PDA

View Full Version : België in de Wereld.


§tijn
22 juni 2004, 16:56
Uit een recent onderzoek van Reader's Digest zijn de Belgen het 2e sympathiekste volk.. Maar dat terzijde.
België wordt altijd al beschouwd als grijze muis op Wereldvlak, vroeger was dit anders, en dan bedoel ik de jaren '50. België was één voorstrekkers van de E.U., op wereldvlak waren wij befaamd voor onze Belgische arbeidskracht, productiviteit en kwaliteit. We waren ook een van de voornaamste, doch critici, NATO-partners. Het roemrijke Atomium stond in heel de Westerse wereld bekend en was symbool voor de Belgische innovatie en (post)-industriële vooruitgang.

Maar ik heb het gevoel dat dit allerminst is: België staat nu meer bekend als een soort excentriek, arrogant landje. Louis Michel met z'n genocidewet, de Dutroux-affaire, de dioxine-crisis, André Flahaut en z'n uitspraken zorgen voor publiciteit, weliswaar negatieve.
Enkele voorbeelden:
1. in een aflevering van 'The Simpsons' (nog een redelijk recente) wint Ned Flanders een geldprijs en een journalist vraagt wat hij met dat geld gaat doen, en hij antwoordt "Bibles for the Belgians" (bijbels voor de Belgen). Wat daar nu achter zit is voor mij een raadsel ? Zijn wij dan zo'n anti-Paus ?
2. in de Amreikaanse soap 'West Wing' is er in één bepaalde aflevering een bepaalde conversatie waar de hoofdrolspeler begint 'weet je dan in België er een partij is, het Vlaams Blok, een groepje met neo-nazi's en racisten etc...'. Wat volgde is bekend: F. Dewinter schreef een boze brief naar de producers... . Maar dit allen is weer geen goede publiciteit voor België.

Conclusie: België moet zich terug op de kaart zetten met positieve publiciteit. België moet terug een voortrekkersrol spelen in de wereld.
Maar een andere vraag is: hoe ?

eniotna
11 juli 2004, 18:17
Het eerste voorbeeld is niet echt geldig. Ofwel is het gewoon een domme grap ofwel zijn die Amerikanen zo dom dat ze denken dat "Belgians" leden zijn van een onbeschaafde stam die op een achtergelaten eiland woont.

Projekt
14 juli 2004, 07:32
André Flahaut en z'n uitspraken zorgen voor publiciteit, weliswaar negatieve.


Het enigste dat telt voor Flahaut is public relations, en dit tenkoste van het personeel van Defensie.