PDA

View Full Version : Eerste Franstalige partij voor Halle meldt zich


Eberhard Leclerc
21 juni 2012, 14:01
De Parti Populaire (PP) van advocaat Mischaël Modrikamen (Personenpartij) deelnemen aan de verkiezingen in Halle. De vlotjes verfransende stad ten zuiden van Brussel.
De stadslijst PP wil van Halle een tweetalige stad maken olv François Van de Keybus , een perfect tweetalige Hallenaar.

Mitgard
21 juni 2012, 14:10
Het is me toch wat met die rechtse, anti-islam partijen.
Ze duiken overal op, in alle talen.

fonne
21 juni 2012, 14:52
Een partij van niet-aanpasbare immigranten in Vlaanderen, die andere immigranten verwijt zich niet te willen aanpassen:roll:

Vlaanderen Boven
21 juni 2012, 14:56
Ik denk niet dat ze veel succes gaan hebben. Ten eerste beperkt hun kiespubliek zich tot franstaligen, en ten tweede is de PP helemaal niet zo populair bij die doelgroep, noch bij autochtonen, noch bij allochtonen.

Kallikles
21 juni 2012, 14:56
Een partij van niet-aanpasbare immigranten in Vlaanderen, die andere immigranten verwijt zich niet te willen aanpassen:roll:

Hypocrisie ten top, niet waar? En dat zijn dus het soort politici waar wij in Brussel de hele tijd mee te maken hebben. De MR vroeg mij om in een strategisch adviescomité te zetelen. Ik heb hen gezegd dat ik nog liever voor het Vlaams Belang zou werken.

Zucht
21 juni 2012, 14:57
Een partij van niet-aanpasbare immigranten in Vlaanderen, die andere immigranten verwijt zich niet te willen aanpassen:roll:

Die paradox is ooit eens mooi verklaard op de FDF website. Misschien staat het er nog wel ergens. Het komt erop neer dat vreemdelingen zich altijd en overal moeten aanpassen aan de streek waar ze zich vestigen, maar Franstaligen moeten altijd en overal hun eigenheid behouden.
Eenvoudig, zie je ?

Liederik
21 juni 2012, 15:12
Die paradox is ooit eens mooi verklaard op de FDF website. Misschien staat het er nog wel ergens. Het komt erop neer dat vreemdelingen zich altijd en overal moeten aanpassen aan de streek waar ze zich vestigen, maar Franstaligen moeten altijd en overal hun eigenheid behouden.
Eenvoudig, zie je ?

http://www.fdf.be/IMG/pdf/programme-062004-2.pdf

Proposition n ° 55
Bruxelles, capitale de la Communauté française

Le FDF, tout en considérant que les Francophones où qu’ils soient domiciliés, en ce compris en région de langue néerlandaise, doivent être considérés comme des citoyens de la Communauté française, estime que celle-ci doit intervenir de manière active pour garantir la vie culturelle, sociale et sportive des Bruxellois francophones.

Il est indispensable que Bruxelles, capitale de la Communauté française, soit
dûment mise en valeur par les institutions de la Communauté.

A cette fin, le FDF demande que le Parlement de la Communauté française crée en son sein un groupe d’avis chargé de réfléchir �* la promotion de cette réalité de capitale francophone dans divers domaines de la vie publique (tourisme, culture, enseignement, langue française…).

Mitgard
21 juni 2012, 15:12
Die paradox is ooit eens mooi verklaard op de FDF website. Misschien staat het er nog wel ergens. Het komt erop neer dat vreemdelingen zich altijd en overal moeten aanpassen aan de streek waar ze zich vestigen, maar Franstaligen moeten altijd en overal hun eigenheid behouden.
Eenvoudig, zie je ?

O jee, wat erg.
Enkele verfranste Germanen komen hier de Islam een vervelende tijd bezorgen.

Mitgard
21 juni 2012, 15:18
Die neurotische fixatie op taal van de OP is niet meer dan een hefboom om verdeeldheid te zaaien tussen etnische broedervolkeren van Europa.
Behoorlijk triest dat velen dat nog steeds niet doorhebben.

Degenen die daar blindelings in meegaan zouden beter het grotere plaatje zien.

Eberhard Leclerc
21 juni 2012, 15:22
Met de verborgen camera in Halle

http://www.youtube.com/watch?v=huOkU_g1WHE
Halle dit non aux francophones

Liederik
21 juni 2012, 15:25
Die neurotische fixatie op taal van de OP is niet meer dan een hefboom om verdeeldheid te zaaien tussen etnische broedervolkeren van Europa.
Behoorlijk triest dat velen dat nog steeds niet doorhebben.

Degenen die daar blindelings in meegaan zouden beter het grotere plaatje zien.

Het is het pakketje taal, economie, instellingen, sociaal stelsel.
Etnie? Waar jij nog mee afkomt.

Modjo
21 juni 2012, 15:27
Ik woon in Halle en eerlijk gezegd maak ik er me niet druk om.
Voor mij mag er ook een Russische partij opduiken, veel stemmen zie ik die niet halen. Buiten wat heissa gaat die PP niet veel verwezenlijken.

Vlaanderen Boven
21 juni 2012, 15:27
Enkele verfranste Germanen komen hier de Islam een vervelende tijd bezorgen.

Die 'verfranste Germanen' beschouwen zich wel bij uitstek als republikeinen in de Latijnse zin. Ik denk niet dat ze een boodschap hebben aan jouw romantisch gedweep.

Zucht
21 juni 2012, 15:31
http://www.fdf.be/IMG/pdf/programme-062004-2.pdf

't was nog een ander pamflet waar in één en dezelfde tekst werd gezegd dat vreemdelingen (in Brussel - al weet ik niet meer of dat impliciet of expliciet gezegd was) zich moesten aanpassen, en enkele paragrafen verder dat Franstaligen buiten het Franssprekende deel van België dat zeker niet moesten doen. Bijzonder komisch. Maar ik ben nog eens gaan kijken en vind het niet meer terug. (Dat dateert al wel van minstens 5 jaar geleden.)

Mitgard
21 juni 2012, 15:36
Die 'verfranste Germanen' beschouwen zich wel bij uitstek als republikeinen in de Latijnse zin. Ik denk niet dat ze een boodschap hebben aan jouw romantisch gedweep.

Dat weet ik zo nog niet.
Niet iedereen is zo kortzichtig om alleen aan z'n portemonnee te denken.
In de Franstalige wereld worden ze ook stilaan wakker: staatsnationalisme gebouwd op een etno-culturele puinhoop is blijkbaar toch niet zo zaligmakend.

Liederik
21 juni 2012, 15:36
Met de verborgen camera in Halle

http://www.youtube.com/watch?v=huOkU_g1WHE
Halle dit non aux francophones

Ik heb hier toch wel wat bedenkingen bij. De man gaat op pad met als doel een controversieel filmpje te maken om zijn campagne te ondersteunen, da's duidelijk. Wat heeft ie er anders te zoeken als Europees kandidaat uit Luik.

Dat er in geselecteerd, geknipt en geplakt wordt, daar is niemand van verrast.

Maar die mensen verborgen filmen en dan publiceren, zonder toestemming, dat overschrijdt meer dan één lijn. Naast het fatsoen, ook de privacywet. Hij kan hiervoor vervolgd worden. Voor de media aandacht. Slim hoor.

Mitgard
21 juni 2012, 15:39
Etnie? Waar jij nog mee afkomt.

O da's heel actueel hoor.
Althans bij de allochtonen toch. Die verkneukelen zich graag aan hun toenemend demografisch overwicht.

Terwijl jullie zich vooral druk maken om centjes en straatnaambordjes in 't Frans. :-)

djimi
21 juni 2012, 15:39
Hypocrisie ten top, niet waar? En dat zijn dus het soort politici waar wij in Brussel de hele tijd mee te maken hebben. De MR vroeg mij om in een strategisch adviescomité te zetelen. Ik heb hen gezegd dat ik nog liever voor het Vlaams Belang zou werken.

:rofl: en :thumbsup:

Kallikles
21 juni 2012, 15:51
:rofl: en :thumbsup:

Ze wouden met mij twee "minorités visibles" afdekken: de Vlamingen en de moslims. Ik zei dat ze toch zouden moeten weten dat ik ideologisch totaal incompatibel ben. Ze zeiden dat dat niet uitmaakte en dat het toch een interessante ervaring zou zijn. Perfide, nierwaar?

Soit: ondanks alle negativiteit zijn er bij het Vlaams Belang aan de basis nog mensen die er zijn uit liefde voor Vlaanderen. Bij de MR is er alleen maar de liefde voor het geld en het misprijzen voor het volk.

Paulus
21 juni 2012, 15:54
Ik dacht dat na de splitsing van BHV geen franstalige partijen meer konden opkomen in Vlaanderen?

Paulus.

E. Gidius
21 juni 2012, 15:58
Met de verborgen camera in Halle

http://www.youtube.com/watch?v=huOkU_g1WHE
Halle dit non aux francophones

Het zeer herkenbare franco-fascisme in actie... :-D

Kallikles
21 juni 2012, 16:01
Die neurotische fixatie op taal van de OP is niet meer dan een hefboom om verdeeldheid te zaaien tussen etnische broedervolkeren van Europa.
Behoorlijk triest dat velen dat nog steeds niet doorhebben.

Degenen die daar blindelings in meegaan zouden beter het grotere plaatje zien.

Neurotische fixatie op taal? Mijn grootvader werd uitgescholden voor "sale flamand" door de corrupte francofone Brusselse bourgeoisie van MR, FDF en PP. Daarom sloot hij zich aan bij het Verdinaso en ik zou waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben.

Vandaag scheldt diezelfde bourgeoisie de inwoners van de volkswijken (West-Brussel), zowel allochtonen als autochtonen op dezelfde manier uit. Zo noemde Didier Reynders, de minister van buitenlandse zaken (!) van dit apenland, mijn gemeente Sint-Jans-Molenbeek "het buitenland".

Welnu, op dezelfde manier en in naam van dezelfde waarden als mijn grootvader, neem ik deze arrogantie niet langer. MR, FDF & PP moeten en zullen op de vuilnisbelt van de geschiedenis belanden!

E. Gidius
21 juni 2012, 16:05
Ik dacht dat na de splitsing van BHV geen franstalige partijen meer konden opkomen in Vlaanderen?

Geen teken van ironie...? 8O

Jezus, als jij dat echt geloofde, dan werpt dat een totaal nieuw licht op al je alle bijdragen.

E. Gidius
21 juni 2012, 16:07
MR, FDF & PP moeten en zullen op de vuilnisbelt van de geschiedenis belanden!

Zij zijn de knechten en de dragers van het Belgisch regime.

Als je echt van dit soort smeerlapperij af wil, zal je moeten kiezen voor de vernietiging van de Belgische staat zoals we die kennen.

Kallikles
21 juni 2012, 16:11
Zij zijn de knechten en de dragers van het Belgisch regime.

Als je echt van dit soort smeerlapperij af wil, zal je moeten kiezen voor de vernietiging van de Belgische staat zoals we die kennen.

Inderdaad. Incha'allah!

Zucht
21 juni 2012, 16:12
Ik dacht dat na de splitsing van BHV geen franstalige partijen meer konden opkomen in Vlaanderen?

Paulus.
Ja dat beweerden de Franstaligen toch. En onze 4 Vlaamse top-politici besloten dan maar om hen in ruil voor dit onrecht de 6 faciliteiten gemeenten te geven, 1/2 miljard euro extra per jaar, Brussel ééntalig Frans en een Franstalige justitie in Vlaams Brabant. Goed he ?

E. Gidius
21 juni 2012, 16:15
Inderdaad. Incha'allah!

Hebben we hier een embryo van een nieuwe stroming "moslims voor het eind van de Belgische staat"?

