PDA

View Full Version : Vlamingen in Brussel.


fonne
22 mei 2012, 12:45
Hoe zou het de Vlamingen in Brussel vergaan, aangenomen dat die er nog zijn natuurlijk?
N-VA heeft in ieder geval plannen voor eigen lijsten in minstens 10 Brusselse gemeenten.

N-VA dient in minstens 10 Brusselse gemeenten lijst in (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120522_071).

In 2010 was N-VA goed voor ongeveer 15% van de Vlaamse stemmen. Varierend van 0,5 tot 3% van het totale stemmenaantal in de gemeenten.
Gezien de klassieke partijen zich nogal vaak achter hun grote franstalige broer verstoppen in 2012, zou N-VA daar wel eens van kunnen profiteren en in de meeste gemeenteraden binnenkomen. Zal Guy Vanhengel nog stemmen halen op de PS-lijst?

vrijevlaming
22 mei 2012, 12:57
er zijn zelfs franstaligen die op onze lijsten gaan staan, omdat ze het wanbeleid van de franstalige partijen strontzat zijn en in n-va het enige alternatief zien.

Effect
22 mei 2012, 13:51
In gemeenteraden zullen ze zeker binnenraken. Maar denkt ge dat er ook maar 1 partij is die met üntermenschen zal samenwerken? Verankeren OK maar ik vrees dat het daarbij zal blijven. Een horzel is echter nodig om de bevolking wakker te schudden.

Bokkenreyder
22 mei 2012, 15:36
er zijn zelfs franstaligen die op onze lijsten gaan staan, omdat ze het wanbeleid van de franstalige partijen strontzat zijn en in n-va het enige alternatief zien.

Jep, wees er maar zeker van dat 10 �* 15% van de Franstaligen (vooral Walen) voor N-VA zullen/zouden stemmen indien ze het kunnen/konden.

peter1962
22 mei 2012, 19:33
Jep, wees er maar zeker van dat 10 �* 15% van de Franstaligen (vooral Walen) voor N-VA zullen/zouden stemmen indien ze het kunnen/konden.

Ik vind het alvast hoopgevend dat er in de soms geanimeerde discussies die we hier voeren toch vlaams nationalisten zijn die beseffen dat er een wereld van verschil is tussen een francofone brusselaar, en een waal. Voor velen lijkt dat misschien een detail, maar dat is het niet.

Ik denk overigens ook dat n-va een heel slimme zet doet door sterk op te komen in brussel. Voorspellingen doen is altijd moeilijk, maar ik denk dat je gelijk hebt dat ze een op het eerste zicht verassende score gaan halen. Het is niet omdat een regio moeilijker ligt, dat je die moet verwaarlozen.

quercus
22 mei 2012, 19:41
Hoe zou het de Vlamingen in Brussel vergaan, aangenomen dat die er nog zijn natuurlijk?
N-VA heeft in ieder geval plannen voor eigen lijsten in minstens 10 Brusselse gemeenten.

N-VA dient in minstens 10 Brusselse gemeenten lijst in (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120522_071).

In 2010 was N-VA goed voor ongeveer 15% van de Vlaamse stemmen. Varierend van 0,5 tot 3% van het totale stemmenaantal in de gemeenten.
Gezien de klassieke partijen zich nogal vaak achter hun grote franstalige broer verstoppen in 2012, zou N-VA daar wel eens van kunnen profiteren en in de meeste gemeenteraden binnenkomen. Zal Guy Vanhengel nog stemmen halen op de PS-lijst?

Het zou mij niet verbazen dat nogal wat Congolezen uit de Matonge-wijk voor N-VA stemmen. Ze waren razend omwille van de vleierige houding van de francofone politici t.a.v. het Kabila-regime. In ieder geval, tijdens hun betogingen liepen met plakkaten "Vive la N-VA, Vive Bart De Wever!".

quercus
22 mei 2012, 19:44
Ik vind het alvast hoopgevend dat er in de soms geanimeerde discussies die we hier voeren toch vlaams nationalisten zijn die beseffen dat er een wereld van verschil is tussen een francofone brusselaar, en een waal. Voor velen lijkt dat misschien een detail, maar dat is het niet.

