PDA

View Full Version : waarom wil het Blok het corodn doorbreken?


Seba
15 juni 2004, 14:19
wie kunnen ze naar voor schuiven als minister, want buiten de Winter loopt er tich niet veel vets rond op het Vlaams niveau bij het Blok?

op welke post gaan die ministers zetelen? alle communautaire zaken en vreemdelingenzaken liggen federaal, en we weten allemaal dat het Blok daar nooit geraakt.

Knuppel
15 juni 2004, 14:34
wie kunnen ze naar voor schuiven als minister, want buiten de Winter loopt er tich niet veel vets rond op het Vlaams niveau bij het Blok?

op welke post gaan die ministers zetelen? alle communautaire zaken en vreemdelingenzaken liggen federaal, en we weten allemaal dat het Blok daar nooit geraakt.

Seba, het Vlaams Blok heeft het cordon niet ingesteld en kan het dus evenmin doorbreken.

Persoonlijk vind ik dat Annemans en 'Morelleke' veel meer 'niveau' hebben dan Dewinter. Ook Vanhecke heeft meer kwaliteiten.

Als er toch geen 'passend' werk is voor Vlaams Blokkers op Vlaams niveau, waarom laten ze hen dat dan niet bewijzen? Dat is toch de beste manier om zich binnen te kortste keren weer te laten uitrangeren?

Je weet toch waarom het Vlaams Blok nooit in een federale regering zal geraken? Dat het NIET wegens 'vreemdelingenzaken' is?

lievendr
15 juni 2004, 14:41
goeie vraag: welke blokkers zien jullie minister werden en inzake welke vlaamse bevoegdheden ?
annemans zit federaal in de Kamer natuurlijk, net als Vanhecke (senaat)

Knuppel
15 juni 2004, 14:48
Ooit was Bert Anciaux minister van ' Vlaamse' cultuur.
Maar die was wél bekwaam, zeker?

lievendr
15 juni 2004, 15:09
ik vraag het maar uit interesse hoor. ik weet gewoon niet welke Blokkers waarmee bezig zijn en in welke commissies zaten...

Tegendradigaard
15 juni 2004, 15:20
Da zijn volgens mij maar schijnbewegingen. ze weten toch dat het cordon nog blijft tellen.

Ik durf er op verwedden dat ze gewoon wachten tot ze een meerderheid hebben en dan zullen ze hun mannen wel naar voor schuiven.

Ik heb trouwens eens horen zeggen dat ze dan ook eventueel niet politikers ministers zouden durven maken.

't zou misschien nog zo een slecht idee nog nie zijn.

Ik stel mij alvast hiermede officieel kandidaat voor het ministerie van verzuring.

de Vexille
15 juni 2004, 15:23
Het Blok moet minstens de schijn hooghouden dat het daadwerkelijk wil meestappen in het bestuur. Dat is het zijn kiezers verplicht.

Totdat het erop aankomt natuurlijk. Wat als Leterme het Blok de handschoen zou toewerpen (zoals zoveel Blokkers zouden willen)... tja, wat dan? Wie schuiven ze dan naar voor als minister? Ik hoor namen vallen van volslagen nieuwelingen �* la Morel (met alle respect overigens), maar kan je die al beschouwen als een doorwinterd politica of overtuigd Vlaams Blokster? Is de spoeling zo dun dat men nieuwkomers moet gaan voordragen? En als ik die vraag stel, dan wordt dit geïnterpreteerd als een slinkse poging om het Blok "uit te lachen"... wat het niet is. Van de andere partijen is het vrij duidelijk wie min of meer ministrabel is; voor het Blok zou dit m.i. wel eens voor problemen kunnen zorgen.

Maar dan inhoudelijk... Welke departementen eist het Blok op? En wat wil het daar dan CONCREET gaan realiseren? Wat is nu het grote project dat het Blok in Vlaanderen wil gaan uitbouwen? Welke garanties op kwaliteit zien zij? Opnieuw: ijzige stilte... Zowel tijdens de debatten als in de publicaties van het Blok (website, krantjes, pamfletten... die ik WEL gelezen heb) als in de populistische speeches voor intern gebruik. Vaagheid troef.

Als partij die bijna 1.000.000 Vlamingen vertegenwoordigt heb je m.i. minstens de morele plicht om nu eens klare wijn te schenken i.p.v. heel die schijnvertoning op te voeren rond het cordon sanitaire. Stel uw programma voor; uw breekpunten en uw objectieven. Presenteer het aan uw kiezers en aan de overige 80% van de Vlamingen. En presenteer meteen ook de sterke figuren die dit programma dan daadwerkelijk zullen moeten gestalte geven.

