PDA

View Full Version : Fractie Frieda


Fribre
17 juni 2004, 17:25
N-VA kandidate Frieda Brepoels (99 464 voorkeurstemmen) zal Geert Bourgeois (133 430 voorkeurstemmen) opvolgen in het Europees Parlement. Vraag is: in welke fractie zal zij zetelen? Terzijde: als opvolgster haalde Brepoels meer stemmen dan lijsttrekker Bart Staes (Groen!), Marie Rose Morel (2e plaats, VB) of Anne Van Lancker (2e plaats, SP.A).


Info:
Fractie Europese Vrije Alliantie (http://www.efa-dppe.org) (klik op Flemish)
Fractie Europese Volks Partij (http://www.epp-ed.org)

Vlaanderen Boven
17 juni 2004, 17:29
Ik ben geneigd te zeggen EVA...maar was er geen sprake van een Spirit-boycot of zo?

Fribre
17 juni 2004, 17:34
Nelly Maes (Spirit, voorzitster EVA) liet in de Knack van vorige week uitschijnen dat ze geen problemen zou hebben tegen een toetreding van de N-VA tot de fractie. Deze week echter stond er een recht van antwoord in de Knack van Brepoels en Van Dijck, waarin ze verklaren dat Spirit wel degelijk zijn veto heeft gebruikt toen N-VA (hoewel toen onvertegenwoordigd) in 2001 wou toetreden tot de EVA, hoewel alle andere regionalistische fractiepartijen (ERC, PW, Sc P,...) pro toetreding N-VA waren. Nu liggen de kaarten anders: Spirit heeft geen vertegenwoordiger niet meer in EP, en aangezien de fractie in zijn geheel 4 zetels meer heeft nu (van 48 naar 44 geloof ik), plus het feit dat Maes niet meer zal dwarsliggen, sterkt mijn geloof dat Brepoels naar de (The Greens/) EVA zal gaan. Wat ik ook goed vindt.

vrijevlaming
17 juni 2004, 17:57
ik dacht, maar kan ook verkeerd zijn, dat in de kartelafspraken stond dat verkozen n-va'ers in de evp moesten gaan zetelen. Maar ik kan ook verkeerd zijn

Fribre
17 juni 2004, 18:02
Welke afspraken werden er gemaakt rond de Europese verkiezingen ivm de fracties? Ik bedoel: als er een N-VA kandidaat verkozen zou geraken voor Europa, zit deze dan automatisch bij de EVP of kan hij/zij kiezen (EVA, onafhankelijk, ...)?

N-VA kan zich kandidaat stellen om toe te treden tot de EVP. De EVP onderzoekt de aanvraag dan in het licht van een aantal basiscriteria van de EVP en een advies dat zal worden gevraagd aan CD&V. Zowel voor wat betreft de basiscriteria van de EVP als voor wat betreft het advies van CD&V zie ik geen bezwaren. Als N-VA een aanvraag indient om lid te worden van de EVP, dan stelt dit dus geen problemen.

Vlaanderen Boven
17 juni 2004, 18:05
Ik denk dat het idd beter is als N-VA toetrad tot de EVA en zich zo regionalistisch kan profileren...is de EVA zelf eerder links of rechts (ik zie dat ze samen met The Greens zijn?) of is het bindmiddel gewoon regionalisme?

Fribre
17 juni 2004, 18:16
Democratische Partij van Europese Volkeren-Europese Vrije Alliantie (DPEV-EVA)

Grondslagen
De DPEV-EVA is een Europese politieke partij die binnen de Europese Unie partijen verenigt met een regionaal, nationalistisch of autonomistisch karakter. In 1994 vormden deze partijen een federatie van partijen overeenkomstig de bepalingen van artikel 138A van het het Verdrag van Europese Unie.

De DPEV-EVA is een federatie van politieke partijen die met name het zelfbeschikkingsrecht van de volkeren onderschrijven en verklaren de beginselen van de parlementaire democratie en de mensenrechten te zullen eerbiedigen. (Art. 1 van de statuten)

De DPEV-EVA stelt zich tot doel het inpassen van het democratisch nationalisme en regionalisme in een zodanige politieke structuur dat er concrete initiatieven kunnen worden ontwikkeld op het Europese niveau. Ze bevordert tevens de deelneming aan de Europese politiek door partijen die daar door hun omvang, het kiesstelsel of de grootte van het gebied dat zij vertegenwoordigen, onherroepelijk van uitgesloten zouden zijn. (Art. 2 van de statuten)

Historisch overzicht
De Europese Vrije Alliantie werd in 1981 opgericht als een Asamenwerkingsverband van politieke partijen die, in tegenstelling tot de traditionele gevestigde politieke denkschema's, een integraal-regionalisme voorop stellen (Verklaring van de Conventie van Brussel).