Mitgard
21 juni 2012, 16:16
Neurotische fixatie op taal? Mijn grootvader werd uitgescholden voor "sale flamand" door de corrupte francofone Brusselse bourgeoisie van MR, FDF en PP. Daarom sloot hij zich aan bij het Verdinaso en ik zou waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben.

Misschien kun je ook even zeggen waarbij we ons zouden moeten aansluiten nu we uitgescholden worden voor 'ongelovige honden', 'kafir', 'vuile Belg', 'witneus' etc.

Mitgard
21 juni 2012, 16:22
Zo noemde Didier Reynders, de minister van buitenlandse zaken (!) van dit apenland, mijn gemeente Sint-Jans-Molenbeek "het buitenland".


Toch logisch, als er bijna geen Belgen meer wonen?

Zo spreken ze in NY zelfs van 'Chinatown' en 'Little Italy', niemand die daar een probleem mee heeft.

Kallikles
21 juni 2012, 16:27
Hebben we hier een embryo van een nieuwe stroming "moslims voor het eind van de Belgische staat"?

Moslims voor Vlaanderen, of de Groene Leeuwen ofzo. ;-)

Waarom zou je als moslim niet meer van Vlaanderen houden? Om dat één partij, het Vlaams Belang, veel te veel het islamthema bespeelt, ten koste van het Vlaamse aspect?

Geert Bourgeois werkt in alle stilte aan goede initiatieven zoals een Vlaamse imamopleiding. De moslims moeten zich niet in een slachtofferrol laten drukken (zoals weldenkend links soms doet), maar actief bewijzen dat ze een bijdrage kunnen leveren aan de Vlaamse samenleving.

We moeten ons spiegelen aan de moslims in China, Polen, Litouwen, ... Als je bewijst dat je in alle nederigheid en in alle bescheidenheid een bijdrage wil leveren die ook voor de meerderheid interessant is, dan zal de perceptie van de meerderheid ook veranderen. Als je voor negatieve publiciteit zorgt, dan word je daar ook omgekeerd op afgerekend.

Kallikles
21 juni 2012, 16:29
Toch logisch, als er bijna geen Belgen meer wonen?

Zo spreken ze in NY zelfs van 'Chinatown' en 'Little Italy', niemand die daar een probleem mee heeft.

Ze hebben nooit gezegd dat dat "het buitenland" is. Ik vind het ongehoord dat een minister zulke uitspraak doet. Er wonen in Molenbeek méér Vlamingen dan het gemiddelde in Brussel. Ik begrijp die Vlamingen niet, die Molenbeek gewoon willen laten vallen.

E. Gidius
21 juni 2012, 16:34
Moslims voor Vlaanderen, of de Groene Leeuwen ofzo. ;-)

Yeahhhhhhh! :-D

Waarom zou je als moslim niet meer van Vlaanderen houden? Om dat één partij, het Vlaams Belang, veel te veel het islamthema bespeelt, ten koste van het Vlaamse aspect?

Geert Bourgeois werkt in alle stilte aan goede initiatieven zoals een Vlaamse imamopleiding. De moslims moeten zich niet in een slachtofferrol laten drukken (zoals weldenkend links soms doet), maar actief bewijzen dat ze een bijdrage kunnen leveren aan de Vlaamse samenleving.

We moeten ons spiegelen aan de moslims in China, Polen, Litouwen, ... Als je bewijst dat je in alle nederigheid en in alle bescheidenheid een bijdrage wil leveren die ook voor de meerderheid interessant is, dan zal de perceptie van de meerderheid ook veranderen. Als je voor negatieve publiciteit zorgt, dan word je daar ook omgekeerd op afgerekend.

Zeer interessant, Kallikles.

Hier moeten we iets mee doen.

Vlaanderen Boven
21 juni 2012, 16:38
Ik dacht dat na de splitsing van BHV geen franstalige partijen meer konden opkomen in Vlaanderen?

Paulus.

Als het serieus bedoeld is: de splitsing van B-H-V heeft geen enkel effect op de gemeenteraadsverkiezingen.
En franstalige partijen kunnen bij de federale verkiezingen nog steeds in Vlaanderen opkomen als ze willen, maar ze zullen hun lijsten nu voor de kieskring Vlaams-Brabant moeten indienen, in plaats van voor de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde.

Vlaanderen Boven
21 juni 2012, 16:39
Zeer interessant, Kallikles.

Hier moeten we iets mee doen.

Het doet me denken aan de Vlaamse leden van de moslimexecutieve die er enkele jaren geleden (terecht) over kloegen dat ze nauwelijks konden communiceren met de franstalige moslims.

Kallikles
21 juni 2012, 16:59
Yeahhhhhhh! :-D



Zeer interessant, Kallikles.

Hier moeten we iets mee doen.

Inderdaad.

SDG
21 juni 2012, 17:11
Geen teken van ironie...? 8O

Jezus, als jij dat echt geloofde, dan werpt dat een totaal nieuw licht op al je alle bijdragen.

Het zijn blijkbaar toch niet alleen tsjevenstemmers die dat verhaaltje nog steeds geloven... :?

Kallikles
21 juni 2012, 17:19
Het zijn blijkbaar toch niet alleen tsjevenstemmers die dat verhaaltje nog steeds geloven... :?

Ik heb toen die nota-De Wever gelezen - je weet wel, die nota die onmiddellijk werd afgeschoten door de Franstaligen - en ik vond dat helemaal geen goede nota vanuit Vlaams standpunt: er werd eerder "�* la Belge" nóg meer complexiteit en bureaucratie ingevoerd.

Blijkbaar was zelfs dat voor het establishment niet haalbaar.

djimi
21 juni 2012, 17:52
... Ik begrijp die Vlamingen niet, die Molenbeek gewoon willen laten vallen.

Een dikke 2!

En niet alleen Meulebeik, maar bij uitbreiding héél het Brusselse :roll:

Munglik
21 juni 2012, 18:13
Een dikke 2!

En niet alleen Meulebeik, maar bij uitbreiding héél het Brusselse :roll:

Waarom?

Zucht
21 juni 2012, 18:20
Een dikke 2!

En niet alleen Meulebeik, maar bij uitbreiding héél het Brusselse :roll:

Jamaar djimi, denk je niet dat dat een beetje (veel) de schuld van Meulebeik en Brussel zelf is ? Wat kan Vl daar gaan doen om de situatie te verbeteren. ? Brussel wil het allemaal zelf op hun eigen doen. En hoe. Kalasnikovs vs. politieagenten = "faits divers", vuurgevechten van drugsdealers voor een schoolpoort = "Dat is normaal voor een grote stad". De dagelijkse agressies in de metro's.... Het is een poubelle. Brussel verzet zich tegen elke inmenging van Vlaanderen en wil région �* part entière worden. Het omliggende Vlaanderen vinden ze een carcan. Het is Brussel dat niet wil dat Vlaanderen het nog wil, en de Dansaert Vlamingen doen even hard mee.
Brussel laat Meulebeik trouwens ook vallen. Ze zouden nu een bijkomende 500 ME per jaar blanco cheque krijgen, en wat zijn de plannen ? Mooie lanen maken rond de beurs en de Grote Markt. De Heizel vlakte ontwikkelen. (Maar het zwembad zou wel weg moeten). Zouden ze met dat geld misschien niet beter de Brusselse westkant opkuisen ? Nee, daarvoor moeten ze waarschijnlijk nog een 500 ME bij krijgen.
Laat ons even serieus blijven. Brussel wil Vlaanderen niet, niet andersom.

djimi
21 juni 2012, 18:38
Jamaar djimi, denk je niet dat dat een beetje (veel) de schuld van Meulebeik en Brussel zelf is ? Wat kan Vl daar gaan doen om de situatie te verbeteren. ? Brussel wil het allemaal zelf op hun eigen doen. En hoe. Kalasnikovs vs. politieagenten = "faits divers", vuurgevechten van drugsdealers voor een schoolpoort = "Dat is normaal voor een grote stad". De dagelijkse agressies in de metro's.... Het is een poubelle. Brussel verzet zich tegen elke inmenging van Vlaanderen en wil région �* part entière worden. Het omliggende Vlaanderen vinden ze een carcan. Het is Brussel dat niet wil dat Vlaanderen het nog wil, en de Dansaert Vlamingen doen even hard mee.
Brussel laat Meulebeik trouwens ook vallen. Ze zouden nu een bijkomende 500 ME per jaar blanco cheque krijgen, en wat zijn de plannen ? Mooie lanen maken rond de beurs en de Grote Markt. De Heizel vlakte ontwikkelen. (Maar het zwembad zou wel weg moeten). Zouden ze met dat geld misschien niet beter de Brusselse westkant opkuisen ? Nee, daarvoor moeten ze waarschijnlijk nog een 500 ME bij krijgen.
Laat ons even serieus blijven. Brussel wil Vlaanderen niet, niet andersom.

Gelieve de door en door corrupte en bijzonder met zichzelf ingenomen zelfbenoemde "élite" van de 19 baronnietjes - de gretig aars-likkende en dapper méé huilende wolven in het bos inbegrepen - niet te verwarren met de op efficiënte manier onmondig en voor de gek gehouden bewoners die om de zoveel jaar een bolleke op een elektronisch stembiljet mogen inkleuren en voor de rest royaal hun klep mogen houden. Denk bovendien ook eens aan die bewoners die zelfs van dát privilege niet kunnen/mogen genieten.


Wat betreft 'de Vlamingen' die Brussel NIET willen loslaten: ze kunnen OOK hier komen wonen, hé.

Als zo iemand als djimi dat kan, dan kan iederéén het :-P

djimi
21 juni 2012, 18:41
Waarom?

Waarom die dikke 2!?

of

Waarom zoveel Vlamingen Brussel willen laten vallen?

Munglik
21 juni 2012, 18:42
Waarom die dikke 2!?

of

Waarom zoveel Vlamingen Brussel willen laten vallen?

Waarom jij molenbeek niet wil laten vallen.

djimi
21 juni 2012, 18:47
Waarom jij molenbeek niet wil laten vallen.

Waarom zou ik het moeten willen laten vallen?

Munglik
21 juni 2012, 18:51
Waarom zou ik het moeten willen laten vallen?

Weet ik niet.

Maar waarom wil je het per se niet laten vallen?

djimi
21 juni 2012, 19:01
Weet ik niet.

Maar waarom wil je het per se niet laten vallen?

Zolang niemand mij één goede reden kan geven om het wél te willen laten vallen, geef ik geen duimbreed toe.

Het zal wel aan mijn koppige boeren-bloed liggen ;-)

Derk de Tweede
21 juni 2012, 19:35
Met de verborgen camera in Halle

http://www.youtube.com/watch?v=huOkU_g1WHE
Halle dit non aux francophones

Triest!

Eberhard Leclerc
21 juni 2012, 20:01
Ik dacht dat na de splitsing van BHV geen franstalige partijen meer konden opkomen in Vlaanderen?



Een veelvoorkomende gedachte in Vlaanderen. Zegt veel over het klootjesvolk. En de informatie die men tot zich neemt.




Wat betreft 'de Vlamingen' die Brussel NIET willen loslaten: ze kunnen OOK hier komen wonen, hé.

Als zo iemand als djimi dat kan, dan kan iederéén het


Een beetje te optimistisch, om niet te zegen een schromelijke overschatting van de gemiddelde Vlaam anno 2012.
Die is mentaal (en financieel) helemaal niet in staat om in Brussel te wonen.

De djimi's zijn er wel, maar ze zijn zeldzaam.

Zucht
21 juni 2012, 20:29
Gelieve de door en door corrupte en bijzonder met zichzelf ingenomen zelfbenoemde "élite" van de 19 baronnietjes - de gretig aars-likkende en dapper méé huilende wolven in het bos inbegrepen - niet te verwarren met de op efficiënte manier onmondig en voor de gek gehouden bewoners die om de zoveel jaar een bolleke op een elektronisch stembiljet mogen inkleuren en voor de rest royaal hun klep mogen houden. Denk bovendien ook eens aan die bewoners die zelfs van dát privilege niet kunnen/mogen genieten.