Mocht ik Leterme zijn, ik zou weten op welke manier ik het Blok "voor het blok" zou moeten zetten. Het zou snel duidelijk zijn dat een open invitatie om ook daadwerkelijk "waar voor het geld" te leveren een heel stotterend antwoord zou krijgen.

Seba
15 juni 2004, 15:33
Het Blok moet minstens de schijn hooghouden dat het daadwerkelijk wil meestappen in het bestuur. Dat is het zijn kiezers verplicht.

Totdat het erop aankomt natuurlijk. Wat als Leterme het Blok de handschoen zou toewerpen (zoals zoveel Blokkers zouden willen)... tja, wat dan? Wie schuiven ze dan naar voor als minister? Ik hoor namen vallen van volslagen nieuwelingen �* la Morel (met alle respect overigens), maar kan je die al beschouwen als een doorwinterd politica of overtuigd Vlaams Blokster? Is de spoeling zo dun dat men nieuwkomers moet gaan voordragen? En als ik die vraag stel, dan wordt dit geïnterpreteerd als een slinkse poging om het Blok "uit te lachen"... wat het niet is. Van de andere partijen is het vrij duidelijk wie min of meer ministrabel is; voor het Blok zou dit m.i. wel eens voor problemen kunnen zorgen.

Maar dan inhoudelijk... Welke departementen eist het Blok op? En wat wil het daar dan CONCREET gaan realiseren? Wat is nu het grote project dat het Blok in Vlaanderen wil gaan uitbouwen? Welke garanties op kwaliteit zien zij? Opnieuw: ijzige stilte... Zowel tijdens de debatten als in de publicaties van het Blok (website, krantjes, pamfletten... die ik WEL gelezen heb) als in de populistische speeches voor intern gebruik. Vaagheid troef.

Als partij die bijna 1.000.000 Vlamingen vertegenwoordigt heb je m.i. minstens de morele plicht om nu eens klare wijn te schenken i.p.v. heel die schijnvertoning op te voeren rond het cordon sanitaire. Stel uw programma voor; uw breekpunten en uw objectieven. Presenteer het aan uw kiezers en aan de overige 80% van de Vlamingen. En presenteer meteen ook de sterke figuren die dit programma dan daadwerkelijk zullen moeten gestalte geven.

Mocht ik Leterme zijn, ik zou weten op welke manier ik het Blok "voor het blok" zou moeten zetten. Het zou snel duidelijk zijn dat een open invitatie om ook daadwerkelijk "waar voor het geld" te leveren een heel stotterend antwoord zou krijgen.

De Vexille, 500% akkoord, dit is de beste analyse die ik hier al geruime tijd heb gelezen. het Blok blijft zo ijzingwekkend vaag. Zie mijn andere topic over de Winter in de Standaard vandaag ook: het blijft vaagheid dat de klok slaagt, volgens mij maakt het Blok het zichzelf heel moeilijk

Tegendradigaard
15 juni 2004, 15:38
Inderdaad het wordt tijd dat het Blok klaar en duidelijk zegt wat het gratis gaat maken ...

lievendr
15 juni 2004, 16:03
ik vraag het maar uit interesse hoor. ik weet gewoon niet welke Blokkers waarmee bezig zijn en in welke commissies zaten......

Seba
15 juni 2004, 16:06
ik vraag het maar uit interesse hoor. ik weet gewoon niet welke Blokkers waarmee bezig zijn en in welke commissies zaten......

je zult geen antwoord krijgen, en dat bevestigt mijn idee: het doorbreken van het cordon is geen middel meer voor het Blok, maar louter een doel op zich, het is het ideale middel om kiezers te lokken en verantwoordelijkheid te ontlopen: niets moet, alles kan geroepen worden...

Vlaanderen Boven
15 juni 2004, 16:11
Stel je de schok voor moesten ze ooit in de regering geraken...Het Vlaams Blok heeft al die jaren gestoken in keihard oppositie voeren...maar wat zouden ze concreet doen in de regering?

Applaus voor de Vexille.

