PDA

View Full Version : Politieke onafhankelijkheid


zorroaster
7 juni 2004, 22:23
Beste Els,

U mag zich terecht vereerd voelen: Van alle federale Spirit-parlementariërs bent u de enige die rechtstreeks verkozen is. Al de rest van uw zevenkoppige fractie is door opvolging in het parlement gekomen, omdat ze op eigen kracht nooit zover waren gekomen. Zo kan Spirit er bijvoorbeeld op bogen het parlementslid met de minste voorkeursstemmen in haar rangen te tellen: Alle respect voor de brave man die Walter Muls ongetwijfeld wel is, maar vijfhonderd stemmen, zo weinig halen zelfs de opvolgers niet bij een serieuze partij.

De vraag is dan of Spirit op deze manier niet met handen en voeten gebonden is aan haar grote broer van de SP.A? Spirit heeft geen eigen fractie, geen eigen financiering dus en omdat quasi al haar kamerleden opvolgers zijn, kan van de ene dag op de andere haar politiek gewicht gereduceerd worden tot vrijwel niets als het fout loopt met de SP.A.
Is Spirit op die manier haar eigen onafhankelijkheid niet aan het verkwanselen?

Creativo
8 juni 2004, 02:13
Zelfs al zou sp.a-spirit uit alle regeringen vliegen, dan nog behoudt Spirit al zijn kamerzetels. Als nieuwe partij zou het gewoon waanzin zijn om gewoon met kandidaten tussen de effectieven te gaan staan. Want zelfs al zou dan nog een redelijk deel van de kiezers op de Spirit-kandidaten stemmen, dan nog bestaat de kans dat daar niemand van verkozen is.

Het feit dat Spirit nu in de Kamer bijna even groot is als de CDH is dan ook louter en alleen te danken aan het goede onderhandelingstalent van Spirit. Ook de onafhankelijke fractiewerking is verzekerd: eigen vergaderingen, afvaardiging in commissies,... De technische fractie sp.a-spirit maakt het gewoon eenvoudiger voor beide partners om aan slagkracht te winnen.

zorroaster
8 juni 2004, 11:29
Zelfs al zou sp.a-spirit uit alle regeringen vliegen, dan nog behoudt Spirit al zijn kamerzetels. Als nieuwe partij zou het gewoon waanzin zijn om gewoon met kandidaten tussen de effectieven te gaan staan. Want zelfs al zou dan nog een redelijk deel van de kiezers op de Spirit-kandidaten stemmen, dan nog bestaat de kans dat daar niemand van verkozen is.

Het feit dat Spirit nu in de Kamer bijna even groot is als de CDH is dan ook louter en alleen te danken aan het goede onderhandelingstalent van Spirit. Ook de onafhankelijke fractiewerking is verzekerd: eigen vergaderingen, afvaardiging in commissies,... De technische fractie sp.a-spirit maakt het gewoon eenvoudiger voor beide partners om aan slagkracht te winnen.

Komaan zeg, wie hou je hier eigenlijk voor een idioot?

Als SP.A-Spirit uit de regering zou vliegen, verloor het meteen al haar kamerzetels die door opvolging verkregen zijn. Alle SP.A-ministers en staatssecretarissen die door Spiritisten zijn opgevolgd moeten dan immers terug gaan zetelen en daardoor verliezen de opvolgers weer hun plaats.
Dat is op kleinere schaal al gedemonstreerd door het verdwijnen van Koen T'Sijen na het aftreden van Anisse Temsamani. Wat moet dat worden als alle SP.A'ers aftreden?

De N-VA is even nieuw als Spirit, en toch zullen we onze plaatsen binnen dit kartel vooral via rechtstreekse verkozenen moeten verdienen, op eigen kracht dus. Dat maakt ons zeker van een politiek onafhankelijke, zelf gefinancieerde en vooral ZELF VERKOZEN fractie.

Creativo
8 juni 2004, 15:08
Komaan zeg, wie hou je hier eigenlijk voor een idioot?

Jezelf blijkbaar, omdat je mijn uitspraak niet eerst zelf onderzoekt.

Als SP.A-Spirit uit de regering zou vliegen, verloor het meteen al haar kamerzetels die door opvolging verkregen zijn. Alle SP.A-ministers en staatssecretarissen die door Spiritisten zijn opgevolgd moeten dan immers terug gaan zetelen en daardoor verliezen de opvolgers weer hun plaats.

Klopt niet.