Ik denk overigens ook dat n-va een heel slimme zet doet door sterk op te komen in brussel. Voorspellingen doen is altijd moeilijk, maar ik denk dat je gelijk hebt dat ze een op het eerste zicht verassende score gaan halen. Het is niet omdat een regio moeilijker ligt, dat je die moet verwaarlozen.

Dat klopt. Ik ervaar francofone Brusselaars als véél meer geneigd tot Vlamingenhaat dan dat bij de Walen het geval is.

mvd
22 mei 2012, 21:33
Ik denk niet dat N-VA ergens meer dan 5% zal halen. De minachting voor de 'sale flamand' is in Brussel nog sterk aanwezig. Hun stemmen zullen vermoedelijk eerder van allochtonen van middelbare leeftijd komen, ook van oudere Vlamingen die nog in Brussel wonen.

De schoofzak
22 mei 2012, 22:27
Ik denk niet dat N-VA ergens meer dan 5% zal halen. De minachting voor de 'sale flamand' is in Brussel nog sterk aanwezig. Hun stemmen zullen vermoedelijk eerder van allochtonen van middelbare leeftijd komen, ook van oudere Vlamingen die nog in Brussel wonen.

mmmm

Eberhard Leclerc
22 mei 2012, 22:28
Ik ervaar francofone Brusselaars als véél meer geneigd tot Vlamingenhaat dan dat bij de Walen het geval is.

Onzin.

De Franstalige Brusselaar zal de Vlaming altijd wegzetten als een eeuwige racist omdat hij begrijpt dat dit een hoger strategisch belang (francisation) dient, niet omdat hij/zij een haat voor Vlamingen zou bezitten.

Veel zijn immers zelf ook van Vlaamse afkomst, alleen maken ze nu deel uit van een 'hogere' cultuur.


Het zou mij niet verbazen dat nogal wat Congolezen uit de Matonge-wijk voor N-VA stemmen. Ze waren razend omwille van de vleierige houding van de francofone politici t.a.v. het Kabila-regime. In ieder geval, tijdens hun betogingen liepen met plakkaten "Vive la N-VA, Vive Bart De Wever!".

http://www.youtube.com/watch?v=me_pwN-veBE
http://www.youtube.com/watch?v=1rsdY_5p2u8

Die uitgestoken hand is allang weer geweigerd door het NVA. Het aantal xenofoben in Vlaanderen overtreft dan ook nog altijd het aantal Congolezen verre.
En als je de 30 % over wil moet je zeggen wat de kiezers denken nietwaar?

Eberhard Leclerc
22 mei 2012, 22:35
Ik denk niet dat N-VA ergens meer dan 5% zal halen. Hun stemmen zullen vermoedelijk eerder van allochtonen van middelbare leeftijd komen, ook van oudere Vlamingen die nog in Brussel wonen.

Veel allochtonen zullen niet op de NVA stemmen, daar veel mensen (en Brussel is nu eenmaal 73% allochtoon) in Brussel er heilig van overtuigd zijn dat BDW een hardnekkige holocaustontkenner is.
Vrijwel iedereen hier volgt dan ook de Franstalige media.

Wel zal de NVA het leeuwendeel van de Blok stemmers binnenhalen en het liberale deel van de Vlamingen in Brussel.

In Brussel stad, Jette en Anderlecht zijn scores boven de 5 % wel mogelijk hoor.

ViveLaBelgique
22 mei 2012, 23:25
Veel allochtonen zullen niet op de NVA stemmen, daar veel mensen (en Brussel is nu eenmaal 73% allochtoon) in Brussel er heilig van overtuigd zijn dat BDW een hardnekkige holocaustontkenner is.

Dat is juist een reden voor "les Arabes" om voor BDW te stemmen.

Vrijwel iedereen hier volgt dan ook de Franstalige media.

Wel zal de NVA het leeuwendeel van de Blok stemmers binnenhalen en het liberale deel van de Vlamingen in Brussel.

In Brussel stad, Jette en Anderlecht zijn scores boven de 5 % wel mogelijk hoor.

Dan moet de N-VA en zeker BDW maar bezze geven in de Franstalige media.

giserke
22 mei 2012, 23:29
Ik denk niet dat N-VA ergens meer dan 5% zal halen. De minachting voor de 'sale flamand' is in Brussel nog sterk aanwezig. Hun stemmen zullen vermoedelijk eerder van allochtonen van middelbare leeftijd komen, ook van oudere Vlamingen die nog in Brussel wonen.