Dezelfde verklaring stelt dat de aangewezen manier om op een menselijke wijze naar de Europese dimensie te groeien de opbouw is op basis van de volksgemeenschappen en de regio's.

De EVA verklaarde toen ook dat de uiteindelijke invoering van één Europese munt een maatregel is die niet enkel de economie zou aanwakkeren maar tevens een grotere sociale rechtvaardigheid op Europese schaal in de hand zou werken.

Doelstellingen
De DPEV staat voor een Europese Unie van vrije en solidaire volkeren die samenwerken volgens het subsidiariteitsprincipe. Ze ijvert voor:

- De bescherming van de mensen- en volkerenrechten,
- De bescherming van het milieu en van een duurzame ontwikkeling,
- De opbouw van een rechtvaardige en solidaire maatschappij waarin het beleid gericht is op vooruitgang, sociale samenhang en gelijkheid van kansen voor alle burgers,
- De heroriëntering van een Europa dat nu teveel wordt opgebouwd rond een economische aanpak die liberalisering, concurrentievermogen en centralisme verheft tot absolute principes, politieke acties die democratisch verlopen en onder geen enkel beding gewelddadig mogen zijn, de afschaffing van nucleaire energie en de ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen, de deelname aan de besluitvorming door regio=s in de Raad van Ministers voor die materies waarvoor ze grondwettelijk bevoegd zijn, de versterking van de rol van het Comité van de regio's.

Aangebrande Phönix
19 juni 2004, 12:55
EVA, ongetwijfeld. Zou goed zijn voor de progressieven binnen de N-VA.

C uit W
19 juni 2004, 13:02
EVA, ongetwijfeld. Zou goed zijn voor de progressieven binnen de N-VA.
Wanneer komt er eens iets voor de conservatieven...

Aangebrande Phönix
19 juni 2004, 13:08
EVA, ongetwijfeld. Zou goed zijn voor de progressieven binnen de N-VA.
Wanneer komt er eens iets voor de conservatieven...

Hadden jullie dat niet reeds? :)

Even neerdwalend van Europese sferen en mij wedernestelend in Vlaamse politieke panorama's...

Waarom zouden progressieve en conservatieve nationalisten zich niet verenigen in de N-VA? Ik denk dat net een van de sterkere punten van de N-VA is dat ze zich niet laat leiden door klassieke breuklijnen maar in alles de rede laat spreken.
Mijn opmerking was geen verzuchting om de N-VA om te vormen tot een volwassener versie van Spirit, maar eerder om het progressieve een beetje te versterken binnen de partij. Vooral in de publieke opinie is het beeld ontstaan van een net-aanvaardbaar-afkooksel-van-het-Blok. (Denk maar aan de situering van de N-VA op de "links-rechts-as" van Doedestemtest) Zou het niet beter zijn om als partij eens waarlijk die tegenstelling te overstijgen?

N-VA
19 juni 2004, 14:24
Europese Vrije Alliantie (EVA)!

Vlaanderen Boven
19 juni 2004, 16:34
Wanneer komt er eens iets voor de conservatieven...

Hadden jullie dat niet reeds? :)

Even neerdwalend van Europese sferen en mij wedernestelend in Vlaamse politieke panorama's...

Waarom zouden progressieve en conservatieve nationalisten zich niet verenigen in de N-VA? Ik denk dat net een van de sterkere punten van de N-VA is dat ze zich niet laat leiden door klassieke breuklijnen maar in alles de rede laat spreken.
Mijn opmerking was geen verzuchting om de N-VA om te vormen tot een volwassener versie van Spirit, maar eerder om het progressieve een beetje te versterken binnen de partij. Vooral in de publieke opinie is het beeld ontstaan van een net-aanvaardbaar-afkooksel-van-het-Blok. (Denk maar aan de situering van de N-VA op de "links-rechts-as" van Doedestemtest) Zou het niet beter zijn om als partij eens waarlijk die tegenstelling te overstijgen?

