PDA

View Full Version : De realistische belgicistische oratio pro domo


Supe®Staaf
16 januari 2003, 21:30
Iedereen kan het opmaken uit de tekstjes die ik op het forum post: ik heb geen 'major grunges' tegenover België. Op democratisch en bestuurlijk vlak kan alhier nog veel bijgeschaafd worden, maar voor de rest vind ik persoonlijk dat dit land mij behoorlijk verzorgt, en ik hoop nog anderen te doen inzien dat dit voor hen ook opgaat.
Ik zie weinig heil in een splitsing. De meesten wensen dit om dat ze geloven er financieel beter van te worden, maar nergens bestaat een wetenschappelijke economische studie die aantoont wat de échte gevolgen gaan zijn van secessie. Het ware uiterst naïef te geloven dat de transferten (die er onbetwistbaar zullen bestaan) na splitsing als hemels manna over de vlaamse bevolking zal nederdalen onder de vorm van die fameuze 'N-VA-auto'of een gelijkaardig bedrag.
Wanneer het prijskaartje van de werklozen die nu aan België hun boterham verdienen verrekend wordt, en als surplus het over te nemen deel van de staatsschuld gefactureerd wordt, dan zou het er een stuk bleker kunnen uitzien dan onze flaminganten verhopen.
Eveneens bespeur ik bij de huidige 'vlamingen' die nu op bestuurlijk fluweel nestelen in allerlei regerinkjes en parlementjes, niet echt veel democratische tendenzen. Het confettistaatje Vlaanderen dat ze voor ogen hebben, zou op bestuurlijk gebied een doorslag van het huidige particratische België worden, en daar heb ik geen boodschap aan.
Liever zie ik een teruggrijpen naar een eenheidsstaat, mits de nodige correcties en echte 'taalhoffelijkheidsakkoorden' en doorzichtiger bestuur. Voeg daarbij nog een bindend referendum op volksinitiatief, en alles zou er al een stuk frisser en doorzichtiger uit gaan zien.

datri
16 januari 2003, 21:35
Iedereen kan het opmaken uit de tekstjes die ik op het forum post: ik heb geen 'major grunges' tegenover België. Op democratisch en bestuurlijk vlak kan alhier nog veel bijgeschaafd worden, maar voor de rest vind ik persoonlijk dat dit land mij behoorlijk verzorgt, en ik hoop nog anderen te doen inzien dat dit voor hen ook opgaat.
Ik zie weinig heil in een splitsing. De meesten wensen dit om dat ze geloven er financieel beter van te worden, maar nergens bestaat een wetenschappelijke economische studie die aantoont wat de échte gevolgen gaan zijn van secessie. Het ware uiterst naïef te geloven dat de transferten (die er onbetwistbaar zullen bestaan) na splitsing als hemels manna over de vlaamse bevolking zal nederdalen onder de vorm van die fameuze 'N-VA-auto'of een gelijkaardig bedrag.
Wanneer het prijskaartje van de werklozen die nu aan België hun boterham verdienen verrekend wordt, en als surplus het over te nemen deel van de staatsschuld gefactureerd wordt, dan zou het er een stuk bleker kunnen uitzien dan onze flaminganten verhopen.
Eveneens bespeur ik bij de huidige 'vlamingen' die nu op bestuurlijk fluweel nestelen in allerlei regerinkjes en parlementjes, niet echt veel democratische tendenzen. Het confettistaatje Vlaanderen dat ze voor ogen hebben, zou op bestuurlijk gebied een doorslag van het huidige particratische België worden, en daar heb ik geen boodschap aan.
Liever zie ik een teruggrijpen naar een eenheidsstaat, mits de nodige correcties en echte 'taalhoffelijkheidsakkoorden' en doorzichtiger bestuur. Voeg daarbij nog een bindend referendum op volksinitiatief, en alles zou er al een stuk frisser en doorzichtiger uit gaan zien.

Tja superstaaf, spijtig genoeg komt er aan alle sprookjes een einde, en ook aan dat van ons belgiekske......... :lol: :lol:

Mij kan je echter niet overtuigen van wat België mij te bieden heeft, want dat is en blijft niets!

Bruno*
16 januari 2003, 21:44
Zeg, krijgen we van de Vlaamsse overheid in geval van secessie allemaal om de twee jaar een auto cadeau (een VW) misschien?

N-VA
16 januari 2003, 23:33
Ja, van Rex. :lol:

Fredje
16 januari 2003, 23:51
Zeg, krijgen we van de Vlaamsse overheid in geval van secessie allemaal om de twee jaar een auto cadeau (een VW) misschien?

't Is natuurlijk wel een mooi voorstel. Een ideetje voor BUB misschien?
-> If an idea is worth having once, it's worth having twice! :wink:

Supe®Staaf
17 januari 2003, 08:08
Reeds drie stemmers willen dus géén doorzichtige goed bestuurde staat van onderop, waar het voor iedereen goed om leven is, wat haar naam of gebied ook moge zijn........
Lezen jullie wel alles, of reageren jullie enkel als een stier op een rood (geel-zwarte) lap, telkens België in het vizier verschijnt?

Knuppel
17 januari 2003, 11:29
Ik ben al blij dat je eindelijk toegeeft dat er 'ontegensprekelijk' transfers zijn. Het was ooit anders...

Je geeft ook toe dat er échte taalfoffelijheidsakkoorden moeten komen. Wel Staaf, die ZIJN er! Alleen trekken de franstalige kopstukken er zich geen zak van aan en treden ze die akkoorden vierkant met de voeten. Nochtans wordt er door Vlaanderen, voor eender wat het met veel moeite "verkrijgt" in dit land, steevast een hoge prijs betaald. Elke staatshervorming moet om één of andere reden zeer duur betaald worden. Er mogen dan nog honderd taalhoffelijkheids-of andere akkoorden bijkomen, ze zullen er hun ballen aan blijven vegen.

Het voornaamste is echter, zoals je zegt, een doorzichtiger bestuur.
Als dat mogelijk was geweest in een Vlaamsvijandig land zoals België, dan was er dat al 170 jaar lang. Niet dus.
Trek dus wat realistischer conclusies inplaats van terug te willen naar het unitaire België. Dit nog altijd door francofonen gedomineerde land heeft, juist daardoor, al een hele tijd geleden zijn kans verkeken op het behoud van zichzelf.

VL
17 januari 2003, 22:12
Het gaat ook om identiteit, Superstaaf.

Er bestaat een Vlaamse identiteit. En een Waalse. Maar geen Belgische. Omwille van de veel te grote diversiteit, de te omvangrijke verscheidenheid. Twee verschillende volkeren kun je niet als één beschouwen! En dat doet België wel. En dat zal België doen barsten. Wat je ook mag beweren...

Bruno*
17 januari 2003, 23:10
[code:1:e18a820e18]Er bestaat een Vlaamse identiteit. En een Waalse. Maar geen Belgische.[/code:1:e18a820e18]

Er bestaat een flamingantische mentaliteit die duidelijk niet compatibel is met de Belgischgezinde. Laat ons scheiden.

