PDA

View Full Version : Tsjechoslowakije


UNIE
23 juni 2004, 21:22
De Vlaams-nationale slimmeriken vergelijken het uiteenvallen van Tsjechoslowakije steeds met België. Kan deze vergelijking gemaakt worden?

Tsjechoslowakijke was dan wel een fundamenteel bipolaire, tweetalige federatie, doch ik denk niet dat we kunnen vergelijken.
Immers:

In Tsjechoslowakije was er geen tweetalige hoofdstad die door beide partijen werd opgeeist.
Er was ook geen Monarch die door alle bevolkingsgroepen geliefd was.
Die natie heeft eigenlijk nooit bestaan, twee naties zijn gewoon samengesmeten na het uiteenvallen van Oostenrijk-Hongarije, en er is eigenlijk nooit een nationale identiteit gegroeid. De Belgische gebieden zijn sinds de 15e eeuw min of meer verenigd, en Vlaanderen nog Wallonië waren ooit gescheiden op de manier dat de flaminganten het willen. Voor de 15e eeuw was de scheiding van België immers eerder Oost-West. Het is gewoon niet te ontkennen dat er in België een nationale identiteit bestaat.

Wat niet wil zeggen dat ik het spijtig vond dat dit tweetalige land, tegen de zin van de overgrote meerderheid in beide bevolkingsgroepen, uiteengescheurd werd.

Jullie mening?

België04
23 juni 2004, 23:22
De Tsjechische gebieden behoorden tot de Oostenrijkse kroonlanden, de Slovaakse tot Hongarije. Bij uitbreiding van het Habsburgs gezag omvatte het Rijk het latere Tsjechoslovakije. Die staat heeft uiteindelijk maar 75 jaar bestaan (vanaf 1918-1993). Als dat jammerlijk verhaal ons al iets leert is het wel: politiek is te belangrijk om aan politici over te laten. Volksinspraak, door referenda, is nodig.[/i]

UNIE
24 juni 2004, 11:56
En ook nu hoor ik flaminganten weer pleiten om het volk buiten beschouwing te laten.

Immers: "Het volk begrijpt het nog niet goed. Als ze de voordelen van een Vlaamse staat zouden kennen zouden ze er wel voor kiezen."
Belachelijke stelling, want de separatisten zijn al 90 jaar actief, en zowat elk Vlaams politicus eist nu meer bevoegdheden voor de regio's, en velen zelfs regelrecht confederalisme of separatisme.

Olivier
26 juni 2004, 23:11
En ook nu hoor ik flaminganten weer pleiten om het volk buiten beschouwing te laten.

Immers: "Het volk begrijpt het nog niet goed. Als ze de voordelen van een Vlaamse staat zouden kennen zouden ze er wel voor kiezen."
Belachelijke stelling, want de separatisten zijn al 90 jaar actief, en zowat elk Vlaams politicus eist nu meer bevoegdheden voor de regio's, en velen zelfs regelrecht confederalisme of separatisme.

Het probleem is dat dit een gemakkellijke strategie is voor politici om stemmen te winnen. Maak de mensen wijs dat de Walen (of de Vlamingen) het bestuur kompleet dwarsbomen en ze zullen het wel geloven. Dat is wat velen doen, ze beschouwen de PS als een "monster" dat het hele land in zijn greep houdt. Niets is minder waar, de partij is zo machtig als het aantal zetels ze heeft, niet meer en niet minder. Vooral het Vlaams blok is goed in deze demonisering, en trekt hier ook stemmen door aan.

Het is dus eigenlijk te danken aan de politiek dat dit land zulke problemen heeft, en niet aan de mensen. Die willen gewoon werk, zekerheid en welvaart, in welke staat boeit hun niet eens.