PDA

View Full Version : Parlementverkiezingen in Nederland


Zephyron
22 januari 2003, 03:37
Even de partijen op een rijtje:

CDA: Jan Peter Balkenende
LPF: Mat Herben
VVD: Gerrit Zalm
PVDA: Wouter Bos
Groen Links: Femke Halsema
SP: Jan Marijnissen
D66: Thom De Graaf
CU: André Rouvoet
SGP: Bas Van der Vlies
LN: Haitske van de Linde

In het afsluitende lijsttrekkersdebat van de NOS tekende zich een duidelijke tegenstelling af tussen de rechtse en de linkse partijen. Aan het tv-debat deden de lijsttrekkers van de zes grootste partijen mee. Aan de rechterzijde stonden de lijsttrekkers Balkenende van het CDA, Zalm van de VVD en Herben van de LPF, aan de linkerzijde Bos van de PvdA, Marijnissen van de SP en Halsema van GroenLinks.

Het linkse kamp trok veelal een lijn, terwijl het rechterkamp soms verdeeld was, met name over de coaltievorming na de verkiezingen. Balkenende sprak onomwonden zijn voorkeur uit voor een coalitie met de VVD, zonder de LPF. Hij zei dat het "ongeloofwaardig en niet te begrijpen" zou zijn als CDA, VVD en LPF opnieuw een coalitie zouden aangaan. "Ik zie het dan ook niet gebeuren", zei hij, maar hij weigerde het helemaal uit te sluiten. VVD-leider Zalm sloot niet uit dat CDA en VVD het weer met de LPF gaan proberen.

Centrumlinks kabinet
CDA-leider Balkenende maakte opnieuw duidelijk dat hij heel weinig voelt voor een kabinet met de PvdA. "In deze moeilijke economische tijden een centrumlinks kabinet moesten we dat maar niet doen'', stelde Balkenende. PvdA-leider Bos liet zich niet uit over de samenstelling van een kabinet. "Het gaat om een kabinet dat Nederland door moeilijke tijden kan loodsen", aldus Bos. "Het gaat niet om uitsluiten van elkaar."

Nieuwe standpunten of argumenten kwamen tijdens het debat niet naar voren. VVD-leider Zalm verweet de linkse partijen dat ze de lasten veel te veel willen verzwaren. En volgens hem zijn de SP en GroenLinks op dat punt eerlijker dan de PvdA, want Zalm vindt dat de PvdA minder concrete voorstellen doet. PvdA-leider Bos wees dat verwijt van de hand en zei dat het weinige geld dat de overheid heeft moet worden besteed om mensen aan het werk te hebben en te houden.

Hypotheekrenteaftrek
Zalm en Balkenende vonden elkaar onder meer in hun kritiek op de plannen van de PvdA om de aftrek van de hypotheekrente voor de hoogste inkomens te beperken. SP-voorman Marijnissen herhaalde dat de lastenverzwaringen vooral moeten gelden voor het bedrijfsleven en voor de hoogste inkomensgroepen. Volgens Marijnissen treft dat slechts "één op de tweehonderd Nederlanders", waarop Zalm repliceerde dat "dat dus niets oplevert".

Lage inkomens
Groen Links-lijsttrekker Halsema vindt dat werkenden te veel belasting betalen ten opzichte van vermogenden. "als je werkt betaal je drie keer zoveel belasting als wanneer je aandelen op de beurs hebt", aldus Halsema. " Lage inkomens moeter er wat op vooruit gaan en de hogere inkomens mogen er wat op achteruit gaan. Die keuze moet je durven maken."

LPF-leider Herben zei dat in het inkomensbeleid de ouderen moeten worden ontzien, maar hij vindt dat je niet steeds weer moet aankomen met het cliché dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Volgens hem is het veel belangrijker dat de toekomstige jonge generaties niet te zwaar worden belast door de vele mensen die dan niet werken. Hij ontlokte hoongelach met de opmerking dat het daarbij ook ging om "twee miljoen moslims".

Integratie
Herben en Halsema kwamen lijnrecht tegenover elkaar te staan over het onderwerp integratie. Volgens de lijsttrekker van de LPF is de grootste belemming voor integratie de vrijblijvenheid. Halsema verweet Herben alleen de problemen te zien rond allochtonen: "Tien procent van de allochtone jongeren is crimineel ja, maar negentig procent dus niet. 94 procent van de allochtone bevolking heeft werk, en daar hoor ik U nooit over". Dat vond Herben wel "erg optimistisch".