Vergeet niet dat Congolezen massaal N-VA zullen stemmen.
Ze zijn de francofone handjekap fascisten nog niet vergeten in de matongewijk..
http://www.knack.be/nieuws/belgie/bart-de-wever-held-van-congolezen/article-4000016435902.htm#

De schoofzak
23 mei 2012, 07:32
Ik vind het alvast hoopgevend dat er in de soms geanimeerde discussies die we hier voeren toch vlaams nationalisten zijn die beseffen dat er een wereld van verschil is tussen een francofone brusselaar, en een waal. Voor velen lijkt dat misschien een detail, maar dat is het niet.
...


Die ultra-nationalistische houding van de Franstalige Brusselaar is een grote schande.
Voelen zij zich zoveel beter dan 'een boer van een Waal' ?

Achten zij zich zo verheven dat zij hun Franstalige medebroeders mogen discrimineren ?

Het antwoord op beide voormelde vragen is natuurlijk "ja !".

quercus
23 mei 2012, 08:38
Veel allochtonen zullen niet op de NVA stemmen, daar veel mensen (en Brussel is nu eenmaal 73% allochtoon) in Brussel er heilig van overtuigd zijn dat BDW een hardnekkige holocaustontkenner is.
Vrijwel iedereen hier volgt dan ook de Franstalige media.

Wel zal de NVA het leeuwendeel van de Blok stemmers binnenhalen en het liberale deel van de Vlamingen in Brussel.

In Brussel stad, Jette en Anderlecht zijn scores boven de 5 % wel mogelijk hoor.

Wie openlijk iets dergelijks uitbraakt moet zorgen dat hij/zij over keiharde bewijzen beschikt. Welnu die zijn er voor deze smerige bewering volstrekt niet. Ook de verfranste Vlaming en salon-auteur Pierre Mertens (Mertèns:roll:) kan dat niet hard maken. Het is pure Brussels-francofone rancune omdat N-VA en BDW omtrent "la capitale" enkele dingen gezegd heeft die hen aan het schrikken hebben gebracht.

Vlaanderen zal nooit hartelijke relaties hebben met die franstalige, naar pis ruikende ouwe cocotte. Gewoon omdat de dagelijkse ervaring leert dat de francofone politici van die 19-dorpenstad zichzelf wél beschouwen als woordvoerders van "la capitale", maar niet van "de hoofdstad". Anders gezegd, hun houding, hun dagelijks discours is helemaal doorspekt van het totaal ongefundeerd francofoon meerderwaardigheidscomplex. Wat bij die verfranste Vlamingen véél meer aanwezig is dan bij de Walen.

Het beste zou zijn dat wij onze Vlaamse administratie eruit wegtrekken, streven naar een Europeanisering van de 19 gemeenten en gans de santeboetik overlaten aan de EU. Good riddens!

De schoofzak
23 mei 2012, 09:05
....
Het beste zou zijn dat wij onze Vlaamse administratie eruit wegtrekken, streven naar een Europeanisering van de 19 gemeenten en gans de santeboetik overlaten aan de EU. Good riddens!

"Europa" is een juridische constructie die gebaseerd is op een aantal verdragen. (Verdragen zijn contracten tussen landen)

Er is geen enkel verdrag dat spreekt over verwerven, beheren ... van welk grondgebied ook; en er is geen enkele aanzet daartoe, in geen enkel land. Er is niemand in gans de EU, behalve dromers als jij, die behoefte hebben om de EU zorgen te geven over een grondgebied van een hoofdstad.
En jouw droom is dan nog gebaseerd op het niet opgelost krijgen van een intern probleem in onze eigen keuken. Jouw droom is niet gebaseerd op wat dan ook positiefs voor de EU, of wat dan ook voor positiefs voor 95 procent van haar inwoners.

pajoske
23 mei 2012, 09:26
Onzin.

De Franstalige Brusselaar zal de Vlaming altijd wegzetten als een eeuwige racist omdat hij begrijpt dat dit een hoger strategisch belang (francisation) dient, niet omdat hij/zij een haat voor Vlamingen zou bezitten.

Veel zijn immers zelf ook van Vlaamse afkomst, alleen maken ze nu deel uit van een 'hogere' cultuur.


