PDA

View Full Version : 22/08 te Steenstrate: IJZERWAKE


Betweter
2 juli 2004, 09:24
Derde IJzerwake...

Vlaanderen in Europa:
Vrij en onafhankelijk!

De herinnering aan het IJzertestament blijft levendig en actueel in Vlaanderen. De vzw IJzerwake heeft het terrein te Steenstrate aangekocht dankzij de steun van honderden Vlamingen die in een minimum van tijd de nodige middelen hiervoor hebben bijeengebracht. Voor een jonge vereniging, die het zonder subsidies moet stellen, is dat een hele prestatie. En het bewijst meteen dat er in Vlaanderen een levende behoefte is aan een initiatief als de IJzerwake. (Steun blijft welkom daar de aankoop deels gebeurde met enkele renteloze leningen die uiteraard nog moeten afbetaald worden.)

Op 22 augustus aanstaande verwachten wij u dan ook op de... derde IJzerwake.
Dat vraagt om enige uitleg. Toen het conflict tussen het IJzerbedevaartcomité en de Vlaamse Beweging in 1995 naar een hoogtepunt klom, bleven heel wat bedevaarders uit protest op de rechteroever van de IJzer staan. Om deze contestanten toch een programma in de stijl van de traditionele IJzerbedevaart aan te bieden organiseerde het Vlaams Nationaal Jeugdverbond na de IJzerbedevaart van dat jaar een korte manifestatie te Steenstrate onder de benaming ‘IJzerwake’. Deze manifestatie was bedoeld als een éénmalig initiatief.
Pas toen duidelijk werd dat het IJzerbedevaartcomité koppig zou blijven verder gaan met de afbraak van de IJzerbede-vaart kwam er vorig jaar opnieuw een manifestatie onder de benaming ‘IJzerwake’, deze keer gedragen niet door het VNJ, maar door de vzw IJzerwake. Na ruggespraak met het VNJ heeft de vzw IJzerwake besloten om de manifestatie van 1995 ook op te nemen in de telling. Vandaar dat de IJzerwake 2004 de derde in de rij wordt.

Er moet nog hard gewerkt worden aan het Vlaamse zelfbestuur. We maken het mee dat een Waals front met medewerking van SP.a-Spirit ons, tegen de wil van een overweldigende meerderheid in Vlaanderen het, migrantenstemrecht opdringt. Of er aan vreemdelingen al dan niet stemrecht kan worden toegekend, is een vraag voor de Vlaamse politiek. Als IJzerwake spreken wij ons over de grond van de zaak niet uit. Wel stellen wij twee minimale voorwaarden. Ten eerste moet de beslissing op een democratische manier genomen worden. Dit stemrecht kan dus in Vlaanderen niet gerealiseerd worden zonder dat een duidelijke Vlaamse meerderheid hiermee akkoord gaat. Wie anders handelt, is geen democraat.
Ten tweede mag het vreemdelingenstemrecht niet misbruikt worden om de positie van de Vlamingen te Brussel nog verder te ondermijnen. Met het vreemdelingenstemrecht komen er in Brussel in één klap meer Franstalige kiezers bij dan er Vlaamse stemmen werden uitgebracht bij de jongste verkiezingen. Dat zegt genoeg. Vlamingen worden daardoor in tal van gemeenten onverkiesbaar op een eigen Vlaamse lijst. En dus mogen ze een plaatsje afbedelen op een Franstalige lijst. En voor wat hoort wat natuurlijk. Bijvoorbeeld niet te lastig worden over de taaltoestanden in de OCMW-ziekenhuizen.

De manier waarop het vreemdelingenstemrecht werd ingevoerd is een staaltje van zelden vertoonde Waalse arrogantie en imperialisme. Voor Waalse politici als Di Rupo en Michel gaat het niet zozeer om het stemrecht voor vreemdelingen. Het gaat erom dat zij hun achterban bewijzen dat zijzelf en niet de Vlaamse meerderheid de regering in handen hebben..