N-VA
18 januari 2003, 00:15
Inderdaad, laat ons scheiden! VLAANDEREN ONAFHANKELIJK!

Bruno*
18 januari 2003, 00:56
Welja, verhuis maar naar de Caraiben en bouw daar een Vlaamse gemeenschap op. Maar laat aub de Belgen in vrede leven.

Doomy
18 januari 2003, 01:22
Er bestaat een Vlaamse identiteit. En een Waalse.


En een West-Vlaamse. En een Limburgse. En een Antwerpse. En nog een aantal anderen.


Twee verschillende volkeren kun je niet als één beschouwen!


Inderdaad. West-Vlamingen zijn geen Antwerpenaars of Limburgers. Met mono-identitair denken doe je de werkelijkheid geweld aan.

Doomy
18 januari 2003, 01:23
Ik ben al blij dat je eindelijk toegeeft dat er 'ontegensprekelijk' transfers zijn. Het was ooit anders...


Inderdaad! Stop de transfers van West-Vlaanderen naar Antwerpen! Splitsen die handel! Waarom zouden West-Vlamingen moeten blijven meebetalen aan de Antwerpse schuldenlast opdat men in Antwerpen de arrogante Grote Meneer zou kunnen blijven uithangen? Men voelt zich in Antwerpen toch zo verheven boven de West-Vlaamse "boerkes". Dat ze het dan ook maar zonder die West-Vlaamse "boerkes" doen. Waarom mogen West-Vlamingen niet genieten van de vruchten van hun noeste arbeid in plaats van altijd maar belastingen te moeten betalen voor de bodemloze putten van Antwerpen en Brussel en hun elites?

N-VA
18 januari 2003, 01:41
Nee, tacticus, ik verhuis niet naar de Caraiben. Ik blijf in Vlaanderen.
Dat die Belgen (walen) stoppen met de Vlamingen te onderdrukken!

Fredje
18 januari 2003, 02:04
[code:1:2e572eeb2d]Er bestaat een Vlaamse identiteit. En een Waalse. Maar geen Belgische.[/code:1:2e572eeb2d]

Er bestaat een flamingantische mentaliteit die duidelijk niet compatibel is met de Belgischgezinde. Laat ons scheiden.

Welja, verhuis maar naar de Caraiben en bouw daar een Vlaamse gemeenschap op. Maar laat aub de Belgen in vrede leven.

Ik blijf mijn vraag herhalen :roll: :roll:

Die Vlaamse slaat op afkomstig uit Vlaanderen,
de Waalse slaat op afkomstig uit Wallonië

En waar wonen die Belgen nu??? Toch een vierde gewest?????

N-VA
18 januari 2003, 02:08
Dat vierde gewest, waar die Belgen wonen ligt in de Caraiben! Nu ben ik mee. :!:

Bruno*
18 januari 2003, 13:45
En waar wonen die Belgen nu??? Toch een vierde gewest?????

Die Belgen wonen in één gewest: Belgie

Knuppel
18 januari 2003, 14:27
En ik spreek Belgisch! :lol:

Bruno*
18 januari 2003, 15:58
En ik spreek Leuvens zo u wil...autonomie voor stadsstaten dan maar? :roll:

Fredje
18 januari 2003, 16:11
En waar wonen die Belgen nu??? Toch een vierde gewest?????

Die Belgen wonen in één gewest: Belgie

Kan je dat GEWEST even aanduiden op de kaart van België aub ... .

Patriot!
18 januari 2003, 17:10
http://www.eurogarant.be/images/belgie.gif

België en haar negen provincies.

http://www.vanhoef.com/images/andere%20pagina's/pagina's/Europa.jpg

België in Europa.

http://www.vanhoef.com/nederlands/afbeeldingen/wereld.gif

België in de wereld.

Fredje
18 januari 2003, 17:13
En waar wonen die Belgen nu??? Toch een vierde gewest?????

Die Belgen wonen in één gewest: Belgie

Kan je dat GEWEST even aanduiden op de kaart van België aub ... .

U schreef en ik vroeg naar het GEWEST GEWEST GEWEST GEWEST België op de kaart van België, maar ik ben al blij dat u een atlas kan gebruiken :wink: .

Fredje
18 januari 2003, 17:15
Euh en er zijn nog altijd TIEN provincies, (tenzij u Benidorm meetelt, dan zijn er elf :P ).

Patriot!
18 januari 2003, 17:16
Ik schreef niet Gewest (en zeker geen 4 keer, maar voor Vlaamsch-nationalen moet je uiteraard alles 4 keer herhalen eer ze 't begrijpen), dat was mijn partijgenoot Tacitus.
België wordt inderdaad een gewest binnen Europa.
En over de gewesten binnen België, die enkel het separatisme in de hand werken... die dienen zo snel mogelijk afgeschaft te worden!

Patriot!
18 januari 2003, 17:17
Euh en er zijn nog altijd TIEN provincies

Voor de staat misschien wel, maar voor de mensen niet.
Ik ken vele Brabanders die zich verzetten tegen de splitsing van hun provincie.
Ook in het voetbal, etc wordt de splitsing van de Provincie Brabant niet erkend.

Fredje
18 januari 2003, 17:27
Ik schreef niet Gewest (en zeker geen 4 keer, maar voor Vlaamsch-nationalen moet je uiteraard alles 4 keer herhalen eer ze 't begrijpen), dat was mijn partijgenoot Tacitus.
België wordt inderdaad een gewest binnen Europa.
En over de gewesten binnen België, die enkel het separatisme in de hand werken... die dienen zo snel mogelijk afgeschaft te worden!

Mijn excuses (voor de naamsverwarring) door de grote van de kaarten raakt maar de helft op mijn scherm :oops: .
Maar hoe komt u erbij dat ik een Vlaams-nationalist ben???? Ik denk niet dat ik die naam reeds waardig ben.
en België WORDT dan is het dat nog niet -> we staan wel op correctheid :wink: .

Fredje
18 januari 2003, 17:28
Euh en er zijn nog altijd TIEN provincies

Voor de staat misschien wel, maar voor de mensen niet.


Voor welke staat??? toch niet de BELGISCHE want die tegenspreken zou heiligschennis zijn :P .

Patriot!
18 januari 2003, 17:59
Helaas, toch de Belgische Staat, die de afgelopen 30 jaar door alle partijen onleefbaar werd gemaakt door splitsingen, het veroorzaken van communautaire problemen, etc.

U bent enorm vijandig tegenover ons Belgenland, maar toch beweert u geen Vlaamsch-nationalist te zijn?

Jan van den Berghe
18 januari 2003, 18:12
Voor de staat misschien wel, maar voor de mensen niet.
Ik ken vele Brabanders die zich verzetten tegen de splitsing van hun provincie.

En ik ken er vele die meer dan gelukkig zijn met de scheiding. M.a.w. dat spelletje van "ik ken..." is waardeloos in een discussie.

Ook in het voetbal, etc wordt de splitsing van de Provincie Brabant niet erkend.