Cyperken
15 juni 2004, 16:13
Ik moet toegeven dat de politieke bekwaamheid bij de vlaams blok-top niet altijd op een redelijk niveau ligt buiten enkel reeds in de media vertoonde personen zoals dewinter, vanhecke, annemans en dillen. Het barbie-duo marie-rose en anke stoort mij enorm, het zijn 2 meelopertjes die steeds in de media alles klakkeloos verkondigen wat ze moesten vanbuiten leren. In de fractie van het vlaams parlement zijn er nog wat bekwame personen te vinden maar ik ga me er niet verder over uitspreken.

de Vexille
15 juni 2004, 16:15
...

je zult geen antwoord krijgen, en dat bevestigt mijn idee: het doorbreken van het cordon is geen middel meer voor het Blok, maar louter een doel op zich, het is het ideale middel om kiezers te lokken en verantwoordelijkheid te ontlopen: niets moet, alles kan geroepen worden...

Juist! en daar ligt meteen ook de achilleshiel van het Blok. Neem het mee in het debat; sluit niks uit, laat het Blok zo concreet worden als maar mogelijk; zweer het cordon publiekelijk af zodat het Blok zich daar niet meer achter kan verschuilen. Rook het blok uit in z'n eigen hol en presenteer het resultaat aan de achterban, aan de "gewone man".

...en leg daarnaast dan de andere oplossingen, wees constructief en laat dan de kiezer beslissen als opperste rechter.

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat het Blok hier doodsbang voor is... getuige de vaagheid en de mist die het rond het eigen programma rondspuit. Als ik de recente publicaties van het Blok lees, dan ben ik daar voor 75% mee eens, meteen zonder probleem. Als ik de occasionele concretisering daarvan hoor uit de mond van de weinigen die namens het Blok hun mond mogen opentrekken, dan ziet het er al heel anders uit.

Seba
15 juni 2004, 16:23
je zult geen antwoord krijgen, en dat bevestigt mijn idee: het doorbreken van het cordon is geen middel meer voor het Blok, maar louter een doel op zich, het is het ideale middel om kiezers te lokken en verantwoordelijkheid te ontlopen: niets moet, alles kan geroepen worden...

Juist! en daar ligt meteen ook de achilleshiel van het Blok. Neem het mee in het debat; sluit niks uit, laat het Blok zo concreet worden als maar mogelijk; zweer het cordon publiekelijk af zodat het Blok zich daar niet meer achter kan verschuilen. Rook het blok uit in z'n eigen hol en presenteer het resultaat aan de achterban, aan de "gewone man".

...en leg daarnaast dan de andere oplossingen, wees constructief en laat dan de kiezer beslissen als opperste rechter.

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat het Blok hier doodsbang voor is... getuige de vaagheid en de mist die het rond het eigen programma rondspuit. Als ik de recente publicaties van het Blok lees, dan ben ik daar voor 75% mee eens, meteen zonder probleem. Als ik de occasionele concretisering daarvan hoor uit de mond van de weinigen die namens het Blok hun mond mogen opentrekken, dan ziet het er al heel anders uit.

precies! de overgang van oppermachtigheid en demagogie naar de harde realiteit van besturen zal hen fataal worden. Het enigste obstakel dat daarbij nog in de weg staat zijn de andere partijen: ik denk dat we zelf wel kritisch genoeg zijn om te beseffen dat het niet om "ethische" redenen te doen is, maar enkel om één feit: men weet en wil vermijden dat men zelf mee ten onder gaat met het Blok. Leterme zal het alvast niet doen met zijn ACW-achterban, VLD zeker niet als progressieve liberalen met een anti-VB achterban, en de andere partijen evenmin. En toch zal er één partij moeten zijn...
gaat waarom men neit met hen wil besturen, maar wel

Vlaanderen Boven
15 juni 2004, 16:26
Ik wil wel eens zien hoe de Vlaams Blokkers daarop reageren...niet uit leedvermaak, wel dat er een interessant punt is aangehaald.

Dit soort dingen is véél en véél effectiever dan Blokkers 'mestkevers' noemen.

Dies
15 juni 2004, 16:32
Mocht ik Leterme zijn, ik zou weten op welke manier ik het Blok "voor het blok" zou moeten zetten. Het zou snel duidelijk zijn dat een open invitatie om ook daadwerkelijk "waar voor het geld" te leveren een heel stotterend antwoord zou krijgen.
Inderdaad, volkomen eens met uw analyse. Zoals ik in een ander topic reeds schreef, bewijst Leterme hiermee een duidelijk gebrek aan politiek inzicht te hebben.

Cyperken
15 juni 2004, 16:35
Is een goede analyse vandaar dat de NV-A in het begin ook een degelijk alternatief bood voor alle Vlaams Nationalisten maar een kartel vormen met de CD&V vond ek dan weer een niet zo verstandige beslissing, één die enkel te maken had met machtsverwerving.

de Vexille
15 juni 2004, 16:45
Inderdaad, volkomen eens met uw analyse. Zoals ik in een ander topic reeds schreef, bewijst Leterme hiermee een duidelijk gebrek aan politiek inzicht te hebben.

