PDA

View Full Version : Van Grembergen bereid tot erkenning moskeeën


Frolic
14 januari 2003, 23:45
BELGA) = Vlaams minister van Binnenlandse Aangelegenheden Paul Van Grembergen (Spirit) is bereid moskeeën in Vlaanderen te erkennen. Dat heeft hij dinsdag gezegd in de commissie Binnenlandse Aangelegenheden van het Vlaams Parlement, in antwoord op een interpellatie van Sven Gatz (VLD).

Vlaanderen is sinds de recente Lambermont-staatshervorming bevoegd voor de erkenning van moskeeën, maar heeft van die bevoegdheid nog geen gebruik gemaakt. Gatz wilde van de minister weten waarom dat zo is. Van Grembergen antwoordde dat hij wil komen tot een erkenningssysteem zoals dat bestaat voor de andere erkende godsdiensten in België. Volgens de minister is het tijd om de betrekkingen tussen de burgerlijke overheid en de moslimgemeenschap te normaliseren. De erkenning van moskeeën kan bijdragen tot de integratie van de moslimgemeenschap in onze samenleving, aldus Van Grembergen. De minister kondigde aan dat hij eerstdaags een werkvergadering zal hebben met vertegenwoordigers van de moslimgemeenschap en een vertegenwoordiging van de Executieve van Moslims van België. Een eerder gepland gesprek ging door de recente gebeurtenissen in Borgerhout niet door. (DWM)

Eindelijk, een eerste stap richting normale relatie met deze tweede godsdienst van dit land. Maar waarom zo laat?

datri
15 januari 2003, 17:51
BELGA) = Vlaams minister van Binnenlandse Aangelegenheden Paul Van Grembergen (Spirit) is bereid moskeeën in Vlaanderen te erkennen. Dat heeft hij dinsdag gezegd in de commissie Binnenlandse Aangelegenheden van het Vlaams Parlement, in antwoord op een interpellatie van Sven Gatz (VLD).

Vlaanderen is sinds de recente Lambermont-staatshervorming bevoegd voor de erkenning van moskeeën, maar heeft van die bevoegdheid nog geen gebruik gemaakt. Gatz wilde van de minister weten waarom dat zo is. Van Grembergen antwoordde dat hij wil komen tot een erkenningssysteem zoals dat bestaat voor de andere erkende godsdiensten in België. Volgens de minister is het tijd om de betrekkingen tussen de burgerlijke overheid en de moslimgemeenschap te normaliseren. De erkenning van moskeeën kan bijdragen tot de integratie van de moslimgemeenschap in onze samenleving, aldus Van Grembergen. De minister kondigde aan dat hij eerstdaags een werkvergadering zal hebben met vertegenwoordigers van de moslimgemeenschap en een vertegenwoordiging van de Executieve van Moslims van België. Een eerder gepland gesprek ging door de recente gebeurtenissen in Borgerhout niet door. (DWM)

Eindelijk, een eerste stap richting normale relatie met deze tweede godsdienst van dit land. Maar waarom zo laat?

De erkenning van moskeeën kan bijdrage leveren tot de integratie van de moslimgemeenschap in onze samenleveing???
Ik denk eerder omgekeerd.
Trouwens ze zouden er beter eens voor zorgen dat het aantal moskees beperkt wordt ipv er nog wat watten onder te leggen, het zou niet de eerste keer zijn dat er via dit kanaal terroristen geronseld worden, extremistische propaganda verspreidt wordt,.....
weeral eens typisch Belgisch.......

circe
15 januari 2003, 19:41
Voor sommige partijen betekent integratie van allochtonen inderdaad dat wij een hoofddoek gaan opzetten, geen alcohol of varkensvlees meer eten en moskeëen gaan bezoeken!

Krijgen we nu ook allemaal vijfmaal per dag die Arabische oproep tot bidden ten gehore? Of wordt dat per gsm doorgestuurd naar de leden?

Volgende stap in de integratie: we schaffen de officiële feestdagen af, want niemand gaat toch meer ter kerke!
En tijdens de ramadan sluiten alle winkels tot aan zonsondergang!
Joepieee!

Nom@d
15 januari 2003, 20:20
ach wat zijn wij belgen toch een raar volk, altijd maar kankeren waarom het niet is zoals wij het graag zouden hebben.
is het niet op het weer dat we zagen , dan zijn het de alochtonen die toch maar niet in de rij willen lopen en zich zo opzichtig manifisteren.

circe schreef:


Voor sommige partijen betekent integratie van allochtonen inderdaad dat wij een hoofddoek gaan opzetten, geen alcohol of varkensvlees meer eten en moskeëen gaan bezoeken!




belachelijke uitspraak natuurlijk ,waar het ongenoegen van afdruipt maar waar ze totaal niet van bewust is dat van wat ze zegt er totaal niets van klopt.
dit zijn de doorsnee gedachten van de vlaming .
zich superieur wanen en zich zelf afvragend waarom toch niet alle mensen denken zoals hij denkt.
altijd maar een vooroordeel te hebben voor we iets kunnen begrijpen.
en dan nog verwachten dat de ander aan hun aanpast

maddox
15 januari 2003, 20:55
Meer en erkende moskeen.
Simpele oplossing. Voor elke 10 moskeen die hier dan met staatssteun opgetrokken worden een Christelijke (welke strekking dan ook) kerk in een willekeurig Islamitisch gedomineerd land...

och ja ,voor de linkse rakkers helemaal uit de bom gaan.. waar is de strijd tegen het clericalisme naartoe????

Doomy
15 januari 2003, 21:42
De erkenning van moskeeën kan bijdrage leveren tot de integratie van de moslimgemeenschap in onze samenleveing???
Ik denk eerder omgekeerd.


Zei men lange tijd geleden ook toen hier protestantse en Anglikaanse kerken werden toegelaten. Ondertussen ligt niemand daar nog van wakker. Kijk, als je kiest voor godsdienstvrijheid is de konsekwentie daarvan dat iedereen vrij is om zijn geloof te belijden. En dan heeft de staat eigenlijk maar twee keuzes: ofwel alle godsdiensten financieren ofwel geen enkele. Voor mijn part mag men van het financieren van kerken een privézaak maken waaraan gelovigen een deel van hun belastingsgeld mogen afstaan (zoals in Duitsland). Maar zolang dit niet het geval is (omdat men de katolieke godsdienst in ons land wil blijven financieren met belastingsgeld) moet de staat alle godsdiensten financieel ondersteunen.

Supe®Staaf
16 januari 2003, 03:35
Maar zolang dit niet het geval is (omdat men de katolieke godsdienst in ons land wil blijven financieren met belastingsgeld) moet de staat alle godsdiensten financieel ondersteunen.
Ik ben er radicaal tegen dat dergelijke irrelevante hobbies, zoals de leugenachtige religiebeoefening gesubsidieerd worden. Godsdienst is voor het grootste deel gebaseerd op onbewijsbare claims, dus leugens. Moet dat van staatswege instand worden gehouden? Ik dacht van niet.
Gaan we de klok terugdraaien, en nu de secularisering is ingezet nog een nieuwe religie sponsoren? Een religie die allesbehalve 'verlicht' te noemen valt? (Cf. hun grotendeels vrouwonvriendelijke, homofobe en vijandige basistekst)
Het zou eerder passend zijn om de ruïneuze restanten van het katholicisme verder te slopen, maar wegens de verregaande infiltratie in alle economische geledingen van de maatschappij, durft men dit nog steeds niet aan.

Knuppel
16 januari 2003, 10:43
Maar zolang dit niet het geval is (omdat men de katolieke godsdienst in ons land wil blijven financieren met belastingsgeld) moet de staat alle godsdiensten financieel ondersteunen.
Ik ben er radicaal tegen dat dergelijke irrelevante hobbies, zoals de leugenachtige religiebeoefening gesubsidieerd worden. Godsdienst is voor het grootste deel gebaseerd op onbewijsbare claims, dus leugens. Moet dat van staatswege instand worden gehouden? Ik dacht van niet.
Gaan we de klok terugdraaien, en nu de secularisering is ingezet nog een nieuwe religie sponsoren? Een religie die allesbehalve 'verlicht' te noemen valt? (Cf. hun grotendeels vrouwonvriendelijke, homofobe en vijandige basistekst)
Het zou eerder passend zijn om de ruïneuze restanten van het katholicisme verder te slopen, maar wegens de verregaande infiltratie in alle economische geledingen van de maatschappij, durft men dit nog steeds niet aan.

Dat er maar eens éne zegt dat dit niet klopt!

Van Grem is dus een even grote "onwijs" als zijn voorganger Ansjoo en het naar de VLD overgelopen stromannetje van mijn Gatz dat een tijdje tot voorzitter van id21 "verkozen" werd.
Van dergelijke "wijzen" moet je niet hebben dacht ik. :evil:

circe
16 januari 2003, 15:01
.....zich superieur wanen en zich zelf afvragend waarom toch niet alle mensen denken zoals hij denkt.

Waaruit besluit je dat ik me SUPERIEUR waan?

Ik ben een grote voorstander van de scheiding tussen kerk en staat.
Ik erger me er dan ook blauw aan dat bepaalde sektes aan de staat (of staatsambtenaren, ministers, scholen etc.) hun eigen religieuze gebruiken gaan opleggen,en daar een speciale behandeling voor wensen!

