PDA

View Full Version : Mickey met een baard leidt tot woede in Egypte


bf62
29 juni 2011, 00:21
Een Egyptische telecommagnaat heeft zich de woede van islamitische hardliners op de hals gehaald. Hij plaatste op het internet een cartoon van Mickey Mouse met een baard en een gesluierde Minnie Mouse. De ultraconservatieve salafisten menen dat de cartoon de islam belachelijk maakt.

De salafisten zijn online een campagne gestart en hebben de Egyptenaren opgeroepen de bedrijven van de telecommagnaat, Naguib Sawaris, te boycotten. Sawaris is onder andere eigenaar van Mobinil en Orascom Telecom.

Sawaris, die ook in de politiek actief is, staat een seculier Egypte voor. Hij heeft na de val van de Egyptische president Hosni Mubarak een politieke partij opgericht die een scheiding van kerk en staat bepleit.

Enkele dagen nadat de cartoon was verschenen, verontschuldigde Sawiris zich op Twitter voor de afbeelding. "Ik bied mijn excuses aan aan degenen die dit niet zien als een grap; ik vond het gewoon een grappig plaatje en bedoel het niet respectloos. Het spijt me", schreef hij.

Inmiddels hebben zeker vijftien salafistische advocaten een zaak aangespannen tegen Sawiris. Bovendien zijn op Facebook pagina's aangemaakt met namen als 'Wij haten je Mickey Sawiris'. De cartoons zijn een nieuwe bron van sektarische spanningen in Egypte.

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/450892/1/1/50/mickey-met-een-baard-leidt-tot-woede-in-egypte.html

Gevoel voor humor hebben ze nog niet ...
Misschien is er een tweede Arabische lente nodig?

tomm
29 juni 2011, 04:53
Iedereen was het ermee eens dat de corrupte dictatuur moest verdwijnen, maar over hoe het nu verder moet is er veel minder eenduidigheid, in die zin is de Arabische lente geen echte revolutie.

AsGardSGO
29 juni 2011, 05:31
Iedereen was het ermee eens dat de corrupte dictatuur moest verdwijnen, maar over hoe het nu verder moet is er veel minder eenduidigheid, in die zin is de Arabische lente geen echte revolutie.

Och, zo zot zijn ze en wij zelf; het is de ene dictatuur door de andere vervangen. De ene is een openlijke, de andere is een verborgen, schijnheilige...
Maar ja als de illusie van verandering en vrijheid er maar is, meer heeft een mens niet nodig blijkbaar, of da's toch het resultaat van de geslaagde propaganda.

Schelfie
29 juni 2011, 06:50
Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/450892/1/1/50/mickey-met-een-baard-leidt-tot-woede-in-egypte.html

Gevoel voor humor hebben ze nog niet ...
Misschien is er een tweede Arabische lente nodig?

Iets zegt mij dat zij nooit of te nimmer humor zullen ontwikkelen. Veel te lange tenen ervoor.

den dinges
29 juni 2011, 15:14
Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/450892/1/1/50/mickey-met-een-baard-leidt-tot-woede-in-egypte.html

Gevoel voor humor hebben ze nog niet ...
Misschien is er een tweede Arabische lente nodig?
Voor dat die gasten leren lachen zullen er nog wel een paar lente's voorbij gaan denk ik...1000 ? 2000 ?

den dinges
29 juni 2011, 15:16
Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/450892/1/1/50/mickey-met-een-baard-leidt-tot-woede-in-egypte.html

Gevoel voor humor hebben ze nog niet ...
Misschien is er een tweede Arabische lente nodig?

Waarom Mickey Mouse eigenlijk ? Hij had beter geprobeerd met een Boris Boef-met -baard..Meer gelijkenissen !:lol:

den dinges
29 juni 2011, 15:19
Iedereen was het ermee eens dat de corrupte dictatuur moest verdwijnen, maar over hoe het nu verder moet is er veel minder eenduidigheid, in die zin is de Arabische lente geen echte revolutie.

Even ernstig : ik vrees dat de corrupte " pro-westese " dictatuur nu vervangen word door religieus fanatieke anti-westerse, maar niet minder corrupte dictatuur...

respublica
29 juni 2011, 22:16
Iedereen was het ermee eens dat de corrupte dictatuur moest verdwijnen, maar over hoe het nu verder moet is er veel minder eenduidigheid, in die zin is de Arabische lente geen echte revolutie.
Dat typeert net alle revoluties, nadat de voornaamste doelstellingen verwezenlijkt zijn komen alle twistpunten bloot te liggen.

Antoon
1 juli 2011, 15:23
Iedereen was het ermee eens dat de corrupte dictatuur moest verdwijnen, maar over hoe het nu verder moet is er veel minder eenduidigheid, in die zin is de Arabische lente geen echte revolutie.

Tuurlijk niet. Kijk ook naar Syrië, waar de slachtpartijen tegen vredelievende betogers gewoon doorgaat, dagelijks. En wanneer massamoordenaar Assad uiteindelijk valt, wat een kwestie van tijd is, dan komt er een of andere gebaarde Tulban zoals in Iran. Een nieuwe start voor gruwel.

De Arabische wereld is er blijkbaar niet klaar voor.

Esperanza
4 juli 2011, 18:30
Enkele dagen nadat de cartoon was verschenen, verontschuldigde Sawiris zich op Twitter voor de afbeelding. "Ik bied mijn excuses aan aan degenen die dit niet zien als een grap; ik vond het gewoon een grappig plaatje en bedoel het niet respectloos. Het spijt me", schreef hij.En nóg eentje die (uiteindelijk) door de knieën gaat..

Uitermate jammer.