PDA

View Full Version : Stemmen in je studentenstad


KatrienLP
21 april 2012, 16:05
Ik woon bij mijn ouders in de buurt van Mechelen,
maar woon/studeer het grootste deel van mijn tijd in Antwerpen,

Waarom kan een student niet stemmen in zijn studentenstad...?
Het studentenbeleid hier belangt ons toch ook.

Zijn er nog mensen die deze mening delen?

Perzik
21 april 2012, 16:22
Ik woon bij mijn ouders in de buurt van Mechelen,
maar woon/studeer het grootste deel van mijn tijd in Antwerpen,

Waarom kan een student niet stemmen in zijn studentenstad...?
Het studentenbeleid hier belangt ons toch ook.

Zijn er nog mensen die deze mening delen?

Omdat ge daar geen belastingen betaald

Koenraad Noël
21 april 2012, 16:27
Ik woon bij mijn ouders in de buurt van Mechelen,
maar woon/studeer het grootste deel van mijn tijd in Antwerpen,

Waarom kan een student niet stemmen in zijn studentenstad...?
Het studentenbeleid hier belangt ons toch ook.

Zijn er nog mensen die deze mening delen?En na je studies?

KatrienLP
21 april 2012, 16:27
Ja, maar dat vind ik ook niet helemaal juist, indien ik voldoende verdiende
zou ik ook gemeentebelastingen betalen in het dorp van mijn ouders,
terwijl ik meestal in Antwerpen ben.

De schoofzak
21 april 2012, 16:44
Zouden dan al die (Vlaamse) pendelaars naar Brussel ook niet daar moeten/mogen stemmen ?

Non !!

De schoofzak
21 april 2012, 16:47
Ja, maar dat vind ik ook niet helemaal juist, indien ik voldoende verdiende
zou ik ook gemeentebelastingen betalen in het dorp van mijn ouders,
terwijl ik meestal in Antwerpen ben.

Alleen als ge een tweede zit hebt.
Anders zit ge zeker al drie maanden grote vakantie niet in Antwerpen ...

KatrienLP
21 april 2012, 16:56
das waar, ik ben misschien mis, maar voel me wel echt thuis in mijn studentenstad, en met die verkiezingen denk je dan, ik ben hier toch echt een groot aantal dagen, maar dit is op papier mijn stad niet, en dus kan ik geen invloed hebben op het openbaar vervoer, verkeersinrichting, en veel meer beleid.

De schoofzak
21 april 2012, 17:02
das waar, ik ben misschien mis, maar voel me wel echt thuis in mijn studentenstad, en met die verkiezingen denk je dan, ik ben hier toch echt een groot aantal dagen, maar dit is op papier mijn stad niet, en dus kan ik geen invloed hebben op het openbaar vervoer, verkeersinrichting, en veel meer beleid.
Studenten zijn de toekomst.
Jullie zullen het moeten maken, binnen twee drie decennia.

Nu voorlopig nog wel "leren" dat jullie nog niets hebben bijgedragen, noch aan de stad of het dorp, noch aan de gemeenschap of het gewest.

KatrienLP
21 april 2012, 17:05
Da weten de studenten al wel denk ik, ik alvast, maar moet je da effectief altijd betalen als je een bijdrage in ideeën/ standpunten wil leveren? oké dan!

De schoofzak
21 april 2012, 17:37
Da weten de studenten al wel denk ik, ik alvast, maar moet je da effectief altijd betalen als je een bijdrage in ideeën/ standpunten wil leveren? oké dan!

http://www.n-va.be/polls

Je kan zelfs lid worden, van de nva of van de nva-jongeren ...

DucDEnghien
21 april 2012, 18:10
Studenten zijn de toekomst.
Jullie zullen het moeten maken, binnen twee drie decennia.

Nu voorlopig nog wel "leren" dat jullie nog niets hebben bijgedragen, noch aan de stad of het dorp, noch aan de gemeenschap of het gewest.

Alsof dat jij iets hebt bijgedragen. Hoeveel miljoen euro heb jij bijgedragen aan de gemeenschap?

stropdrager
21 april 2012, 18:45
Zouden dan al die (Vlaamse) pendelaars naar Brussel ook niet daar moeten/mogen stemmen ?

Non !!

Als studenten in hun studenstad zouden mogen stemmen, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat pendelaars ook in hun werkstad zouden mogen stemmen.

