PDA

View Full Version : N-VA ook grote winnaar!!!


Tantist
14 juni 2004, 13:24
Vergeet niet: N-VA springt van 3 Vlaamse zetels naar 6, een verdubbeling. Bovendien kwam N-VA 18 voorkeurstemmen tekort om een 7e Vlaams volksvertegenwoordiger (uit OVL, Marius Meremans) naar het VP te sturen.

Spirit daarentegen... Die ging van 4 naar 3 zetels...

De grote winaar is en blijft hoe dan ook Vlaams Blok: van 22 naar 32.

CD&V moet echter niet te hoog van de toren blazen. Ze verliezen netto 1 zetel (aan de N-VA).

Tzuvar Raemborr
14 juni 2004, 13:26
Vergeet niet: N-VA springt van 3 Vlaamse zetels naar 6, een verdubbeling. Bovendien kwam N-VA 18 voorkeurstemmen tekort om een 7e Vlaams volksvertegenwoordiger (uit OVL, Marius Meremans) naar het VP te sturen.

Tsja, wel alleen door afrondingsrekenkunde he. Niet door stemmenwinst. Niet dat ik het de NVA niet gun, integendeel.

Airke
14 juni 2004, 13:27
NV-A heeft niets te betekenen vind ik, hadden ze geen kartel gevormd waren ze wss niet eens boven de kiesdrempel geraakt.

Guderian
14 juni 2004, 13:29
Vergeet niet: N-VA springt van 3 Vlaamse zetels naar 6, een verdubbeling. Bovendien kwam N-VA 18 voorkeurstemmen tekort om een 7e Vlaams volksvertegenwoordiger (uit OVL, Marius Meremans) naar het VP te sturen.

Spirit daarentegen... Die ging van 4 naar 3 zetels...

De grote winaar is en blijft hoe dan ook Vlaams Blok: van 22 naar 32.

CD&V moet echter niet te hoog van de toren blazen. Ze verliezen netto 1 zetel (aan de N-VA).

NVA grote winnaar?!? :lol: :lol: :lol: :lol: Winnaar ja, maar groot zou ik die toch niet noemen. Dat past eerder voor een andere partij. :wink: :mrgreen:

lievendr
14 juni 2004, 13:31
NVA grote winnaar?!? :lol: :lol: :lol: :lol: Winnaar ja, maar groot zou ik die toch niet noemen. Dat past eerder voor een andere partij. :wink: :mrgreen:de titel is dan ook: "ook grote winnaar".
en 6 zetels vind ik erg goed. jammer van oost-vlaanderen ...

Timor
14 juni 2004, 13:31
Dat kartel is er mede gekomen omdat beide partijen de bui een paar maanden geleden al voelden aankomen. Nog maar eens een bewijs dat diegene die om ter hardst schreeuwen dat het VB aan anti-politiek doet, eigenlijk zelf diegenen zijn die er zich het hardst aan bezondigen.
Ik ga niet ontkennen dat het kartel er niet om andere, op zijn minst even belangrijke redenen gekomen is. Maar de eerste CD&V'er of NV-A'er die ontkent dat het kartel hun qua zetelverdelingen belachelijk goed is uitgekomen, heeft volgens mij weinig zin voor de realiteit van het opportunisme in de politiek.

Knuppel
14 juni 2004, 13:32
NV-A heeft niets te betekenen vind ik, hadden ze geen kartel gevormd waren ze wss niet eens boven de kiesdrempel geraakt.


Verwijt de N-VA liever niet de kiesdrempel...

Hoeveel de N-VA FEITELIJK te zeggen gaanl hebben in dat Kartel valt af te wachten.

Fribre
14 juni 2004, 13:49
Komt daarbij nog één Europarlementslid! :wink:

luc broes
14 juni 2004, 14:01
Het % van CD&V + NVA vroeger vergleken met nu is ongeveer hetzelfde. Dus hier zijn geen winnaars.
Toch tevreden dat NVA nu meerdere vertegenwoordigers heeft, en kan bewijzen wat ze waard zijn.
Vlaamsnationalisten kijken nauwgelet toe en zijn veeleisend.

