PDA

View Full Version : vraag om informatie


inina
30 juni 2012, 22:10
Onderstaand bericht werd gepost op een forum door een politieker uit mijn gemeente. Ik vraag me af of dit ook juist is? Kan iemand mij hier op antwoorden?? Ik dacht dat er wel dotaties worden uitbetaald? Of is dit enkel van toepassing bij nationale verkiezingen?

"De lokale partijen in Malle ontvangen geen dotatie. Gemeenteraadsleden ontvangen per zitting wel een bescheiden zitpenning. Bij de meeste partijen wordt er wel een klein beetje doorgestort naar de partijkas, maar dat kiest elke partij zelf. Kortom, de gemeente sponsort geen enkele partij, alleen gemeenteraadsleden kunnen wel een deeltje van hun zitpenning afdragen aan de partij. (dit naargelang interne partij-afspraken)"

fonne
30 juni 2012, 22:47
Onderstaand bericht werd gepost op een forum door een politieker uit mijn gemeente. Ik vraag me af of dit ook juist is? Kan iemand mij hier op antwoorden?? Ik dacht dat er wel dotaties worden uitbetaald? Of is dit enkel van toepassing bij nationale verkiezingen?

"De lokale partijen in Malle ontvangen geen dotatie. Gemeenteraadsleden ontvangen per zitting wel een bescheiden zitpenning. Bij de meeste partijen wordt er wel een klein beetje doorgestort naar de partijkas, maar dat kiest elke partij zelf. Kortom, de gemeente sponsort geen enkele partij, alleen gemeenteraadsleden kunnen wel een deeltje van hun zitpenning afdragen aan de partij. (dit naargelang interne partij-afspraken)"

Of fracties in de gemeenteraad een dotatie krijgen hangt van de gemeente af. Het is best mogelijk dat zoiets in Malle niet gebeurt.
De gemeenteraadsleden krijgen geen loon omwille van hun mandaat.
Wat gemeenteraadsleden wel krijgen:
* zitgeld voor elke vergadering die ze bijwonen, variërend van 40 tot 175 Euro per zitting. En buiten de gemeenteraad zijn er wel wat andere vergaderingen die daarvoor in aanmerking komen. Sommige gemeenten springen daar heel creatief mee om, kwestie van de zak goed gevuld te houden.
* Een compensatie voor het inkomenverlies dat een gemeenteraadslid zou leiden als gevolg van zijn mandaat of:
* Recht op politiek verlof, waarbij het loon wel normaal doorloopt. Een gemeenteraadslid verliest dus normaal nooit inkomen.
* Alle bewezen kosten voor het uitvoeren van het mandaat. Ook hier is er heel wat creativiteit te bespeuren: zelfs de kinderopvang wordt terugbetaald, of verplaatsingskosten naar het voetbalveld om voor de lokale ploeg te gaan supporteren! Zolang het maar niet met de Visa-kaart gebeurt;-)
* En natuurlijk zijn er nog allerhande leuke mandaten op te nemen in intercommunales en autonome stadsbedrijven.
Gemeenten hebben een erg grote vrijheid om dit in te vullen.

Het is verder inderdaad de gewoonte dat een mandataris een deel van het geld dat hij verdient door zijn mandaat doorstort naar de partij die hem dat mandaat bezorgd heeft. Meestal is dat rond de 10%.

Interessante bron (http://www.vvsg.be/Werking_Organisatie/Bestuurszaken/Documents/Lokaal%202007%209%20(Welke%20presentiegelden%20en% 20vergoedingen%20ontvangen%20gemeenteraadsleden).p df).

Helias
30 juni 2012, 22:59
Ik denk dat die man onrechtstreeks verwijst naar de dotaties van nationale partijen. Het klopt dat er geen dotaties op gemeentelijk vlak bestaan.

Dat is meestal geen probleem omdat die lokale lijsten toch wel logistieke of financiële steun van de nationale hoofdkwartieren krijgen.

Dat is wel een probleem voor strikt lokale lijsten �* la "Gemeentebelangen" die geen onrechtstreekse steun hebben.

fonne
30 juni 2012, 23:09
Ik denk dat die man onrechtstreeks verwijst naar de dotaties van nationale partijen. Het klopt dat er geen dotaties op gemeentelijk vlak bestaan.

Elke gemeente kan beslissen de fracties in de gemeenteraad een werkingstoelage te geven. Het gebruik van die toelage moet wel verantwoord worden.

Helias
30 juni 2012, 23:33
Elke gemeente kan beslissen de fracties in de gemeenteraad een werkingstoelage te geven. Het gebruik van die toelage moet wel verantwoord worden.

Je hebt gelijk. Bij mijn weten is dat zo in een aantal grote steden (Gent, Antwerpen, ...). Maar kunnen die fractietoelagen ook voor verkiezingsdoeleinden gebruikt worden?

fonne
30 juni 2012, 23:35
Je hebt gelijk. Bij mijn weten is dat zo in een aantal grote steden (Gent, Antwerpen, ...). Maar kunnen die fractietoelagen ook voor verkiezingsdoeleinden gebruikt worden?

nee, in principe niet.

Helias
30 juni 2012, 23:38
En, Fonne, sta je nu op de lijst? Welke plaats? ;-)

de Wakkere burger
1 juli 2012, 11:47
officieel geeft de gemeente geen geld aan de partij

inina
1 juli 2012, 21:41
bedankt aan iedereen die informatie heeft gegeven
Inina