PDA

View Full Version : Het Laatste Nieuws: CD&V wil samenwerken met het Vlaams


Antoon
14 juni 2004, 14:07
Nieuws van 14u50:

CD&V wil samenwerken met het Vlaams Blok

Amper één dag na de stembusslag staat het cordon sanitaire tegen het Vlaams Blok al op barsten. De CD&V- afdeling van het Oost-Vlaamse Temse flirt openlijk met de extreem-rechtse partij van Filip Dewinter. "Ofwel steken we onze verder in het zand, ofwel gaan we praten met het Blok om tot degelijke oplossingen te komen", zegt plaatselijke voorzitter Koen De Clercq.

De lokale meerderheidspartij is gematigd tevreden over de uitslag. De Clercq geeft meteen ook toe dat niet de CD&V maar wel het Vlaams Blok de grote overwinnaar van de verkiezingen geworden is. De partij is in Temse de grootste en haalt er 29,7 procent van de stemmen.

De Clerq wil nu praten met de "ernstige mensen" uit die partij. Niet met degenen die de voorbije maanden racistische en kwetsende uitlatingen gedaan hebben in de gemeenteraden. Volgens de Blok- sympathisant is het absoluut duidelijk dat de CD&V haar standpunten tegenover het Blok moet herzien. "De kiezer heeft duidelijk een boodschap meegegeven aan de verantwoordelijken. We moeten die signalen ernstig nemen en durven inzien dat er problemen zijn", aldus de voorzitter. "We willen gerust met het Vlaams Blok rond de tafel gaan zitten om een toekomstplan te maken naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 toe”, besluit De Clercq. (belga/VSV)

Of dat een invloed zal hebben op de vorming van een Vlaamse Regering is niet duidelijk, Yves Leterme heeft namelijk zelfs maar een gesprek met het Vlaams Blok uitgesloten. Maar dat soort woorden van een politicus zijn nooit bindend, zoveel weet iedereen ondertussen.

Het is dus even afwachten. Het wordt in ieder geval interessant.

Seba
14 juni 2004, 14:08
Nieuws van 14u50:

CD&V wil samenwerken met het Vlaams Blok

Amper één dag na de stembusslag staat het cordon sanitaire tegen het Vlaams Blok al op barsten. De CD&V- afdeling van het Oost-Vlaamse Temse flirt openlijk met de extreem-rechtse partij van Filip Dewinter. "Ofwel steken we onze verder in het zand, ofwel gaan we praten met het Blok om tot degelijke oplossingen te komen", zegt plaatselijke voorzitter Koen De Clercq.

De lokale meerderheidspartij is gematigd tevreden over de uitslag. De Clercq geeft meteen ook toe dat niet de CD&V maar wel het Vlaams Blok de grote overwinnaar van de verkiezingen geworden is. De partij is in Temse de grootste en haalt er 29,7 procent van de stemmen.

De Clerq wil nu praten met de "ernstige mensen" uit die partij. Niet met degenen die de voorbije maanden racistische en kwetsende uitlatingen gedaan hebben in de gemeenteraden. Volgens de Blok- sympathisant is het absoluut duidelijk dat de CD&V haar standpunten tegenover het Blok moet herzien. "De kiezer heeft duidelijk een boodschap meegegeven aan de verantwoordelijken. We moeten die signalen ernstig nemen en durven inzien dat er problemen zijn", aldus de voorzitter. "We willen gerust met het Vlaams Blok rond de tafel gaan zitten om een toekomstplan te maken naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 toe”, besluit De Clercq. (belga/VSV)

Of dat een invloed zal hebben op de vorming van een Vlaamse Regering is niet duidelijk, Yves Leterme heeft namelijk zelfs maar een gesprek met het Vlaams Blok uitgesloten. Maar dat soort woorden van een politicus zijn nooit bindend, zoveel weet iedereen ondertussen.

Het is dus even afwachten. Het wordt in ieder geval interessant.

het is belangrijk dat nu figuren als De Crem hun kop gaan opsteken

Airke
14 juni 2004, 14:09
inderdaad, ik heb De Crem nog niet gehoord over deze verkiezingen.

N-VA
14 juni 2004, 14:10
Van een ommezwaai gesproken! :)

Toch ben ik ervan overtuigd dat ze het cordon niet volledig zullen doorbreken! Het is nog te vroeg daarvoor. Binnen enkele jaren zullen ze wel moeten, denk ik.

Fribre
14 juni 2004, 14:10
Het is belangrijk dat Leterme zich gaat bemoeien met die afdeling!

Tzuvar Raemborr
14 juni 2004, 14:11
:multi: :onfire: :bday: :vlaander: :bday: :onfire: :multi:

Antoon
14 juni 2004, 14:12
Het is belangrijk dat Leterme zich gaat bemoeien met die afdeling!

Om wat te doen? Hen de kop indrukken opdat het Blok in de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 de absolute meerderheid krijgt in Antwerpen en andere Vlaamse steden?

Fribre
14 juni 2004, 14:13
Leterme moet nu hetzelfde doen als wat Bourgeois genoodzaakt was te doen met de gewezen Brusselse N-VA afdeling.

Antoon
14 juni 2004, 14:15
BTW : volgens mij wist Leterme precies wat die afdeling ging zeggen, hij zit er misschien zelf met zijn partijtop achter.