Tzuvar Raemborr
14 juni 2004, 14:05
Het % van CD&V + NVA vroeger vergleken met nu is ongeveer hetzelfde. Dus hier zijn geen winnaars.
Toch tevreden dat NVA nu meerdere vertegenwoordigers heeft, en kan bewijzen wat ze waard zijn.
Vlaamsnationalisten kijken nauwgelet toe en zijn veeleisend.

Inderdaad. NVA, laat eens zien wat jullie kunnen. Jullie zijn dan wel de kleine kartelbroer, maar tenzij Leterme zowel VLD als SPA erbijpakt is hij niks zonder jullie. Dus je mag gerust op tafel durven kloppen.

Guderian
14 juni 2004, 14:06
De NiVeAnen gaan een ministerpostje opeisen en daarmee hun ziel verkopen aan de belgische staat. End of story...

Luddo
14 juni 2004, 14:11
Proficiat N-VA! Ik had dat nooit verwacht. Op jullie schouders rust een loodzware verantwoordelijkheid. Ofwel zetten jullie je schrap en wordt het voor Leterme een onmogelijke zaak een regering te vormen, ofwel gaan jullie door de Vlaamse knieën en is jullie liedje de volgende verkiezingen uit! Faites vos Jeux!

Vlaamse Leeuw
14 juni 2004, 14:47
De CD&V behoudt inderdaad zijn zetels, maar de N-VA daarentegen verdubbelt zijn aantal zetels tov de vorige keer. We gaan van 3 naar 6 en we hebben zetel in het Europees parlement.

Me dunkt dat de N-VA duidelijk zijn stempel heeft gedrukt in het kartel.

Tzuvar Raemborr
14 juni 2004, 14:54
De CD&V behoudt inderdaad zijn zetels, maar de N-VA daarentegen verdubbelt zijn aantal zetels tov de vorige keer. We gaan van 3 naar 6 en we hebben zetel in het Europees parlement.

Me dunkt dat de N-VA duidelijk zijn stempel heeft gedrukt in het kartel.

Dat vind ik dan weer een veel te voorbarige conclusie. Aan het beleid zullen we pas zien wat voor stempel de NVA kan zetten! Zetels zijn niets als men ze niet voor de eigen standpunten gebruikt en enkel in dienst stelt van de kartelpartner!

lievendr
14 juni 2004, 15:52
De NiVeAnen gaan een ministerpostje opeisen en daarmee hun ziel verkopen aan de belgische staat. End of story...:)

lievendr
14 juni 2004, 15:53
Dat kartel is er mede gekomen omdat beide partijen de bui een paar maanden geleden al voelden aankomen. Nog maar eens een bewijs dat diegene die om ter hardst schreeuwen dat het VB aan anti-politiek doet, eigenlijk zelf diegenen zijn die er zich het hardst aan bezondigen.
.verklaar u nader

luc broes
14 juni 2004, 15:56
De CD&V behoudt inderdaad zijn zetels, maar de N-VA daarentegen verdubbelt zijn aantal zetels tov de vorige keer. We gaan van 3 naar 6 en we hebben zetel in het Europees parlement.
Me dunkt dat de N-VA duidelijk zijn stempel heeft gedrukt in het kartel.
Dat vind ik dan weer een veel te voorbarige conclusie. Aan het beleid zullen we pas zien wat voor stempel de NVA kan zetten! Zetels zijn niets als men ze niet voor de eigen standpunten gebruikt en enkel in dienst stelt van de kartelpartner!
Inderdaad, te voorbarige conclusie: TROUW MOET BLIJKEN !
Dus nog even geduld en hopelijk mogen we CD&V-NVA gelukwensen. Maar we zijn wel veeleisend. Een beetje beter is niet goed genoeg!

Antoon
14 juni 2004, 16:05
De grote partijen die kleine partijen opvrijen om een kartel te vormen willen gewoon groter worden en hopen ze op termijn op te slokken. De kleine partijtjes doen dat gewoon om een aantal jobs te verzekeren. Want noch NV-A, noch Spirit, noch Vivant hadden nog bestaan zonder kartel.