De zes lijsttrekkers die aan het NOS-debat meededen toonden zich achteraf tevreden over hun eigen optreden. PvdA-leider Bos noemde het debat "lekker fel", maar vroeg zich wel af hoe hij was overgekomen. Bos, die een luidruchtige VVD-aanhang moest dulden, 'danste' minder boven het debat dan bij RTL, terwijl zijn rivaal Balkenende zich kennelijk het verwijt van onduidelijkheid had aangetrokken.

Bron: http://www2.omroep.nl

Antoon
23 januari 2003, 10:35
Volgens mij heeft niemand jouw tekst gelezen. Want ik ben de enige die reageert, en ik heb het ook niet gelezen. :lol:

vivanter007
23 januari 2003, 13:09
Ondertussen is de verkiezingsuitslag bekend en zijn dus CDA en PvdA de grootsten, ware het niet dat de aversie van het CDA t.o.v. PvdA nog steeds te groot is om een coalitie aan te gaan. Het verdere verloop lijkt voorspelbaar. Het CDA zal net zolang onderhandelen tot ofwel de PvdA een enorme kluts water bij haar wijn doet of tot ze een mini coalitiepartner tussen pot en pint kunnen overtuigen om toch de coalitie met de VVD te depanneren. PvdA krijgt dus een sleutelrol toebedeeld.

Antoon
23 januari 2003, 13:51
Volgens mij gaan er problemen komen, tenzij een aantal partijen weer enorm gaan terugkomen op hun beloftes.

VVD heeft al geen zin meer om mee te doen. Bovendien kan het ook niet, behalve als je een kleine partij vraagt om ook mee te doen. Dat lukt nooit.

CDA en PVDA zitten zodanig ver van elkaar dat ten minste één van de twee precies het tegenovergestelde moet gaan doen dan wat hij beloofd heeft. Anders lukt dit ook niet.

En de rest van de partijen zijn min of meer onbestaand, tenzij als hulpmiddel bij VVD, maar dus waarschijnlijk niet.

Het gevolg? Regeren zonde echt iets wezenlijks te realiseren, of opnieuw gaan kiezen.

vivanter007
23 januari 2003, 14:49
Inderdaad, D66 wil niet, en als LPF nog wil of kan, dan boet Balkenende in aan geloofwaardigheid. Is hij verplicht met de PvdA te gaan, dan wordt ofwel het CDA of de PvdA achteraf afgerekend op te grote compromissen.
Benieuwd wat voor "creatieve" oplossingen er uit de bus gaan komen.

Pelgrim
23 januari 2003, 15:34
De vraag is, valt er uit de uitslag in Nederland iets op te maken wat betreft de komende verkiezingen bij ons, of zal het hier een compleet andere zaak zijn?

Frolic
23 januari 2003, 15:56
Balkenende heeft het niet slim gespeeld. Hij heeft zich uitgesproken voor een coalitie met de VVD. Hij wil een stabiel kabinet, en dus maar met twee partijen. Hij noemde een coalitie met de LPF ongeloofwaardig.


Na de uitslag kan hij ofwel in zee gaan met de PvdA. Dan heeft hij zijn stabiele twee partijen coalitie. Ofwel kan hij in zee met de VVD, maar dan moet hij nog een partner vinden van rechtse strekking. Dan kan alleen LPF zijn. Want D66 heeft expliciet gezegd dat het ZEKER NIET in een regering zou stappen. Probleem is wel dat Herben(LPF) serieus in zijn wiek is geschoten door de uitspraak van Harry Potter Balkenende.

Dus eigenlijk heeft HP Balkenende alle bruggen al voor de verkiezing opgeblazen en zet hij ofwel de PvdA ofwel de LPF in een zetel. De partij die hij opneemt in zijn coalitie gaat in elk geval veel smartengeld vragen voor aangedaan leed. Dan gaat dan zowiezo ten koste van de programmapunten van het CDA.

Conclusie: Balkenende heeft er een Zwijnstein van gemaakt, en het is nog maar pas begonnen.