Wat betreft 'de Vlamingen' die Brussel NIET willen loslaten: ze kunnen OOK hier komen wonen, hé.

Als zo iemand als djimi dat kan, dan kan iederéén het :-P

Ik denk het niet djimi, ik heb het 4 jaar gedaan, in de buurt van het Bockstael plein in Laken. Geen haar op mijn hoofd dat eraan zou denken om daar ooit nog terug te keren voor die mesthoop opgekuist is. Maar, de Brusselaars zelf willen die mesthoop niet opkuisen en ze willen ook niet dat een andere regio zich ermee bemoeit. Ipv hun no-go-zones te saneren zijn ze te druk bezig met administratieve blokkeringen te bedenken om te voorkomen dat Nederlandstalige hogescholen gebouwen betrekken in centrum Brussel. Tegenhouden van elke mogelijke "flamandisation" is veel belangrijker dan terugdringen van de stedelijke verloedering.
Wat wil je dan ? Dat Vlaanderen hen nog meer blanco cheques geeft ? Dat we vrijwillig gaan leven in een hol dat weg heeft van een film die gezamenlijk geschreven werd door Tim Burton en David Cronenbergh terwijl zij high waren op "bath salts" en elkanders gezicht aan't opvreten waren ?

born2bewild
21 juni 2012, 20:31
En Eric van Rompuy had zich gisteren in terzake nog zo in het zweet gelogen dat dit niet kon

Mitgard
21 juni 2012, 21:35
Ja hoor.
De allochtonen zijn jullie bondgenoten tegen de Franstaligen.
Inderdaad, degenen die het o.m. bij monde van hun strijdklaroen EL voortdurend over 'overnemen' en 'vervangen' hebben.

:-)


Ik vind het anderzijds wel knap dat ie z'n lach kan inhouden bij het instemmend gejuich van bepaalde 'vlaamsnationalisten' op alles wat ie zegt.

djimi
21 juni 2012, 22:13
Ik slaag er maar niet in om die mensen die Brussel aan de Belges cadeau willen doen te begrijpen.

Kallikles
21 juni 2012, 23:11
Gelieve de door en door corrupte en bijzonder met zichzelf ingenomen zelfbenoemde "élite" van de 19 baronnietjes - de gretig aars-likkende en dapper méé huilende wolven in het bos inbegrepen - niet te verwarren met de op efficiënte manier onmondig en voor de gek gehouden bewoners die om de zoveel jaar een bolleke op een elektronisch stembiljet mogen inkleuren en voor de rest royaal hun klep mogen houden. Denk bovendien ook eens aan die bewoners die zelfs van dát privilege niet kunnen/mogen genieten.


Wat betreft 'de Vlamingen' die Brussel NIET willen loslaten: ze kunnen OOK hier komen wonen, hé.

Als zo iemand als djimi dat kan, dan kan iederéén het :-P

2

Another Jack
22 juni 2012, 09:58
Ik slaag er maar niet in om die mensen die Brussel aan de Belges cadeau willen doen te begrijpen.

Omdat 95% van die mensen in Brussel geen Nederlands kent en zij evenveel met Vlaamse cultuur als pakweg de Inuit cultuur in contact komen?

djimi
22 juni 2012, 10:28
1) Omdat 95% van die mensen in Brussel geen Nederlands kent

2) en zij evenveel met Vlaamse cultuur als pakweg de Inuit cultuur in contact komen?

1) Sta mij toe uw cijfermateriaal met een kilo zout tot mij te nemen.

2) 'Pakweg de Inuit cultuur'? :lol:

Denkt u nu écht dat "95%" van de inwoners van de "région bilingue" dag in dag uit hun kop in hun kont steken?

Modjo
22 juni 2012, 10:53
Ik dacht dat na de splitsing van BHV geen franstalige partijen meer konden opkomen in Vlaanderen?

Paulus.

Dat was het idee en het grote struikelblok. Nu is Halle-Brussel-Vilvoorde gesplitst maar is er eigenlijk iets veranderd voor de kiezer? Neen.

Het was al lang een puur dogmatische strijd, een strijd tussen Vlamingen en Walen. Uit publieke opinie was het belangrijk om te winnen, niet om wat er te winnen viel.

djimi
22 juni 2012, 10:55
Dat was het idee en het grote struikelblok. Nu is Halle-Brussel-Vilvoorde gesplitst maar is er eigenlijk iets veranderd voor de kiezer? Neen.

Het was al lang een puur dogmatische strijd, een strijd tussen Vlamingen en Walen. Uit publieke opinie was het was belangrijk om te winnen, niet om wat er te winnen valt.

En, heeft er dan überhaupt iemand iets gewonnen?

Bolleke Wol
22 juni 2012, 11:19
Ik zie geen reden om naar Brussel te verhuizen als de Nederlandstaligen daar zélf met zoveel gemak hun broek af doen voor PS en MR.

Kallikles
22 juni 2012, 11:24
Ik zie geen reden om naar Brussel te verhuizen als de Nederlandstaligen daar zélf met zoveel gemak hun broek af doen voor PS en MR.

Wat we moeten doen, is de Vlaamse cultuur promoten bij de bestaande Brusselaars, of ze nu verfranste Vlamingen zijn of een andere afkomst hebben. Dat vraagt wel een total reframing van de perceptie.

djimi
22 juni 2012, 11:32
Ik zie geen reden om naar Brussel te verhuizen als de Nederlandstaligen daar zélf met zoveel gemak hun broek af doen voor PS en MR.

Gelieve niet alle Nederlandstalige Brusselaars over één kam te scheren, Bolleke Wol.

Er zijn er immers ook nog die hun broek af doen voor de CdH en Ecolo ;-)



Ondanks alles kan ik evenwel - zij het dik tegen m'n goesting - nog een zeker begrip voor die mensen opbrengen.

Zij mogen immers met lede ogen toezien hoe niet weinig Nederlandstaligen uit Vlaanderen vaak nóg sneller voor diezelfde PS, MR, CdH en Ecolo hun broek af doen, en bovendien met het gelaat afgewend voorover buigen :roll:

Bolleke Wol
22 juni 2012, 11:33
Wat we moeten doen, is de Vlaamse cultuur promoten bij de bestaande Brusselaars, of ze nu verfranste Vlamingen zijn of een andere afkomst hebben. Dat vraagt wel een total reframing van de perceptie.

Ik zou eerder de Nederlandse cultuur promoten. Maar inderdaad. En dat doe je niet door Vlamingen van elders te importeren (die blijven beter waar ze zijn want hier in Antwerpen zijn ze bijvoorbeeld ook nodig). Het zijn de Nederlandstalige Brusselaars zelf die hier het initiatief moeten nemen.

djimi
22 juni 2012, 11:37
1) Wat we moeten doen, is de Vlaamse cultuur promoten bij de bestaande Brusselaars, of ze nu verfranste Vlamingen zijn of een andere afkomst hebben.

2) Dat vraagt wel een total reframing van de perceptie.

1) Inderdaad.

2) Hoe beginnen we daaraan, hé?

Soms lijkt het wel alsof de blauw-voetige struisvogel verslááfd is aan het duister daar in het zand.

djimi
22 juni 2012, 11:40
Ik zou eerder de Nederlandse cultuur promoten. Maar inderdaad. En dat doe je niet door Vlamingen van elders te importeren (die blijven beter waar ze zijn want hier in Antwerpen zijn ze bijvoorbeeld ook nodig). Het zijn de Nederlandstalige Brusselaars zelf die hier het initiatief moeten nemen.

Ik maak tussen 'Nederlandse' en 'Vlaamse' cultuur geen onderscheid (meer).

Dat de Nederlandstalige Brusselaars zélf het initiatief moeten nemen, klopt natuurlijk ook wel.

Maar een béétje meer - ook demografische, en dus electorale (!) - steun voor de 'hoofdstad' vanuit de rest van de Vlaamse Gemeenschap is altijd welkom.

Eberhard Leclerc
22 juni 2012, 11:48
Ik zou eerder de Nederlandse cultuur promoten. ...Het zijn de Nederlandstalige Brusselaars zelf die hier het initiatief moeten nemen.

Vlaamse tv > 85% Engelstalig
Vlaamse radio > 90 % Engelstalig

Tot zover, de Nederlandse cultuur in Brussel (en de rest van Vlaanderen)


Dat komt toch niet door de Nederlandstalige Brusselaars ?


Ik zie geen reden om naar Brussel te verhuizen als de Nederlandstaligen daar zélf met zoveel gemak hun broek af doen voor PS en MR.

Volgens mij is de ultieme vorm van broek af doen nog altijd het niet-verhuizen naar Brussel (of de Rand).

Franstalige partijen zitten bepaald niet te wachten op een massale invasie van zelfbewuste Nederlandstaligen naar Brussel.

Bolleke Wol
22 juni 2012, 11:57
Vlaamse tv > 85% Engelstalig
Vlaamse radio > 90 % Engelstalig

Tot zover, de Nederlandse cultuur in Brussel (en de rest van Vlaanderen)


Dat komt toch niet door de Nederlandstalige Brusselaars ?


Vandaar dat ik dus zeg Nederlandse cultuur en niet Vlaamse.
Maar wat houdt de Nederlandse Brusselaars tegen om zelf radio en tv te maken?

Volgens mij is de ultieme vorm van broek af doen nog altijd het niet-verhuizen naar Brussel (of de Rand).


Ik merk dat er hier in mijn eigen stad ook nog veel werk aan de winkel is, dus ik heb geen behoefte te verhuizen. Bovendien is het redelijk absurd om alle zes miljoen Vlamingen naar Brussel te delokaliseren, niet?

Bovendien, waarom zouden zij dat doen als de Nederlandstalige Brusselaars zichzelf niet eens serieus nemen?

Franstalige partijen zitten bepaald niet te wachten op een massale invasie van zelfbewuste Nederlandstaligen naar Brussel.

Zelfbewuste Nederlandstaligen? Nee, op Ollanders zitten ze in Bruxelles wellicht niet te wachten...

Bolleke Wol
22 juni 2012, 11:59
Ik maak tussen 'Nederlandse' en 'Vlaamse' cultuur geen onderscheid (meer).


Ik doe dat bewust. Vooral dan om de Ollanderhaters te koeieneren. :mrgreen:

Dat de Nederlandstalige Brusselaars zélf het initiatief moeten nemen, klopt natuurlijk ook wel.

Maar een béétje meer - ook demografische, en dus electorale (!) - steun voor de 'hoofdstad' vanuit de rest van de Vlaamse Gemeenschap is altijd welkom.

De Nederlandstalige Brusselaars zullen toch de eerste stap moeten zetten om Brussel weer aanlokkelijk te maken. De mogelijkheden zijn er, de wil ontbreekt echter.

Eberhard Leclerc
22 juni 2012, 12:26
Maar wat houdt de Nederlandse Brusselaars tegen om zelf radio en tv te maken?


Dat gebeurt al.

TV Brussel is een interessant station. Het beste van Vlaanderen. En het meest Nederlandstalige station van Vlaanderen alvast. Alhoewel de ondertitels bij het nieuws een FAAL zijn natuurlijk.
En heel erg vanuit het perspectief van en op de witte Vlaamse wereld in Brussel. Maar je kunt niet alles hebben natuurlijk.


En er is een goede ''uitzending gemist'' -functie. Gratis, zoals we dat van de Nederlandse zenders kennen:


http://www.tvbrussel.be/nl


Ik merk dat er hier in mijn eigen stad ook nog veel werk aan de winkel is, dus ik heb geen behoefte te verhuizen. ...

Gelieve posts niet privé op te vatten. Eenmans acties hebben in deze weinig zin.


Bovendien is het redelijk absurd om alle zes miljoen Vlamingen naar Brussel te delokaliseren, niet?
...

