PDA

View Full Version : Europa en zijn grondwet.


Herman Desmedt ©HD
6 juni 2004, 16:25
Europa en zijn grondwet.

Geachte,

Toen er nog volop aan de Europese grondwet gesleuteld werd was één van de commentaren (van J.L. Dehaene) dat deze materie te moeilijk ligt bij Jan Modaal.
Eigenaardig, want als die grondwet er komt dan moet ook Jan Modaal zich in de toekomst volgens die grondwet schikken. Jan Modaal weet trouwens wel dat die grondwet ter discussie is maar weet niet eens wat er in staat of waar er informatie over te vinden is. Er is nochtans véél interesse, maar helemaal geen informatiedoorstroming van bovenaf.

Die grondwet staat op http://www.grondweteuropa.nl Ik heb de moeite genomen die eens helemaal door te lezen en ik zie geenszins in waarom men er geen referendum zou kunnen over houden. In andere landen kan het blijkbaar wel.

Concrete vraagjes :
- Waarom wel of niet een referendum ? In die Europese grondwet zijn referenda en petities nochtans als rechten voorzien ! Natuurlijk moet de peiling gebeuren naar inhoud en mag het niet een stembusronde worden vóór of tegen de regerende partijen. Een vragenlijstje dus in de zin van te weinig/teveel sociale bescherming, voldoende/onvoldoende inspraak, …
- Waarom geen betere informatiedoorstroming ? Ik heb zelf eerst moeten zoeken naar de volledige en juiste tekst (iemand anders op dit forum heeft me geholpen) en heb sindsdien al tientallen anderen verder geholpen. Er staat tevens expliciet in die grondwet dat de burger recht op inzage heeft in die dingen, maar in de praktijk verstopt men alles.

Over die grondwet graag nog enige opmerkingen (er zijn er een boel maar ik ga de meest relevante eruit pikken) :

III-2 Opheffen ongelijkheden tussen mannen en vrouwen
Moeten de religies zich dan niet aanpassen ?

II-10 De vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst
Wat met godsdiensten die in hun basisteksten oproepen tegen andersdenkenden ?

II-5 Het verbod van slavernij en dwangarbeid.
Wat verstaat men onder dwangarbeid ? Verplicht werk ? Dus een rechter mag geen alternatieve werkstraf meer opleggen ? Is dienstplicht ook geen dwangarbeid ? Nochtans staat elders dat die dienstplicht allen ontlopen kan worden bij geldige gewetensbezwaren. Is gemeenschapsdienst ook dwangarbeid ?

- - - - - -

Nog wat betreft Europa:
Wanneer ééngemaakte sociale en economische maatregelen ?
Verschillen in BTW tarieven zal nog niet voor direct zijn, maar diverse andere heffingen kunnen toch geuniformiseerd worden zodat consumenten het niet over de grens moeten gaan zoeken en de handelaars hier benadeeld.
Gelijkschakeling van regelingen is nodig omdat er anders een migratie op gang gaat komen zuiver vanwege het betere sociale vangnet in een ander land. Wanneer wordt bijvoorbeeld de regeling voor werkloosheidsuitkeringen gelijkgetrokken in de unie ? Enig idee wat de andere maatregelen zijn wat dit betreft ?

Dank bij voorbaat.

VlaamseBelg
8 juni 2004, 09:34
Ik ben niet voor een referendum, omdat het gewoonweg een te zware materie is om te verwachten dat iedereen er een gegronde mening over kan/wil hebben.

Je zou het referendum dan niet verplicht kunnen maken, maar dan bestaat de reele kans dat de voorstanders zich niet (genoeg) geroepen voelen om hun ja-stem uit te brengen, en er dus hoofdzakelijk tegenstanders zullen stemmen.

En onze verkozenen gaan er al over stemmen, dus indirect is er al een referendum, niet?

Herman Desmedt ©HD
8 juni 2004, 15:18
Kiezen is nauwelijks een referendum te noemen. Als het van de politici afhangt, dan komt die grondwet er zonder wijzigingen of zonder zelfs een aantal dingen te bespreken.
Graag had ik ook geweten van de politica wat ze van die grondwet zelf denkt.

Els Van Weert
8 juni 2004, 16:22
Ik ben het met u eens. Meer dan half jaar geleden pleitte ik reeds voor een volksraadpleging over de Europese Grondwet en daaraan gekoppeld een grondige info campagne.Ikheb hierover ook een resolutie ingediend in het parlement die tot op heden niet besproken werd.
Ten tweede: wij hebben duidelijk gesteld dat de huidige voorstellen die een minimale vooruitgang inhouden in de richting van een sociaal Europa een minimum minimorum zijn om onze goedkeuring te kunnen geven aan de Grondwet. De uitbouw van sociale ^normen in Europa zoals we ook begrotingsnormen kennen is een absolute topprioriteit voor spirit.

Herman Desmedt ©HD
8 juni 2004, 16:38
Ik ben het met u eens. Meer dan half jaar geleden pleitte ik reeds voor een volksraadpleging over de Europese Grondwet en daaraan gekoppeld een grondige info campagne.Ikheb hierover ook een resolutie ingediend in het parlement die tot op heden niet besproken werd.
Ten tweede: wij hebben duidelijk gesteld dat de huidige voorstellen die een minimale vooruitgang inhouden in de richting van een sociaal Europa een minimum minimorum zijn om onze goedkeuring te kunnen geven aan de Grondwet. De uitbouw van sociale ^normen in Europa zoals we ook begrotingsnormen kennen is een absolute topprioriteit voor spirit.

Wat voorzien is in de grondwet is één zaak, wat er al binnen Europa ter discussie geweest is nog een andere. ( Er zijn al dacht ik Europese richtlijnen geweest in sociale materies. )
Vroeg of laat gaat Europa ervoor zorgen dat de verscheidene sociale voorzieningen op mekaar gaan gelijken, en dat in de eerste plaats om "sociale migratie" tegen te gaan.
Maar dat wil ook zeggen dat ze in dit landje mogelijk gaan moeten afstappen van werkloosheidsvergoedingen die onbeperkt zijn in de tijd en zo. Dus het sociale Europa gaat er niet een zijn van enkel "rozengeur en maneschijn".

Welke zijn de sociale evoluties die U wil bevorderen en in ruil voor welke consessies ? Het spreekt voor zich dat eerst de nieuwe lidstaten op ons sociaal nivreau gaan moeten komen. En daarna ?

Naast een sociaal Europa is er ook een maatschappelijk (inspraak, referenda), een juridisch (basisrechten), economisch (vrijhandel), enz.
Enige commentaar daarop ?

Wat betreft het referendum (gesteld dat het er komt): Wat voor vragen had U dan graag aan het publiek gesteld ?