PDA

View Full Version : Vivas : huurders doen hun zeg over hun huisvestingsmaatschappij


Politics.be
8 december 2011, 12:20
Sociale huurders doen hun zeg over hun sociale huisvestingsmaatschappijHoe de kwaliteit van de sociale huisvesting verhogen en de tevredenheid onder de huurders doen toenemen? De consensus groet dat dit kan door de bewoners meer te betrekken bij de werking van hun sociale huisvestingsmaatschappij. Ook het beleid hecht steeds meer belang aan bewonersparticipatie. In het nieuwe erkenningsbesluit voor de sociale huisvesting krijgen de huurders een belangrijke rol toebedeeld. Maar hoe zit dat erkenningsbesluit nu precies in elkaar? Zal er echt rekening gehouden worden met de bewoners? Op zaterdag 10 december zoekt VIVAS, samen met bijna 500 sociale huurders en Vlaams minister van Wonen Freya Van den Bossche, een antwoord op deze vragen. Het congres vangt aan om 9u45 en vindt plaats in Flanders Expo te Gent.


Wat is VIVAS?

VIVAS is een samenwerkingsverband van georganiseerde lokale bewonersgroepen en actieve bewoners in de sociale huisvesting. Met de ondersteuning van Samenlevingsopbouw Vlaanderen verdedigt VIVAS de gemeenschappelijke belangen van sociale huurders. Vier thema’s staan daarbij centraal: betaalbare sociale huisvesting, een leefbare woonomgeving, inspraak van sociale huurders in het woonbeleid en betere communicatie tussen huurders en hun sociale huisvestingsmaatschappijen.

De bewonerscongressen

Het cement van het samenwerkingsverband zijn de jaarlijkse bewonerscongressen. Op deze congressen ontmoeten sociale huurders elkaar, informeren ze zich over hun gemeenschappelijke situatie en discussiëren ze over oplossingen voor problemen waarmee ze vaak kampen. Op het bewonerscongres van 10 december zullen bijna 500 sociale huurders uit lokale bewonersgroepen aanwezig zijn.

Programma

Het tiende bewonerscongres vangt aan om 9u45. In de voormiddag stelt VIVAS kritische vragen aan de minister van Wonen, Freya Van den Bossche. De Gentse SHM WoninGent licht haar werking toe en er wordt stilgestaan bij het nieuwe erkenningsbesluit in de sociale huisvesting. ‘s Namiddags hebben de deelnemers de keuze tussen verschillende activiteiten zoals een bezoek aan sociale huisvestingsprojecten of een rondvaart op de Gentse wateren.

Het erkenningsbesluit

Het erkenningsbesluit werd in 2010 goedgekeurd om de sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM) te evalueren en te ondersteunen. Visitatiecommissies zullen vanaf volgend jaar de prestaties van de sociale huisvestingsmaatschappijen beoordelen op een hele reeks domeinen waaronder woonkwaliteit, betaalbaarheid en sociaal beleid. Bewoners zullen daarbij hun zeg mogen doen over de werking van hun SHM en daarnaast zullen de visitatoren ook evalueren op welke manier de SHM haar bewoners betrekt.

VIVAS eist:

Het Vlaamse Woonbeleid wil met het erkenningsbesluit bewonersparticipatie in de Vlaamse sociale huisvesting stimuleren. Maar ze heeft nagelaten de nodige omkadering te voorzien om dit mogelijk te maken. VIVAS ontwikkelde daarom een reeks concrete aanbevelingen waardoor het erkenningsbesluit wel degelijk een katalysator voor bewonersparticipatie kan worden. We lichten er drie toe.

1. Een visitatiecommissie die voeling heeft met sociaal wonen

De visitatoren moeten praktische voeling hebben met bewonersparticipatie en in staat zijn om een constructieve dialoog aan te gaan met de sociale huurders. Daarom moet meer aandacht besteed worden aan de samenstelling van de visitatiecommissie en aan continue vorming en ervaringsuitwisseling.

2. Een brede bewonersbevraging

We pleiten voor het gebruik van een brede bewonersenquête die op een objectieve manier peilt naar de mening van bewoners over klantvriendelijkheid en communicatie, maar ook over cruciale thema’s zoals betaalbaarheid of woonzekerheid. De visie van bewoners zal zo meer gewicht krijgen in de prestatiebeoordeling. Het is bovendien zeker op korte termijn de enige realistische methode om ook de mening van moeilijk bereikbare groepen aan bod te laten komen.