Geef me 100.000 djimi's, en in 5 jaar tijd leunt de helft van de Brusselse gemeentes naar de Néerlandophonie.



Bovendien, waarom zouden zij dat doen als de Nederlandstalige Brusselaars zichzelf niet eens serieus nemen?
...

Mijn analyse is dat 'het probleem' juist bij de Nederlandstaligen in de provincie zit. Je weetwel, de nonvaleurs en benepen kleinburgers die hun eigen taal vooral als kostenpost zijn gaan zien, er niet van houden, Brussel niet kennen (alleen de verhalen erover), broekpoepen, en weltevreden drie maal 's jaars op vakantie mogen. Meer moet dat niet zijn.


De Nederlandstalige Brusselaars zullen toch de eerste stap moeten zetten om Brussel weer aanlokkelijk te maken. De mogelijkheden zijn er, de wil ontbreekt echter.

Het zegt toch al genoeg dat de huizenprijzen in Brussel verreweg de hoogste in Belgie zijn.
Dat selecteert alvast lekker uit.

djimi
22 juni 2012, 12:29
Ik doe dat bewust. Vooral dan om de Ollanderhaters te koeieneren. :mrgreen:

...

Vind ik leuk :thumbsup:


;-)

djimi
22 juni 2012, 12:39
...

1) TV Brussel is een interessant station. Het beste van Vlaanderen...

...

En er is een goede ''uitzending gemist'' -functie. Gratis, zoals we dat van de Nederlandse zenders kennen:


http://www.tvbrussel.be/nl

...

2) Geef me 100.000 djimi's, ...



1) Dat klopt voor de volle 100%!

2) 100.000??? 8O

Doe mij dát niet aan :lol:

E. Gidius
22 juni 2012, 12:45
Ik slaag er maar niet in om die mensen die Brussel aan de Belges cadeau willen doen te begrijpen.

Ik wel. Ze willen gewoon van de miserie af en zijn bereid zichzelf daarvoor een hand af te hakken indien nodig.

E. Gidius
22 juni 2012, 12:47
1) Sta mij toe uw cijfermateriaal met een kilo zout tot mij te nemen.

2) 'Pakweg de Inuit cultuur'? :lol:

Denkt u nu écht dat "95%" van de inwoners van de "région bilingue" dag in dag uit hun kop in hun kont steken?

Heb wat mededogen met onze Jack. Hij woont ergens in la Flandre profonde, en komt bovendien op op een VLD-lijst.

Die mens weet van toeten noch blazen hoe de echte wereld er uitziet.

Another Jack
22 juni 2012, 13:09
Heb wat mededogen met onze Jack. Hij woont ergens in la Flandre profonde, en komt bovendien op op een VLD-lijst.

Die mens weet van toeten noch blazen hoe de echte wereld er uitziet.

Waar moet je wonen om te weten hoe de echte wereld er uitziet?

Hoor ik daar trouwens enige minachting voor la Flandre profonde?

E. Gidius
22 juni 2012, 13:13
Waar moet je wonen om te weten hoe de echte wereld er uitziet?

Liefst in of om een Vlaamse grootstad als Brussel of Antwerpen. Maar als je echt maatschappelijk geïnteresseerd bent, kan het evengoed vanuit je hutje op de heide.

Veel diverse informatie, inlevingsvermogen en vooral eerlijkheid zijn dan wel een voorwaarde.

Hoor ik daar trouwens enige minachting voor la Flandre profonde?

Daar blijken toch nogal een pak sukkels te wonen in hun comfortabele villa met zicht op de vredige kouter, die zich desondanks een luidruchtig oordeel permitteren over hoe de mensen in de stadsgebieden horen te denken.

Modjo
22 juni 2012, 13:18
Heb wat mededogen met onze Jack. Hij woont ergens in la Flandre profonde, en komt bovendien op op een VLD-lijst.
Die mens weet van toeten noch blazen hoe de echte wereld er uitziet.

Gelukkig is hij niet zo gefrustreerd en kleinzierig als jij.

Another Jack
22 juni 2012, 13:22
Liefst in of om een Vlaamse grootstad als Brussel of Antwerpen. Maar als je echt maatschappelijk geïnteresseerd bent, kan het evengoed vanuit je hutje op de heide.

Veel diverse informatie, inlevingsvermogen en vooral eerlijkheid zijn dan wel een voorwaarde.



Daar blijken toch nogal een pak sukkels te wonen in hun comfortabele villa met zicht op de vredige kouter, die zich desondanks een luidruchtig oordeel permitteren over hoe de mensen in de stadsgebieden horen te denken.

Als dat je helpt in je eenzijdige beeldvorming van mij, wil ik wel de rol van sukkel in de comfortabele villa met zicht op de vredige kouter op mij nemen.

vrijevlaming
22 juni 2012, 13:22
trololo! Als er één soort zeer gefrustreerd rondloopt de laatste tijd, zijn het wel de VLD'ers :rofl:

Another Jack
22 juni 2012, 13:25
trololo! Als er één soort zeer gefrustreerd rondloopt de laatste tijd, zijn het wel de VLD'ers :rofl:

Ik geniet ten volle van de Open VLD thema-week.
Ik begrijp alleen niet van waar al die aandacht komt voor Open VLD.
Wie vreest er nu er nu zo'n klein partijtje??;-)

Bolleke Wol
22 juni 2012, 13:28
Ik geniet ten volle van de Open VLD thema-week.
Ik begrijp alleen niet van waar al die aandacht komt voor Open VLD.
Wie vreest er nu er nu zo'n klein partijtje??;-)

VLD is een klein partijtje aan het worden, maar heeft als regerings/regimepartij nog steeds te veel macht.

Er zal pas democratie zijn als de driekoppige staatspartij in zijn geheel onder de kiesdrempel belandt.

Another Jack
22 juni 2012, 13:35
VLD is een klein partijtje aan het worden, maar heeft als regerings/regimepartij nog steeds te veel macht.

Er zal pas democratie zijn als de driekoppige staatspartij in zijn geheel onder de kiesdrempel belandt.

Dat zullen de kiezers ons in 2014 wel vertellen.
Democratie is iets anders dan jouw persoonlijke natte dromen.

fonne
22 juni 2012, 13:50
Ik geniet ten volle van de Open VLD thema-week.

Ik vrees dat er nog 16 zulke weken gaan volgen. Hoe heet die Zaventemse bankier van de Ø-VLD nu ook weer die zichzelf een proces giaat aandoen (GH versus Publi-T)?

Ik begrijp alleen niet van waar al die aandacht komt voor Open VLD.
Wie vreest er nu er nu zo'n klein partijtje??;-)
Ø-VLD is de eerste die onder de kiesdrempel geduwd kan worden. Daarvoor kunnen we al eens een extra inspanningeske leveren, niet.

Bolleke Wol
22 juni 2012, 14:04
CD&V verliest stemmen aan N-VA, SP.A zal stemmen aan groen en rood kunnen verliezen.

Spijtig dat LDD een mislukking was, maar ik zie nog wel een donkerblauwe afscheuring komen. Misschien met ROSSEM of zo.

E. Gidius
22 juni 2012, 14:05
Ik begrijp alleen niet van waar al die aandacht komt voor Open VLD.

Dat is simpel Jack. Toen de beroepsleugenaar VHS in het eerste burgermanifest een oprecht vlaamsgezinde visie uiteenzette, hebben wij even oprecht in hem geloofd. (Persoonlijk heb ik zelfs geaarzeld om op hem te stemmen). Toen hij later als eerste minister op de meest degoutante manier precies het omgekeerde van dat alles uitvoerde, zijn wij zeer boos (maar machteloos) geworden. Daarom genieten wij nu, 15 jaar later, van elk klein stapje in de definitieve destructie van zijn en uw bedriegerspartij.

Bolleke Wol
22 juni 2012, 14:09
Dat gebeurt al.

TV Brussel is een interessant station. Het beste van Vlaanderen. En het meest Nederlandstalige station van Vlaanderen alvast. Alhoewel de ondertitels bij het nieuws een FAAL zijn natuurlijk.
En heel erg vanuit het perspectief van en op de witte Vlaamse wereld in Brussel. Maar je kunt niet alles hebben natuurlijk.


En er is een goede ''uitzending gemist'' -functie. Gratis, zoals we dat van de Nederlandse zenders kennen:


http://www.tvbrussel.be/nl

Mooi initiatief, helaas wel een beetje een witte raaf.

Gelieve posts niet privé op te vatten. Eenmans acties hebben in deze weinig zin.


Elke actie begint als een éénmansactie. Zelfs de Arabische Lente is zo begonnen. Maar acties zullen pas succesvol zijn als ze zinvol zijn en een voedinsgbodem hebben. De Vlaamse herbevolking van Brussel zal dat niet zijn, als de Vlamingen die naar ginder verhuizen geconfronteerd worden met het slaafse karakter van de Nederlandstaligen daar.

Geef me 100.000 djimi's, en in 5 jaar tijd leunt de helft van de Brusselse gemeentes naar de Néerlandophonie.


Die zijn er helaas niet hoor.

Mijn analyse is dat 'het probleem' juist bij de Nederlandstaligen in de provincie zit. Je weetwel, de nonvaleurs en benepen kleinburgers die hun eigen taal vooral als kostenpost zijn gaan zien, er niet van houden, Brussel niet kennen (alleen de verhalen erover), broekpoepen, en weltevreden drie maal 's jaars op vakantie mogen. Meer moet dat niet zijn.


Zeker, maar dat is een probleem dat veel verder gaat dan louter de kwestie Brussel. We werden het voorbije jaar vele miljarden lichter gemaakt en het enige dat die vlaemsche boerkes doen is zagen over die paar indignados die de moeite doen op straat te komen.

Het zegt toch al genoeg dat de huizenprijzen in Brussel verreweg de hoogste in Belgie zijn.
Dat selecteert alvast lekker uit.


Tja, wat selecteert dat uit? Enkel de burgerij kan het nog betalen, en die gaan niet direct staan springen om in Molenbeek te komen wonen.

Mitgard
22 juni 2012, 14:56
Bla bla bla, het zal niet baten.
Brusselse allochtonen zullen nooit naar het Nederlands neigen.
En dat is prima zo. :-)

roger verhiest
22 juni 2012, 14:57
Ik maak tussen 'Nederlandse' en 'Vlaamse' cultuur geen onderscheid (meer).



Een wijze stap & nu verder : ook de "belgische" cultuur is niet voldoende verschillend om nog een onderscheid te maken.

In Vlaanderen bekijkt men mij als Antwerpenaar
in België als Vlaming
in Europa als Belg
in een ander continent als Europeaan

....

Het enige ergerlijke in Brussel/Bruxelles is het feit dat de Brusselse Vlamingen er met elkaar zonder dat er ook maar één franstalige in de buurt is absoluut in de Fransche taal willen converseren...
& op E-o congressen zijn het inderdaad de franstaligen kiuj komencas krokodili

roger verhiest
22 juni 2012, 14:59
Bla bla bla, het zal niet baten.
Brusselse allochtonen zullen nooit naar het Nederlands neigen.
En dat is prima zo. :-)

Antwerpse, Gentse, Genkse, Hasseltse, Amsterdamse, Haagse enz.. allochtonen daarentegen...

roger verhiest
22 juni 2012, 15:00
In the trainstations of the Belgian Railways you 'll find "Travel Centers" but no English Spoken...

Mitgard
22 juni 2012, 15:14
Antwerpse, Gentse, Genkse, Hasseltse, Amsterdamse, Haagse enz.. allochtonen daarentegen...

Spreken nog verrassend vaak hun eigen taal onder elkaar, hoor.
Ja, ook die wat hier geboren zijn. 8-)

Bolleke Wol
22 juni 2012, 15:16
Een wijze stap & nu verder : ook de "belgische" cultuur is niet voldoende verschillend om nog een onderscheid te maken.