In Gent heeft Daniël Termont het ook al eens voorgesteld. Uiteraard omwille van opportunistische redenen. Hij verwacht namelijk dat heel wat studenten op de SP.a stemmen.

van Maerlant
21 april 2012, 19:14
De hele week in een stad wonen is toch nog iets anders dan er dagelijks gaan werken. Ik heb hetzelfde met Leuven.

Indien de Leuvense studenten daar zouden mogen stemmen, zou dat vrees ik slecht uitdraaien voor de keizer.

De schoofzak
21 april 2012, 20:44
Alsof dat jij iets hebt bijgedragen. Hoeveel miljoen euro heb jij bijgedragen aan de gemeenschap?

Dat is niet in cijfers weer te geven, zoveel !! En nog twee miljoen meer.

De schoofzak
21 april 2012, 20:49
Als studenten in hun studenstad zouden mogen stemmen, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat pendelaars ook in hun werkstad zouden mogen stemmen.

In Gent heeft Daniël Termont het ook al eens voorgesteld. Uiteraard omwille van opportunistische redenen. Hij verwacht namelijk dat heel wat studenten op de SP.a stemmen.

De hele week in een stad wonen is toch nog iets anders dan er dagelijks gaan werken. Ik heb hetzelfde met Leuven.

Indien de Leuvense studenten daar zouden mogen stemmen, zou dat vrees ik slecht uitdraaien voor de keizer.

Dat weten we nog niet zo erg zeker.
Als het kiespubliek dermate wijzigt, dan gaat het beleid daar ook naar plooien !

Nu richten de burgemeesters zich op
- zij die er wonen (stemmen), liefst in hun eigen huis (langer wonen, belastingen), eventueel in een sociale woning (binding aan ...)
- zij die geld binnen brengen: toeristen, handelaren, creatie van werkgelegenheid ...
samengevat: mensen die er echt belangen hebben.

In de andere hypothese gaat het amusementsleven waarschijnlijker wat breder, luidruchtiger ... ten nadele van de inwoners ...

DucDEnghien
21 april 2012, 21:02
Dat is niet in cijfers weer te geven, zoveel !! En nog twee miljoen meer.

Doe niet alsof, sukkels zoals jij hebben geen geld.

Vlaanderen Boven
21 april 2012, 21:42
Nee, want je bent daar weg na vier of vijf jaar. Als je er echt wilt kunnen stemmen is het simpel: laat je er domiciliëren.

De schoofzak
21 april 2012, 21:57
Doe niet alsof, sukkels zoals jij hebben geen geld.

Ik zeg helemaal niet dat ik dat geld zou hebben ! Herlees de teksten eens.
Als ambtenaar, nooit anders geweest, ben ik inderdaad een armoezaaier.

Maar voor de maatschappij, heb ik bijgedragen. In geld of in goud niet uit te drukken !

Robinus V
22 april 2012, 00:31
Ik vind het eigenlijk geen slecht idee. Maar als je er dan voor kiest om in je studentenstad te kiezen, dan wel enkel in je studentenstad. Het één of het ander. Eén stem per persoon.

Ik zou denk ook liever in mijn studentenstad kiezen dan in mijn gemeente, met liberalen, sociaaldemocraten en CD&V'ers die gevaarlijke verkeerssituaties creëren om het centrum mooier te maken, met Groen die als enige aan de fietsers denkt maar waarschijnlijk nul zetels haalt wegens geen populaire kandidaten en met de N-VA die met de lachwekkende boodschap "We willen hier de Vlaamse identiteit bevorderen." komt.

Studenten zijn de toekomst.
Jullie zullen het moeten maken, binnen twee drie decennia.

Nu voorlopig nog wel "leren" dat jullie nog niets hebben bijgedragen, noch aan de stad of het dorp, noch aan de gemeenschap of het gewest.
http://www.n-va.be/polls

Je kan zelfs lid worden, van de nva of van de nva-jongeren ...

Dit is trouwens een typische houding van dat zootje nationalistisch bij de N-VA. Geen al te democratische ingesteldheid, op iedereen neerkijken, maar als je hun goddelijke trouw aan de partij overneemt (zeggen wat ze willen dat je zegt) willen ze wel rekening houden met wat je te vertellen hebt.

Geef dergelijke sujetten een meerderheid als je wilt dat studenten en doppers geen stemrecht meer hebben. En gepensioneerden eigenlijk ook niet, want als de N-VA alles voor het zeggen had, bestond dat niet meer, gepensioneerd zijn. (Maar goed, stemrecht en pensioen, ik denk niet dat dat bevoegdheden van de gemeenten zijn.)

De schoofzak
22 april 2012, 08:37
....


