PDA

View Full Version : Vannacht starten de bombardementen op Libië


John Stufflebeam
17 maart 2011, 21:55
Vanavond stemt de veiligheidsraad een resolutie met o.a.

"Authorises member states ... to take all necessary measures ... to protect civilians and civilian populated areas under threat of attack in the Libyan Arab Jamahiriya, including Benghazi, while excluding a foreign
occupation force of any form on any part of Libyan territory...;

De stemming wordt voor 11u verwacht. Vermoedelijk zal China zich onthouden, en dus geen veto gebruiken. Volgens de Franse premier Fillon wil zijn regering onmiddelijke actie. Meest voor de hand liggend zijn luchtaanvallen op de artillerie en tanks rond Ajdabiya. Deze staan nu onbeschermd op de toegangswegen en de zandvlakten rond de stad.

De bombardementen komen te laat om Ajbaiya en Misrata te redden, doch Benghazi wordt aldus gevrijwaard

Sus Iratus
17 maart 2011, 21:58
Het bier staat reeds koud en de chips en dipsaus zijn binnen handbereik om de vuurwerkshow in gepaste stijl te kunnen aanschouwen. Op welk kanaal wordt het uitgezonden trouwens?

manta
17 maart 2011, 21:58
Waarom bombarderen???

hurricane
17 maart 2011, 22:04
Globale jihad tegen Frankrijk. Wie denken die terroristen dat ze zijn?

?

hurricane
17 maart 2011, 22:17
De Fransen , of wie het ook gaan doen, hebben helemaal niets te bombarderen in een soevereine staat.

Dus u verklaart de oorlog aan Frankrijk nog voor u weet of ze überhaupt iets gaan doen ?

solidarnosc
17 maart 2011, 22:18
Het bier staat reeds koud en de chips en dipsaus zijn binnen handbereik om de vuurwerkshow in gepaste stijl te kunnen aanschouwen. Op welk kanaal wordt het uitgezonden trouwens?

Tedju voor al die buitenlandse journalisten die al afgebold waren omdat hun voorstelling het nieuws niet meer haalde.

solidarnosc
17 maart 2011, 22:19
Waarom bombarderen???

Omdat Sarkozy zijn ego niets anders meer toelaat. L'honneur de la France staat op het spel.

poekieJ
17 maart 2011, 22:19
Dit lijkt me nog wat voorbarig. Ook Rusland en Duitsland zijn tegen, waarvan die eerste ook vetorecht heeft.

Raven
17 maart 2011, 22:24
droom verder...

ik zie zelfs geen blauwhelm situatie realistisch, zeker niet als ze nu al militaire aanwezigheid uitsluiten

hurricane
17 maart 2011, 22:28
Ik verklaar niets, zij verklaren de oorlog, meer dan waarschijnlijk.

U gaat in de toekomst misschien wel fouten maken.
Ineens maar een boete geven of opsluiten ?
Gewoon, voor alle zekerheid ?
Gaat men steeds zo ondoordacht met jihaad-jes om ? ;-)

manta
17 maart 2011, 22:33
Omdat Sarkozy zijn ego niets anders meer toelaat. L'honneur de la France staat op het spel.

Ik denk niet dat het ego van Sarkozy genoeg is om te gaanbombarderen hoor , en er zijn een pak meer landen die mee beslissen over die ingreep...

Piero
17 maart 2011, 23:06
Ik denk niet dat het ego van Sarkozy genoeg is om te gaanbombarderen hoor , en er zijn een pak meer landen die mee beslissen over die ingreep...

Je onderschat Sarkozy. Ik verwacht dat Frankrijk en GB vannacht nog de vliegvelden en tanks van Libië gaan bombarderen als Gadaffi de strijd vannacht voortzet. De resolutie staat alles toe dat nodig is om de bevolking te beschermen en wijst geen landen aan die moeten beslissen over de uitvoering van de resolutie. De NAVO zal Frankrijk niet tegenhouden. Sarkozy beschouwt de opstandelingen, die bezig waren met een opmars om Tripoli met geweld te bevrijden, als vreedzame protesterende burgers. Verder is er van de zijde van Frankrijk en de VS al te kennen gegeven dat Gadaffi afgezet, dan wel gevangen genomen, moet worden. Zie (http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/17/vn-resolutie-libie-no-fly-zone-bescherming-burgers-maar-geen-bezettingsmacht/)
Groot-Brittannië en Frankrijk maken zich klaar om luchtaanvallen uit te voeren. Frankrijk liet eerder vandaag weten dat het verwacht voldoende steun te krijgen binnen de Veiligheidsraad voor de resolutie. Het land rekent op steun van onder andere Groot-Brittanië, de Verenigde Staten en de Arabische lidstaten.

Zaterdag riep de Arabische Liga de VN al op om een no-fly zone in te stellen. De Verenigde Staten zouden, volgens Reuters, zelfs voorstander zijn van luchtaanvallen tegen Libische tanks en zware artillerie. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton liet vandaag vanuit Tunesië weten dat voor de handhaving van een no-fly zone, waarschijnlijk ook militaire doelen aangevallen zullen worden.
Het opleggen van een no-fly zone, wat in de praktijk neer zal komen op het bombarderen van vliegvelden en radarinstallaties, is een daad van oorlog. De NAVO zal hiervoor de verantwoordelijkheid op zich nemen.

Hier maakt men dezelfde fout als bij de aanval van de VN op Irak. Het is volstrekt onduidelijk waartoe het verdrijven van Gadaffi zal leiden, d.w.z. hoe de stammen en partijen in Libië verenigd kunnen worden in een stabiele staat. Er is ook geen exitstrategie.

D'ARTOIS
17 maart 2011, 23:14
Dat is wellicht wat de politiek nu wil. Maar het zal een tegendraads effect hebben en met alleen luchtbombardementen schakel je wellicht de zware artillerie uit, maar dan nog blijft het lichte vuurwerk over. Als de bedou zich achter Ghadaffi schaart is het sowieso einde verhaal voor de Benghazi's. De oliestaten zullen zeker niet blij zijn met deze interventie.
Maar het gaat er hoe langer hoe meer opl lijken dat het Westen de olievelden gaat overnemen.

gehuigert
17 maart 2011, 23:19
Too little, too late. Om het op zijn Belgisch te zeggen, het momentum van de revolutie is voorbij.

Piero
17 maart 2011, 23:31
Dat is wellicht wat de politiek nu wil. Maar het zal een tegendraads effect hebben en met alleen luchtbombardementen schakel je wellicht de zware artillerie uit, maar dan nog blijft het lichte vuurwerk over. Als de bedou zich achter Ghadaffi schaart is het sowieso einde verhaal voor de Benghazi's. De oliestaten zullen zeker niet blij zijn met deze interventie.
Maar het gaat er hoe langer hoe meer opl lijken dat het Westen de olievelden gaat overnemen.

Ook de bevoorrading van het regeringsleger zal onder vuur worden genomen. Het leger zal zonder brandstof en water na enkele dagen uitgeput raken en niet naar Bengazi kunnen optrekken.

Denk je werkelijk dat de Arabische Liga heeft ingestemd met het instellen van de no-fly zone zonder diplomatieke koehandel? De VS hebben de Liga natuurlijk de garanties gegeven dat zij zich niet zullen bemoeien met het gewelddadig onderdrukken van elk protest in Bahrein en de andere landen van de Liga.

Piero
17 maart 2011, 23:32
Too little, too late. Om het op zijn Belgisch te zeggen, het momentum van de revolutie is voorbij.

Wanneer heeft u voor het laatst aan een gewelddadige revolutie deelgenomen?

gehuigert
17 maart 2011, 23:35
Wanneer heeft u voor het laatst aan een gewelddadige revolutie deelgenomen?

Ik ben tegen geweld in al zijn vormen. Moet ik al deelgenomen hebben aan dergelijke acties om te kunnen observeren dat het momentum gepasseerd is? Wanneer zaten de journalisten de laatste keer aan de onderhandelingstafel om te merken dat het momentum in de Belgische politiek voorbij was?

D'ARTOIS
17 maart 2011, 23:38
@Piero

Vanujit Westers oogpunt moet ik je gelijk geven maar Bedu vechten als Bedu en dat kan ook zonder tanks (en benzine). Zonder een kanjer van een onderhoudsapparaat heb je weinig aan tanks in de woestijn.
De 'technical' is in dat opzicht een veel beter wapen. Alleen als de monetaire kruisbestuiving ophoudt of wordt geblokkeerd gaat het een ander verhaal worden.

AyneRand
17 maart 2011, 23:39
Yes. No-Fly-zone is aanvaard. The roof will be on fire soon, let the mothersucker burn!!!!

Piero
17 maart 2011, 23:40
Ik ben tegen geweld in al zijn vormen. Moet ik al deelgenomen hebben aan dergelijke acties om te kunnen observeren dat het momentum gepasseerd is? Wanneer zaten de journalisten de laatste keer aan de onderhandelingstafel om te merken dat het momentum in de Belgische politiek voorbij was?

Tja, uw perspectief hè. Wel, de resolutie is zojuist aangenomen en Gadaffi zal worden afgezet. De regering van Libië is internationaal illegaal verklaard en alle tegoeden in het buitenland zijn bevroren. En dan zou er geen momentum meer zijn bij de opstandelingen? :roll:

gehuigert
17 maart 2011, 23:44
Tja, uw perspectief hè. Wel, de resolutie is zojuist aangenomen en Gadaffi zal worden afgezet. De regering van Libië is internationaal illegaal verklaard en alle tegoeden in het buitenland zijn bevroren. En dan zou er geen momentum meer zijn bij de opstandelingen? :roll:

Het buitenland komt in actie, maar de geest van de revolutie zit bij de opstandelingen zelf.

We zullen zien wat de no-fly-zone geeft de komende dagen, maar ik zie het toch pessimistisch in voor de opstandelingen aangezien ze enorm veel terrein en manschappen verloren hebben en Kaddhafi zelfs hun stroom kan uitzetten als hij wil.

filosoof
17 maart 2011, 23:44
Ik denk niet dat het ego van Sarkozy genoeg is om te gaanbombarderen hoor, en er zijn een pak meer landen die mee beslissen over die ingreep...Indien Frankrijk in oorlog is kan Sarkozy zeker zijn van zijn herverkiezing.

gehuigert
17 maart 2011, 23:47
Indien Frankrijk in oorlog is kan Sarkozy zeker zijn van zijn herverkiezing.

Hoezo? Kan de opvolger een oorlog niet verderzetten?

Piero
17 maart 2011, 23:47
@Piero

Vanujit Westers oogpunt moet ik je gelijk geven maar Bedu vechten als Bedu en dat kan ook zonder tanks (en benzine). Zonder een kanjer van een onderhoudsapparaat heb je weinig aan tanks in de woestijn.
De 'technical' is in dat opzicht een veel beter wapen. Alleen als de monetaire kruisbestuiving ophoudt of wordt geblokkeerd gaat het een ander verhaal worden.

De tijd zal leren of de aanhangers van Gadaffi eieren voor hun geld kiezen of dat zij een guerrilla-oorlog beginnen als de tijd daarvoor rijp is. Verder heb ik al eens voorspeld dat na het verdrijven van Gadaffi 6 miljoen gekke oliemannen zullen gaan vechten om de macht en de rijkdom. Dat werd later nog eens bevestigd door een Libiër die duidelijk maakte dat het land verdeeld is door stammen en machtige families, net als de hele Arabische wereld en dat er van de bevrijding niets goeds verwacht mag worden. Hoe dan ook, elke oplossing van het conflict is in dit stadium rampzalig. We kunnen weer een tweehonderdduizend vluchtelingen verwachten, vooral leden van de geheime dienst en moordenaars en uitbuiters.

Nr.10
17 maart 2011, 23:51
Ook de bevoorrading van het regeringsleger zal onder vuur worden genomen. Het leger zal zonder brandstof en water na enkele dagen uitgeput raken en niet naar Bengazi kunnen optrekken.

Denk je werkelijk dat de Arabische Liga heeft ingestemd met het instellen van de no-fly zone zonder diplomatieke koehandel? De VS hebben de Liga natuurlijk de garanties gegeven dat zij zich niet zullen bemoeien met het gewelddadig onderdrukken van elk protest in Bahrein en de andere landen van de Liga.
De Arabische Liga, wie is dat midden deze zogezegde 'Arabische revolutie'? Waarschijnlijk het zootje dat momenteel op sjiieten aan het schieten is in Bahrein.