In Vlaanderen bekijkt men mij als Antwerpenaar
in België als Vlaming
in Europa als Belg
in een ander continent als Europeaan

....

Het enige ergerlijke in Brussel/Bruxelles is het feit dat de Brusselse Vlamingen er met elkaar zonder dat er ook maar één franstalige in de buurt is absoluut in de Fransche taal willen converseren...
& op E-o congressen zijn het inderdaad de franstaligen kiuj komencas krokodili

kaj parol�*�*�*s kun franca aksentòòò. :-D

Scherven A. Mok
22 juni 2012, 15:16
Ik dacht dat na de splitsing van BHV geen franstalige partijen meer konden opkomen in Vlaanderen?

Paulus.


Men kan in Vlaanderen niet meer voor Brusselse of Waals-Brabantse lijsten stemmen maar die partijen kunnen wel gewoon nog Vlaamse lijsten indienen natuurlijk.

Another Jack
22 juni 2012, 15:48
Dat is simpel Jack. Toen de beroepsleugenaar VHS in het eerste burgermanifest een oprecht vlaamsgezinde visie uiteenzette, hebben wij even oprecht in hem geloofd. (Persoonlijk heb ik zelfs geaarzeld om op hem te stemmen). Toen hij later als eerste minister op de meest degoutante manier precies het omgekeerde van dat alles uitvoerde, zijn wij zeer boos (maar machteloos) geworden. Daarom genieten wij nu, 15 jaar later, van elk klein stapje in de definitieve destructie van zijn en uw bedriegerspartij.

Oei,

Ik begin nu toch wel zeer bang te worden.
Met die straffe termen altijd...

ViveLaBelgique
22 juni 2012, 16:08
Ik dacht dat na de splitsing van BHV geen franstalige partijen meer konden opkomen in Vlaanderen?

Paulus.

Zeg je dit nu voor het lachen of is dat een ernstige vraag ?

Als Elio Di Rupo zou willen prijkt hij met zijn kop op affiches voor de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen om stemmen te ronselen voor een plaatselijke PS lijst. Hij moet maar een paar strooimannen die daar gedomicilieerd zijn hebben om dat waar te kunnen maken. Ze moeten geen iota Nederlands kennen hiervoor.

Dit is steeds het geval geweest en is volledig in orde met alle wetten, decreten en omzendbrieven. BHV heeft hier totaal niets mee te maken.

ViveLaBelgique
22 juni 2012, 16:09
Neurotische fixatie op taal? Mijn grootvader werd uitgescholden voor "sale flamand" door de corrupte francofone Brusselse bourgeoisie van MR, FDF en PP. Daarom sloot hij zich aan bij het Verdinaso en ik zou waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben.

Vandaag scheldt diezelfde bourgeoisie de inwoners van de volkswijken (West-Brussel), zowel allochtonen als autochtonen op dezelfde manier uit. Zo noemde Didier Reynders, de minister van buitenlandse zaken (!) van dit apenland, mijn gemeente Sint-Jans-Molenbeek "het buitenland".

Welnu, op dezelfde manier en in naam van dezelfde waarden als mijn grootvader, neem ik deze arrogantie niet langer. MR, FDF & PP moeten en zullen op de vuilnisbelt van de geschiedenis belanden!

Ik bewonder je respect voor je grootvader. Heb je hem goed gekend ?

ViveLaBelgique
22 juni 2012, 16:12
Moslims voor Vlaanderen, of de Groene Leeuwen ofzo. ;-)

Waarom zou je als moslim niet meer van Vlaanderen houden? Om dat één partij, het Vlaams Belang, veel te veel het islamthema bespeelt, ten koste van het Vlaamse aspect?

Geert Bourgeois werkt in alle stilte aan goede initiatieven zoals een Vlaamse imamopleiding. De moslims moeten zich niet in een slachtofferrol laten drukken (zoals weldenkend links soms doet), maar actief bewijzen dat ze een bijdrage kunnen leveren aan de Vlaamse samenleving.

We moeten ons spiegelen aan de moslims in China, Polen, Litouwen, ... Als je bewijst dat je in alle nederigheid en in alle bescheidenheid een bijdrage wil leveren die ook voor de meerderheid interessant is, dan zal de perceptie van de meerderheid ook veranderen. Als je voor negatieve publiciteit zorgt, dan word je daar ook omgekeerd op afgerekend.

Als Geert Bourgeois als minister in functie zich gaat moeien met de opleiding van geloofsleiders dan gaat het hier minder seculier aan toe dan in Turkije.

ViveLaBelgique
22 juni 2012, 16:17
Ik denk het niet djimi, ik heb het 4 jaar gedaan, in de buurt van het Bockstael plein in Laken. Geen haar op mijn hoofd dat eraan zou denken om daar ooit nog terug te keren voor die mesthoop opgekuist is. Maar, de Brusselaars zelf willen die mesthoop niet opkuisen en ze willen ook niet dat een andere regio zich ermee bemoeit. Ipv hun no-go-zones te saneren zijn ze te druk bezig met administratieve blokkeringen te bedenken om te voorkomen dat Nederlandstalige hogescholen gebouwen betrekken in centrum Brussel. Tegenhouden van elke mogelijke "flamandisation" is veel belangrijker dan terugdringen van de stedelijke verloedering.
Wat wil je dan ? Dat Vlaanderen hen nog meer blanco cheques geeft ? Dat we vrijwillig gaan leven in een hol dat weg heeft van een film die gezamenlijk geschreven werd door Tim Burton en David Cronenbergh terwijl zij high waren op "bath salts" en elkanders gezicht aan't opvreten waren ?

Geef Brussel de homogene bevoegdheid van onderwijs. Probleem van de blanco cheques opgelost.

ViveLaBelgique
22 juni 2012, 16:20
Dat was het idee en het grote struikelblok. Nu is Halle-Brussel-Vilvoorde gesplitst maar is er eigenlijk iets veranderd voor de kiezer? Neen.

Het was al lang een puur dogmatische strijd, een strijd tussen Vlamingen en Walen. Uit publieke opinie was het belangrijk om te winnen, niet om wat er te winnen viel.

De publieke opinie weet niet over wat BHV gaat. Ze gaat dus zeker geen vakjes maken met winnaars en verliezers. BHV is enkel iets waar de politiek zelf een probleem van maakte. Politiek politicienne.

ViveLaBelgique
22 juni 2012, 16:24
Ik zou eerder de Nederlandse cultuur promoten. Maar inderdaad. En dat doe je niet door Vlamingen van elders te importeren (die blijven beter waar ze zijn want hier in Antwerpen zijn ze bijvoorbeeld ook nodig). Het zijn de Nederlandstalige Brusselaars zelf die hier het initiatief moeten nemen.

Het zou inderdaad een grote stap zijn voor Brussel als ze zelf homogene culturele bevoegdheid krijgen.

Kallikles
22 juni 2012, 16:26
Ik bewonder je respect voor je grootvader. Heb je hem goed gekend ?

Neen, mijn grootvader zaliger is overleden voor mijn geboorte. Ik heb wel enorm veel gehoord over zijn eruditie, zijn intelligentie en zijn interesse in Europese en niet-Europese culturen.

Zo vonden we een boek algebra van hem terug waarin hij in het Arabisch Al-jabr op had geschreven. Je moet weten, dat was in een tijd lang voor de globalisering, lang voor de immigratie, lang voor de mogelijkheid van verre reizen, een tijd waarin de meerderheid van de bevolking in Vlaanderen waarschijnlijk niet wist dat er een taal bestond die Arabisch heette!

ViveLaBelgique
22 juni 2012, 16:26
Ik maak tussen 'Nederlandse' en 'Vlaamse' cultuur geen onderscheid (meer).

Dat de Nederlandstalige Brusselaars zélf het initiatief moeten nemen, klopt natuurlijk ook wel.

Maar een béétje meer - ook demografische, en dus electorale (!) - steun voor de 'hoofdstad' vanuit de rest van de Vlaamse Gemeenschap is altijd welkom.

Hoeveel "blanco cheques" heb je over voor die extraterritoriale electorale vertegenwoordiging in Brussel ?

Bolleke Wol
22 juni 2012, 16:31
Het zou inderdaad een grote stap zijn voor Brussel als ze zelf homogene culturele bevoegdheid krijgen.

Een grote stap richting totale verfransing.

ViveLaBelgique
22 juni 2012, 16:32
VLD is een klein partijtje aan het worden, maar heeft als regerings/regimepartij nog steeds te veel macht.

Er zal pas democratie zijn als de driekoppige staatspartij in zijn geheel onder de kiesdrempel belandt.

Het zou beter zijn dat Open VLD zich laat vervangen door de N-VA en het Vlaams Belang in de federale regering dan kunnen ze deftige liberale oppositie voeren.

ViveLaBelgique
22 juni 2012, 16:35
Dat is simpel Jack. Toen de beroepsleugenaar VHS in het eerste burgermanifest een oprecht vlaamsgezinde visie uiteenzette, hebben wij even oprecht in hem geloofd. (Persoonlijk heb ik zelfs geaarzeld om op hem te stemmen). Toen hij later als eerste minister op de meest degoutante manier precies het omgekeerde van dat alles uitvoerde, zijn wij zeer boos (maar machteloos) geworden. Daarom genieten wij nu, 15 jaar later, van elk klein stapje in de definitieve destructie van zijn en uw bedriegerspartij.

Ik twijfel er aan of je de burgermanifesten wel hebt gelezen. Verhofstadt had evenveel kans om de Sharia in te voeren dan zijn burgermanifesten te realiseren.

Kallikles
22 juni 2012, 16:38
Als Geert Bourgeois als minister in functie zich gaat moeien met de opleiding van geloofsleiders dan gaat het hier minder seculier aan toe dan in Turkije.

Turkije bemoeit zich niet allen met de opleiding van geloofsleiders, maar ook met heel hun organisatie, met un preken, ... Imams zijn in Turkije ambtenaren die braaf uitvoeren wat de Dyanet, het bevoegde ministerie zeg maar, zegt.

Ook in Vlaanderen worden de Turkse moskeeën vanuit Ankara aangestuurd. Dikwijls zijn dit geïmporteerde imams vanuit Turkije. De Marokkaanse overheid probeert hetzelfde te doen.

Dit is noch voor de Vlaamse moslims, noch voor de rest van de bevolking een goede zaak. Op die manier krijg je imams die de taal niet kennen, die de lokale gevoeligheden en cultuur niet kennen, enzovoort. Jongeren kunnen niet communiceren met een imam die hun taal niet kent, komen niet meer naar de moskee, enzovoort.

Geert Bourgeois heeft de politieke moed gehad om dit probleem aan te kaarten. Vlaamse moslims zijn religieus moslim, maar de islam beveelt ook aan om de cultuur en de gebruiken van het land te volgen in alle zaken die niet ingaan tegen godsdienstige geboden en verboden. Vlaamse moslims willen dus hun islam beleven volgens de Vlaamse cultuur.

Om het met een boutade te zeggen: couscous of Turkse pizza hebben niets met de islam te maken. Je kan je vasten ook breken met Gentse waterzooi. Mosselen met frieten is misschien een beetje te zwaar om de vasten te breken, maar kan wel op Aïd el-Fitr gegeten worden. :-)

ViveLaBelgique
22 juni 2012, 16:45
Neen, mijn grootvader zaliger is overleden voor mijn geboorte. Ik heb wel enorm veel gehoord over zijn eruditie, zijn intelligentie en zijn interesse in Europese en niet-Europese culturen.

Zo vonden we een boek algebra van hem terug waarin hij in het Arabisch Al-jabr op had geschreven. Je moet weten, dat was in een tijd lang voor de globalisering, lang voor de immigratie, lang voor de mogelijkheid van verre reizen, een tijd waarin de meerderheid van de bevolking in Vlaanderen waarschijnlijk niet wist dat er een taal bestond die Arabisch heette!