De enige die hier echt respect voor verdient is Groen!. Iedereen weet dat ik een tegenstander ben van deze partij, maar ondanks een zware nederlaag in 2003, ondanks het gevaar voor volledige 'verdwijning' in 2004, en ondanks de pogingen van SP-A om ze in een kartel te krijgen heeft Groen! gewoon de mouwen opgevouwen en heeft een relatieve mooie overwinning behaald, namelijk stukken boven het kiesdrempel.

Vandaar mijn respect voor Vera Dua en vandaar dat ik ook geen gram respect kan opbrengen voor bijvoorbeeld Bourgeois of Anciaux.

dominatrix
14 juni 2004, 16:06
Ik vraag mij af 'hoe VLAAMS' dit kartel uit de hoek gaan komen... Ik hoop dat ze de Vlaamse waarden waar ze voor blijken te staan ook zelf naleven... De meerderheid van de Vlamingen heeft Vlaams gezind gestemd en dient nu ook zo geregeerd te worden.

C uit W
14 juni 2004, 16:45
Nu zien wat ze doen met hun zetels he.

Ik begin ervoor te vrezen (in een tripartie kunnen ze buitengezwierd worden, en als ik zie hoe leterme nu al plat op de buik ligt en het blok negeert...)

Foundation
14 juni 2004, 16:52
Proficiat N-VA! Ik had dat nooit verwacht. Op jullie schouders rust een loodzware verantwoordelijkheid. Ofwel zetten jullie je schrap en wordt het voor Leterme een onmogelijke zaak een regering te vormen, ofwel gaan jullie door de Vlaamse knieën en is jullie liedje de volgende verkiezingen uit! Faites vos Jeux!

Zo denk ik er ook over... eveneens proficiat uiteraard, maar zij hebben zichzelf tussen een paar vuren gezet, waar ze tussenuit zullen moeten schipperen of door zullen moeten gaan.

En je weet wat de bevolking meestal denkt over schipperen...

dominatrix
14 juni 2004, 16:55
Nu zien wat ze doen met hun zetels he.

Ik begin ervoor te vrezen (in een tripartie kunnen ze buitengezwierd worden, en als ik zie hoe leterme nu al plat op de buik ligt en het blok negeert...)

Ik ook... en dat zou jammer zijn voor alle Vlaamsgezinden :(

Tantist
14 juni 2004, 20:43
Vergeet niet: N-VA springt van 3 Vlaamse zetels naar 6, een verdubbeling. Bovendien kwam N-VA 18 voorkeurstemmen tekort om een 7e Vlaams volksvertegenwoordiger (uit OVL, Marius Meremans) naar het VP te sturen.

Tsja, wel alleen door afrondingsrekenkunde he. Niet door stemmenwinst. Niet dat ik het de NVA niet gun, integendeel.

Afrondingsrekenkunde? Wat is dat voor een beest?

Niet door stemmenwinst... Dat weet ik niet, dat kun je netto niet achterhalen door de kartelstructuur, maar je kan er niet naast kijken dat ze hun aantal zetels verdubbelen...

Tantist
14 juni 2004, 20:47
Vergeet niet: N-VA springt van 3 Vlaamse zetels naar 6, een verdubbeling. Bovendien kwam N-VA 18 voorkeurstemmen tekort om een 7e Vlaams volksvertegenwoordiger (uit OVL, Marius Meremans) naar het VP te sturen.

Spirit daarentegen... Die ging van 4 naar 3 zetels...

De grote winaar is en blijft hoe dan ook Vlaams Blok: van 22 naar 32.

CD&V moet echter niet te hoog van de toren blazen. Ze verliezen netto 1 zetel (aan de N-VA).

NVA grote winnaar?!? :lol: :lol: :lol: :lol: Winnaar ja, maar groot zou ik die toch niet noemen. Dat past eerder voor een andere partij. :wink: :mrgreen:

Het Vlaams Blok is inderdaad de grootste winnaar. Heb ik dat ontkend?

Maar de vraag is jij ontkent dat de N-VA van 3 naar 6 zetels is gegaan? Je zetels verdubbelen, noem ik winnen.

Of hoe zou jij anders realistische criteria hebben bepaald voor succes van de N-VA?

Tantist
14 juni 2004, 20:49
Vergeet niet: N-VA springt van 3 Vlaamse zetels naar 6, een verdubbeling. Bovendien kwam N-VA 18 voorkeurstemmen tekort om een 7e Vlaams volksvertegenwoordiger (uit OVL, Marius Meremans) naar het VP te sturen.

