PDA

View Full Version : belgische leugens en Vlaamse feiten, deel 6


Guderian
12 juli 2002, 22:46
6de Belgische Leugen:

De Guldensporenslag is een van de vele veldslagen uit de Middeleeuwen, uiteindelijk zonder groot belang.

Vlaams Feit:

De overwinning van het Vlaamse volksleger op het Franse ridderleger in de slag bij Kortrijk wordt door tijdgenoten in geheel Europa gezien als een "bijna onmogelijke gebeurtenis". De slag bij Kortrijk is zowel op militair, politiek als sociaal vlak een belangrijke gebeurtenis. Op militair vlak markeert de Guldensporenslag een belangrijk punt in de militaire geschiedenis. Voor het eerst sinds eeuwen verslaat een leger van amateurs te voet een ridderleger van professionele soldaten te paard. De Franse adel verliest in Kortrijk niet alleen meer dan duizend mensen en haar gezicht, maar ook haar zelfvertrouwen. Kortrijk luidt het einde van het ridderschap en het begin van een nieuw tijdperk in. In de komende jaren zullen de Schotten, Friezen, Duitsers, Luikenaren, ... op een gelijkaardige wijze, �* la flamande, de overwinning behalen. De Vlaamse opstand tegen Frankrijk geeft ook de aanzet tot een democratische revolutie. Aangezien de Dampierres de ambachten nodig hebben op het slagveld, kunnen de ambachten medezeggenschap afdwingen in het bestuur. In de ene stad verloopt dat bruusk en soms onder dwang, in andere steden stap voor stap. In Brugge zullen 8 van de 11 schepenen uit de ambachten komen. Er komt overal ook meer controle op het beheer van de stadsfinanciën. Sommige belastingen worden bevroren. De economische spelregels worden herschreven, zodat de arbeiders meer dan in het verleden de vruchten kunnen plukken van hun eigen arbeid. De besluiten van de graaf moeten goedgekeurd worden door de steden. Het Vlaamse voorbeeld werkt aanstekelijk. De democratische vlam slaat over naar Brabant, Doornik, Luik, Hoei, Namen, Holland, Utrecht, ... Helaas is dit democratisch experiment op de meeste plaatsen van korte duur. Een politieke revolutie: De Franse opmars tot staan gebracht. Voor Filips de Schone betekent de nederlaag bij Kortrijk niets minder dan een ramp. Dankzij de Vlaamse overwinning bij Kortrijk en de taaie Vlaamse weerstand in de daaropvolgende oorlog, kan Vlaanderen zijn zelfstandigheid behouden en wordt het weer een zelfstandig graafschap. Voor een keer ondergaat Vlaanderen niet de Europese geschiedenis, maar maakt het die zelf. De Vlaamse overwinning brengt de Franse opmars in de richting van de Rijn voor eeuwen tot staan. Van de Franse plannen om ook Brabant in de lijven, komt er na hun nederlaag in Vlaanderen niets meer in huis.

Kotsmos
13 juli 2002, 11:46
-militair: OK
-democratisering: was al aan de gang en is hoogstens versneld
-Vlaanderen weer zelfstandig: ja. Afgekocht. Frankrijk had makkelijk gewoon opnieuw kunnen aanvallen, maar Vlaanderen heeft enorm veel geld betaald om dat te vermijden.

Truder
13 juli 2002, 11:58
Frankrijk had makkelijk gewoon opnieuw kunnen aanvallen

Van wat? De schatkist was al leeg, toen Filips begon met de annexatie van Vlaanderen. Dat is trouwens één van de redenen dat hij met alle geweld Vlaanderen wou inpalmen. Het rijke Vlaanderen <=> En zijn lege schatkist.

De Guldensporenslag heeft hem een financieel gat opgebracht, van wat gaat hij een nieuwe oorlog financieren? En niet alleen zat hij met gebrek aan geld, maar tevens een gebrek aan militairen & strategen. De Franse adel verliest een zestigtal baronnen en heren, honderden ridders en meer dan duizend schildknapen.