Hmmmm... ik geef Leterme nog even het voordeel van de twijfel. We staan nog maar aan het begin van de (in)formatieronde. Geduld dus, het licht begint misschien nog te schijnen.

Seba
15 juni 2004, 16:50
Inderdaad, volkomen eens met uw analyse. Zoals ik in een ander topic reeds schreef, bewijst Leterme hiermee een duidelijk gebrek aan politiek inzicht te hebben.

Hmmmm... ik geef Leterme nog even het voordeel van de twijfel. We staan nog maar aan het begin van de (in)formatieronde. Geduld dus, het licht begint misschien nog te schijnen.

stel dat Leterme dat inzicht ook krijgt, dan is er nog altijd een ander probleem: die veroordeling zal zeker meewegen. De defenitieve uitspraak van Cassatie volgt binnen korte tijd, volgens mij gaat Leterme daar serieus rekening mee houden

benji
15 juni 2004, 16:51
wie kunnen ze naar voor schuiven als minister, want buiten de Winter loopt er tich niet veel vets rond op het Vlaams niveau bij het Blok?

op welke post gaan die ministers zetelen? alle communautaire zaken en vreemdelingenzaken liggen federaal, en we weten allemaal dat het Blok daar nooit geraakt.

Doorbreek het cordon ,en laat ze meeregeren ,de overlopers zullen zich snel aandienen ,wees daar maar zeker van .
Als er postjes kunnen worden verdeeld komen ze er op af als nen hond op een half pond worst !!

C uit W
15 juni 2004, 16:54
Ze hebben toch die 10 punten die ze wilden realiseren (desnoods door een minderheidsregering te steunen?)
En ze hebben wel een paar bekwame mensen hoor.
Trouwens, Aelvoet, Dua, Sannen, byttebier, Somers, Freya, Anciaux, Stevaert, Vanderpoorten,... stuk voor stuk ministers die er geen zouden mogen (geweest) zijn.
Het blok moet écht niet onder doen.

benji
15 juni 2004, 16:58
Als je moest weten hoeveel er staan te twijfelen om over te stappen naar het blok ,maar die niet durven om in het hoekje van de "racist" gezet te worden .......ik denk zelfs dat de NVA niet zou bestaan ,moest er geen cordon zijn!

de Vexille
15 juni 2004, 17:00
Zet de deur open en als puntje bij paaltje komt, zullen ze NIET meeregeren. Ofwel zal het Blok zelf stellen dat het "teveel water bij de wijn moet doen" of "niet genoeg strategische ministerposten krijgt" of een ander excuus. Ofwel zal blijken dat het bestuursprogramma van het Blok manifest onbeschaafd is... ook in de ogen van de eigen Blok-aanhang.

Dat is een punt waar de top van die partij m.i. te weinig rekening mee heeft kunnen houden: voor de één zal het Blok zeer hard en compromisloos moeten zijn (wat ze nu al continu beloven) en voor de ander moet het Blok zich verder "beschaafd" opstellen (waarmee ze ook al een tijdje bezig zijn). De splijtzwam ligt klaar... zolang er langs de kant geschreeuwd kan worden valt dit niet zo op, maar eens het vuur aan de schenen...

Maar die koers zou voor Leterme neerkomen op een zeer gevaarlijk kansspel met het voortbestaan van de CD&V als inzet. Zeer gevaarlijk en zeer hoog spel ! Ik begrijp waarom hij hier heel zwaar aarzelt en twijfelt.

Maar ja, ik heb zelf gemakkelijk praten he. Als het misloopt komt het niet op mijne kop terecht. Dus... het voordeel van de twijfel voor Leterme.

Griffin
15 juni 2004, 17:08
Als je moest weten hoeveel er staan te twijfelen om over te stappen naar het blok ,maar die niet durven om in het hoekje van de "racist" gezet te worden .......ik denk zelfs dat de NVA niet zou bestaan ,moest er geen cordon zijn!

Moest er geen cordon zijn... Dat wil dus ook zeggen: moest het Blok niet racistisch zijn? ;)

C uit W
15 juni 2004, 18:01
Dat is een punt waar de top van die partij m.i. te weinig rekening mee heeft kunnen houden: voor de één zal het Blok zeer hard en compromisloos moeten zijn (wat ze nu al continu beloven) en voor de ander moet het Blok zich verder "beschaafd" opstellen (waarmee ze ook al een tijdje bezig zijn). De splijtzwam ligt klaar... zolang er langs de kant geschreeuwd kan worden valt dit niet zo op, maar eens het vuur aan de schenen...


