PDA

View Full Version : 1,3 miljoen allochtonen stemplichtig bij gemeenteraadsverkiezingen


Cynara Cardunculus
8 mei 2012, 07:44
1,3 miljoen allochtonen stemplichtig bij gemeenteraadsverkiezingen


Volgens berekeningen van socioloog Jan Hertogen zullen circa 1,3 miljoen allochtonen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Ze hebben stemplicht omdat ze Belg zijn geworden (1,1 miljoen) of omdat ze zich zullen inschrijven voor de verkiezingen (0,2 miljoen). Dat schrijft Het Belang van Limburg dinsdag. Dit houdt in dat 16,7 procent van de stemplichtigen in oktober oorspronkelijk van vreemde afkomst zal zijn. Maar er zijn grote verschillen tussen de regio’s en tussen de steden: Vlaams gewest 9,8 procent, Waals gewest 18,1 procent, Brussels gewest 62,3 procent, Antwerpen 36,3 procent, Gent 25,8 procent en Mechelen 22,8 procent.

Van de Turken is ondertussen 89,2 procent stemplichtig. Bij de Marokkanen is dat 88,4 procent, bij de Italianen 75,4 procent, bij de Fransen 56,2 procent en bij de Nederlanders 47,8 procent.

Van de 575.000 vreemdelingen die niet zullen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen, komen er zo’n 100.000 van buiten de Europese Unie en circa 475.000 van binnen de Europese Unie, van wie 95.000 Fransen en 93.300 Nederlanders.
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120508_024

---------------------------
Dit gaat dus in hoofdzaak over "belgen". Eindelijk zien we eens de cijfers.
Waarom Brussel nog tweetalig Nl/Fr is, is me een raadsel. Beter ware het FR/Arabisch.

pajoske
8 mei 2012, 09:04
Van de 575.000 vreemdelingen die niet zullen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen, komen er zo’n 100.000 van buiten de Europese Unie en circa 475.000 van binnen de Europese Unie, van wie 95.000 Fransen en 93.300 Nederlanders.
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120508_024



Wie zegt dat die 475.000 Europeanen niet deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen?

Unieburgers die in België verblijven hebben stemrecht voor de verkiezingen van de gemeenteraad

Die mogen stemmen zonder Belgisch paspoort. O.a. in Voeren zullen de buitenlanders (25% Nederlandse inwijkelingen) een bepalende rol spelen in de uitslag.

Stingray
8 mei 2012, 09:08
Reden genoeg om voor partijen als VB te stemmen.

pajoske
8 mei 2012, 09:11
Reden genoeg om voor partijen als VB te stemmen.

Waarom dat? Omdat mensen die hier wonen, Belg zijn, en belasting betalen rechten hebben?
De Nederlanders betalen dikwijls geen belastingen omdat ze in Nederland werken.

Vette Pois(s)on
8 mei 2012, 09:22
zit veel links kiesvee tussen

Cynara Cardunculus
8 mei 2012, 09:25
Wie zegt dat die 475.000 Europeanen niet deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen?


Ik neem aan dat dezen zich tot op heden nog niet hebben laten registreren?

Er is namelijk sprake van:

Volgens berekeningen van socioloog Jan Hertogen zullen circa 1,3 miljoen allochtonen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Ze hebben stemplicht omdat ze Belg zijn geworden (1,1 miljoen) of omdat ze zich zullen inschrijven voor de verkiezingen (0,2 miljoen).


Dit houdt in dat 16,7 procent van de stemplichtigen in oktober oorspronkelijk van vreemde afkomst zal zijn
Als ik het goed begrijp zullen meer dan één zesde van de stemmen dus van mensen met dubbele nationaliteit komen.
Leuk om zo je land te zien koloniseren.

Iemand nog in het leger geweest bij de posters? "Voor volk en vaderland" en van die dingen moeten leren?

Eberhard Leclerc
8 mei 2012, 09:43
Volgens berekeningen van socioloog Jan Hertogen ...

Die berekeningen zitten vaak dicht bij mijn cijfers.

Jan Hertogen is een zéér serieus te nemen statisticus.




Eindelijk zien we eens de cijfers.


Hoezo? Eindelijk?

Ik heb hier vaak genoeg gepost dat Brussel nog 27 % autochtone Belgen herbergt en dat dit percentage elk jaar met 1 % daalt.

Ook heb je allerlei statistieken op dit forum kunnen lezen over grote Vlaamse steden.

En ook had je kunnen lezen dat Vlaanderen tussen 2050 en 2060 een migranten-meerderheid heeft.