Kotsmos
13 juli 2002, 12:21
er zijn anders nog een hoop gevechten geweest na de Guldensporenslag. Het conflict ging gewoon door, tot er een soort van vredesverdrag kwam in 1304 (dacht ik), waar Vlaanderen zware financiele verplichtingen kreeg. Na een paar jaar hebben ze die verplichtingen afgeworpen door de Zuidelijke gebieden (Rijsel onder andere) af te staan aan Frankrijk. Verschillende steden konden toen de betalingen al niet meer aan, waardoor de Franse koning zich weer kon moeien met de politiek hier.

Hoewel deze laatsten een opmerkelijke overwinning boekten in de Guldensporenslag in 1302, toch moest Vlaanderen veel territoriale concessies doen. In de stede was de macht van het patriciaat slechts tijdelijk gebroken.

Truder
13 juli 2002, 12:37
Idd er zijn nog een aantal conflicten geweest maar niet meer met die impact.

Matthias
13 juli 2002, 20:50
Het belangrijkste probleem is helemaal niet dat er geschiedenisvervalsing is door Belgicisten. Dat moet ontmaskerd worden, maar dat is voer voor professionele historici.
Het hoofdprobleem is dat men de geschiedenis instrumentaliseert om een bepaald politiek project (een onafhankelijk Vlaanderen) - hoe legitiem dat project ook wel mag zijn - te schragen. En dat is flauw: je moeten beroepen op een ver verleden om een politieke positie te legitimeren, getuigt van intellectuele armoede om vandaag de Vlaamse beweging uit te bouwen.

Kotsmos
13 juli 2002, 22:04
ach
ze zullen wel heel wat redenen vinden in het heden
het schijnt een hel te zijn om vandaag de dag Vlaming te zijn

x-serve
14 juli 2002, 09:32
Ik kan Mathias enkel gelijk geven. Als je een bloedbad uit de tijd toen er geen vlamingen waren, als excuus moet gebruiken om een vlaamse staat te rechtvaardigen. Dan kan je de houding van de vlaams beweging tijdens de tweede wereld-oorlog evengoed als excuus gebruiken om nooit een vlaamse staat toe te laten

Moi
7 oktober 2002, 16:21
Hoogmoed komt voor de val.

En gevallen zijn ze!

Vlaanderen, stikt in uw leugens.

amexx
7 oktober 2002, 16:34
We zullen zien wie er gaat stikken......................... :lol:

Moi
7 oktober 2002, 16:56
Ik zal zien, jij zal blind blijven :lol:

maddox
7 oktober 2002, 23:21
Moi, je kan stikken in zoveel je wil.
Maar Vlaanderen is een stukje wereld dat alle anderen overtreft.. in mijn ogen dan toch.
Alleen spijtig dat je een Vlaming moe moet tergen ,tot het bloed vanonder de nagels toe wil ie geweldadig worden.

Je bent goed op weg een boze vlaming te zien.(eentje die liever werkt met woorden dan toch)

Moi
8 oktober 2002, 11:24
Vilvoorde ligt in Brabant, niet in Vlaanderen.

maddox
8 oktober 2002, 18:41
Moi je bent een sukkel.. omdat ik nu in Vilvoorde woon kan het toch perfect wezen dat ik mij Vlaming voel, zoals een Antwerpenaar ook een Vlaming kan zijn.(ikzelf ben halve Nederlander,zoals vorige posts al aangegeven hebben ,maar ben geboren en getogen in de Vlaamse gemeente Willebroek in de provincie Antwerpen)

Als je gaat vitten op door de politicie verdeelde stukjes "België" is dit mijn laatste reactie op jouw onzinposts.
Een persoonlijk cordon sanitair.