Spirit daarentegen... Die ging van 4 naar 3 zetels...

De grote winaar is en blijft hoe dan ook Vlaams Blok: van 22 naar 32.

CD&V moet echter niet te hoog van de toren blazen. Ze verliezen netto 1 zetel (aan de N-VA).

NVA grote winnaar?!? :lol: :lol: :lol: :lol: Winnaar ja, maar groot zou ik die toch niet noemen. Dat past eerder voor een andere partij. :wink: :mrgreen:

Het Vlaams Blok is inderdaad de grootste winnaar. Heb ik dat ontkend?

Maar de vraag is jij ontkent dat de N-VA van 3 naar 6 zetels is gegaan? Je zetels verdubbelen, noem ik winnen.

Of hoe zou jij anders realistische criteria hebben bepaald voor succes van de N-VA?

Tantist
14 juni 2004, 20:51
Dat kartel is er mede gekomen omdat beide partijen de bui een paar maanden geleden al voelden aankomen. Nog maar eens een bewijs dat diegene die om ter hardst schreeuwen dat het VB aan anti-politiek doet, eigenlijk zelf diegenen zijn die er zich het hardst aan bezondigen.

Ik herinner mij vooral dat de VB de N-VA wou binnen halen voor een kartel, en nu als hardste staat te schreeuwen dat ze de antikartelpartij is... Is dat ook een vorm van "bezondigen"?

Met alle respect voor het VB, ik gun ze de overwinning...

Jazeker
14 juni 2004, 20:53
Dat kartel is er mede gekomen omdat beide partijen de bui een paar maanden geleden al voelden aankomen. Nog maar eens een bewijs dat diegene die om ter hardst schreeuwen dat het VB aan anti-politiek doet, eigenlijk zelf diegenen zijn die er zich het hardst aan bezondigen.
Ik ga niet ontkennen dat het kartel er niet om andere, op zijn minst even belangrijke redenen gekomen is. Maar de eerste CD&V'er of NV-A'er die ontkent dat het kartel hun qua zetelverdelingen belachelijk goed is uitgekomen, heeft volgens mij weinig zin voor de realiteit van het opportunisme in de politiek.

Maak je niet druk over een zeteltje meer of minder. In wallonië is het pas mogelijk om met nixniemandalle stemmen al zetels te halen.

Tantist
14 juni 2004, 20:55
Het % van CD&V + NVA vroeger vergleken met nu is ongeveer hetzelfde. Dus hier zijn geen winnaars.

Zeveraar, het kartel globaal gaat niet echt super vooruit in stemmen (maar ze gaan vooruit), maar het effect van de kiesdrempel is helemaal opgeheven, en in plaats van 1 zetel in 2003, heeft de N-VA er nu 6 (OK, er waren ook meer zetels, maar geen 6X meer zetels he, van 88 naar 124). Bovendien heeft de N-VA een zetelke ingepikt van de CD&V.

Je zou blij moeten zijn: al die Vlaams-nationale stemmen die niet onder de kiesdrempel zijn gekomen. Het is ook nooit goed...

stijnVL
14 juni 2004, 20:56
CD&V moet echter niet te hoog van de toren blazen. Ze verliezen netto 1 zetel (aan de N-VA).

Juist ja...

Jan Peumans haalde het dankzij het groot aantal voorkeurstemmen van de CD&V kandidaten voor hem en de pakweg 9000 resterende lijststemmen van de niets vermoedende gewoonte kiezers die voor de "tsjeeven" hebben gestemd. Ook Marc Demesmaeker en Bart Dewever raakten erin omdat hij mee profiteerde van de pot: bijna 4000 stemmen van de cd&v afgesnoept.

Als er iets gewerkt heeft, dan was het de kloot die de NVA de CD&V heeft afgedraaid :lol:

Tantist
14 juni 2004, 21:04
De NiVeAnen gaan een ministerpostje opeisen en daarmee hun ziel verkopen aan de belgische staat. End of story...

