PDA

View Full Version : Staatshervormingen geblokkeerd?


België04
26 juni 2004, 23:12
"Staatshervorming wordt moeilijker"

De zet van de PS om de liberale MR uit te sluiten uit de Waalse en Brusselse regeringen dreigt de verdere staatshervorming te bemoeilijken. Dat heeft VLD-voorzitter Karel De Gucht gezegd.

In een federale staat moeten andere coalities op een verschillend niveau kunnen, aldus De Gucht, maar het regeren zal er niet gemakkelijker op worden. Hij verwacht niet dat de zet gevolgen zal hebben voor Vlaanderen maar wel voor de verdere staatshervorming.



Nu krijgen we dus drie verschillende coalities:
federaal: VLD+MR-SP.A-spirit+PS, oppositie: VB, Groen!-Ecolo,CDH, CD&V, N-VA,FN
Vlaams: VLD-Vivant+CD&V-N-VA+SP.A-spirit, oppositie: Groen, VB, UF
Waals/Brussels (Fra): CDH-PS-Ecolo, oppositie: MR, FN

Wat zijn jullie indrukken hieromtrent?

UNIE
27 juni 2004, 12:57
Complete onbestuurdbaarheid, wat een kans biedt voor één bepaald niveau om in het licht te komen. Ondanks de verwoede pogingen van Verhofstadt is dit op dit moment het regionale niveau, waar het federale op dit moment de facto van afhangt.
Echter. Wanneer de coalities gevormd zijn, en de liberalen geminoriseerd of zelfs uitgesloten zijn op het regionale niveau, ziet het er bijzonder slecht uit voor de staatshervormingen. En dat is goed. Het beloven harde tijden te worden voor Vlaamsgezinde liberalen. Het wordt echter wel uitkijken voor CD&V. Die kunnen nog radicaal uit de hoek komen, en één en ander proberen te blokkeren. Dat is gevaarlijk.
Echter ik ben niet van mening dat het CD&V's bedoeling is België te doen barsten. Hun kartel zal spoedig barsten. Daar ben ik rotsvast van overtuigd.

Olivier
2 juli 2004, 11:23
Dit land gaat splitsen niet omdat Vlamingen en Walen zouden verschillen, maar omdat het hele staatsapparaat mank loopt.

DAT is het probleem. We hebben een aantal parlementen teveel.

Foundation
2 juli 2004, 21:44
dat weet ik niet zozeer. Ik heb nog geen goede oplossing gehoord voor Brussel. een Vlaanderen zonder Brussel acht ik als een carosserie zonder motor - een lege huls.