Stefanie
8 oktober 2002, 21:23
x-serve, leg mij ne keer uit waarom het Vlaamse volk geen recht zou hebben op een eigen staat? Bovendien, als je goed leest, zal je zien dat deze post gaat over wat de Belgicisten over 1302 zeggen. Als de Vlamingen dan toch geen recht hebben op een eigen staat, waarom moeten de Belgicisten dan die leugens over 1302 vertellen? :?: :?: En wat de collaboratie betreft: hebben de Duitsers dan geen eigen staat???

amexx
8 oktober 2002, 21:28
Voor de duidelijkheid. Ik ben Vlaming omdat ik in de Vlaamse gemeenschap woon. MET een vlag van de vlaamse gemeenschap met een volkslied van de vlaamse gemeenschap en een vlaams parlement.

Moi
9 oktober 2002, 11:23
Stefanie,

Het zijn niet de Belgicisten die de leugens vertellen, maar wel de flaminganten (is niet de Vlamingen), wat de flaminganten ook mogen beweren. Daarenboven willen enkel de flaminganten een Vlaamse staat, terwijl ze maar een minderheid van de Vlaamse bevolking uitmaken. Daarenboven voelt een heel groot deel van de Vlaamse bevolking zich Belg en niet Vlaming, we kunnen dan ook niet van een Vlaams volk spreken, wat de flaminganten ook mogen beweren. In de tweede wereldoorlogen waren het ook niet de Vlamingen die collaboreerden met de Duitsers, maar de flaminganten. We kunnen de flaminganten ook niet generaliseren naar de Vlaamse bevolking want ze halen maar een minderheid van de stemmen, daarenboven stemmen vele mensen op het VB omwille van hun vreemdelingenstandpunt. De flaminganten vormen een marginaal groepje en zullen dat ook blijven. Maar een Vlaming is dus niet noodzakelijk een flamingant.


Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.

Stefanie
9 oktober 2002, 20:55
Hier ben ik het nu niet mee eens. Er is voor mij wel degelijk zoiets als het Vlaamse volk. Belgisch volk bestaat niet. Walen en Vlamingen zijn twee verschillende volkeren. Of een vlaming nu vlaamsgezind is of niet, doet voor mij helemaal niets terzake. Vroeger was het zo dat veel Vlamingen Frans leerden en spraken omdat dat cool en chic was of weet ik veel. Een beetje zoals je ziet met het Engels nu. Maar wilt dat zeggen dat er zoiets bestaat als een Belgisch volk? Nee. Het slaat gewoon nergens op om te zeggen: die Vlamingen zijn eigenlijk geen Vlamingen, maar Belgen en die Nederlanders zijn Nederlanders. Dat is toch dikke zever? Neem nu Limburg. Belgisch en Nederlands Limburg waren vroeger één. Dat was één provincie. Zou het logisch zijn om te zeggen: de Antwerpenaren in het oosten van de provincie zijn volk A en de Antwerpenaren in het westen van de provincie zijn volk B en we gaan die provincie in tweeën splitsen. Kan je je dat al voorstellen? Hetzelfde met Brabant. De noordelijke grens van Antwerpen is een onnatuurlijke grens. Of was dat. Behalve Vlamingen die graag Frans spreken en van de Franse taal houden is er niets dat Vlamingen en Walen bindt. Zo zie ik het.

Moi
10 oktober 2002, 11:44
Nederlands- en Belgisch Limburg vormden vroeger één geheel, dat is waar. Maar wel samen met Luik. De naam Limburg komt zelfs overwaaien van Duitsland! Tot 1815 noemde dat gebied gewoon Luik. Het huidige Limburg vormde pas sinds de inval van Napoléon één staat met Brabant en Vlaanderen. Het huidige Limburg en Luik behoorden vanaf de splitsing van het Rijk van Karel de Grote tot de inval van Napoléon tot het Duitse Rijk en vormden 1 prinsbisdom. Het huidige Limburg en Luik hebben dus niks met alle andere provincies van België te maken? Toch wel omdat de meeste Belgen zich één volk voelen. Sommige misschien niet, maar volgens Rousseau heeft de meerderheid toch ALTIJD gelijk. Ik voel mij ook een Limburger en die Nederlanders misschien ook, ik heb niks tegen die mensen. Maar daarom zijn wij nog niet één VOLK. Ik ben ook Europeaan, zijn Europeanen dan ook één volk? Volgens u wel, dus zijn alle problemen opgelost: gewoon 1 unionistisch Europa: we kunnen landen, regio's, provincies, kantons en gemeenten toch gewoon afschaffen! Maar ik voel me ook Peltenaar, en veel Peltenaren doen dat ook, dus laten we ons dan maar afscheuren van dat Europa en laten we een min-staat met 30000 inwoners maken! Zijn Peltenaren een volk? Bij mijn weten niet!