Wat snap je daar niet aan?

pajoske
8 mei 2012, 10:00
Ik neem aan dat dezen zich tot op heden nog niet hebben laten registreren?

[quote]Voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2012 moet de aanvraag ten laatste op 31 juli 2012 bij het gemeentebestuur zijn.

Als ik het goed begrijp zullen meer dan één zesde van de stemmen dus van mensen met dubbele nationaliteit komen.
Leuk om zo je land te zien koloniseren.Waar haal je dat? Hoeveel daarvan hebben een dubbele nationaliteit? 1/6e is van vreemde origine. Hoeveel daarvan zijn Nederlanders, Fransen enz. die door huwelijk Belg geworden zijn

Iemand nog in het leger geweest bij de posters? "Voor volk en vaderland" en van die dingen moeten leren? Ja, ik. Maar wat wil je? Als 40% van de Vlamingen, het Belgische volk en vaderland verafschuwen.

Cynara Cardunculus
8 mei 2012, 10:03
Waar haal je dat? Hoeveel daarvan hebben een dubbele nationaliteit? 1/6e is van vreemde origine. Hoeveel daarvan zijn Nederlanders, Fransen enz. die door huwelijk Belg geworden zijn
geen idee.... maar laat me even logisch nadenken. al die mensen kunnen hun originele nationaliteit behouden als ze met een "belg" huwen. enig idee waarom Nederlanders en Fransen dan hun eigen nationaliteit zouden opgeven? Uit patriottisme?

Bolleke Wol
8 mei 2012, 11:17
Mooi, meer van dat. Ik hoop vooral dat er in Antwerpen veel Nederlanders komen wonen en stemmen. :)

Cynara Cardunculus
8 mei 2012, 11:20
Mooi, meer van dat. Ik hoop vooral dat er in Antwerpen veel Nederlanders komen wonen en stemmen. :)

Ik heb al gehoord dat de (rijke) Fransen ook massaal komen afzakken.

Bolleke Wol
8 mei 2012, 11:41
Ik heb al gehoord dat de (rijke) Fransen ook massaal komen afzakken.

Ik hoop dat die massaal FDF stemmen, zodat er op den duur zelfs vrienden van Maingain in de gemeenteraad van Antwerpen en Gent komen. Laat geheel Vlaanderen verbrusselen, misschien gaan er dan eindelijk eens wat mensen wakker worden.

Bobke
8 mei 2012, 11:50
Iemand nog in het leger geweest bij de posters? "Voor volk en vaderland" en van die dingen moeten leren?
Zelfs de “deud met de keugel” voor landverraders.

C uit W
8 mei 2012, 11:54
Meer dan de helft "dankzij" Verhofstadt, die ze dan nog eens stemrecht gegeven heeft ook.
Die man moet in de gevangenis.

Txiki
8 mei 2012, 11:56
Er is hier niemand stemplichtig. Genen auto en genen allo. Opkomstplichtig ja.

Pietje
8 mei 2012, 15:10
1,3 miljoen allochtonen stemplichtig bij gemeenteraadsverkiezingen


Als "ze" stemplichtig (het is opkomstplicht, maar soit) zijn, zijn het dus Belgen en geen allochtonen (meer).

Cynara Cardunculus
8 mei 2012, 15:12
Als "ze" stemplichtig (het is opkomstplicht, maar soit) zijn, zijn het dus Belgen en geen allochtonen (meer).

nooit gehoord van "belg van allochtone afkomst" zeker?
Als ze geen stemplicht hebben zijn het "vreemdelingen" Pietje.

Jij hebt je dus ook lekker laten vangen door het "stemrecht voor allochtonen" zeker? Want ocharme Mohammed die hier al veertig jaar woont moet toch kunnen stemmen? wel Mohammed die hier al veertig jaar woont én allang bipatride belg is geworden kon al heel de tijd stemmen.

Alleen: nu mogen zijn nonkels en tantes en grootooms en zijn grootvaders en grootmoeder en schoonzuster die hier even op bezoek komen, dus OOK stemmen! maar ze zijn het niet verplicht.

Pietje
8 mei 2012, 15:19
nooit gehoord van "belg van allochtone afkomst" zeker?
Als ze geen stemplicht hebben zijn het "vreemdelingen" Pietje.

en hoelang blijft iemand "allochtoon" ?? Wanneer is (wordt) iemand autochtoon ??
Wat onderzoek naar mijn verleden leverde Italiaanse en/of Spaanse vermenging op (zo'n 120jaar terug) wat waarschijnlijk mijn donkere haarkleur (allez vroeger, want nu is het grijs) en licht-donkere huidskleur uitlegt. Misschien ben ik dan ook nog altijd "allochtoon".

