PDA

View Full Version : euthanasie


ridderke
19 juni 2004, 00:09
Ik vroeg me af wat jullie van euthanasie vinden.

Mijn mening is als iemand ondraagelijke pijn heeft en het leven echt geen nut meer is en een lijdens weg is geworden dat men dat euthanasie mag plegen.

Wat vinden jullie?? :smilecol:

Aangebrande Phönix
19 juni 2004, 13:46
Akkoord, volgende kwestie.

skaldis
24 juni 2004, 18:03
Over zo'n dingen zijn geen wetten nodig. Het is aan de mensen en hun direkte omgeving om daar zelf over te beslissen. Ik vind ook niet dat ge in zulke gevoelige persoonlijke materie principieel moet handelen.

Herman Desmedt ©HD
24 juni 2004, 19:48
Als ongelovige vraag ik me af wat deze vraag hier komt doen.
Natuurlijk weet ik ook dat de meeste geloofsovertuigingen er op dit punt een moraal op na houden tegen die euthanasie.
Dus is er toch een link met dit subforum, maar dat mocht wel eens duidelijk gesteld worden in de vraag.

Verder is voor mij euthanasie een puur individuele vraag en bij democratisch gestemde wet toegelaten. Daar heb ik niet het minste probleem mee.

Nynorsk
29 juni 2004, 15:16
Over zo'n dingen zijn geen wetten nodig. Het is aan de mensen en hun direkte omgeving om daar zelf over te beslissen. Ik vind ook niet dat ge in zulke gevoelige persoonlijke materie principieel moet handelen.

Het is inderdaad aan de mensen en hun directe omgeving om een beslissing te nemen daaromtrent, maar ik ben er niet mee eens dat er daarom geen wetten voor nodig zijn... Euthanasie moet op een vreedzame wijze gebeuren, en dat kan eigenlijk enkel dmv toedienen van stoffen. Het toedienen van die stoffen moet legaal zijn, en zonder extra wet zijn die niet legaal.

FallenByTheHand
29 juni 2004, 16:30
Er moet idd euthanasie-recht zijn.

Percalion
29 juni 2004, 18:49
euthanasie moet kunnen. geen enkele godsdienst heeft het recht mensen op te sluiten in hun lijden.

Foundation
30 juni 2004, 22:16
Euthanasie is een recht, maar zulke gevoelige materie moet, zeker inzake rechtszekerheid, goed en duidelijk ingekaderd worden in de wet.

Dit is nu afdoende het geval, lijkt me.

Rock Against Communism
1 juli 2004, 08:57
euthanasie zou moeten mogelijk zijn, maar enkel in het geval dat er écht niets anders meer kan gedaan worden. Men moet natuurlijk de patient zijn/haar pijn proberen te verzachten (morfine, etc.) en dit desnoods met de dood tot gevolg.

noot: het heeft er misschien totaal niets mee te maken, maar ik ben wel tégen abortus. Gewoon even vermelden dat ik op ethisch vlak dus n�*et onze paarse regering volg.

Thomas Hx
1 juli 2004, 10:28
euthanasie moet kunnen. geen enkele godsdienst heeft het recht mensen op te sluiten in hun lijden.

Eenieder beslist mijn waarde Percalion. Als ik omwille dat ik geloof zeg dat ik weiger euthanasie te plegen is dat mijn zaak niet die van de Godsdienst.

Ik ben voor Euthanasie, alleen zou ik ze nooit plegen en nooit laten plegen. Vanwege mijn geloof. Maar ik wil wel degene die niet-gelovig zijn de kans geven om een einde aan hun leven te maken.

Thomas

perotinus
2 juli 2004, 22:48
Ik ben voor Euthanasie, alleen zou ik ze nooit plegen en nooit laten plegen. Vanwege mijn geloof. Maar ik wil wel degene die niet-gelovig zijn de kans geven om een einde aan hun leven te maken.Hoe genereus! Is het ooit al bij u opgekomen dat het überhaupt niet aan u is om die kans te geven?

Thomas Hx
3 juli 2004, 08:09
Ik ben voor Euthanasie, alleen zou ik ze nooit plegen en nooit laten plegen. Vanwege mijn geloof. Maar ik wil wel degene die niet-gelovig zijn de kans geven om een einde aan hun leven te maken.Hoe genereus! Is het ooit al bij u opgekomen dat het überhaupt niet aan u is om die kans te geven?

Neen idd, maar ik zou mij er net zo goed tegen kunnen verzetten zoals vele andere gelovigen...

perotinus
3 juli 2004, 09:05
Hoe genereus! Is het ooit al bij u opgekomen dat het überhaupt niet aan u is om die kans te geven?

Neen idd, maar ik zou mij er net zo goed tegen kunnen verzetten zoals vele andere gelovigen...Ongetwijfeld. Maar dat verandert niets aan het feit dat het geven van het recht op euthanasie (of andere bijzonder moeilijke filosofische standpunten) niet behoort tot het basisrecht van religieuze of levensbeschouwelijke stelsels, maar imho slechts tot de gemeenschap in haar totaliteit.

Thomas Hx
3 juli 2004, 09:15
Neen idd, maar ik zou mij er net zo goed tegen kunnen verzetten zoals vele andere gelovigen...Ongetwijfeld. Maar dat verandert niets aan het feit dat het geven van het recht op euthanasie (of andere bijzonder moeilijke filosofische standpunten) niet behoort tot het basisrecht van religieuze of levensbeschouwelijke stelsels, maar imho slechts tot de gemeenschap in haar totaliteit.