Dit is trouwens een typische houding van dat zootje nationalistisch bij de N-VA. Geen al te democratische ingesteldheid, op iedereen neerkijken, maar als je hun goddelijke trouw aan de partij overneemt (zeggen wat ze willen dat je zegt) willen ze wel rekening houden met wat je te vertellen hebt.

Geef dergelijke sujetten een meerderheid als je wilt dat studenten en doppers geen stemrecht meer hebben. En gepensioneerden eigenlijk ook niet, want als de N-VA alles voor het zeggen had, bestond dat niet meer, gepensioneerd zijn. (Maar goed, stemrecht en pensioen, ik denk niet dat dat bevoegdheden van de gemeenten zijn.)

Wat een fantasie, wat een drek gooien op mensen die jouw mening niet delen en daar dan maar leugens over vertellen ...

De nva kijkt niet neer op mensen, maar kijkt vooral op naar die mensen die werken, ondernemen en sparen.
En ik veronderstel dat geen enkele, maar dan ook geen enkele student studeert met de bedoeling om levenslang te doppen.


Voor de rest doe je me wel verschieten. Ik ben met pensioen, en ik zou dus mezelf het stemrecht willen ontzeggen, volgens jou.
Ik weet wel dat ik veel te goed ben; en veel te goed is half gek. Maar heel gek ben ik nog niet hoor.

lombas
22 april 2012, 10:28
De logica ervan ontgaat me. Gaan we alle mensen met een buitenverblijf ook de keuze bieden om daar te stemmen?

Een Vlaamse burgemeester in Benidorm?

Effect
22 april 2012, 10:36
Ik heb 6 jaar gestudeerd in Diepenbeek, heb daar geld uitgegeven, gespendeerd in de locale horeca, een kot gehuurd etc. Wat krijg ik in ruil van de gemeente? Een spelletje studentjepest dat keer op keer unaniem gestemd werd. Het is immers makkelijk om de meerderheid van de bevolking te demoniseren als die niet kan stemmen. Dat vrijwel iedereen in Diepenbeek slapend rijk werd van studentenkamers maakte blijkbaar niet uit. Wel de leuke kantjes hebben van een studentenstad maar niet de ambetante? Hypocriet noem ik dat.

Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat ik nog "thuis" woonde. Mijn thuis was mijn studentenkamer, en het het ook normaal dat ik daar zou moeten stemmen. Ik woonde 6 dagen op 7 op die plek. Dan vind ik dat het beleid wel afgestemd mag worden op die grote groep die een feitelijke meerderheid vormde. Blijkbaar is men daarover van mening verdeeld.

Koenraad Noël
22 april 2012, 10:39
Ik heb 6 jaar gestudeerd in Diepenbeek, heb daar geld uitgegeven, gespendeerd in de locale horeca, een kot gehuurd etc. Wat krijg ik in ruil van de gemeente? Een spelletje studentjepest dat keer op keer unaniem gestemd werd. Het is immers makkelijk om de meerderheid van de bevolking te demoniseren als die niet kan stemmen. Dat vrijwel iedereen in Diepenbeek slapend rijk werd van studentenkamers maakte blijkbaar niet uit. Wel de leuke kantjes hebben van een studentenstad maar niet de ambetante? Hypocriet noem ik dat.

Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat ik nog "thuis" woonde. Mijn thuis was mijn studentenkamer, en het het ook normaal dat ik daar zou moeten stemmen. Ik woonde 6 dagen op 7 op die plek. Dan vind ik dat het beleid wel afgestemd mag worden op die grote groep die een feitelijke meerderheid vormde. Blijkbaar is men daarover van mening verdeeld.
Er zou sowieso inspraak in het bestuur moeten zijn in universiteitssteden, vind ik, desnoods enkel door de universiteit of vertegenwoordig. Misschien zelfs enkele vaste zetels voor kwesties die de universiteit of hogeschool aangaan?

Alleen komen we dan al eerder in het gebied van meritocratie, een vies woordje voor velen.

lombas
22 april 2012, 11:04
Ik heb 6 jaar gestudeerd in Diepenbeek, heb daar geld uitgegeven, gespendeerd in de locale horeca, een kot gehuurd etc. Wat krijg ik in ruil van de gemeente? Een spelletje studentjepest dat keer op keer unaniem gestemd werd. Het is immers makkelijk om de meerderheid van de bevolking te demoniseren als die niet kan stemmen. Dat vrijwel iedereen in Diepenbeek slapend rijk werd van studentenkamers maakte blijkbaar niet uit. Wel de leuke kantjes hebben van een studentenstad maar niet de ambetante? Hypocriet noem ik dat.

Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat ik nog "thuis" woonde. Mijn thuis was mijn studentenkamer, en het het ook normaal dat ik daar zou moeten stemmen. Ik woonde 6 dagen op 7 op die plek. Dan vind ik dat het beleid wel afgestemd mag worden op die grote groep die een feitelijke meerderheid vormde. Blijkbaar is men daarover van mening verdeeld.

Je kunt er ook je eerste adres nemen, maar die keuze heb je uiteraard niét gemaakt...?

Vlaanderen Boven
22 april 2012, 13:25
Dit is trouwens een typische houding van dat zootje nationalistisch bij de N-VA. Geen al te democratische ingesteldheid, op iedereen neerkijken, maar als je hun goddelijke trouw aan de partij overneemt (zeggen wat ze willen dat je zegt) willen ze wel rekening houden met wat je te vertellen hebt.

Geef dergelijke sujetten een meerderheid als je wilt dat studenten en doppers geen stemrecht meer hebben. En gepensioneerden eigenlijk ook niet, want als de N-VA alles voor het zeggen had, bestond dat niet meer, gepensioneerd zijn. (Maar goed, stemrecht en pensioen, ik denk niet dat dat bevoegdheden van de gemeenten zijn.)

Wat een nergens op slaand pathetisch gezeik. Ik ben een student, overigens.

subocaj
22 april 2012, 13:50
Wat een fantasie, wat een drek gooien op mensen die jouw mening niet delen en daar dan maar leugens over vertellen ...

De nva kijkt niet neer op mensen, maar kijkt vooral op naar die mensen die werken, ondernemen en sparen.
En ik veronderstel dat geen enkele, maar dan ook geen enkele student studeert met de bedoeling om levenslang te doppen.


Voor de rest doe je me wel verschieten. Ik ben met pensioen, en ik zou dus mezelf het stemrecht willen ontzeggen, volgens jou.
Ik weet wel dat ik veel te goed ben; en veel te goed is half gek. Maar heel gek ben ik nog niet hoor.

Oei, Schoof, over drek gooien naar anderen zou ik vooral ook dat van je partijgenoten eens nakijken en als jullie toch zo een fatsoenlijke meerderheid zijn, zal het je niet moeilijk vallen hen daarvan te overtuigen.
Wat studenten en domiciliëring betreft zal altijd moeilijk blijven.
Bij ons was na 3 maanden verblijf op kot snel uitgeteld, dat met een goede tweedehands auto, de uitgaven aan het verblijf en verbruik op kot, stukken hoger waren dan de verplaatsingskosten met de auto.
Dus de domiciliëring is zelfs niet ter sprake gekomen.

subocaj
22 april 2012, 13:52
Wat een nergens op slaand pathetisch gezeik. Ik ben een student, overigens.

Is te merken.;-)

subocaj
22 april 2012, 13:57
Ik heb 6 jaar gestudeerd in Diepenbeek, heb daar geld uitgegeven, gespendeerd in de locale horeca, een kot gehuurd etc. Wat krijg ik in ruil van de gemeente? Een spelletje studentjepest dat keer op keer unaniem gestemd werd. Het is immers makkelijk om de meerderheid van de bevolking te demoniseren als die niet kan stemmen. Dat vrijwel iedereen in Diepenbeek slapend rijk werd van studentenkamers maakte blijkbaar niet uit. Wel de leuke kantjes hebben van een studentenstad maar niet de ambetante? Hypocriet noem ik dat.

Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat ik nog "thuis" woonde. Mijn thuis was mijn studentenkamer, en het het ook normaal dat ik daar zou moeten stemmen. Ik woonde 6 dagen op 7 op die plek. Dan vind ik dat het beleid wel afgestemd mag worden op die grote groep die een feitelijke meerderheid vormde. Blijkbaar is men daarover van mening verdeeld.

Wat doe je met de grote groep die ieder weekend naar huis gaat en aangezien het "verplichte" stemmen altijd op zondag voormiddag is, ga je die verplichten 1 dag vroeger terug af te reizen naar hun studentenstad?

subocaj
22 april 2012, 14:07
Ik woon bij mijn ouders in de buurt van Mechelen,
maar woon/studeer het grootste deel van mijn tijd in Antwerpen,

Waarom kan een student niet stemmen in zijn studentenstad...?
Het studentenbeleid hier belangt ons toch ook.

Zijn er nog mensen die deze mening delen?