Ondertussen gaan we naar verkiezingen waar het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde nog steeds niet gesplitst is. Gevolg hiervan is dat Franstaligen die in Vlaanderen wonen wel voor Waalse lijsten kunnen stemmen, terwijl Vlamingen die in Waals-Brabant wonen niet kunnen kiezen voor Vlaamse lijsten. Voor deze discriminatie bestaat er geen enkel excuus. Alle politici weten dat dit een scheve toestand is en het Arbitragehof heeft de facto de splitsing van dat arrondissement opgelegd.
Er was wel tijd voor de invoering van provinciale kieskringen en een kiesdrempel. Het is dan ook onvergeeflijk dat deze hervorming niet werd aangegrepen om dit probleem voor ééns en altijd op te lossen. De moedige burgemeesters die deze ondemocratische en (volgens het Arbitragehof) zelfs ongrondwettelijke verkiezingen boycotten, verdienen onze volle steun. Het Recht – mét hoofdletter – moet zwaarder wegen dan het recht van de Belgische administratieve reglementjes.
Het worden in juni erg belangrijke verkiezingen. De Europese Unie wordt in chaotische omstandigheden flink uitgebreid. De Vlaamse Beweging heeft steeds veel belang gehecht aan het Europese project. Streven naar Zelfbestuur gaat hand in hand met streven naar het Europa der Volkeren. De droom van het Europa der Volkeren blijft voorlopig evenwel een droom. Het Europa van vandaag is er één van staten en bureaucraten. Dit Europa hebben wij nooit gewild. We moeten ons in de komende maanden en jaren ernstig beraden over dit gegeven. We zijn geen stap verder als we het ondemocratische België vervangen door een al even ondemocratisch Europa.
Willen we als Vlamingen in dit geheel meetellen dan is er maar één oplossing: Vlaanderen moet een onafhankelijke staat worden zoals Denemarken, Portugal of de Baltische staten dat zijn. België vertegenwoordigt de Vlaamse belangen niet.
Voorts moet het duidelijk zijn dat Europa zich niet voor alles en nog wat in de plaats kan stellen van de oude natiestaten. Europa mag enkel die bevoegdheden uitoefenen waarvoor een grensoverschrijdende aanpak onontbeerlijk is. En de lidstaten moeten ten alle tijde het recht behouden om desnoods uit de Europese Unie te treden indien Europa hun wezenlijke belangen schaadt.
De Vlaamse Beweging wacht nog een lange toekomst. Ook als België ophoudt te bestaan.

Johan Vanslambrouck
Voorzitter


U kan steunend lid worden van de vzw IJzerwake door overschrijving van min. 5 euro voor het lidgeld 2004 op rekening 733-0112827-46 van vzw IJzerwake.


IJZERWAKE vzw: zondag 22 augustus 2004 te Steenstrate! Meer info: [email protected]

http://www.ijzerwake.org/bestanden/ijzerwake2004-250x357.jpg

Thomas O'Malley
2 juli 2004, 17:38
Beste Johan,

Dank voor het woordje uitleg. Zo is het meteen voor iedereen duidelijk waar de Ijzerwake voor staat. Ik heb de afgelopen jaren van een aantal mensen mogen ondervinden dat het verschil tussen de Ijzerbedevaart en de Ijzerwake niet meteen duidelijk was. Ik heb die mensen dan ook op de hoogte gebracht, zij het niet zo expliciet als u hierboven deed, van de verschillen tussen de twee, en zo klaarheid gebrecht.
Het valt me op dat de gezamelijke pers de afgelopen jaren nogal neerbuigend deed over de Ijzerwake en ook niet altijd even correct berichtte. Ik zag het dan ook als uitdaging om er mijn doel van te maken de flaters van de pers hieromtrent naar 'de ontwetenden' die ik tegen kwam recht te trekken. En met succes.
Ook dit jaar zullen wij (vanuit Mechelen) met een aantal wagens richting Steenstrate trekken om er onze jaarlijkse 'plicht' met trots te vervullen. Graag tot dan.

Een fiere luidklinkende Vlaamse Houzee
Thomas O'Malley

Philips Inc.
2 juli 2004, 19:00
Beste Johan,

Dank voor het woordje uitleg. Zo is het meteen voor iedereen duidelijk waar de Ijzerwake voor staat. Ik heb de afgelopen jaren van een aantal mensen mogen ondervinden dat het verschil tussen de Ijzerbedevaart en de Ijzerwake niet meteen duidelijk was. Ik heb die mensen dan ook op de hoogte gebracht, zij het niet zo expliciet als u hierboven deed, van de verschillen tussen de twee, en zo klaarheid gebrecht.
Het valt me op dat de gezamelijke pers de afgelopen jaren nogal neerbuigend deed over de Ijzerwake en ook niet altijd even correct berichtte. Ik zag het dan ook als uitdaging om er mijn doel van te maken de flaters van de pers hieromtrent naar 'de ontwetenden' die ik tegen kwam recht te trekken. En met succes.
Ook dit jaar zullen wij (vanuit Mechelen) met een aantal wagens richting Steenstrate trekken om er onze jaarlijkse 'plicht' met trots te vervullen. Graag tot dan.

