw argumenten. De door u superieur gewaande Duitse cultuur tegenover de door u verderfelijk geachte Anglosaksische cultuur. Die twee wereldoorlogen zitten u blijkbaar nog steeds zeer zwaar op uw maag.

In het Nederlands zeggen we Angelsaksisch. Het Engelse "Anglo-Saxon" komt van het Franse "Anglo-saxon".

Creed
14 augustus 2012, 10:42
De kolonisten in Amerika gaven de Indianen met pokken-bacillen besmette kleren en dekens in ruil voor beestenvellen...Heelder stammen kreveerden van de pokken daardoor...De rest werd vergiftigd met slechte alcohol.= genocide...
Ik denk dat genocide zo oud als de mensheid is.

Nee nee. De alcohol was van goede kwaliteit.

Creed
14 augustus 2012, 10:46
Hier kan je b.v. mee beginnen:
http://www.countercurrents.org/polya230109.htm

Nobody ever told you to consider the source?

Jantje
14 augustus 2012, 11:18
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1038453/The-French-Fuhrer-Genocidal-Napoleon-barbaric-Hitler-historian-claims.html

Is dit een Hoax of echt ? Het is alleszins de eerste keer dat ik hierover hoor. (artikel is wel van 2008)

Noem 1 machthebber die geen bloed aan zijn handen heeft!!!

In de schiedenis vindt je tal van voorbeelden van volkerenmoorden.
In de loop der jaren hebben de Engelsen en Amerikanen miljoenen Afrikaanse burgers laten gevangen nemen en verzenden als beesten om hen daarna te gebruiken als werkdieren zonder rechten. Slechts 50% van de gevangen genomen negers kwam leven aan in Amerika en slechts 25% leefde daarna langer dan 5 jaar.

De Romeinen gebruikte de overwonnen bevolkingen als slaven en waren niet verlegen om hen in te zetten voor gevechten op leven en dood, zuiver voor het plezier van andere.

Napoleon verplichte de overwonnen bevolkingen om soldaten te leveren voor zijn oorlogen. En joeg meer dan 15% van de toenmalige Europese bevolking de dood in.

Vandaag vinden er nog steeds moorden en verkrachtingen plaats in Afrika zonder dat iemand in de westerse politieke wereld er zich iets van aantrekt.

De Engelsen gebruikte de concentratiekampen reeds lang voor Napoleon geboren was. Miljoenen Engelse burgers zijn gestorven op de gevangenisschepen van het Brits/Schotse koningrijk. Vele van deze schepen zijn trouwens met man en muis vergaan tijdens hun reis naar één van de overzeese gevangeniskampen. De gevangenen zaten er vaak vastgebonden aan de dekken of in kooien opgesloten terwijl de schepen vergingen.

Onze huidige maatschappij is nu eenmaal opgebouwd met het bloed van andere.

Vandaag worden de Nazis en Hitler nog vergruist, gewoon omdat die de laatste grote oorlog in Europa hebben verloren.
Moest Stalin of één van zijn opvolgers Europa zijn binnen gevallen, dan sprak men nu zelfs niet meer over Hitler, maar was hij nog een voetnoot in de schiedenisboeken.

Creed
22 augustus 2012, 22:04
²

Er zijn trouwens bewijzen dat Mao, Hitler en Stalin tegen elkaar aan 't stoefen waren hoeveel ze er vermoord hadden.

Legt die bewijzen nekeer voor?