Daar haalt u een teer punt aan. N-VA zit nu in dezelfde positie als VU eind jaren '70. Als ze het wagen toegevingen te doen, kan de partij enkel nog blijven bestaan als aanhangwagentje van de CD&V en lopen al haar kiezers over naar Vlaams Blok.

Ik ben benieuwd of Bourgeois heeft geleerd van het debacle met Schiltz... De tijd zal het ons vertellen.

Maar ik merk ook een ondertoon in je zinnetje, dat in de Vlaamse regering automatisch je ziel verkopen zou zijn. Bedoel je dit ook?

Indien ja, kun je mij dan verklaren waarom Filip Dewinter zelf wilt gaan formateren, en ze een mee willen doen aan een regering?

http://vlaamsblok2004.be/pdf/hefbomen.pdf

Jazeker
14 juni 2004, 21:05
Als er iets gewerkt heeft, dan was het de kloot die de NVA de CD&V heeft afgedraaid :lol:

En waarom niet... voor ze in vriendschap gaan samenwerken nog rap ne kleine 'fuck you' voor de jaren dat de CVP met de PS in lag :lol:

Tantist
14 juni 2004, 21:07
Nu zien wat ze doen met hun zetels he.

Ik begin ervoor te vrezen (in een tripartie kunnen ze buitengezwierd worden, en als ik zie hoe leterme nu al plat op de buik ligt en het blok negeert...)

Ik ook... en dat zou jammer zijn voor alle Vlaamsgezinden :(

Neen, dat zou ideaal zijn!!!

Een Vlaamsgezinde oppositie, die als zweeppartijen kunnen dienen op CD&V. Dan is er ook nog iets als Groen! die toch hetzelfde publiek heeft als SPA

Een monstercoalitie zal er toch niks van bakken (ik zou liever hebben dat de N-VA zich niet in zulke dwaasheid stort), en dan is er het vangnet van Vlaams Blok en N-VA.

zorroaster
14 juni 2004, 21:11
Onze zes Vlaamse parlementsleden 14/06/04

Mark Demesmaeker, Bart De Wever, Kris Van Dijck, Helga Stevens, Jan Peumans en Geert Bourgeois (foto) zijn verkozen in het Vlaams parlement en zullen daar een zelfstandige N-VA-fractie vormen. Frieda Brepoels (99.464 voorkeurstemmen) zal Geert Bourgeois (133.430 voorkeurstemmen) opvolgen in het Europees parlement. Namens het partijbestuur dankt voorzitter Geert Bourgeois alle kiezers, kandidaten en militanten voot dit mooi resultaat
http://www.n-va.be/verkiezingen/verkiezingsblikvanger/verkiezingsblikvanger_archief.asp

Allemaal op eigen kracht verkozen, zes Vlaamse en één Europese zetel voor de N-VA.
Ik denk dat ze bij Spirit behoorlijk vloeken over hun kartel, want ze hebben nog steeds niet bekend gemaakt wie er van hun kolderformatie verkozen is.

Tzuvar Raemborr
14 juni 2004, 21:12
Ik ook... en dat zou jammer zijn voor alle Vlaamsgezinden :(

Neen, dat zou ideaal zijn!!!

Een Vlaamsgezinde oppositie, die als zweeppartijen kunnen dienen op CD&V. Dan is er ook nog iets als Groen! die toch hetzelfde publiek heeft als SPA

Een monstercoalitie zal er toch niks van bakken (ik zou liever hebben dat de N-VA zich niet in zulke dwaasheid stort), en dan is er het vangnet van Vlaams Blok en N-VA.

En wat denk je, kunnen we in dat scenario van jou eindelijk eens een beetje verbroederen? :wink: Na eensgezind in de oppositie, eensgezind in de regering? Ik zou het graag zien gebeuren :)

Jazeker
14 juni 2004, 21:17
Daar haalt u een teer punt aan. N-VA zit nu in dezelfde positie als VU eind jaren '70. Als ze het wagen toegevingen te doen, kan de partij enkel nog blijven bestaan als aanhangwagentje van de CD&V en lopen al haar kiezers over naar Vlaams Blok.

Ik ben benieuwd of Bourgeois heeft geleerd van het debacle met Schiltz... De tijd zal het ons vertellen.