De Afrikaanse Unie is veel relevanter. Libië is een Afrikaanse land en de AU is tegen buitenlandse interventies in Libië.

Pieter B
18 maart 2011, 00:45
Het werd tijd, het is maar de vraag of het niet te laat is.

Pieter B
18 maart 2011, 00:49
De Arabische Liga, wie is dat midden deze zogezegde 'Arabische revolutie'? Waarschijnlijk het zootje dat momenteel op sjiieten aan het schieten is in Bahrein.

De Afrikaanse Unie is veel relevanter. Libië is een Afrikaanse land en de AU is tegen buitenlandse interventies in Libië.

Libië is een arabisch land, men spreekt er arabisch en de Islam is het dominante geloof. Op alle vlakken is Libië meer verbonden met de Arabische wereld dan met eender welk zwart Afrikaans land, die vaak op het vlak van mensenrechtenschendingen niet moeten onder doen voor Libië. Dus neen, wat de Arabische liga hier zegt is wat telt. In Europa hecht men toch ook meer belang aan wat Europese naties zeggen dan aan wat China zegt. Geografisch ligt China nochtans wel op hetzelfde continent (Eurazië) Maar cultureel is er amper een band. Hetzelfde gaat op voor Libië en de Afrikaanse Unie.

Nr.10
18 maart 2011, 01:02
Het werd tijd, het is maar de vraag of het niet te laat is.
Duizenden kilometers hier vandaan de held willen uithangen.

Maar op het thuisfront de kneuterigheid en teruggetrokkenheid op het eigen gelijk zelve.

Ik moet kotsen van uw soort.

Pieter B
18 maart 2011, 01:07
Duizenden kilometers hier vandaan de held willen uithangen.

Maar op het thuisfront de kneuterigheid en teruggetrokkenheid op het eigen gelijk zelve.

Ik moet kotsen van uw soort.

Ik wil helemaal geen held uithangen. Ik wil dat we een tweede Rwanda voorkomen. Een genocide terwijl we er met z'n alle op staan te kijken.

Neil13
18 maart 2011, 01:14
Als ze goed voorbereid zijn, en dat denk ik wel aangezien dit er al twee weken zat aan te komen, zullen de bombardementen snel beginnen. De resolutie is rond 23.30 aanvaard laten we zeggen een half uur tot een uur om een laatste inschatting te maken en om de bevelen door te geven aan de vloot in de Middellandse zee. Een uur om een briefing voor te bereiden en deze te geven terwijl de vliegtuigen worden klaargemaakt. Het is heel goed mogelijk dat de eerste toestellen op het punt staan om op te stijgen of al in de lucht zijn.

Nr.10
18 maart 2011, 01:25
Ik wil helemaal geen held uithangen. Ik wil dat we een tweede Rwanda voorkomen. Een genocide terwijl we er met z'n alle op staan te kijken.
Tweede Rwanda? Volgens mij moet je dan eerder in Irak zijn dan in Libië. En je weet wie daar gebombardeerd heeft.

Libië is bij de dunst bevolkte landen ter wereld (3,6 inw. per km²), bovendien het rijkste land van Afrika.

Rwanda is met 380 inw. per km² dichter bevolkt dan België en heel arm.

Nr.10
18 maart 2011, 01:26
Als ze goed voorbereid zijn, en dat denk ik wel aangezien dit er al twee weken zat aan te komen, zullen de bombardementen snel beginnen. De resolutie is rond 23.30 aanvaard laten we zeggen een half uur tot een uur om een laatste inschatting te maken en om de bevelen door te geven aan de vloot in de Middellandse zee. Een uur om een briefing voor te bereiden en deze te geven terwijl de vliegtuigen worden klaargemaakt. Het is heel goed mogelijk dat de eerste toestellen op het punt staan om op te stijgen of al in de lucht zijn.
Het regime is onmiddellijk dood als een militaire supermacht dat wil.

En dan?

Neil13
18 maart 2011, 01:33
Het regime is onmiddellijk dood als een militaire supermacht dat wil.

En dan?

Dus laten begaan zeg je? Of een goede exitstrategie ontwerpen voor je gaat bombarderen?

Pieter B
18 maart 2011, 01:42
Tweede Rwanda? Volgens mij moet je dan eerder in Irak zijn dan in Libië. En je weet wie daar gebombardeerd heeft.

Libië is bij de dunst bevolkte landen ter wereld (3,6 inw. per km²), bovendien het rijkste land van Afrika.

Rwanda is met 380 inw. per km² dichter bevolkt dan België en heel arm.

niet echt relevant. Het belangrijkste is dat in beide landen een escalerende oorlog heeft plaatsgevonden/ plaatsvindt. In Rwanda waren er duidelijk tekens dat er een genocide zou plaats vinden en de internationale gemeenschap deed niets. In Libië zijn er ook duidelijke aanwijzingen als je de dreigende taal van zoontje kadafi hoort.

Daarbij komt nog dat ik vindt dat we de bevolking in hun zelfbeschikkingsrecht moeten steunen. Een dictator gaan verdrijven zonder dat daar aanleiding toe is zoals in Irak keur ik niet goed. Maar vanaf dat duidelijk blijkt dat de bevolking achter verandering staat dan is het onze morele plicht om hen daar in te steunen. We hebben de mogelijkheid om het te doen. En er is een draagvlak. Ik zie geen enkele reden waarom we niet zouden moeten ingrijpen.

den dinges
18 maart 2011, 01:49
Indien Frankrijk in oorlog is kan Sarkozy zeker zijn van zijn herverkiezing.

Waarom ?

Nr.10
18 maart 2011, 01:49
Don't Bomb Libya: We Don't Want Another Iraq

gehuigert
18 maart 2011, 01:54
niet echt relevant. Het belangrijkste is dat in beide landen een escalerende oorlog heeft plaatsgevonden/ plaatsvindt. In Rwanda waren er duidelijk tekens dat er een genocide zou plaats vinden en de internationale gemeenschap deed niets. In Libië zijn er ook duidelijke aanwijzingen als je de dreigende taal van zoontje kadafi hoort.

Daarbij komt nog dat ik vindt dat we de bevolking in hun zelfbeschikkingsrecht moeten steunen. Een dictator gaan verdrijven zonder dat daar aanleiding toe is zoals in Irak keur ik niet goed. Maar vanaf dat duidelijk blijkt dat de bevolking achter verandering staat dan is het onze morele plicht om hen daar in te steunen. We hebben de mogelijkheid om het te doen. En er is een draagvlak. Ik zie geen enkele reden waarom we niet zouden moeten ingrijpen.

Om advocaat van de duivel te spelen: het is niet zeker dat "de bevolking achter verandering staat". Daarnaast hangt het ervan af wat je ziet als 'verandering', de bevolking wilde hervormingen; als je die hervormingen als veranderingen ziet, moet je als internationale gemeenschap Kadhafi aansporen die hervormingen door te voeren. Niet aansporen Kadhafi te doen aftreden.

De opstandelingen vormen zeker een grote groep in Libië, maar ik zou er niets op inzetten bij een weddenschap of de meerderheid van de Libiërs achter deze opstand staat. Lange tijd dacht ik van wel, maar als ik zie hoe relatief gemakkelijk Kadhafi alle steden terug verovert (los van de geënsceneerde beelden over de bevolking die juicht om Kadhafi), stel ik mij vragen bij die stilzwijgende meerderheid.

----------------------------

Het is geen sluitende analogie, maar ik probeer mijn standpunt toe te passen op België: in Vlaanderen zijn er heel wat Vlaams-nationalisten en naar het buitenland toe lijken ze in de meerderheid, maar uit enquêtes blijkt dat een meerderheid achter het behoud van België staat. Degene waarover het meest bericht wordt zijn dus niet automatisch in de meerderheid.

Maar deze laatste alinea is volledig terzijde ter verduidelijking van hetgeen ik wilde zeggen.

bgf324
18 maart 2011, 02:42
Yes. No-Fly-zone is aanvaard. The roof will be on fire soon, let the mothersucker burn!!!!

Grondtroepen staan voor Benghazi. Alsof het nog veel gaat uithalen?

D'ARTOIS
18 maart 2011, 03:14
Wie en wat gaat 'bombarderen' ?

Ik begrijp wel dat Sarko graag een lesje wil uitdelen in ruil de dreiging van het openbaar maken van zijn vieze monetaire spelletjes - en wellicht nog wat meer,
maar dat neemt niet weg dat hier een 2e Irak aan het opkoken is.

Dat crazy Amerika weer staat te popelen om hun vuurwerk af te laten gaan, dat is begrijpelijk. Maar ik dacht dat de andere EU landen wel zo wijs zouden zijn om zich buiten deze kwestie te houden.

ministe van agitatie
18 maart 2011, 04:04
we had to destroy Libya in order to save it.

Andy
18 maart 2011, 05:05
niet echt relevant. Het belangrijkste is dat in beide landen een escalerende oorlog heeft plaatsgevonden/ plaatsvindt. In Rwanda waren er duidelijk tekens dat er een genocide zou plaats vinden en de internationale gemeenschap deed niets. In Libië zijn er ook duidelijke aanwijzingen als je de dreigende taal van zoontje kadafi hoort.
Wat een gezeik. In Ruanda waren twee kampen milities aan het mobiliseren, en VN-troepen aan het uitdagen. Lees: komen 'showen' met hun wapens en mensen die net niet beschermd konden worden door het mandaat van die VN-blauwhelmen mishandelen en in een aantal gevallen ook doden. Nog los van het racisme en enkele (onterechte) verwijten naar die blauwhelmen. Uw 'aanwijzingen' in Libië zijn weinig meer dan wat uitspraken die in niets te vergelijken zijn met die in Ruanda. Als je als rebel de wapens opneemt tegen uw regime, dan moet je er maar mee kunnen leven dat dat regime genadeloos terugslaat. In Ruanda ging het at best om een (of twee zo je wil) gewapende rebellie(ën) tegen het regime van Habyarimana. Als je dan toch Ruanda naast Libië wil leggen, waarom plaats je Habyarimana dan niet naast Qadhafi?

Domheid kent geen grenzen.

Daarbij komt nog dat ik vindt dat we de bevolking in hun zelfbeschikkingsrecht moeten steunen. Een dictator gaan verdrijven zonder dat daar aanleiding toe is zoals in Irak keur ik niet goed. Maar vanaf dat duidelijk blijkt dat de bevolking achter verandering staat dan is het onze morele plicht om hen daar in te steunen. We hebben de mogelijkheid om het te doen. En er is een draagvlak. Ik zie geen enkele reden waarom we niet zouden moeten ingrijpen.
Opnieuw: domheid kent geen grenzen. Als u uit die duisternis wil opklimmen raad ik u aan u eens te informeren naar enkele macro-economische gegevens met betrekking tot Irak of Afghanistan. Ga eens na hoeveel vrouwen zichzelf in Afghanistan nu van kant maken, en hoeveel er dat waren onder het vorige Talibanregime. Ga eens na hoeveel mensen er nu electriciteit, stromend water, een job e.d. hebben, en hoeveel er dat waren onder Saddam Hoessein.

Als u meent dat Irak en Pakistan atypische voorbeelden zijn (voorbeelden waar humanitaire interventies met kruisraketten, bunkerbusters en gevechtshelikopters bizar genoeg niet leidden tot meer welvaart), stel uzelf dan eens de vraag of u eigenlijk één enkele "humanitaire interventie" kent waarbij oorlog de bevolking beter af maakte.

Ik wacht ondertussen geduldig op uw antwoord "een hypothetische interventie van pakweg Frankrijk in Ruanda". Die klootzakken stonden immers aan de andere dan de humanitaire kant.

Henri1
18 maart 2011, 06:31
Omdat Sarkozy zijn ego niets anders meer toelaat. L'honneur de la France staat op het spel.

Het zullen de toestellen van de "stars & stripes" zijn die dirigeren.
Frankrijk mag alleen meevliegen.

Jozef Ostyn
18 maart 2011, 08:54
Ik neem aan dat de VS deze resolutie er niet doorgeduwd hebben indien ze niet van plan waren om ze ook effectief te gaan gebruiken. En sarkozy staat al dagen te trappelen om "iets" te mogen doen. Dat is de plaag van deze tijd: het blinde geloof van politici dat ze toch "iets" moeten doen, ook wanneer er geen schijn van kans is dat dit iets goeds gaat opleveren.
Dit is geen goed idee.

Herr Flick
18 maart 2011, 09:31
Waarom bombarderen???

Omdat de Fransen met een stock ongebruikte munitie liggen, ... en dan kunnen hun piloten nog eens trainen,...

en dan hebben ze daar ook de olie in handen,...