SDB
24 januari 2003, 13:34
De vraag is, valt er uit de uitslag in Nederland iets op te maken wat betreft de komende verkiezingen bij ons, of zal het hier een compleet andere zaak zijn?

Ik denk dat de politici in België nu zien wat een gelikt media-optreden allemaal kan opleveren.
Dat houdt dus in dat onder andere die oliedomme Steve Stevaert elk dom en debiel tv-programma mag vullen met zijn monotone gezaag.

Otto
24 januari 2003, 16:44
Balkenende heeft het niet slim gespeeld. Hij heeft zich uitgesproken voor een coalitie met de VVD. Hij wil een stabiel kabinet, en dus maar met twee partijen. Hij noemde een coalitie met de LPF ongeloofwaardig.


Na de uitslag kan hij ofwel in zee gaan met de PvdA. Dan heeft hij zijn stabiele twee partijen coalitie. Ofwel kan hij in zee met de VVD, maar dan moet hij nog een partner vinden van rechtse strekking. Dan kan alleen LPF zijn. Want D66 heeft expliciet gezegd dat het ZEKER NIET in een regering zou stappen. Probleem is wel dat Herben(LPF) serieus in zijn wiek is geschoten door de uitspraak van Harry Potter Balkenende.

Dus eigenlijk heeft HP Balkenende alle bruggen al voor de verkiezing opgeblazen en zet hij ofwel de PvdA ofwel de LPF in een zetel. De partij die hij opneemt in zijn coalitie gaat in elk geval veel smartengeld vragen voor aangedaan leed. Dan gaat dan zowiezo ten koste van de programmapunten van het CDA.

Conclusie: Balkenende heeft er een Zwijnstein van gemaakt, en het is nog maar pas begonnen.

Balkenende zet op deze manier Bos in een positie waarin hij consessies moet doen, zo niet, moet het CDA noodgedwongen toch met LPF en VVD is zee, dat is niet dom dat is slim.

Stefanie
24 januari 2003, 21:32
Volgens mij heeft niemand jouw tekst gelezen. Want ik ben de enige die reageert, en ik heb het ook niet gelezen. :lol:

Ik heb het alvast wél gelezen.

Frolic
25 januari 2003, 10:33
Balkenende heeft het niet slim gespeeld. Hij heeft zich uitgesproken voor een coalitie met de VVD. Hij wil een stabiel kabinet, en dus maar met twee partijen. Hij noemde een coalitie met de LPF ongeloofwaardig.


Na de uitslag kan hij ofwel in zee gaan met de PvdA. Dan heeft hij zijn stabiele twee partijen coalitie. Ofwel kan hij in zee met de VVD, maar dan moet hij nog een partner vinden van rechtse strekking. Dan kan alleen LPF zijn. Want D66 heeft expliciet gezegd dat het ZEKER NIET in een regering zou stappen. Probleem is wel dat Herben(LPF) serieus in zijn wiek is geschoten door de uitspraak van Harry Potter Balkenende.

Dus eigenlijk heeft HP Balkenende alle bruggen al voor de verkiezing opgeblazen en zet hij ofwel de PvdA ofwel de LPF in een zetel. De partij die hij opneemt in zijn coalitie gaat in elk geval veel smartengeld vragen voor aangedaan leed. Dan gaat dan zowiezo ten koste van de programmapunten van het CDA.

Conclusie: Balkenende heeft er een Zwijnstein van gemaakt, en het is nog maar pas begonnen.

Balkenende zet op deze manier Bos in een positie waarin hij consessies moet doen, zo niet, moet het CDA noodgedwongen toch met LPF en VVD is zee, dat is niet dom dat is slim.

Bos staat sterk! Hij is de winnende partij. Als hij het slim in de media uitspeelt dan kan hij Balkenende afschilderen als de boeman die het signaal van de kiezers niet wil uitvoeren. De druk op Balkenende gaat nog toenemen en hij zal toegiften moeten doen.

Met de LPF samengaan zou hem ook duur te staan komen omdat Herben de LPF-huid duur wil verkopen, zeker na de beledigingen van Harry Potter Balkenende aan zijn adres. Trouwens, hoe geloofwaardig en betrouwbaar is iemand die voor de verkiezingen zegt dat hij een samengaan met LPF zou zien als ongeloofwaardig en het dan na de verkiezingen toch doodleuk gaat doen?