De kans dat wat jij zegt waar is is niet onaanzienlijk.
Maar ik denk dat er meer in het blok zit hoor.
De manier waarop ze omgaan met het volk, punten kiezen, propaganda voeren,... is niet voor idioten. En dat lukt niet met 3,5 man.

Dus ofwel zit er daar een neonazistisch complot achter olv de ongekende nazaten van Hitler en andere nakomelingen van vooraanstaande nazi's.
Of er zitten daar knappe koppen.
Het eerste is wat we dagelijks ingelepeld krijgen.
Het tweede is wat ik denk.

Niemand weet het precies en het is allemaal speculeren, maar gezien de buitenproportionele hetze die ertegen gevoerd wordt, denk ik dat ze gewoon écht bekwaam zijn, en écht het (belgische) establishement kunnen pakken.[/url]

Rr00ttt
15 juni 2004, 18:04
wie kunnen ze naar voor schuiven als minister, want buiten de Winter loopt er tich niet veel vets rond op het Vlaams niveau bij het Blok?


Annemans, Van Hecke, Van Gaaver, Johan Demol, Morel. En god weet wie nog meer. Als clowns als anciaux, heel groen!, 90% van de VLD of godbetert Flahaut wel kunnen dan kan zelfs een domme VB'er het bezwaarlijk slechter doen imo :)


op welke post gaan die ministers zetelen? alle communautaire zaken en vreemdelingenzaken liggen federaal, en we weten allemaal dat het Blok daar nooit geraakt.

Postjes genoeg. Ik zou enkel liefst bvb Van Rompuy op begroting hebben. Ik zie niet direct iemand binnen het VB die me kan overtuigen als expert begroting, daarom dat zo'n post beter naar een ervaren CD&V'er zou gaan. De minister-president is best ook geen VB-er. Verder komen ze m.i. voor alle posten in aanmerking. Zeker voor de postjes waarin de relaties met de franstaligen moeten worden onderhouden. Bevoegdheden voor de faciliteiten in vlaams brabant bvb gaan best naar een VB-er. :twisted:

Het waarom: tweeërlei me dunkt: enerzijds kan je als grootste partij niet enkel zweeppartij zijn. (of gedwongen worden je in die rol te schikken). Vlaanderen heeft ook overduidelijk gemaakt dat ze paars kotsbeu zijn en dan is er ook maar een coalitie, een 'positief alternatief' mogelijk. Het siert het VB dat zij dit inzien :)

Anderzijds (en dat is mijn persoonlijke mening) voorzie ik dat Elio zoooo kwaad zou zijn met een VB-er in de vlaamse regering (Leo Peeters was al zo vlaamsgezind dat hij nooit meer minister mocht worden van de walen, ga na wat dat bij een VB-er zou geven) dat de communautaire spanningen enorm zullen oplopen en eindigen met het einde van België. (De walen zullen nooit inbinden op iets van enige betekenis). Dit is een goede zaak, de miserie sleept al meer dan 170 jaar aan, tijd om er een einde aan te maken :)

Löwe
15 juni 2004, 18:10
precies! de overgang van oppermachtigheid en demagogie naar de harde realiteit van besturen zal hen fataal worden. Het enigste obstakel dat daarbij nog in de weg staat zijn de andere partijen: ik denk dat we zelf wel kritisch genoeg zijn om te beseffen dat het niet om "ethische" redenen te doen is, maar enkel om één feit: men weet en wil vermijden dat men zelf mee ten onder gaat met het Blok.

Alleen al ervan uitgaan dat het Blok er niets van zal bakken, maakt "de mensen" nieuwsgierig en bereidt een volgende overwinning van deze partij voor. :wink:

"Gij zult niet teveel snoepen" zei moeder tegen Fonske
"Waarom niet, mama?" zei Fonske
"Daarom, dat is slecht voor u" zei de moeder
De volgende dag had de snoepwinkel op de hoek heel mooi verdiend aan Fonske.

Seba
15 juni 2004, 18:22
wie kunnen ze naar voor schuiven als minister, want buiten de Winter loopt er tich niet veel vets rond op het Vlaams niveau bij het Blok?