Muhamar is fucked vrees ik...

Herr Flick
18 maart 2011, 09:35
Het zullen de toestellen van de "stars & stripes" zijn die dirigeren.
Frankrijk mag alleen meevliegen.

Daar ben ik nog niet zo zeker van Henri, nu heeft de VS altijd wel een carriergroup in de middelandse zee of in de buurt, maar ik denk dat petit sarko een moraal boost nodig heeft, en zijn aanwezigheid in Noord-Afrika wil verzekeren...

En ik zie den Berlusconi nog mee op de kar springen want die zitten met veel olie belangen in Libie, die kan eigenlijk niet anders dan meedoen,...

Zeker nu Muamar zijn vriendje niet meer wil zijn. ...

Als de Khadaffi niet rap zijn boel daar stabiliseert staan we op de vooravond van nog maar eens een gewapend conflict.

manta
18 maart 2011, 09:41
Omdat de Fransen met een stock ongebruikte munitie liggen, ... en dan kunnen hun piloten nog eens trainen,...

en dan hebben ze daar ook de olie in handen,...

Muhamar is fucked vrees ik...

Ik dacht pertang dat die "opstandelingen" zelf vroegen aan 't buitenland om er niet mee te moeien ... :?
En dat gedoe over die "olie" ... Waarom zou er nog een land z'n nek uitsteken om ergens te gaan helpen als ze toch maar op hun dak krijgen dat het voor de olie is... Neen dank u , laat ze daar in Libiê maar doen, anders heeft het westen het weer gedaan ...
Trouwens, als Reagan indertijd de stoute Khadaffi wou aanpakken kwam er een hele hoop protest, dat ze er nu ook hunne plan maar trekken ...

Herr Flick
18 maart 2011, 09:57
Ik dacht pertang dat die "opstandelingen" zelf vroegen aan 't buitenland om er niet mee te moeien ... :?
En dat gedoe over die "olie" ... Waarom zou er nog een land z'n nek uitsteken om ergens te gaan helpen als ze toch maar op hun dak krijgen dat het voor de olie is... Neen dank u , laat ze daar in Libiê maar doen, anders heeft het westen het weer gedaan ...
Trouwens, als Reagan indertijd de stoute Khadaffi wou aanpakken kwam er een hele hoop protest, dat ze er nu ook hunne plan maar trekken ...

Dat is ook mijn idee,

De reden waarom de opstandelingen dat niet willen is heel simpel, islamieten willen geen 'kruisvaarders' op hun grondgebied, ...

Het slechtste is dan ook een interventie op hun grondgebied, Kadhaffi boos en de lokale afdeling van Al Qaida boos.

BladeToke
18 maart 2011, 13:14
Het zullen de toestellen van de "stars & stripes" zijn die dirigeren.
Frankrijk mag alleen meevliegen.

Ik denk dat u een beetje de bal mis slaat...
Frankrijk behoort bij de beste legers van de wereld... En Kosovo, waar enorm veel Fransen gelegerd zijn loopt op zijn einde...
Het zijn Frankrijk en Engeland die in eerste instantie zullen reageren...

Het valt weer op hoeveel mensen hier hun mening uitten zonder genoeg weet te hebben van de capaciteiten van andere legers of van de situatie...

poekieJ
18 maart 2011, 14:08
Er wordt vaak vergeten dat een leger een leger moet blijven, bzw. een grote groep getrainde militairen die defensieve en/of offensieve acties kunnen ondernemen. Wanneer je militairen nooit in een conflictsituatie voorkomen dan heb je theoretisch een leger, maar in de praktijk niets.

Daarom is Afghanistan zo'n goede oefenlocatie om militairen op te leiden. Men zit er in een conflictsituatie en er zijn regelmatig schermutselingen, en de hoeveelheden doden en gewonden is relatief beperkt. Zo heeft bv. Duitsland in 2010 voor het eerst sinds het einde van de 2de wereldoorlog met échte artilleriegranaten geschoten, en het is ook de eerste keer dat de Bundeswehr zich in een "Kriegseinsatz" bevindt. Ik denk dat dat voor vele andere landen ook wel ongeveer zo is.


Om terug te komen op Libië. Er zit olie, men controleert terug een groot Afrikaans land aan de Middellandse Zee en men kan nog eens oefenen in het bombarderen en hun oude stocks wegwerken.

lantjes
18 maart 2011, 14:12
allez we gaan ons nog eens ergens gaan moeien :? En zelfs groen en SPa keuren het goed.....8O Nu mogen er wel onschuldige slachtoffers vallen door Navo bombardementen?

speurneus
18 maart 2011, 14:29
Dat is wellicht wat de politiek nu wil. Maar het zal een tegendraads effect hebben en met alleen luchtbombardementen schakel je wellicht de zware artillerie uit, maar dan nog blijft het lichte vuurwerk over. Als de bedou zich achter Ghadaffi schaart is het sowieso einde verhaal voor de Benghazi's. De oliestaten zullen zeker niet blij zijn met deze interventie.
Maar het gaat er hoe langer hoe meer opl lijken dat het Westen de olievelden gaat overnemen.
De Arabische liga heeft zijn fiat gegeven hoor.

D'ARTOIS
18 maart 2011, 15:00
Onder dwang van de VS - wat kunnen ze anders?

Over de Arabische Liga: kent u deze zéér elitaire club?

Bolsjewiek
18 maart 2011, 15:04
Dus u verklaart de oorlog aan Frankrijk nog voor u weet of ze überhaupt iets gaan doen ?

Nee, het is Frankrijk die de oorlog verklaart aan Libië als ze durven te interveniëren in een soevereine staat. 't is te zeggen, Sarkozy is zelfs zo laf om dat niet te durven en Libiërs te gaan vermoorden zonder oorlogsverklaring.
Hmm, bombarderen zonder oorlogsverklaring, waar heb ik dat nog gehoord?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/USSArizona_PearlHarbor_2.jpg

Ach ja, ik weet het weer...

filosoof
18 maart 2011, 15:05
Omdat Sarkozy zijn ego niets anders meer toelaat. L'honneur de la France staat op het spel.Na zijn slechte peiling tgo Marine Lepen grijpt hij naar 't laatste wapen, een buitenlandse oorlog. Herverkiezing gegarandeerd.

Bolsjewiek
18 maart 2011, 15:05
allez we gaan ons nog eens ergens gaan moeien :? En zelfs groen en SPa keuren het goed.....8O Nu mogen er wel onschuldige slachtoffers vallen door Navo bombardementen?

Wel als het olie opbrengt blijkbaar... dan is zelfs de VN snel overtuigd.

Bolsjewiek
18 maart 2011, 15:05
Na zijn slechte peiling tgo Marine Lepen grijpt hij naar 't laatste wapen, een buitenlandse oorlog. Herverkiezing gegarandeerd.

Old school, maar het werkt. Helaas.

filosoof
18 maart 2011, 15:11
De Arabische liga heeft zijn fiat gegeven hoor.Iran steunt de rebellen ook:

Iran ready to send aid to Libyan people (http://www.rebelnews.org/politics/africa/685820-iran-ready-to-send-aid-to-libyan-people)

Iran's Foreign Ministry says Tehran supports the Libyan people's movement and announces the Islamic Republic's readiness to send humanitarian aid to the North African country.

“Now that the rising wave of Islamic awakening has swept across Libya, vigilance and unity among all people for the complete realization of all demands and national objectives is more necessary than ever,” Iran's Foreign Ministry Spokesman Ramin Mehmanparast said on Saturday.
http://www.rebelnews.org/politics/africa/685820-iran-ready-to-send-aid-to-libyan-people

Iran, Frankrijk, de VS, het UK, Crembo, samen één gevecht tegen de stoute Kaddaffi! :roll:

Fearing God, Not Gaddafi: Libya's New Mujahedin (http://www.time.com/time/world/article/0,8599,2057455,00.html) (Time Magazine)
(precies een remake van Brzezinski And The Mujahideen Boys (http://www.youtube.com/watch?v=uhFleLinwEM)
)
En aan:
Egypt Said to Arm Libya Rebels (http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704360404576206992835270906.html)
CAIRO—Egypt's military has begun shipping arms over the border to Libyan rebels with Washington's knowledge, U.S. and Libyan rebel officials said.

The shipments—mostly small arms such as assault rifles and ammunition—appear to be the first confirmed case of an outside government arming the rebel fighters. Those fighters have been losing ground for days in the face of a steady westward advance by forces loyal to Libyan leader Moammar Gadhafi. (Moest daarom de Egyptische regering weg?


Maar, nee, 't was allemaal toch zo spontaan... :rofl::twisted:

filosoof
18 maart 2011, 15:13
Old school, maar het werkt. Helaas.Obama heeft ook een verkiezing op komst en verloor binnenlands al pluimen.

Another Jack
18 maart 2011, 15:13
Old school, maar het werkt. Helaas.

Is dat niet frustrerend?
Dat alles wat je politiek wenselijk acht nooit gebeurt, dikwijls zelfs steeds het omgekeerde gebeurt.
Hoeveel jaren ondertussen al?

Jozef Ostyn
18 maart 2011, 15:15
Een zeer jammerlijke ontwikkeling. Voor de tweede keer in zijn geschiedenis maakt de NAVO zich klaar voor een agressie-oorlog (eerst Kosovo, nu Libië). Dit gaat in tegen alles waar ik in geloof.

Zipper
18 maart 2011, 15:17
Een zeer jammerlijke ontwikkeling. Voor de tweede keer in zijn geschiedenis maakt de NAVO zich klaar voor een agressie-oorlog (eerst Kosovo, nu Libië). Dit gaat in tegen alles waar ik in geloof.

Tripoli kondigt toch al meteen een staakt het vuren aan. De dreiging schijnt toch te werken.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws

bgf324
18 maart 2011, 15:18
Een zeer jammerlijke ontwikkeling. Voor de tweede keer in zijn geschiedenis maakt de NAVO zich klaar voor een agressie-oorlog (eerst Kosovo, nu Libië). Dit gaat in tegen alles waar ik in geloof.

Vrede enzo bedoel je?

Indien Israel dreigt ten onder te gaan zal het met zijn nucleaire wapens de Islamitische wereld vernietigen.

Bolsjewiek
18 maart 2011, 15:19
Tripoli kondigt toch al meteen een staakt het vuren aan. De dreiging schijnt toch te werken.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws

Die was gisteren al aangekondigd, dat heeft niks met de beslissing van vandaag te maken.

Bolsjewiek
18 maart 2011, 15:19
Obama heeft ook een verkiezing op komst en verloor binnenlands al pluimen.

Inderdaad. Zelfde reden als Caesar die Gallia binnenviel. Geld en roem. De genocides op de inwoners waren bijzaak.

Zipper
18 maart 2011, 15:20
Die was gisteren al aangekondigd, dat heeft niks met de beslissing van vandaag te maken.

Waarschijnlijk voelde "ze" gisteren dan al "nattigheid".

filosoof
18 maart 2011, 15:21
Een zeer jammerlijke ontwikkeling. Voor de tweede keer in zijn geschiedenis maakt de NAVO zich klaar voor een agressie-oorlog (eerst Kosovo, nu Libië). Dit gaat in tegen alles waar ik in geloof.De tweede keer?
Want Irak en Afghanistan zijn géén aggressieoorlogen en de NAVO-leden doen er niet aan mee? Leg dat gerust uit.
En waarom zou de Navo geen aggressieoorlogen voeren?
Zijn we daar te goed voor?

filosoof
18 maart 2011, 15:24
Inderdaad. Zelfde reden als Caesar die Gallia binnenviel. Geld en roem. De genocides op de inwoners waren bijzaak.
Oude wijsheid: de bevolking van een land in oorlog schaart zich achter het staatshoofd. Bush gebruikte Irak ook om herverkozen te worden.

Hoe lang zou 't duren voor wij Kaddaffi van genocide beschuldigen? ;-)
En van bezit van WMD? En van nucleaire plannen?

abou Anis
18 maart 2011, 15:28
Communisme gaat niet zozeer om politiek. Het gaat om liefde voor de mensheid.

Hoeveel liefde voel je voor het Libische deel van de mensheid, kameraad bolsjewiek?

Brecht dS
18 maart 2011, 15:28
De Arabische liga heeft zijn fiat gegeven hoor.