Lijkt me geen referentie. Of is Belgisch nationalisme gelijk te stellen met voetbalnationalisme? Blijkbaar wel.

Patriot!
18 januari 2003, 18:25
Voetbalnationalisme? Ik stel alleen vast dat er voor de Belgische competitie voetbal enkel een provincie Brabant bestaat.

Fredje
18 januari 2003, 18:40
U bent enorm vijandig tegenover ons Belgenland, maar toch beweert u geen Vlaamsch-nationalist te zijn?

Zolang ik niet weet wat het begrip Vlaams-nationalist precies inhoudt kan ik niet zeggen of ik er een ben of niet (dat is mijn mening) en ik neem aan dat er ook wel verschillende soorten zijn.
En 'ons belgenland' heb ik (naar mijn weten) nog niet aangevallen. Wel zinloze uitspraken als 'een Vlaming is iemand uit W-of O-Vlaanderen en niets anders, het gaat hier om de betekenis van een woord en dat ligt vast.
Ook het niet willen toegeven dat een Belg ook Vlaming of Waal is, vind ik redelijk idioot. Je kan tegen het bestaan van de gewesten zijn, maar ze zijn er en het niet erkennen ervan is kijken met oogkleppen(alles behalve realistisch dus).

Wat mij daarentegen wel opvalt is dat de argumenten van de Vlaams-nationalisten hier vaak correctere informatie geven en zinvoller zijn.

Toen ik hier (nog niet zolang geleden) de eerste keer kwam was ik noch flamingant, noch belgicist. Ik had nog nooit echt nagedacht over de kwestie.
De argumenten van de vlaams-nationalisten doen mij geloven in hun standpunten, niet mijn haat jegens België (want die is er niet).

Jan van den Berghe
18 januari 2003, 19:34
Inderdaad! Stop de transfers van West-Vlaanderen naar Antwerpen! Splitsen die handel! Waarom zouden West-Vlamingen moeten blijven meebetalen aan de Antwerpse schuldenlast opdat men in Antwerpen de arrogante Grote Meneer zou kunnen blijven uithangen?

Waar zijn nu eindelijk die cijfers die een dergelijke bewering moeten staven?

Jan van den Berghe
18 januari 2003, 19:39
Inderdaad. West-Vlamingen zijn geen Antwerpenaars of Limburgers. Met mono-identitair denken doe je de werkelijkheid geweld aan.

Niemand heeft hier ooit beweerd dat er een of andere "standaardvlaming" bestaat, een soort speculoosmannetje die men uit een vormpje haalt en die overal hetzelfde is. Binnen ieder volk is een zekere afwisseling, niet alleen naar streek en tijd maar ook bij ieder individu. Bij de Vlamingen is dat niet anders. Toch delen we met z'n allen een aantal zaken die we dan weer niet met andere delen. Zo spreken we allemaal Nederlands of een Nederlands dialect en vinden we ons terug in hetzelfde overkoepelend taalmedium, dat we dan weer niet delen met de Walen. Dat is ook zo in Duitsland. Dé Duitser bestaat niet, dat zou een karikatuur zijn van de rijke verscheidenheid van Duitsland. Niemand echter, Beier, Hamburger, Thüringer, Berliner... twijfelt eraan dat er meer is dat hun bindt dan scheidt. Dat is ook zo bij de Vlamingen.

Patriot!
18 januari 2003, 19:40
:) Wij ontkennen het bestaan van de gewesten niet, maar willen ze wel zo snel mogelijk afschaffen.

Als U geen haat tegen België koestert, mag ik daar dan uit afleiden dat U niet voor een Vlaamsche staat bent?

Patriot!
18 januari 2003, 19:41
Binnen ieder volk is een zekere afwisseling, niet alleen naar streek en tijd maar ook bij ieder individu.

Dus er is toch een Belgisch Volk?

Jan van den Berghe
18 januari 2003, 19:45
Binnen ieder volk is een zekere afwisseling, niet alleen naar streek en tijd maar ook bij ieder individu.

Dus er is toch een Belgisch Volk?

Staat dat er?

Leren lezen i.p.v. uw verbeelding op hol te laten slaan! Het Belgische volk bestaat nu eenmaal niet; er bestaat hoogstens een belgitude en die is meestal negatief en wordt vereenzelvigd met plantrekkerij en profitariaat. Zelfs een Leopold I schreef al dat er geen Belgisch volk bestaat en hij kon het toch wel weten!

Patriot!
18 januari 2003, 19:48
Hoe kon die dat nu in godsnaam weten?! Hij was een Duitser en had niet eens fatsoenlijk met ons land kennisgemaakt toen hij die onnozele uitspraak deed! Zijn opvolgers wisten dan ook wel beter...

Jan van den Berghe
18 januari 2003, 19:56
Hoe kon die dat nu in godsnaam weten?! Hij was een Duitser en had niet eens fatsoenlijk met ons land kennisgemaakt toen hij die onnozele uitspraak deed! Zijn opvolgers wisten dan ook wel beter...

Toch niet. Hij schreef dat in een brief toen hij al enkele jaren koning over die onnozele staat was (die hij trouwens uit heel zijn hart verfoeide). En wat zijn "Duitser-zijn" betreft, de man bracht een groot deel van zijn leven door aan het Britse hof...

Patriot!
18 januari 2003, 20:00
Duitse Brit dan :lol: Als U de woorden van één niet-Belg zonder meer voor waar aanneemt en vindt dat iedereen dat maar moet overnemen, simpelweg omdat ze in uw kraam passen, dan zegt dat veel over uw intelectuele capaciteiten.

Jan van den Berghe
18 januari 2003, 20:13
Duitse Brit dan :lol: Als U de woorden van één niet-Belg zonder meer voor waar aanneemt en vindt dat iedereen dat maar moet overnemen, simpelweg omdat ze in uw kraam passen, dan zegt dat veel over uw intelectuele capaciteiten.

Eerlijk gezegd, hecht ik eerder waarde aan een man die inderdaad met een groot intellect was begiftigd (in tegenstelling tot zijn nazaten uit onze tijd, ongetwijfeld een degeneratie van een familie), die een ruime diplomatieke ervaring had, een scherp oog had voor mogelijkheden, zwakten en sterkten in een systeem (en die daardoor al vlug een politieke rol kon spelen in het Belgisch systeem alhoewel men dat eigenlijk had willen vermijden), en die een uitzonderlijke gave had mensen naar zijn hand te zetten (aan het Britse hof was hij daarvoor bekend, naast zijn talrijke bedavonturen), dan een mannetje die zich verschuilt achter "Patriot".

Over Leopold I en de Belgische staat moet u het volgende interessante artikel eens grondig doornemen:

http://secessie.nu/?tekst=toonart&nummer=64

Fredje
18 januari 2003, 21:21
Als U geen haat tegen België koestert, mag ik daar dan uit afleiden dat U niet voor een Vlaamsche staat bent?