Quit living in the past, live the present!

Stefanie
10 oktober 2002, 19:57
Hey, mijn post was helemaal geen pleidooi voor een verenigd Europa. Had er niks mee te maken. Ik heb de Europeanen nooit als één volk beschouwd. Ik had het enkel over de manier waarop men die grens getrokken heeft in 1830. Ik had het over België en de grenzen van België. En België is nog altijd ontstaan in 1830. Jij bent degene die er 1815 bijhaalt. Daar heb ik niks over gezegd. Ik vind het dus wel erg dat jij beweert dat ik in het verleden zou leven en jij in het heden. Dat heeft er niks mee te maken. Ik schreef alleen dat men in 1830, bij het ontstaan van België daar zomaar een grens getrokken heeft. Meer niet. Die grens ligt daar nog altijd, bij mijn weten op dezelfe plek en dus is 1830 geen gelul over een ver verleden. Die grens ligt daar. Vandaag. Als jij zo graag Frans spreekt en zo van die Franstaligen houdt en er je verbonden mee voelt, je dan is dat zo. Wat wil je dat ik daarop zeg? Persoonlijk heb ik het meer begrepen op Engelstalige muziek en zo dan op dat Franstalig gedoe, dus heb ik aan België gewoon geen boodschap. Voor mij zijn die Walen gewoon een ander volk. Wat mij wel stoort is die Franstaligen hun arrogantie. Ze denken dat hun taal een wereldtaal is en toch oh zo belangrijk is. Ze leren vaak noch Engels noch Nederlands. Tijdens Euro 2000 klaagde die Engelse voor de camera in Charleroi dat er daar bijna niemand Engels sprak. En toen ik een tijd geleden eens in Brussel ging winkelen was er van de vijf winkels waar ik informatie ben gaan vragen slechts één verkoper die Nederlands sprak. En dan halen ze die Zwitserse trut naar hier om heel België tweetalig te maken. Dat ze dan eerst de moeite nemen om Nederlands te leren alvorens ze dat mens naar hier halen. Onlangs was er die reportage op T.V. In de Brusselse ziekenhuizen spreken er veel dokters geen Nederlands. Eerst Vlaamse patiënten in het Frans behandelen en dan dat Zwitsers mens naar hier halen om heel België tweetalig te maken. :roll: Het is een schande! Bovendien houden die Franstaligen helemaal niet van het Nederlands. Ze haten vaak onze taal.

Moi
14 oktober 2002, 12:09
Voor mij zijn die franstaligen gewoon een ander volk

Voor mij nu niet, en voor het merendeel van de nederlandstalige Belgen (of Vlamingen, noem ze zoals je wil) ook niet.
"Mij" houdt nog altijd geen volk in. En als het al zo zou zijn, dan is dat zeker niet het Vlaamse. Er zijn ook nog mensen die Vlaming en Belg zijn (niet ik, maar ik ken er wel).

Wat jij zegt is Flamingantisch en niet Vlaams: dat is een groot verschil.

Stefanie
14 oktober 2002, 20:33
Wel ja, ik denk dat we het hierover eens kunnen zijn. Indien de meerderheid van de Vlamingen de Walen als vreemdelingen zag, dan bestond België niet meer. Maar voor mij blijft het een ander volk.