Annemans, Van Hecke, Van Gaaver, Johan Demol, Morel. En god weet wie nog meer. Als clowns als anciaux, heel groen!, 90% van de VLD of godbetert Flahaut wel kunnen dan kan zelfs een domme VB'er het bezwaarlijk slechter doen imo :)


wat hebben Morel en Van Gaever politiek al bewezen? Allebei amper een jaar in de partij, deelgenomen aan wat lokale VB-debatjes en klaar om als minister te zetelen 8O
bovendien, je zegt: "bezwaarlijk slechter", vergeet niet dat de verwachtingen van de kiezers heel hoog zullen liggen. "Anders dan de anderen", remember.

Rr00ttt
15 juni 2004, 18:26
wat hebben Morel en Van Gaever politiek al bewezen? Allebei amper een jaar in de partij, deelgenomen aan wat lokale VB-debatjes en klaar om als minister te zetelen 8O
bovendien, je zegt: "bezwaarlijk slechter", vergeet niet dat de verwachtingen van de kiezers heel hoog zullen liggen. "Anders dan de anderen", remember.

Wat hebben sp-a en VLD al bewezen? Dat ze er niks van bakken en enkel met de eigen carrière bezig zijn. Liever een kans op beterschap dan de zekerheid dat het op dit niveau verdergaat.

En nee, mijn verwachtingen liggen niet spectaculair hoog. Ik verwacht enkel dat ik politici krijg die hun programma proberen uit te voeren ipv politici die hun eigen programma vergeten zijn de seconde dat de verkiezingen voorbij zijn. :)

En btw, sommige N-VA'ers die al helemaal niks bewezen hebben te kunnen (buiten wat schelden op het VB), want zelfs nog nooit op eigen kracht verkozen geraakt, zouden dan wel meer geschikt zijn dan een Van Gaever of zo zeker? lol :)

Cyperken
15 juni 2004, 18:32
wat hebben Morel en Van Gaever politiek al bewezen? Allebei amper een jaar in de partij, deelgenomen aan wat lokale VB-debatjes en klaar om als minister te zetelen 8O
bovendien, je zegt: "bezwaarlijk slechter", vergeet niet dat de verwachtingen van de kiezers heel hoog zullen liggen. "Anders dan de anderen", remember.

Wat hebben sp-a en VLD al bewezen? Dat ze er niks van bakken en enkel met de eigen carrière bezig zijn. Liever een kans op beterschap dan de zekerheid dat het op dit niveau verdergaat.

En nee, mijn verwachtingen liggen niet spectaculair hoog. Ik verwacht enkel dat ik politici krijg die hun programma proberen uit te voeren ipv politici die hun eigen programma vergeten zijn de seconde dat de verkiezingen voorbij zijn. :)

Het probleem is dat elke partij zich plots centrum-gezind ging voordoen tijdens de verkiezingscampagnes met als gevolg dat de kaarten nogal raar geschud zijn over héél vlaanderen. Dat was één ding waarin ik Vera Dua moest volgen tijdens het kopstukkendebat op VRT: "het succes van het vlaams blok is dat ze duidelijk zijn naar de kiezers toe!". De traditionele partijen gaan steeds vage voorstellen en beloftes naar voor brengen met de gedacht 'stem op ons en iedereen is tevree!' maar zo werkt het nu eenmaal niet. Dat bepaalde partijleden hun draai er niet meer in terugvinden is te begrijpen. En het blok? speelt als een wolf in schaapskleren en dat doen ze goed...

lievendr
15 juni 2004, 19:46
wie kunnen ze naar voor schuiven als minister, want buiten de Winter loopt er tich niet veel vets rond op het Vlaams niveau bij het Blok?


Annemans, Van Hecke, Van Gaaver, Johan Demol, Morel. En god weet wie nog meer. Als clowns als anciaux, heel groen!, 90% van de VLD of godbetert Flahaut wel kunnen dan kan zelfs een domme VB'er het bezwaarlijk slechter doen imo :)

)toch iemand die namen noemt. maar morel is nieuw, van hecke ne annemans zitten niet ih Vlaams parlement. Van Gaever kan me niet overtuigen maar dat is persoonlijke visie.

lievendr
15 juni 2004, 19:48
Maar ik denk dat er meer in het blok zit hoor.
De manier waarop ze omgaan met het volk, punten kiezen, propaganda voeren,... is niet voor idioten. En dat lukt niet met 3,5 man.
er is een hemelsbreed verschil tussen campagne voeren, oppositie voeren (waar n-va beter in was) en het beleid daadwerkelijk voeren.