Ik denk niet dat degene die voor een Vlaamse staat zijn dat doen uit haat jegens het concept België, maar eerder uit LIEFDE voor Vlaanderen.
Vlaanderen als staat betekent dat het erkent wordt als een volwaardig iets, niet enkel een deel van iets anders. Dat zou toch mooi zijn.

Een unitaire staat is ook mooi, maar dat betekent ook dat Vlamingen en Walen zich ook EEN moeten voelen. Zolang ze een verschillende taal spreken lijkt mij dat moeilijk. Taal maakt communicatie mogelijk, het domineert het dagelijkse leven, het woord is het sterkste wat er is ... .
Zolang er twee verschillende talen zijn, zullen er ook Vlamingen en Walen zijn en enkel Belgen als de Rode Duivels spelen :wink: .

Bruno*
18 januari 2003, 23:25
Een unitaire staat is ook mooi, maar dat betekent ook dat Vlamingen en Walen zich ook EEN moeten voelen

Enkel (cultuur)tacisten bouwen staten op volkse principes. Moderne, constitutionele staten zijn gebouwd op een bevolking.

Doomy
18 januari 2003, 23:40
Inderdaad. West-Vlamingen zijn geen Antwerpenaars of Limburgers. Met mono-identitair denken doe je de werkelijkheid geweld aan.

Niemand heeft hier ooit beweerd dat er een of andere "standaardvlaming" bestaat, een soort speculoosmannetje die men uit een vormpje haalt en die overal hetzelfde is. Binnen ieder volk is een zekere afwisseling, niet alleen naar streek en tijd maar ook bij ieder individu. Bij de Vlamingen is dat niet anders.

O ja? Als ik sommigen bezig hoor moet iedereeen die in Vlaanderen woont een uniforme Vlaamse indentiteit en een uniforme Vlaamse kultuur hebben, en moeten alle verschillen uitgewist worden. Het is vooral daar dat ik mij tegen verzet.

Fredje
18 januari 2003, 23:56
Een unitaire staat is ook mooi, maar dat betekent ook dat Vlamingen en Walen zich ook EEN moeten voelen

Enkel (cultuur)tacisten bouwen staten op volkse principes. Moderne, constitutionele staten zijn gebouwd op een bevolking.

BOINK

Het woord tacisten bestaat niet. Ik vond het in geen enkel woordenboek en ook Google geeft geen enkel zoekresultaat. (Misschien heeft u het afgeleid van Tacitus?????)

Tacist op zich (geen mv vorm dus) bestaat wel, en dit is de enige context waarin ik er iets over kon vinden:

She calls herself a 'Sexual Evolutionarian', which is based on more ancient sexual techniques such as Tantra or, ancient Chinese Tacist forms of sexuality, which are so completely opposed to the Western forms of sexuality that people at First laugh at because they don't believe it. You know, people having orgasms for six hours and stuff like that..., which is actually perfectly possible.

Kan u mij a.u.b. het verband uitleggen tussen zes uur durende orgasmes en het bouwen van staten??????????????

Doomy
19 januari 2003, 07:17
Inderdaad! Stop de transfers van West-Vlaanderen naar Antwerpen! Splitsen die handel! Waarom zouden West-Vlamingen moeten blijven meebetalen aan de Antwerpse schuldenlast opdat men in Antwerpen de arrogante Grote Meneer zou kunnen blijven uithangen?

Waar zijn nu eindelijk die cijfers die een dergelijke bewering moeten staven?

Het zou inderdaad interessant zijn als men ook eens cijfers zou kenbaar maken van interne geldstromen binnen Vlaanderen. Kijk ondertussen alvast eens op http://sos_belgium.tripod.com/nl/dossier/econ01.htm met daarin volgende opmerking:

Men zou bijvoorbeeld eens moeten beginnen met het blootleggen van de interne, Vlaamse geldbewegingen. Dan zou men ervan versteld staan hoeveel geld bijvoorbeeld de stad Antwerpen al heeft opgeslokt. Dit is en was voornamelijk aan een slecht bestuur van de stad te wijten. Zullen we dan maar ineens beslissen om ons van Antwerpen af te scheuren, zodat wij als "Vlamingen-niet-Antwerpenaren" zelf kunnen beslissen wanneer en hoeveel geld er naar de stad zal vloeien? En er zijn nog méér "bodemloze putten" in Vlaanderen! Laten we ze allemaal afstoten en enkel met de rijkste delen verdergaan! Enkel de rijke gebieden zijn voor de Vlamingen goed genoeg om mee te werken aan de opbouw van een onafhankelijk Vlaanderen! Dus: vanaf morgen trekken we een rode draad vanuit het noorden naar het zuiden. Alles wat links ligt (o.a. het rijke Kortrijk) moet onafhankelijk worden, want alles wat rechts ligt (o.a. Antwerpen) krijgt meer geld.

En wat ligt er links van die "rode draad"? Juist, West-Vlaanderen!

Zodus: stop de geldstromen van het hardwerkende West-Vlaanderen naar het verspilzieke Antwerpen! Splitsen die handel!

Of zullen we dat welvaartschauvinisme toch maar achterwege laten omdat het leidt tot een "ieder voor zich"-mentaliteit waar uiteindelijk niemand beter van wordt?

Jan van den Berghe
19 januari 2003, 09:44
Het zou inderdaad interessant zijn als men ook eens cijfers zou kenbaar maken van interne geldstromen binnen Vlaanderen.

In het artikel waarnaar u verwijst vinden we dezelfde beweringen als in uw bericht. Wat er wel niet staat zijn cijfers, m.a.w. het lijkt hier verdacht veel op een bewering die op geen cijfermateriaal is gestoeld. De belgicisten razen dus maar iets in de hoop dat men onnadenkend de zaak als waar aanneemt. Eerst de cijfers over dergelijke "transfers" a.u.b.

De redenering klopt trouwens niet en de vergelijkingen met Vlaams-Waalse transfers gaan niet op. Antwerpen is een grootstad, heeft dus meer inwoners (ook kapitaalkrachtige) en een belangrijke industrie (allemaal zaken die geld voor de stadskas opbrengen). Wallonië echter heeft minder inwoners en een veel kleinere industriegraad. En ja Antwerpen heeft inderdaad een grote schuld door slecht beheer uit het verleden, maar bewijst dat nu er "transfers" naar de stad zijn geweest? Waaruit leidt u dat af? Bij mijn weten echter is er slechts sprake geweest van een herschikking van de Antwerpse schuldenlast. Lees: "herschikking" wat nog steeds iets anders is dan kwijtschelding of betaling door de Vlaamse overheid. De stad vroeg aan de overheid om een deel van het schuldenpakket kwijt te schelden, maar dat heeft de regering afgewezen. Antwerpen moet en zal zelf haar schuld aflossen, maar wel onder de voorwaarden die de Vlaamse overheid de stad heeft opgelegd.

Jan van den Berghe
19 januari 2003, 09:51
O ja? Als ik sommigen bezig hoor moet iedereeen die in Vlaanderen woont een uniforme Vlaamse indentiteit en een uniforme Vlaamse kultuur hebben, en moeten alle verschillen uitgewist worden. Het is vooral daar dat ik mij tegen verzet.