Een fiere luidklinkende Vlaamse Houzee
Thomas O'Malley

De IJzerwake is de jaarlijkse bedevaart van het Vlaams Blok.

Rock Against Communism
2 juli 2004, 19:57
Beste Johan,

Dank voor het woordje uitleg. Zo is het meteen voor iedereen duidelijk waar de Ijzerwake voor staat. Ik heb de afgelopen jaren van een aantal mensen mogen ondervinden dat het verschil tussen de Ijzerbedevaart en de Ijzerwake niet meteen duidelijk was. Ik heb die mensen dan ook op de hoogte gebracht, zij het niet zo expliciet als u hierboven deed, van de verschillen tussen de twee, en zo klaarheid gebrecht.
Het valt me op dat de gezamelijke pers de afgelopen jaren nogal neerbuigend deed over de Ijzerwake en ook niet altijd even correct berichtte. Ik zag het dan ook als uitdaging om er mijn doel van te maken de flaters van de pers hieromtrent naar 'de ontwetenden' die ik tegen kwam recht te trekken. En met succes.
Ook dit jaar zullen wij (vanuit Mechelen) met een aantal wagens richting Steenstrate trekken om er onze jaarlijkse 'plicht' met trots te vervullen. Graag tot dan.

Een fiere luidklinkende Vlaamse Houzee
Thomas O'Malley

De IJzerwake is de jaarlijkse bedevaart van het Vlaams Blok.

Nonsens. Partijsymbolen zijn verboden. Iedereen is welkom.

Clio
3 juli 2004, 12:57
De IJzerwake is de jaarlijkse bedevaart van het Vlaams Blok.

Nonsens. Partijsymbolen zijn verboden. Iedereen is welkom.

Inderdaad nonsens.

Momenteel maken 22 personen deel uit van de Algemene Vergadering van IJzerwake vzw. Een eenvoudige zoektocht op internet maakt duidelijk dat 13 van de 22 duidelijke banden hebben met het Vlaams Blok. De raad van beheer bestaat uit zeven personen. Zes van de zeven hebben duidelijke banden met het Vlaams Blok. Het meest opmerkelijke is de positie van de voorzitter. Johan Vanslambrouck is niet enkel districtsvoorzitter voor het Vlaams Blok in Schilde, hij is bovendien voorzitter van het extreem-rechtse Voorpost.

Raad van Beheer

- Voorzitter: Johan Vanslambrouck (Districtsvoorzitter Vlaams Blok Schilde, Voorzitter Voorpost)
- Secretaris: Lieve van Onckelen (Kaderlid Vlaams Blok, Hoofdredacteur VNJ Verbondsblad Storm, Redacteur Bormshuis-Broederband, Lid Voorpost)
- Penningmeester: Luk Dieudonné (Districtsraadslid Vlaams Blok Antwerpen, coördinator Kosmos)
- Beheerder: Wilfried Aers (Tot 13 juni jl. Vlaams volksvertegenwoordiger voor het Vlaams Blok)
- Beheerder: Mia Brans-Dujardin (Fractievoorzitster Vlaams Blok district Berchem)
- Beheerder: Luk Vermeulen (Vlaams Blok kaderlid, Voorpost)
- Ere-voorzitter: Herman Wagemans (ANZ)

De overige leden van de ALV

- Hans Verreyt (Op 13 juni kandidaat op de Vlaams Blok-lijst voor het Vlaams Parlement in Antwerpen, Voorzitter NSV)
- Lea de Jonghe-Meurrens (Provincieraadslid Vlaams Blok Antwerpen, Were Di)
- Ledy Broeckx (Gemeenteraadslid Vlaams Blok Antwerpen)
- Michael de Bronett (Kaderlid Vlaams Blok, Vlaams Bok Jongeren, NSV)
- Frans Cauwenbergh (Zetelt voor het Vlaams Blok in de stedelijke cultuurraad Mechelen)
- Gilbert de Corte (Kandidaat Vlaams Blok Brasschaat, gemeenteraadsverkiezingen 2000)
- An Michiels (Sinds 13 juni Vlaams Parlementslid voor het Vlaams Blok, VNJ, NSV)