Let toch maar op. De meeste Brusselaars zijn afkomstig van Vlaamse voorouders. Velen van hen voelen zich in de steek gelaten door de Vlaamse politici. Denk alleen maar aan het enorme tekort aan Vlaams onderwijs. Die Brusselaars voelen zich bedrogen.
Zoals ik mij bedrogen voel door de Vlaamse politiek. Zij die van mij inspanningen vroegen in Brussel om de Nederlandse taal te promoten. Zij die tientallen jaren geleden beloofden 'wat we zelf doen, doen we beter'. Het geeft mij nu een boos gevoel : aan die paljassen zal ik mijn stem zéker niet geven.

Effect
23 mei 2012, 09:35
Let toch maar op. De meeste Brusselaars zijn afkomstig van Vlaamse voorouders. Velen van hen voelen zich in de steek gelaten door de Vlaamse politici. Denk alleen maar aan het enorme tekort aan Vlaams onderwijs. Die Brusselaars voelen zich bedrogen.
Zoals ik mij bedrogen voel door de Vlaamse politiek. Zij die van mij inspanningen vroegen in Brussel om de Nederlandse taal te promoten. Zij die tientallen jaren geleden beloofden 'wat we zelf doen, doen we beter'. Het geeft mij nu een boos gevoel : aan die paljassen zal ik mijn stem zéker niet geven.

Er is geen tekort in het Vlaamse onderwijs in Brussel, enkel in het franstalige Vlaamse onderwijs. Voor een neutraal observeerder een duidelijk verschil.

quercus
23 mei 2012, 11:14
"Europa" is een juridische constructie die gebaseerd is op een aantal verdragen. (Verdragen zijn contracten tussen landen)

Er is geen enkel verdrag dat spreekt over verwerven, beheren ... van welk grondgebied ook; en er is geen enkele aanzet daartoe, in geen enkel land. Er is niemand in gans de EU, behalve dromers als jij, die behoefte hebben om de EU zorgen te geven over een grondgebied van een hoofdstad.
En jouw droom is dan nog gebaseerd op het niet opgelost krijgen van een intern probleem in onze eigen keuken. Jouw droom is niet gebaseerd op wat dan ook positiefs voor de EU, of wat dan ook voor positiefs voor 95 procent van haar inwoners.

Je mag dan wel een hekel hebben aan de EU (ik sta er ook niet in beate bewondering en aanbidding voor), het is een niet te negeren feit dat wij die verfranste, op ons neerkijkende "Bruxellois d'origine flamande" niet zullen kunnen bekeren tot positiever gevoelens tegenover ons. Zelfs niet wanneer we hen pakken Euro's in de pollen stoppen (zoals nu reeds gebeurt). Onze Vlaamse politici hebben het véél te ver laten komen met die Beulemansen. Meer dan een jaar terug hoorde ik vader Vic Anciaux op de radio. Hij gaf toen eerlijk toe dat hij zich bitter beklaagde dat hij destijds als Vlaamse Brusselaar het project voor "Bruxelles région �* part entière" steunde. Hij zei meer: het enige wat de "Bruxellois francophones" willen is een 100 % francofone stad zijn en géén verplichtingen meer hebben (tegenover Vlaanderen) uit hun functie van "capitale". Velen bij het FDF willen daar gewoon van af.

Die stad is voor ons doodgewoon verloren. Let's face it.

SDG
23 mei 2012, 11:25
Je mag dan wel een hekel hebben aan de EU (ik sta er ook niet in beate bewondering en aanbidding voor), het is een niet te negeren feit dat wij die verfranste, op ons neerkijkende "Bruxellois d'origine flamande" niet zullen kunnen bekeren tot positiever gevoelens tegenover ons. Zelfs niet wanneer we hen pakken Euro's in de pollen stoppen (zoals nu reeds gebeurt). Onze Vlaamse politici hebben het véél te ver laten komen met die Beulemansen. Meer dan een jaar terug hoorde ik vader Vic Anciaux op de radio. Hij gaf toen eerlijk toe dat hij zich bitter beklaagde dat hij destijds als Vlaamse Brusselaar het project voor "Bruxelles région �* part entière" steunde. Hij zei meer: het enige wat de "Bruxellois francophones" willen is een 100 % francofone stad zijn en géén verplichtingen meer hebben (tegenover Vlaanderen) uit hun functie van "capitale". Velen bij het FDF willen daar gewoon van af.