De bevolking telde toen reeds met Arabische cijfers. In die tijd wisten de mensen niet beter dan mensen die niet van de buurt waren uit te schelden, ook in Brussel.

ViveLaBelgique
22 juni 2012, 16:47
Een grote stap richting totale verfransing.

Dat is dan volgens jouw aan de Brusselse Vlamingen ( of de Vlaamse Brusselaars) om dit tegen te gaan.

Wat mij betreft moeten ze er niet te veel geld tegen smijten om het Engels als lingua franca in Brussel tegen te houden. Vlaanderen en Wallonië volgen die trend ook al.

poekieJ
22 juni 2012, 17:54
Bla bla bla, het zal niet baten.
Brusselse allochtonen zullen nooit naar het Nederlands neigen.


Hoezo?

En dat is prima zo. :-)

Waarom?

E. Gidius
22 juni 2012, 18:16
Brusselse allochtonen zullen nooit naar het Nederlands neigen.

Onzin waar u - terecht - geen argument voor geeft.

En dat is prima zo. :-)

Integendeel, het is onze redding.

E. Gidius
22 juni 2012, 18:19
Oei,

Ik begin nu toch wel zeer bang te worden.
Met die straffe termen altijd...

Het is vandaag boeiend met u discussiëren, Jack.

E. Gidius
22 juni 2012, 18:20
Het zou inderdaad een grote stap zijn voor Brussel als ze zelf homogene culturele bevoegdheid krijgen.

Antwerpen en Gent hebben dat ook niet.

Geen enkele reden dus om het aan Brussel te geven.

E. Gidius
22 juni 2012, 18:25
Ik twijfel er aan of je de burgermanifesten wel hebt gelezen.

Jouw twijfel is jouw probleem. Stik erin voor mijn part.

Verhofstadt had evenveel kans om de Sharia in te voeren dan zijn burgermanifesten te realiseren.

Jezus... nog een groter zelfbeklag dan dat van de "Vlaamsnationalisten". Hoe doe je dat?

Mitgard
22 juni 2012, 18:28
Onzin waar u - terecht - geen argument voor geeft.

Zie jij tekenen in die richting misschien?



Integendeel, het is onze redding.

Ah ja?
Leg eens uit.

E. Gidius
22 juni 2012, 18:28
Vlaamse moslims willen dus hun islam beleven volgens de Vlaamse cultuur.

:clapping:

Mitgard
22 juni 2012, 18:42
VB en NVA (en natuurlijk de francofone haatpropaganda) zorgen er wel voor dat de haat voor het NL bij de Brusselse allochtonen blijft bestaan.

Mitgard
22 juni 2012, 18:43
Vlaamse moslims willen dus hun islam beleven volgens de Vlaamse cultuur.

Ja, dat zie je overal in Vlaamse wijken met veel moslims. :-)

Kallikles
22 juni 2012, 18:52
Ja, dat zie je overal in Vlaamse wijken met veel moslims. :-)

Er zijn er inderdaad veel die een deel van de cultuur van hun land van oorsprong trachten te doen herleven. Nu, ze leven hier en niet in Turkije, Marokko, Pakistan, Indonesië, ...

Dit moet doorbroken worden en Geert Bourgeois heeft dappere zetten gedaan en ik kan je zeggen dat er veel jongeren geen boodschap meer hebben aan die "etnische islam" van hun ouders. Ze spreken de taal van het land van hun (groot)ouders dikwijls niet meer.

Je moet b.v. eens kijken naar de Nederlandstalige islambibliotheek. Twintig jaar geleden had je helemaal niets, nu heb je een kwantiteit aan boekjes over alle aspecten van het moderne leven. De kwaliteit is vaak nog laag, maar het feit dat er een hoge Nederlandstalige productie is, betekent dat de jonge moslims hun islam in het Nederlands willen beleven.

En laat taal nu een van de belangrijkste elementen van een cultuur zijn.

Kallikles
22 juni 2012, 18:53
Vandaar de grote nood aan een Nederlandstalige islamopleiding die uitgaat van de reële noden van de bevolking in Vlaanderen, die uitgaan van een Vlaamse culturele context, enzovoort.

Kallikles
22 juni 2012, 18:59
Om dezelfde reden was ik ook een sterke voorstander van de brochure van Bourgeois: de culturele, economische en politieke context is heel anders in Vlaanderen dan in Marokko, China of Nieuw-Guinea. Het is dus uiterst belangrijk voor wie naar Vlaanderen wil emigreren - of het nu gaat om een moslim, een boeddhist, een atheist of een Karaiet - dat die zich terdege informeert en voorbereidt.

Dat is natuurlijk belangrijk voor Vlaanderen, maar nog veel meer voor de immigrant in kwestie! Als een dergelijke brochure hierbij een eerste hulp kan zijn, des te beter voor iedereen!

ViveLaBelgique
22 juni 2012, 20:13
Jouw twijfel is jouw probleem. Stik erin voor mijn part.



Jezus... nog een groter zelfbeklag dan dat van de "Vlaamsnationalisten". Hoe doe je dat?

Dat is geen zelfbeklag; gewoon een pragmatische kijk op wat politici verkondigen en wat ze kunnen waarmaken. Verhofstadt heeft wel degelijk de macht gegrepen in tegen stellen tot de laisser-faire-laisser-passer's Vlaams-Nationalisten. Als jij echt gelooft dat de burgermanifesten waar gemaakt kunnen worden dan leef je in een fantasiewereld. In dat geval kan ik je enkel maar benijden.

E. Gidius
22 juni 2012, 20:28
Als jij echt gelooft dat de burgermanifesten waar gemaakt kunnen worden dan leef je in een fantasiewereld.

Voila, en daarom gaat de VLD richting kiesdrempel.

Beroepsleugenaars liggen niet meer zo goed in de markt.

Another Jack
22 juni 2012, 20:41
Voila, en daarom gaat de VLD richting kiesdrempel.

Beroepsleugenaars liggen niet meer zo goed in de markt.

Dat hebben we vandaag al gehoord, spambot die je bent.

E. Gidius
22 juni 2012, 20:43
Dat hebben we vandaag al gehoord, spambot die je bent.

De waarheid moet dagelijks herhaald worden.

ViveLaBelgique
22 juni 2012, 21:16
Voila, en daarom gaat de VLD richting kiesdrempel.

Beroepsleugenaars liggen niet meer zo goed in de markt.

Foutieve post ergo hoc redenatie.

De schoofzak
22 juni 2012, 21:26
Ja, dat zie je overal in Vlaamse wijken met veel moslims. :-)

Vooral in Mechelen, waar ze de jongste vrouwelijke flikjes in minirok op straat willen gaan sturen, om te aanhoren hoe ze op zijn bouwvakkers-Vlaams nagefloten zullen worden ....

De schoofzak
22 juni 2012, 21:34
Vandaar de grote nood aan een Nederlandstalige islamopleiding die uitgaat van de reële noden van de bevolking in Vlaanderen, die uitgaan van een Vlaamse culturele context, enzovoort.

Er is niks komma niks nood aan religieuze opleiding of bemoeienis door de overheid.

De overheid heeft wel tot taak om zich te informeren of er niet gerecruteerd wordt voor terrorisme, of er niet opgeroepen wordt tot haat, geweld of discriminatie ... zelfs in kerken, synagogen of moskees.
Als het te moeilijk is om die imams hun preken te verstaan in hun taal, dan volstaat het om geen nederlandskundige imams toe te laten binnen te komen in het land, of whatever van beperkingen.

De Vlaamse cultuur is er een (geworden) van afbouw van bemoeienis van kerk en staat; velen stellen zich vragen bij het betalen van professoren in rare dinges als kerkelijk recht .... zodus moeten we zeker niet dezelfde weg opgaan met de islam.

.

Another Jack
22 juni 2012, 21:47
De waarheid moet dagelijks herhaald worden.

De waarheid was een krant, Failliet ondertussen.

djimi
22 juni 2012, 22:21
Bla bla bla, het zal niet baten.
Brusselse allochtonen zullen nooit naar het Nederlands neigen.
En dat is prima zo. :-)

Hoevéél, en wélke, Brusselse allochtonen kent u eigenlijk écht?

djimi
22 juni 2012, 22:29
Het zou inderdaad een grote stap zijn voor Brussel als ze zelf homogene culturele bevoegdheid krijgen.

Dat zou kloppen als Brussel zélf een homogeen-culturele stad zou zijn.

Wie hier een paar weken rondloopt en de ogen en oren niet in zijn/haar zakken heeft zitten weet echter dat dat niet het geval is.

De drang naar 'repli sur soi' van een bepaalde groep al te invloedrijke en al te machtige Bruxellois is helaas vele malen groter dan de bereidheid om van de stad een écht 'kruispunt van culturen' te maken. Wat zij willen is zelfs geen éénrichtingsverkeer meer, maar een 'cul de sac', en daar is op de lange duur NIEMAND mee gebaat. Deze mensen moeten écht tegen zichzelf worden beschermd :-P

Eberhard Leclerc
22 juni 2012, 23:30
De Vlaamse cultuur is er een (geworden) van afbouw van bemoeienis van kerk en staat;

Quatsch, de complete geestelijkheid wordt nog immer uit de staatsruif gefinancieerd. Ook in 2012.


De Vlaamse herbevolking van Brussel zal dat niet zijn, als de Vlamingen die naar ginder verhuizen geconfronteerd worden met het slaafse karakter van de Nederlandstaligen daar.



De slaafse Nederlandstaligen zijn nu Franstalig.

De Nederlandstalige gemeenschap in Brussel is van links tot rechts een buitengemeen volhardende groep geworden. Zeg maar gerust stronteigenwijs.


Enkel de burgerij kan het nog betalen, en die gaan niet direct staan springen om in Molenbeek te komen wonen.

NLtaligen met veel centjes zullen dan ook eerder de Woluwes, Ukkel, Bosvoorde en Ouderghem verkiezen. De homoos Jette en du charbon. En de avonturiers Schaarbeek Noord en Etterbeek.



Brusselse allochtonen zullen nooit naar het Nederlands neigen.


Kennelijk ben je niet echt bekend met de vreemdelingen gemeenschap van Brussel.

VB en NVA (en natuurlijk de francofone haatpropaganda) zorgen er wel voor dat de haat voor het NL bij de Brusselse allochtonen blijft bestaan.

De Vlaamse partijen doen er inderdaad alles aan om allochtonen af te stoten in Brussel.
Die neiging tot Nederlandstaligheid moet de kop ingedrukt worden zeker?
Zo zijn de Nederlandstalige scholen in Brussel iha nog altijd zeer onwelkom voor kinderen van niet-Nederlandssprekende ouders (met dank aan de gehele Vlaamse politiek).


Het Vlaamse nationalisme van de NVA en VB is dan ook vooral en op de eerste plaats een etnocentrisch nationalisme. Anders had het wel Nederlands nationalisme geheten.

Dus zo gek is hun politiek niet.

Kallikles
22 juni 2012, 23:34
De Vlaamse partijen doen er inderdaad alles aan om allochtonen af te stoten in Brussel.
Die neiging tot Nederlandstaligheid moet de kop ingedrukt worden zeker?
Zo zijn de Nederlandstalige scholen in Brussel iha nog altijd zeer onwelkom voor kinderen van niet-Nederlandssprekende ouders (met dank aan de gehele Vlaamse politiek).


Inderdaad. We zijn ook de schandalige woorden van Pascal Smet nog niet vergeten.

Another Jack
23 juni 2012, 08:57
Quatsch, de complete geestelijkheid wordt nog immer uit de staatsruif gefinancieerd. Ook in 2012.




De slaafse Nederlandstaligen zijn nu Franstalig.

De Nederlandstalige gemeenschap in Brussel is van links tot rechts een buitengemeen volhardende groep geworden. Zeg maar gerust stronteigenwijs.