De koningen en emirs zijn waarschijnlijk bekommerd om de democratie...

filosoof
18 maart 2011, 15:41
droom verder...

ik zie zelfs geen blauwhelm situatie realistisch, zeker niet als ze nu al militaire aanwezigheid uitsluitenGewoon wat bombarderen, zoals de vorige keer, toen 't niet lukte:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bombing_of_Libya
Nu hebben ze binnenlandse steun, bewapend via Egypte. (http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704360404576206992835270906.html) (ook via Tunesië?)

Antoon
18 maart 2011, 15:44
Communisme gaat niet zozeer om politiek. Het gaat om liefde voor de mensheid.

In dit geval dus ook om de lilefde voor massamoordenaar Khaddafi

filosoof
18 maart 2011, 15:50
In dit geval dus ook om de lilefde voor massamoordenaar KhaddafiMassamoordenaars Pinochet en Videla, werden die ook gebombardeerd?
Volgens het State Dept zijn er duidelijk massamoordenaars die beter zijn dan andere. Saddam werd ook maar aangepakt toen bleek dat Irak méér en Saoudi Arabië minder olie heeft dan vroeger gedacht werd.

Jozef Ostyn
18 maart 2011, 15:51
De tweede keer?
Want Irak en Afghanistan zijn géén aggressieoorlogen en de NAVO-leden doen er niet aan mee? Leg dat gerust uit.
En waarom zou de Navo geen aggressieoorlogen voeren?
Zijn we daar te goed voor?

Neen Irak en Afghanistan waren geen agressieoorlogen. daar werd opgetreden tegen landen die een bedreiging vormden voor respectievelijk de regionale en de wereldvrede. Dat was en is niet het geval in Kosovo en Libië, waar het om interne burgeroorlogen gaat.

Jozef Ostyn
18 maart 2011, 15:52
Massamoordenaars Pinochet en Videla, werden die ook gebombardeerd?

Castro, Mao, enz; ook niet.

Bolsjewiek
18 maart 2011, 15:53
Hoeveel liefde voel je voor het Libische deel van de mensheid, kameraad bolsjewiek?

Veel liefde voor degenen die niet proberen een islamistisch systeem of westerse satellietstaat te installeren. Zeer veel liefde voor hen.
Er is geen "Libisch deel van de bevolking" waarvan je houdt of die je haat. Er is een deel van de Libische bevolking waar ik van hou, en het zijn niet de rebellen...

Antoon
18 maart 2011, 15:53
Oude wijsheid: de bevolking van een land in oorlog schaart zich achter het staatshoofd. Bush gebruikte Irak ook om herverkozen te worden.

Hoe lang zou 't duren voor wij Kaddaffi van genocide beschuldigen? ;-)
En van bezit van WMD? En van nucleaire plannen?

Onwaarschijnlijk hoe u die massamoordenaar Khaddafi blijft steunen en goedpraten.

Jozef Ostyn
18 maart 2011, 15:53
Vrede enzo bedoel je?

Er is een verschil tussen aggressieoorlogen en zelfverdediging.

Bolsjewiek
18 maart 2011, 15:54
Onwaarschijnlijk hoe u die massamoordenaar Khaddafi blijft steunen en goedpraten.

Massamoordenaar? Ja, zijn leger heeft verschillende gewapende rebellen neergeschoten, de schoften. Hoe durven ze? Ze hadden op de grond moeten gaan liggen en wachten tot ze werden afgeschoten, verdomme!:roll:

Bolsjewiek
18 maart 2011, 15:54
Onwaarschijnlijk hoe u die massamoordenaar Khaddafi blijft steunen en goedpraten.

Onwaarschijnlijk hoe u Amerikaanse invasies in soevereine staten blijft goedpraten.

Jozef Ostyn
18 maart 2011, 15:54
Tripoli kondigt toch al meteen een staakt het vuren aan. De dreiging schijnt toch te werken.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws

En is dat een oplossing?

Antoon
18 maart 2011, 15:55
Volgens het State Dept zijn er duidelijk massamoordenaars die beter zijn dan andere. Saddam werd ook maar aangepakt toen bleek dat Irak méér en Saoudi Arabië minder olie heeft dan vroeger gedacht werd.

Is er in Joegoslavië olie? Neen.

En wie heeft de slachting aldaar manu militari gestopt? Juist, ja, de V.S.

En Europa? Olie of geen olie, "blijven lullen" terwijl burgers massaal worden vermoord is de boodschap.

Bolsjewiek
18 maart 2011, 15:55
En is dat een oplossing?

Nee, het geeft het Westen alleen maar meer tijd om een invasie voor te bereiden.

Another Jack
18 maart 2011, 15:57
Massamoordenaar? Ja, zijn leger heeft verschillende gewapende rebellen neergeschoten, de schoften. Hoe durven ze? Ze hadden op de grond moeten gaan liggen en wachten tot ze werden afgeschoten, verdomme!:roll:

En al die ongewapende betogers tijdens de eerste dagen, op pleinen in Tripoli en Benghazi?
Waarom werden die beschoten??

Zipper
18 maart 2011, 15:57
Massamoordenaar? Ja, zijn leger heeft verschillende gewapende rebellen neergeschoten, de schoften. Hoe durven ze? Ze hadden op de grond moeten gaan liggen en wachten tot ze werden afgeschoten, verdomme!:roll:

Er is niks mis met het rebelleren tegen een verlicht despoot.

Antoon
18 maart 2011, 15:58
Massamoordenaar? Ja, zijn leger heeft verschillende gewapende rebellen neergeschoten, de schoften. Hoe durven ze? Ze hadden op de grond moeten gaan liggen en wachten tot ze werden afgeschoten, verdomme!:roll:

Dat ook.

Maar u vergeet er handig bij te vermelden dat zijn leger ook vreedzame betogers, namelijk mannen, vrouwen en kinderen, met vliegtuigen aanvallen en er gewoon onbeschaamd raketten op afvuren.



Een echte communist, dat bent u inderdaad.

Bolsjewiek
18 maart 2011, 15:58
Is er in Joegoslavië olie? Neen.

En wie heeft de slachting aldaar manu militari gestopt? Juist, ja, de V.S.

En Europa? Olie of geen olie, "blijven lullen" terwijl burgers massaal worden vermoord is de boodschap.

Wat hebben de VN, de NAVO en de EU gedaan tegen de genocide in Srebrenica? Niks
Tegen de genocides in Rwanda? Niks
Tegen de genocides in Darfoer en Zuid-Soedan? Niks
Tegen de massamoorden in Chili onder Pinochet, Indonesië onder Soeharto?
Niks
Maar o wee als er een burgeroorlog uitbreekt in een land met veel olie. Dan moet plotseling de halve wereld een kant kiezen, de oorlog verklaren aan Libië, hun soevereiniteit en onafhankelijkheid op de meest grove manier schenden en gewoon keihard iedereen gaan afslachten...

Bolsjewiek
18 maart 2011, 16:01
Dat ook.

Maar u vergeet er handig bij te vermelden dat zijn leger ook vreedzame betogers, namelijk mannen, vrouwen en kinderen, met vliegtuigen aanvallen en er gewoon onbeschaamd raketten op afvuren.



Een echte communist, dat bent u inderdaad.

Er zijn burgerslachtoffers, inderdaad. Lang niet zoveel als in Afghanistan of Irak, waar de mensen onder de door u zo trots getoonde vaandel massaal hele steden platbombarderen om twee of drie terroristen te kunnen raken.
Dat is uiteraard allemaal niet erg...

Burgerslachtoffers zijn erg, zeer erg. Maar het is geen massamoord. De burgerslachtoffers werden niet rechtstreeks geviseerd, het was zo dat de rebellen zich in die steden bevonden. Dat weet u net zo goed als ik, maar dat bent u even handig vergeten te vermelden.
U weet ook dat van massamoord of genocide geen sprake is, maar dat het gaat om burgeroorlog waar u gewoon om staat te springen om mee te doen.

Een echte imperialist, dat bent u inderdaad.

Another Jack
18 maart 2011, 16:01
Wat hebben de VN, de NAVO en de EU gedaan tegen de genocide in Srebrenica? Niks
Tegen de genocides in Rwanda? Niks
Tegen de genocides in Darfoer en Zuid-Soedan? Niks
Tegen de massamoorden in Chili onder Pinochet, Indonesië onder Soeharto?
Niks
Maar o wee als er een burgeroorlog uitbreekt in een land met veel olie. Dan moet plotseling de halve wereld een kant kiezen, de oorlog verklaren aan Libië, hun soevereiniteit en onafhankelijkheid op de meest grove manier schenden en gewoon keihard iedereen gaan afslachten...

Uit zijn fouten leert men.

Bolsjewiek
18 maart 2011, 16:01
Er is niks mis met het rebelleren tegen een verlicht despoot.

En er is niks mis met een regering die haar macht probeert te beschermen.
Dat doet elke regering, waar ook ter wereld. Elementaire logica.

filosoof
18 maart 2011, 16:02
Onwaarschijnlijk hoe u die massamoordenaar Khaddafi blijft steunen en goedpraten.Ik praat niets goed. Ik ben wel zéér sceptisch na de leugens over WMD en genocide in Irak.
Weet jij wat er in Lybië gebeurde? De media lieten heldhaftige verklaringen horen van zwaarbewapende militairen zien en noemde ze eerst 'vreedzame betogers' daarna rebellen'.
Reuters verdeelde minstens één getrukeerde foto.
(ook niet hun éérste keer)
Wie is wie in die historie?

Ik zocht een beetje:
http://www.rebelnews.org/politics/africa/685820-iran-ready-to-send-aid-to-libyan-people

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704360404576206992835270906.html

Het leger van Kaddaffi stelt weinig voor, een gemakkelijke overwinng dus. (hoe verleidelijk!)

De openbare opinie werd gewoon nog maae eens klaargestoomd voor een oorlog op de wijze, beschreven in 1984 van Orwell.

Onwaarschijnlijk hoe u aggressies tegen souvereine staten en hun inwoners blijft steunen en goedpraten.

Bolsjewiek
18 maart 2011, 16:06
Uit zijn fouten leert men.

Blijkbaar niet.
Men heeft alle genocides laten voorbijgaan zonder iets te ondernemen, maar o wee als er ergens een burgeroorlog uitbreekt...
Binnenkort ook invasie in Congo, Colombia, India, Somalië, Pakistan, Jemen, Mexico, Soedan, Oman, Spanje, Turkije, Oeganda, Centraal-Afrikaanse Republiek, Nigeria, Tsjaad, Ivoorkust, Iran, Senegal, Ethiopië, Indonesië, de Filippijnen, Israel, Palestina, Libanon, Bahrein, Saudi-Arabië en Birma?
We moeten toch consequent zijn...

filosoof
18 maart 2011, 16:06
Onwaarschijnlijk hoe u die massamoordenaar Khaddafi blijft steunen en goedpraten.Ik praat niets goed. Ik ben wel zéér sceptisch na de leugens over WMD en genocide in Irak.
Weet jij wat er in Lybië gebeurde? De media lieten heldhaftige verklaringen horen van zwaarbewapende militairen zien en noemde ze eerst 'vreedzame betogers' daarna rebellen'.
Reuters verdeelde minstens één getrukeerde foto.
(ook niet hun éérste keer)
Wie is wie in die historie?

Ik zocht een beetje:
http://www.rebelnews.org/politics/africa/685820-iran-ready-to-send-aid-to-libyan-people

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704360404576206992835270906.html

Het leger van Kaddaffi stelt weinig voor, een gemakkelijke overwinning dus. (hoe verleidelijk!)

De openbare opinie werd gewoon nog maar eens klaargestoomd voor een oorlog op de wijze beschreven in 1984 van Orwell.

Onwaarschijnlijk hoe u die Amerikaanse aggressies blijft steunen en goedpraten

filosoof
18 maart 2011, 16:18
Tripoli kondigt toch al meteen een staakt het vuren aan. De dreiging schijnt toch te werken.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws18 March 2011 Last updated at 15:01 GMT

Libya 'to halt military action' (http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-12787739)


Libya's government has declared an immediate ceasefire after a UN Security Council resolution backed "all necessary measures" short of occupation to protect civilians in the country.

Libyan Foreign Minister Mussa Kussa said the ceasefire was intended to protect civilians.

Another Jack
18 maart 2011, 16:21
Blijkbaar niet.
Men heeft alle genocides laten voorbijgaan zonder iets te ondernemen, maar o wee als er ergens een burgeroorlog uitbreekt...
Binnenkort ook invasie in Congo, Colombia, India, Somalië, Pakistan, Jemen, Mexico, Soedan, Oman, Spanje, Turkije, Oeganda, Centraal-Afrikaanse Republiek, Nigeria, Tsjaad, Ivoorkust, Iran, Senegal, Ethiopië, Indonesië, de Filippijnen, Israel, Palestina, Libanon, Bahrein, Saudi-Arabië en Birma?
We moeten toch consequent zijn...