Die stad is voor ons doodgewoon verloren. Let's face it.

Brussel opgeven betekent op termijn ook Vlaams-Brabant opgeven.

quercus
23 mei 2012, 11:27
Brussel opgeven betekent op termijn ook Vlaams-Brabant opgeven.

En daarin ben je verkeerd. In Vlaams Brabant kan de Vlaamse Regering een veel grotere invloed uitoefenen dan in de Beulemansstad.

roger verhiest
23 mei 2012, 11:33
De N-VA zou zich moeten omvormen tot een europese politieke partij, die een lans breekt voor europese staatshervormingen gestut door haar nationalistisch-liberale ideologie.

Duidelijkheid & succes verrzekerd....

vlijmscherp
23 mei 2012, 11:45
En daarin ben je verkeerd. In Vlaams Brabant kan de Vlaamse Regering een veel grotere invloed uitoefenen dan in de Beulemansstad.

waarom zou dat zijn? zeker als de traditionele partijen de grootstedelijke gemeenschap echte bevoegdheden gaan geven. en dat zijn ze van plan.

vlijmscherp
23 mei 2012, 11:46
Je mag dan wel een hekel hebben aan de EU (ik sta er ook niet in beate bewondering en aanbidding voor), het is een niet te negeren feit dat wij die verfranste, op ons neerkijkende "Bruxellois d'origine flamande" niet zullen kunnen bekeren tot positiever gevoelens tegenover ons. Zelfs niet wanneer we hen pakken Euro's in de pollen stoppen (zoals nu reeds gebeurt). Onze Vlaamse politici hebben het véél te ver laten komen met die Beulemansen. Meer dan een jaar terug hoorde ik vader Vic Anciaux op de radio. Hij gaf toen eerlijk toe dat hij zich bitter beklaagde dat hij destijds als Vlaamse Brusselaar het project voor "Bruxelles région �* part entière" steunde. Hij zei meer: het enige wat de "Bruxellois francophones" willen is een 100 % francofone stad zijn en géén verplichtingen meer hebben (tegenover Vlaanderen) uit hun functie van "capitale". Velen bij het FDF willen daar gewoon van af.

Die stad is voor ons doodgewoon verloren. Let's face it.

die "Bruxellois d'origine flamande" zijn aan het uitsterven, vergeet die, het zijn de Brusselse allochtonen die belangrijk worden. Die voelen zich trouwens meer Brusselaar dan iets anders. en het zijn niet allemaal extremistische moslims hoor.....

fonne
23 mei 2012, 12:31
Het beste zou zijn dat wij onze Vlaamse administratie eruit wegtrekken, streven naar een Europeanisering van de 19 gemeenten en gans de santeboetik overlaten aan de EU. Good riddens!
De Europese wijk is 1 km² van Brussel. Voor de rest is het al afrikanisering dat de klok slaagt. Misschien cadeau doen aan de Kongo?

djimi
23 mei 2012, 13:35
Je mag dan wel een hekel hebben aan de EU (ik sta er ook niet in beate bewondering en aanbidding voor), het is een niet te negeren feit dat wij die verfranste, op ons neerkijkende "Bruxellois d'origine flamande" niet zullen kunnen bekeren tot positiever gevoelens tegenover ons. Zelfs niet wanneer we hen pakken Euro's in de pollen stoppen (zoals nu reeds gebeurt). Onze Vlaamse politici hebben het véél te ver laten komen met die Beulemansen. Meer dan een jaar terug hoorde ik vader Vic Anciaux op de radio. Hij gaf toen eerlijk toe dat hij zich bitter beklaagde dat hij destijds als Vlaamse Brusselaar het project voor "Bruxelles région �* part entière" steunde. Hij zei meer: het enige wat de "Bruxellois francophones" willen is een 100 % francofone stad zijn en géén verplichtingen meer hebben (tegenover Vlaanderen) uit hun functie van "capitale". Velen bij het FDF willen daar gewoon van af.

Die stad is voor ons doodgewoon verloren. Let's face it.

Daar ben ik het dus niet mee eens.

Ik heb wel de indruk dat er nogal wat 'Vlamingen' maar al te content zouden zijn dat ze 'eindelijk' van hun hoofdstad af zijn, en ik kan alleen maar hopen dat dat altijd een kleine minderheid zal blijven.