De tijd zal het ons idd vertellen. Wel meegeven dat Bourgeois degene was die serieus karakter heeft getoond door het been stijf te houden tijdens Lambermont en door de N-VA uit de grond te stampen op een moment dat de VU electoraal niets waard was. Hij had objectief gezien dan recht op niets gedeeld door drie. Zijn gevecht om de VU erfenis en het oprichten van de N-VA en toch niet geringe succes om op haast geen tijd steeds die kiesdrempel te bevechten is echt wel veeeeel meer dan ordinair postjesjagen. Had Bourgeois uitgeweest op wat men hem zo vaak heeft verweten dan had hij van de eerste keer vanuit de VU de CD&V binnengewandeld net als Sauwens.

Tantist
14 juni 2004, 21:37
Neen, dat zou ideaal zijn!!!

Een Vlaamsgezinde oppositie, die als zweeppartijen kunnen dienen op CD&V. Dan is er ook nog iets als Groen! die toch hetzelfde publiek heeft als SPA

Een monstercoalitie zal er toch niks van bakken (ik zou liever hebben dat de N-VA zich niet in zulke dwaasheid stort), en dan is er het vangnet van Vlaams Blok en N-VA.

En wat denk je, kunnen we in dat scenario van jou eindelijk eens een beetje verbroederen? :wink: Na eensgezind in de oppositie, eensgezind in de regering? Ik zou het graag zien gebeuren :)

Voor mijn part: ja zeker! Een kartel is dwaasheid, maar een regering samen, zou best kunnen. Er is geen enkele redenering die tegelijk de democratische gedachte en het cordon in stand kan houden, en ik betreur dat Leterme en Bourgeois nu zo doen...

1 probleem: ik gok er op dat N-VA in 2009 (gesteld dat we de soevereiniteit grijpen in het VP) zo'n 10 zetels zal hebben, en het VB 40. Dat zijn er te weinig...

Tantist
14 juni 2004, 21:38
Daar haalt u een teer punt aan. N-VA zit nu in dezelfde positie als VU eind jaren '70. Als ze het wagen toegevingen te doen, kan de partij enkel nog blijven bestaan als aanhangwagentje van de CD&V en lopen al haar kiezers over naar Vlaams Blok.

Ik ben benieuwd of Bourgeois heeft geleerd van het debacle met Schiltz... De tijd zal het ons vertellen.

De tijd zal het ons idd vertellen. Wel meegeven dat Bourgeois degene was die serieus karakter heeft getoond door het been stijf te houden tijdens Lambermont en door de N-VA uit de grond te stampen op een moment dat de VU electoraal niets waard was. Hij had objectief gezien dan recht op niets gedeeld door drie. Zijn gevecht om de VU erfenis en het oprichten van de N-VA en toch niet geringe succes om op haast geen tijd steeds die kiesdrempel te bevechten is echt wel veeeeel meer dan ordinair postjesjagen. Had Bourgeois uitgeweest op wat men hem zo vaak heeft verweten dan had hij van de eerste keer vanuit de VU de CD&V binnengewandeld net als Sauwens.

Juist. Bourgeois verdient het voordeel van de twijfel...

luc broes
14 juni 2004, 21:47
Het % van CD&V + NVA vroeger vergleken met nu is ongeveer hetzelfde. Dus hier zijn geen winnaars.
Zeveraar, het kartel globaal gaat niet echt super vooruit in stemmen (maar ze gaan vooruit), maar het effect van de kiesdrempel is helemaal opgeheven, en in plaats van 1 zetel in 2003, heeft de N-VA er nu 6 (OK, er waren ook meer zetels, maar geen 6X meer zetels he, van 88 naar 124). Bovendien heeft de N-VA een zetelke ingepikt van de CD&V.
Je zou blij moeten zijn: al die Vlaams-nationale stemmen die niet onder de kiesdrempel zijn gekomen. Het is ook nooit goed...
Geachte, liever geen scheldpartijen. Als men naar het behaalde stemmen% kijkt is er weinig of geen winst.
Dat er nu meer Vlaamsnationalisten in het VP vind ik zeer goed. Als dat nu nog leidt tot meer Vlaamse bevoegdheden (zonder ergerlijke toegevingen) dan is dat perfect.