O ja? Dan luistert u toch heel slecht. In de VB- en VVB-kringen heb ik uw mythevorming evenwel nog nooit gehoord. Geef ons dus maar eens een citaat over dergelijke "uniforme Vlaamse cultuur" en over "het uitwissen van alle verschillen" binnen het Vlaamse volk. Ik ben echt benieuwd. In ieder geval heb ik nog geen enkele Vlaamsnationalist horen pleiten voor de dringende afschaf van onze dialecten, van onze streekgerechten (de Geraadsbergse mattetaarten bijvoorbeeld), van onze plaatselijke volksfeesten, van Sint-Maarten en Sint-Nikolaas (ten voordele van de "uniforme" Sint-Maarkolaas of zoiets)... U kletst gewoon uit uw nek.

Bruno*
19 januari 2003, 13:23
Geen uniforme Vlaamse cultuur? Wat wil u dan wel?

Jan van den Berghe
19 januari 2003, 13:49
Geen uniforme Vlaamse cultuur? Wat wil u dan wel?

Domme vraag, maar goed van de belgicisten verwacht ik zo stilaan niets anders.

Bestaat er een uniforme Duitse, Franse, Noorse, Deense, Engelse, Nederlandse, Ierse, Schotse, Italiaanse, Spaanse, Catalaanse, Baskische... cultuur? Ook niet. Er bestaat wel het besef dat men een cultuur met elkaar deelt. Dat is ook zo met Vlamingen.

Patriot!
19 januari 2003, 14:26
Ik denk niet dat degene die voor een Vlaamse staat zijn dat doen uit haat jegens het concept België, maar eerder uit LIEFDE voor Vlaanderen.
Vlaanderen als staat betekent dat het erkent wordt als een volwaardig iets, niet enkel een deel van iets anders. Dat zou toch mooi zijn.

Een unitaire staat is ook mooi, maar dat betekent ook dat Vlamingen en Walen zich ook EEN moeten voelen. Zolang ze een verschillende taal spreken lijkt mij dat moeilijk. Taal maakt communicatie mogelijk, het domineert het dagelijkse leven, het woord is het sterkste wat er is ... .
Zolang er twee verschillende talen zijn, zullen er ook Vlamingen en Walen zijn en enkel Belgen als de Rode Duivels spelen .


Moeilijk? ja.
Mogelijk? absoluut!

De Belgen voelen zich Belg (cfr. onderzoek UCL, opiniepeiling Bplus, ISPO,...). Een Unitaire Staat IS mogelijk!
De BUB moedigt individuele tweetaligheid dan ook zoveel mogelijk aan, want tweetaligheid is de toekomst!

Fredje
19 januari 2003, 14:51
Moeilijk? ja.
Mogelijk? absoluut!

De Belgen voelen zich Belg (cfr. onderzoek UCL, opiniepeiling Bplus, ISPO,...). Een Unitaire Staat IS mogelijk!
De BUB moedigt individuele tweetaligheid dan ook zoveel mogelijk aan, want tweetaligheid is de toekomst!

De Belgen voelen zich Belg?
Eerst en vooral vraag ik mij toch af waarom mij nog nooit is gevraagd of ik mij Belg voel of Vlaming ... -> wáár worden die onderzoeken gehouden?

Ik spreek het onderzoek niet tegen, maar ik denk niet dat u het in de juiste context plaatst.

Wat is een Belg? Een Belg is een inwoner uit België (daar gaat iedereen hopelijk mee akkoord).
MAAR
België bestaat uit drie delen: Vlaanderen, Wallonië en het Duitstalige gebied.
België is dus Vlaanderen + Wallonië + Duitstalige gedeelte
een Belg is bij gevolg evenzeer Vlaming als Waal als Germanofoon.
De enige die dit kan zijn is de Belgische kroon (het concept dus) en wanneer hij hem op zet de koning (omdat hij geen voorkeur mag hebben voor een van de drie volkeren in België).

ALS de Vlamingen en de Walen zich niet verschillend voelen dan vraag ik u het volgende te doen:
-Ga naar Vlaanderen en vraag daar aan ender welke Vlaming of hij het erg vindt als we hem vanaf nu een Waal noemen.
-Ga naar Wallonië en vraag daar aan eender welke Waal of hij het erg vindt als we hem vanaf nu een Vlaming noemen.

De Vlaming zal u zeggen dat hij geen Waal is maar een Vlaming en de Waal zal u zeggen dat hij een Waal is, geen Vlaming.

Er bestaat een land België en voor het buitenland zal er allicht ook een Belgisch volk bestaan, maar binnen de grenzen van België heeft men Walen, Vlamingen en Germanofonen, met elk hun eigen cultuur, taal en gewoontes.

Mag ik u dan ook even voor zijn, want ik voorzie dat u mijn redenering door zal trekken op provinciaal- en stedelijkniveau, nl 'Een Brabander is ook geen Limburger". Dat is correct, maar dat zou ook betekenen dat u mijn uiteenzetting niet begrepen hebt.
Culturele verschillen gaat tot op het niveau van het gezin. We verschillen allemaal van elkaar, alleen al door de thuissituatie.
MAAR
Wat de Vlamingen met elkaar verbindt is het feit dat we een gemeenschappelijke TAAL hebben, nl het Zuid-Nederlands (het Vlaams is het dialect dat in W- en O-Vlaanderen wordt gesproken).

Deze eenheid door taal (= COMMUNICATIE = De basis om samen te kunnen leven) is er niet tussen de Vlamingen, de Walen en de Germanofonen.
Er is geen Belgisch volk en er is geen Belgische cultuur, het is altijd een optelling van de drie. En die drie verschillen onderling sterk!!!

Als u een unitair België wilt, als u een Belgische cultuur wilt en als u een Belgisch volk wilt, dan moet u eerst zorgen dat u een TAAL heeft waarin die cultuur kan worden beschreven en moet u zorgen dat u een TAAL heeft waarin dat Belgische volk kan communiceren.

Ik stel voor dat u het Belgisch introduceert. Anders is een unitair België onmogelijk en blijft het wat het nu is een optelling van drie dingen, maw een artificiële staat.

Dat mijn beste is geen Vlaams-nationalisme, maar simpelweg REALISME.

Knuppel
19 januari 2003, 14:55
want tweetaligheid is de toekomst!

Dat ze d�*�*r nu eens eerder aan gedacht hadden
in Wallonië. :lol:

Weinig volkeren ter wereld die zoveel vreemde talen spreken als de Vlaming.

Zou het niet kunnen dat ook daarom Vlaanderen welvarender is dan Wallonië?

Fredje
19 januari 2003, 15:08
Een Unitaire Staat IS mogelijk!
De BUB moedigt individuele tweetaligheid dan ook zoveel mogelijk aan, want tweetaligheid is de toekomst!

