PDA

View Full Version : Waarom hebben Arabieren ogenschijnlijk een lente nodig en Perzen niet?


Nr.10
19 juni 2012, 15:44
Waarom hebben Arabieren een lente nodig en Perzen niet?

Enig idee?

Volgens mij omdat Perzen de traditionele supermacht zijn in het Midden-Oosten, en niet Arabieren.

Derk de Tweede
19 juni 2012, 19:28
1979.
Werd uiteindelijk wel een nachtmerrie voor veel Iraniërs.

Bolleke Wol
20 juni 2012, 21:57
Die "nachtmerrie" moet wel enigszins gerelativeerd worden. De Iraanse dictatuur is niet echt te vergelijken met bijvoorbeeld de Taliban, of wat we gaan krijgen als Assad wordt opgeruimd door die zogenaamde "opstandelingen". In Iran hebben de minderheden bijvoorbeeld een aantal vaste zetels in het parlement.

Kallikles
20 juni 2012, 22:03
Waarom hebben Arabieren een lente nodig en Perzen niet?

Enig idee?

Volgens mij omdat Perzen de traditionele supermacht zijn in het Midden-Oosten, en niet Arabieren.

Euh, de Arabische lente is in Iran begonnen met de groene marsen.

Snerror
20 juni 2012, 23:11
Euh, de Arabische lente is in Iran begonnen met de groene marsen.

In Iran wonen bijna geen Arabieren. Het is trouwens in Tunesië begonnen.

Kallikles
20 juni 2012, 23:13
In Iran wonen bijna geen Arabieren. Het is trouwens in Tunesië begonnen.

De Groene Beweging in Iran was in 2009...

djimi
21 juni 2012, 04:51
Die "nachtmerrie" moet wel enigszins gerelativeerd worden. De Iraanse dictatuur is niet echt te vergelijken met bijvoorbeeld de Taliban, of wat we gaan krijgen als Assad wordt opgeruimd door die zogenaamde "opstandelingen". In Iran hebben de minderheden bijvoorbeeld een aantal vaste zetels in het parlement.

Voor de familieleden van deze http://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Neda_Agha-Soltan mevrouw is de Iraanse dictatuur toch wel een heuse nachtmerrie geworden. Aan vaste zetels in het parlement hebben die mensen alvast NIKS gehad.

Kallikles
21 juni 2012, 11:14
Voor de familieleden van deze http://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Neda_Agha-Soltan mevrouw is de Iraanse dictatuur toch wel een heuse nachtmerrie geworden. Aan vaste zetels in het parlement hebben die mensen alvast NIKS gehad.

Het een sluit het andere niet uit. In de ogen van Semira Adimu is het Belgische representatief stelsel ook een nachtmerrie geworden. Toch kan je de reactionair-maffieuze politiestaat België niet vergelijken met Iran, dat je op haar beurt niet kan vergelijken met de Taliban, enzovoort.

Sowieso is het altijd gevaarlijk om morele oordelen in de politieke wetenschap te introduceren. Of iets een "nachtmerrie" is of een "dream" voor de betrokkenen, is totaal irrelevant voor een beschrijving van de politieke structuren. Zo houdt de vaststelling dat de Taliban geen staatsstructuur vormden maar eerder een gigantische madrasa die zich heeft uitgebreid over een hele land, terwijl Iran een complexe staatstructuur heeft met machten en tegenmachten, helemaal geen waardeoordeel in over de Taliban of over Iran.

Bolleke Wol
21 juni 2012, 11:17
Voor de familieleden van deze http://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Neda_Agha-Soltan mevrouw is de Iraanse dictatuur toch wel een heuse nachtmerrie geworden. Aan vaste zetels in het parlement hebben die mensen alvast NIKS gehad.

Het blijft uiteraard een dictatuur.

circe
21 juni 2012, 11:19
Waarom hebben Arabieren een lente nodig en Perzen niet?

Enig idee?

Volgens mij omdat Perzen de traditionele supermacht zijn in het Midden-Oosten, en niet Arabieren.

Omdat er niks lente aan is, en de macht gewoon werd/wordt overgenomen door de muzelmaanse haatbaarden met bidvlek (ook wel moslimbroederschap genoemd).

In Iran is dat niet nodig: daar maken de ayatollahs al sinds 1979 het mooie weer!