Wel ja, dat zou zo moeten zijn.
Men moet elk acute opstoot van schending van mensenrechten apart aanpakken.
Het is een vooruitgang.
Uw denkpiste is in het verleden te dikwijls een dekmantel voor immobilisme geweest.

Zipper
18 maart 2011, 16:25
En er is niks mis met een regering die haar macht probeert te beschermen.
Dat doet elke regering, waar ook ter wereld. Elementaire logica.

Die "elementaire logica" zal Leonid Bresjnev ook wel toegepast hebben, toen hij in '68 Tsjecho-Slowakije binnenviel.

Antoon
18 maart 2011, 16:28
Slachtpartij in Libië gaat door ondanks staakt-het-vuren (http://www.hln.be/hln/nl/9556/Opstand-in-Midden-Oosten/article/detail/1237865/2011/03/18/Slachtpartij-in-Libie-gaat-door-ondanks-staakt-het-vuren.dhtml)

Gewoon laten doen filosoof? Khaddafi op zijn woord geloven want hij is een man van zijn woord en een grote voorstander van mensenrechten. De media en de rebellen liegen waarschijnlijk, er gebeurt daar helemaal niets. :roll:

Kodo Kodo
18 maart 2011, 16:28
Het bier staat reeds koud en de chips en dipsaus zijn binnen handbereik om de vuurwerkshow in gepaste stijl te kunnen aanschouwen. Op welk kanaal wordt het uitgezonden trouwens?

Ik zou er maar niet mee lachen. Qaddhafi mag ik niet, en van zijn tegenstanders verwacht ik niet veel goeds, maar als de Fransen zich er ook nog eens in gaan mengen, dan wordt het driemaal rotzooi. Het Westen moet uit die landen weg blijven.

Ik vraag me toch af of de Franse bewindslieden zó dom zouden zijn. De Fransen hebben toch ervaring met Noord-Afrika?

Antoon
18 maart 2011, 16:30
...

en gewoon keihard iedereen gaan afslachten...

Neen, dat is eerder een specialiteit van de kommunisten (en ook de nazi's uiteraard), en van uw grote vriend massamoordenaar Khaddafi.

Antoon
18 maart 2011, 16:33
En er is niks mis met een regering die haar macht probeert te beschermen.
Dat doet elke regering, waar ook ter wereld. Elementaire logica.

Een bloedige dictator die na 42 jaar met ijzeren hand zijn volk onder de knoet houdt en die er zelfs vliegtuigen inzet om raketten af te schieten op betogende mensen, die mag voor mijn part met alle mogelijke middelen worden afgezet. Voor wat die moordenaar doet is geen enkel excuus. Al is hij uw vriend.

Herr Flick
18 maart 2011, 16:37
Ik zou er maar niet mee lachen. Qaddhafi mag ik niet, en van zijn tegenstanders verwacht ik niet veel goeds, maar als de Fransen zich er ook nog eens in gaan mengen, dan wordt het driemaal rotzooi. Het Westen moet uit die landen weg blijven.

Ik vraag me toch af of de Franse bewindslieden zó dom zouden zijn. De Fransen hebben toch ervaring met Noord-Afrika?

Le petit sarko is een colleriek manneke en hij en de Mouamar hebben wat woorden gehad de laatste dagen, ...

zijt maar gerust dat de Fransen hun gaan moeien, ondertussen is er trouwens een carrier vertrokken uit italie ook dus den Berlusconi doet ook mee...

Kodo Kodo
18 maart 2011, 16:38
Saddam werd ook maar aangepakt toen bleek dat Irak méér en Saoudi Arabië minder olie heeft dan vroeger gedacht werd.

Ik dacht dat er twee andere problemen waren: Saddam verkocht zijn olie niet in dollar, wat een slecht voorbeeld was en tot de ineenstorting van de fiat-dollar kon leiden (nu komt die er toch, maar goed), en hij verkocht zijn olie te goedkoop, zo goedkoop dat de Amerikaanse olieproductie van de familie Bush niet rendabel was.

Persoonlijk denk ik ook dat Bush el-Qaida ingeschakeld heeft om hem deze oorlog te bezorgen en in de VS de dictatuur te kunnen invoeren, �* la Hitler, maar dat zijn Putsch mislukt is.

Het komt natuurlijk allemaal op hetzelfde neer: eigenbelang van onze machthebbers. We mogen hen niet steunen. Hoe zou één van onze machthebbers in staat zijn om zich met Libië te bemoeien zonder het daar allemaal nog erger te maken? Twee vechtende partijen is genoeg. Frankrijk zal niet de derde hond zijn die met het been heenloopt.

Kodo Kodo
18 maart 2011, 16:41
Le petit sarko is een colleriek manneke en hij en de Mouamar hebben wat woorden gehad de laatste dagen, ...

zijt maar gerust dat de Fransen hun gaan moeien, ondertussen is er trouwens een carrier vertrokken uit italie ook dus den Berlusconi doet ook mee...

Ik vind die twee allang de belachelijkste leiders van Europa. En de EU? Wij zitten toch in dezelfde club als Berlusconi en Sarkozy? Nou ja, ik had misschien naar het nieuws moeten luisteren dezer dagen.

filosoof
18 maart 2011, 16:49
Le petit sarko is een colleriek manneke en hij en de Mouamar hebben wat woorden gehad de laatste dagen, ...

zijt maar gerust dat de Fransen hun gaan moeien, ondertussen is er trouwens een carrier vertrokken uit italie ook dus den Berlusconi doet ook mee...
Sarko heeft een verkiezing volgend jaar en stond maar 2° in de laatste peiling.
Dat moet pijn doen voor zo'n klein manneke. Berlusconi weet dat hij hangt. Dat moet pijn doen.

filosoof
18 maart 2011, 16:56
Slachtpartij in Libië gaat door ondanks staakt-het-vuren (http://www.hln.be/hln/nl/9556/Opstand-in-Midden-Oosten/article/detail/1237865/2011/03/18/Slachtpartij-in-Libie-gaat-door-ondanks-staakt-het-vuren.dhtml)

Gewoon laten doen filosoof? Khaddafi op zijn woord geloven want hij is een man van zijn woord en een grote voorstander van mensenrechten. De media en de rebellen liegen waarschijnlijk, er gebeurt daar helemaal niets. :roll:
Volgens een dokter in MisurataNaamloos uiteraard.
En daar moeten we 't mee doen. :?


De media en de rebellen liegen waarschijnlijkHet woord is "oorlogspropaganda".

den dinges
18 maart 2011, 17:13
Le petit sarko is een colleriek manneke en hij en de Mouamar hebben wat woorden gehad de laatste dagen, ...

zijt maar gerust dat de Fransen hun gaan moeien, ondertussen is er trouwens een carrier vertrokken uit italie ook dus den Berlusconi doet ook mee...

1. Kadhafi verklaarde onlangs dat Sarkozy geld van hem gekregen heeft voor zijn verkiezingscampagne, en dat hij de bewijzen ging tonen.
2. Kadhafi verklaarde eveneens dat hij , eens de strijd gewonnen, géén olie meer zou verkopen aan Frankrijk, vermits Sarkozy hem laten vallen heeft, en de opstandelingen publiekelijk erkend heeft als nieuwe overheid van Lybië.
Dat zijn 2 " goede " redenen voor de kwaadaardige Sarkozy om van Kadhafi vanaf te willen...

Nr.10
18 maart 2011, 17:13
Ik vind die twee allang de belachelijkste leiders van Europa. En de EU? Wij zitten toch in dezelfde club als Berlusconi en Sarkozy? Nou ja, ik had misschien naar het nieuws moeten luisteren dezer dagen.
Die dwerg is voor geen haar te betrouwen. Een verzwakking voor Europa.

Spijtig want Frankrijk heeft een traditie van presidenten mét bagage.

den dinges
18 maart 2011, 17:16
Die dwerg is voor geen haar te betrouwen. Een verzwakking voor Europa.
Spijtig want Frankrijk heeft een traditie van presidenten mét bagage.

Volgend jaar verkiezingen, en de Hongaarse dwerg zijn populariteit is hoe langer hoe lager. Ik denk niet dat die omhoog zal gaan door Frankrijk te betrekken in een oorlog.
Heel de arabische wereld is in onrust, is het echt de moment om daar naartoe te gaan met bommenwerpers ?

Nr.10
18 maart 2011, 17:27
Heel de arabische wereld is in onrust, is het echt de moment om daar naartoe te gaan met bommenwerpers ?
In Jemen zijn vandaag 50 betogers doodgeschoten.

Noodtoestand in Jemen na vijftig extra doden (http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1237836/2011/03/18/Noodtoestand-in-Jemen-na-vijftig-extra-doden.dhtml)

bgf324
18 maart 2011, 17:54
In Jemen zijn vandaag 50 betogers doodgeschoten.

Noodtoestand in Jemen na vijftig extra doden (http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1237836/2011/03/18/Noodtoestand-in-Jemen-na-vijftig-extra-doden.dhtml)

Wanneer komt er een no-fly-zone?

Nr.10
18 maart 2011, 17:58
Wanneer komt er een no-fly-zone?
Beter nog: doet dat land niet mee aan het instellen van de no-fly-zone boven Libië?

bgf324
18 maart 2011, 18:11
Beter nog: doet dat land niet mee aan het instellen van de no-fly-zone boven Libië?

Kan zijn.
Grotere schurkenstaten dan Jemen hebben ook ingestemd met de no-flyzone.

Henri1
18 maart 2011, 18:13
CNN staat aan.

Ik wacht met ongeduld op het moment dat de grote Satan tot aktie overgaat.

D'ARTOIS
18 maart 2011, 18:14
Ik dacht dat er twee andere problemen waren: Saddam verkocht zijn olie niet in dollar, wat een slecht voorbeeld was en tot de ineenstorting van de fiat-dollar kon leiden (nu komt die er toch, maar goed), en hij verkocht zijn olie te goedkoop, zo goedkoop dat de Amerikaanse olieproductie van de familie Bush niet rendabel was.

Persoonlijk denk ik ook dat Bush el-Qaida ingeschakeld heeft om hem deze oorlog te bezorgen en in de VS de dictatuur te kunnen invoeren, �* la Hitler, maar dat zijn Putsch mislukt is.

Het komt natuurlijk allemaal op hetzelfde neer: eigenbelang van onze machthebbers. We mogen hen niet steunen. Hoe zou één van onze machthebbers in staat zijn om zich met Libië te bemoeien zonder het daar allemaal nog erger te maken? Twee vechtende partijen is genoeg. Frankrijk zal niet de derde hond zijn die met het been heenloopt.

Een fenomenaal gegeven voor een schitterend scenario �* la Crème Hollywoodaise: Een VS president die een vijandelijke terroristenorganisatie inschakelt om zijn familiebedrijf en die van vrienden in de zwarte cijfers te houden.

De werkelijkheid kan vaak zulke griezelige vormen aannemen dat de fantasie kinderspel wordt.
De grootste schurkenstaat ooit in deze wereld gecreëerd is zonder twijfel de USA, gewillig ontstaan uit het emigrerende menselijk afval van Europa, zonder een enkele vorm van proces de autochtonen afgeslacht met hun superieure wapens van het moederland.

Al deze schurkenverhalen worden bovendien voor veel geld geëxporteerd naar Europa en zijn de verdiensten dubbel. Het Europese publiek en in de rest van de wereld vreet ze. Wie zei er ook al weer dat misdaad niet loont?

zebrapad
18 maart 2011, 18:33
Hou jullie maar vast, we gaan hier dadelijk 5 minuten politieke moed zien...
http://www.hln.be/hln/nl/9556/Opstand-in-Midden-Oosten/article/detail/1238024/2011/03/18/De-Crem-waarschuwt-voor-confronterende-beelden-in-Libie.dhtml

bgf324
18 maart 2011, 18:45
Hou jullie maar vast, we gaan hier dadelijk 5 minuten politieke moed zien...
http://www.hln.be/hln/nl/9556/Opstand-in-Midden-Oosten/article/detail/1238024/2011/03/18/De-Crem-waarschuwt-voor-confronterende-beelden-in-Libie.dhtml

:lol:

Europese Vlaming
18 maart 2011, 18:48
Het bier staat reeds koud en de chips en dipsaus zijn binnen handbereik om de vuurwerkshow in gepaste stijl te kunnen aanschouwen. Op welk kanaal wordt het uitgezonden trouwens?