Een ballonnetje .... weet je wel?

thePiano
14 juni 2004, 14:15
Nieuws van 14u50:

CD&V wil samenwerken met het Vlaams Blok

Amper één dag na de stembusslag staat het cordon sanitaire tegen het Vlaams Blok al op barsten. De CD&V- afdeling van het Oost-Vlaamse Temse flirt openlijk met de extreem-rechtse partij van Filip Dewinter. "Ofwel steken we onze verder in het zand, ofwel gaan we praten met het Blok om tot degelijke oplossingen te komen", zegt plaatselijke voorzitter Koen De Clercq.

De lokale meerderheidspartij is gematigd tevreden over de uitslag. De Clercq geeft meteen ook toe dat niet de CD&V maar wel het Vlaams Blok de grote overwinnaar van de verkiezingen geworden is. De partij is in Temse de grootste en haalt er 29,7 procent van de stemmen.

De Clerq wil nu praten met de "ernstige mensen" uit die partij. Niet met degenen die de voorbije maanden racistische en kwetsende uitlatingen gedaan hebben in de gemeenteraden. Volgens de Blok- sympathisant is het absoluut duidelijk dat de CD&V haar standpunten tegenover het Blok moet herzien. "De kiezer heeft duidelijk een boodschap meegegeven aan de verantwoordelijken. We moeten die signalen ernstig nemen en durven inzien dat er problemen zijn", aldus de voorzitter. "We willen gerust met het Vlaams Blok rond de tafel gaan zitten om een toekomstplan te maken naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 toe”, besluit De Clercq. (belga/VSV)

Of dat een invloed zal hebben op de vorming van een Vlaamse Regering is niet duidelijk, Yves Leterme heeft namelijk zelfs maar een gesprek met het Vlaams Blok uitgesloten. Maar dat soort woorden van een politicus zijn nooit bindend, zoveel weet iedereen ondertussen.

Het is dus even afwachten. Het wordt in ieder geval interessant.

Als je vanmiddag naar het kopstukkendebat had geluisterd op VRT-radio, had je ook geweten dat de CD&V niet praat met het Blok.

Fribre
14 juni 2004, 14:16
BTW : volgens mij wist Leterme precies wat die afdeling ging zeggen, hij zit er misschien zelf met zijn partijtop achter.

Een ballonnetje .... weet je wel?

Indien waar, dan zal dat blijken. Anders heeft Temse een nieuw CD&V bestuur.

lustige lezer
14 juni 2004, 14:16
Het is belangrijk dat Leterme zich gaat bemoeien met die afdeling!

Ze zijn nog dommer dan ik dacht, hoe denk je het blok anders te remmen? Alleen door respect op te brenken voor een deel van de vlaamse kiezers. Ik ben blij dat er nu politiekers dit nu gaan inzien, het spijtige is dat ze commentaar gaan krijgen van die ..., ja voor mijn part zijn ze verre van inteligent (om het hier fatsoelijk te houden :) )

bruut geweld
14 juni 2004, 14:19
Mannekes Mannekes

Zeer doorzichtig .... en stunt Stevaert waardig !

blok heeft gewonnen en Leterme weet dat ze onacceptabel zijn, hij weet ook door dit meteen cru te stellen dat hij die stemmers tegn zich krijgt,

dus wat gebeurt er ? ergens lokaal (hier en daar) wat "HOOP" laten bestaan, door een niet verantwoordelijke voor het VLaamse niveau een wat opmerkelijke uitspraak te laten doen....
METEEN LANGS BEIDE KANTEN SCOREN

en ge trapt er nog in ook !

Luddo
14 juni 2004, 14:22
inderdaad, ik heb De Crem nog niet gehoord over deze verkiezingen.

De Crem is de enige die ik echt respecteer in de CD&V! Dat hij nogal zwijgzaam is de laatste tijd is omdat hij zich niet wil verlagen tot wollige politiekcorrecte uitspraken...Hij zwijgt dan liever. Ik denk dat hij op het gepaste moment terug boven water komt!

Knuppel
14 juni 2004, 14:22
Als je vanmiddag naar het kopstukkendebat had geluisterd op VRT-radio, had je ook geweten dat de CD&V niet praat met het Blok.



Heel verstandig.

Ze kunnen het Vlaams Blok beter eerst nog wat profijt laten trekken uit de komende tripartite met deze 'kopstukken'....

Antoon
14 juni 2004, 14:23
Als je vanmiddag naar het kopstukkendebat had geluisterd op VRT-radio, had je ook geweten dat de CD&V niet praat met het Blok.

thePiano, ik heb geluisterd. Daar werden alle vragen onbeantwoord gelaten. Het was op momenten zo stil dat zelfs Bracke niet goed wist wat doen.

Wat ik onthou is dat Leterme nog op de fax van Van Hecke ging antwoorden en dat hij na het debat naar een vergadering van het partijbestuur moest gaan.

Leterme heeft ook gisteren een coalitie met het Blok uitgesloten. Maar volgens mij is dat verhaal van die CD&V afdeling een ballonnetje, om de racties te zien. Vervolgens zijn er twee mogelijkheden: ofwel hoor je ineens Leterme vertellen dat het partijbestuur heeft beslist om tenminste met het Blok een gesprek te gaan voeren (vrijblijvend natuurlijk), ofwel gaat Leterme ineens die afdeling zwaar terugfluiten.