- Luk Lemmens (N-VA Gemeenteraadslid Antwerpen)
- Peter Fransoo
- Toon Pauli (Sint-Maartensfonds)
- Renaat van Beeck (VVB)
- Mark van der Borgt (VNJ Verbondsleider)
- Jurgen Van Hauwermeiren
- Erik Verstraete (Stichting Wies Moens)
- Walter Winkeler

Dit betekent in de realiteit dat leden, kaderleden en mandatarissen van het Vlaams Blok steeds een tweederde meerderheid hebben in de vzw IJzerwake. Geef het nu eens gewoon toe: IJzerwake is het Vlaams Blok, het Vlaams Blok is IJzerwake. Nogmaals, ik heb er niets op tegen. Maar kom er dan ook gewoon voor uit in plaats van het telkens opnieuw leugenachtig te ontkennen.

Rock Against Communism
3 juli 2004, 14:46
Ja ok, maar het is toch geen VB-feestje? Ik bedoel, de nva'ers zouden er even goed naar toe kunnen gaan zonder ook maar iéts van het Blok-gehalte te merken, juist omdát het zo authentiek en écht is.

En verwondert het u nu, dat er veel blokkers inzitten? Het blok is de énige serieuze vlaams-radicale partij. We mogen aannemen dat de leden dus ook bij de meest radicale vlamingen horen, en zich dus als eerste hebben afgekeerd van het verlinksende ijzerbedevaart evenement om met een schone lei te beginnen.

Het maakt met andere woorden niet uit w�*e er achter het programma van de Yzerwake staat, wel wát voor programma het is.

Volksstormer
4 juli 2004, 14:42
Beste Johan,

Dank voor het woordje uitleg. Zo is het meteen voor iedereen duidelijk waar de Ijzerwake voor staat. Ik heb de afgelopen jaren van een aantal mensen mogen ondervinden dat het verschil tussen de Ijzerbedevaart en de Ijzerwake niet meteen duidelijk was. Ik heb die mensen dan ook op de hoogte gebracht, zij het niet zo expliciet als u hierboven deed, van de verschillen tussen de twee, en zo klaarheid gebrecht.
Het valt me op dat de gezamelijke pers de afgelopen jaren nogal neerbuigend deed over de Ijzerwake en ook niet altijd even correct berichtte. Ik zag het dan ook als uitdaging om er mijn doel van te maken de flaters van de pers hieromtrent naar 'de ontwetenden' die ik tegen kwam recht te trekken. En met succes.
Ook dit jaar zullen wij (vanuit Mechelen) met een aantal wagens richting Steenstrate trekken om er onze jaarlijkse 'plicht' met trots te vervullen. Graag tot dan.

Een fiere luidklinkende Vlaamse Houzee
Thomas O'Malley

De IJzerwake is de jaarlijkse bedevaart van het Vlaams Blok.
De Vlaamse Beweging is het Vlaams Blok, met alle voor- en nadelen die daaraan verbonden zijn. De anderen zijn de uitzonderingen.

Thomas O'Malley
4 juli 2004, 16:38
De IJzerwake is de jaarlijkse bedevaart van het Vlaams Blok.... OK... so what?

Meer heb ik daar hoegenaamd niet aan toe te voegen.

Of wordt mijn bewegingsvrijheid in onze huidige 'democratie' ook al beperkt? Ik mag mijn mening al niet meer uit, gaan we nu nog beslissen naar welke manifestaties ik mag gaan? Democratie? Welkom tot de dictatoriale meerpartijenstaat La Belgique, mijn vriend.

Verder zie ik geen enkele 'nuttige' bijdrage in je post, noch enige relevantie.

Knuppel
4 juli 2004, 16:40
Ja ok, maar het is toch geen VB-feestje? Ik bedoel, de nva'ers zouden er even goed naar toe kunnen gaan zonder ook maar iéts van het Blok-gehalte te merken, juist omdát het zo authentiek en écht is.

En verwondert het u nu, dat er veel blokkers inzitten? Het blok is de énige serieuze vlaams-radicale partij. We mogen aannemen dat de leden dus ook bij de meest radicale vlamingen horen, en zich dus als eerste hebben afgekeerd van het verlinksende ijzerbedevaart evenement om met een schone lei te beginnen.

Het maakt met andere woorden niet uit w�*e er achter het programma van de Yzerwake staat, wel wát voor programma het is.

Precies.
Vorig jaar ben ik er trouwens al N-VA-ers tegen gekomen.