Idd, ik ben redelijk progressief en heb me altijd thuisgevoeld bij de N-VA (iets minder nu het kartel er is...) ondanks het 'conservatieve' karakter ervan. Voor mij, en de N-VA, heeft altijd het Vlaamse de voorrang gekregen...bij het Vlaams Blok zou ik nooit thuishoren, dat heeft een uitgesproken (extreem?)rechts karakter.

zorroaster
19 juni 2004, 16:37
Ik hoop ook op de EVA, maar alles hangt af van de reactie van Spirit helaas. Nu ze gefrustreerd zijn door de tegenvallende score van Anciaux en zowel Maes als Talhaoui moeten thuisblijven, zou het best kunnen dat ze de deur weerom dichtslaan.

giserke
19 juni 2004, 16:37
Eens tonen welke belachelijke figuren dat zijn bij Spirit:

Mijn vraag aan els van weert:
Waarom heeft Nelly Maes haar veto gesteld tegen de toetreding van de N-VA tot de EVA?

Nelly is voorzitter van Eva en doet dat op een correcte en neutrale wijze. Nelly heeft dus geen veto's gesteld. Spirit heeft als Eva partner wel vragen gesteld bij het lidmaatschap van N-VA omwille van de onduidelijkheid op dat moment. Niets is voor de eeuwigheid. Hoe sterker de regionalisten in Europa zijn, hoe beter. Maar eendracht is wel een essentiële voorwaarde voor kracht natuurlijk.

Mijn antwoord op els van weert:

Omwille van de onduidelijkheid?
Mag ik er u aan herinneren dat het partijstatuten en het manifest al volledig op het partijcongres was gestemd voor dat Nelly haar 'bedenkingen' geuit had over de N-VA. De partijstructuur en programma en manifest was zelfs eerder klaar dan die van Spirit
Over en onduidelijke situatie is dus geen sprake.
Wat zei u daar over Nelly is neutraal? Komt ze dan niet uit het VU nest waar ze koos voor Spirit? Is dit een neutraal persoon?

Fribre
19 juni 2004, 18:03
Ik denk (of hoop) dat de EVA het rationeel gaat bekijken: de fractie De Groenen/EVA is teruggevallen van 48 naar 41 zetels. Vlaanderen heeft (voorlopig) geen enkele vertegenwoordiger meer voor het deel EVA (voor het deel De Groenen: Bart Staes) dus het lijkt me het best dat ze de kandidatuur van N-VA aanvaarden.

Over de frustratie bij Spirit: niet vergeten dat Nelly zelf aan de kant geschoven is door Spirit (op vraag van SP.A)

Vlaanderen Boven
19 juni 2004, 18:12
Over de frustratie bij Spirit: niet vergeten dat Nelly zelf aan de kant geschoven is door Spirit (op vraag van SP.A)

Ja? Hier heb ik niets over gehoord. Kun je wat meer uitleg geven?

Fribre
19 juni 2004, 18:18
Over de frustratie bij Spirit: niet vergeten dat Nelly zelf aan de kant geschoven is door Spirit (op vraag van SP.A)

Ja? Hier heb ik niets over gehoord. Kun je wat meer uitleg geven?

Nelly heeft haar (opvolgers)plaats moeten afstaan aan 'verruimingskandidate' Talhaoui Fauzaya. De opvolgersplaats wel te verstaan, want zo werkt dat bij Spirit. Bij Spirit gingen ze ervan uit dat lijsttrekker Anciaux een zetel zou kunnen binnenhalen. Quod non. Nelly kreeg de onmogelijke 6e plaats op de effectieve lijst.

Over dat 'op vraag van de SP.A': dat is natuurlijk niet bevestigt, maar slechts een interpretatie van mijnentwege. Immers, wat doet de belgicistische Talhaoui, bij Spirit? Mijn gedacht: SP.A was maar al te gewillig om deze Groene binnen te halen, om zo Groen! nog meer te kunnen compromiteren, maar wou er zelf geen plaats op de lijst voor opgeven, dus werd ze bij Spirit 'geparkeerd', die er hun enige Europese (vrij zekere) plaats voor gebruikten, ten nadele van Nelly Maes.