Raven
21 juni 2012, 16:18
Die "nachtmerrie" moet wel enigszins gerelativeerd worden. De Iraanse dictatuur is niet echt te vergelijken met bijvoorbeeld de Taliban, of wat we gaan krijgen als Assad wordt opgeruimd door die zogenaamde "opstandelingen". In Iran hebben de minderheden bijvoorbeeld een aantal vaste zetels in het parlement.

och jongen toch... daarom dat zelfmoord onder jongeren in Iran zo courant is

Derk de Tweede
21 juni 2012, 18:57
Die "nachtmerrie" moet wel enigszins gerelativeerd worden. De Iraanse dictatuur is niet echt te vergelijken met bijvoorbeeld de Taliban, of wat we gaan krijgen als Assad wordt opgeruimd door die zogenaamde "opstandelingen". In Iran hebben de minderheden bijvoorbeeld een aantal vaste zetels in het parlement.

Uiteraard.
Voor vooral in het begin wat het regime onmenselijk. De oorlog tegen Irak bv.
Daar werden jonge jongens met explosieven naar Iraakse tanks gestuurd.

Dixie
21 juni 2012, 21:32
de Perzen hebben ook een lente nodig spijtig genoeg wordt die steeds bloedig onderdrukt...

Dennis
22 juni 2012, 14:56
de Perzen hebben ook een lente nodig spijtig genoeg wordt die steeds bloedig onderdrukt...

De Perzen hebben inderdaad een lente nodig.
De reden waarom de Arabische landen het laatste jaar zo in het nieuws waren en de Perzen al onder een dictatuur gebukt gaan sinds 1979 en er daar geen schot in de zaak komt weet ik niet.
Maar er zijn wel een aantal zaken die misschien meespelen.
Als je Iran vergelijkt met de Arabische landen merk je toch wel op dat de Perzen hun maatschappij veel ordentelijker is dan de Arabische, Pakistaanse, etc.
De Noord-Afrikanen, Arabieren, etc. hebben niet veel te verliezen omdat hun landen nu al puinhopen zijn.
Terwijl de Perzen onder een dictatuur zitten, maar hun land netter is, meer voorzieningen heeft, op vele vlakken alle zaken heeft die je ook in westerse landen hebt.

De Perzen hebben bij een opstand/burgeroorlog dus meer te verliezen dan de Arabieren.
Ik denk dat het daarom nog niet tot een echte hevige revolutie gekomen is in Iran.
Maar dit zal zeker nog wel gebeuren, en dat zal niet al te lang meer duren denk ik.

Dennis
22 juni 2012, 14:59
Een van de religieuze dictatuur bevrijd Iran geeft volgens mij een goede tegenhanger tegen de fundamentalistische geest die hangt in de Arabische landen.

Perzen leven onder een moslim fundamentalische dictatuur maar zijn over het algemeen voor secularisme en minder tot niet praktiserend, in tegensteling tot de Arabieren.

Kallikles
22 juni 2012, 15:42
De Perzen hebben inderdaad een lente nodig.
De reden waarom de Arabische landen het laatste jaar zo in het nieuws waren en de Perzen al onder een dictatuur gebukt gaan sinds 1979 en er daar geen schot in de zaak komt weet ik niet.
Maar er zijn wel een aantal zaken die misschien meespelen.
Als je Iran vergelijkt met de Arabische landen merk je toch wel op dat de Perzen hun maatschappij veel ordentelijker is dan de Arabische, Pakistaanse, etc.
De Noord-Afrikanen, Arabieren, etc. hebben niet veel te verliezen omdat hun landen nu al puinhopen zijn.
Terwijl de Perzen onder een dictatuur zitten, maar hun land netter is, meer voorzieningen heeft, op vele vlakken alle zaken heeft die je ook in westerse landen hebt.

De Perzen hebben bij een opstand/burgeroorlog dus meer te verliezen dan de Arabieren.
Ik denk dat het daarom nog niet tot een echte hevige revolutie gekomen is in Iran.
Maar dit zal zeker nog wel gebeuren, en dat zal niet al te lang meer duren denk ik.

Opgelet met de term "Perzen" hé. De "Perzen" bevinden zich ook in Afghanistan en in Tadjikistan, terwijl een groot deel van de Iraniërs eigenlijk Azeri's zijn. Overigens klopt je beschrijving niet helemaal: Iran behoort inderdaad tot de goede middenmoters inzake BBP per capita, technologische ontwikkeling (sterk ontwikkelde wiskundige en wetenschappelijke vorming, topfysici, topinformatici, cyberwarfare, etc.), ... maar moet toch andere staten in de regio zoals Turkije, Qatar, Koeweit, ... laten voorgaan.

Kallikles
22 juni 2012, 15:49
Een van de religieuze dictatuur bevrijd Iran geeft volgens mij een goede tegenhanger tegen de fundamentalistische geest die hangt in de Arabische landen.

Perzen leven onder een moslim fundamentalische dictatuur maar zijn over het algemeen voor secularisme en minder tot niet praktiserend, in tegensteling tot de Arabieren.

Ook dit blijkt niet uit de beschikbare data.

Volgens een Gallup-poll zijn de Iraniërs religieuzer dan Arabisch buurland Irak en in dezelfde categorie als Arabisch buurland Syrië:
http://www.gallup.com/poll/114211/alabamians-iranians-common.aspx

Raven
22 juni 2012, 18:49
Perzen leven onder een moslim fundamentalische dictatuur maar zijn over het algemeen voor secularisme en minder tot niet praktiserend, in tegensteling tot de Arabieren.

Ik weet nu niet zoveel van shia-islam, maar ze nemen de qur'an een pak letterlijker op dan sunnis. Secularisme is er onbestaand hoor, heel de Iraanse republiek is net een verzoening van geloof & staat (waarom denk je dat al die ayatolla's het gerecht controleren?). Minder praktiserend, dat zou wel kunnen... het 5x bidden per dag is een sunni gegeven, maar shia's zijn over het algemeen een pak extremer in hun religieuze herdenkingen van de volgelingen van mohammad.

smiley
22 juni 2012, 21:01
"Waarom hebben Arabieren ogenschijnlijk een lente nodig en Perzen niet?"

Omdat de sharia in Iran reeds is ingevoerd.

Lof der Zotheid
28 juni 2012, 20:49
Die "nachtmerrie" moet wel enigszins gerelativeerd worden. De Iraanse dictatuur is niet echt te vergelijken met bijvoorbeeld de Taliban, of wat we gaan krijgen als Assad wordt opgeruimd door die zogenaamde "opstandelingen". In Iran hebben de minderheden bijvoorbeeld een aantal vaste zetels in het parlement.

Dat hadden de minderheden in Irak ook. De minister van Buitenlandse Zaken (als ik me niet vergis) was een Christen.

Lof der Zotheid
28 juni 2012, 20:50
Ook dit blijkt niet uit de beschikbare data.

Volgens een Gallup-poll zijn de Iraniërs religieuzer dan Arabisch buurland Irak en in dezelfde categorie als Arabisch buurland Syrië:
http://www.gallup.com/poll/114211/alabamians-iranians-common.aspx

Syrië is niet helemaal een buurland van Iran...;-)

Nr.10
30 juni 2012, 19:54
Dat hadden de minderheden in Irak ook. De minister van Buitenlandse Zaken (als ik me niet vergis) was een Christen.
Tareq Aziz komt uit een christelijke familie en werd als Mikhail Yuhanna geboren in het uiterste noorden van Irak.
Tariq Aziz is een christen, inderdaad. Op 26 oktober 2010 werd Tariq Aziz ter dood veroordeeld d.m.v. ophanging. Jalal Talabani, op dit ogenblik de president van Irak, wil het executiebevel niet ondertekenen.
On 5 December 2011, Saad Yousif al-Muttalibi, an adviser to the Prime Minister, indicated that the execution of Aziz would "definitely take place" after the withdrawal of American forces.

Nr.10
30 juni 2012, 20:06
De Perzische taal is een Indo-Europese taal.
De grootste subgroepen binnen de Indo-Europese taalfamilie op basis van het aantal moedertaalsprekers zijn:
Germaanse talen, zoals Engels, Duits, Zweeds en Nederlands
Indo-Iraanse talen, zoals Hindi, Bengaals, Marathi, Punjabi, Urdu en Perzisch
Romaanse talen, zoals Spaans, Frans, Italiaans en Roemeens
Slavische talen, zoals Russisch, Servisch, Kroatisch, Oekraïens en Pools

Ook Albanees, Armeens, Latijn en Grieks zijn Indo-Europese talen.

wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Indo-Europese_talen)