Waar ik u tussendoor nog even op wou wijzen is dat er nog steeds DRIE talen zijn in België, u vergeet het Duits. :) Ik ga ervanuit dat u dit niet met opzet doet (iedereen vergeet dat derde gewest ook zo snel).
Maar ik vraag mij wel af: bedoelt u dan dat de BUB drietaligheid stimuleert of effectief enkel tweetaligheid -> dan discrimineert ze
dat kleine deeltje.
Als u bedoelt dat u meertaligheid stimuleert vind ik dat prachtig. Hoe meer talen men beheerst, hoe beter communicatie kan verlopen en hoe dichter mensen bij elkaar komen.
Anderzijds blijft het principe van de moedertaal bestaan. Men zal altijd (afkomstig van de plaats waar mijn vandaan komt) meer waarde blijven hechten aan een van de talen GEVOLG dat unitaire gevoel blijft een utopie binnen het land.

Patriot!
19 januari 2003, 15:14
Inderdaad, meertaligheid is de toekomst.
Het aanleren van het Duits moet ook aangeleerd worden, daar ben ik het mee eens. Maar het Frans is in ons (nog steeds) bipolair land toch noodzakelijk, net als het Nederlands uiteraard. Allebei prachtige talen die op voet van gelijkheid moeten worden behandeld. En hoe meer mensen er Duits kennen hoe beter, uiteraard. Ook dat zullen we aanmoedigen.

P.S: ik ben nog steeds op zoek naar de Duitstalige versie van ons Vaderlands lied...

zorroaster
19 januari 2003, 17:46
Ik ben al blij dat je eindelijk toegeeft dat er 'ontegensprekelijk' transfers zijn. Het was ooit anders...


Inderdaad! Stop de transfers van West-Vlaanderen naar Antwerpen! Splitsen die handel! Waarom zouden West-Vlamingen moeten blijven meebetalen aan de Antwerpse schuldenlast opdat men in Antwerpen de arrogante Grote Meneer zou kunnen blijven uithangen? Men voelt zich in Antwerpen toch zo verheven boven de West-Vlaamse "boerkes". Dat ze het dan ook maar zonder die West-Vlaamse "boerkes" doen. Waarom mogen West-Vlamingen niet genieten van de vruchten van hun noeste arbeid in plaats van altijd maar belastingen te moeten betalen voor de bodemloze putten van Antwerpen en Brussel en hun elites?

Ik blijf de vraag niet meer stellen, Doomy, maar kan jij cijfers geven voor die schijnbaar "enorme transfers van West-Vlaanderen naar Antwerpen"? Elke keer als je daarmee geconfronteerd wordt ren je ervandoor, of probeer je een minderwaardigheidscomplex van "het verongelijkte boerken tegen de stadsmeneer" als argument uit te spelen, hoewel je de enige bent op dit forum die dat voelt.

Jan van den Berghe
19 januari 2003, 18:00
Waar ik u tussendoor nog even op wou wijzen is dat er nog steeds DRIE talen zijn in België, u vergeet het Duits. :) Ik ga ervanuit dat u dit niet met opzet doet (iedereen vergeet dat derde gewest ook zo snel).

Eigenlijk worden er in België vier talen gesproken: Nederlands, Frans, Duits en Luxemburgs. In de streek van Aarlen (uitgezonderd de stad zelf, die is even verfranst als Brussel) is de omgangstaal nog altijd Luxemburgs. De Belgische staat heeft dit nooit willen erkennen en tot op heden heeft de Franse Gemeenschap wel het Luxemburgs als streektaal erkend maar weigert iedere vorm van institutioneel gebruik, meer zelfs, het bestraft mensen die het Luxemburgs gebruiken in een officiële functie. Onlangs werden er zo twee kleuterjuffen door de Franse Gemeenschap uit hun ambt gezet omdat ze de kinderen in het Luxemburgs aanspraken en niet het Frans...

Als u bedoelt dat u meertaligheid stimuleert vind ik dat prachtig. Hoe meer talen men beheerst, hoe beter communicatie kan verlopen en hoe dichter mensen bij elkaar komen.

Meertaligheid is altijd een waarde, daarvoor hebben we heus geen "unitair België" nodig.

Anderzijds blijft het principe van de moedertaal bestaan. Men zal altijd (afkomstig van de plaats waar mijn vandaan komt) meer waarde blijven hechten aan een van de talen GEVOLG dat unitaire gevoel blijft een utopie binnen het land.

Inderdaad, de taal is en blijft de krachtigste en opvallendste cultuuruiting. Zelfs in het zo geroemde Zwitserland bestaat er een spanningsveld tussen Duitstaligen (de Alemannen zoals ze in Zwitserland worden genoemd) en de Franstaligen (de Italiaans- en Reto-Romaanstaligen even buiten beschouwing gelaten daar die toch niet zo zwaar wegen op de politiek besluitvorming). Vaak ligt de breuklijn ook op politiek vlak tussen de taalgroepen. Bij de laatste volksraadpleging over de handelsakkoorden met de EU stemde het Duitstalig gedeelte overwegend "neen", terwijl bij de Latijnstalige gemeenten de ja-stem in de meerderheid was.

Fredje
19 januari 2003, 18:46
http://sos_belgium.tripod.com/nl/dossier/econ01.htm met daarin volgende opmerking:

Men zou bijvoorbeeld eens moeten beginnen met het blootleggen van de interne, Vlaamse geldbewegingen. Dan zou men ervan versteld staan hoeveel geld bijvoorbeeld de stad Antwerpen al heeft opgeslokt. Dit is en was voornamelijk aan een slecht bestuur van de stad te wijten. Zullen we dan maar ineens beslissen om ons van Antwerpen af te scheuren, zodat wij als "Vlamingen-niet-Antwerpenaren" zelf kunnen beslissen wanneer en hoeveel geld er naar de stad zal vloeien? En er zijn nog méér "bodemloze putten" in Vlaanderen! Laten we ze allemaal afstoten en enkel met de rijkste delen verdergaan! Enkel de rijke gebieden zijn voor de Vlamingen goed genoeg om mee te werken aan de opbouw van een onafhankelijk Vlaanderen! Dus: vanaf morgen trekken we een rode draad vanuit het noorden naar het zuiden. Alles wat links ligt (o.a. het rijke Kortrijk) moet onafhankelijk worden, want alles wat rechts ligt (o.a. Antwerpen) krijgt meer geld.


Euh, is het nog iemand opgevallen dat dit een site is met twee 'teksten' en één artikel uit Le soir????????????????
Een site zonder historiek, een kleine verduidelijking bij de site, wie ervoor verantwoordelijk is, waar je terecht kan met vragen, een mail adres, ...???????????
Moet dit een betrouwbare bron voorstellen?????????

Patriot!
19 januari 2003, 19:03
Fredje,

SOS Belgium is een onafhankelijk initiatief van Leuvense studenten die tegen het separatisme zijn. Hun site is te vinden op http://sos_belgium.tripod.com/

U kan hen contacteren op het adres [email protected]

Doomy
19 januari 2003, 19:45
Als u een unitair België wilt, als u een Belgische cultuur wilt en als u een Belgisch volk wilt, dan moet u eerst zorgen dat u een TAAL heeft waarin die cultuur kan worden beschreven en moet u zorgen dat u een TAAL heeft waarin dat Belgische volk kan communiceren.

