PDA

View Full Version : Wat is uw standpunt inzake GGO’s ?


Herman Desmedt ©HD
6 juni 2004, 16:18
Wat is uw standpunt inzake GGO’s ?

Deze vraag werd al een paar keren aan de groenen gesteld, maar tot nu toe niet beantwoord (zelfs niet door landbouwingenieur Vera Dua). Daarom stel ik ze nu elders ook.

De EU (EFSA) heeft een aantal dossiers op tafel wat betreft GGO’s. BT-11 maïs is zelfs sinds kort toegelaten. Maar wat precies nog ter sprake ligt is niet zo duidelijk.

Graag had ik een ruime repliek over wat U als aanvaardbaar acht, waar U de lijn wil trekken en wat U zeker wil bannen en vooral waarom.
Ik geef zelf een aantal voorbeelden/denkpistes :

Her EFSA zelf heeft een paar dossiers beoordeeld met daarin zeker het NK603 van Monsanto en het BT11 van Syngenta en het T25 van Liberty. Dat laatste (T25) kunnen we misschien buiten beschouwing laten omdat glufosinaat-amonium in bestrijdingsstoffen nog niet toegelaten zouden zijn (gelieve te corrigeren indien inmiddels achterhaald).

Het NL603 van Monsanto is resistent tegen glyfosaat, hoofdbestanddeel van ROUDUP, een onkruidverdlger. Dat maakt op zich het gewas niet oneetbaar of zo, maar als de boer nogal kwistig is met onkruidverdelger, dan kunnen de ongewenste residu’s van glyfosaat zich ophopen. In de plant wordt het glyfosaat op termijn wel afgebroken, maar afhankelijk van de plant kan die maar een beperkte hoeveelheid van af te breken glyfosaat aan en zelfs bij kleine hoeveelheden kan het tot één maand duren eer residu’s verdwenen zijn.

Het BT11 gebruikt een bacterie (B. Thuringiensis) om insecten te bestrijden. Hier is dus effectief minder insecticide nodig (tot de insecten zelf resistent worden). Voor een aantal gewassen met dit afweermechanisme bestaat het gevaar van kruisbestuiving met andere. Door die kruisbestuiving krijg je een schakering van BT-gehalten. Daardoor kunnen insecten zich makkelijker resistentie ontwikkelen en kan weer van vooraf aan begonnen worden.

Uw commentaar, lijstje van GGO’s van wat U al dan niet aanvaardbaar vindt en zo mogelijk argumentatie (technisch mag) graag!

Eigenlijk zou dat soort informatie verspreid moeten worden, via kranten en zeker via een web-site van de EU. De burger heeft toch ook het recht om te weten welke de implicaties zijn van beslissingen. Kan U dat niet bepleiten dat de EU daar voor zorgt ?

Dank bij voorbaat.

Stijn L
7 juni 2004, 01:32
Graag had ik toch enkele nuances gemaakt.

Over glyfosaat (round-up-resistentie):
Glyfosaat heeft een bijzonder lage toxiciteit. Je moet er al 5g/kg lichaamsgewicht van eten eer je toxische effecten bekomt. Dus een normaal persoon moet er al rond de 300g van eten, een waarde die je nooit bekomt, zelfs niet als de stof niet goed wordt afgebroken door de plant.
Glyfosaat staat trouwens bekend als één van de betere herbiciden, oa. door de lage toxiciteit en het feit dat het niet makkelijk uitgespoeld wordt uit de bodem. Door deze resistentie plantensoorten te kweken gaan sowieso minder slechtere herbiciden gebruikt worden (bij goed gebruik wordt zelfs in totaal minder herbicide gebruikt).

Over Bt-toxinen:
Hier worden niet de bacteriën gebruikt om insecten te bestrijden, maar wel het insecticide-eiwit dat de bacterie aanmaakt (dit wordt in dit geval dus door de plant geproduceerd). De Bt-maïs die nu in Europa ingevoerd mag worden vormt ook geen problemen op kruisbestuiving omdat er geen wildvarianten zijn van maïs in Europa.

Ik ben het echter wel met je eens dat informatie rond GGO's veel beter verspreid moet worden. Jammer genoeg is de publieke opinie ondertussen zeer negatief geworden tegenover deze nieuwe technologie, meestal zonder kennis van zaken. Door deze blinde afkeer wordt het moeilijk, zo niet onmogelijk, om een open debat aan te gaan. Ik vermoed dat heel wat partijen er zo veel mogelijk over zwijgen omdat ze stilaan beseffen dat het een technologie is die veel toekomst heeft en er hoogst waarschijnlijk sowieso doorkomt, maar dat ze er hun vingers niet aan willen branden.

De hetze tegen GGO's, vooral gedragen door een aantal ngo's zoals Greenpeace, heeft trouwens een gevolg dat ik veel erger vind. Door de (over)reglementering, dure kosten om dossiers in te dienen en risico's tov de publieke opinie is de ganse GGO-markt beland in handen van enkele multinationals. Ik vermoed dat dit sterk tegen de ideologie van die ngo's is...

Maar goed, ik ben ook zeer geïnteresseerd in de mening van een partij als Spirit over GGO's.

Herman Desmedt ©HD
7 juni 2004, 02:05
Bedankt voor de "nuances". Ik wist wel dat er onnauwkeurigheden in mijn betoogje zaten, maar ik had graag eens een politicus gehad die dergelijke opmerking kon maken. (Zelfs Vera Dua heeft op dergelijke vraag niet geantwoord noch opmerkingen)

Dus graag van de politica een lijstje van dingen die nog ter sprake komen en haar commentaar erop.

Stijn L
8 juni 2004, 12:09
Ik denk dat het voor de meeste politici nogal moeilijk is om op zo'n gedetailleerde en technische post te reageren. Ik persoonlijk ben vooral geïnteresseerd in de algemene partijstandpunten tov deze technologie.

Herman Desmedt ©HD
8 juni 2004, 15:09
Ik denk dat het voor de meeste politici nogal moeilijk is om op zo'n gedetailleerde en technische post te reageren. Ik persoonlijk ben vooral geïnteresseerd in de algemene partijstandpunten tov deze technologie.

Je mag dat gerust vinden, maar het zijn precies dit soort problemen waarmee de politici tijdens een normale regeerperiode geconfronteerd worden.
Ga maar na: alle belangrijke dossiers, van staatsfinancies tot puur juridische materie vragen een zekere mate van onderlegdheid.
Persoonlijk zie ik meer in politici die blijk geven van een zekere technische bagage dan in mensen die niet eens een dossier van hun studiedienst kunnen lezen, laat staan verdedigen. Ik zie ook meer in personen die ervoor uitkomen dat ze een vraag niet kunnen beantwoorden en het voorleggen aan iemand anders (zie eerdere voorbeelden) De zitjes in het parlementen zijn duur genoeg en ik heb daar liever iemand die in staat is te snappen over wat het gaat bij de debatten en die dan ook beter mijn belangen kan verdedigen.

Herman Desmedt ©HD
11 juni 2004, 16:54
Tijd om deze nog eens te promoten.
Stnnd inmiddels weer achteraan en de week is bijna om.