PDA

View Full Version : rechtspersoonlijkheid voor vakbonden


Den Duisteren Duikboot
7 juni 2004, 22:40
Beste Yves,

Kort maar krachtig: wilt u rechtspersoonlijkheid voor vakbonden? Waarom wel of waarom niet?

Nog een prettige oppositie gewenst de komende 5 jaar,
Pyramus

bernard
8 juni 2004, 16:05
Waarom wilt U per se rechtspersoonlijkheid voor de vakbonden ?
Dit zijn de organisties van de werkende mensen
Zij die alles voortbrengen, die de wereld laten draaien
Zij die de bankdirecteur met een Jaguar laten rijden
De vakbonden , de eerste vijanden van extreem-rechts
Yves weet dit ook,

Den Duisteren Duikboot
9 juni 2004, 12:49
Waarom wilt U per se rechtspersoonlijkheid voor de vakbonden ?
Dit zijn de organisties van de werkende mensen
Zij die alles voortbrengen, die de wereld laten draaien
Zij die de bankdirecteur met een Jaguar laten rijden
De vakbonden , de eerste vijanden van extreem-rechts
Yves weet dit ook,

Ik zeg niet dat ik dat wil. Ik vraag alleen aan Leterme of zijn partij daar voorstander van is en waarom wel of waarom niet.

Het Skill Effect
9 juni 2004, 16:50
Wat is de reden van je vraag?


__________________

pielewuiter
9 juni 2004, 20:23
Wat is de reden van je vraag?


__________________

een ondertekend toetredingscontractje bekomen
ipv. een nutteloze bijdrage te leveren aan een
feitelijk orgaan .

Den Duisteren Duikboot
10 juni 2004, 12:33
Wat is de reden van je vraag?

Toen ik onlangs Inge Vervotte in debat zag gaan met Filip Dewinter over de rol van de vakbonden, verbaasde het mij dat ze Dewinter niet aanpakte over zijn standpunten over de vakbonden (het Blok pleit al jaren - in navolging van het VOKA - voor toekenning van die rechtspersoonlijkheid). Ik vond dat een gemiste kans en begon me af te vragen of de CD&V over die kwestie misschien verdeeld is. Ik heb begrepen dat vakbonden in Nederland wél rechtspersoonlijkheid hebben...

http://www.voka.be/tekst.asp?ID=1346&Rel=vakbond

grossfaz
10 juni 2004, 13:06
Waarom wilt U per se rechtspersoonlijkheid voor de vakbonden ?
Dit zijn de organisties van de werkende mensen
Zij die alles voortbrengen, die de wereld laten draaien
Zij die de bankdirecteur met een Jaguar laten rijden
De vakbonden , de eerste vijanden van extreem-rechts
Yves weet dit ook,

in andere Europese landen hebben vakbonden rechtspersoonlijkheid. Daar kan een vakbond verantwoordelijk geacht worden voor eventuele georganiseerd vandalisme. Langs de ene kant zeggen vakbondslui dat het VB zich maar aan de anti-racismewet te houden heeft, maar langs de andere kant moet de vakbond zich dus niet houden aan het strafrecht. Hypocriete boel!

Marco
10 juni 2004, 13:22
Elke vakbond kan rechtspersoonlijkheid krijgen door een VZW op te richten. Blijkbaar geniet de 'feitelijke vereniging' hun voorkeur. Ze moeten dan ook geen cijfertjes publiceren! Is dat de reden? Kleine en grote geheimpjes?

Marco
10 juni 2004, 13:25
Waarom wilt U per se rechtspersoonlijkheid voor de vakbonden ?
Dit zijn de organisties van de werkende mensen
Zij die alles voortbrengen, die de wereld laten draaien
Zij die de bankdirecteur met een Jaguar laten rijden


De realiteit van de economie is ook niet aan u besteed hé. Zaagt niet en richt een commune op hé. Dan kunt ge ook met een jaguar rijden.

bernard
10 juni 2004, 14:35
Zoals de commune van de rijke blokkers
Dewinter in zijn villawijk
die daar toevallig Morel ontmoet,
Gezellig bijeen in hun villas en de kleine man tegeneen opzet
Wel de blokkers worden rijk door hun mandaten
Wat doen ze voor de gewone man ?
De realiteit van de economie ?
Die telt niet voor de familie Dillen, ze hebben een mooi plaatsje in het parlement
En ze doen daar helemaal niets !! totaal niets !
inderdaad , dat is eigen volk eerst,,,,,,,,,,,,,,,,,

Oneliner
10 juni 2004, 17:49
U klinkt als ongeloofwaardige Bart Somers die tegen VB zij dat ze de voorbije 20/25 jaar nix effectief gepresteerd heeft. Mss was Somers niet op de hoogte dat ge int parlement moet zitten...