Het is dus afwachten.

Knuppel
14 juni 2004, 14:24
inderdaad, ik heb De Crem nog niet gehoord over deze verkiezingen.

De Crem is de enige die ik echt respecteer in de CD&V! Dat hij nogal zwijgzaam is de laatste tijd is omdat hij zich niet wil verlagen tot wollige politiekcorrecte uitspraken...Hij zwijgt dan liever. Ik denk dat hij op het gepaste moment terug boven water komt!

We zullen zien.
Leo Delcroi had anders niet veel problemen met dat 'passende' moment.

Maar dat is dan ook een crimineel, niet? :wink:

Knuppel
14 juni 2004, 14:26
Vervolgens zijn er twee mogelijkheden: ofwel hoor je ineens Leterme vertellen dat het partijbestuur heeft beslist om tenminste met het Blok een gesprek te gaan voeren (vrijblijvend natuurlijk), ofwel gaat Leterme ineens die afdeling zwaar terugfluiten.

Hij zal doen wat Fribre ook zou doen.

Zo gaat dat nu eenmaal met 'democraten'.

Seba
14 juni 2004, 14:28
ség Antoon, op wie heb jij nu uiteindelijk gestemd?

Antoon
14 juni 2004, 14:41
ség Antoon, op wie heb jij nu uiteindelijk gestemd?

Vlaamse Raad : Blanco Ik kon echt niet beslissen. Ik wenste geen paars(groen) meer, maar op het Blok stem ik niet, en de NV-A heeft mij van de CD&V gehouden.

Europees Parlement : Patrick Dewael (VLD) . De aanwezigheid van NV-A heeft mij toch beïnvloed waardoor ik toch niet op Jean-Luc Dehaene heb gestemd (mijn oorspronkelijke alternatief).

Vandaag zie ik in ieder geval niet goed hoe ze met een monstercoalitie alla Antwerps college zullen regeren. Want dat betekent volgens mij in de toekomst nog eens zoveel groei voor het Blok. Yves Leterme is nu aan zet en moet volgens mij tenminste met Van Hecke gaan praten.

lustige lezer
14 juni 2004, 14:44
Als hij zo slim is wel ja, hij heeft de ommekeer binne handbereik en kan zo misshcien wel de helft van de kiezers van het VB voor zich winnen.

lustige lezer
14 juni 2004, 14:48
Mannekes Mannekes

Zeer doorzichtig .... en stunt Stevaert waardig !

blok heeft gewonnen en Leterme weet dat ze onacceptabel zijn, hij weet ook door dit meteen cru te stellen dat hij die stemmers tegn zich krijgt,

dus wat gebeurt er ? ergens lokaal (hier en daar) wat "HOOP" laten bestaan, door een niet verantwoordelijke voor het VLaamse niveau een wat opmerkelijke uitspraak te laten doen....
METEEN LANGS BEIDE KANTEN SCOREN

en ge trapt er nog in ook !

Het is nieuw, dus geef het een kans, de gemiddelde VB'er is niet zo bekrompen als de "correcte" anti-blokkers.

Antoon
14 juni 2004, 15:11
Heeft iemand hier nog enig nieuws over gelezen of gehoord?

Dimitri
14 juni 2004, 15:14
Is een minderheidsregering ondersteund door het VB geen optie eigenlijk?

Griffin
14 juni 2004, 15:16
Is een minderheidsregering ondersteund door het VB geen optie eigenlijk?

Wat zou het VB ondersteunen? Die breken alleen alle andere partijen af ;) + het zou alleen maar helpen om het VB te laten groeien. Zet ze dan maar meteen volledig in de regering :P (als ze tenminste een danspartner vinden die ze niet op de tenen trappen)

Seba
14 juni 2004, 15:16
Europees Parlement : Patrick Dewael (VLD) . De aanwezigheid van NV-A heeft mij toch beïnvloed waardoor ik toch niet op Jean-Luc Dehaene heb gestemd (mijn oorspronkelijke alternatief).


ah Patrick De Waal, die pseudo-minsiter-president die als dubbele schijnkandidaat fungeerde??? Volgens mij blijft De Wael mooi aan op binnenlandse zaken

Dimitri
14 juni 2004, 15:24
Wat zou het VB ondersteunen? Die breken alleen alle andere partijen af ;) + het zou alleen maar helpen om het VB te laten groeien.
Dat denk ik niet. Als het VB de regering immers ondersteunt, kan het zich niet meer als anti-regeringspartij profileren en achteraf zeggen dat het het niet eens was met de koers van de regering. Het VB heeft bij zo'n minderheidsregering zelfs een sleutelpositie: het hangt van zijn steun af of de regering in stand blijft.
Zet ze dan maar meteen volledig in de regering :P (als ze tenminste een danspartner vinden die ze niet op de tenen trappen)
Dat kan ook natuurlijk, maar is misschien nog een stapje te ver. In ieder geval moet het VB nu bij het bestuur betrokken worden, als men niet wil dat de partij nog verder stijgt in 2006, 2007, 2009, enz. Dat en het beleid grondig aanpassen is de enige manier om de onvrede bij de bevolking te verminderen.

bob.
14 juni 2004, 15:29
indien Leterme gaat praten met het Vlaams Blok, dan sust hij niet alleen zijn gedeeltelijke rechtse achterban, maar zet hij meteen ook de andere ' democratische ' partijen onder druk.
Onder politieke druk doe je in regeringsonderhandelingen altijd meer toegevingen.