West-Vlaanderen: Geert Lambert blijft zetelen want Renaat Landuyt heeft verzaakt aan zijn mandaat en kan dus niet terugkeren naar de Kamer.
Oost-Vlaanderen: Annelies Storms blijft zetelen want Paul Van Grembergen heeft verzaakt aan zijn mandaat en kan niet terugkeren naar de Kamer.
Antwerpen: Els Van Weert rechtstreeks verkozen. Na 13 juni komt Koen 't Sijen in de Kamer omdat Patrick Janssens naar het Vlaams Parlement gaat en dus hoe dan ook als kamerlid definitief ontslag moet nemen.
Limburg: Steve Stevaert heeft verzaakt aan zijn mandaat, dus Annemie Roppe blijft zetelen.
Leuven: Stijn Bex blijft zetelen, want Saïd El Khadraoui heeft ontslag genomen om Europees Parlementslid te worden.
Vlaams-Brabant: Bert Anciaux minister geworden, Walter Muls is opgevolgd. Indien ontslag regering, wordt Anciaux terug parlementslid en blijft deze zetel dus in Spirit-handen.
Senaat: Lionel Vandenberghe blijft hoe dan ook zetelen want Stevaert en Anciaux hebben voor hun kamermandaat gekozen.

De N-VA is even nieuw als Spirit, en toch zullen we onze plaatsen binnen dit kartel vooral via rechtstreekse verkozenen moeten verdienen, op eigen kracht dus. Dat maakt ons zeker van een politiek onafhankelijke, zelf gefinancieerde en vooral ZELF VERKOZEN fractie.

Een fractie zonder stemrecht in commissies weliswaar. N-VA is goed gerold bij hun kartelbesprekingen.

Els Van Weert
10 juni 2004, 15:14
Beste Rik,

Bedankt voor je bezorgdheid, altijd fijn als politieke tegenstrevers je waarschuwen voor dreigend onheil 8) Neen, eerlijk nu: ik denk dat Creativo al een pak antwoorden gaf. Ik zou zeggen: maak er het beste van met N-VA. Onze keuze om in een kartel te stappen werd in de tijd op hoongelach onthaald. Ik ben blij dat inmiddels bewezen is dat we toen een voortrekkersrol gespeeld hebben. Dus in alle bescheidenheid: strategisch doen we het met spirit zo slecht nog niet. En een verstandige strategie is nodig om je ding te kunnen doen: gestalte geven aan een sociaal en progressief project, voor en door jongeren, regionalistisch, links-liberaal. Kortom, spirit.

muys
10 juni 2004, 15:47
Beste Rik,

Bedankt voor je bezorgdheid, altijd fijn als politieke tegenstrevers je waarschuwen voor dreigend onheil 8) Neen, eerlijk nu: ik denk dat Creativo al een pak antwoorden gaf. Ik zou zeggen: maak er het beste van met N-VA. Onze keuze om in een kartel te stappen werd in de tijd op hoongelach onthaald. Ik ben blij dat inmiddels bewezen is dat we toen een voortrekkersrol gespeeld hebben. Dus in alle bescheidenheid: strategisch doen we het met spirit zo slecht nog niet. En een verstandige strategie is nodig om je ding te kunnen doen: gestalte geven aan een sociaal en progressief project, voor en door jongeren, regionalistisch, links-liberaal. Kortom, spirit.

je moet strategisch wel goed zijn als je 7 kamerzetels haalt met een partij die waarschijnlijk nog geen 2% zou halen indien ze alleen opkomt

Pd
10 juni 2004, 15:56
Ik zou persoonlijk niet al te trots zijn dat jullie de eerste waren die een kartel vormde. Doordat jullie dit gedaan hebben, moet elke kleine partij dit doen. Behalve groen! die zijn koppig, maar die zullen hun klop wel krijgen op 13 juni. Een kartel zou verboden moeten worden evenals de kiesdrempel.

Ofwel blijf je een partij met 1 standpunt ofwel ga je samen en vorm je een nieuwe partij met 1 standpunt. Maar 1 partij met 2 standpunten vind ik een beetje belachelijk!
Zeker als het dan een kartel is zoals bij spa en spirit. Een stem op spirit gaat naar spa en dan beslissen zij hoeveel zetels spirit krijgt.

zorroaster
10 juni 2004, 19:41
Komaan zeg, wie hou je hier eigenlijk voor een idioot?

Jezelf blijkbaar, omdat je mijn uitspraak niet eerst zelf onderzoekt.

Als SP.A-Spirit uit de regering zou vliegen, verloor het meteen al haar kamerzetels die door opvolging verkregen zijn. Alle SP.A-ministers en staatssecretarissen die door Spiritisten zijn opgevolgd moeten dan immers terug gaan zetelen en daardoor verliezen de opvolgers weer hun plaats.