Je laten domiciliëren voor de tijd dat je daar studeert, maar is ook weer moeilijk als je bijvoorbeeld een stageplaats krijgt in het buitenland, waar je je zo wie zo moet laten registreren op je adres aldaar.
Domiciliëring opzeggen,dan hier dan daar is voor jezelf ook meer geloop.
En wat de universiteiten aangaat zijn slechts enkele faciliteiten gemeentelijk, het grootste deel is in handen van het federale en de gewesten.

De schoofzak
22 april 2012, 17:08
Oei, Schoof, over drek gooien naar anderen zou ik vooral ook dat van je partijgenoten eens nakijken en als jullie toch zo een fatsoenlijke meerderheid zijn, zal het je niet moeilijk vallen hen daarvan te overtuigen.
Wat studenten en domiciliëring betreft zal altijd moeilijk blijven.
Bij ons was na 3 maanden verblijf op kot snel uitgeteld, dat met een goede tweedehands auto, de uitgaven aan het verblijf en verbruik op kot, stukken hoger waren dan de verplaatsingskosten met de auto.
Dus de domiciliëring is zelfs niet ter sprake gekomen.

Het begrip 'met drek gooien' is hard van aard.

Je gebruikt dat alleen maar bijvoorbeeld als je leugens over een bedrijf verkeerdelijk verspreid in een vermoed ernstig politiek debat. Om je daarna een tweede keer te vergissen en alweer een onschuldig bedrijf met naam te noemen. En dan een derde bedrijf .... wat ook al niet juist is. Om te verontschuldigen "er zal wel een bedrijf zijn in Vlaanderen dat ...".

Effect
22 april 2012, 17:14
Wat doe je met de grote groep die ieder weekend naar huis gaat en aangezien het "verplichte" stemmen altijd op zondag voormiddag is, ga je die verplichten 1 dag vroeger terug af te reizen naar hun studentenstad?

Ik was met alle plezier afgereisd naar mijn studentenstad om de plaatselijke politiek iets minder apartheid te maken. Ik ging ook naar huis in het weekend, maar uiteindelijk leef/woon/werk je in de studentenstad, niet bij je ouders.

Domiciliëring is geen optie, want zoals iedere door studentjepest geïrriteerde student weet, mag men niet domiciliëren in studentenwoningen.

Txiki
22 april 2012, 18:18
Waarom dat niet kan, is eenvoudig: teveel administratieve rompslomp.

enkelband
22 april 2012, 18:30
Waarom dat niet kan, is eenvoudig: teveel administratieve rompslomp.

We hebben inderdaad te weinig ambtenaren.

Robinus V
23 april 2012, 10:50
De nva kijkt niet neer op mensen, maar kijkt vooral op naar die mensen die werken, ondernemen en sparen.
En ik veronderstel dat geen enkele, maar dan ook geen enkele student studeert met de bedoeling om levenslang te doppen.

Dus, volledig in de lijn met wat ik zei, worden doppers als minderwaardig beschouwd door N-VA'ers zoals jij.

Er zijn trouwens niet veel doppers die doppen met de bedoeling levenslang te doppen.

Voor de rest doe je me wel verschieten. Ik ben met pensioen, en ik zou dus mezelf het stemrecht willen ontzeggen, volgens jou.
Ik weet wel dat ik veel te goed ben; en veel te goed is half gek. Maar heel gek ben ik nog niet hoor.

Typische N-VA'er op pensioen: ik mag van mijn pensioen genieten, maar de anderen mogen dat niet meer. (Het kan natuurlijk ook zijn dat je het niet met de standpunten van de eigen partij eens bent, maar gewoon een goed hulpje ervoor bent.)

De schoofzak
23 april 2012, 11:24
Dus, volledig in de lijn met wat ik zei, worden doppers als minderwaardig beschouwd door N-VA'ers zoals jij.

Er zijn trouwens niet veel doppers die doppen met de bedoeling levenslang te doppen.



Typische N-VA'er op pensioen: ik mag van mijn pensioen genieten, maar de anderen mogen dat niet meer. (Het kan natuurlijk ook zijn dat je het niet met de standpunten van de eigen partij eens bent, maar gewoon een goed hulpje ervoor bent.)
Meneer de communist,
wilt u geen woorden in mijn mond leggen die ik niet uitgesproken heb, en al zeker niet het omgekeerde van de woorden die ik uitgesproken heb.

Voor alle duidelijkheid:
wij kijken op niemand neer, zelfs niet op kommunisten, wij kijken vooral (vooral) op naar mensen met verantwoordelijkheidszin die werken, ondernemen, sparen ...