Win win situatie voor Leterme dus.

Uiteindelijk houdt het cordon sanitaire wel stand , en wordt de afdeling van Temse tot orde geroepen.
Maar de toon is gezet.
Het cordon zal niet van de ene op de andere dag worden doorbroken, daar hebben we nog één falen van de traditionele partijen voor nodig.
Misschien de nakende federale verkiezing, en anders is het wachten op de big bang van 2006.

Groetjes

bob.
14 juni 2004, 15:29
indien Leterme gaat praten met het Vlaams Blok, dan sust hij niet alleen zijn gedeeltelijke rechtse achterban, maar zet hij meteen ook de andere ' democratische ' partijen onder druk.
Onder politieke druk doe je in regeringsonderhandelingen altijd meer toegevingen.

Win win situatie voor Leterme dus.

Uiteindelijk houdt het cordon sanitaire wel stand , en wordt de afdeling van Temse tot orde geroepen.
Maar de toon is gezet.
Het cordon zal niet van de ene op de andere dag worden doorbroken, daar hebben we nog één falen van de traditionele partijen voor nodig.
Misschien de nakende federale verkiezing, en anders is het wachten op de big bang van 2006.

Groetjes

Antoon
14 juni 2004, 15:30
Europees Parlement : Patrick Dewael (VLD) . De aanwezigheid van NV-A heeft mij toch beïnvloed waardoor ik toch niet op Jean-Luc Dehaene heb gestemd (mijn oorspronkelijke alternatief).


ah Patrick De Waal, die pseudo-minsiter-president die als dubbele schijnkandidaat fungeerde??? Volgens mij blijft De Wael mooi aan op binnenlandse zaken

Zou kunnen, maar vergeet niet dat ik nog steeds een liberaal ben. En ik heb dus op Dewael gestemd (Europees) vanwege vrienden van hem die mij dat vroegen. De reden waarom ik niet op VLD stem (nationaal en regionaal) is omdat ik vind dat ze een te linkse koers varen. Daarom heb ik vorig jaar bijvoorbeeld voor de Senaat op CD&V gestemd.

Deze keer had ik zowel voor het Europees Parlement (Dehaene) als voor de Vlaamse Raad (Vervotte) op CD&V gestemd. Tot ze de NV-A op die lijst hebben gezet. En toen dacht ik dat Europees toch niet belangrijk was, vandaar Dewael, en blanco voor de Vlaamse Raad.

Je stelde een vraag, ik geef jou een antwoord. Ik begrijp dat jij Dewael geen goede keuze vindt, maar ik denk dat jullie kartel met NV-A veel stemmen heeft gekost. De CD&V zonder NV-A had het volgens mij veel beter gedaan.

Seba
14 juni 2004, 15:34
ah Patrick De Waal, die pseudo-minsiter-president die als dubbele schijnkandidaat fungeerde??? Volgens mij blijft De Wael mooi aan op binnenlandse zaken

Zou kunnen, maar vergeet niet dat ik nog steeds een liberaal ben. En ik heb dus op Dewael gestemd (Europees) vanwege vrienden van hem die mij dat vroegen. De reden waarom ik niet op VLD stem (nationaal en regionaal) is omdat ik vind dat ze een te linkse koers varen. Daarom heb ik vorig jaar bijvoorbeeld voor de Senaat op CD&V gestemd.

Deze keer had ik zowel voor het Europees Parlement (Dehaene) als voor de Vlaamse Raad (Vervotte) op CD&V gestemd. Tot ze de NV-A op die lijst hebben gezet. En toen dacht ik dat Europees toch niet belangrijk was, vandaar Dewael, en blanco voor de Vlaamse Raad.

Je stelde een vraag, ik geef jou een antwoord. Ik begrijp dat jij Dewael geen goede keuze vindt, maar ik denk dat jullie kartel met NV-A veel stemmen heeft gekost. De CD&V zonder NV-A had het volgens mij veel beter gedaan.

ik snap jou toch niet hoor. Jij bent toch ook eerder "Vlaamsgezind?". Zonder het kartel hadden de NVA'ers zelfs waarschijnlijk niet in het parlement gezeten, nu hebben ze 6 zetels. Indien je NVA'er was en niet op het kartel zouy stemmen omdat je bang bent dat de CD&V te Belgicistisch is, dan kan ik dat nog ergens begrijpen. Maar dat je zegt dat je eerst op de CD&V zou stemmen en daar dan toch niet op stemt omdat de NVA meedoet vind ik toch maar een hele rare kronkel

Rr00ttt
14 juni 2004, 15:35
voor de verkiezingen verklaarde het VB bereid te zijn desnoods een minderheidsregering te steunen. Zij hadden daarvoor 10 breekpunten. Werk maken van BHV, het bindend referendum, de transferts, strenger migratiebeleid enz.