NLtaligen met veel centjes zullen dan ook eerder de Woluwes, Ukkel, Bosvoorde en Ouderghem verkiezen. De homoos Jette en du charbon. En de avonturiers Schaarbeek Noord en Etterbeek.




Kennelijk ben je niet echt bekend met de vreemdelingen gemeenschap van Brussel.



De Vlaamse partijen doen er inderdaad alles aan om allochtonen af te stoten in Brussel.
Die neiging tot Nederlandstaligheid moet de kop ingedrukt worden zeker?
Zo zijn de Nederlandstalige scholen in Brussel iha nog altijd zeer onwelkom voor kinderen van niet-Nederlandssprekende ouders (met dank aan de gehele Vlaamse politiek).


Het Vlaamse nationalisme van de NVA en VB is dan ook vooral en op de eerste plaats een etnocentrisch nationalisme. Anders had het wel Nederlands nationalisme geheten.

Dus zo gek is hun politiek niet.

Niet liegen Eber, meer dan 80% van de leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs zijn anderstalig.
Of ga je nu beweren dat meer dan 80% van die leerlingen niet welkom zijn in die scholen?

Burry
23 juni 2012, 15:08
Omdat 95% van die mensen in Brussel geen Nederlands kent en zij evenveel met Vlaamse cultuur als pakweg de Inuit cultuur in contact komen?

Vlaanderen en de Vlamingen zijn meer gebaat bij 'anderen' in Brussel die deel willen worden van de Vlaamse politieke ruimte en binnen die ruimte en spelregels macht willen nemen en gebruiken, dan 'anderen' die de Vlaamse culturele ruimte opzoeken maar de macht in de Franstalige handen laat.

Burry
23 juni 2012, 15:11
Het was al lang een puur dogmatische strijd, een strijd tussen Vlamingen en Walen. Uit publieke opinie was het belangrijk om te winnen, niet om wat er te winnen viel.

Nee, het is geopolitiek gezien niet dogmatisch, maar grote ernst. Helaas is de manier/hoe het nu 'gesplitst' is niet ok, want de 'compensaties' zijn geopolitiek een groot verlies voor Vlaanderen.

De Franstalige machthebbers en hun vrienden wrijven zich in hun handen hoe het lekkers in hun schoot valt. Ze hoeven alleen maar voor het oog van de makke, goedgelovige Vlaamse burgers te acteren en spelen alsof het met pijn in het hart is dat ze de Vlamingen hun gesplitst BHV geven.

Eberhard Leclerc
23 juni 2012, 17:51
Niet liegen Eber, meer dan 80% van de leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs zijn anderstalig.


Misschien kun je niet zo goed lezen. Dat kan natuurlijk. Dit is wat ik zei:



Zo zijn de Nederlandstalige scholen in Brussel iha nog altijd zeer onwelkom voor kinderen van niet-Nederlandssprekende ouders .


De meeste Nederlandse scholen in Brussel stellen nl als voorwaarde dat minstens één van de ouders Nederlandskundig is.
Veel van die ouders zijn (hardcore) autochtone Franstalige Belgen en dus niet immigranten-ouders uit de rest van de wereld.

Another Jack
23 juni 2012, 18:08
Misschien kun je niet zo goed lezen. Dat kan natuurlijk. Dit is wat ik zei:




De meeste Nederlandse scholen in Brussel stellen nl als voorwaarde dat minstens één van de ouders Nederlandskundig is.Veel van die ouders zijn (hardcore) autochtone Franstalige Belgen en dus niet immigranten-ouders uit de rest van de wereld.

Eberhard, dat is zever.
In het GO althans.
Als het al gebeurt zal het in het katholiek onderwijs zijn.
Daar selecteren ze hun instroom �* la tête du client al van oudsher.
Niet alleen in Brussel maar in heel het land.

Kallikles
23 juni 2012, 18:26
Eberhard, dat is zever.


Dan ken je de realiteit niet in Brussel. Wat Eberhard beschrijft, is een bekend probleem. Nu, het is ook moeilijk(er) van leerlingen met niet-Nederlandstalige ouders kwalitatief Nederlandstalig onderwijs bij te brengen. Daardoor zijn er extra investeringen nodig, als Vlaanderen natuurlijk ambitie heeft om de Nederlandstalige cultuur in Brussel te behouden. Als het de bedoeling is om de verfransing te ondersteunen, dan is business as usual wellicht een goede optie.

Another Jack
23 juni 2012, 18:41
Dan ken je de realiteit niet in Brussel. Wat Eberhard beschrijft, is een bekend probleem. Nu, het is ook moeilijk(er) van leerlingen met niet-Nederlandstalige ouders kwalitatief Nederlandstalig onderwijs bij te brengen. Daardoor zijn er extra investeringen nodig, als Vlaanderen natuurlijk ambitie heeft om de Nederlandstalige cultuur in Brussel te behouden. Als het de bedoeling is om de verfransing te ondersteunen, dan is business as usual wellicht een goede optie.

Waarom zou jij beter dan ik de realiteit in Brussel kennen??
Andertalige ouders zorgden vroeger voor extra GOK-punten (de lln.wordt nu als kansarm) beschouwd.
Naarmate de scholen zulke lln. inschrijven neemt de ondersteuning (extra lesuren...) ook toe.
Voor ouders die Nederlands onkundig zijn wordt er vriendelijk verzocht een tolk (nicht, neef) mee te nemen naar oudercontact.
Dat het Nederlandstalig zich onvoldoende zou inzetten voor anderstaligen is een kaakslag in het gezicht van een duizendtal leraars die zich iedere dag inzetten om deze kinderen iets bij te brengen.

Kallikles
23 juni 2012, 18:51
Waarom zou jij beter dan ik de realiteit in Brussel kennen??


Omdat ik op het terrein kom, en de zaken niet vanuit het juristenperspectief van het establishment bekijk.


Andertalige ouders zorgden vroeger voor extra GOK-punten (de lln.wordt nu als kansarm) beschouwd.
Naarmate de scholen zulke lln. inschrijven neemt de ondersteuning (extra lesuren...) ook toe.
Voor ouders die Nederlands onkundig zijn wordt er vriendelijk verzocht een tolk (nicht, neef) mee te nemen naar oudercontact.
Dat het Nederlandstalig zich onvoldoende zou inzetten voor anderstaligen is een kaakslag in het gezicht van een duizendtal leraars die zich iedere dag inzetten om deze kinderen iets bij te brengen.

:lol:

Wat een politieke recuperatie! Het is precies het establishment en minister Pascal Smet die met zijn uitspraken de duizenden leraars die zich iedere dag inzetten beledigt.

Mitgard
23 juni 2012, 20:43
Kennelijk ben je niet echt bekend met de vreemdelingen gemeenschap van Brussel.


Dat argument zou iets meer ter zake doen als je ook kon aantonen dat het gros van de Brusselse allochtonen sympathie heeft voor het NL.

Lijkt met niet zo heel moeilijk voor iemand die erg bekend is met de vreemdelingen gemeenschap in Brussel.


Die neiging tot Nederlandstaligheid moet de kop ingedrukt worden zeker?


Waarom wil jij die Brusselse allochtonen per sé Nederlands doen spreken?

Is je Frans niet zo goed misschien?


En daarbij, het NL is een Germaanse taal.
Dat past zowiezo minder goed bij hun zuiders temperament.
Logisch dus dat ze spontaan voor het Frans kiezen.

E. Gidius
24 juni 2012, 08:36
Waarom zou jij beter dan ik de realiteit in Brussel kennen??

De algemeenheden je hierna beschrijft tonen het voldoende aan. Dat is de theorie die voor Vlaanderen geldt.

Ik kan begrijpen dat je vanuit je villa met zicht op de vredige kouter in la Flandre profonde niet meer kan zien dan dat, maar in Brussel gaat het anders toe.

Andertalige ouders zorgden vroeger voor extra GOK-punten (de lln.wordt nu als kansarm) beschouwd.
Naarmate de scholen zulke lln. inschrijven neemt de ondersteuning (extra lesuren...) ook toe.
Voor ouders die Nederlands onkundig zijn wordt er vriendelijk verzocht een tolk (nicht, neef) mee te nemen naar oudercontact.
Dat het Nederlandstalig zich onvoldoende zou inzetten voor anderstaligen is een kaakslag in het gezicht van een duizendtal leraars die zich iedere dag inzetten om deze kinderen iets bij te brengen.

Niemand had het over de inzet van de leraars, Jack, wel over de inzet van de Vlaamse Gemeenschap. Onze politieke leiders dus.

djimi
24 juni 2012, 08:57
...

En daarbij, het NL is een Germaanse taal.
Dat past zowiezo minder goed bij hun zuiders temperament...

:?

Dit vind ik toch wel een héél bizar fragment.

Wat bedoelt u eigenlijk met 'temperament' en met 'passen'?

Is er volgens u werkelijk een correlatie tussen 'temperament' van een persoon (groep personen) enerzijds en het 'passen' van een taal voor die persoon (groep personen) anderzijds?

Wordt deze observatie door andere psycho-linguïsten bevestigd?

Zo ja, door wie precies?

Waar kan ik daar méér over leren?

Hoe verklaren de psycho-linguïsten dat er in Nederland een aantal succesvolle schrijvers met een 'zuiders temperament' kunnen worden aangetroffen?

:?

Mitgard
24 juni 2012, 09:13
Hoe verklaren de psycho-linguïsten dat er in Nederland een aantal succesvolle schrijvers met een 'zuiders temperament' kunnen worden aangetroffen?

:?

Het zijn er ten eerste zeer weinig (zeker in verhouding tot hun aandeel in de bevolking).
Als ze er al zijn is hun werk doorgaans hooguit zeer matig.
Maar omdat ze van allochtone komaf zijn krijgen ze natuurlijk extra aandacht.

Da's ergens ook niet zo vreemd.
Een taal die eeuwenlang gevormd werd in dienst van het tot uiting brengen van de ziel, het denken van een bepaald volk, daar is de ziel en het denken van dat volk ingeslopen.

djimi
24 juni 2012, 09:33
Het zijn er ten eerste zeer weinig (zeker in verhouding tot hun aandeel in de bevolking).
Als ze er al zijn is hun werk doorgaans hooguit zeer matig.
Maar omdat ze van allochtone komaf zijn krijgen ze natuurlijk extra aandacht.

Da's ergens ook niet zo vreemd.
Een taal die eeuwenlang gevormd werd in dienst van het tot uiting brengen van de ziel, het denken van een bepaald volk, daar is de ziel en het denken van dat volk ingeslopen.

Ik acht het niet onmogelijk dat de schrijvers van allochtone komaf slachtoffer van de knuffel-cultuur kunnen worden.

Ik acht het evenmin onmogelijk dat er een zeer diepgaande samenhang tussen een bepaald volk en zijn taal kan bestaan.

Ik vind het onderwerp (ethno-psycho-linguïstiek) zelfs vrij boeiend.

Ik ben dan ook van plan mij daaromtrent uitgebreid te informeren.

Dank bij voorbaat voor de eventuele lees-tips die u mij nog zult geven,

djimi

Kodo Kodo
24 juni 2012, 11:08
En daarbij, het NL is een Germaanse taal.
Dat past zowiezo minder goed bij hun zuiders temperament.


Hm. De dag dat de Surinamers en Antillianen die Nederlands als tweede taal hebben, er evenveel fouten in maken als de Vlamingen voor wie het de eerste taal is, zal ik in overweging nemen dat je gelijk kunt hebben.

Mitgard
24 juni 2012, 11:17
Hm. De dag dat de Surinamers en Antillianen die Nederlands als tweede taal hebben, er evenveel fouten in maken als de Vlamingen voor wie het de eerste taal is, zal ik in overweging nemen dat je gelijk kunt hebben.


Heb je terzake vergelijkende schoolresultaten?

Of baseer je je voor dat soort zaken op het Instituut Voor Anti-Blanke Statistiek Eberhardus Leclercus?