Knuppel
15 juni 2004, 20:07
Ik ken enkel de Vlaams Blok mandatarissen die af en toe op tv te zien waren vermits ik geen Vlaams Blokker ben en me nooit echt verdiept heb in die partij. FDW valt voor mij direct af maar Annemans en Van Hecke lijken mij minstens zo bekwaam als Marino Keulen of Patricia Ceysens.
Dat Annemans en Van Hecke vandaag in het federale parlement zitten lijkt me ook geen probleem gezien er onder paars een stoelendans plaatsgreep in de Vlaamse regering van maar liefst 19 politici.

de Vexille
15 juni 2004, 20:33
Ik ben wel de allerlaatste die de kopstukken van het Blok een gebrek aan intelligentie zal verwijten. En als intelligente mensen zien zij maar al te goed in dat hun kiespubliek ontzettend divers is: gaande van overtuigde hard-liners over gedesillusioneerden op zoek naar een antwoord tot proteststemmers die uit berekening kiezen voor het Blok (eens een experimentje wagend). En bij al die groepen (er zijn er nog veel meer) leven heel uiteenlopende verwachtingen. De één geniet van het harde, compromisloze standpunt en droomt luidop van massale deportaties met vloten C-130's. De ander staat klaar om desnoods gewapenderhand de Vlaamsche belangen te verdedigen. En weer een ander hoopt dat het met het Blok in het bestuur een heel stuk gematigder (doch vastberaden) zal gaan. Een andere groep hoopt stilletjes dat het Blok nooit in een bestuur moet terechtkomen en/of wanneer dat toch gebeurt, dat het zich finaal in de vernieling zal regeren en/of dat er altijd nog de veiligheid is onder de vorm van de meer "vertrouwde" regeringspartner.

Al die verwachtingen voldoen... Neen, da's onmogelijk. En dat weten de kopstukken heel goed. Teveel water in de wijn om toch maar mee te regeren en een deel van de achterban stapt op omdat het blok zich zou bezondigen aan "postjesjagerij" en z'n principes verkoopt voor een bord linzen. Al te radikaal uit de hoek komen en plein public schrikt de meer gematigde vleugel af en het Blok verliest een behoorlijk pak stemmen en/of wordt de coalitie uitgejaagd. Slachtofferrol spelen zal dan ook veel moeilijker zijn onder de hagel van weldegelijk gefundeerde kritiek. Het Blok als schandknaap... ondenkbaar. Te weinig Vlaams zou de flaminganten de kast opjagen. Te veel zou een zeer groot deel van de kiezers schokken; want het separatisme... ach zovelen beseffen zelfs niet eens dat het Blok hun België en "hun monarchie" wil opdoeken. Opnieuw verlies dus...

Nee, zolang het BLok als "Blok" opkomt en zichzelf dus niet moet opheffen en hervormen, kan het niet anders dan met de zweep in de hand langs de kant staan schreeuwen en roepen. Zolang kan het Blok haar geniale, maar oh zo perfide communicatiestrategie uitwerken. Aanklagen en "klare" oplossingen aanbieden die eigenlijk verre van "klaar en concreet" zijn. Ik heb ze hier nog niet gehoord, die concrete beleidslijnen van het Blok...

Wat het politiek personeel betreft... Altijd dezelfde vier, vijf namen circuleren; de namen van de mensen die namens de partij "mogen" spreken. En van die kopstukken zitten er een aantal in een functie die hen niet toelaat om in een Vlaamse regering te stappen. Dus vergeet Annemans en VanHecke... Als ik de staat van dienst van de verkozenen bekijk en zo ruwweg eens tegen het licht hou, dan wil ik ze zelfs nog het voordeel van de twijfel geven... maar ministrabel????? I don't think so.

Knuppel
15 juni 2004, 20:43
Zowat de helft van wat er vandaag in de Vlaamse én de federale regering zit is evenmin 'ministrabel'.

In elke partij heb je verschillende strekkingen. De VLD is pas een bont allegaartje geworden om toch maar 'de grootste volkspartij' te kunnen worden. Vivant sluit daar het rijtje. De N-VA zit bij de CD&V. Spirit en groenen bij de SP-A.
Je argumenten slaan dus op alle partijen.

Als men dat toch zo overtuigd is dat dit het einde zou zijn van het Vlaams Blok, wat houdt hen dan nog tegen?

de Vexille
15 juni 2004, 21:51
Zowat de helft van wat er vandaag in de Vlaamse én de federale regering zit is evenmin 'ministrabel'.

In elke partij heb je verschillende strekkingen. De VLD is pas een bont allegaartje geworden om toch maar 'de grootste volkspartij' te kunnen worden. Vivant sluit daar het rijtje. De N-VA zit bij de CD&V. Spirit en groenen bij de SP-A.
Je argumenten slaan dus op alle partijen.