Wij willen vooral de pensioenen betaalbaar houden, vooral (vooral) voor de komende generatie gepensionneerden.

met reële non-achting, wat overigens iets anders is dan minachting,
schoofzaksken



.

Robinus V
23 april 2012, 14:50
Meneer de communist,
wilt u geen woorden in mijn mond leggen die ik niet uitgesproken heb, en al zeker niet het omgekeerde van de woorden die ik uitgesproken heb.

Voor alle duidelijkheid:
wij kijken op niemand neer, zelfs niet op kommunisten, wij kijken vooral (vooral) op naar mensen met verantwoordelijkheidszin die werken, ondernemen, sparen ...

Ik kijk niet naar propagandawoorden. Ik kijk naar standpunten.

En opkijken naar iemand is wel degelijk de anderen minderwaardig beschouwen. Het enige wat je doet, is benadrukken dat de ene groep beter is in plaats van benadrukken dat de andere groep slechter is. Met andere woorden, het verschil zit hem in de connotatie van de uitspraak, niet in de betekenis ervan.

Wij willen vooral de pensioenen betaalbaar houden, vooral (vooral) voor de komende generatie gepensionneerden.

met reële non-achting, wat overigens iets anders is dan minachting,
schoofzaksken

De pensioenen gedeeltelijk afschaffen, voor de toekomstige gepensioneerden goed. Dat is zoals het Nederlands gedeeltelijk afschaffen, voor de toekomstige Nederlandstaligen goed.

Het is flauwe kul. Propaganda die nergens op slaat.

Als je maar beseft dat aan de pensioenen zitten niet goed zal zijn voor het electorale succes. Ik heb al wat ex-N-VA'ers die het pensioenstandpunt van de N-VA niet kenden de partij vaarwel zien zeggen. Een informatiecampagne kan de mensheid soms goed doen.

Maar blijf maar de dingen anders voorstellen dan ze zijn. Het vergroot alleen de zekerheid dat diegenen die jullie vaarwel zeggen dat voor goed doen. Daardoor hebben jullie tijdelijk het parlementaire proces kunnen vertragen, maar op de lange termijn zijn jullie daardoor minder relevant.

Liederik
23 april 2012, 15:18
Je kunt er ook je eerste adres nemen, maar die keuze heb je uiteraard niét gemaakt...?

Hét antwoord van deze draad.

In plaats van te klagen dat je niet mag stemmen, vraag je eens af waarom, studenten. Je bent gedomicileerd bij de mama en de papa, en ontvangt daar dus ook je oproepingsbrief.

Als je wil stemmen waar je verblijft, maak daar dan je officiële verblijfplaats. Zo simpel is't.

Liederik
23 april 2012, 15:19
Ik was met alle plezier afgereisd naar mijn studentenstad om de plaatselijke politiek iets minder apartheid te maken. Ik ging ook naar huis in het weekend, maar uiteindelijk leef/woon/werk je in de studentenstad, niet bij je ouders.

Domiciliëring is geen optie, want zoals iedere door studentjepest geïrriteerde student weet, mag men niet domiciliëren in studentenwoningen.

Ik kende er genoeg die een studiootje hadden en het wel deden.

De schoofzak
23 april 2012, 17:10
Ik kijk niet naar propagandawoorden. Ik kijk naar standpunten.

Mijn gat ja.
't Is al erg met je gesteld, als je al het omgekeerde doet dan wat je zegt, en het zelf niet eens beseft.


...
En opkijken naar iemand is wel degelijk de anderen minderwaardig beschouwen. Het enige wat je doet, is benadrukken dat de ene groep beter is in plaats van benadrukken dat de andere groep slechter is.

Mijn gat ja.
Ik kijk op naar die mensen uit een soort dankbaarheid.
De anderen zijn daarbij helemaal niet minderwaardig.

Een zeer zware beschuldiging die je daar aan mijn adres richt !!



De pensioenen gedeeltelijk afschaffen, voor de toekomstige gepensioneerden
goed.
...

Langer werken is geen pensioen gedeeltelijk afschaffen.
Het brugpensioen terugschroeven is mensen niet meer aan de kant schuiven als minderwaardig/versleten ... zelfs al is het systeem wel heel aantrekkelijk voor wie er van kan genieten.
Vroeger noemden ze dat 'renteniers'.
Niet direct grote vrienden van sossen en van communisten.

fox
25 april 2012, 09:24
Alsof dat jij iets hebt bijgedragen. Hoeveel miljoen euro heb jij bijgedragen aan de gemeenschap?