Ik zal het niet blijven herhalen:

als 'de Vlamingen' dat écht zouden willen, dan is Brussel binnen tien jaar weer helemaal van hén.

Maar 'willen' betekent natuurlijk wel iets méér dan 'wensen'.

vrijevlaming
23 mei 2012, 13:39
gewoon via het onderwijs een koppeling maken met de sociale zekerheid. En dan krijgt djimi gelijk (behalve de termijn van tien jaar misschien. Dertig jaar lijkt me realistischer)

vlijmscherp
23 mei 2012, 14:06
Daar ben ik het dus niet mee eens.

Ik heb wel de indruk dat er nogal wat 'Vlamingen' maar al te content zouden zijn dat ze 'eindelijk' van hun hoofdstad af zijn, en ik kan alleen maar hopen dat dat altijd een kleine minderheid zal blijven.

Ik zal het niet blijven herhalen:

als 'de Vlamingen' dat écht zouden willen, dan is Brussel binnen tien jaar weer helemaal van hén.

Maar 'willen' betekent natuurlijk wel iets méér dan 'wensen'.

van "de Vlamingen" gaat het nooit meer zijn, van "de Nederlandstaligen" misschien wel nog?

peter1962
23 mei 2012, 14:57
Veel allochtonen zullen niet op de NVA stemmen, daar veel mensen (en Brussel is nu eenmaal 73% allochtoon) in Brussel er heilig van overtuigd zijn dat BDW een hardnekkige holocaustontkenner is.
Vrijwel iedereen hier volgt dan ook de Franstalige media.

Wel zal de NVA het leeuwendeel van de Blok stemmers binnenhalen en het liberale deel van de Vlamingen in Brussel.

In Brussel stad, Jette en Anderlecht zijn scores boven de 5 % wel mogelijk hoor.

:? dat is toch echt wel bij het haar gegrepen volgens mij... Er is geen enkel argument om dat te staven. Ik vind dit nu toch echt wel geen beschuldiging om lichtzinnig rond te strooien.

djimi
23 mei 2012, 15:04
gewoon via het onderwijs een koppeling maken met de sociale zekerheid. En dan krijgt djimi gelijk (behalve de termijn van tien jaar misschien. Dertig jaar lijkt me realistischer)

De 'tandem' "onderwijs-sociale zekerheid" is inderdaad een zéér krachtig 'wapen' in de 'strijd om Brussel', maar het is lang niet het énige wapen dat 'de Vlamingen' kunnen gebruiken.

Als élke familie van die-hard 'nationalisten' minstens één lid ervan zou kunnen overtuigen dat het echt wel de moeite loont om in Brussel-Stad of Sint-Genesius-Rode te gaan WONEN en STEMMEN, zouden 'de Vlamingen' ook het 'demografisch' wapen kunnen inzetten.

Zo doen de vraie-dimensionistes van de FDF het immers ook (maar dan in le Brabant flamand).

Nog een ander 'wapen' waar diezelfde mensen niet vies van zijn, wordt doorgaans 'de media' genoemd.

Het doet mij vaker dan mij lief is pijn aan de ogen en/of de oren - én het hart - als ik voor de zovéélste keer mag vernemen hoe onbeholpen en stuntelig 'de Vlamingen' met die media omgaan.

djimi
23 mei 2012, 15:08
van "de Vlamingen" gaat het nooit meer zijn, van "de Nederlandstaligen" misschien wel nog?

Het hangt er natuurlijk van af hoe we "de Vlamingen" definiëren.

Wat mij betreft behoren ook de 'nieuwe' Vlamingen daarbij, en ter uitbreiding van die groep is er in Brussel alleszins voldoende 'potentieel'.

djimi
23 mei 2012, 15:13
:? dat is toch echt wel bij het haar gegrepen volgens mij... Er is geen enkel argument om dat te staven. Ik vind dit nu toch echt wel geen beschuldiging om lichtzinnig rond te strooien.

Ik ken toch wel een aantal Franstalige Brusselaars die er stellig van overtuigd zijn dat Meneer De Wever een 'raciste' is, en in z'n racisme nauwelijks moet onderdoen voor Meneer De Winter.

Als ik die mensen dan vraag waarom ze die overtuiging toegedaan zijn, luidt het antwoord meestal: "Ja, maar dat is toch zo? Iederéén weet dat toch? Het stond in de krant!"