Ik ga ervan uit dat dit aanbod nog altijd geldig is, en als ik me goed herinner was enkel het bindend referendum iets waar CD&V officieel tegen is. Een mooie gelegenheid te tonen dat ook zij democratisch zijn en dat ineens samen met het VB op vlaams niveau in te voeren. :)

Antoon
14 juni 2004, 15:42
Zou kunnen, maar vergeet niet dat ik nog steeds een liberaal ben. En ik heb dus op Dewael gestemd (Europees) vanwege vrienden van hem die mij dat vroegen. De reden waarom ik niet op VLD stem (nationaal en regionaal) is omdat ik vind dat ze een te linkse koers varen. Daarom heb ik vorig jaar bijvoorbeeld voor de Senaat op CD&V gestemd.

Deze keer had ik zowel voor het Europees Parlement (Dehaene) als voor de Vlaamse Raad (Vervotte) op CD&V gestemd. Tot ze de NV-A op die lijst hebben gezet. En toen dacht ik dat Europees toch niet belangrijk was, vandaar Dewael, en blanco voor de Vlaamse Raad.

Je stelde een vraag, ik geef jou een antwoord. Ik begrijp dat jij Dewael geen goede keuze vindt, maar ik denk dat jullie kartel met NV-A veel stemmen heeft gekost. De CD&V zonder NV-A had het volgens mij veel beter gedaan.

ik snap jou toch niet hoor. Jij bent toch ook eerder "Vlaamsgezind?". Zonder het kartel hadden de NVA'ers zelfs waarschijnlijk niet in het parlement gezeten, nu hebben ze 6 zetels. Indien je NVA'er was en niet op het kartel zouy stemmen omdat je bang bent dat de CD&V te Belgicistisch is, dan kan ik dat nog ergens begrijpen. Maar dat je zegt dat je eerst op de CD&V zou stemmen en daar dan toch niet op stemt omdat de NVA meedoet vind ik toch maar een hele rare kronkel

Ik ben inderdaad Vlaamsgezind, en ik ben van mening dat de CD&V aan de basis ligt van de staatshervormingen die erdoor zijn geraakt de voorbije decenia. Soms hoop ik dat het wat sneller zou gaan, maar de CD&V is geen Belgicistische partij, dat denki ik niet. Ik denk trouwens dat alle Vlaamse partijen (behalve Groen!) op een of andere manier eerder weggaan an het unionistisch model.

De NV-A kan ik echter niet luchten, vooral de arrogantie van Bourgeois. Bovendien hou ik niet van separatisten zoals NV-A en Spirit die dan uit eigenbelang (postjes) kartels vormen en uiteindelijk mee gaan zetelen en zelfs regeren zonder ooit iets voor Vlaanderen te eisen. (kijk bijvoorbeeld naar Anciaux, en kijk nu naar de dubbelzinnige houding van Bourgeois).

Seba
14 juni 2004, 15:52
ik snap jou toch niet hoor. Jij bent toch ook eerder "Vlaamsgezind?". Zonder het kartel hadden de NVA'ers zelfs waarschijnlijk niet in het parlement gezeten, nu hebben ze 6 zetels. Indien je NVA'er was en niet op het kartel zouy stemmen omdat je bang bent dat de CD&V te Belgicistisch is, dan kan ik dat nog ergens begrijpen. Maar dat je zegt dat je eerst op de CD&V zou stemmen en daar dan toch niet op stemt omdat de NVA meedoet vind ik toch maar een hele rare kronkel

Ik ben inderdaad Vlaamsgezind, en ik ben van mening dat de CD&V aan de basis ligt van de staatshervormingen die erdoor zijn geraakt de voorbije decenia. Soms hoop ik dat het wat sneller zou gaan, maar de CD&V is geen Belgicistische partij, dat denki ik niet. Ik denk trouwens dat alle Vlaamse partijen (behalve Groen!) op een of andere manier eerder weggaan an het unionistisch model.

De NV-A kan ik echter niet luchten, vooral de arrogantie van Bourgeois. Bovendien hou ik niet van separatisten zoals NV-A en Spirit die dan uit eigenbelang (postjes) kartels vormen en uiteindelijk mee gaan zetelen en zelfs regeren zonder ooit iets voor Vlaanderen te eisen. (kijk bijvoorbeeld naar Anciaux, en kijk nu naar de dubbelzinnige houding van Bourgeois).

Antoon,

de NVA had geen keus: het was dat of verzuipen. Ik denk trouwens niet dat je politici als Bourgeois, Brepoels, van Dijck, de Wever,... onbekwaam kunt noemen, integendeel

Calle
14 juni 2004, 16:08
Ik ben inderdaad Vlaamsgezind, en ik ben van mening dat de CD&V aan de basis ligt van de staatshervormingen die erdoor zijn geraakt de voorbije decenia. Soms hoop ik dat het wat sneller zou gaan, maar de CD&V is geen Belgicistische partij, dat denki ik niet. Ik denk trouwens dat alle Vlaamse partijen (behalve Groen!) op een of andere manier eerder weggaan an het unionistisch model.

De NV-A kan ik echter niet luchten, vooral de arrogantie van Bourgeois. Bovendien hou ik niet van separatisten zoals NV-A en Spirit die dan uit eigenbelang (postjes) kartels vormen en uiteindelijk mee gaan zetelen en zelfs regeren zonder ooit iets voor Vlaanderen te eisen. (kijk bijvoorbeeld naar Anciaux, en kijk nu naar de dubbelzinnige houding van Bourgeois).