AnarchoChristophe
8 mei 2012, 15:20
-
Dit gaat dus in hoofdzaak over "belgen". Eindelijk zien we eens de cijfers.
Waarom Brussel nog tweetalig Nl/Fr is, is me een raadsel. Beter ware het FR/Arabisch.

Turken en Marokkanen spreken doorgaans geen Arabisch.

Stemplicht moet afgeschaft worden, punt.

Cynara Cardunculus
8 mei 2012, 15:26
en hoelang blijft iemand "allochtoon" ?? Wanneer is (wordt) iemand autochtoon ??
Wat onderzoek naar mijn verleden leverde Italiaanse en/of Spaanse vermenging op (zo'n 120jaar terug) wat waarschijnlijk mijn donkere haarkleur (allez vroeger, want nu is het grijs) en licht-donkere huidskleur uitlegt. Misschien ben ik dan ook nog altijd "allochtoon".

Iemand IS en BLIJFT allochtoon als minstens één van uw ouders of grootouders geen Belg waren.
Het is dus geen ziekte waarvan je kan genezen.

In sé ben ikzelf ook allochtoon omdat mijn oma origineel Nederlandse was, maar door huwelijk Belg werd. Ik krijg daar echter geen extra subsidies voor, dus vergeet ik het gewoonlijk.
toch eens op gaan letten of dat iets kan opbrengen wegens discriminatie.

Charlie don't Surf
8 mei 2012, 15:36
Iemand IS en BLIJFT allochtoon als minstens één van uw ouders of grootouders geen Belg waren.
Het is dus geen ziekte waarvan je kan genezen.

In sé ben ikzelf ook allochtoon omdat mijn oma origineel Nederlandse was, maar door huwelijk Belg werd. Ik krijg daar echter geen extra subsidies voor, dus vergeet ik het gewoonlijk.
toch eens op gaan letten of dat iets kan opbrengen wegens discriminatie.

http://www.youtube.com/watch?v=mOng26XI2yU

De schoofzak
8 mei 2012, 16:26
[QUOTE=Cynara Cardunculus;6117403]
...
Ja, ik. Maar wat wil je? Als 40% van de Vlamingen, het Belgische volk en vaderland verafschuwen.

Wat ik wil ?
Dat ze eens goed daarover nadenken.
Over hoe dat zou kunnen komen, en welke de beste oplossing daarvoor is.

roger verhiest
8 mei 2012, 16:33
zit veel links kiesvee tussen


O zelfs op dit forum zijn er "rechtse" kiezers van "vreemde" oorsprong, of denkt u dat iemand die immigreert in België/Vlaanderen en nogal "rechtse" ideeën heeft plotseling een metamorphose ondergaat en "links kiesvee" wordt ?

Kent u het beroemde gedicht van Guido Gezelle over de Casselkoeien ?
Dat zijn nogal rosse beesten, dus "links kiesvee".

Het forum en ook elders politieke berichten lezend komt het herhaaldelijk ter sprake dat nu ook N-VA , VB en zelfs de Open VLD voor "links kiesvee" aantrekkelijke opartijen zouden geworden zijn nl. de ideala belangenbehartigers van de "hardwerkende vlaming".

Alle internationale waarnemers zijn het erover eens : de hardwerkende vlaming is de produktiefste arbeider op deze planeet, maar dat is volgens u dus eigenlijk slechts "werkvee" u behoort niet tot de veestapel tenzij tot het "elitevee"...

roger verhiest
8 mei 2012, 16:42
Iemand IS en BLIJFT allochtoon als minstens één van uw ouders of grootouders geen Belg waren.
Het is dus geen ziekte waarvan je kan genezen.

In sé ben ikzelf ook allochtoon omdat mijn oma origineel Nederlandse was, maar door huwelijk Belg werd. Ik krijg daar echter geen extra subsidies voor, dus vergeet ik het gewoonlijk.
toch eens op gaan letten of dat iets kan opbrengen wegens discriminatie.

Zijn je kinderen dan ook nog allochtoon ?
Indien je buitenlandse kinderen zou adopteren zijn die dan ook voor de volgende 3 generaties allochtonen ?

Stel dat ze een donkere huidskleur hebben : blijft dat "allochtoon zijn" dan nog langer dan 3 generaties voortduren ?

