PDA

View Full Version : cd&v en jongeren?


Suetonius
11 juni 2004, 11:36
Meneer Leterme,

Ik ben als jongere al een tijdje afgestapt van het idee om VLD te stemmen (verraden hun eigen kiezers mijns inziens) en was dus als alternatief van plan om op het Vlaams kartel stemmen.

Nu heb ik persoonlijk al heel wat kritiek gekregen.

1 punt van kritiek keert dikwijls terug:

- de cd&v zou geen partij voor jongeren zijn


Nu vraag ik mij af of deze kritiek gegrond is of niet en waar die dan wel op gebaseerd zou zijn?

X-Shape
11 juni 2004, 13:07
Ik ben zelf nog niet zo lang lid van CD&V en CDS (christen-democratische studenten) en ben van oordeel dat CD&V een zeer goede staat van dienst kan voorleggen inzake jongerenwerking. Veel Jong CD&V'ers hebben ervaring in het jeugdwerk (kijk maar naar de persoonlijke sites die gelinkt worden vanuit de CD&V site) en handelen vanuit maatschappelijk engagement. Ga gerust ook eens kijken op de site van jong cd&v: http://www.jong-cdenv.be
Als je meer informatie wil over wat CD&V voor jongeren wil betekenen, denk ik dat je ook het programma eens moet raadplegen op de site. Ik geloof zelfs dat je een overzicht krijgt met programmapunten die voor jou bleangrijk zijn. Fuifruimte voor iedereen, betaalbare SABAM, wonen...
Qua jongerenkandidaten denk ik dat Jeroen Vandenberge (http://www.jeroenvandenberghe.be) een goede kandidaat is (weliswaar op een niet-verkiesbare plaats voor Europa).

Dat CD&V geen jongerenwerking heeft is een groot fabeltje: vriend en vijand erkennen dat jong cd&v meerdere talenten naar de oppervlakte brengt. Hendrik Bogaert en Tom Dehaene zijn allicht de meest bekende.

Yves Leterme
12 juni 2004, 16:15
Laat je vooral niets wijsmaken. CD&V ligt de jongste tijd terug erg goed in de markt bij jongeren. Ik geef je nog gauw enkele van onze voorstellen voor jongeren mee:

* Tieners verdienen rondhangplaatsen: een skate-infrastructuur, een veldje, een basketbalterrein en een zwembad. Wij scheppen ruimte voor tieners om deze plaatsen mee aan te leggen en te onderhouden. Zo zullen zij er ook meer zorg voor dragen.

*We zorgen ervoor dat jongeren veilig kunnen fuiven in hun buurt maar voorzien ook nachtelijke mobiliteit met fuifbussen (ook voor kleinschalige initiatieven) om veilig heen en terug te raken.

*We ondersteunen het (jongeren)verenigingsleven en vrijwilligerswerk met 3 initiatieven:
1. We zorgen ervoor dat de Vlaamse gemeenschap de kosten van de billijke vergoeding op zich neemt zodat deze extra financiële en administratieve last verdwijnt.
2. We zorgen voor soepeler regels inzake ruimtelijke ordening zodat boerderijen en dergelijke makkelijker kunnen overschakelen op jeugdtoerisme.
3. We ondersteunen en subsidiëren jeugdbewegingen en organisaties zonder veel betutteling of het opleggen van kaders en richtlijnen allerhande.

*Een autoverzekering voor jongeren die veilig rijden blijft betaalbaar dankzij een solidariteitsfonds.

Dilbert
12 juni 2004, 16:24
Laat je vooral niets wijsmaken. CD&V ligt de jongste tijd terug erg goed in de markt bij jongeren. Ik geef je nog gauw enkele van onze voorstellen voor jongeren mee:

* Tieners verdienen rondhangplaatsen: een skate-infrastructuur, een veldje, een basketbalterrein en een zwembad. Wij scheppen ruimte voor tieners om deze plaatsen mee aan te leggen en te onderhouden. Zo zullen zij er ook meer zorg voor dragen.

*We zorgen ervoor dat jongeren veilig kunnen fuiven in hun buurt maar voorzien ook nachtelijke mobiliteit met fuifbussen (ook voor kleinschalige initiatieven) om veilig heen en terug te raken.

*We ondersteunen het (jongeren)verenigingsleven en vrijwilligerswerk met 3 initiatieven:
1. We zorgen ervoor dat de Vlaamse gemeenschap de kosten van de billijke vergoeding op zich neemt zodat deze extra financiële en administratieve last verdwijnt.
2. We zorgen voor soepeler regels inzake ruimtelijke ordening zodat boerderijen en dergelijke makkelijker kunnen overschakelen op jeugdtoerisme.
3. We ondersteunen en subsidiëren jeugdbewegingen en organisaties zonder veel betutteling of het opleggen van kaders en richtlijnen allerhande.

*Een autoverzekering voor jongeren die veilig rijden blijft betaalbaar dankzij een solidariteitsfonds.
Voeg hier aub veiligheid aan toe. Ik vind het erg dat mijn kinderen niet meer alleen op straat kunnen zoals ik dat kon als ik jong was.

Suetonius
12 juni 2004, 22:36
Laat je vooral niets wijsmaken. CD&V ligt de jongste tijd terug erg goed in de markt bij jongeren. Ik geef je nog gauw enkele van onze voorstellen voor jongeren mee:

* Tieners verdienen rondhangplaatsen: een skate-infrastructuur, een veldje, een basketbalterrein en een zwembad. Wij scheppen ruimte voor tieners om deze plaatsen mee aan te leggen en te onderhouden. Zo zullen zij er ook meer zorg voor dragen.

*We zorgen ervoor dat jongeren veilig kunnen fuiven in hun buurt maar voorzien ook nachtelijke mobiliteit met fuifbussen (ook voor kleinschalige initiatieven) om veilig heen en terug te raken.

*We ondersteunen het (jongeren)verenigingsleven en vrijwilligerswerk met 3 initiatieven:
1. We zorgen ervoor dat de Vlaamse gemeenschap de kosten van de billijke vergoeding op zich neemt zodat deze extra financiële en administratieve last verdwijnt.
2. We zorgen voor soepeler regels inzake ruimtelijke ordening zodat boerderijen en dergelijke makkelijker kunnen overschakelen op jeugdtoerisme.
3. We ondersteunen en subsidiëren jeugdbewegingen en organisaties zonder veel betutteling of het opleggen van kaders en richtlijnen allerhande.

*Een autoverzekering voor jongeren die veilig rijden blijft betaalbaar dankzij een solidariteitsfonds.

Zeer interessante punten,ook dat laatste lijkt me als het uitvoerbaar is een heel mooi initiatief

Misschien enkel zoals hier boven gezegd,veiligheid dat toch ook zeer belangrijk is. Vooral in de steden zijn er toch heel wat problemen volgens mij....