Ik stel voor dat u het Belgisch introduceert. Anders is een unitair België onmogelijk en blijft het wat het nu is een optelling van drie dingen, maw een artificiële staat.

Dat mijn beste is geen Vlaams-nationalisme, maar simpelweg REALISME.

De Zwitsers spreken geen Zwitsers maar Duits, Frans, Italiaans of Reto-Romaans. En toch voelen ze zich Zwitser, ongeacht de taal die ze spreken. Taal is dus slechts één aspekt van een identiteit.

Fredje
19 januari 2003, 19:49
Fredje,

SOS Belgium is een onafhankelijk initiatief van Leuvense studenten die tegen het separatisme zijn. Hun site is te vinden op http://sos_belgium.tripod.com/

U kan hen contacteren op het adres [email protected]

Dank u :) .

Correctheid kan ik altijd appreciëren. :wink:

Maar als u naar de oorspronkelijk gegeven URL gaat, merkt u dat er enkel dus die twee artikels op staan en je nergens naar de hoofdpagina geraakt.

Doomy
19 januari 2003, 19:49
Eigenlijk worden er in België vier talen gesproken: Nederlands, Frans, Duits en Luxemburgs. In de streek van Aarlen (uitgezonderd de stad zelf, die is even verfranst als Brussel) is de omgangstaal nog altijd Luxemburg.

Er worden zelfs meer dan 4 talen gesproken, waaronder: Limburgs, West-Vlaams, Waals, Picardisch, enz.

Jan van den Berghe
19 januari 2003, 20:02
Er worden zelfs meer dan 4 talen gesproken, waaronder: Limburgs, West-Vlaams, Waals, Picardisch, enz.

Daar is onze grapjas weer!

U hebt blijkbaar nog steeds niets opgestoken uit mijn verschillende berichten over de taaluitingen in eenzelfde taalgebied, en dringt het verschil tussen een overkoepelende standaardtaal (d.i. een bepaald "dialect" met hogere sociale status) en de plaatselijke taaluitingen (dialecten in strikte zin, met lagere sociale status) maar niet door.

Er is geen enkel taalcriterium (binnen een bepaalde taalgroep wel te verstaan) om de ene taaluiting als taal te klasseren en de andere als dialect, tenzij het normerende aspect (standardisering), de functie van de taaluiting (overkoepelend "dialect") alsook aanvoelen van de sprekers (beschouwen ze het als taal dan wel als dialect).

Afgezien van een klein groepje wordt het Waals door haar sprekers als een Frans dialect aangevoeld (vandaar dat de oproep van enkele Waalse verenigingen om Waalse lessen in het dagonderwijs in te voeren nooit heeft kunnen rekenen op de steun van de ouders).

En vraag maar eens aan de inwoners van Doornik of ze nu een andere taal spreken dan een Frans dialect. Wat zullen ze u uitlachen als u hen zegt dat ze eigenlijk geen Frans spreken!

En over Limburgs en West-Vlaams hebben we het al gehad.

En tussen haakjes: er wordt ook Gaumais in het zuiden van Wallonië gesproken.

Fredje
19 januari 2003, 20:05
De Zwitsers spreken geen Zwitsers maar Duits, Frans, Italiaans of Reto-Romaans. En toch voelen ze zich Zwitser, ongeacht de taal die ze spreken. Taal is dus slechts één aspekt van een identiteit.

Als u nog eens in Zwitserland bent, dan zult u merken dat indien u naar een bedrijf/ instelling/ ... gaat men daar eerst vraagt welke taal u spreekt en u dan door verwijst naar een taalgenoot die u kan verder helpen. Er zijn dus geen taalproblemen zoals we ze hier kennen.
Of een Zwitser zich Zwitser voelt weet ik niet, ik zal het ze eens vragen als ik daar ben ... of u kan mij een van de befaamde enquêtes voorleggen.
Ik geef u gelijk als u zegt dat taal één aspect is van een identiteit, maar ik heb de identiteit van de Vlamingen, de Walen of de Germanofonen nooit geminimaliseerd tot hun taal. Het is wel een HEEL BELANGRIJK aspect.

Doomy
19 januari 2003, 20:27
O ja? Als ik sommigen bezig hoor moet iedereeen die in Vlaanderen woont een uniforme Vlaamse indentiteit en een uniforme Vlaamse kultuur hebben, en moeten alle verschillen uitgewist worden. Het is vooral daar dat ik mij tegen verzet.

O ja? Dan luistert u toch heel slecht. In de VB- en VVB-kringen heb ik uw mythevorming evenwel nog nooit gehoord. Geef ons dus maar eens een citaat over dergelijke "uniforme Vlaamse cultuur" en over "het uitwissen van alle verschillen" binnen het Vlaamse volk. Ik ben echt benieuwd. In ieder geval heb ik nog geen enkele Vlaamsnationalist horen pleiten voor de dringende afschaf van onze dialecten, van onze streekgerechten (de Geraadsbergse mattetaarten bijvoorbeeld), van onze plaatselijke volksfeesten, van Sint-Maarten en Sint-Nikolaas (ten voordele van de "uniforme" Sint-Maarkolaas of zoiets)... U kletst gewoon uit uw nek.

Als ik dit allemaal verzin, wat moet ik dan van onderstaand Vlaams elitarisme denken?:

Streektalen zijn alleen nog goed voor de folklore, ieder weldenkend mens leert zijn kind zo goed mogelijk algemeen Nederlands.

Als dit geen assimilatie is, dan weet ik het ook niet meer.

Fredje
19 januari 2003, 20:31
Als ik dit allemaal verzin, wat moet ik dan van onderstaand Vlaams elitarisme denken?:

[quote=NVA]Streektalen zijn alleen nog goed voor de folklore, ieder weldenkend mens leert zijn kind zo goed mogelijk algemeen Nederlands.

Dat iedereen recht heeft op vrije meningsuiting, wat had u er graag uit willen concluderen?

Jan van den Berghe
19 januari 2003, 21:00
Als dit geen assimilatie is, dan weet ik het ook niet meer.

Ooit gehoord van het spreekwoord "één zwaluw maakt de lente nog niet". Omdat één bepaald iemand die mening is toegedaan, betekent dat nog niet dat iedereen er zo over denkt. Of spoken er in uw hoofd zulke karikaturen rond als zouden alle Vlaamsgezinden allemaal over alles precies hetzelfde denken???

Altijd al heb ik het dialect heel belangrijk gevonden. Het is belangrijk dat iedereen zijn streektaal aan de kinderen doorgeeft (voor zover dat mogelijk is daar mensen soms ergens anders gaan wonen of met een partner getrouwd zijn uit een totaal andere streek), maar tevens is het even belangrijk dat de kinderen zich vlot in het AN kunnen uitdrukken. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

zorroaster
19 januari 2003, 22:59
Ik ben al blij dat je eindelijk toegeeft dat er 'ontegensprekelijk' transfers zijn. Het was ooit anders...