Antoon,

de NVA had geen keus: het was dat of verzuipen. Ik denk trouwens niet dat je politici als Bourgeois, Brepoels, van Dijck, de Wever,... onbekwaam kunt noemen, integendeel

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waar je dat haalt.


En om over de eigenlijke thread iets te zeggen : Eindelijk, het wordt tijd dat er al tenminste eens wordt gesproken met het VB.

Gedaan met die struisvogelstrategie aub.

Antoon
14 juni 2004, 16:14
En om over de eigenlijke thread iets te zeggen : Eindelijk, het wordt tijd dat er al tenminste eens wordt gesproken met het VB.

Gedaan met die struisvogelstrategie aub.

Daar ben ik het ook mee eens.

The Agitator
14 juni 2004, 16:17
Soms hoop ik dat het wat sneller zou gaan, maar de CD&V is geen Belgicistische partij, dat denki ik niet.


Inderdaad, en Vera Dua is lid van het Sint-Maartensfonds... :roll:


Bovendien hou ik niet van separatisten zoals NV-A en
Spirit

Ooit al een carrière als stand-up comedian overwogen? 8)

Calle
14 juni 2004, 16:23
En om over de eigenlijke thread iets te zeggen : Eindelijk, het wordt tijd dat er al tenminste eens wordt gesproken met het VB.

Gedaan met die struisvogelstrategie aub.

Daar ben ik het ook mee eens.

En ik heb verdorie wel op ....


Nevermind :D

Antoon
14 juni 2004, 20:10
Daar ben ik het ook mee eens.

En ik heb verdorie wel op ....


Nevermind :D

:lol:

boer_bavo
14 juni 2004, 20:13
Blok-CD&V lijkt mij de beste oplossing.

Hoewel ik een afkeer heb van beide partijen. De staat is immers al groot genoeg.

Wolfken
14 juni 2004, 20:20
Er wordt véél gezegd maar dat bepaalde fracties in de CD&V en zeker de NV-A gaan speculeren op een samenwerking met het blok was al gisterenavond duidelijk...het initiatief en eindbeslissing ligt natuurlijk in de handen van Yves Leterme. Als er niet wordt samengewerkt dan ligt de toekomst van het blok helemaal in handen van de nieuwe regering, indien die geen beterschap in beleid zal tonen zal ook het blok blijven groeien en zal er een dag komen dat - zoals dewinter zei - ze geen enkele andere partij nodig zullen hebben om een regering te vormen! En om te eindigen met de woorden van Geert Hoste: "Het einde van de wereld is nabij, beleef het alvast in België!" :cry:

Kaal
14 juni 2004, 20:35
Leterme betaalt hier de prijs van zijn 180* bocht over het cordon van een paar maand geleden. Had hij voet bij stuk gehouden dan kon hij nu tenminste praten met het Blok zonder teveel problemen.

Antoon
14 juni 2004, 21:48
Leterme betaalt hier de prijs van zijn 180* bocht over het cordon van een paar maand geleden. Had hij voet bij stuk gehouden dan kon hij nu tenminste praten met het Blok zonder teveel problemen.

Er zijn voorwaarden aan dewelke een Vlaamse politicus moet voldoen om ook maar te denken ooit te mogen deelnemen aan de macht. Een van die voorwaarden is dat ze nooit met het Blok mogen praten. De noemer van al deze voorwaarden is : de goedkeuring van de Koning en van de Walen.

solidarnosc
14 juni 2004, 22:01
Als de CD&V zou samenwerken met het Vlaams Blok dan zal dit zonder het ACW zijn. Wellicht zou de CD&V in twee stukken breken. Zo'n regering zou onmogelijk met de Franstaligen kunnen onderhandelen. Het Vlaams Blok mag dan in Vlaanderen salonfähig geworden zijn voor een deel van de bevolking. Voor de Waalse partijen is het Blok nog steeds wat het is: een partij met een neo-fascitisch kader. Voor het buitenland is het Vlaams Blok eveneens een extreem-rechtse partij. Het imago van het Vlaams Blok in het VK is vergelijkbaar met dat van de British National Party. Je moet daar maar eens gaan uitleggen dat je een regering vormt de BNP.

Aangezien er bij de CD&V een pak mensen rondlopen (ook ter rechterzijde) die tegen de opsplitsing van België zijn denk ik ook dat dit een argument is waarom de CD&V niet in zee zal gaan met het Vlaams Blok.

Mocht het tot zo'n regering komen dan bestaat de kans dat er (positieve of negatieve) krachten zullen vrijkomen in de samenleving (binnen en buitenland (die bij een gebrek aan gerespecteerde partijen, instanties,....) niemand zal kunnen controleren. Enfin ik denk niet dat de CD&V dit risico zal willen nemen.

Tantist
14 juni 2004, 22:04
Nieuws van 14u50:

CD&V wil samenwerken met het Vlaams Blok

Amper één dag na de stembusslag staat het cordon sanitaire tegen het Vlaams Blok al op barsten. De CD&V- afdeling van het Oost-Vlaamse Temse flirt openlijk met de extreem-rechtse partij van Filip Dewinter. "Ofwel steken we onze verder in het zand, ofwel gaan we praten met het Blok om tot degelijke oplossingen te komen", zegt plaatselijke voorzitter Koen De Clercq.

