PDA

View Full Version : Decreet Vlaams parlement verjaring lichte bouwmisdrijven.


Knuppel
4 juni 2004, 07:13
Op 29 april 2003 is er, onder VLD-er Van Mechelen, een decreet in het Vlaams parlement goedgekeurd geworden dat zegt dat lichte bouwmisdrijven na vijf jaar verjaren. Dit heeft in alle kranten gestaan maar niet in het staatsblad. Het is dan ook federale materie en geen Vlaamse.

De zoveelste 'verwezenlijking' van de VLD die niets voorstelt?

Op komt er toch nog iets van?

Vincent Van Quickenborne
5 juni 2004, 11:05
Dit is wel degelijk verwezenlijkt. Het decreet is goedgekeurd in het Vlaams parlement. Het is wel degelijk een Vlaamse materie.

Meer info vind je op http://www.dirkvanmechelen.be/verjaring.php

Knuppel
5 juni 2004, 21:19
Vincent, bevraag je liever. Ik heb die site ook bezocht en zelfs de krantenartikels gezien die deze VLD-verwezenlijking dik in de verf hebben gezet.

Dit decreet zal echter pas van kracht worden de dag dat het in het staatsblad verschijnt. Na ruim een jaar is dat nog altijd niet gebeurd.
Of kan jij me de bladzijden in het Belgisch staatsblad aanwijzen waarop ik de wettelijke bekrachtiging van dit decreet kan vinden?

Klik maar op 'voorstel van decreet' op de link die jij geeft om te zien dat dit decreet in het staatsblad moet verschijnen alvorens definitief wet te worden.

Zelfs de notarissen zijn niet op de hoogte gebracht van dit decreet. Wat normaal toch gebeurt als de wet verandert waarmee zij te maken krijgen.
Iets klopt er dus niet.
Wat dat 'iets' is heb ik nog altijd niet gevonden.

Graag antwoord dus.

crosserke
12 juli 2004, 14:04
Wat gaat er trouwens gebeuren met de dwangsommen die reeds gevonnist zijn, maar waarvan de overtreding nog kan herbekeken worden door de "hoge raad voor het herstelbeleid".
Wij worden hier geconfronteerd met zo'n "geval", indien op 23 september 2004 onze tuinberging niet gesloopt is betalen wij 12,5 euro per dag dwangsom.
Terwijl men op stedebouw ons verzekerd heeft dat wij onze tuinberging niet moeten slopen voordat ze "behandeld" is, dit kan echter nog meer dan een jaar duren.
De overtreding werd begaan in 1994, na verkeerd advies van het toenmalig gemeentebestuur.
Het pv. is opgesteld in Feb. 1998 en de uitspraak gedaan in Nov. 2003.
Ik vraag mij trouwens ook hardop af of deze zaak niet voor verjaring in aanmerking komt. (niet binnen de 5 jaar PV. opgesteld en gevonnist)
De werken werden vroeger immers niet stilgelegd, geen overlast voor de geburen en (volgens ons) zijn de essentiële bestemmingsvoorschriften niet flagrant overtreden. (1000 m³ norm gewoon agrarisch gebied)
2 E-mails aan het kabinet van Minister Van Mechelen werden voorlopig nog niet beantwoord, voor ons wordt het echter dringend.
We hebben trouwens ook de huidige burgemeester van onze woonplaats aan onze kant, hij is echter ook niet almachtig.