YOUTUBE

Ke Nan
18 maart 2011, 19:20
Er is maar één oplossing. Slechts één volk kan deze gebieden in toom houden. Slechts één volk heeft ook die ervaring. Geef de keizer wat des keizers is! Vergeet Obama en de twee dwergen, Sarkozy en Berlusconi! Heil Erdogan en zijn moedige strijders!

bgf324
18 maart 2011, 21:43
Er is maar één oplossing. Slechts één volk kan deze gebieden in toom houden. Slechts één volk heeft ook die ervaring. Geef de keizer wat des keizers is! Vergeet Obama en de twee dwergen, Sarkozy en Berlusconi! Heil Erdogan en zijn moedige strijders!

Enkel een groot Arabische rijk kan het respect in het Westen afdwingen.

corse
18 maart 2011, 23:01
Maatschappelijk verantwoord ondernemen bestaat niet!
http://abyss.free.fr/pour_en_rire/FuckWorld.wmv

George Carlin - We Like War
http://www.youtube.com/watch?v=UaS2bRGS86c&feature=related

Piero
18 maart 2011, 23:23
Ik las de krant en zag zojuist een reportage op tv waaruit ik concludeer

- dat de burgers (= rebellen) in Benghazi denken dat de no-fly zone te laat komt, maar beter laat dan nooit

- dat er 'iets moet gebeuren om de tanks en artillerie van het leger uit te schakelen' omdat de burgers (= rebellen) daartegen kansloos zijn

- dat Frankrijk en GB niet klaar zijn om de no-fly zone in te stellen omdat hun vliegtuigen niet gereed staan en de strategie niet is uitgewerkt; ze zijn niet eerder dan maandag operationeel, reken maar op woensdag.

- dat de luchtafweer van Libië moet worden uitgeschakeld voordat gevechtsvliegtuigen van de Frankrijk en GB boven Libië kunnen gaan patrouilleren

- dat Frankrijk en GB niet ter plaatse de middelen (o.a. kruisraketten) hebben om de luchtafweer van Libië uit te schakelen, maar de VS is wel in staat dit te doen

- dat de VS (NAVO) in principe alleen de luchtafweer en radarinstallaties mag bombarderen als Libië het vliegverbod overtreedt

- maar ... omdat de NAVO de burgers van Libië mag beschermen tegen aanvallen van het leger, mag de VS de luchtafweer van Libië uitschakelen zodat vervolgens gevechtsvliegtuigen veilig aanvallen kunnen uitvoeren op troepen en stellingen van het leger.

De VS hoeft zijn geleide-raketten dan niet eerder dan maandag of dinsdag te lanceren. Gadaffi kan nog zeker drie dagen op de grond zijn gang gaan zonder interventies van de NAVO. Benghazi is dus aan zijn genade overgeleverd.

Bolsjewiek
18 maart 2011, 23:38
Die "elementaire logica" zal Leonid Bresjnev ook wel toegepast hebben, toen hij in '68 Tsjecho-Slowakije binnenviel.

De USSR en Tsjechoslovakije hadden nu eenmaal een alliantie.
De VS zou hetzelfde doen in eender welk NAVO-land.

Nr.10
19 maart 2011, 00:55
Fisk: "Laat Libië met rust!" (http://www.dewereldmorgen.be/blog/rainforest-conrad/2011/03/08/fisk-laat-libi-met-rust)
8 mrt 2011
Geen no-fly zone boven Libië

“We mogen Libië niet binnenvallen. We moeten Libïe met rust laten! Er vallen momenteel veel doden in Ivoorkust, maar toch maken we geen plannen om dat land binnen te vallen om het dodental te beperken. We zijn enkel geïnteresseerd in Libië omdat er olie zit. Punt. Anders gaven we geen zier om Libiërs die elkaar vermoorden.

“De Libische oppositie zegt: kom niet naar Libië. De Libiërs hebben 25 jaar lang strijd geleverd met de Italiaanse fascisten. Ze willen niet hetzelfde meemaken met de Amerikanen en de Britten. Dit volk wil geen buitenlandse soldaten in zijn land.

“Het Westen zal proberen om in het geniep de opstandelingen te bewapenen. Dat doen wij altijd. Proberen de mensen te laten sterven voor de goeie zaak en Khaddafi omver te werpen in onze plaats. Ik weet niet of dat laatste zal lukken.

"Ik ben geen voorstander van een no-fly zone boven Libië. De Amerikanen hebben correct opgemerkt dat je dan Libië moet bombarderen. Dan moet je bommen gooien op Libische luchtafweerinstallaties. Want om een no-fly zone in stand te houden heb je patrouillerende vliegtuigen nodig, die uiteraard niet vanop de grond bestookt mogen worden.

Kreeg in 2005 een eredoctoraat aan de UGent.

corse
19 maart 2011, 02:26
Amerikanen:

http://www.youtube.com/watch?v=Hp4iI59BfpQ

http://www.youtube.com/watch?v=Hp4iI59BfpQ

http://www.youtube.com/watch?v=-N8_u1FLu30

Millionaire Fair: Wat doe je met armen?
http://www.youtube.com/watch?v=-wAQHyhQQM4

zebrapad
19 maart 2011, 12:38
Kamerlid Eva Brems wijst erop dat Libië nu een testcase is voor de internationale norm inzake "responsibility to protect". "Het betekent dat als een land de eigen bevolking blootstelt aan misdaden tegen de mensheid, er op de internationale gemeenschap een beschermingsverplichting rust. Deze kan worden uitgeoefend met vreedzame middelen, maar als die niet volstaan, kan er ook militair opgetreden worden".
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110318_073&kanaalid=1907
Allee, Eva Brems is de Belgische Susan Rice. De tijd komt terug om de wapenhandel van Groen uit de kelder te halen. Waar zit Magda Aalvoet....

Henri1
19 maart 2011, 12:41
Khadafi wordt "uitgerookt".

Mooi woord voor geëlimineerd.

filosoof
19 maart 2011, 12:50
Libië is een arabisch land, men spreekt er arabisch en de Islam is het dominante geloof. Op alle vlakken is Libië meer verbonden met de Arabische wereld dan met eender welk zwart Afrikaans land, die vaak op het vlak van mensenrechtenschendingen niet moeten onder doen voor Libië. Dus neen, wat de Arabische liga hier zegt is wat telt. In Europa hecht men toch ook meer belang aan wat Europese naties zeggen dan aan wat China zegt. Geografisch ligt China nochtans wel op hetzelfde continent (Eurazië) Maar cultureel is er amper een band. Hetzelfde gaat op voor Libië en de Afrikaanse Unie.
Libyan Muslim leaders order followers to rebel:
http://www.reuters.com/article/2011/02/21/libya-protests-duty-idUSLDE71K1MY20110221

Iran steunt de rebellen uiteraard ook:
http://www.rebelnews.org/politics/africa/685820-iran-ready-to-send-aid-to-libyan-people

filosoof
19 maart 2011, 12:53
Khadafi wordt "uitgerookt".

Mooi woord voor geëlimineerd.Reagan probeerde dat al destijds, maar Ghadaffi was niet thuis, zijn vrouw en zijn adoptieve dochter wel. Ze waren niet bombestendig.
Watjes.

ministe van agitatie
19 maart 2011, 12:54
Libyan Muslim leaders order followers to rebel:
http://www.reuters.com/article/2011/02/21/libya-protests-duty-idUSLDE71K1MY20110221

Iran steunt de rebellen uiteraard ook:
http://www.rebelnews.org/politics/africa/685820-iran-ready-to-send-aid-to-libyan-people

Waarom zou men zich in Afghanistan, Irak of Palestina afzetten tegen de religieuze zotten en die in Libië gaan steunen?

Ach watjes: men steunt natuurlijk overal de religieuze zotten. Was ik even vergeten.

filosoof
19 maart 2011, 12:58
Waarom zou men zich in Afghanistan, Irak of Palestina afzetten tegen de religieuze zotten en die in Libië gaan steunen?

Ach watjes: men steunt natuurlijk overal de religieuze zotten. Was ik even vergeten.
Fearing God, Not Gaddafi: Libya's New Mujahedin
http://www.time.com/time/world/article/0,8599,2057455,00.html
Zbigniew Brzezinski to Jihadists: Your cause is right!
http://www.youtube.com/watch?v=OJTv2nFjMBk
http://www.youtube.com/watch?v=uhFleLinwEM

D'ARTOIS
19 maart 2011, 12:59
Vermoedelijk spelen er affaires op de achtergrond - een paar zijn wellicht bekend zoals die van troll Sarko en Bunga Bunga Berlusconi - waardoor de EU er kennelijk op is gespitst om Ghadaffi op de plek van Saddam te krijgen.

Waarschijnlijk zal dit gaan lukken dankzij de meesters in de vernietiging de fa. USA, Bush, Obama, Clinton & Co. Gangsters van een formaat waarbij vergeleken Al Capone een regelrecht lachertje is.

Het wordt een regelrecht prijsschieten als Ghadaffi niet aan de voorwaarden van de VS zal voldoen - Voorwaarden die de VS i.c. Obama stelt.
Niet die van de VN.
Met alle macht wordt naar de bevrijdende justificatie gezocht om de bommen van VS & Co te lossen zodat opnieuw een land onder de voet gelopen kan worden want bij luchtaanvallen alleen zal het niet blijven.

Dat hierbij - moedwillig - veel burgerslachtoffers zullen vallen staat buiten kijf.

Laat een ding duidelijk zijn: het gaat om olie en niet om een klein beetje.

Met de Japanse ellende in het vooruitzicht zal kernenergie mediamatisch en politiek gezien niet meer verkocht kunnen worden aan het proletariaat.
Dus blijft als enig residu dat massaal voorhanden is - olie - over.

Genadiglijk mogen de EU landen meedoen, aldus luiden trots de NL media, met verwijzing naar de eventuele taak die voor de F-16 is weggelegd.

Inmiddels ligt een hele carriergroep van de VS in de directe nabijheid en hebben ze feitelijk de hele EU niet nodig want wat daar aan schepen van de VS ligt is al bijna meer dan dat de EU paraat voorhanden heeft.

Ik ga terug verlangen naar de tijden van de koude oorlog, toen de VS heel wat minder brutaal was.

filosoof
19 maart 2011, 13:03
Vermoedelijk spelen er affaires op de achtergrond - een paar zijn wellicht bekend zoals die van troll Sarko en Bunga Bunga Berlusconi - waardoor de EU er kennelijk op is gespitst om Ghadaffi op de plek van Saddam te krijgen.

Waarschijnlijk zal dit gaan lukken dankzij de meesters in de vernietiging de fa. USA, Bush, Obama, Clinton & Co. Gangsters van een formaat waarbij vergeleken Al Capone een regelrecht lachertje is.

Het wordt een regelrecht prijsschieten als Ghadaffi niet aan de voorwaarden van de VS zal voldoen - Voorwaarden die de VS i.c. Obama stelt.
Niet die van de VN.
Met alle macht wordt naar de bevrijdende justificatie gezocht om de bommen van VS & Co te lossen zodat opnieuw een land onder de voet gelopen kan worden want bij luchtaanvallen alleen zal het niet blijven.

Dat hierbij - moedwillig - veel burgerslachtoffers zullen vallen staat buiten kijf.

Laat een ding duidelijk zijn: het gaat om olie en niet om een klein beetje.

Met de Japanse ellende in het vooruitzicht zal kernenergie mediamatisch en politiek gezien niet meer verkocht kunnen worden aan het proletariaat.
Dus blijft als enig residu dat massaal voorhanden is - olie - over.

Genadiglijk mogen de EU landen meedoen, aldus luiden trots de NL media, met verwijzing naar de eventuele taak die voor de F-16 is weggelegd.

Inmiddels ligt een hele carriergroep van de VS in de directe nabijheid en hebben ze feitelijk de hele EU niet nodig want wat daar aan schepen van de VS ligt is al bijna meer dan dat de EU paraat voorhanden heeft.

Ik ga terug verlangen naar de tijden van de koude oorlog, toen de VS heel wat minder brutaal was.De rebellen werden bewapend via Egypte:
CAIRO—Egypt's military has begun shipping arms over the border to Libyan rebels with Washington's knowledge, U.S. and Libyan rebel officials said.
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704360404576206992835270906.html

J�*, toen was er al een embargo, maar dat deert toch niet?
snap je eindelijk waarom Mubarak moest vallen? Mubarak weg, Ben Ali weg. Toevallig buren van Libië.


Terloops, waar blijft het ultimatum aan Bahrein en Saudi Arabië?

Watje
Slappeling
Nestbevuiler
;-)

zebrapad
19 maart 2011, 13:31
niet echt relevant. Het belangrijkste is dat in beide landen een escalerende oorlog heeft plaatsgevonden/ plaatsvindt. In Rwanda waren er duidelijk tekens dat er een genocide zou plaats vinden en de internationale gemeenschap deed niets. In Libië zijn er ook duidelijke aanwijzingen als je de dreigende taal van zoontje kadafi hoort.

Daarbij komt nog dat ik vindt dat we de bevolking in hun zelfbeschikkingsrecht moeten steunen. Een dictator gaan verdrijven zonder dat daar aanleiding toe is zoals in Irak keur ik niet goed. Maar vanaf dat duidelijk blijkt dat de bevolking achter verandering staat dan is het onze morele plicht om hen daar in te steunen. We hebben de mogelijkheid om het te doen. En er is een draagvlak. Ik zie geen enkele reden waarom we niet zouden moeten ingrijpen.

U bent niet de enige die de vergelijking maakt met de Rwandese genocide.

De internationale gemeenschap erkent de ‘responsibility to protect’ sinds 2005. Dit is één van de lessen die zijn getrokken uit het falen van de internationale gemeenschap om de genocide in Rwanda te voorkomen.
http://www.evabrems.be/pm_brems_de_vriendt_groen_libi%C3%AB_testcase_voor _%E2%80%98responsibility_protect%E2%80%99

En dat is niet meer dan een hypocriet standpunt. Om te beginnen was er een internationale troepenmacht in Rwanda aanwezig. Met het uitbreken van het geweld heeft het Habyarimana regime duidelijk de vraag gesteld om Rwanda niet in de steek te laten, terwijl Kagame duidelijk heeft laten verstaan dat hij geen inmenging wenste van de internationale gemeenschap en dat hij die inmenging ook militair zou bestrijden. Tevens heeft Kagame geweigerd de Rwandese overheid bij te staan om de slachtpartijen te stoppen omdat hij de oorlog aan het winnen was. De internationale gemeenschap heeft toen gekozen voor de korte pijn, de snelle regime wissel. Alleen heeft die regime wissel 3 maanden aangesleept met zeer veel slachtoffers, tot grote vernedering van de internationale gemeenschap.

Dus, een vergelijking gaat dus ook niet op, en iemand met de academische achtergrond, zoals Eva Brems, zou dat toch moeten weten. Maar hiermee bewijst ze wel dat Groen hun milieu standpunten wel even aan de kant zetten om een politieke bijdrage te leveren aan wat we een globale olie-economie kunnen noemen.

gehuigert
19 maart 2011, 14:30
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110319_002

"Achteraf bleek echter dat het gevechtsvliegtuig toebehoorde aan de rebellen."

:S Waarom een no fly zone als beide kampen over gevechtsvliegtuigen beschikt...

Nr.10
19 maart 2011, 15:00
"Achteraf bleek echter dat het gevechtsvliegtuig toebehoorde aan de rebellen."
The pilot reportedly parachuted from the aircraft identified as a Russian-built MIG 23. The plane is used by the Libyan airforce but several are reportedly in the hands of rebel forces. Arabic-language television network Al Jazeera quoted rebel sources as saying the plane which crashed was one of theirs (bron (http://www.abc.net.au/news/stories/2011/03/19/3168434.htm)).

Al Jazeera uit Qatar, dat met geen woord rept over wat er in Bahrein gebeurt.

Zipper
19 maart 2011, 18:06
De USSR en Tsjechoslovakije hadden nu eenmaal een alliantie.
De VS zou hetzelfde doen in eender welk NAVO-land.

een alliantie ?? LOL !! Om je dood te lachen.

Een met geweld gehandhaafde "alliantie" dan toch.

Jij moet ook niet zat zijn om te zeveren.

Dixie
19 maart 2011, 18:11
Terloops, waar blijft het ultimatum aan Bahrein en Saudi Arabië?



zijn daar ook al duizenden doden in een burgeroorlog gevallen dan?

Nr.10
19 maart 2011, 18:38
een alliantie ?? LOL !! Om je dood te lachen.

Een met geweld gehandhaafde "alliantie" dan toch.

Jij moet ook niet zat zijn om te zeveren.
De alliantie dient alleen om de europese landen in de pas te laten lopen.

Niet op andere gedachten te brengen.

Zoals een logische toenadering tot Rusland bijvoorbeeld.

Another Jack
19 maart 2011, 19:13
een alliantie ?? LOL !! Om je dood te lachen.

Een met geweld gehandhaafde "alliantie" dan toch.

Jij moet ook niet zat zijn om te zeveren.

Welke alliantie had Hongarije met de SU in '56 eigenlijk???

bgf324
19 maart 2011, 19:27
Libyan Muslim leaders order followers to rebel:
http://www.reuters.com/article/2011/02/21/libya-protests-duty-idUSLDE71K1MY20110221

Iran steunt de rebellen uiteraard ook:
http://www.rebelnews.org/politics/africa/685820-iran-ready-to-send-aid-to-libyan-people

Moslimterroristen onder mekaar.

Zipper
19 maart 2011, 19:43
Welke alliantie had Hongarije met de SU in '56 eigenlijk???

dezelfde als Tsjechoslovakije. Het hele Warschau-pakt bestond enkel onder militaire dwang van de USSR.

John Stufflebeam
19 maart 2011, 21:56
Vanavond stemt de veiligheidsraad een resolutie met o.a.



De stemming wordt voor 11u verwacht. Vermoedelijk zal China zich onthouden, en dus geen veto gebruiken. Volgens de Franse premier Fillon wil zijn regering onmiddelijke actie. Meest voor de hand liggend zijn luchtaanvallen op de artillerie en tanks rond Ajdabiya. Deze staan nu onbeschermd op de toegangswegen en de zandvlakten rond de stad.

De bombardementen komen te laat om Ajbaiya en Misrata te redden, doch Benghazi wordt aldus gevrijwaard

Het regeringsleger is te snel opgerukt, en staat nu geïsoleerd vast in de streek rond Ajdabiya en Benghazi. Het gaat over hooguit 200 militaire voertuigen: tanks, zware artillerie en pantservoertuigen. Dat zijn in open veld makkelijke doelwitten, en zijn nauwelijks beschermd met luchtafweer.

Dit zwaar marterieel wordt in enkele dagen vernietigd. Dan rest enkel een snelle, chaotische terugtrekking in de richting van Sirte. De rebellen hebben echter onvoldoende logistiek om tot Sirte op te rukken.

In Misrate zal het een stuk moeilijker lopen: daar zal de luchtafweer een ganse week worden aangevallen, en het valt te vrezen dat het regeringsleger ondertussen de stad onder de voet loopt.

poekieJ
19 maart 2011, 21:58
Het regeringsleger moet zo snel mogeljk Benghazi binnen rukken zodat hun voertuigen en manschappen niet aan direct vijandelijk vuur bloot staan.

Of ze dat ook doen is natuurlijk iets anders..

solidarnosc
19 maart 2011, 22:00
Het regeringsleger moet zo snel mogeljk Benghazi binnen rukken zodat hun voertuigen en manschappen niet aan direct vijandelijk vuur bloot staan.

Of ze dat ook doen is natuurlijk iets anders..

Het probleem is natuurlijk dat die troepen ook bevoorraad moeten worden.

poekieJ
19 maart 2011, 22:03
Het probleem is natuurlijk dat die troepen ook bevoorraad moeten worden.

Klopt, en zeker in een woestijnland als Libië is dat erg moeilijk. In het open veld zijn die bevoorradingsproblemen in ieder geval even groot, dus dat is geen excuus.

Kodo Kodo
19 maart 2011, 22:35
Hier maakt men dezelfde fout als bij de aanval van de VN op Irak. Het is volstrekt onduidelijk waartoe het verdrijven van Gadaffi zal leiden, d.w.z. hoe de stammen en partijen in Libië verenigd kunnen worden in een stabiele staat. Er is ook geen exitstrategie.

Ongelofelijk. Die doen dat ook in jouw en mijn naam!

Stel je eens voor dat Daerden president van België wordt, de Saudiërs en de Turken beledigt en dat die dan hun gevechtsvliegtuigen hierheen sturen zodra hier ergens een vanuit Frankrijk bewapend opstandje uitbreekt. Of dat ze hun leger voor zoiets naar Duitsland of Nederland sturen.

De Marokkanen, Tunesiërs, Algerijnen, Egyptenaren en zo nog een dozijn nationaliteiten, zelfs de grootste tegenstanders van Qaddhafi, zullen nu wel sympathie voor hem krijgen. En ondanks al mijn afkeer van de mohammedanerij en van Qaddhafi, sta ik wat dit betreft aan hun kant.

En dit gaat onze staatsschulden zodanig verhogen dat de onafwendbare hyperinflatie in de eurozone binnen handbereik komt. Maar misschien is dat de bedoeling van onze machthebbers: de hyperinflatie op gang brengen zodat hun financiers, de grote bankiers, voor een prikje alle bezittingen van de financieel leeggeroofde bevolking kunnen verwerven.

We leven niet in een democratie en nog minder in een echt vrije markt. Ons hele leven, en vooral ons geld, wordt gemanipuleerd door duistere krachten die zich aan ons democratisch medezeggenschap onttrekken.

Kodo Kodo
19 maart 2011, 22:39
De USSR en Tsjechoslovakije hadden nu eenmaal een alliantie.


We zijn gewaarschuwd. Als een Bolsjewiek mij zijn vriendschap komt aanbieden, of welke "alliantie" dan ook, weet ik wat hij bedoelt.

filosoof
19 maart 2011, 22:42
We zijn gewaarschuwd. Als een Bolsjewiek mij zijn vriendschap komt aanbieden, of welke "alliantie" dan ook, weet ik wat hij bedoelt.Diem had toch ook een "alliantie" met de VS?

filosoof
19 maart 2011, 22:59
Het probleem is natuurlijk dat die troepen ook bevoorraad moeten worden.

Het probleem is dat het regeringsleger niet veel waard is: 100.000 man maar 80% het grootste deel vh materiaal is niet inzetbaar.
Les analystes estiment que la plupart des appareils �* réaction libyens ne sont plus en état de voler. En outre, l'aviation en aurait perdu six depuis le début de l'insurrection. Armée de terre : elle compte 50 000 hommes, dont 25 000 appelés, 800 chars, dont beaucoup seraient inutilisablesEn de rest is niet veel beter.
Selon les analystes, Kadhafi s'est efforcé de marginaliser son armée pour éviter que ses chefs puissent rivaliser avec les membres de sa famille ou de sa tribu, �* la tête d'unités de "protection du régime".
Meer een soort werklozensteun dus : http://www.lemonde.fr/afrique/article/2011/03/18/l-etat-des-forces-libyennes_1494998_3212.html

solidarnosc
19 maart 2011, 23:11
NYT

That news [of French air strikes] came even before the Paris summit meeting adjourned, with President Nicolas Sarkozy announcing that French warplanes had begun reconnaissance missions around Benghazi, and the French military saying that a Rafale jet fighter had destroyed a government tank near there.

Even though the leaders at the Paris summit meeting were united in supporting military action, there were signs of disagreement over how it would proceed.

Two senior Western diplomats said the Paris meeting, which was organized by Mr Sarkozy, may actually have delayed allied operations to stop Colonel Gaddafi's troops as they were approaching Benghazi. The officials spoke on condition of anonymity because they were not authorized to comment on the matter.

The initial French air sorties, which were not coordinated with other countries, angered some of the countries gathered at the summit meeting, according to a senior Nato-country diplomat. Information about the movement of Gaddafi troops toward Benghazi had been clear on Friday, but France blocked any Nato agreement on airstrikes until the Paris meeting, the diplomat said, suggesting that overflights could have begun Friday night before Mr Gaddafi's troops reached the city.


Of hoe een humanitaire interventie ook een politieke stunt is om de "grandeur de la France" en zijn president in de verf te zetten.

solidarnosc
19 maart 2011, 23:12
Klopt, en zeker in een woestijnland als Libië is dat erg moeilijk. In het open veld zijn die bevoorradingsproblemen in ieder geval even groot, dus dat is geen excuus.