Zijn bede aan het adres van D66 zal ook tot niets leiden. D66 weet dat wanneer het meedoet het misschien wel de laatste keer is dat ze in het parlement zetelen. Meedoen zou zelfmoord zijn.

Dus blijft er maar één mogelijkheid open en dat is PvdA. Alles zal afhangen van de onderhandelingskwaliteiten van Bos en zijn medewerkers. Spelen ze het spel slim dat halen ze hun belangrijkste punten binnen. Niemand zit te wachten op een regeringsvorming van 100 dagen of meer , dus het tijdselement speelt hierbij ook zeker een rol.

SDB
27 januari 2003, 10:41
Over D'66 heb ik toch een andere theorie.

Als ze nu de oppositie ingaan dan vallen ze definitief buiten de boot en zal men D'66 definitief scharen onder de marginale partijtjes. Media-aandacht zullen ze minder en minder krijgen.

Als ze toch gaan regeren dan krijgen ze die aandacht wel, en krijgen ze kansen om enkele van hun standpunten te verwezenlijken, en misschien zelfs wel wat zetels te winnen bij de volgende verkiezingen.

Het is de dood of de gladiolen...

Luddo
27 januari 2003, 10:53
En als ze nu eens een bezoek brengen aan Antwerpen om te zien hoe een grote coalitie van vele partijen toch succesvol kan werken? :D

Frolic
27 januari 2003, 12:30
En als ze nu eens een bezoek brengen aan Antwerpen om te zien hoe een grote coalitie van vele partijen toch succesvol kan werken? :D

In Nederland zijn ze tenminste zo slim om racistische haatverspreidende en xenofobe partijen buiten de wet te stellen.

Dimitri
27 januari 2003, 12:49
De formateur, minister van justitie Piet Hein Donner (CDA) heeft van de Koningin de opdracht gekregen om snel een nieuw kabinet te formeren en niet eerst allerlei mogelijkheden te gaan 'verkennen', zoals Balkenende graag wilde. Vandaag heeft Donner gezegd dat hij nog drie mogelijkheden zal onderzoeken:

- CDA-VVD-LPF (80/150 zetels), de huidige samenwerking voortzetten dus, hoewel Balkenende dat ongeloofwaardig heeft genoemd
- CDA-PvdA (86/150 zetels), een Rooms-rode coalitie, maar dan moet wel eerst de afstand tussen de twee partijen overbrugd worden.
- PvdA-VVD-D66 (76/150 zetels), evt. aangevuld met GL 84/150. Paars(groen) 3 dus. Ik denk en hoop niet dat het wat wordt, misschien wordt het alleen voor de vorm onderzocht.

SDB,

D66 heeft nog nooit een verkiezing gewonnen na kabinetsdeelname, dus het lijkt me niet verstandig. De nieuwe partijleider van D66 Boris Dittrich heeft al gezegd dat hij in principe niet wil regeren. Eerst moet een CDA-PvdA kabinet worden geprobeerd.

Frolic,

Eigenlijk zijn er weinig extreemrechtse partijen echt verboden, ze zijn gewoon vanzelf verdwenen omdat niemand er nog op stemde. In 1998 verdween de CD uit de Kamer, in 2002 en dit jaar deden er niet eens extreemrechtse partijen aan de verkiezingen mee! Bij de gemeenteraadsverkiezingen zijn ze ook allemaal in 1998 weggevaagd (er bleven nog 2 zetels in heel Nederland over), vorig jaar behaalde een nieuwe partij alleen 2 zetels in de vrij weinig betekenende deelgemeenteraad van Feijenoord (Rotterdam), waar Leefbaar Rotterdam niet meedeed.
Alle stemmen zijn overgegaan naar de Leefbaarpartijen en de LPF, zodat extremisten nu geen kans meer hebben.

Antoon
27 januari 2003, 14:29
Volgens mij heeft niemand jouw tekst gelezen. Want ik ben de enige die reageert, en ik heb het ook niet gelezen. :lol:

Ik heb het alvast wél gelezen.

Gezien de topic toch wakker werd heb ik zelf ook de tekst moeten lezen om mee te doen. Mijn commentaar van hierboven is bij deze nietig verklaard. :wink: