PDA

View Full Version : Sparit?


camaris
7 juni 2004, 17:07
Beste mevrouw Van Weert,

Als ik de kartels bekijk die er tegenwoordig gevormd zijn in het politieke landschap, dan vermoed ik dat ze allen te maken hebben met een reactie op de kiesdrempel. Ik zie echter dat er bij de CD&V N-VA en VLD Vivant duidelijk twee partijen naast elkaar in een kartel zitten met een eigen programma dat bestaat uit een hoop verschilpunten.
Laatst kreeg ik echter ook de verkiezingsbrochure van sp.a spirit (in feite waren het er drie verschillende, hetgeen vrij goed is voor het milieu en zo, maar dit terzijde). In deze verkiezingsbrochure staan de verschillende politici door elkaar als in 1 grote verbroedering. (Hier is op zich niks mis mee, integendeel, een goede verstandhouding is zeker niet slecht, maar het geeft wel het beeld aan de "mensen" dat het allemaal één pot nat is...) Uit de tekst die erbij vermeld stond kon ik ook niet echt concrete verschilpunten halen tussen het programma van de sp.a en dat van spirit. Vandaar volgende vragen:

:arrow: Indien jullie programma essentieel verschilt van de sp.a, graag kort enkele verschilpunten. (Als dit zo is, is het misschien aan te raden dit ook uit de verkiezingsbrochure te laten blijken...)
:arrow: Ziet u de sp.a en spirit in de (al dan niet nabije) toekomst nog opgaan in 1 partij met 1 programma? (Laat mij dan alvast de naam sparit voorstellen, dan gaat de bijsmaak van sprankelend mineraalwater niet verloren :wink: )

Els Van Weert
10 juni 2004, 15:35
Ik weet natuurlijk niet exact over welke brochure je het net hebt: geloof me, we hebben er heel wat aangemaakt de afgelopen weken :wink:

Maar wat je vraag betreft: wees gerust, die verschilpunten zijn er. En da's maar goed ook. Wat wel is: we delen een aantal cruciale waarden, waar we samen voor gaan. We zijn beide sociale en progressieve partijen, die gelijke kansen voor iedereen willen tot stand brengen. Da's de kern van het kartel, daarom voelen we ons ook goed bij elkaar.

Maar spirit is meer dan sp.a, en da's ook omgekeerd het geval. En we respecteren elkaar in dat anders zijn. Spirit is een bij uitstek regionalistische partij, die ijvert voor een grote droom: een Europa van volkeren en regio's. Spirit is een partij met uitgesproken standpunten omtrent jongeren in onze samenleving: dat is echt ons ding, minder dat van sp.a. Hoeft ook niet: complementariteit heet dat!

Lees er misschien het spirit-programma eens op na! Je vindt het op www.meerspirit.be Sparit is niet aan de orde, geloof me. Maar toch: bedankt voor de naamsuggestie 8)

Pieter de Coninck
10 juni 2004, 20:44
Is white spirit niet een betere naam? wit is het symbool van overgave, en ze hebben zich overgegeven om postjes te kunnen krijgen, en ze blijven zich overgeven om postje te houden.