PDA

View Full Version : terug studeren


Den Duisteren Duikboot
5 juni 2004, 10:23
Aangezien u hier kennelijk nog rondspookt... :wink:

Roland,

Even voorstellen: ik ben licentiaat vertaler. Ik ben een tijdje uitgeperst geweest door een Hasselts vertaalbureau en ben het vertaalwereldje, het vertalen en de langdurige periodes van werkloosheid grondig beu. Mijn interesses zijn in de loop der jaren veranderd en ik kan me niet meer terugvinden in de keuzes die ik vroeger maakte. Ik ben nu 28 en wil 'herbeginnen', d.w.z. opnieuw een opleiding volgen op hoger/universitair niveau binnen mijn nieuwe interesse-sferen.

Vraag is of dat mogelijk is... Kan ik, als alleenstaande, een voltijdse opleiding (4 jaar) volgen, derhalve 9 maanden per jaar niet gaan werken, en toch op een of andere manier 'rondkomen' met behulp van een minimumuitkering?

En indien dat niet kan, is er dan vanuit Vivant politieke bereidheid om een systeem te bedenken waarmee dat wél kan?

Groet,
Pyramus

Roland Duchâtelet
11 juni 2004, 10:14
Uw opleiding is eigenlijk zeer goed. In de bedrijven waar ik bij betrokken ben werken nogal wat vertalers/tolken omwille van het belang van talenkennis in de relaties met klanten en leveranciers. Maar ze vertalen of tolken niet. Zij doen vooral logistiek en evolueren soms naar commerciële functies.


Wat de voorstellen van Vivant voor permanente opleiding betreft: wij wensen dat er invoegbedrijven zouden zijn (dat kan van de vakbonden uitgaan, of van werkgeversorganisaties of interimkantoren) waar iemand die van werk wil wisselen (ook al wordt hij niet ontslagen) een nettoloon krijgt van 1080 € per maand tijdens de omscholingsperiode, waarbij die omscholing ook gepaard gaat met werken. Dat kan gefinancierd worden uit ontslagvergoedingen verschuldigd door werkgevers die werknemers ontslaan, uit inkomsten die het invoegbedrijf verwerft uit de industriële/commerciële activiteiten die zij uitvoert (bvb renovatie woningbouw in de binnenstad) en budgetten die nu reeds voor opleiding en tewerkstelling zijn voorzien.

Wij denken dat het niet utopisch dat iedereen die wil werken ook werk kan krijgen. Bovendien geloven wij ook dat het mogelijk moet zijn dat de grote meerderheid van de mensen die gaat werken ook met plezier gaat werken.

boer_bavo
11 juni 2004, 10:24
Vraag is of dat mogelijk is... Kan ik, als alleenstaande, een voltijdse opleiding (4 jaar) volgen, derhalve 9 maanden per jaar niet gaan werken, en toch op een of andere manier 'rondkomen' met behulp van een minimumuitkering?

En indien dat niet kan, is er dan vanuit Vivant politieke bereidheid om een systeem te bedenken waarmee dat wél kan?

Groet,
Pyramus
Dat kan perfect. Jij valt binnen de vereisten van het statuut "zelfstandig student". Ik denk dat je best eens googlet voor de juiste voorwaarden (want ik ken ze niet vanbuiten).

Max
11 juni 2004, 12:59
Ik ben zelf nog student , maar tegelijk werk ik ook. De laatste 2 jaar van mijn bachelor heb ik via het Middenjury systeem gedaan. Het voordeel is dat ik niet meer gebuisd werd omdat ik niet aanwezig was in de lessen maar op mijn werk. Het nadeel is dat je géén enkele steun krijgt. Je kan in het middenjurysysteem geen enkele aanspraak maken op een beurs of iets dergelijks. En ik kan u verzekeren dat het tijdens de examens niet evident is om een maand zonder inkomen te leven. Ik ben net klaar met mijn laatstejaarsexamens en ik ben zo blut als het maar kan zijn. Ik kan ook geen echte goeie job vinden omdat niet elke werkgever gediend is met het feit dat je 2 maand per jaar verdwijnt , dus ik ben verplicht om jobkes van korte termijn aan te nemen , meestal dan nog in't zwart. Doppen kan ik ook niet want ik heb nog niet lang genoeg gewerkt. Gelukkig doe ik wat werk als freelance programmeur om rond te komen.

Ik vind dat eigenlijk absurd , want ten eerste kost ik de staat al niets omdat ik de lessen niet volg en dan zou een kleine steun tijdens de examens bv. zéér handig zijn en nog altijd goedkoper dan de subsidies voor een regulier student.
Ten tweede zou men juist moeten aanmoedigen dat studenten ,die dat wensen, volgens mijn systeem werken. Het zou de staat heel wat geld besparen. Laten we eerlijk zijn , hogeschool opleidingen zijn perfect te behalen zonder de lessen te volgen. Ik ben daar het levend bewijs van.

Ik heb een aantal weken geleden een nieuw systeem ontdekt : Open Universiteit. Dit is volledig erkend afstandsonderwijs , helemaal aangepast aan de noden van de werkende student , volledig gebruik makend van de technologische mogelijkheden zoals internet.
De volgende 3 jaar ga ik verder studeren voor mijn Master in Technical Informatics en misschien daarna voor Master of Science via dit systeem. De UA organiseert dit. Maar alweer zal ik op zeer weinig steun kunnen rekenen.

Da's spijtig , maja , nog een paar jaar boterhammen met choco eten en ik ben er van af :D

De staat zou daar echt op moeten inspelen , dit is goedkoop en effectief.