Aangebrande Phönix
19 juni 2004, 18:35
Wat sommige SP.a-leden er niet van weerhield op te roepen Nelly te stemmen..

zorroaster
19 juni 2004, 21:58
Ja? Hier heb ik niets over gehoord. Kun je wat meer uitleg geven?

Nelly heeft haar (opvolgers)plaats moeten afstaan aan 'verruimingskandidate' Talhaoui Fauzaya. De opvolgersplaats wel te verstaan, want zo werkt dat bij Spirit. Bij Spirit gingen ze ervan uit dat lijsttrekker Anciaux een zetel zou kunnen binnenhalen. Quod non. Nelly kreeg de onmogelijke 6e plaats op de effectieve lijst.

Over dat 'op vraag van de SP.A': dat is natuurlijk niet bevestigt, maar slechts een interpretatie van mijnentwege. Immers, wat doet de belgicistische Talhaoui, bij Spirit? Mijn gedacht: SP.A was maar al te gewillig om deze Groene binnen te halen, om zo Groen! nog meer te kunnen compromiteren, maar wou er zelf geen plaats op de lijst voor opgeven, dus werd ze bij Spirit 'geparkeerd', die er hun enige Europese (vrij zekere) plaats voor gebruikten, ten nadele van Nelly Maes.

Zo laag is Spirit tegenwoordig al gezonken, dat ze verdienstelijke anciens defenestreren om een handpop uit de grote poppenkast van Stevaert een stekje te bieden.

Het afhaken van ex-VU'ers bij Spirit is nog nooit zo groot geweest. Drie van de vier zittende Vlaamse parlementsleden verdwenen (Lauwers, Bex en De Cock), de ganse partij ten dienste gesteld van Berts grote "interculturele" project in Brussel terwijl ze in Vlaanderen gewoon oplost...

Philips Inc.
24 juni 2004, 19:40
Ik hoop ook op de EVA, maar alles hangt af van de reactie van Spirit helaas. Nu ze gefrustreerd zijn door de tegenvallende score van Anciaux en zowel Maes als Talhaoui moeten thuisblijven, zou het best kunnen dat ze de deur weerom dichtslaan.

Zonder Europees spirit-verkozene zal dit niet langer mogelijk zijn, denk ik. We kunnen proberen, zo niet smijten we het in de pers.

zorroaster
24 juni 2004, 23:39
Ik hoop ook op de EVA, maar alles hangt af van de reactie van Spirit helaas. Nu ze gefrustreerd zijn door de tegenvallende score van Anciaux en zowel Maes als Talhaoui moeten thuisblijven, zou het best kunnen dat ze de deur weerom dichtslaan.

Zonder Europees spirit-verkozene zal dit niet langer mogelijk zijn, denk ik. We kunnen proberen, zo niet smijten we het in de pers.

Helaas, het reglement van de EVA staat alle leden toe veto's te stellen, of ze nu een verkozene leveren aan de fractie of niet. Een groot aantal van de partijen die zijn aangesloten bij EVA hebben immers helemaal geen Europese verkozene.

Zolang Spirit zijn veto ten opzichte van de N-VA niet opheft, blijft de deur voor ons gesloten.

giserke
25 juni 2004, 08:10
een ding is wel zeker, zelfs al zou spirit geen bezwaar meer maken kan frieda moeilijk zetelen in de EVA. Omdat ze verkozen is op een EVP lijst.
Wat wel mogelijk is dat ze nauwe banden opbouwt tussen N-VA en de EVA voor de volgende verkiezingen.

Philips Inc.
25 juni 2004, 12:59
een ding is wel zeker, zelfs al zou spirit geen bezwaar meer maken kan frieda moeilijk zetelen in de EVA. Omdat ze verkozen is op een EVP lijst.
Wat wel mogelijk is dat ze nauwe banden opbouwt tussen N-VA en de EVA voor de volgende verkiezingen.

Zou ik ook liever hebben. Al noopt de realiteit nu een ander koers te varen. Frieda kan zich wel profileren als diegene die opkomt voor een democratische en doorzichtiger Europ.

We zullen wel zien of binnen vijf jaar Spirit nog bestaat. Anciaux verliest langzaamaan zijn pluimen, en vooral, in zijn entourage zit geen enkel stemmenkanon. Spirit kon geen betere naam verzinnen, want het is langzaam aan het verdampen.