De lokale meerderheidspartij is gematigd tevreden over de uitslag. De Clercq geeft meteen ook toe dat niet de CD&V maar wel het Vlaams Blok de grote overwinnaar van de verkiezingen geworden is. De partij is in Temse de grootste en haalt er 29,7 procent van de stemmen.

De Clerq wil nu praten met de "ernstige mensen" uit die partij. Niet met degenen die de voorbije maanden racistische en kwetsende uitlatingen gedaan hebben in de gemeenteraden. Volgens de Blok- sympathisant is het absoluut duidelijk dat de CD&V haar standpunten tegenover het Blok moet herzien. "De kiezer heeft duidelijk een boodschap meegegeven aan de verantwoordelijken. We moeten die signalen ernstig nemen en durven inzien dat er problemen zijn", aldus de voorzitter. "We willen gerust met het Vlaams Blok rond de tafel gaan zitten om een toekomstplan te maken naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 toe”, besluit De Clercq. (belga/VSV)

Of dat een invloed zal hebben op de vorming van een Vlaamse Regering is niet duidelijk, Yves Leterme heeft namelijk zelfs maar een gesprek met het Vlaams Blok uitgesloten. Maar dat soort woorden van een politicus zijn nooit bindend, zoveel weet iedereen ondertussen.

Het is dus even afwachten. Het wordt in ieder geval interessant.

Dat is maar een lokale afdeling hoor...

Al zouden ze beter luisteren naar hun basis (die wel wat breder is dan het ACV)...

jules
14 juni 2004, 22:06
Als de CD&V zou samenwerken met het Vlaams Blok dan zal dit zonder het ACW zijn. Wellicht zou de CD&V in twee stukken breken. Zo'n regering zou onmogelijk met de Franstaligen kunnen onderhandelen. Het Vlaams Blok mag dan in Vlaanderen salonfähig geworden zijn voor een deel van de bevolking. Voor de Waalse partijen is het Blok nog steeds wat het is: een partij met een neo-fascitisch kader. Voor het buitenland is het Vlaams Blok eveneens een extreem-rechtse partij. Het imago van het Vlaams Blok in het VK is vergelijkbaar met dat van de British National Party. Je moet daar maar eens gaan uitleggen dat je een regering vormt de BNP.

Aangezien er bij de CD&V een pak mensen rondlopen (ook ter rechterzijde) die tegen de opsplitsing van België zijn denk ik ook dat dit een argument is waarom de CD&V niet in zee zal gaan met het Vlaams Blok.

Mocht het tot zo'n regering komen dan bestaat de kans dat er (positieve of negatieve) krachten zullen vrijkomen in de samenleving (binnen en buitenland (die bij een gebrek aan gerespecteerde partijen, instanties,....) niemand zal kunnen controleren. Enfin ik denk niet dat de CD&V dit risico zal willen nemen.

ik had eigenlijk net dezelfde bemerking : hoeveel kiezers zal de CD&V verliezen als die partij nu opeens wél met het Vlaams Blok wil regeren ?

Knuppel
14 juni 2004, 22:20
Misschien dat ze het helemaal niet wil maar wel zal moeten als ze persé aan de macht wil?

Gorefest
14 juni 2004, 22:23
ik had eigenlijk net dezelfde bemerking : hoeveel kiezers zal de CD&V verliezen als die partij nu opeens wél met het Vlaams Blok wil regeren ?
Dat zal wellicht de linkervleugel zijn, ongeveer de helft; maar die zijn we dan ook liever kwijt als rijk; maar in de plaats zullen er wel van de VLD overkomen zolang ze daar het rechtse licht nog niet gezien hebben :mrgreen:

Alvader
14 juni 2004, 22:24
Leterme moet nu hetzelfde doen als wat Bourgeois genoodzaakt was te doen met de gewezen Brusselse N-VA afdeling.

Juist inderdaad. En vooral DEMOCRATISCH !!

Antoon
14 juni 2004, 22:52
ik had eigenlijk net dezelfde bemerking : hoeveel kiezers zal de CD&V verliezen als die partij nu opeens wél met het Vlaams Blok wil regeren ?

In Oostenrijk zijn de Christen-Democraten tegen wil en dank in een regering gestapt met extreem-rechtser dan het Vlaams Blok.

De FPO van Haider is terug naar veel kleiner, terwijl de Christen-Democraten erbij gewonnen hebben.

Zelfde scenario in Nederland, waar de Christen-Democraten met een minder extreem-rechtse partij tegen wil en dank zijn gaan regeren. Ook daar is de lijst Pim Fortuyn verdwenen. Maar dara is het wel zo dat ze de kop hebben doodgeschoten. Het was misscien eenietsje anders verlopen met Pim Fortuyn.

Ik wil alleen maar zeggen dat het niet zo is dat de Christen-Democraten er hoedanook kiezers voor hoeven te verliezen.

Alleen is het zo dat wanneer Leterme zoiets doet hij in ongenade komt bij de Koning en bij de Walen. In ons land betekent dat het einde van zijn carriere alls federale minister voor dat hij het ooit heeft kunnen worden.