Nee, maar op een moment dat uw bevoorrading een gevaar loopt is het beter om ergens in bevriend gebied te zetten en niet een paar honderd kilometer in het hol van de leeuw.

filosoof
19 maart 2011, 23:13
Of hoe een humanitaire interventie ook een politieke stunt is om de "grandeur de la France" en zijn president in de verf te zetten.*zucht* wat die Sarko al niet moet doen om nog eens een erectie te krijgen. Stuur die vent een paar dozen viagra!

-Jo-
19 maart 2011, 23:18
De hypocrisie bij de liberaal-"democraten" scheert weer hoge toppen, maar dat zijn we ondertussen gewoon.

Op het moment dat de schijnheilige joods-Hongaarse Elysée-bewoner Sarkozy de Westerse beau monde bijeenroept voor een conferentie en overleg, hangen z'n straaljagers al boven de stad Benghazi op zoek naar bloed. Het Armée de l'air had al opdracht gekregen om op te stijgen vanop Saint-Dizier met Rafale-bommenwerpers terwijl Sarkozy nog z'n show moest starten. :roll:


Ze gaan weer "democratie" gaan brengen...

bgf324
19 maart 2011, 23:27
Ze gaan weer "democratie" gaan brengen...

... en olie en grond gaan stelen.

Piero
19 maart 2011, 23:28
Ongelofelijk. Die doen dat ook in jouw en mijn naam!

Stel je eens voor dat Daerden president van België wordt, de Saudiërs en de Turken beledigt en dat die dan hun gevechtsvliegtuigen hierheen sturen zodra hier ergens een vanuit Frankrijk bewapend opstandje uitbreekt. Of dat ze hun leger voor zoiets naar Duitsland of Nederland sturen.

We leven niet in een democratie en nog minder in een echt vrije markt. Ons hele leven, en vooral ons geld, wordt gemanipuleerd door duistere krachten die zich aan ons democratisch medezeggenschap onttrekken.

Het is de nieuwe wereldorde. Het Westen vernietigt de machtsstructuur van landen met natuurlijke hulpbronnen en stimuleert een burgeroorlog om deze landen verder te verzwakken. :roll:

-Jo-
19 maart 2011, 23:36
... en olie en grond gaan stelen.

Uiteraard. De échte Westerse waarden en normen dus.

bgf324
20 maart 2011, 00:01
Uiteraard. De échte Westerse waarden en normen dus.

Het geld is voor de Amerikanen, de macht voor moslimextremisten, en wat over blijft (miserie en armoede) voor de plaatselijke bevolking.

D'ARTOIS
20 maart 2011, 00:05
Pers en tv zijn in dit hele verhaal zo onbetrouwbaar als een brandende lont in een kruitvat. Wat het gevolg zal zijn van dit 'onzalige' ingrijpen kunnen we pas met een aantal weken vanaf nu zien.
Dat het om andere belangen gaat dan humanitaire, behoeft verder geen uitleg.

Een paar miljard aan belastinggeld gaat dit akkefietje in ieder geval wel kosten.
De 100 kruisraketten �* 1,25 miljoen per stuk vormen daar al een begin van.
Op kosten van de EU belastingbetaler gaan een aantal mediazieke politici de volle aandacht vestigen op hun volledig aantoonbaar onvermogen. Terwijl de problemen in eigen land groeiende zijn wordt dit evenement aangegrepen om de aandacht van het publiek op andere zaken te vestigen dan die opportuun in eigen land zijn.

Ook de Arabische kant toont hun brevet van onvermogen. Dus wat gaat het worden? Halal kippensoep met een sausje van McD?
Op wie gaat de VS de kosten van deze 100 kruisraketten verhalen? Militaire oefening? 100 kruisraketten? Gericht waarop? Op die 1 1/2 man en paardekop?

Ghadaffi haalt Al Quaeda aan als instigator. Heeft Bush dus toch een handje in de oliepapa?

bgf324
20 maart 2011, 00:13
Een paar miljard aan belastinggeld gaat dit akkefietje in ieder geval wel kosten.
De 100 kruisraketten �* 1,25 miljoen per stuk vormen daar al een begin van.
Op kosten van de EU belastingbetaler gaan een aantal mediazieke politici de volle aandacht vestigen op hun volledig aantoonbaar onvermogen. Terwijl de problemen in eigen land groeiende zijn wordt dit evenement aangegrepen om de aandacht van het publiek op andere zaken te vestigen dan die opportuun in eigen land zijn.


Maar dat bloed- olie-geld zal veel meer opbrengen.

corse
20 maart 2011, 01:30
*zucht* wat die Sarko al niet moet doen om nog eens een erectie te krijgen. Stuur die vent een paar dozen viagra!

Oorlogslogica en militaire strategie:


Manipulatie is een deel van de oorlogsstrategie, het maakt deel uit van de propagandamachine van de westerse en Arabische wereld.
Om oorlog en vernietiging te kunnen creëren moet er in de eerste plaats een nieuwe vijand gecreëerd worden.
De kennis om deze nieuwe vijand te creëren komt natuurlijk uit de koude oorlog en is zeer eenvoudig.
Manipulatie door media, wapensteun aan rivaliserende troepen, bemoeienissen van inlichtingendiensten enz.
De soevereiniteit van andere landen wordt op een zeer discrete en subtiele manier aangetast.
Stilaan worden we gemanipuleerd om deze nieuwe vijand te herkennen, in het huidige geval een religieuze vijand.
Uit een Duitse studie blijkt dat 95% van alle lokale en wereldconflicten van welke aard ook, enkel en alleen kunnen uitbreiden door inmenging van de wapenindustrie, het zijn de handelaars in oorlog en de dealers in de dood. (Barack Obama heeft een militair budget voor 2010 van 680 miljard dollar goedgekeurd) en dit in tijden van economische crisis, en deze wapens moeten gebruikt worden, die zijn niet zomaar gemaakt.
1/3 van deze 650 miljard dollar wordt voorzien om de zogenoemde vijand te voorzien van wapens en ander oorlogsmateriaal, je kan geen oorlog voeren tegen iemand zonder wapens, het spel van de wapenhandelaars.

corse
20 maart 2011, 01:31
Uiteraard. De échte Westerse waarden en normen dus.

Gebrek aan herverdeling:

In 1930 beschikte de wereld over zeer slechte communicatie in vergelijk met nu.
Toen was ook het geld op hopen bij enkelingen en was de oorzaak van een kapitalistische crisis die op zijn beurt de oorzaak was van een wereldoorlog, herverdeling is een eeuwenoud zeer.
Wapenproductie en wapenhandel kan elke kapitalistische crisis oplossen, dit volgens de door het systeem geschoolde en geknede universitaire en militaire leiding.
Wapenhandel gehoord nu éénmaal tot de handel van de vrije markt.
Oorlog is uiteraard een gevolg van deze wapenhandel.

corse
20 maart 2011, 01:31
Dealer in de dood: wapenhandelaar de rijkste man ter wereld:

http://www.deepjournal.com/p/7/a/nl/327.html

Het reclame instrument van de wapenindustrie is het best georganiseerde en het meest efficiënte ter wereld.
Op wereldschaal wordt jaarlijks 1.300 miljard Euro besteed aan wapens, 40% door de U.S.A.
De winsten die door de multinationale wapenindustrie worden gemaakt tarten alle verbeelding, de eigenaars en aandeelhouders van wapenindustrie zijn de rijkste der aarde.
Agressie en geweld behoren nu eenmaal tot de meest intensieve en de meest manipuleerbare instincten van de mens.
Zonder scrupules en op de meest subtiele manier worden bevolkingsgroepen gemanipuleerd en gaan daarna over tot wapenagressie!

corse
20 maart 2011, 01:40
Terrorisme analyse: (de oorlogsvoering der zwakken)

Natuurlijk niet vergeten dat de haat van de terug naar de Middeleeuwen plat gebombardeerde Arabische landen steeds groter wordt, wat normaal is, 500.000 kindermoorden en een totaal aantal burgerdoden van 2,5 miljoen mensen.
Bombardementen is de meest afschuwelijke manier van moorden, op knopdruk in het vliegtuig worden honderden bommen gedropt, duizenden mensen sterven tegelijkertijd op enkele seconden, zonder hun moordenaar in de ogen te kunnen zien worden ze verdelgd. (genocide)
De commandeurs en piloten zijn zelf nooit geconfronteerd geweest met de gevolgen van hun eigen moordmachines, voor hen zijn doden enkel getallen in hun oorlogsspel.
De VS heeft nog nooit bombardementen op eigen terrein gehad.
Elk gezin in Irak of Afghanistan en nu Libië heeft familieleden, broers, zusters, vrouw of kinderen die door bombardementen zijn omgekomen.
Natuurlijk is de haat en wraak van de Arabische wereld te begrijpen na deze totaaluitroeiing. (genocide)
Terrorisme of wraak ontstaat natuurlijk uit onmacht en haat, dat is duidelijk en menselijk, terrorisme is de oorlogsvoering der zwakken.
Ze kunnen niet blijven met stokken en stenen gooien, er moet voor hen iets anders gebeuren, oog om oog maakt natuurlijk iedereen blind.
Indien nu de oorlogsvoering in de Arabische landen stopt, dan hebben we nog minimum 10 tot 20 jaar nodig voor het wraakterrorisme stopt.
De Arabische cultuur en religie zijn nu éénmaal anders dan onze westerse Cultuur en religie, deze mensen hebben nog eergevoel en karakter.
We moeten andere religies en vooral moslims tijd laten om te evolueren.
Tot voor kort, in onze katholieke westerse wereld, hebben vrouwen rechten gekregen.
De emancipatie van de vrouw en de vrouwenbewegingen hebben er voor gezorgd en afgedwongen dat ook onze vrouwen rechten hebben en vooral stemrecht, wie dat niet weet is geschiedenisvreemd. De katholieke kerk werkt nog steeds zonder vrouwen, het is een mannenwereld.
De boekdrukkunst was voor ons, wat voor moslims nu internet en satelliet tv is.

corse
20 maart 2011, 01:41
Het enige dat je met oorlog bereikt is:

Haat en terrorisme, en wel in die mate dat je nergens je hoofd nog kan laten zien en dat je de eigen grenzen moet dichtmetselen om terrorisme te voorkomen, voorbeeld VS en nu Europa.
Controles aan grenzen worden vooral intenser, duurder en mensonwaardig, dit doordat elke vorm van vertrouwen in de medemens verloren is gegaan.

corse
20 maart 2011, 01:42
Propagandamachine:

Tevens worden de verijdelde aanslagen gebruikt om de oorlog (bombardementen op grote schaal en grondtroepen te verantwoorden) dit betreffende de wereldopinie, de westers gerichte propagandamachine maakt natuurlijk dankbaar gebruik van deze situatie om “hun stellig” te verdedigen, dit is spijtig genoeg ook oorlogsstrategie en oorlogslogica, laten we dit niet onder stoelen of banken steken en realistisch zien.


Laten we niet vergeten, tot de oorlogslogica en oorlogsstrategieën behoren:

Informatie, desinformatie, manipulatie, propaganda machines enz, en dit geld voor “alle partijen” die betrokken zijn in een oorlog, er zijn individuen (ex-militairen) die betaald worden om subtiel mensen te ronselen om ter strijde te trekken.
Ondertussen weten we, dat bepaalde individuen ingezet worden en zeer goed betaald worden om oorlogspropaganda te verspreiden en te rekruteren, wapenhandelaars zijn de dealers in de dood, financiers en oorzaak van iedere oorlog.

Nr.10
14 oktober 2012, 13:56
Hip hip hoera.

Nr.10
14 oktober 2012, 13:57
Vanavond stemt de veiligheidsraad een resolutie met o.a.

De stemming wordt voor 11u verwacht. Vermoedelijk zal China zich onthouden, en dus geen veto gebruiken. Volgens de Franse premier Fillon wil zijn regering onmiddelijke actie. Meest voor de hand liggend zijn luchtaanvallen op de artillerie en tanks rond Ajdabiya. Deze staan nu onbeschermd op de toegangswegen en de zandvlakten rond de stad.

De bombardementen komen te laat om Ajbaiya en Misrata te redden, doch Benghazi wordt aldus gevrijwaard
Ben jij echt zo dwaas?

Nr.10
14 oktober 2012, 13:58
Het veto was beter gebruikt in Libië.

ewebtechseo3
16 oktober 2012, 13:37
i like poltics




Maldives Tour Packages (http://www.equatorland.com) |
Damdama Lake (http://www.choicemyhotel.com/damdama-lake/) | Event Management Company In Delhi (http://diyaevents.in/) | Budget Hotels in Delhi (http://www.hotelsuninternational.com/)