Als ik uw berichten er hier op nalees zal dat alvast stukken meer zijn als jij.

Effect
25 april 2012, 09:36
Waarom dat niet kan, is eenvoudig: teveel administratieve rompslomp.

Het is gewoonweg verboden voor de fiscale constructie die voor koten geldt. Daardoor worden kotstudenten a priori uitgesloten van hun democratische rechten, of ze willen of niet. De keuze is dus voor een volwaardig appartement gaan, maar dat is niet mogelijk voor een volledige studentenbevolking. Die enkeling die de financiële middelen heeft om naast studies ook nog eens een huis/appartement te bekostigen is niet voldoende om beleid te sturen.

Ahja want onderwijs is gratis *kuch*

De schoofzak
25 april 2012, 09:49
Het is gewoonweg verboden voor de fiscale constructie die voor koten geldt. Daardoor worden kotstudenten a priori uitgesloten van hun democratische rechten, of ze willen of niet. De keuze is dus voor een volwaardig appartement gaan, maar dat is niet mogelijk voor een volledige studentenbevolking. Die enkeling die de financiële middelen heeft om naast studies ook nog eens een huis/appartement te bekostigen is niet voldoende om beleid te sturen.

Ahja want onderwijs is gratis *kuch*

Wat een bla bla ...

Geldt voor studentenkoten een fiscale constructie? Welke dan?

Mag een gemeente een inschrijving weigeren ? Vraag het eens aan de krakersbeweging. (Ik zeg niet dat ze ambetant kunnen doen; integendeel, ze kunnen niet genoeg ambetant zijn om sommige misbruiken inzake domicilie tegen te gaan ...)


Maar geef gerust toe: de linkse student stemt toch zo graag links in de grote stad, omdat in zijn dorp de linkse stem verdrinkt (okee helaas verdrinkt in de tsjeven ... maar daar komt verandering in ...)

Hun "democratische rechten" ... wat een grote woorden !!

fox
25 april 2012, 10:45
Wat een bla bla ...

Geldt voor studentenkoten een fiscale constructie? Welke dan?

Mag een gemeente een inschrijving weigeren ? Vraag het eens aan de krakersbeweging. (Ik zeg niet dat ze ambetant kunnen doen; integendeel, ze kunnen niet genoeg ambetant zijn om sommige misbruiken inzake domicilie tegen te gaan ...)


Maar geef gerust toe: de linkse student stemt toch zo graag links in de grote stad, omdat in zijn dorp de linkse stem verdrinkt (okee helaas verdrinkt in de tsjeven ... maar daar komt verandering in ...)

Hun "democratische rechten" ... wat een grote woorden !!

Helemaal geen blablabla. Bij kotenverhuur maakt men gebruik van een studentenhuurcontract. Als je via dergelijk contract een kamer huurt, dan kan je daar je domicilie niet zetten. Je moet dus al een duurder appartement gaan huren buiten de kotenverhuur om.

Effect
25 april 2012, 11:03
Wat een bla bla ...

Geldt voor studentenkoten een fiscale constructie? Welke dan?
Geen idee welke precies maar 1 van de voorwaarden is dat er geen domicilie mag staan op eender welke studentenkamer. Je gaat dat met een simpele google vinden.

Maar geef gerust toe: de linkse student stemt toch zo graag links in de grote stad, omdat in zijn dorp de linkse stem verdrinkt (okee helaas verdrinkt in de tsjeven ... maar daar komt verandering in ...)
Ik stem rechts, altijd gedaan, ook tijdens mijn studententijd. Maar soit u bent weer aan het veralgemenen. Speel liever op de bal.
Hun "democratische rechten" ... wat een grote woorden !!

Tof... ik heb geen democratische rechten omdat ik volgens Schoof een untermensch ben wegens student en links. Klinkt logisch. En daarom mag ik ook geen grote woorden gebruiken, inclusief het opeisen van mijn rechten... voor zover ik weet heb ik niet alleen stemrecht maar zelfs stemplicht. Het lijkt me dus logisch dat ik dit recht opeis binnen de democratie die wij pretenderen te zijn.

Alleszins is deze situatie even democratisch absurd als BHV waar men kan stemmen voor een gemeente waar men niet eens woont.

De schoofzak
26 april 2012, 08:28
Zeker de studentenkoten van de univ zelf, maar vaak ook privé-eigenaren die een studentenkot verhuren, zetten in het huurcontract de voorwaarde dat je er geen domicilie-adres op mag zetten.
Dat is geen 'fiscale' constructie, dat is gewoon een beschermingsmaatregel die ze opnemen in de private overeenkomst tussen eigenaar/verhuurder en student/huurder.