Als men dat toch zo overtuigd is dat dit het einde zou zijn van het Vlaams Blok, wat houdt hen dan nog tegen?

Kijk, da's nu weer het klassieke Blok-discours dat we in alle debatten, spreekbeurten en pamfletten keer op keer horen wanneer er een concrete vraag gesteld wordt. Verwijzen naar de "anderen" en afgeven op hoe "slecht" de andere partijen wel niet zijn...

Ik zal het simpel stellen:

Feit: FDW heeft het initatiefrecht geclaimd en eist minstens betrokken te worden bij de formatie. Dat wil zeggen dat het Blok een voorstel wil doen.

Feit: Het Blok heeft nog geen enkele concrete beleidslijn of maatregel voorgesteld binnen de beleidsdomeinen van de Vlaamse regering. Niet in de pamfletten, niet in het programma en niet in de debatten. Buiten wat heel algemene principes waarmee het eigenlijk aansluit bij zowat alle centrum-rechtse partijen... Stoere slogans, harde (vaak terechte) kritiek, maar geen constructieve voorstellen.

Feit: Het Blok heeft een aantal verkozenen in het Vlaams Parlement; wie van die verkozenen is ministrabel? Met welke "teamleden" zou Leterme moeten gaan samenwerken en welke beleidsdomeinen wil het Blok dan claimen?

Logische vraagstelling toch?
Antwoorden "dat de anderen het ook niet goed doen" is m.i. hier bijzonder zwak. Als dat het enige is waartoe het Blok in staat is, dan hoeft het zelfs niet eens aan te kloppen bij de formateur...

Löwe
15 juni 2004, 22:11
vergeet niet dat de verwachtingen van de kiezers heel hoog zullen liggen. "Anders dan de anderen", remember.

Dat is waar...

Seba
16 juni 2004, 00:17
de Vexille is weer nagels met koppen aan het slagen, zelfs Knuppel zal het moeten toegeven. nog een ander nefast gevolg van de overwinning van het Blok: maar liefst 32 parlementsleden, dat is gigantisch veel, waarvan waarschijnlijk een 25-tal complete nietsnutten (cf. rapport van de Standaard dat neit subjectief kan genoemd worden aangezien FDW één van de hoogste scores haalde met 7/-onderscheiding)

Bobke
16 juni 2004, 00:28
wie kunnen ze naar voor schuiven als minister, want buiten de Winter loopt er tich niet veel vets rond op het Vlaams niveau bij het Blok?

op welke post gaan die ministers zetelen? alle communautaire zaken en vreemdelingenzaken liggen federaal, en we weten allemaal dat het Blok daar nooit geraakt.
Persoonlijk vind ik FDW de minst bekwame van de top.
Anderzijds vraag ik mij af hoeveel overlopers er zouden zijn moest het cordon er niet zijn.
Voor de rest deel ik uw mening.

Bobke
16 juni 2004, 00:56
Zet de deur open en als puntje bij paaltje komt, zullen ze NIET meeregeren. Ofwel zal het Blok zelf stellen dat het "teveel water bij de wijn moet doen" of "niet genoeg strategische ministerposten krijgt" of een ander excuus. Ofwel zal blijken dat het bestuursprogramma van het Blok manifest onbeschaafd is... ook in de ogen van de eigen Blok-aanhang.

Dat is een punt waar de top van die partij m.i. te weinig rekening mee heeft kunnen houden: voor de één zal het Blok zeer hard en compromisloos moeten zijn (wat ze nu al continu beloven) en voor de ander moet het Blok zich verder "beschaafd" opstellen (waarmee ze ook al een tijdje bezig zijn). De splijtzwam ligt klaar... zolang er langs de kant geschreeuwd kan worden valt dit niet zo op, maar eens het vuur aan de schenen...

Maar die koers zou voor Leterme neerkomen op een zeer gevaarlijk kansspel met het voortbestaan van de CD&V als inzet. Zeer gevaarlijk en zeer hoog spel ! Ik begrijp waarom hij hier heel zwaar aarzelt en twijfelt.

Maar ja, ik heb zelf gemakkelijk praten he. Als het misloopt komt het niet op mijne kop terecht. Dus... het voordeel van de twijfel voor Leterme.
Inderdaad een hoog en gevaarlijk spel denk ik.
Stel dat ze inderdaad met een van die smoesjes weigeren om mee te regeren als ze gevraagd worden.
Dan is het cordon gebroken en kunnen ze vanuit de oppositie de nodige capabele mensen aantrekken tegen de volgende verkiezing.