3. De mening van bewoners moet echt meetellen

De sociale huurders hebben als klant en als burger het recht hun SHM te evalueren. Het gesprek tussen bewoners en visitatoren is daarom zeer belangrijk maar moet beter voorbereid worden. Anonimiteit staat voorop en er moet meer duidelijkheid komen over hoe de visie van bewoners zal wegen op het visitatierapport en hoe bewoners betrokken zullen worden bij de opvolging van de visitatie.

Het Vlaamse woonbeleid beklemtoont de laatste jaren consequent het belang van bewonersparticipatie. Met het erkenningsbesluit heeft ze nu de kans de daad bij het woord te voegen. We pleiten er voor dat bij de tussentijdse evaluatie van de visitatiemethode wordt nagegaan of het systeem van prestatiebeoordelingen effectief bewonersparticipatie in de Vlaamse sociale huisvesting stimuleert.

************************************************** **************************************************

Bron: politics.be (http://www.politics.be/persmededelingen/31062/)

eno2
8 december 2011, 12:23
bewonersparticipatie.
Ge moet er eerst binnenraken
Ik heb twee keer zes jaar op de wachtlijst gestaan als langdurig oudere dopper onder de armoedegrens (jaja, ouder zijn is langdurig)

betaalbare sociale huisvesting,
En toen ik een toewijzing kreeg na de eerste zes jaar op de wachtlijst, bleek de huur voor een eenslaapkamer-appart 320€ te zijn (2006) tegen 270€ in het tweeslaapkamer dat ik betrok in de privé (weliswaar sindsdien afgebroken wegens bouwval)

VIVAS is een samenwerkingsverband van georganiseerde lokale bewonersgroepen en actieve bewoners in de sociale huisvesting. Met de ondersteuning van Samenlevingsopbouw Vlaanderen verdedigt VIVAS de gemeenschappelijke belangen van sociale huurders. Vier thema’s staan daarbij centraal: betaalbare sociale huisvesting, een leefbare woonomgeving, inspraak van sociale huurders in het woonbeleid en betere communicatie tussen huurders en hun sociale huisvestingsmaatschappijen.

Absoluut noodzakelijk, een dergelijke samenbundeling van huurderskrachten.
Ik heb moeten EXPATRIËREN om een betaalbaar onderkomen te vinden. Gelukkig kon ik dat op klein pensioen zijnde.

Op het bewonerscongres van 10 december zullen bijna 500 sociale huurders uit lokale bewonersgroepen aanwezig zijn.

Ik dus niet:lol:

of een rondvaart op de Gentse wateren.
Ik ga liever zwemmen in Canarische wateren.

roger verhiest
8 december 2011, 12:29
Ge moet er eerst binnenraken
Ik heb twee keer zes jaar op de wachtlijst gestaan als langdurig oudere dopper onder de armoedegrens (jaja, ouder zijn is langdurig)


En toen ik een toewijzing kreeg na de eerste zes jaar op de wachtlijst, bleek de huur voor een eenslaapkamer-appart 320€ te zijn (2006) tegen 270€ in het tweeslaapkamer dat ik betrok in de privé (weliswaar sindsdien afgebroken wegens bouwval)

Een huurdersbond voor huurders van bouwvallige appartementen oprichten ?

eno2
8 december 2011, 12:33
Een huurdersbond voor huurders van bouwvallige appartementen oprichten ?:cheer:

Ge kunt er mee lachen maar ik heb daar wel zes jaar gewoond voor ze het onder mijn gat afbraken:-(

En ik mijn boeltje duur moest opslaan en in een gemeubileerd vakantie-appartement trekken tot ik iets betaalbaars vond in de buurt, ook bouwvallig, na twee maand vakantie om niet weer dakloos te worden.

Het schijnt dat de normen streng verstrengd zijn voor verhuurders, dat is trouwens de reden waarom mijn volgende verhuurder er mij uit gezet heeft en zijn appart niet meer verhuurde: hij zou het totaal moeten renoveren hebben.(2009)