Vergeet een ding niet : dit is België. :x

Knuppel
14 juni 2004, 22:57
Alleen is het zo dat wanneer Leterme zoiets doet hij in ongenade komt bij de Koning en bij de Walen. In ons land betekent dat het einde van zijn carriere alls federale minister voor dat hij het ooit heeft kunnen worden.

Vergeet een ding niet : dit is België.


De nagel op de kop :!:

Er bestaat hier zoiets als een Consortium dat in werking treedt als de koning en 'zijn' land in gevaar verkeert.

ggolsteyn
15 juni 2004, 00:58
Alleen is het zo dat wanneer Leterme zoiets doet hij in ongenade komt bij de Koning en bij de Walen. In ons land betekent dat het einde van zijn carriere alls federale minister voor dat hij het ooit heeft kunnen worden.

Vergeet een ding niet : dit is België.


De nagel op de kop :!:

Er bestaat hier zoiets als een Consortium dat in werking treedt als de koning en 'zijn' land in gevaar verkeert.
______________________

Goed gezien Knuppel, maar vergeet niet dat Laurent ook tot de koninklijke club behoort. Hij zou wel eens kunnen spreken en dat is het ergste wat kan gebeuren in die kliek.

Vergeet ook niet dat het al voor de 13e keer is dat de overige rechtse kliek het deksel op de neus krijgt, of is het al meer ?

Ik heb de rechtse bende al gekend vanaf oktober 1974. Toen mocht ik gerust zijn, want die snotneuzen waren voor de boekenverbranding! Toen kon ik heel auditorium E alleen aan in Gent, gezien noch rechts noch links in staat was op redelijke argumenten van een gewezen collaborateur te antwoorden, terwijl ik de enigste was in heel het auditorium die zijn boek gelezen had. De arme sukkel kwam mij na de vertoning dan ook feliciteren, en deelde zelf mee dat ik "waarschijnlijk" de enigste was die zijn boek gelezen had. MAAR DEZE TIJD IS NU VOORBIJ!!! Nu zijn er in het rechtse kamp, (noem het toch aub geen neo-nazi's beste Etienne) mensen die enkele boeken gelezen hebben.

Vergeet ook niet dat de moeder van het fascisme het ECONOMISCH LIBERALISME IS (het vrije brutale kapitalisme).

Als geen enkele rechtse partij (er zijn geen andere aan de macht) inbegrepen de sociaal-fascisten, niet vlug tot een samenspraak komen zullen ze nooit de "gewone" man begrijpen.

Vergeet toch niet dat "linkse mensen" zoals mijn gewezen vriend Johan Vandelanotte tot de ORDE VAN DE PRINCE behoren en het VETTE VARKEN van Europa nog maar pas heeft deelgenomen aan de geheime machtsgroep BILDERBERG op 12 juni of daarrond. Of had je dat nog niet gehoord?

"Mannekes, mannekes" Gebruik toch eens je ogen en je oren, en zo nodig je neus als die kereltjes een scheet laten!!!

Gerard Golsteyn.

------------------------------------
BLESS GOT YOU!!!

Thor
15 juni 2004, 02:38
Vergeet ook niet dat de moeder van het fascisme het ECONOMISCH LIBERALISME IS (het vrije brutale kapitalisme).

IDIOOT!

Liberalen zijn voor exreem rechts wat socialisten zijn voor het nationaal socialisme:de exakte tegenpool ervan.

En als je je wil verdedigen tegen de fascisten dan mag je onder geen enkel beding ook maar enigzins raken aan het hart van het Liberalisme:de individuele vrijheid.
En dat is nu net de fout die de PC idioten al jaren maken:ze bekampen het Blok door burgers hun vrijheid af te nemen,door allerhande (extra)legale construkties op te zetten waarvan ze mirakels verwachten,enkel en alleen om keer na keer op hun bek te gaan.

Vraag het aan eender wie die eender welk probleem heeft:
*als ze naar de socialisten gaan,dan krijgen ze als antwoord:"U mag gratis op de bus,en Steve gaat gratis in Uw plaats denken..."
*als ze naar de ecologisten gaan,dan zien ze een zootje ongeregeld die de helft van hun zetels kwijtspelen,daardoor een collectief orgasme krijgen,en die beginnen woest te krijsen:"fietspaden en speeltuinjes...."
*en de CD&V zegt "respekt",en ze bellen onmiddelijk naar het Koninklijk Paleis om instructies te vragen.......
*en de fascisten worden slapend rijk.....

Ik voorspel dat Europa binen de twintig jaar weer eens de VS gaat nodig hebben om ons uit de ellende te halen die we onszelf aandoen.

ER IS GEEN HOGER GOED DAN JE INDIVIDUELE VRIJHEID !!!!

En voor alle duidelijkheid:Vrijheid schijft je niet met de V van Vreugde of Verdriet,je schrijft het met de V van Verantwoordelijkheid.
Je eigen Verantwoordelijkheid....



En als je je zorgen maakt over het succes van het VB:stop maar met jezelf te kwellen:geef die sukkels een eindje touw en 1/2 kans:wedden dat ze zichzelf verhangen? :idea:

The Agitator
15 juni 2004, 11:59
*en de fascisten worden slapend rijk.....



Bestaat er dan een fascistische partij in ons land? Goed nieuws! Zo kan ik volgende daarop stemmen en niet op het Blok... 8)