Ikzelf ben ook allochtoon en stel vast dat in mijn familie neven, nichten en mijn kinderen door adoptie, huwelijk (alle mogelijkheden) ook gekleurde en allochtoonse medebelgen veroorzaken. In mijn omgeving gebeuren zulke zaken dan nog frekwenter : de angsten van de "echte vlamingen" dat ze weldra door deze vloedgolf van allochtonen overspoeld worden is dus zeker gerechtvaardigd.

Nog erger : verschillende "echte belgen/vlamingen" met dus 16 voorouders die allen "echte vlamingen" waren (Henri Conscience was dus een allochtoon)
bekeren zich tot uitheemse godsdiensten : ze worden islamiet, mormoon, jood,getuige van Jehova, Scientologist, bhoeddist, Grieks-of Russisch Orthodox enz..) Worden deze mensen nu ook allochtoon (of enkel in het geval dat ze hun vestimentaire uiterlijk hierdoor wijzigen).

& dan heb ik het nog niet over de leden van de diverse Groot- en andere Loges...

De multiculturele maatschappij is in opmars !

koe de poing
8 mei 2012, 17:32
Alleen: nu mogen zijn nonkels en tantes en grootooms en zijn grootvaders en grootmoeder en schoonzuster die hier even op bezoek komen, dus OOK stemmen! maar ze zijn het niet verplicht.

Je moet minstens vijf jaar in dit land wonen circe.


daarenboven is het een goede zaak dat alle inwoners gehoord worden op politiek niveau, de mensen wonen hier, dus het beleid moet met hen rekening houden.

Tenzij je voorstander bent van grootschalige deportaties.

Discriminatie zal geen problemen oplossen.

Cynara Cardunculus
8 mei 2012, 19:20
Je moet minstens vijf jaar in dit land wonen circe.


daarenboven is het een goede zaak dat alle inwoners gehoord worden op politiek niveau, de mensen wonen hier, dus het beleid moet met hen rekening houden.

Tenzij je voorstander bent van grootschalige deportaties.

Discriminatie zal geen problemen oplossen.

Heb ik gezegd dat de familie hier geen vijf jaar verbleef?

Ik vind dat het beleid moet rekening houden met mensen die ZELF DE VERANTWOORDELIJKHEID MEDE OPNEMEN VOOR DIT LAND. Niet voor vreemdelingen die het afbollen eens ze vinden dat de vetpotten leeggeplunderd zijn.

vind je het niet mee bepalen van het beleid gelijk aan gedeporteerd worden?

Esperanza
11 mei 2012, 04:44
Als "ze" stemplichtig (het is opkomstplicht, maar soit) zijn, zijn het dus Belgen en geen allochtonen (meer).Euh neen, niet noodzakelijk.

EU-burgers die zich hebben laten registreren kunnen deelnemen aan gemeenteraadsverkiezingen. Die registratie op zich is uiteraard niet verplichtend, maar eens je de stap gezet hebt is de opkomst wel een verplichting geworden. Kom je ondanks die registratie niet opdagen, kun je even goed gestraft worden als een Belg die zijn kat stuurt.

de Wakkere burger
15 mei 2012, 12:21
stemplicht voor genaturaliseerden ,
stemrecht voor de anderen , mits ze aan voorwaarden voldoen

Cynara Cardunculus
15 mei 2012, 12:28
stemplicht voor genaturaliseerden ,
stemrecht voor de anderen , mits ze aan voorwaarden voldoen

Ik zie dat je er ook ingetrapt bent.

Genaturalizeerden zijn BELGEN. Belgen zijn stemplichtig (of opkomstplichtig whatever).

In heel de discussie over "mohammed die hier al twintig jaar woont heeft toch ook recht op stemmen zeker" heeft men de mensen zand in de ogen gestrooid: als mohammed hier al twintig jaar woont heeft hij alle kansen gehad om BELG te worden en valt hij onder de stemplicht.

Fatima, Karim, Mustafa, Kadir en Dyab die hier net komen aanwaaien, geen belg zijn of geen belg wensen te worden, en nadien terug naar huis gaan (???) moeten zich eerst registreren als ze hun stem wensen uit te brengen en mogen d�*n mee beslissen hoe WIJ moeten leven!

Pericles
15 mei 2012, 12:42
Euh neen, niet noodzakelijk.

EU-burgers die zich hebben laten registreren kunnen deelnemen aan gemeenteraadsverkiezingen. Die registratie op zich is uiteraard niet verplichtend, maar eens je de stap gezet hebt is de opkomst wel een verplichting geworden. Kom je ondanks die registratie niet opdagen, kun je even goed gestraft worden als een Belg die zijn kat stuurt.