Inderdaad! Stop de transfers van West-Vlaanderen naar Antwerpen! Splitsen die handel! Waarom zouden West-Vlamingen moeten blijven meebetalen aan de Antwerpse schuldenlast opdat men in Antwerpen de arrogante Grote Meneer zou kunnen blijven uithangen? Men voelt zich in Antwerpen toch zo verheven boven de West-Vlaamse "boerkes". Dat ze het dan ook maar zonder die West-Vlaamse "boerkes" doen. Waarom mogen West-Vlamingen niet genieten van de vruchten van hun noeste arbeid in plaats van altijd maar belastingen te moeten betalen voor de bodemloze putten van Antwerpen en Brussel en hun elites?

Ik blijf de vraag niet meer stellen, Doomy, maar kan jij cijfers geven voor die schijnbaar "enorme transfers van West-Vlaanderen naar Antwerpen"? Elke keer als je daarmee geconfronteerd wordt ren je ervandoor, of probeer je een minderwaardigheidscomplex van "het verongelijkte boerken tegen de stadsmeneer" als argument uit te spelen, hoewel je de enige bent op dit forum die dat voelt.

Wel, Doomy? Je doet er nogal lang over om die ongetwijfeld hallucinante cijfers over de West-Vlaamse geldstromen naar Antwerpen te becijferen.
Anders doe je niets liever dan erover brallen, maar opeens geen commentaar mee?

Bruno*
21 januari 2003, 14:04
Wel, Doomy? Je doet er nogal lang over om die ongetwijfeld hallucinante cijfers over de West-Vlaamse geldstromen naar Antwerpen te becijferen.
Anders doe je niets liever dan erover brallen, maar opeens geen commentaar mee?


Misschien kan de het VB er een studie over maken? Krijgen we nog een auto bij.

Knuppel
21 januari 2003, 14:52
Wel, Doomy? Je doet er nogal lang over om die ongetwijfeld hallucinante cijfers over de West-Vlaamse geldstromen naar Antwerpen te becijferen.
Anders doe je niets liever dan erover brallen, maar opeens geen commentaar mee?


Misschien kan de het VB er een studie over maken? Krijgen we nog een auto bij.

En als we BUB dat soort studies laten maken zijn we nog een auto meer kwijt. :P

DNB
23 januari 2003, 21:58
Wel, Doomy? Je doet er nogal lang over om die ongetwijfeld hallucinante cijfers over de West-Vlaamse geldstromen naar Antwerpen te becijferen.
Anders doe je niets liever dan erover brallen, maar opeens geen commentaar mee?


Misschien kan de het VB er een studie over maken? Krijgen we nog een auto bij.

En als we BUB dat soort studies laten maken zijn we nog een auto meer kwijt. :P :lol: :lol: :lol:

zorroaster
23 januari 2003, 22:26
Wel, Doomy? Je doet er nogal lang over om die ongetwijfeld hallucinante cijfers over de West-Vlaamse geldstromen naar Antwerpen te becijferen.
Anders doe je niets liever dan erover brallen, maar opeens geen commentaar mee?


Misschien kan de het VB er een studie over maken? Krijgen we nog een auto bij.

Daar gaat het niet om. Wie in zijn betoog argumenten aanhaalt die hij niet kan/wil bewijzen heeft geen poot meer om op te staan.
Doomy spreekt over geldstromen van West-Vlaanderen naar Antwerpen als argument om scheiding van Vlaanderen en Wallonnië om economische redenen te veroordelen. Als hij die eerste geldstromen echter niet kan bewijzen, in tegenstelling tot die tweede, is zijn argument nietig want subjectief en/of verzonnen.

Bruno*
24 januari 2003, 00:44
Daar gaat het niet om. Wie in zijn betoog argumenten aanhaalt die hij niet kan/wil bewijzen heeft geen poot meer om op te staan.
Doomy spreekt over geldstromen van West-Vlaanderen naar Antwerpen als argument om scheiding van Vlaanderen en Wallonnië om economische redenen te veroordelen. Als hij die eerste geldstromen echter niet kan bewijzen, in tegenstelling tot die tweede, is zijn argument nietig want subjectief en/of verzonnen.


Er zijn uiteraard geldstromen van WVL naar ANTW. Ik geef u een voorbeeld: rijke Antwerpenaar (we zullen hem Franstalig maken, dat geeft het wat meer animo voor u) betaalt belastingen. Belastingen komen terecht, ten dele, bij dakloze West-Vlaming. Simpel.

Knuppel
24 januari 2003, 08:23
Er zijn uiteraard geldstromen van WVL naar ANTW. Ik geef u een voorbeeld: rijke Antwerpenaar (we zullen hem Franstalig maken, dat geeft het wat meer animo voor u) betaalt belastingen. Belastingen komen terecht, ten dele, bij dakloze West-Vlaming. Simpel.

Simpel.
Alleen blijkbaar in de omgekeerde richting. :lol:

Bruno*
24 januari 2003, 12:57
idd, moest zijn van ANT naar WVL

Knuppel
24 januari 2003, 13:59
Toch een ferme nagel die je in de gereedschapskist van Domy vond niet? :lol:

Jan van den Berghe
24 januari 2003, 22:02
Er zijn uiteraard geldstromen van WVL naar ANTW. Ik geef u een voorbeeld: rijke Antwerpenaar (we zullen hem Franstalig maken, dat geeft het wat meer animo voor u) betaalt belastingen. Belastingen komen terecht, ten dele, bij dakloze West-Vlaming. Simpel.

Bij mijn weten gaat het hier om een geldstroom van Antwerpen naar West-Vlaanderen en niet omgekeerd zoals u beweert.

Maar waar blijven toch die cijfers over die enorme geldstromen van West-Vlaanderen naar Antwerpen? Moeilijk te vinden, jongens???

zorroaster
2 februari 2003, 02:19
Er zijn uiteraard geldstromen van WVL naar ANTW. Ik geef u een voorbeeld: rijke Antwerpenaar (we zullen hem Franstalig maken, dat geeft het wat meer animo voor u) betaalt belastingen. Belastingen komen terecht, ten dele, bij dakloze West-Vlaming. Simpel.

Bij mijn weten gaat het hier om een geldstroom van Antwerpen naar West-Vlaanderen en niet omgekeerd zoals u beweert.

Maar waar blijven toch die cijfers over die enorme geldstromen van West-Vlaanderen naar Antwerpen? Moeilijk te vinden, jongens???

Juist! Doomy, hoeveel keer gaan we nog moeten vragen achter de bronnen voor die zogendaamde geldstromen van West-Vlaanderen naar Limburg en Antwerpen, waar je je altijd op beroept? We moeten er wel veel achter vragen moet ik zeggen.

Of voel je je te bedreigd door die grootstedelijke (Lier!) meneer die een arm Westhoeks boertje als jij discimineert en onderdrukt?