Klopt niet.

West-Vlaanderen: Geert Lambert blijft zetelen want Renaat Landuyt heeft verzaakt aan zijn mandaat en kan dus niet terugkeren naar de Kamer.
Oost-Vlaanderen: Annelies Storms blijft zetelen want Paul Van Grembergen heeft verzaakt aan zijn mandaat en kan niet terugkeren naar de Kamer.
Antwerpen: Els Van Weert rechtstreeks verkozen. Na 13 juni komt Koen 't Sijen in de Kamer omdat Patrick Janssens naar het Vlaams Parlement gaat en dus hoe dan ook als kamerlid definitief ontslag moet nemen.
Limburg: Steve Stevaert heeft verzaakt aan zijn mandaat, dus Annemie Roppe blijft zetelen.
Leuven: Stijn Bex blijft zetelen, want Saïd El Khadraoui heeft ontslag genomen om Europees Parlementslid te worden.
Vlaams-Brabant: Bert Anciaux minister geworden, Walter Muls is opgevolgd. Indien ontslag regering, wordt Anciaux terug parlementslid en blijft deze zetel dus in Spirit-handen.
Senaat: Lionel Vandenberghe blijft hoe dan ook zetelen want Stevaert en Anciaux hebben voor hun kamermandaat gekozen.


Wat betreft Anciaux, Landuyt en Van Grembergen heb je natuurlijk gelijk. Maar hoe valt dat "verzaken" van die andere SP.A'ers dan te rijmen met het geval-Temsamani? Waarom had die dan niet verzaakt aan haar mandaat?

heike
10 juni 2004, 22:37
Tensamani is BINNEN het federale gebleven. Als bert geen minister meer is.... dan wordt hij ook gewoon weer kamerlid. de ministers en staatssecretarissen worden immers verkozen UIT het federale parlement.
iets anders is het als men naar een ander orgaan overgaat... men kan niet tergelijkertijd lid van de kamer en senaat zijn, of van kamer en europees parlement. in 1 ervan moet met dan zogezegd ontslag geven....
niet? 8)

Tantist
10 juni 2004, 23:21
Beste Rik,

Bedankt voor je bezorgdheid, altijd fijn als politieke tegenstrevers je waarschuwen voor dreigend onheil 8) Neen, eerlijk nu: ik denk dat Creativo al een pak antwoorden gaf. Ik zou zeggen: maak er het beste van met N-VA. Onze keuze om in een kartel te stappen werd in de tijd op hoongelach onthaald. Ik ben blij dat inmiddels bewezen is dat we toen een voortrekkersrol gespeeld hebben. Dus in alle bescheidenheid: strategisch doen we het met spirit zo slecht nog niet. En een verstandige strategie is nodig om je ding te kunnen doen: gestalte geven aan een sociaal en progressief project, voor en door jongeren, regionalistisch, links-liberaal. Kortom, spirit.

Waarom antwoorden politiekers nooit op de vraag. Is dat een virus of zo?

C uit W
11 juni 2004, 10:04
Beste Rik,

Bedankt voor je bezorgdheid, altijd fijn als politieke tegenstrevers je waarschuwen voor dreigend onheil 8) Neen, eerlijk nu: ik denk dat Creativo al een pak antwoorden gaf. Ik zou zeggen: maak er het beste van met N-VA. Onze keuze om in een kartel te stappen werd in de tijd op hoongelach onthaald. Ik ben blij dat inmiddels bewezen is dat we toen een voortrekkersrol gespeeld hebben. Dus in alle bescheidenheid: strategisch doen we het met spirit zo slecht nog niet. En een verstandige strategie is nodig om je ding te kunnen doen: gestalte geven aan een sociaal en progressief project, voor en door jongeren, regionalistisch, links-liberaal. Kortom, spirit.

Waarom antwoorden politiekers nooit op de vraag. Is dat een virus of zo?
Ik ging net hetzelfde zeggen.
Al haar andere post's komen op hetzelfde neer.
Ze kan evengoed :"Blablabla bla blabla" zeggen.
Niemand is hier nu wijzer geworden van dit antwoordt.
Stefaan De Clerck is inderdaad wollig.
Maar het was tenminste geen camouflagemiddel voor een gebrek aan inhoud.

Pieter de Coninck
12 juni 2004, 11:08
Waarom antwoorden politiekers nooit op de vraag. Is dat een virus of zo?

Omdat wij in hun ogen toch maar dom en onwetend zijn. Er wordt met de kiezers geen rekening gehouden.