ViveLaBelgique
24 juni 2012, 11:30
Dat zou kloppen als Brussel zélf een homogeen-culturele stad zou zijn.

Dat is het wel degelijk volgens jouw, ik laat het je zelf argumenteren:

De drang naar 'repli sur soi' van een bepaalde groep al te invloedrijke en al te machtige Bruxellois is helaas vele malen groter dan de bereidheid om van de stad een écht 'kruispunt van culturen' te maken. Wat zij willen is zelfs geen éénrichtingsverkeer meer, maar een 'cul de sac', en daar is op de lange duur NIEMAND mee gebaat. Deze mensen moeten écht tegen zichzelf worden beschermd :-P

Het zou goed wezen als Brussel zelf de homogene bevoegdheid krijgt voor cultuur. Dan stopt het tenminste daar de evolutie naar een "écht kruispunt van culteren" dat ontegensprekelijk de teloorgang van hun eigen cultuur inhoudt.

fonne
24 juni 2012, 12:37
Dat is het wel degelijk volgens jouw, ik laat het je zelf argumenteren:

Het zou goed wezen als Brussel zelf de homogene bevoegdheid krijgt voor cultuur. Dan stopt het tenminste daar de evolutie naar een "écht kruispunt van culteren" dat ontegensprekelijk de teloorgang van hun eigen cultuur inhoudt.

Wat rest er in Brussel nog van kultuur? Naast de arabische bazaars, hooguit wat arrogant elitaristisch gedoe, waar ook bepaalde Vlaamse évolués zich graag toe lenen, en wat populistisch gratis festivals om de schijn op te houden. Misschien moeten ze eens proberen een "Brussels got talent" te organiseren, pardon, "Bruxelles avait du talent", en te kijken wat daar op afkomt.

robert t
24 juni 2012, 17:13
Vlaamse tv > 85% Engelstalig
Vlaamse radio > 90 % Engelstalig

Tot zover, de Nederlandse cultuur in Brussel (en de rest van Vlaanderen)


Dat komt toch niet door de Nederlandstalige Brusselaars ?




Het is niet de eerste keer dat je die onzin uitkraamt. Ik heb je aan de hand van cijfermateriaal bewezen dat je liegt.

Ik heb hier de programmatie van TVeen voor mij liggen. Ik citeer :

11.00 tot 13.00 u. De zevende dag. Nederlandstalig.

13.00 tot 13.35 u. Het journaal en weerbericht. Nederlandstalig.

Daarna een franse film, Nederlands ondertiteld, gevolgd door een klassiek concert en clips tot 17.15 u.

Dan volgen Vlaanderen vacantieland, het journaal, Groenland, dagelijkse kost en Sportweekend. Tot 20.00 u. Allemaal Nederlandstalig.

Tot 20.55 u twee Engelstalige programma's, ondertiteld.

Daarna Taxi Vanoudenhoven, Villa Vanthilt, Witse, het journaal laat en herhalingen van de zevende dag enz... Alles Nederlandstalig.

Conclusie : minstens 75 % Nederlandstalige programma's en 25 % anderstalig. In vergelijking met de franstalige TV-zenders waar alle programma's franstalig zijn of gedubt worden, een voorbeeldige mix.


Dan de radioprogramma's. Ik luister in de voormiddag naar radio 2, veruit de populairste zender. Een schatting, exacte cijfers zijn niet voorradig, van de programmatie :

Nederlandstalig : Vlaams en Nederlands : 30 %

Engelstalig : 30 %

Franstalig : 20 %

Anderstalig (Duits, Italiaans, Spaans enz...) : 20 %.

Welke criteria jij hanteert weet ik niet, in ieder geval geen objectieve. Ook op andere domeinen, zoals de allochtone gemeenschap in Brussel, kloppen je cijfers niet.

Het verwondert me trouwens dat jij er blijft in slagen, als volleerde rattenvanger van Kraainem, ook Vlaamsbewuste forummers een rad voor de ogen te draaien. Feitelijk ben je een franskiljon. Deze jongen laat zich door je praatjes evenwel niet inpakken.

Eberhard Leclerc
24 juni 2012, 20:11
Het Ik heb je aan de hand van cijfermateriaal bewezen dat je liegt.



Zozo.

Ik heb alle ''Vlaamse'' zenders geturfd. Jij ook? Kennelijk niet.


Ik heb hier de programmatie van TVeen voor mij liggen. 11.00 tot 13.00 u.

Ah ja. Je hebt alleen tv1 genomen. Kwam de rest niet zo goed uit?

Bij TV1 begint de dag overigens veel eerder dan 11.00.

Eerst hoofdzakelijk Engelstalige clips , dan om 9.00 uur ''zomerbeelden'' erbij (de zomerbeelden spreken ook al vnl Engels), en om 10.00 een rondje Hebreeuws en Frans. Tot 11.00 dus nauwelijks Nederlands op de dorpstv.

En we rekenen verder.

Van de 24 uur op zondag dus 16 uur geen Nederlands. Das volgens mij nog altijd hooguit 25 % Nederlands. En dat voor de meest Nederlandstalige tv van Vlaanderen. Zet de 98% Engelstalige tv uren van JimTv ernaast en we komen nauwelijks boven de 10 % Nederlands gemiddeld. En dan zal ik maar niet moeilijk doen over de Engelstalige items in Vanthilt en het journaal.

Ook zullen we de tijd dat je dialectburpers ondertiteld mag aanhoren maar even meereken als ''Nederlands".



Dan de radioprogramma's. Ik luister in de voormiddag naar radio 2, veruit de populairste zender. Een schatting, exacte cijfers zijn niet voorradig, van de programmatie :

Nederlandstalig : Vlaams en Nederlands : 30 %

Engelstalig : 30 %

Franstalig : 20 %

Anderstalig (Duits, Italiaans, Spaans enz...) : 20 %.

...

Ja laten we de playlist van Radio 2 er eens bijpakken.

Anderstalig 20 % ! zozo Welke taal mag dat dan zijn? En vindt Universal dat wel goed?

Not dus.

De Vlaam is geen wereldburger.


Hier is de speellijst: http://www.radio2.nl/playlist/playlist.html


Op 2 willekeurige uren vond ik 1 NL plaat. Das 2 %.

18:53
World Party
Way down now

18:50
Artiest

Titel

Tijd
Maroon 5 & Christina Aguilera
Moves like jagger

18:41
Artiest

Titel

Tijd
Bruce Springsteen
Dancing in the dark

18:37
Artiest

Titel

Tijd
Van Velzen
Lovesong

18:30
Artiest

Titel

Tijd
Petty, Tom
Refugee

18:27
Artiest

Titel

Tijd
Sheryl Crow

Diamond ring

18:22
Artiest

Titel

Tijd
Goldfish

Washing over me

18:18
Artiest

Titel

Tijd
Michael Jackson
Wanna be startin' somethin' (single)

18:14
Artiest

Titel

Tijd
De Dijk
De Blues Verlaat Je Nooit

18:11
Artiest

Titel

Tijd
Novastar
Because

18:07
Artiest

Titel

Tijd
Wham
Wham rap (enjoy what you do)

18:03
Ryan Adams

New York New York

21:50
Artiest

Titel

Tijd
Mraz, Jason
The freedom song

21:46
Artiest

Titel

Tijd
The Human League

The Lebanon

21:42
Artiest

Titel

Tijd
Amy Winehouse
Back to black

21:38
Artiest

Titel

Tijd
Bon Jovi
Livin' on a prayer

21:35
Artiest

Titel

Tijd
Madonna
Masterpiece

21:30
Artiest

Titel

Tijd
Sparrow, Sam
Happiness

21:21
Artiest

Titel

Tijd
Sheryl Crow
Strong enough

21:18
Artiest

Titel

Tijd
Drum Theatre
Eldorado

21:14
Artiest

Titel

Tijd
Vanessa Paradis
Be my baby

21:07
Artiest

Titel

Tijd
Roachford
Cuddly toy

21:03

vlijmscherp
24 juni 2012, 20:17
off topic: in Duitsland gaan ze nu meer en meer ondertitelen en niet meer dubben. op vraag van de kijker trouwens. maar ach, als we dat in Vlaanderen doen, zijn we slecht bezig....

djimi
24 juni 2012, 20:42
Wat rest er in Brussel nog van kultuur? ...

http://www.muntpunt.be/bib

http://www.brussel.be/artdet.cfm/6364

http://www.cultuurcentra.be/

http://www.digitaalbrussel.be/thema/kunst_cultuur/index.asp


Zoekt en gij zult vinden.

Klopt en u zal opengedaan worden.

Weyland
24 juni 2012, 20:52
Hm. De dag dat de Surinamers en Antillianen die Nederlands als tweede taal hebben, er evenveel fouten in maken als de Vlamingen voor wie het de eerste taal is, zal ik in overweging nemen dat je gelijk kunt hebben.

Dat is wel zo. De meeste Surinamers spreken gewoon beter Nederlands dan de gemiddelde 'Vlamingen' (Staat-Belgische Zuid-Nederlanders), dat is een objectief feit. Meermaals heb ik dat zelf opgemerkt.
Anderzijds blijken weinig Surinamers over de juiste cognitieve vaardigheden te beschikken om het ver te schoppen in het onderwijs. Hun uitmuntend taalgebruik is niet door schoolse discipline aangebracht, maar komt wel degelijk uit hun hart. Het is hun ware moedertaal die echt in hen leeft.

Voorts bemerk ik tevens dat allochtonen met een niet-Nederlandstalige achtergrond in Nederland onze taal beter oppikken dan die in België. Het is ook gemakkelijker voor een buitenlander in Nederlander, aangezien daar zelfs arbeiders de standaardtaal terdege beheersen. Dat biedt een gestructureerdere taalverwerving.
In het Vlaamse Gewest hechten zelfs veel hoogopgeleiden tot advocaten toe weinig belang aan een efficiënt taalgebruik. Deze eindeloze discussies over taalperikelen zijn trouwens ook een typisch 'Vlaams' fenomeen, en minder een Nederlands.

Mitgard
24 juni 2012, 21:57
H
Het verwondert me trouwens dat jij er blijft in slagen, als volleerde rattenvanger van Kraainem, ook Vlaamsbewuste forummers een rad voor de ogen te draaien.

Idd behoorlijk frappant dat sommige Vlaamsnationalisten zowaar een 'medestander' zien in iemand die openlijk racistisch is jegens blanken (wat volgens de courante toepassing van de wet geen racisme is, dus dat zit onze EL alvast mee.)

Weyland
24 juni 2012, 22:01
Idd behoorlijk frappant dat sommige Vlaamsnationalisten zowaar een 'medestander' zien in iemand die openlijk racistisch is jegens blanken (wat volgens de courante toepassing van de wet geen racisme is, dus dat zit onze EL alvast mee.)

Reden: wanhoop in hun zoektocht naar wat men ziet als 'culturele bondgenoten' en dit leidt tot broeken tot de enkels gezakt in ruil voor een gevoel van geborgenheid en gidsing. Men heeft schrik gekregen van het idée fixe van de kosmopolitische Franstalige tegenover de in-zichzelf gekeerde Nederlandstalige boerenpummel, wat leeft in de fantasie van geheel de Belgische samenleving (een voorbeeld van een pan-Belgisch fenomeen dat het tot vandaag de dag heeft kunnen overleven).

Another Jack
24 juni 2012, 22:12
http://www.muntpunt.be/bib

http://www.brussel.be/artdet.cfm/6364

http://www.cultuurcentra.be/

http://www.digitaalbrussel.be/thema/kunst_cultuur/index.asp


Zoekt en gij zult vinden.

Klopt en u zal opengedaan worden.

Kultuur vroeg hij, geen cultuur.

Weyland
24 juni 2012, 22:16
Bijdehandheid is een Belgicistisch fenomeen? Indien 'ja', moge het best gecontaind worden.