Niet alleen EU burgers maar ook anderen die hier meer dan 5 jaar wonen, dacht ik.
En niet komen opdagen bij verkiezingen wordt al decennia niet meer vervolgd . Bij elke federale verkiezing komen er ca. 700.000 mannen en vrouwen gewoon niet opdagen . Het is gewoon onbegonnen werk om een dergelijke massa te vervolgen.
Als je niet komt opdagen als bijzitter , dat is wat anders.

Eberhard Leclerc
15 mei 2012, 13:41
Ik vind dat het beleid moet rekening houden met mensen die ZELF DE VERANTWOORDELIJKHEID MEDE OPNEMEN VOOR DIT LAND. Niet voor vreemdelingen die het afbollen eens ze vinden dat de vetpotten leeggeplunderd zijn.



En autochtonen die het afbollen eens ze vinden dat de vetpotten leeggeplunderd zijn?

Ook stemrecht ontnemen?

Bobke
15 mei 2012, 13:52
Ik zie dat je er ook ingetrapt bent.

Genaturalizeerden zijn BELGEN. Belgen zijn stemplichtig (of opkomstplichtig whatever).

In heel de discussie over "mohammed die hier al twintig jaar woont heeft toch ook recht op stemmen zeker" heeft men de mensen zand in de ogen gestrooid: als mohammed hier al twintig jaar woont heeft hij alle kansen gehad om BELG te worden en valt hij onder de stemplicht.

Fatima, Karim, Mustafa, Kadir en Dyab die hier net komen aanwaaien, geen belg zijn of geen belg wensen te worden, en nadien terug naar huis gaan (???) moeten zich eerst registreren als ze hun stem wensen uit te brengen en mogen d�*n mee beslissen hoe WIJ moeten leven!
Hij zal nog niet wakker geweest zijn.

SDX
15 mei 2012, 14:27
En autochtonen die het afbollen eens ze vinden dat de vetpotten leeggeplunderd zijn?

Ook stemrecht ontnemen?

Hebben autochtonen die 't afbollen stemrecht bij 'gemeenteraadsverkiezingen'?

vlijmscherp
15 mei 2012, 14:28
En autochtonen die het afbollen eens ze vinden dat de vetpotten leeggeplunderd zijn?

Ook stemrecht ontnemen?

neen, ze een mandaat geven bij een andere bank.

Herr Oberst
15 mei 2012, 14:59
O zelfs op dit forum zijn er "rechtse" kiezers van "vreemde" oorsprong, of denkt u dat iemand die immigreert in België/Vlaanderen en nogal "rechtse" ideeën heeft plotseling een metamorphose ondergaat en "links kiesvee" wordt ?

Natuurlijk; die immigranten zien ook wel dat hun belangen (uitkeringen, quota's, subsidies voor moskeeën, anti-discriminatiewetten, lakse gezinshereniging,...) het best behartigd worden door de linkse partijen, en gedragen zich daar dan ook naar: Allochtonen stemmen vooral links (http://www.gva.be/antwerpen/exclusieve-peiling-allochtonen-kiezen-in-antwerpen-vooral-links.aspx).

Klein Licht
15 mei 2012, 15:51
subsidies voor moskeeën

Dat dan juist weer niet (http://www.vlaamsbelang.org/1/1567/)


Verder is het wel interessant op te merken dat er >30% op de rechtse Vld zou stemmen, terwijl de bekendste allochtone kandidaten toch op de lijsten van Spa, Groen en Cd&v staan...

Herr Oberst
15 mei 2012, 15:59
Verder is het wel interessant op te merken dat er >30% op de rechtse Vld zou stemmen

Waar leest u dat?

Vlaanderen Boven
15 mei 2012, 16:24
Wat ik wil ?
Dat ze eens goed daarover nadenken.
Over hoe dat zou kunnen komen, en welke de beste oplossing daarvoor is.

Er is geen oplossing. Het kwaad is al geschied.

Klein Licht
15 mei 2012, 17:48
Waar leest u dat?

http://www.knack.be/nieuws/belgie/patrick-janssens-scoort-bij-allochtonen-bart-de-wever-niet/article-1195118430378.htm

cookie monster
15 mei 2012, 23:02
Iemand IS en BLIJFT allochtoon als minstens één van uw ouders of grootouders geen Belg waren.
opmerking: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jaartallentabel_Belgi%C3%AB