Inderdaad, daarom dat ik toch ook voor ben :p. enkel pas ik het nooit toe vanwege mijn religie.

Heb ik die persoonlijke vrijheid nog?

Dank u :).

perotinus
3 juli 2004, 09:48
Ongetwijfeld. Maar dat verandert niets aan het feit dat het geven van het recht op euthanasie (of andere bijzonder moeilijke filosofische standpunten) niet behoort tot het basisrecht van religieuze of levensbeschouwelijke stelsels, maar imho slechts tot de gemeenschap in haar totaliteit.

Inderdaad, daarom dat ik toch ook voor ben :p. enkel pas ik het nooit toe vanwege mijn religie.

Heb ik die persoonlijke vrijheid nog?

Dank u :).
Waar probeer ik u die persoonlijke vrijheid af te nemen? Mijn punt is: het is niet aan gelovigen om dezelfde vrijheid 'te schenken' aan anderen. Dezelfde vrijheid hebben anderen omdat ze mens zijn. Het zou al even gek zijn mocht ik u het recht willen schenken gelovig te zijn.

Thomas Hx
3 juli 2004, 12:15
Inderdaad, daarom dat ik toch ook voor ben :p. enkel pas ik het nooit toe vanwege mijn religie.

Heb ik die persoonlijke vrijheid nog?

Dank u :).
Waar probeer ik u die persoonlijke vrijheid af te nemen? Mijn punt is: het is niet aan gelovigen om dezelfde vrijheid 'te schenken' aan anderen. Dezelfde vrijheid hebben anderen omdat ze mens zijn. Het zou al even gek zijn mocht ik u het recht willen schenken gelovig te zijn.

Ik schenk u dat recht ook niet. Enkel was het tot een tijdje geleden verboden door de wet. En moest dat goedgekeurd worden. Als gelovige zou ik daar tegen kunnen zijn. Ik ben dat niet, vanwege dat ik iedereen gun hoe dat hij/zij denkt. Ik zie dat als een algemeen recht. En iedereen beslist wat hij/zij doet met zijn/haar leven zolang hij/zij er geen ander individu bij schaadt.

muggenzifter :p

perotinus
3 juli 2004, 12:28
Waar probeer ik u die persoonlijke vrijheid af te nemen? Mijn punt is: het is niet aan gelovigen om dezelfde vrijheid 'te schenken' aan anderen. Dezelfde vrijheid hebben anderen omdat ze mens zijn. Het zou al even gek zijn mocht ik u het recht willen schenken gelovig te zijn.

Ik schenk u dat recht ook niet. Enkel was het tot een tijdje geleden verboden door de wet. En moest dat goedgekeurd worden. Als gelovige zou ik daar tegen kunnen zijn. Ik ben dat niet, vanwege dat ik iedereen gun hoe dat hij/zij denkt. Ik zie dat als een algemeen recht. En iedereen beslist wat hij/zij doet met zijn/haar leven zolang hij/zij er geen ander individu bij schaadt.

muggenzifter :p
Blijkbaar een beetje kort van geheugen: Maar ik wil wel degene die niet-gelovig zijn de kans geven om een einde aan hun leven te maken.Dit lijkt mij toch te wijzen op een wilsakt, nee?

Thomas Hx
3 juli 2004, 12:29
Ik schenk u dat recht ook niet. Enkel was het tot een tijdje geleden verboden door de wet. En moest dat goedgekeurd worden. Als gelovige zou ik daar tegen kunnen zijn. Ik ben dat niet, vanwege dat ik iedereen gun hoe dat hij/zij denkt. Ik zie dat als een algemeen recht. En iedereen beslist wat hij/zij doet met zijn/haar leven zolang hij/zij er geen ander individu bij schaadt.

muggenzifter :p
Blijkbaar een beetje kort van geheugen: Maar ik wil wel degene die niet-gelovig zijn de kans geven om een einde aan hun leven te maken.Dit lijkt mij toch te wijzen op een wilsakt, nee?

nen ware mierenneuker dus :D


Awel, zij blij dat ik voor euthanasie ben en zaagt tegen een ander 0X

perotinus
3 juli 2004, 12:35
Blijkbaar een beetje kort van geheugen: Dit lijkt mij toch te wijzen op een wilsakt, nee?

nen ware mierenneuker dus :D


Awel, zij blij dat ik voor euthanasie ben en zaagt tegen een ander 0XNeenee, afmaken en onkruid met de wortel uitrukken. Ik wacht geduldig op een weerleggend antwoord (maar dat komt er natuurlijk niet)

Thomas Hx
3 juli 2004, 12:38
nen ware mierenneuker dus :D


Awel, zij blij dat ik voor euthanasie ben en zaagt tegen een ander 0XNeenee, afmaken en onkruid met de wortel uitrukken. Ik wacht geduldig op een weerleggend antwoord (maar dat komt er natuurlijk niet)

Gewoon, mijn gedachten verkeerd geformuleerd. Want ik ga uit van het principe dat iedereen dat recht heeft, maar dat iedereen ook het tegenrecht heeft.

perotinus
3 juli 2004, 12:57
Neenee, afmaken en onkruid met de wortel uitrukken. Ik wacht geduldig op een weerleggend antwoord (maar dat komt er natuurlijk niet)

Gewoon, mijn gedachten verkeerd geformuleerd. Want ik ga uit van het principe dat iedereen dat recht heeft, maar dat iedereen ook het tegenrecht heeft.OK