Het Vlaams Blok heeft de criminaliteit en de vreemdelingenproblematiek op een dusdanige (of dat de juiste is laat ik int midden) manier benaderd, dat andere aprtijen het in hun partijprogramma hebben opgenomen.
Onrechtstreeks hebben ze al heel wat betekend...

lawcrawler
11 juni 2004, 17:03
in andere Europese landen hebben vakbonden rechtspersoonlijkheid.

klopt grotendeels:

In Nederland hebben de grootste vakbonden rechtspersoonlijkheid, dat laat hen ondermeer ook toe (of maakt het minstens gemakkelijker) om het zogenaamde "enquêterecht" uit te oefenen, waarbij het beleid van de vennootschap kan getoetst worden aan de norm van "behoorlijk venootschapsbestuur"

In Frankrijk kunnen de vakbonden rechtspersoonlijkheid verwerven door hun statuten neer te leggen en de namen van hun bestuurders bekend te maken. In België is er een gelijkaardige wet van 1898 op de beroepsverenigingen. In België weigeren vakbonden zich als beroepsvereniging in te schrijven, het is dan ook geen verplichting natuurlijk.

In Duitsland hebben sommige vakbonden rechtspersoonlijkheid. Zoniet worden vakbonden beschouwd als een soort burgerlijke maatschap (is nog iets anders dan een feitelijke vereniging).
maar langs de andere kant moet de vakbond zich dus niet houden aan het strafrecht. Hypocriete boel!

Dat is een oversimplificatie van jewelste. Ten eerste moet je een onderscheid maken tusssen burgerechterlijke aansprakelijkheid en strafrechtelijke verantwoordelijkheid.

Aangezien vakbonden feitelijke verenigingen zijn zonder rechtspersoonlijkheid, kunnen zij niet aansprakelijk worden gesteld op burgerlijk vlak. Maar in beginsel kan schade dan wel op alle leden worden verhaald. Bovendien laat de CAO-wet toe dat in een CAO wordt ingeschreven dat de vakbonden wel aansprakelijk zullen zijn voor miskenning van de CAO. Dit is een onderdeel van de functionele rechtspersoonlijkheid van vakbonden.

Op strafrechtelijk vlak wil ik er toch aan herinneren dat tot 1999 ook vennootschappen (mét rechtspersoonlijkheid) niet strafrechtelijk verantwoordelijk konden worden gesteld. Sindsdien is het strafwetboek veranderd. Bovendien kan elk vakbondslid, mocht dat het geval zijn, vervolgd worden voor misdrijven, en dit op basis van zijn individuele strafrechtelijke verantwoordelijkheid.

pielewuiter
11 juni 2004, 18:54
in andere Europese landen hebben vakbonden rechtspersoonlijkheid.

klopt grotendeels:

In Nederland hebben de grootste vakbonden rechtspersoonlijkheid, dat laat hen ondermeer ook toe (of maakt het minstens gemakkelijker) om het zogenaamde "enquêterecht" uit te oefenen, waarbij het beleid van de vennootschap kan getoetst worden aan de norm van "behoorlijk venootschapsbestuur"

In Frankrijk kunnen de vakbonden rechtspersoonlijkheid verwerven door hun statuten neer te leggen en de namen van hun bestuurders bekend te maken. In België is er een gelijkaardige wet van 1898 op de beroepsverenigingen. In België weigeren vakbonden zich als beroepsvereniging in te schrijven, het is dan ook geen verplichting natuurlijk.

In Duitsland hebben sommige vakbonden rechtspersoonlijkheid. Zoniet worden vakbonden beschouwd als een soort burgerlijke maatschap (is nog iets anders dan een feitelijke vereniging).
maar langs de andere kant moet de vakbond zich dus niet houden aan het strafrecht. Hypocriete boel!

Dat is een oversimplificatie van jewelste. Ten eerste moet je een onderscheid maken tusssen burgerechterlijke aansprakelijkheid en strafrechtelijke verantwoordelijkheid.

Aangezien vakbonden feitelijke verenigingen zijn zonder rechtspersoonlijkheid, kunnen zij niet aansprakelijk worden gesteld op burgerlijk vlak. Maar in beginsel kan schade dan wel op alle leden worden verhaald. Bovendien laat de CAO-wet toe dat in een CAO wordt ingeschreven dat de vakbonden wel aansprakelijk zullen zijn voor miskenning van de CAO. Dit is een onderdeel van de functionele rechtspersoonlijkheid van vakbonden.

Op strafrechtelijk vlak wil ik er toch aan herinneren dat tot 1999 ook vennootschappen (mét rechtspersoonlijkheid) niet strafrechtelijk verantwoordelijk konden worden gesteld. Sindsdien is het strafwetboek veranderd. Bovendien kan elk vakbondslid, mocht dat het geval zijn, vervolgd worden voor misdrijven, en dit op basis van zijn individuele strafrechtelijke verantwoordelijkheid.

aangezien de intressante juridische inhoud heb ik hiervan een kopie geplaatst in de nieuwsgroep be.burgerrechten