Als een westvlaamse boer zijn koe stokslagen geeft (wat ikzelf ook niet aanvaard) dat staat heel vlaanderen op zijn kop, als anderen persé schapen de keel willen oversnijden zonder voorafgaande verdoving dan m�*g dat?

Als een school een uniform voorschrijft (weze het dan meer of minder gespecifieerd), dan m�*g daar een uitzondering op gemaakt worden, omdat bepaalde sektes die kleding voorschrijven?
al ooit gehoord dat leerlingen van vb. Sint Lutgardiscollege ineens een orange gewaad mogen dragen omdat ze lid van van de Hare Krishna beweging?

Dit heeft bij mij niets met superioriteitsgevoelens te maken, maar wel met een GELIJKHEIDSBEGINSEL!

Ik vind dus de officiële LINKSE partijen helemaal niet LINKS meer! ZIJ zijn degenen die onderscheid wensen te maken!
Er was ergens al een topic daarover dacht ik!

Frolic
16 januari 2003, 18:50
Ten eerste is zo een stap in de richting van een normalisering van de relaties tussen overheid en deze geïmigreerde geloofsovertuiging.

Ten tweede kan je pas iets controleren wanneer je het erkent. Je geeft Moskeeën en Imams iets om te verliezen. Nu hebben ze niets te verliezen en worden ze gefinancierd door allerlei, vooral Saudische, obscure fundamentalistische organisaties. Wanneer je hen erkent kan je die erkenning ook intrekken wanneer ze zich zich niet zouden houden aan de wetgeving.

Jan van den Berghe
16 januari 2003, 18:58
Nu hebben ze niets te verliezen en worden ze gefinancierd door allerlei, vooral Saudische, obscure fundamentalistische organisaties.

Obscuur? De grote Brusselse moskee en de imams die er dienst doen worden door de Saoudische staat betaald, niet door een of andere "obscure organisatie", maar door het Saoudische Ministerie voor Godsdienstzaken.

Frolic
16 januari 2003, 19:11
Het spreekt dan ook voor zich dat zolang de grondwettelijk vastgelegde Belgische financiering ontbreekt, de moskeegemeenschappen moeten leven bij de gratie van buitenlandse financiering en juist daardoor gemakkelijker vatbaar zijn voor meer politiek-radicale en fundamentalistische strekkingen. Of dat nu één of ander ministerie of een obscure vereniging uit Saudi-Arabië is. Dat is niet de essentie.

Mustapha
16 januari 2003, 23:31
Ik ben een moslim.
Maar helemaal niet tevreden over de paar centjes die onze moskeeën gaan krijgen. Waarschijnlijk krijgen onze moskeeën en imams de overschot. Zoals altijd nota bene.

Daarom weg met jullie geld.

Is er ooit een vraag geweest vanuit de moslimgemeenschap om ons te subsidieren? Peins van niet.

De moslimexecutieve is een niks-organisatie. Buiten zichzelf vertegenwoordigen ze eigenlijk niemand.
De enige echte democratisch verkozen vertegenwoordiger in 1998 is na screening (nadat hij een serieuse overwinning had behaald) "gediskwalificeerd".
Reden: ooit een bezoek gebracht aan Afghanistan.
Daarom heeft de overheid maar een eigen pionnetje geplaatst, in ons ogen een spion. Een persoon die nooit 5 maal per dag bidt, die niks van de islam afweet, die geen binding heeft met de moslims in de moskee, ..zou ons moeten gaan vertegenwoordigen?
Kan het nog grappiger?

Daarnaast kampt de Moslimexecutieve (EMB) al jarenlang met een interne machtstrijd.
Enerzijds tussen de ketter die door de overheid is gestationeerd en anderzijds de paar mannen die democratisch zijn verkozen.
De staat keek ernaar en lachte zich een kriek....

EMB bestaat al van 1998, ondertussen zijn we 2003. 5jaar verder dus, en in die 5jaar hebben wij, moslims nog niets gemerkt van de meerwaarde die het ons moest geven.
Einddoel van de overheid?

Nu pas beginnen praten over "mogelijke subsidies" heeft zijn redenen. Vrij veel moslims hebben de belgische nationaliteit, ze moeten dus gaan kiezen. Die mensen hun stem zou wel van pas kunnen komen.

vlaanderen72
17 januari 2003, 18:06
Jup ,nu zijn ze dus HELEMAAL zot geworden ,ik wil daar helemaal niet voor betalen en nog voor zoveel dingen trouwens niet.
Belastingen betalen is normaal daar niet van ,maar waar het allemaal naar toe gaat ,dat laat ferm te wensen over.
Laat iedereen betalen voor de godsdienst die hij of zij belijd.
Dat is pas eerlijk.
En dat telt voor nog zo vele dingen vind ik.