Overigens was ik inderdaad tegenover jou wel voortvarend; maar het is en blijft zo: je bent student in een stad en je woont thuis en dan stem je thuis:
ofwel verplaats je je domicilie en dan woon je officieel in die stad, met rechten en plichten, waaronder stemrecht in die gemeente.

Er zijn mensen die lente, zomer en herfst doorbrengen in hun stacaravan aan zee ... maar zij hebben hun domicilie 'thuis' in het binnenland.

Effect
26 april 2012, 08:42
Zeker de studentenkoten van de univ zelf, maar vaak ook privé-eigenaren die een studentenkot verhuren, zetten in het huurcontract de voorwaarde dat je er geen domicilie-adres op mag zetten.
Dat is geen 'fiscale' constructie, dat is gewoon een beschermingsmaatregel die ze opnemen in de private overeenkomst tussen eigenaar/verhuurder en student/huurder.
Heel handig dat ze mijn democratische rechten beschermen om maar zeker te zorgen dat ik de studentjepest partijen niet naar huis kan sturen. Naar ik hoor is dat in zowat iedere studentenstad een probleem, iets met lusten en lasten.

Overigens was ik inderdaad tegenover jou wel voortvarend;
Geen probleem, ben ik gewoon van verstarde ideologen. Volgens katholieken heb ik geen moraal, volgens atheïsten ben ik strenggelovig, volgens sossen ben ik een doordrenkte kapitalist en volgens rechts ben ik een sos. Ik volg het niet meer zo, ik probeer gewoon onafhankelijk van ideologie de juiste beslissing te nemen.
In België zijn dat op dit moment liberaal en nationalistische beslissingen, terwijl het in Duitsland misschien terug wat meer rood zou mogen zijn. Maar als de situatie verandert, verandert mijn stem ook.

maar het is en blijft zo: je bent student in een stad en je woont thuis en dan stem je thuis:
ofwel verplaats je je domicilie en dan woon je officieel in die stad, met rechten en plichten, waaronder stemrecht in die gemeente.
Zoals u zelf al eerder zei, heb ik die keuze nooit gehad.
Er zijn mensen die lente, zomer en herfst doorbrengen in hun stacaravan aan zee ... maar zij hebben hun domicilie 'thuis' in het binnenland.

Ge wilt niet weten welke domicilie-constructie ik op dit moment opgezet heb. Volledig legaal, fiscaal zeer voordelig en met de beste sociale voordelen van meerdere landen =) Als er mazen in het net zijn, dan zwem ik erdoor.

lollysticky
26 april 2012, 17:11
Ik vind het eigenlijk geen slecht idee. Maar als je er dan voor kiest om in je studentenstad te kiezen, dan wel enkel in je studentenstad. Het één of het ander. Eén stem per persoon.

Ik zou denk ook liever in mijn studentenstad kiezen dan in mijn gemeente, met liberalen, sociaaldemocraten en CD&V'ers die gevaarlijke verkeerssituaties creëren om het centrum mooier te maken, met Groen die als enige aan de fietsers denkt maar waarschijnlijk nul zetels haalt wegens geen populaire kandidaten en met de N-VA die met de lachwekkende boodschap "We willen hier de Vlaamse identiteit bevorderen." komt.




Dit is trouwens een typische houding van dat zootje nationalistisch bij de N-VA. Geen al te democratische ingesteldheid, op iedereen neerkijken, maar als je hun goddelijke trouw aan de partij overneemt (zeggen wat ze willen dat je zegt) willen ze wel rekening houden met wat je te vertellen hebt.

Geef dergelijke sujetten een meerderheid als je wilt dat studenten en doppers geen stemrecht meer hebben. En gepensioneerden eigenlijk ook niet, want als de N-VA alles voor het zeggen had, bestond dat niet meer, gepensioneerd zijn. (Maar goed, stemrecht en pensioen, ik denk niet dat dat bevoegdheden van de gemeenten zijn.)

ik moet eerlijk toegeven, je bent een krak in het verwezenlijken wat je anderen verwijt! doe zo voort! Een belgicist ziet "N-VA" staan, en hij begint al te schuimbekken van woede!

eerlijk gezegd, ik zou ook niet willen dat de macht in handen komt van mensen zoals jij :/


on topic nu: ik mag mij niet domiciliëren in Gent volgens mijn contract :(
Maar moest ik het kunnen dan weet ik nog niet of ik het zou doen...